vaihteiden vaihtaminen ilman kytkintä

moro

Kysynpä teiltä, että jos ajaa autolla niin että vaihtaa vaihteita ilman kytkintä (kyseessä tavallinen 5 vaihteinen auto), niin onko siitä autolle haittaa? Vaihteita tuttuni vaihtaa mm. niin että 3:lta 4-vaihteelle. Myös vapaalle laittaa esim. hiljentäessä ilman että käyttää kytkintä.

28

17837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paavo

      Rattaat laatikossa on ainakin kovemmalla kuin kytkimen kanssa. Tosin kaasulla passaamalla saa vaihdon onnistumaan mutta epäilen vahvasti, että laatikko loppuu aikaisemmin kuin naapurilla. Jos se kytkimen käyttö on vaikeaa, niin kannattais vaihtaa automaattiin...

      • Inertia

        ... kovin paljon kärsii kun vaihdetaan ilman kytkintä... Jos et ole tullut ajatelleeksi, niin manuaalilaatikossa rattaat ovat koko ajan vastakkain (niitä ei siis siirrellä) ja joko pyörivät vapaasti tai ovat lukittuina akseliin. Lukitseminen tehdään siirtämällä hammastettua/tapein varustettua kytkentälevyä vaihteensiirtohaarukalla.

        En nyt ole ihan varma termeistä, mutta jokatapauksessa rattaat eivät siirry suhteessa toisiinsa.


      • Paavo
        Inertia kirjoitti:

        ... kovin paljon kärsii kun vaihdetaan ilman kytkintä... Jos et ole tullut ajatelleeksi, niin manuaalilaatikossa rattaat ovat koko ajan vastakkain (niitä ei siis siirrellä) ja joko pyörivät vapaasti tai ovat lukittuina akseliin. Lukitseminen tehdään siirtämällä hammastettua/tapein varustettua kytkentälevyä vaihteensiirtohaarukalla.

        En nyt ole ihan varma termeistä, mutta jokatapauksessa rattaat eivät siirry suhteessa toisiinsa.

        No en tiedä minäkään termeistä, mutta jokuhan siellä laatikossa välillä pitää tosi pahaa ääntä kun painat kytkintä huolimattomasti ja vaihdat vaihdetta. Eli tämä "rääkyjä" kai se sitten kuluu :)


      • Inertia
        Paavo kirjoitti:

        No en tiedä minäkään termeistä, mutta jokuhan siellä laatikossa välillä pitää tosi pahaa ääntä kun painat kytkintä huolimattomasti ja vaihdat vaihdetta. Eli tämä "rääkyjä" kai se sitten kuluu :)

        ... dog teeth plate, eli koiran hampaat ne siellä rouskuu... Hammaslevy voisi olla ehkä suomalaisempi käännös tai kytkentälevy. Hammasratashan se ei ole. Rääkyminen johtuu tietysti siitä kun laatikkoon vaikuttaa moottorin luoma momentti samalla hetkellä kun synkronien pitäisi saada tämän kytkentälevyn tapit osumaan rattaan reikiin. Helpointahan se olisi jos laatikko pyörisi tasaisella vauhdilla.


      • Jaska
        Inertia kirjoitti:

        ... dog teeth plate, eli koiran hampaat ne siellä rouskuu... Hammaslevy voisi olla ehkä suomalaisempi käännös tai kytkentälevy. Hammasratashan se ei ole. Rääkyminen johtuu tietysti siitä kun laatikkoon vaikuttaa moottorin luoma momentti samalla hetkellä kun synkronien pitäisi saada tämän kytkentälevyn tapit osumaan rattaan reikiin. Helpointahan se olisi jos laatikko pyörisi tasaisella vauhdilla.

        Tulipa tuossa mieleen, että peruutusvaihdetta kytkettäessä yleensä liikutetaan hammasratasta. Tällöin mahdollinen rääkynä siis tulee kuin tuleekin hammasrattaista.


      • Inertia
        Jaska kirjoitti:

        Tulipa tuossa mieleen, että peruutusvaihdetta kytkettäessä yleensä liikutetaan hammasratasta. Tällöin mahdollinen rääkynä siis tulee kuin tuleekin hammasrattaista.

        Sen kytkemiseksi saatetaan joissain oudoissa (ja vanhoissa) laatikoissa käyttää suorahampaista ratasta, mutta mikään yleinen se ei ole. Yleensä pakkikin kytketään samoin kuin muutkin vaihteet. Erona on pieni ratas joka kääntää laatikon suunnan pääakselien välissä.

        www.howstuffworks.com ja sieltä manual gearbox tai jotain sensellaista... :)


      • Jaska
        Inertia kirjoitti:

        Sen kytkemiseksi saatetaan joissain oudoissa (ja vanhoissa) laatikoissa käyttää suorahampaista ratasta, mutta mikään yleinen se ei ole. Yleensä pakkikin kytketään samoin kuin muutkin vaihteet. Erona on pieni ratas joka kääntää laatikon suunnan pääakselien välissä.

        www.howstuffworks.com ja sieltä manual gearbox tai jotain sensellaista... :)

        Eiköhän se ole sangen tavallista, että pakki kytketään siirtämällä nimenomaan sitä ratasta... joka muuten on suorahampainen sen takia, että sen kytkeminen olisi helppoa.

        Itse en tiedä yhtään autoa, jossa pakin kytkeminen olisi järjestetty samoin kuin muiden vaihteiden.

        Ja pakittaessahan sen kuulee, ovatko hammasrattaat suorahampaisia. Taitaa sinunkin autosi pitää hieman erilaista ääntä peruutettaessa, kuin eteenpäin ajettaessa.


      • Inertia
        Jaska kirjoitti:

        Eiköhän se ole sangen tavallista, että pakki kytketään siirtämällä nimenomaan sitä ratasta... joka muuten on suorahampainen sen takia, että sen kytkeminen olisi helppoa.

        Itse en tiedä yhtään autoa, jossa pakin kytkeminen olisi järjestetty samoin kuin muiden vaihteiden.

        Ja pakittaessahan sen kuulee, ovatko hammasrattaat suorahampaisia. Taitaa sinunkin autosi pitää hieman erilaista ääntä peruutettaessa, kuin eteenpäin ajettaessa.

        Minkä aiheuttaa suorahampainen ratas. Ei pidä. Kumpikaan autoista. Jokainen varmasti muistaa kun kuulee millainen ääni syntyy kun jokin riittävän vanha auto peruuttaa. Todella vanhojen kohdalla vonkuna kuuluu myös eteenpäin ajettaessa.

        Mikähän sen estäisi ettei vaihteen kytkentä voisi tapahtua samanlaista synkronirenkaalla varustettua tartuntalevyä käyttämällä? Kyseinen systeemihän helpottaa pakin kytkemistä huomattavasti. Nykyautoissa saakin tästä syystä pakin päälle ilman vaihteiston nurinaa helposti. Näin ei ole aina ollut. Jos ihmettelet miten tämä on järjestetty, niin siellä on laatikossa pikku ratas pääakselin ja peruutusrattaan välillä. Pikkurattaalla käännetään vaihteiston suunta.


      • Jaska
        Inertia kirjoitti:

        Minkä aiheuttaa suorahampainen ratas. Ei pidä. Kumpikaan autoista. Jokainen varmasti muistaa kun kuulee millainen ääni syntyy kun jokin riittävän vanha auto peruuttaa. Todella vanhojen kohdalla vonkuna kuuluu myös eteenpäin ajettaessa.

        Mikähän sen estäisi ettei vaihteen kytkentä voisi tapahtua samanlaista synkronirenkaalla varustettua tartuntalevyä käyttämällä? Kyseinen systeemihän helpottaa pakin kytkemistä huomattavasti. Nykyautoissa saakin tästä syystä pakin päälle ilman vaihteiston nurinaa helposti. Näin ei ole aina ollut. Jos ihmettelet miten tämä on järjestetty, niin siellä on laatikossa pikku ratas pääakselin ja peruutusrattaan välillä. Pikkurattaalla käännetään vaihteiston suunta.

        Ja missä autoissa on peruutusvaihde synkronoitu? Oletko koskaan kytkenyt pakkia autosi vielä liikkuessa eteenpäin?

        Omien kokemusteni mukaan pakkia ei vielä nykyautoissakaan ole synkronoitu, ja sama vonkuna kuuluu reippaasti peruutettaessa, kuin ennenkin. Ja tämähän on selvä merkki suorista hammasrattaista.

        Näin siis omien kokemusteni perusteella, kaikista uusista autoista en tiedä.

        Miksi sitten ei käytetä samanlaista vaihteen lukitsemista, kuin muilla vaihteilla. Luulisin, että suurin syy löytyy kustannuksista ja siitä, ettei näillä "ylimääräisillä" kustannuksilla juurikaan saavutettaisi hyötyä. Autolla kuitenkin peruutellaan elinikänään kovin vähäisiä matkoja. Turha siis panostaa kovinkaan paljoa peruutusvaihteen hiljaiseen toimintaan.

        Toinen syy saattaa löytyä vaihdelaatikon hyötysuhteesta, joskin tämän vaikutus lienee vähäinen. Jos peruutusvaihteen rattaat pyörisivät jatkuvasti toisiaan vasten, aiheuttaisi tämä väistämättä pieniä häviöitä. Näin etenkin siksi, ettei välihammaspyörää ole yleensä laakeroitu kunnolla.


      • Inertia
        Jaska kirjoitti:

        Ja missä autoissa on peruutusvaihde synkronoitu? Oletko koskaan kytkenyt pakkia autosi vielä liikkuessa eteenpäin?

        Omien kokemusteni mukaan pakkia ei vielä nykyautoissakaan ole synkronoitu, ja sama vonkuna kuuluu reippaasti peruutettaessa, kuin ennenkin. Ja tämähän on selvä merkki suorista hammasrattaista.

        Näin siis omien kokemusteni perusteella, kaikista uusista autoista en tiedä.

        Miksi sitten ei käytetä samanlaista vaihteen lukitsemista, kuin muilla vaihteilla. Luulisin, että suurin syy löytyy kustannuksista ja siitä, ettei näillä "ylimääräisillä" kustannuksilla juurikaan saavutettaisi hyötyä. Autolla kuitenkin peruutellaan elinikänään kovin vähäisiä matkoja. Turha siis panostaa kovinkaan paljoa peruutusvaihteen hiljaiseen toimintaan.

        Toinen syy saattaa löytyä vaihdelaatikon hyötysuhteesta, joskin tämän vaikutus lienee vähäinen. Jos peruutusvaihteen rattaat pyörisivät jatkuvasti toisiaan vasten, aiheuttaisi tämä väistämättä pieniä häviöitä. Näin etenkin siksi, ettei välihammaspyörää ole yleensä laakeroitu kunnolla.

        Täytyy sanoa että synkronointia en ihan mene lupaamaan, mutta hiljaisuutta kyllä. Autot on 206 GTi (406:n laatikko käsittääkseni) ja Lancer automaatti.

        Vauhdissa pakkia ei saa kytkettyä koska ratas pyöriin sellaiseen suuntaan ettei kytkentähammastusta saada tarttumaan. Tämä on kyllä suunnittelussa otettu huomioon ja toimii juuri siksi täsmälleen näin.

        Itse olen saanut pakin päälle vanhassa 1500 ladassa kun heitin jarrut pohjaan, pakki päälle ja sut sut sut perse edellä tekemään "ritari ässä" käännöstä. Joka toki onnistuu paremmin etuvetoisella... :)

        Mitään kovin suuria kustannuksia ei "ylimääräisestä" rattaasta tule. Sehän on siellä jo muutenkin. Lisäksi kaikki laatikon rattaat pyörivät jo muutenkin jatkuvasti toisiaan vastaan. Ei kai yhdestä nyt niin hirmuista lisää tule? Lisäksi pyöriminen tapahtuu laakerointia vasten öljykylvyssä.

        Onhan se paljon lisää mukavuutta ja huomattavasti vähemmän hammastenkiristelyä kun pakki menee päälle suoraan eikä niinkuin ennenvanhaan (esim. tuo lada) pari kertaa yrittämällä... Pahimmillaan piti nostaa kytkintä välissä että laatikko edes vähän pyörähti jotta hampaat sai osumaan kohdakkain.


      • Jaska
        Inertia kirjoitti:

        Täytyy sanoa että synkronointia en ihan mene lupaamaan, mutta hiljaisuutta kyllä. Autot on 206 GTi (406:n laatikko käsittääkseni) ja Lancer automaatti.

        Vauhdissa pakkia ei saa kytkettyä koska ratas pyöriin sellaiseen suuntaan ettei kytkentähammastusta saada tarttumaan. Tämä on kyllä suunnittelussa otettu huomioon ja toimii juuri siksi täsmälleen näin.

        Itse olen saanut pakin päälle vanhassa 1500 ladassa kun heitin jarrut pohjaan, pakki päälle ja sut sut sut perse edellä tekemään "ritari ässä" käännöstä. Joka toki onnistuu paremmin etuvetoisella... :)

        Mitään kovin suuria kustannuksia ei "ylimääräisestä" rattaasta tule. Sehän on siellä jo muutenkin. Lisäksi kaikki laatikon rattaat pyörivät jo muutenkin jatkuvasti toisiaan vastaan. Ei kai yhdestä nyt niin hirmuista lisää tule? Lisäksi pyöriminen tapahtuu laakerointia vasten öljykylvyssä.

        Onhan se paljon lisää mukavuutta ja huomattavasti vähemmän hammastenkiristelyä kun pakki menee päälle suoraan eikä niinkuin ennenvanhaan (esim. tuo lada) pari kertaa yrittämällä... Pahimmillaan piti nostaa kytkintä välissä että laatikko edes vähän pyörähti jotta hampaat sai osumaan kohdakkain.

        Entä meneekö ykkönen päälle, vaikka auto liikkuu edelleen taaksepäin? Miksi, jos kerran pakki ei mene päälle eteenpäin liikuttaessa?

        Ja miksi synkronointi olisi jätetty pakista pois, vaikka muuten rakenne olisi sama kuin muilla vaihteilla?

        Kannattaa muuten sinunkin vilkaista linkki:

        http://auto.howstuffworks.com/transmission3.htm


        Aina oppii jotain uutta, vai mitä.


      • Inertia
        Jaska kirjoitti:

        Entä meneekö ykkönen päälle, vaikka auto liikkuu edelleen taaksepäin? Miksi, jos kerran pakki ei mene päälle eteenpäin liikuttaessa?

        Ja miksi synkronointi olisi jätetty pakista pois, vaikka muuten rakenne olisi sama kuin muilla vaihteilla?

        Kannattaa muuten sinunkin vilkaista linkki:

        http://auto.howstuffworks.com/transmission3.htm


        Aina oppii jotain uutta, vai mitä.

        Hyvä paikka tarkistaa asioita. Ja heti kun katsot sen tokan kaavion laatikon sisällöstä, niin huomaat että siinä homma on hoidettu pienellä jatkuvasti kytkettynä olevalla hammaspyörällä (ei suorahampainen).

        Todennäköisesti pakitkin on jo synkronisoitu kytkennän helpottamiseksi. Lupaamaan en mennyt siksi, koska asia ei ole ihan saletti. Sen sijaan suorahampaiset rattaat on kyllä varmasti jo poistuneet vaihteistoista. Kahdesta syystä: Meteli ja epätasaisempi kuluminen.

        Ykkönenkään tuskin kovin helposti menee pykälään liikkeessä. Yleensä kikkaillessa renkaat käy hetken lukossa tai sitten auton kulkusuunta on jo ehtinyt muuttua ennen kytkemistä. Takeltelua toki on ollut havaittavissa.


      • Jaska
        Inertia kirjoitti:

        Hyvä paikka tarkistaa asioita. Ja heti kun katsot sen tokan kaavion laatikon sisällöstä, niin huomaat että siinä homma on hoidettu pienellä jatkuvasti kytkettynä olevalla hammaspyörällä (ei suorahampainen).

        Todennäköisesti pakitkin on jo synkronisoitu kytkennän helpottamiseksi. Lupaamaan en mennyt siksi, koska asia ei ole ihan saletti. Sen sijaan suorahampaiset rattaat on kyllä varmasti jo poistuneet vaihteistoista. Kahdesta syystä: Meteli ja epätasaisempi kuluminen.

        Ykkönenkään tuskin kovin helposti menee pykälään liikkeessä. Yleensä kikkaillessa renkaat käy hetken lukossa tai sitten auton kulkusuunta on jo ehtinyt muuttua ennen kytkemistä. Takeltelua toki on ollut havaittavissa.

        Löytyihän sieltä alempaa se toinenkin ratkaisu.


    • T.T.

      Uusilla autoilla moinen ei edes taida onnistua (ainakin vastusta on sen verran etten ole viitsinyt sitä tehdä) mutta vanhemmilla autoilla kun olen ajellut saa vaihdoista tosi nopeat jos ikään kuin painaa kytkimen pohjaan juuri sillä hetkellä kun vaihde menee uudelle vaihteelle. Käytännössä siis vaihde siirretään vapaalle ilman kytkintä mutta toiselle vaihteelle kytkin pohjassa. Enpä tiedä tekeekö tämä vaihdelaatikolle pahaa mutta ainakin näppätuntumalla voisi kuvitella ettei kahden pyörivän rattaan irroittaminen toisistaan niitä kuluta, vaikka olisivatkin liikkeellä. Vastaavasti kuvittlen että kahden eri nopeutta pyörivän hammasrattaan liittäminen yhteen saattaa niitä rasittaa pahemminkin.

      • onnistuu

        hyvin puolivuotta vanhalla autollakin, mitä vastusta on enemmän? Helppoa!


      • Jaska

        Kuten autokoulussa opetetaan kytkin painetaan aina pohjaan ennen vaihtamista. Ilman kytkintä vaihtaminen rasittaa vaihteistoa. Toki väilikaasuilla ym. kikkailemalla voi vähän parantaa asiaa.

        Toisin kuin Sinä (ja moni muukin?)luulee, vaihteen päältä pois ottaminen ei irroita rattaita toisistaan. Sen sijaan vaihteen pois kytkeminen irroittaa toisen hammasrattaan lukituksen tämän akseliin. Kun tämä lukitus poistetaan osittainen veto päällä (kytkin ylhäällä), kuluu ainakin useissa ratkaisuissa tämä vaihteenlukitus.

        Ennemmin tai myöhemmin lukituksen kulumisesta seuraa se, ettei vaihde enää pysy päällä vaan pomppaa aina itsekseen pois päältä.


    • pakkasrouva

      Se kytkin on juuri tuota vaihteiden vaihtamista varten. Itse en ole ainakaan sille muuta käyttöä keksinyt. Tuskin se siis turhaan siinä on.

      Olen kyllä kuullut, että tarpeeksi korkeilla kierroksilla vaihtaiden vaihtaminen onnistuis ilman kytkintä. Mutta kuten tuossa aik. jo sanottiinkin, jos kytkimen käyttö tuntuu vaikealta, vaihtakoon automaattiin. =)

      • tosiaankaan

        ole keksinyt, että sitä kytkintä tarvitaan liikkeellelähtöön?
        Vaihtaa voi mainiosti ilman kytkintäkin, mutta kierrokset on osattava asettaa "korvakuulolla" välikaasun kanssa kohdalleen. Opettelemalla on ihmeen helppoa ja sujuvaa, eikä rusahtele. Tuskin kuluttaa laatikkoakaan ihmeemmin, jos ei tarvi käyttää väkivaltaa.


      • motoristi
        tosiaankaan kirjoitti:

        ole keksinyt, että sitä kytkintä tarvitaan liikkeellelähtöön?
        Vaihtaa voi mainiosti ilman kytkintäkin, mutta kierrokset on osattava asettaa "korvakuulolla" välikaasun kanssa kohdalleen. Opettelemalla on ihmeen helppoa ja sujuvaa, eikä rusahtele. Tuskin kuluttaa laatikkoakaan ihmeemmin, jos ei tarvi käyttää väkivaltaa.

        Moottoripyörällä, voi vaihtaa isommalle siten, että nostaa hyvin kevyesti vaihdepoljinta ja vippaa kaasua vähän pienemmälle - loksahtaa siististi paikoilleen.

        Autolla en tuota yrittäisi. Vapaallehan se menee "pintakaasulla" kun kierrokset ovat oikeat niin ettei rattaisiin kohdistu kummaltakaan puolen painetta, mutta vaihteen kytkeminen edellyttää tarkkaa kaasun annostelua ja silti rusahtaa ikävästi.


      • pakkasrouva
        tosiaankaan kirjoitti:

        ole keksinyt, että sitä kytkintä tarvitaan liikkeellelähtöön?
        Vaihtaa voi mainiosti ilman kytkintäkin, mutta kierrokset on osattava asettaa "korvakuulolla" välikaasun kanssa kohdalleen. Opettelemalla on ihmeen helppoa ja sujuvaa, eikä rusahtele. Tuskin kuluttaa laatikkoakaan ihmeemmin, jos ei tarvi käyttää väkivaltaa.

        Unohdin tohkeissani tuon liikkeellelähdön... =)


      • Chevy
        pakkasrouva kirjoitti:

        Unohdin tohkeissani tuon liikkeellelähdön... =)

        Se kytkin unohtuu kyllä helposti liikkeellelähdössäkin saati vaihtaessa kun sitä ei vaan autossa ole...


      • pakkasrouva
        Chevy kirjoitti:

        Se kytkin unohtuu kyllä helposti liikkeellelähdössäkin saati vaihtaessa kun sitä ei vaan autossa ole...

        No tietysti sellainen on sitten jo ihan eri tapaus. *wirn*


    • onnistuu

      Kuorma-autoissa jotka on varustettu synkronoimattomalla Fuller-vaihteistolla, vaihtaminen kytkintä käyttämättä taitaa olla ammattimiehillä enemmänkin sääntö kuin poikkeus: vaihtaminen nopeutuu huomattavasti. Oikein ajoitettuna vaihteisto ei kulu eikä vaurioidu.

      Synkronoidulla vaihdelaatikolla (henkilöautossa) vaihtaminen ilman kytkintä on vaikeampaa, ja se saattaa johtaa synkronointikytkimien (-renkaiden)ennenaikaiseen kulumiseen.

    • teille
    • passat

      Ei hajoo, mikäli on suunnilleen yhtäläiset kierrokset laatikon ja koneen puolella..

      • hiukan

        hakoteillä! EI laatikon ja koneen välillä, vaan vaihteiston pää- ja sivuakselin väliset kierrokset pitää olla samat. Se kylläkin säädetään moottorin kierroksilla, joten "lähes" oikeassa olit.


    • Anonyymi

      Entä jos on paikallaan. Saako silloin vaihtaa ilman kytkintä.

    • Anonyymi

      Miksi edes kokeilisi ja rikkoisi vaihteiston, vanhoissa suorahampaisissa saattanut onnistuakin, mutta ei järkeä silloinkaan. Samalla tavalla ne vinohampaiset rutsisee kun rattaita siiretään synkronoiduissa jos vaikka nostaa kytkimen liian aikaisin ylös, ei paina tarpeeksi tai siirtää vahdetta liian nopeasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6432
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4153
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2567
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1518
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1377
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe