useamman auton tuonti

ja verottaja

Mitenkäs tulli/verottaja/valtio tms. viranomainen suhtautuu kun vuodessa omistaa useampia autoja? Onko jotain tiettyä rajaa kuinka paljon autoja saa pitää omissa nimissään tiettynä aikana ja jos on, mitä sanktiota/seuraamuksia asiasta voi seurata?

Omakohtainen kiinnostus kimpoaa siitä, että viimeisen talven aikana olen tuonut maahan 7 henkilöautoa työmatkojen ohessa. Olen lentänyt Saksaan asennuskeikalle ja palannut viikonloppuna ostamallani autolla. Autot olen rekisteröinyt ja tullannut suomeen lukuunottamatta kahta mitkä myin suoraan tuttaville taxfreena.

11

2208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saa tuoda

autoja vain omaan käyttöön, ei siis myynt... ai niin sehän koski alkkohoolia.

• autoveroneuvos

niin paljon kuin sielu (ja lompakko) sietää. Ainoa varottava on verottaja. On ollut liikkeellä sellaista tietoa, että puolisenkymmentä autokauppaa (vuodessa) alkaa olla ammattimaista autokauppaa. Muutenkinhan on tietysti ilmoitettava verottajalle myös satunnaiset myyntivoitot. Mutta, sinä varmaankin tuot autoja ihan huvin vuoksi ja vain tappioita vältellen...

• makke

niin. Onko tuosta autojen määrästä jotain tarkempaa tietoa ja mihin verottajan kiinnostus perustuu?

Hassua sinänsä että minulla on viimeiset 5 vuotta autot vaihtuneet 3-4 auton vuosivauhdilla käytännössä kokeilunhalun takia ja joka kerta olen auton myynyt joko tappiolla tai samaan rahaan mitä itse maksoin. Saako verottajalta vähentää satunnaiset autokaupasta syntyvät tappiot jos kerran myyntivoitotkin pitää ilmoittaa?

Autoista olen ottanut kipurahoja parisen sataa euroa itselleni kulujen jälkeen, tuttaville menevistä vähemmän, joka kerta kuitenkin saanut täyden lastin juomisia tuoda kotiin kasvamaan ikää.

• lkjgk
        makke kirjoitti:

niin. Onko tuosta autojen määrästä jotain tarkempaa tietoa ja mihin verottajan kiinnostus perustuu?

Hassua sinänsä että minulla on viimeiset 5 vuotta autot vaihtuneet 3-4 auton vuosivauhdilla käytännössä kokeilunhalun takia ja joka kerta olen auton myynyt joko tappiolla tai samaan rahaan mitä itse maksoin. Saako verottajalta vähentää satunnaiset autokaupasta syntyvät tappiot jos kerran myyntivoitotkin pitää ilmoittaa?

Autoista olen ottanut kipurahoja parisen sataa euroa itselleni kulujen jälkeen, tuttaville menevistä vähemmän, joka kerta kuitenkin saanut täyden lastin juomisia tuoda kotiin kasvamaan ikää.

niin että saadusta myyntivoitosta vähennetään mahdolliset korot ja ylijävästä osasta maksetaan veroa kuten minkä tahansa osakkeen myyntivoitoista maksetaan. Enpä jaksa uskoa että verottaja haluaa sinun alta 500 euroasi jos tuo mainitsemasi kate pitää paikkansa. Sitten kun myyntivoitot alkavat kipua tuhansiin niin silloin verottajakin varmaan herää...

Muista kuitenkin että verottaja tarvitsee vain sen yhden impulssin aloittaakseen sinun asioidesi tutkimisen. Yleensä tuo impulssi tulee naapurilta joka kateellisena katsoo alati vaihtuvia autoja pihassasi. Kun pidät automääräsi alhaisena etkä repostele pikku businekselläsi niin eiköhän tuo homma mene aika nappiin. Varovaisuutta se vaan vaatii...

• kiisa
        lkjgk kirjoitti:

niin että saadusta myyntivoitosta vähennetään mahdolliset korot ja ylijävästä osasta maksetaan veroa kuten minkä tahansa osakkeen myyntivoitoista maksetaan. Enpä jaksa uskoa että verottaja haluaa sinun alta 500 euroasi jos tuo mainitsemasi kate pitää paikkansa. Sitten kun myyntivoitot alkavat kipua tuhansiin niin silloin verottajakin varmaan herää...

Muista kuitenkin että verottaja tarvitsee vain sen yhden impulssin aloittaakseen sinun asioidesi tutkimisen. Yleensä tuo impulssi tulee naapurilta joka kateellisena katsoo alati vaihtuvia autoja pihassasi. Kun pidät automääräsi alhaisena etkä repostele pikku businekselläsi niin eiköhän tuo homma mene aika nappiin. Varovaisuutta se vaan vaatii...

mistäs verottaja saa summat autojen hinnoista?
        jos tuollaisestakin aletaan täällä ihmisiä vainoamaan niin johan nyt on kumma. yksityisten autokauppa yleensä vielä kulkee käteisellä omistajalta toiselle joten aika hiljaisia on tilimerkintöjenkin kanssa.

• verovapaa?
        kiisa kirjoitti:

jos tuollaisestakin aletaan täällä ihmisiä vainoamaan niin johan nyt on kumma. yksityisten autokauppa yleensä vielä kulkee käteisellä omistajalta toiselle joten aika hiljaisia on tilimerkintöjenkin kanssa.

Tuo vaan mahdollisimman monta niin verottaja varmasti kiinnostuu tekemistäsi ja uskoo kaiken minkä kerrot.Oletko kiinnittänyt huomiota että tulli kerää kaikista passeista kopiot ja vain vero karhua varten ei ne itse tarvii mut verottajan on helppo katsoa montako kopsua löytyy Hangon tullista ja montako muualta. Ja sata varma kun talourikos yksikkö ja vero herrat tulee käymään niin niillä on aikaa selvitellä sinun tekemiset juurta jaksain kerron vaan kun on kokemusta siitä asiasta että onnee vaan mutta pidä rahasi piilossa jos löytävät niin kaiken vievät.

• verokoira
        verovapaa? kirjoitti:

Tuo vaan mahdollisimman monta niin verottaja varmasti kiinnostuu tekemistäsi ja uskoo kaiken minkä kerrot.Oletko kiinnittänyt huomiota että tulli kerää kaikista passeista kopiot ja vain vero karhua varten ei ne itse tarvii mut verottajan on helppo katsoa montako kopsua löytyy Hangon tullista ja montako muualta. Ja sata varma kun talourikos yksikkö ja vero herrat tulee käymään niin niillä on aikaa selvitellä sinun tekemiset juurta jaksain kerron vaan kun on kokemusta siitä asiasta että onnee vaan mutta pidä rahasi piilossa jos löytävät niin kaiken vievät.

mitenkäs selvitellään yksityisten välistä autokauppaa kun summat kulkevat kädestä toiseen ja kauppasummia ei ole minnekään kirjattu?

kyllähän ne periaatteelliset kauppasummat löytyy tullin arkistoista mutta halutessaan voi tulliin viedä ihan minkä tahansa kauppakirjan millä tahansa lukemilla.

• Laillista
        verovapaa? kirjoitti:

"että tulli kerää kaikista passeista kopiot" se tullin keräämä henklörekisteri oikein onkaan?

Olisi kait tietosuojavaltuutetulla töitä!
        Vai mitä?

• mätkäyttäjä
        kiisa kirjoitti:

se varsinainen ylivoimainen vastustaja.
        Jos on tullikin ollut viime aikoina hankala autoveroaisoissa, niin verottajalla on siitä jo monikymmenvuotinen kokemus. Ja kun se sanoo, että sinun olisi pitänyt tienata niistä autokaupoistasi X euroa, niin verovelvollisen ei auta muu kuin pystyä todistamaan luotettavasti oikea tienesti, tai muuten menee verottajan arvion mukaan.
        Senpä takia kannattaa säilyttää tarpeeksi kuitteja, että ei joudu mätkäytetyksi - monella on mennyt siinä loppuelämä piloille.

• Sepi
        verokoira kirjoitti:

mitenkäs selvitellään yksityisten välistä autokauppaa kun summat kulkevat kädestä toiseen ja kauppasummia ei ole minnekään kirjattu?

kyllähän ne periaatteelliset kauppasummat löytyy tullin arkistoista mutta halutessaan voi tulliin viedä ihan minkä tahansa kauppakirjan millä tahansa lukemilla.

Liian monta autokauppaa johtaa siihen, että verottaja alkaa pitää hommaa ammattimaisena. Jonain päivänä tulee verottajalta selvityspyyntö, jossa sinua pyydetään selvittämään tehdyt kaupat hintatasoineen. Jos verottaja ei usko, niin verotus tehdään arvioverotuksena, mikä ei ole mikään hauska asia.

• Doctor

Sairaus tuokin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3065
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1580
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1332
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1294
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1196
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1158
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      989
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe