Sisätilanlämmitin

Ekkis

Minkästehosella lämppärillä lämpiää keskikokoinen auto -20 pakkasilla riittävästi? Myynnissä näyttäis olevan 1000W-2000W vekottimia. Miten kestää kerrostalon pistoketolpan varokkeet noita tehokkaampia lämmittimiä. Onko kellään kokemuksia? Tolpasta kun ottaa naapurikin virtasta ainakin lohkolle. Sisätilanlämppäriä ei hällä liene.

9

4117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tolpissa

      on yleensä molemmille oma 10a sulake, jonka takaa voi otta 2200w. joten tuo 2000w sisä- ja 500w lohkolämmitin menee liian isoksi?

    • Lämmittäjä

      Itsellläni on -03 Corollassa (sedan) 1000w:in Defan lämmitin, joka on selkeäsi alimitoitettu. Kun pakkasta on 10 astetta tai enemmän, ei kahden tunnin lämmityksellä lasit aukea lainkaan. Tolpan sulakkeen kestävyydestä ei ole tietoa, mutta ainakin itselläni kestää hyvin tuon lämppärin ja lohkon. Toisaalta siinä ei olekaan muita autoja kuin omani. Suosittelen kyllä tehokkaampaa lämmitintä kuin mitä tuo oma 1000 wattinen.

    • Jönssi

      Terve,
      itselläni on 1100w lämppäri uusikorisessa hatchback Corollassa, ja sinne se riittää oikein mainiosti. Vielä -20c pakkasessa jaksaa vääntää auton sisältä plussalle.

      Ja hyvin kestää sulake, vaikkakin naapurilla samasta tolpasta samaan aikaan lohko hyrrää.

      -Jönssi

    • Chevy

      Menepä katsomaan, minkä kokoinen sulake siellä naapurin kanssa yhteisessä tolpassa on. Lohkolämmitin ottaa tehoa noin 500W / auto. Laske maksimikuormitettavuus 230V * sulakkeen koko. Eli jos sulla on naapurin kanssa yhteinen 10A sulake, voit kuormittaa tolppaa 230V * 10A = 2300W. Autot ottaa tuosta sen 2 * 500W = 1000W joten voit laittaa autoon enintään 1300W sisätilanlämmittimen. Eri juttu sitten, millaiset ryhmäsulakkeet on taloyhtiössä tolppia varten.
      Tuollainen 750W lämmitin pitää ikkunat auki ja luo peruslämmön. Jos haluat saunoa heti lähtiessä, hommaa 2000W ja katkaise naapurin kaapeli...

    • Äijä

      Jottei tule riitaa, niin katso mitä sanotaan taloyhtiön säännöissä ja tekemässäsi autopaikan vuokrasopimuksessa. Useimmiten sisätilan lämmittimen käyttö on yksiselitteisesti kielletty.

      • pääsääntöisesti

        Sisätilalämppärin käyttö on kielletty yleensä kateellisten vanhojen akkojen ja ukkojen kansoittamissa taloyhtiöissä, joissa autoileville ei haluta suoda pienintäkään mukavuutta, mutta korotetut tolppamaksut kyllä kelpaavat. Toinen tapaus on yhtiöt, joissa päättävät henkilöt itse ajelevat ruohonleikkureilla, joihin heillä ei ole ollut vara laittaa sisäpistoketta - "ja kun minä en voi lämmittää autoani sisältä, niin ei sitten muutkaan."

        No, onneksi meillä ei ole rajoituksia. Lämpötehoa saa ottaa sen verran, kuin sulakkeet kestää, eli kyllä tonnisen saa huoletta laittaa meillä sisätiloihin. Ja useat niin tekevätkin, ja silti on budjetti siltä osin hyvin plussalla vaikka ei edes ole kallis tolppamaksu. On ihana asua joustavassa, mukavassa, kaikkien toivomuksia huomioivassa taloyhtiössä.


      • rikkuri

        Minuahan ei tuollaiset säännöt koske ;). Käytän lämmitintä omankäden oikeudella, vaikka säännöt lämmittimen kieltävätkin. Kirjallista vuokrasopimusta en ole autopaikasta tehnyt, mutta maksan 10 euroa kuussa. Se on paljon pihapaikasta! (Jyväskylä) Isännöitsijä kielsi lämmittimen käytön, kun ei kuulemma sulakkeet kestä. Kukaan ei toistaiseksi ole valitellut...


      • Niin minäkin, ennen
        rikkuri kirjoitti:

        Minuahan ei tuollaiset säännöt koske ;). Käytän lämmitintä omankäden oikeudella, vaikka säännöt lämmittimen kieltävätkin. Kirjallista vuokrasopimusta en ole autopaikasta tehnyt, mutta maksan 10 euroa kuussa. Se on paljon pihapaikasta! (Jyväskylä) Isännöitsijä kielsi lämmittimen käytön, kun ei kuulemma sulakkeet kestä. Kukaan ei toistaiseksi ole valitellut...

        Asuin aikoinaan muös samanlaisessa kerrostalossa, jonka parkkipaikoilla ei saanut käyttää sisätilan lämppäriä. Tolpan sulakkeet kyllä kestivät, mutta alkupään sulake oli melko pieni. Vähitellen sielläkin yksi ja toinen alkoi lämmittää sisätilaa, kunnes eräänä aamuna oli koko kenttä kylmänä. Pääsulake kärähti. Sen jälkeen vahdittiin taas vähän aikaa, ettei kellään ole ikkunat sulana aamulla kunnes homma alkoi taas alusta.
        Korjaus ei yleensä onnistu suurentamalla pääsulaketta, vaan vaatii myös uudet kaapelit maahan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      925
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      714
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      705
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      670
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      41
      648
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      88
      577
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      553
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      38
      492
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      473
    Aihe