Miksi suurin osa opettajista on kaikkitietäviä ja valikoivia oppilaiden suhteen. Eihän nuoria voi valikoida siinä nuoressa iässä kuka on hyvä ja kuka huono edes käyttäytymisen perusteella, jos ei tiedä mikä on perimmäinen syy. Voihan olla, että nuori on syyttä ja useimmiten onkin tilassa jossa hän ei itse ole syypää käyttäytymiselleen vaan olosuhteet pakottavat hänet purkautumaan niinkuin hän tekee, jos vaikka vanhemmat eivät välitä ! Opettajan tehtävä on opettaa kaikkia tasapuolisesti eikä valikoida ja luoda huonompi itsetunto vielä huonomman itsetunnon omaavalle.
Tekeekö tämä koulutus teistä tällaisia omahyväisiä ja kaikkitietäviä. Kokemusta löytyy ettei teidän kanssa edes kykene keskustelemaan olematta alan ammatti ihminen. Plus vielä koulut palkkaavat ei valmistuneita opettajia valmiiden opettajien sijaan...haloooooo
Itsekeskeisyys ja omanapaisuus
32
1807
Vastaukset
- minä vaan
ois kiva kuulla kans niitä perusteluita..
- ope
...asiantuntijana, että miten toimia.
Opetat kemian kurssia 7-luokkalaisille. Ja haluat että opiskelu on kivaa, motivoivaa - ja että kaikki kurssiin kuuluvat asiat ehditään oppia ilman hirveää painostusta ja massoittain kokeeseen lukemista.
Ja luokassa on se yksi oppilas, joka on äänessä koko ajan: kirskuttaa kengänpohjaa lattiaan, kääntelee luokan vesihanoja auki, juoksee sinne ja tänne, huutelee asiattomuuksia, pilkkaa muita oppilaita.
Itse (siis minä itsekeskeinen, omanapainen paskiainen) olen yrittänyt mm: muuttaa oppilaan istumapaikkaa, kiinnittää häneen enemmän huomiota - antaa hänen meluta kiinnittämättä huomiota (ei onnistu pitkään, koska en halua korottaa ääntäni liikaa), antaa hänen tehdä kemian töitä yksin, tai eri työparien kanssa, kieltänyt töiden tekemisen vaaratilanteiden takia, polvistunut oppilaan eteen ja pyytänyt tätä kädestä pitäen olemaan edes jotenkuten ihmisiksi yhden tunnin, jutellut hänen kanssaan kahden kesken tunnin aikana, välitunnin aikana...
Tiedän, että hän on yksinäinen, tiedän että hän pelkää osoittaa ettei osaa, tiedän että hän kaipaa jotain - mutta kun en yksinkertaisesti enää keksi keinoja. Ehkä sinä, arvoisa asiantuntija ja opetuksen ammattilainen, ehkä sinä keksit. Mutta muistas vielä...
...ne muut oppilaat. Heidänkin joukossaan on oppilaita, jotka ovat tarvitsevat erityis-huomiota: heikkoja, hyvin lahjakkaita, keskittymis-häiriöisiä, äänekkäitä, ujoja, muista kulttuureista tulevia...
Ja tämä siis on ihan tavallisen koulun tavallinen luokka. Ei mikään erityisryhmä. Ihan vaan hiukan keskimääräistä hankalampi seiskaluokka.
Kyllä, työ on antoisaa ja ihanaa, ja ei tarvita kuin yksi onnistumisen elämys tämänkin ryhmän kanssa, ja vitsi, että päivä tuntuu kivalta. Mutta ettäkö olisi itsekeskeinen ja omapäinen (puhumattakaan ammattitaidottomuudesta)...?- Opettajan työ on sitä mitä ...
En ymmärrä alituista ruikutusta teiltä opettajilta. Olette itse valineet osanne, eli opettaa oppilaita. Mielestäni teidän on kestettävä ne ns heikompitasoiset oppilaat ja yritettävä vaan motivoida heitä ja, jos ei onnistu niin keksiä keinot, eli mahdollisesti ottaa sosiaalialan ihmisiä ym alan ammattilaisia auttamaan..Eihän se suinkaan oppilaan vika ole tuo käyttäytyminen, vaan merkki tai hälytysmerkki, että jossain on vika?
Palkkanne on myös kohtalaisen hyvä verrattuna moniiin muihin raskaisiin ammatteihin esim sairaanhoitajiin tms ja teillähän sitä kesälomaakin ja muitakin lomia riittää, joten kestääkö nyt helvettisoikoon se muutaman/muutamien oppilaiden oikuttelu ja tehkää ja muuttakaa koululaitosta parempaan suuntaan älkääkä aina valittako. - minä vaan
Opettajan työ on sitä mitä ... kirjoitti:
En ymmärrä alituista ruikutusta teiltä opettajilta. Olette itse valineet osanne, eli opettaa oppilaita. Mielestäni teidän on kestettävä ne ns heikompitasoiset oppilaat ja yritettävä vaan motivoida heitä ja, jos ei onnistu niin keksiä keinot, eli mahdollisesti ottaa sosiaalialan ihmisiä ym alan ammattilaisia auttamaan..Eihän se suinkaan oppilaan vika ole tuo käyttäytyminen, vaan merkki tai hälytysmerkki, että jossain on vika?
Palkkanne on myös kohtalaisen hyvä verrattuna moniiin muihin raskaisiin ammatteihin esim sairaanhoitajiin tms ja teillähän sitä kesälomaakin ja muitakin lomia riittää, joten kestääkö nyt helvettisoikoon se muutaman/muutamien oppilaiden oikuttelu ja tehkää ja muuttakaa koululaitosta parempaan suuntaan älkääkä aina valittako.koskaan opettajana? tiedätkö sinä mitä se oikeasti on?
minäkään en menisi sanomaan millaista esim. toimittajan, kaupan kassan tai lääkärin työ on, koska en ole koskaan kyseisessä ammatissa ollut. jos ei ole itse kokenut sitä ryhmää, jossa on yksi "terroristi" ei tiedä, mitä se oikeasti on. - Se sinun pitäisi..
minä vaan kirjoitti:
koskaan opettajana? tiedätkö sinä mitä se oikeasti on?
minäkään en menisi sanomaan millaista esim. toimittajan, kaupan kassan tai lääkärin työ on, koska en ole koskaan kyseisessä ammatissa ollut. jos ei ole itse kokenut sitä ryhmää, jossa on yksi "terroristi" ei tiedä, mitä se oikeasti on.En TODELLAKAAN ole opettaja, mutta tunnen opettajia ja opettajiksi pyrkiviä. Opettajan tehtävä pitäisi olla todella vaativa, eikä pitäisi kyseenalaistaa asioita ja ihmisiä(lapsia), eikö vain? pitää vaan jaksaa siinä mitä tekee, jos ei jaksa lähtee hutsin nevadaan mutta ei pitäisi tuhoata lasten jolla ehkäpä ei ole mahdollisuutta sen hetkiseen tilanteeseen vaikuttaa muutakuin osoittaa mieltään. Opettajan tehtävä tai pitäisi olla se suuntaan näyttävä, kannustava, tukeva tekijä siinä vanhempien ym välissä. Ja jos on ongelmia ottaa yhteyttä ko viranomaisiin hoitaakseen ongelmat pois. Haastavaa eikä totta?
Toinen todella mikä kyllästyttää on teidän niin sanottu itsetietoisuus. Tiedätte kaikesta kaiken mutta sitten kun käydään kamppailua esim sosiologisista kysymyksistä, ette ole sen parempia. Kaikki tekevät työnsä ja kaikilla todella ei ole lomaa niin paljon kun teilla ÄLKÄÄ VALITTAKO HOITAKAA HOMMANNE ja LASTEN VIETTAMIEN sellaisten tähden. - Oletko oikeassa ammatissa...
Se sinun pitäisi.. kirjoitti:
En TODELLAKAAN ole opettaja, mutta tunnen opettajia ja opettajiksi pyrkiviä. Opettajan tehtävä pitäisi olla todella vaativa, eikä pitäisi kyseenalaistaa asioita ja ihmisiä(lapsia), eikö vain? pitää vaan jaksaa siinä mitä tekee, jos ei jaksa lähtee hutsin nevadaan mutta ei pitäisi tuhoata lasten jolla ehkäpä ei ole mahdollisuutta sen hetkiseen tilanteeseen vaikuttaa muutakuin osoittaa mieltään. Opettajan tehtävä tai pitäisi olla se suuntaan näyttävä, kannustava, tukeva tekijä siinä vanhempien ym välissä. Ja jos on ongelmia ottaa yhteyttä ko viranomaisiin hoitaakseen ongelmat pois. Haastavaa eikä totta?
Toinen todella mikä kyllästyttää on teidän niin sanottu itsetietoisuus. Tiedätte kaikesta kaiken mutta sitten kun käydään kamppailua esim sosiologisista kysymyksistä, ette ole sen parempia. Kaikki tekevät työnsä ja kaikilla todella ei ole lomaa niin paljon kun teilla ÄLKÄÄ VALITTAKO HOITAKAA HOMMANNE ja LASTEN VIETTAMIEN sellaisten tähden.Oletko ihan varmasti oikeassa ammatissa,kun puhut terroristeistä...
- Viittaan vaan ed...
Oletko oikeassa ammatissa... kirjoitti:
Oletko ihan varmasti oikeassa ammatissa,kun puhut terroristeistä...
Todellakin viittaan vaan edelliseen kirjeeseen.
- minä vaan
Viittaan vaan ed... kirjoitti:
Todellakin viittaan vaan edelliseen kirjeeseen.
mitään tietoa siitä mistä puhutaan..
helppoahan se on mennä sellaista haukkumaan, jonka työstä ei itse tiedä mitään.. ja kyllä saan käyttää sanaa terroristi, koska käytän lainausmerkkejä. ja hei miksikä muuksikaan voi lasta kutsua, joka mekastaa, ei pysy paikallaan, ei kiinnostu oppiaineesta, häiritsee muita oppilaita ja myös opettajaa, joka estää opettajaa opettamasta muille oppilaille, jotka ehkä saattaisivat olla kiinnostuneita, joka pilaa kaikkien oppitunnin. pitäisi vaan olla kannustava että kyllä se siitä olisitko vähän hiljempaa... just joo varmaankin. siinä vaiheessa sekä opettaja että kyseinen oppilas rikkoo lakia, jos näin tarkkoja ollaan... saas nähdä mitä tähän tulee takaisin... - Ala-asteen miesope
Se sinun pitäisi.. kirjoitti:
En TODELLAKAAN ole opettaja, mutta tunnen opettajia ja opettajiksi pyrkiviä. Opettajan tehtävä pitäisi olla todella vaativa, eikä pitäisi kyseenalaistaa asioita ja ihmisiä(lapsia), eikö vain? pitää vaan jaksaa siinä mitä tekee, jos ei jaksa lähtee hutsin nevadaan mutta ei pitäisi tuhoata lasten jolla ehkäpä ei ole mahdollisuutta sen hetkiseen tilanteeseen vaikuttaa muutakuin osoittaa mieltään. Opettajan tehtävä tai pitäisi olla se suuntaan näyttävä, kannustava, tukeva tekijä siinä vanhempien ym välissä. Ja jos on ongelmia ottaa yhteyttä ko viranomaisiin hoitaakseen ongelmat pois. Haastavaa eikä totta?
Toinen todella mikä kyllästyttää on teidän niin sanottu itsetietoisuus. Tiedätte kaikesta kaiken mutta sitten kun käydään kamppailua esim sosiologisista kysymyksistä, ette ole sen parempia. Kaikki tekevät työnsä ja kaikilla todella ei ole lomaa niin paljon kun teilla ÄLKÄÄ VALITTAKO HOITAKAA HOMMANNE ja LASTEN VIETTAMIEN sellaisten tähden.Ei millään pahalla, mutta täällä taas joku raksajuntti selittää kateellisena miten "akateemisen opettajan" tulisi hoitaa velvollisuutensa.
No otetaan esimerkki rautalangasta: raksajätkän tehtävä on rakentaa talo. Opettajan työ on opettaa. Raksajätkälle tulee kesken työpäivän joukko teini-ikäisiä kakaroita huutelemaan ja heittelemään kivillä. Se on työn häiriköintiä! Olen nähnyt näin tapahtuvan ja ärräpäitä kuuluu raksalaisten suista ja joku yrittää juosta teinipoikia kiinnikin. Siinä on vitsit vähissä kun työt pitäisi saada tehtyä, mutta jotkut vain tahallisesti sitä sabotoivat.
Sama asia tapahtuu myös opetustyössä, mutta vain tuhat kertaa yleisemmin. Yrität opettaa tärkeää asiaa, johon olet valmistautunut ja nähnyt paljon vaivaa. Sitten joku älypää häiriköi sinun työtäsi mm. heittelemällä asiattomuuksia ja paperitolloja edessä istuvan niskaan. Me opettajat emme sentään huutele ärräpäitä, emmekä käy oppilaisiimme käsiksi. Yritämme jatkuvasti vain olla ymmärtäväisiä vaikka työtämme, sekä muiden oppilaiden oppimista häiritäänkin.
Ajatteleminen on sallittua!! Koitas miettiä asioita hieman enemmänkin, kuin vain sillä perusteella että "hitto kun opettajilla on pitkä kesäloma". - Oletkohan oikeassa ammatissa
Ala-asteen miesope kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta täällä taas joku raksajuntti selittää kateellisena miten "akateemisen opettajan" tulisi hoitaa velvollisuutensa.
No otetaan esimerkki rautalangasta: raksajätkän tehtävä on rakentaa talo. Opettajan työ on opettaa. Raksajätkälle tulee kesken työpäivän joukko teini-ikäisiä kakaroita huutelemaan ja heittelemään kivillä. Se on työn häiriköintiä! Olen nähnyt näin tapahtuvan ja ärräpäitä kuuluu raksalaisten suista ja joku yrittää juosta teinipoikia kiinnikin. Siinä on vitsit vähissä kun työt pitäisi saada tehtyä, mutta jotkut vain tahallisesti sitä sabotoivat.
Sama asia tapahtuu myös opetustyössä, mutta vain tuhat kertaa yleisemmin. Yrität opettaa tärkeää asiaa, johon olet valmistautunut ja nähnyt paljon vaivaa. Sitten joku älypää häiriköi sinun työtäsi mm. heittelemällä asiattomuuksia ja paperitolloja edessä istuvan niskaan. Me opettajat emme sentään huutele ärräpäitä, emmekä käy oppilaisiimme käsiksi. Yritämme jatkuvasti vain olla ymmärtäväisiä vaikka työtämme, sekä muiden oppilaiden oppimista häiritäänkin.
Ajatteleminen on sallittua!! Koitas miettiä asioita hieman enemmänkin, kuin vain sillä perusteella että "hitto kun opettajilla on pitkä kesäloma".Oletko koskaan ajatellut ko asiaa. Siitä typerästä raksajätkä esimerkistä, mitä todenäköisemmin tuo raksajätkä miksi sitä kutsutkin varmaankin kutsuu ammattiapua paikalle eli poliisin. Uskoisin, mikäli tunnit käyvät raskaaksi ja häiriköiviksi ja katsot ettei velvollisuuksisi tule hoitaa vaikeaa tapausta, ottaa yksinkertaisesti yhteyttä vaikkapa johonkin esim sosiaalipuolen ammatti-ihmiseen.
Opettajan työhön valitettavasti kuuluu nämä kaikenlaiset hyvät ja huonot oppilaat, hyvät ja huonot päivät. Tässä mm se omanapaisuus ja oikeamielisyys näkyy. Näette asian vaan yhdeltä kantilta, eli pitää opettaa ja opin pitää mennä perille ilman mitään häiriköintejä...ihanteellinen ammatti, jos toimisi niin. En yhtään ihmettele kun katsoo joitakin perhekriiseissä olevia suhteessa oppilaitoksiin, miksi syntyy valtavia ongelmavyyhtejä, jos näin voi sanoa tietyistä nuorista. - minä vaan
Oletkohan oikeassa ammatissa kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut ko asiaa. Siitä typerästä raksajätkä esimerkistä, mitä todenäköisemmin tuo raksajätkä miksi sitä kutsutkin varmaankin kutsuu ammattiapua paikalle eli poliisin. Uskoisin, mikäli tunnit käyvät raskaaksi ja häiriköiviksi ja katsot ettei velvollisuuksisi tule hoitaa vaikeaa tapausta, ottaa yksinkertaisesti yhteyttä vaikkapa johonkin esim sosiaalipuolen ammatti-ihmiseen.
Opettajan työhön valitettavasti kuuluu nämä kaikenlaiset hyvät ja huonot oppilaat, hyvät ja huonot päivät. Tässä mm se omanapaisuus ja oikeamielisyys näkyy. Näette asian vaan yhdeltä kantilta, eli pitää opettaa ja opin pitää mennä perille ilman mitään häiriköintejä...ihanteellinen ammatti, jos toimisi niin. En yhtään ihmettele kun katsoo joitakin perhekriiseissä olevia suhteessa oppilaitoksiin, miksi syntyy valtavia ongelmavyyhtejä, jos näin voi sanoa tietyistä nuorista.joo kutsu vaan poliisi paikalla, lapset ei siitä kärsi, vanhemmillehan se menee koska alle 15-vuotias ei ole vastuussa itsestään.. ja poliisi luultavasti tulee liian myöhään paikalle, ja vaikka antaisitkin tuntomerkit, tuskinpa poliisi sen eteen hirveästi tekee, kyse on kumminkin aika pienestä asiasta. ja nykyajan vanhemmat ei hirveemmin pysty edes hallitsemaan lapsiaan, joten se siitä.
ja te ei-opettaja ihmiset ette taida tajuta sitä, että kyseisten oppilaitten häiriköinti ei ole vain yhden tai kahden viikon homma, se on jatkuvaa, eikä siihen aina ole mahdollista puuttua. tällöin ei ole mikään ihme, jos opettaja ei jaksa välittää. välillä olisi myös paras jos oppilas vaihdettaisiin tarkkailuluokalle, mutta valitettavasti välillä vanhemmat eivät ymmärrä lapsensa parasta.
"En yhtään ihmettele kun katsoo joitakin perhekriiseissä olevia suhteessa oppilaitoksiin, miksi syntyy valtavia ongelmavyyhtejä, jos näin voi sanoa tietyistä nuorista."
suurin osa ongelmista lähtee kuitenkin kotoa. tai sitten muista oppilaista. hyvin hyvin harvoin opettajasta. muiden oppilaiden suhtautuminen voi vaikeuttaa elämää todella paljon, mutta ei opettajakaan voi olla joka hetki jokaisen oppilaan vieressä seuraamassa, että ethän nyt vaan kiusaa tuota toista. kyllä opettajan pitää pystyä luottamaankin oppilaisiinsa, miten heille muuten voisi opettaa esim. vastuuta?
eli siis sanot, että pitäisi vaan ymmärtää. jos vain ymmärretään ja suvaitaan, häiriköstä tulee takuuvarmasti koulukiusaaja ja työtön, koska hän pääsee aina läpi tekemättä oikeastaan mitään. kyllä lapsille pitää jo pienestä pitäen opettaa, mikä on oikeaa ja mikä väärää käyttäytymistä. jos kotona ei sitä tehdä, se valitettavasti jää koulun tehtäväksi. ja tällöin on opettajan oikeutena olla välittämättä, kun eihän oppilaskaan arvosta opettajan työtä tai edes opettajaa. miksi opettajan pitäisi siis oppilasta?
"Opettajan työhön valitettavasti kuuluu nämä kaikenlaiset hyvät ja huonot oppilaat, hyvät ja huonot päivät. Tässä mm se omanapaisuus ja oikeamielisyys näkyy. Näette asian vaan yhdeltä kantilta, eli pitää opettaa ja opin pitää mennä perille ilman mitään häiriköintejä...ihanteellinen ammatti, jos toimisi niin."
ja hei, oikeastihan sen pitäisi mennä niin, että luokassa ei häiriköitä olisi. oletko sitä mieltä, että opettaja on se, jonka pitäisi opettaa lapsi kaiken maailman tavoille ja opettaa sosiaalista käyttäytymistä ja osaamista? kyllä se tehtävä on enimmäkseen vanhemmilla. opettajan tehtävä on pitää luokassa kuria ja opettaa, ei opettaa häiriköille käytöstapoja, jos heistä ei kotona välitetä. - Ala-asteen miesope
Oletkohan oikeassa ammatissa kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut ko asiaa. Siitä typerästä raksajätkä esimerkistä, mitä todenäköisemmin tuo raksajätkä miksi sitä kutsutkin varmaankin kutsuu ammattiapua paikalle eli poliisin. Uskoisin, mikäli tunnit käyvät raskaaksi ja häiriköiviksi ja katsot ettei velvollisuuksisi tule hoitaa vaikeaa tapausta, ottaa yksinkertaisesti yhteyttä vaikkapa johonkin esim sosiaalipuolen ammatti-ihmiseen.
Opettajan työhön valitettavasti kuuluu nämä kaikenlaiset hyvät ja huonot oppilaat, hyvät ja huonot päivät. Tässä mm se omanapaisuus ja oikeamielisyys näkyy. Näette asian vaan yhdeltä kantilta, eli pitää opettaa ja opin pitää mennä perille ilman mitään häiriköintejä...ihanteellinen ammatti, jos toimisi niin. En yhtään ihmettele kun katsoo joitakin perhekriiseissä olevia suhteessa oppilaitoksiin, miksi syntyy valtavia ongelmavyyhtejä, jos näin voi sanoa tietyistä nuorista."Ja jos on ongelmia ottaa yhteyttä ko viranomaisiin hoitaakseen ongelmat pois." -tyyliset kommentit kertovat paljon ajattelutavastasi. Ei ongelmat ole noin vain poishoidettavissa.
Pätkä elävästä elämästä Itä-Helsingin laitamilta:
Lapsi X on 10-vuotias, eli neljännellä luokalla. Hänen isänsä on marokkolainen ja äiti suomalainen. Lapsi on asunut ensimmäiset n.viisi vuotta marokossa. Isä puhuu marokkoa, äiti suomea ja keskenään huonoa englantia. X ei osaa kunnolla näistä kielistä ainoatakaan! Isä ja äiti ovat eronneet muutama vuosi sitten johtuen isän väkivaltaisesta käyttäytymisestä. Isällä on kuitenkin tapaamisoikeus jonain viikonloppuina. Näitä viikonloppuja lapsi pelkää saaden perjantaina aivan tärinäkohtauksia. Äidillä on uusia miehiä kotona harva se ilta. Lapsi kertoo milloin Pekasta, Jussista ja Matista, jotka ovat olleet aamukahvipöydässä. Äidillä on myös paha alkoholiriippuvuus, sekä satunnaista lääkkeiden väärinkäyttöä. Äidin toinen lapsi 20 vuotias kundi asuu myös samassa asunnossa... Hänen epäillään käyttäneen X:sää seksuaalisesti hyväksi, varmaa tietoa asiasta ei tosin ole.
Lapsi käy säännöllisesti perhepsykologilla, äidin käynnit eivät vain ole yhtä säännöllisiä. Huostaanottoa tai osittaista sellaista on yritetty järjestää, mutta näytöt eivät riitä ja lapsi vastustaa sitä rajusti. "Ei äiti pärjää jos minä lähtisin pois" -kommentti 10-vuotiaan lapsen suusta saa melkein vedet silmiin. Erityisluokalle on lasta yritetty saada jo jonkin aikaa, mutta paikkoja ei ole vapaana johtuen erityisluokanopettajien pulasta. Kun paikka vihdoin olisi ollut vapaana, äiti esti sen. Hän ei kuulemma halua poikaansa "hullujen" joukkoon. Lapsi täyttää kaikki ESY-piirteet, väkivaltaisuutta, varastelua, systemaattista valehtelua, henkistä väkivaltaa jne.
Kun apua korkeammilta tahoilta yrittää saada, on vastauksena päivän sana: integrointi. Yritetään vain sopeuttaa lapsi tekemään töitä muiden kanssa. Paijataan päätä ja sanotaan että kyllä se menee ohi.
Ikävä fakta vain on, että ei se mene itsestään ohi. Lapsi tekee nyt tehtäviään yksin käytävässä, tai välillä rehtorin kansliassa. Luokassa hän ei yksinkertaisesti kykene olemaan, tai muuten koko luokan oppiminen jää sikseen.
Sano sinä, oi suuri viisas, kenen luokse minä soitan että he "hoitavat ongelman pois"? - ope
Opettajan työ on sitä mitä ... kirjoitti:
En ymmärrä alituista ruikutusta teiltä opettajilta. Olette itse valineet osanne, eli opettaa oppilaita. Mielestäni teidän on kestettävä ne ns heikompitasoiset oppilaat ja yritettävä vaan motivoida heitä ja, jos ei onnistu niin keksiä keinot, eli mahdollisesti ottaa sosiaalialan ihmisiä ym alan ammattilaisia auttamaan..Eihän se suinkaan oppilaan vika ole tuo käyttäytyminen, vaan merkki tai hälytysmerkki, että jossain on vika?
Palkkanne on myös kohtalaisen hyvä verrattuna moniiin muihin raskaisiin ammatteihin esim sairaanhoitajiin tms ja teillähän sitä kesälomaakin ja muitakin lomia riittää, joten kestääkö nyt helvettisoikoon se muutaman/muutamien oppilaiden oikuttelu ja tehkää ja muuttakaa koululaitosta parempaan suuntaan älkääkä aina valittako.En ainakaan tietääkseni ruikuttanut mitään opettajan työstä. En todellakaan. Jos luet tämän keskustelun ensimmäisen viestin, huomaat että siinä arvosteltiin opettajat itsekeskeisiksi ja omapäisiksi. Syytettiin piittaamattomuudesta ja ammattitaidon puutteesta.
Omassa kirjoituksessani halusin kertoa että työn teko heikompien oppilaitten parissa on vaikeaa. Että vaikka kuinka välittää ja yrittää, aina ei voi onnistua. Opetuslaitos tarjoaa erilaisia keinoja erityistapauksien hoitoon, mutta tie on pitkä - ja paikkoja ei vaan löydy kaikille tarvitseville.
Kyse ei siis ollut valittamisesta, vastasin asiattomaan syytökseen - okei, ehkä hiukan kärkkäästi... Mutta yritin tuoda opettajapuolen näkökulman esiin.
Heikot oppilaat, hankalat oppilaat, hyvät oppilaat... kaikki ovat yhtä rakkaita ja välitän kaikkien oppimisesta yhtä paljon. En minä muuten opettaisi - rakastan työtäni. Minua häiritsi lukea kirjoitus, jossa ammattikuntani leimattiin hyvin negatiivisesti - ja puolustin rakastamaani ammattia ja siinä toimivia.
Tuntuu olevan hyvin helppoa syytellä ja panetella. Eikö kuitenkin olisi fiksumpaa keskittyä vaan siihen mitä itsellä on. Elää, ja antaa toisten elää. Minä olen valinnut ammatikseni opettamisen. En lomia, en palkkatasoa, ne ovat mitä ovat. Minä vaan haluan opettaa. Ja nautin siitä. - Tähänpä vain toteaisin
Ala-asteen miesope kirjoitti:
"Ja jos on ongelmia ottaa yhteyttä ko viranomaisiin hoitaakseen ongelmat pois." -tyyliset kommentit kertovat paljon ajattelutavastasi. Ei ongelmat ole noin vain poishoidettavissa.
Pätkä elävästä elämästä Itä-Helsingin laitamilta:
Lapsi X on 10-vuotias, eli neljännellä luokalla. Hänen isänsä on marokkolainen ja äiti suomalainen. Lapsi on asunut ensimmäiset n.viisi vuotta marokossa. Isä puhuu marokkoa, äiti suomea ja keskenään huonoa englantia. X ei osaa kunnolla näistä kielistä ainoatakaan! Isä ja äiti ovat eronneet muutama vuosi sitten johtuen isän väkivaltaisesta käyttäytymisestä. Isällä on kuitenkin tapaamisoikeus jonain viikonloppuina. Näitä viikonloppuja lapsi pelkää saaden perjantaina aivan tärinäkohtauksia. Äidillä on uusia miehiä kotona harva se ilta. Lapsi kertoo milloin Pekasta, Jussista ja Matista, jotka ovat olleet aamukahvipöydässä. Äidillä on myös paha alkoholiriippuvuus, sekä satunnaista lääkkeiden väärinkäyttöä. Äidin toinen lapsi 20 vuotias kundi asuu myös samassa asunnossa... Hänen epäillään käyttäneen X:sää seksuaalisesti hyväksi, varmaa tietoa asiasta ei tosin ole.
Lapsi käy säännöllisesti perhepsykologilla, äidin käynnit eivät vain ole yhtä säännöllisiä. Huostaanottoa tai osittaista sellaista on yritetty järjestää, mutta näytöt eivät riitä ja lapsi vastustaa sitä rajusti. "Ei äiti pärjää jos minä lähtisin pois" -kommentti 10-vuotiaan lapsen suusta saa melkein vedet silmiin. Erityisluokalle on lasta yritetty saada jo jonkin aikaa, mutta paikkoja ei ole vapaana johtuen erityisluokanopettajien pulasta. Kun paikka vihdoin olisi ollut vapaana, äiti esti sen. Hän ei kuulemma halua poikaansa "hullujen" joukkoon. Lapsi täyttää kaikki ESY-piirteet, väkivaltaisuutta, varastelua, systemaattista valehtelua, henkistä väkivaltaa jne.
Kun apua korkeammilta tahoilta yrittää saada, on vastauksena päivän sana: integrointi. Yritetään vain sopeuttaa lapsi tekemään töitä muiden kanssa. Paijataan päätä ja sanotaan että kyllä se menee ohi.
Ikävä fakta vain on, että ei se mene itsestään ohi. Lapsi tekee nyt tehtäviään yksin käytävässä, tai välillä rehtorin kansliassa. Luokassa hän ei yksinkertaisesti kykene olemaan, tai muuten koko luokan oppiminen jää sikseen.
Sano sinä, oi suuri viisas, kenen luokse minä soitan että he "hoitavat ongelman pois"?Jeps, siis on ongelma mikä hyvänsä on se koulun tehtävä keinolla millä hyvänsä ratkoa. Joka tapauksessa asiassa pitää katsoa lapsen etua. Ei lapsi huuda, varastele, häiriköi yms turhaan.
Integroikaa integroikaa..opettajan ammatti on raskas, mutta niin on kaikilla esim raksamiehilläkin varjoisa puolensa ja pitää aina olla kykyä ratkoa arkijärjellä ja TIETÄMYKSELLÄ asioita. Kyllä sitä integrointia tapahtuu muillakin sektoreilla.
On vaan valitettavaa kuunnella teidän opettajan jatkuvia valituksia. Tehkää perkele asioille jotain. Jos kerran tiedätte mistä johtuu lasten ongelma niin on se koulun asia joko kestää oppilaan häiriköivä käyttäytyminen tai jälleen tehdä jotain.
Ihmettelen suuresti nykyajan opettajia ja opetusmetodeja. Eikö sitä koulu nyt saada jollain tavalla järjestykseen ja onko opettajat liian kokemattomia, väsyneitä yms hoitamaan niitä opettajan tehtäviä. Jos ei jaksa itä helsingissä täytyy vaihtaa koulua tai lopettaa ja vaihtaa ammattia..sellaista se on ellei tee ASIOILLE JOTAIN eikä valita ! - Hienoa
ope kirjoitti:
En ainakaan tietääkseni ruikuttanut mitään opettajan työstä. En todellakaan. Jos luet tämän keskustelun ensimmäisen viestin, huomaat että siinä arvosteltiin opettajat itsekeskeisiksi ja omapäisiksi. Syytettiin piittaamattomuudesta ja ammattitaidon puutteesta.
Omassa kirjoituksessani halusin kertoa että työn teko heikompien oppilaitten parissa on vaikeaa. Että vaikka kuinka välittää ja yrittää, aina ei voi onnistua. Opetuslaitos tarjoaa erilaisia keinoja erityistapauksien hoitoon, mutta tie on pitkä - ja paikkoja ei vaan löydy kaikille tarvitseville.
Kyse ei siis ollut valittamisesta, vastasin asiattomaan syytökseen - okei, ehkä hiukan kärkkäästi... Mutta yritin tuoda opettajapuolen näkökulman esiin.
Heikot oppilaat, hankalat oppilaat, hyvät oppilaat... kaikki ovat yhtä rakkaita ja välitän kaikkien oppimisesta yhtä paljon. En minä muuten opettaisi - rakastan työtäni. Minua häiritsi lukea kirjoitus, jossa ammattikuntani leimattiin hyvin negatiivisesti - ja puolustin rakastamaani ammattia ja siinä toimivia.
Tuntuu olevan hyvin helppoa syytellä ja panetella. Eikö kuitenkin olisi fiksumpaa keskittyä vaan siihen mitä itsellä on. Elää, ja antaa toisten elää. Minä olen valinnut ammatikseni opettamisen. En lomia, en palkkatasoa, ne ovat mitä ovat. Minä vaan haluan opettaa. Ja nautin siitä.Opettajan ammatti on hieno, arvostettava ja varmasti hyvin vaativa. Onnea ja tseppiä tulevaisuuteen..
- minä vaan
Tähänpä vain toteaisin kirjoitti:
Jeps, siis on ongelma mikä hyvänsä on se koulun tehtävä keinolla millä hyvänsä ratkoa. Joka tapauksessa asiassa pitää katsoa lapsen etua. Ei lapsi huuda, varastele, häiriköi yms turhaan.
Integroikaa integroikaa..opettajan ammatti on raskas, mutta niin on kaikilla esim raksamiehilläkin varjoisa puolensa ja pitää aina olla kykyä ratkoa arkijärjellä ja TIETÄMYKSELLÄ asioita. Kyllä sitä integrointia tapahtuu muillakin sektoreilla.
On vaan valitettavaa kuunnella teidän opettajan jatkuvia valituksia. Tehkää perkele asioille jotain. Jos kerran tiedätte mistä johtuu lasten ongelma niin on se koulun asia joko kestää oppilaan häiriköivä käyttäytyminen tai jälleen tehdä jotain.
Ihmettelen suuresti nykyajan opettajia ja opetusmetodeja. Eikö sitä koulu nyt saada jollain tavalla järjestykseen ja onko opettajat liian kokemattomia, väsyneitä yms hoitamaan niitä opettajan tehtäviä. Jos ei jaksa itä helsingissä täytyy vaihtaa koulua tai lopettaa ja vaihtaa ammattia..sellaista se on ellei tee ASIOILLE JOTAIN eikä valita !"Ei lapsi huuda, varastele, häiriköi yms turhaan."
tässä olet ihan oikeassa, mutta kun suurin osa lasten ongelmista johtuu kotioloista.
"Jeps, siis on ongelma mikä hyvänsä on se koulun tehtävä keinolla millä hyvänsä ratkoa."
ja kun kerta suurin osa ongelmista johtuu kotioloista, mites niitä sitten koulun keinoilla ratkaiset, kun opettajilla ei ole oikeutta puuttua oppilaan perhe-elämään.
"Eikö sitä koulu nyt saada jollain tavalla järjestykseen ja onko opettajat liian kokemattomia, väsyneitä yms hoitamaan niitä opettajan tehtäviä."
"Ihmettelen suuresti nykyajan opettajia ja opetusmetodeja."
siinähän ihmettelet, mutta kyllä kyse on enemmän nykyajan kasvatuksesta, kuin nykyajan opetusmetodeista. nykyään on paljon enemmän vanhempia, jotka jättävät kasvatuksen kokonaan koulun vastuulle ja siinähän sitä kaikki toki voittavat.. ymmärrät varmaan viisaana ihmisenä, mitä tarkoitan.
"Joka tapauksessa asiassa pitää katsoa lapsen etua."
mutta kun se ei ole aina pelkästään opettaja, joka päättää tästä. jos lapsi/nuori siirretään tarkkailuluokalle, tarvitaan vanhempien lupa. ja jotkut vanhemmat kuvittelevat, että lapsessa ei ole mitään vikaa, jolloin eivät anna lupaa tähän, eli tekevät karhunpalveluksen lapselleen, joka jatkaa häiriköintiä, jolloin myös muiden luokan oppilaiden oppiminen häiriintyy.
kyllä opettajan työ kertoo nyky-yhteiskunnasta vähän enemmän kuin esim. raksatyöläisen tai vaikkapa leipojan työ. kun on yhteiskunnassa ongelmia, ne heijastuvat todella nopeasti lapsiin ja myös tuntityöskentelyyn kouluissa. kyse ei ole siis vain opettajien jatkuvista valituksista. ja jos kerta opettajat vain valittavat ja valittavat, silloin on vanhempien kasvatusmetodeissa jotain pahan kerran vialla. - Kasvatusmetodit
minä vaan kirjoitti:
"Ei lapsi huuda, varastele, häiriköi yms turhaan."
tässä olet ihan oikeassa, mutta kun suurin osa lasten ongelmista johtuu kotioloista.
"Jeps, siis on ongelma mikä hyvänsä on se koulun tehtävä keinolla millä hyvänsä ratkoa."
ja kun kerta suurin osa ongelmista johtuu kotioloista, mites niitä sitten koulun keinoilla ratkaiset, kun opettajilla ei ole oikeutta puuttua oppilaan perhe-elämään.
"Eikö sitä koulu nyt saada jollain tavalla järjestykseen ja onko opettajat liian kokemattomia, väsyneitä yms hoitamaan niitä opettajan tehtäviä."
"Ihmettelen suuresti nykyajan opettajia ja opetusmetodeja."
siinähän ihmettelet, mutta kyllä kyse on enemmän nykyajan kasvatuksesta, kuin nykyajan opetusmetodeista. nykyään on paljon enemmän vanhempia, jotka jättävät kasvatuksen kokonaan koulun vastuulle ja siinähän sitä kaikki toki voittavat.. ymmärrät varmaan viisaana ihmisenä, mitä tarkoitan.
"Joka tapauksessa asiassa pitää katsoa lapsen etua."
mutta kun se ei ole aina pelkästään opettaja, joka päättää tästä. jos lapsi/nuori siirretään tarkkailuluokalle, tarvitaan vanhempien lupa. ja jotkut vanhemmat kuvittelevat, että lapsessa ei ole mitään vikaa, jolloin eivät anna lupaa tähän, eli tekevät karhunpalveluksen lapselleen, joka jatkaa häiriköintiä, jolloin myös muiden luokan oppilaiden oppiminen häiriintyy.
kyllä opettajan työ kertoo nyky-yhteiskunnasta vähän enemmän kuin esim. raksatyöläisen tai vaikkapa leipojan työ. kun on yhteiskunnassa ongelmia, ne heijastuvat todella nopeasti lapsiin ja myös tuntityöskentelyyn kouluissa. kyse ei ole siis vain opettajien jatkuvista valituksista. ja jos kerta opettajat vain valittavat ja valittavat, silloin on vanhempien kasvatusmetodeissa jotain pahan kerran vialla.Joopa joo taas vaihteeksi. Ettekö te juuri lue niitä kasvatustieteitä, kun taas vanhemmat välttämättä ei, eli he eivät ole tietoisia kasvatusmetodeista. Valitettavasti oma näkökulmani on, että opettajan työ on raskas ja pitää sisällään vastuuta ja velvollisuuksia.
Ja kyllä se leipuri ja raksatyöläisenkin työ näkyy, eivät kaikki voi eivätkä halua olla opettajia syystä ja toisesta. Turha aliarvioida..
En tiedä mistä teidän opettajien mielestäni asennevamma juontuu ? Sen olin jo varhain päättänyt, että katsoin tarkkaan ja valikoidusti mihin kouluun lapseni laitoin. - minä vaan
Kasvatusmetodit kirjoitti:
Joopa joo taas vaihteeksi. Ettekö te juuri lue niitä kasvatustieteitä, kun taas vanhemmat välttämättä ei, eli he eivät ole tietoisia kasvatusmetodeista. Valitettavasti oma näkökulmani on, että opettajan työ on raskas ja pitää sisällään vastuuta ja velvollisuuksia.
Ja kyllä se leipuri ja raksatyöläisenkin työ näkyy, eivät kaikki voi eivätkä halua olla opettajia syystä ja toisesta. Turha aliarvioida..
En tiedä mistä teidän opettajien mielestäni asennevamma juontuu ? Sen olin jo varhain päättänyt, että katsoin tarkkaan ja valikoidusti mihin kouluun lapseni laitoin."Ettekö te juuri lue niitä kasvatustieteitä, kun taas vanhemmat välttämättä ei, eli he eivät ole tietoisia kasvatusmetodeista."
kyllä opettajathan niitä kasvatustieteitä lukee, mutta vanhempien tehtävä se lapsen kasvattaminen on, ei opettajan. vai oletko sitä mieltä, että vanhemmat vain haluavat lapsen ja tekevät sen, jonka jälkeen on koulun, opettajien ja yhteiskunnan tehtävä kasvattaa lapsi?
jos todellakin olet sitä mieltä, kehotan sinua olemaan hankkimatta lapsia, koska he siitä kärsisivät.
"Ja kyllä se leipuri ja raksatyöläisenkin työ näkyy, eivät kaikki voi eivätkä halua olla opettajia syystä ja toisesta. Turha aliarvioida.."
en todellakaan aliarvioinut leipurin tai raksatyöläisen työtä vaan sanoin, että yhteiskunnan mielipiteet ja yleensäkin yhteiskunnan ongelmat heijastuvat opettajan työhön paljon nopeammin ja selvemmin kuin esim. rakstyöläisen tai leipurin työhön. jos on vaikkapa lama, ei se vaikuta raksatyöläisen tai leipurin työn sisältöön samalla tavalla kuin opettajan työn sisältöön. kyllähän heiltä jokaiselta voi samalla tavalla työpaikka mennä, mutta lapsista se näkyy kaikista selvimmin ja nopeimmin, jos kotona on paineita/ongelmia. silloin on opettajan työ pyrkiä siihen, että lapsi unohtaa nämä ongelmat koulutuntien ajaksi ja keskittyy oppimiseen.
Sen vain haluaisin tietää, mitä itse asiassa tarkoitat tällä "asennevamma"-termillä, jota jatkuvasti viljelet perustelematta sitä kuitenkaan millään tavalla.
ja pakko kyllä lisätä tähän perään, että varo jos lapsesi seuraavat sinua kyseisen ajattelutavan kantajina. silloin heidän elämänsä on vielä vähän sinun elämääsi vaikeampaa. - Ala-asteen miesope
Kasvatusmetodit kirjoitti:
Joopa joo taas vaihteeksi. Ettekö te juuri lue niitä kasvatustieteitä, kun taas vanhemmat välttämättä ei, eli he eivät ole tietoisia kasvatusmetodeista. Valitettavasti oma näkökulmani on, että opettajan työ on raskas ja pitää sisällään vastuuta ja velvollisuuksia.
Ja kyllä se leipuri ja raksatyöläisenkin työ näkyy, eivät kaikki voi eivätkä halua olla opettajia syystä ja toisesta. Turha aliarvioida..
En tiedä mistä teidän opettajien mielestäni asennevamma juontuu ? Sen olin jo varhain päättänyt, että katsoin tarkkaan ja valikoidusti mihin kouluun lapseni laitoin.Huh huh! Joko olet oikeasti täysi idiootti, tai sitten vain esität sitä. Ei voi muuta kuin pudistaa päätä.
Ei sinulla oikeasti ole mitään sanottavaa. Kirjoituksistasi alkaa paistaa aika selvästi kateus opettajia kohtaan. En kylläkään ymmärrä miksi. Ei sinun raksatyötäsi ole aliarvioitu, mutta haluat sen jostain syystä itse niin tulkita. Ja jos sinä väität että kasvattaminen kuuluu opettajille, ei vanhemmille, niin sinulla se varsinainen asennevamma on. Toivottavasti et koskaan saa lapsia, koska tuon ajattelutavan mukaan he kyllä jäisivät vaille kasvatusta!
Sinä tiedät opettamisesta ja kasvattamisesta hyvin vähän. Lapsi ei ole tavara tai esine. Sitä ei voi hoitaa ja huollattaa kuin henkilöautoa merkkikorjaamolla. Ongelmat lapsessa eivät myökään korjaannu jakohihnan kiristyksellä. Suosittelen että lopetamme keskustelun tähän, koska et selvästikään ole perillä keskusteltaavsta asiasta! - Ja taas kerran tämä...
minä vaan kirjoitti:
"Ettekö te juuri lue niitä kasvatustieteitä, kun taas vanhemmat välttämättä ei, eli he eivät ole tietoisia kasvatusmetodeista."
kyllä opettajathan niitä kasvatustieteitä lukee, mutta vanhempien tehtävä se lapsen kasvattaminen on, ei opettajan. vai oletko sitä mieltä, että vanhemmat vain haluavat lapsen ja tekevät sen, jonka jälkeen on koulun, opettajien ja yhteiskunnan tehtävä kasvattaa lapsi?
jos todellakin olet sitä mieltä, kehotan sinua olemaan hankkimatta lapsia, koska he siitä kärsisivät.
"Ja kyllä se leipuri ja raksatyöläisenkin työ näkyy, eivät kaikki voi eivätkä halua olla opettajia syystä ja toisesta. Turha aliarvioida.."
en todellakaan aliarvioinut leipurin tai raksatyöläisen työtä vaan sanoin, että yhteiskunnan mielipiteet ja yleensäkin yhteiskunnan ongelmat heijastuvat opettajan työhön paljon nopeammin ja selvemmin kuin esim. rakstyöläisen tai leipurin työhön. jos on vaikkapa lama, ei se vaikuta raksatyöläisen tai leipurin työn sisältöön samalla tavalla kuin opettajan työn sisältöön. kyllähän heiltä jokaiselta voi samalla tavalla työpaikka mennä, mutta lapsista se näkyy kaikista selvimmin ja nopeimmin, jos kotona on paineita/ongelmia. silloin on opettajan työ pyrkiä siihen, että lapsi unohtaa nämä ongelmat koulutuntien ajaksi ja keskittyy oppimiseen.
Sen vain haluaisin tietää, mitä itse asiassa tarkoitat tällä "asennevamma"-termillä, jota jatkuvasti viljelet perustelematta sitä kuitenkaan millään tavalla.
ja pakko kyllä lisätä tähän perään, että varo jos lapsesi seuraavat sinua kyseisen ajattelutavan kantajina. silloin heidän elämänsä on vielä vähän sinun elämääsi vaikeampaa.Enpä yhtään ihmettele, että on ongelmia siellä koulussa. Joo, kyllä jos teen lapsia teen ne vanhoillisin kasvatusmetodein perustuvilla ja yhteiskunnallisilla säännöillä. Turha vedota minuun...tämä on taas tätä omanapai....
Raksatyöläinen tuo sinulle asunnon ja leipuri leivän, niitäkin tarvitaan sitä ajoin takaa. Kysymys on vain ja ainoastaan lapsen edusta ja siitä, että lapsi reagoi asioihin niinkuin sinun mainitsemallasi tavoin tekee. Mielestäni se todellakin ns hyvinvointiyhteiskunnassa ja säännöissä, joita tekin paapatatte (tosin valitette kokoajan) on lapsen edunmukaisesti toimittava.
Alkaa tuntua siltä, että itse olet liian nuori tai et arkijärkinen niinkuin sosiologisesti vedotaan vai ? aina pitää puolustautua, kysymys on sinun ongelmastasi ja miten minä tässä näen tämän SINUN ongelmasi eikä minun ja MINUN kasvatusmenetelmäni, koska MINULLA todennäköisemmin on nyky yhteiskunnallisin säännöin varaa toistaiseksi valita. - Omanapaisuus tuli esiin
Ala-asteen miesope kirjoitti:
Huh huh! Joko olet oikeasti täysi idiootti, tai sitten vain esität sitä. Ei voi muuta kuin pudistaa päätä.
Ei sinulla oikeasti ole mitään sanottavaa. Kirjoituksistasi alkaa paistaa aika selvästi kateus opettajia kohtaan. En kylläkään ymmärrä miksi. Ei sinun raksatyötäsi ole aliarvioitu, mutta haluat sen jostain syystä itse niin tulkita. Ja jos sinä väität että kasvattaminen kuuluu opettajille, ei vanhemmille, niin sinulla se varsinainen asennevamma on. Toivottavasti et koskaan saa lapsia, koska tuon ajattelutavan mukaan he kyllä jäisivät vaille kasvatusta!
Sinä tiedät opettamisesta ja kasvattamisesta hyvin vähän. Lapsi ei ole tavara tai esine. Sitä ei voi hoitaa ja huollattaa kuin henkilöautoa merkkikorjaamolla. Ongelmat lapsessa eivät myökään korjaannu jakohihnan kiristyksellä. Suosittelen että lopetamme keskustelun tähän, koska et selvästikään ole perillä keskusteltaavsta asiasta!En todella yhtään ihmettele, että on ongelmia koulun suhteen. Olette helvetin itsekästä suppeata osa-aluetta opettavaa. Kysymys on todellakin lapsen edusta ei siitä oletteko miten ja milläkälailla vastuullisia mitä näköjään paette. Ottakaa nyt helvetti sentään se lapsi etusijalle ja miettikää vaikkakin se kasvatuspuoli on vanhempien asia se kasvatuksellinen ja yhteiskunnallinen puoli esiin. Kreisi nykyajan OPETTAJAT JA OPETUS en yhtään ihmettele, jos on ongelmia
- minä vaan
Ja taas kerran tämä... kirjoitti:
Enpä yhtään ihmettele, että on ongelmia siellä koulussa. Joo, kyllä jos teen lapsia teen ne vanhoillisin kasvatusmetodein perustuvilla ja yhteiskunnallisilla säännöillä. Turha vedota minuun...tämä on taas tätä omanapai....
Raksatyöläinen tuo sinulle asunnon ja leipuri leivän, niitäkin tarvitaan sitä ajoin takaa. Kysymys on vain ja ainoastaan lapsen edusta ja siitä, että lapsi reagoi asioihin niinkuin sinun mainitsemallasi tavoin tekee. Mielestäni se todellakin ns hyvinvointiyhteiskunnassa ja säännöissä, joita tekin paapatatte (tosin valitette kokoajan) on lapsen edunmukaisesti toimittava.
Alkaa tuntua siltä, että itse olet liian nuori tai et arkijärkinen niinkuin sosiologisesti vedotaan vai ? aina pitää puolustautua, kysymys on sinun ongelmastasi ja miten minä tässä näen tämän SINUN ongelmasi eikä minun ja MINUN kasvatusmenetelmäni, koska MINULLA todennäköisemmin on nyky yhteiskunnallisin säännöin varaa toistaiseksi valita."Raksatyöläinen tuo sinulle asunnon ja leipuri leivän, niitäkin tarvitaan sitä ajoin takaa."
miksi vaihdat aihetta sellaiseen, josta ei ole ollut ollenkaan puhetta? mitä sinä sillä saat aikaan?
"Enpä yhtään ihmettele, että on ongelmia siellä koulussa."
minkä takia et ihmettele? missä perustelut?
"Turha vedota minuun...tämä on taas tätä omanapai...."
turha vedota sinuun.. niin missä asiassa? jos lapsi ei osaa käyttäytyä, se on hyvin hyvin usein vanhempien syytä. eli siis juuri sinun, jos lapsesi häiriköi eikä ymmärrä opetuksen olevan hänen hyväkseen ei häntä vastaan.
"(tosin valitette kokoajan)"
niin valitamme mistä?
"Alkaa tuntua siltä, että itse olet liian nuori tai et arkijärkinen niinkuin sosiologisesti vedotaan vai ?"
kyllä olen nuori, mutta minulla on opettajan työstä paljon enemmän kokemusta ja myös tietoa siitä, mitä se oikeasti on, kuin sinulla luultavasti koskaan tulevaisuudessakaan on. joten mielestäni minulla on parempi perusta puhua kuin sinulla.
"aina pitää puolustautua, kysymys on sinun ongelmastasi ja miten minä tässä näen tämän SINUN ongelmasi eikä minun ja MINUN kasvatusmenetelmäni, koska MINULLA todennäköisemmin on nyky yhteiskunnallisin säännöin varaa toistaiseksi valita."
miten niin minun ongelmastani? sinähän tästä sen ongelman teet. ja jos lapsesi on koulussa häiriköijä ongelma on sekä opettajan että vanhemman, joten kyllä se silloin sinunkin ongelmasi on. koska hyvin harvoin häiriköijä häiriköi vain yhdellä tunnilla, joten kyse ei voi olla vaan opettajasta, koska opettajat vaihtuvat aiheittain tai ainakin osassa aiheita.
taidat kuulua tähän vanhempien joukkoon, jotka eivät usko kullannupustaan mitään pahaa. vaikka lapsukainen onkin niitä pahimpia häiriköijiä, jotka kuuluisivat tarkkailuluokalle, mutta eivät sinne koskaan pääse, koska vanhemmat vastustavat vaihtoa. - minä vaan
Omanapaisuus tuli esiin kirjoitti:
En todella yhtään ihmettele, että on ongelmia koulun suhteen. Olette helvetin itsekästä suppeata osa-aluetta opettavaa. Kysymys on todellakin lapsen edusta ei siitä oletteko miten ja milläkälailla vastuullisia mitä näköjään paette. Ottakaa nyt helvetti sentään se lapsi etusijalle ja miettikää vaikkakin se kasvatuspuoli on vanhempien asia se kasvatuksellinen ja yhteiskunnallinen puoli esiin. Kreisi nykyajan OPETTAJAT JA OPETUS en yhtään ihmettele, jos on ongelmia
nyt on kyllä pakko sanoa, että mitä vittua sä oikeen selität? olen todella todella onnellinen,että minulla on ollut kunnon vanhemmat, jotka ovat välillä kuunnelleet myös opettajiani eivätkä aina kuunnelleet vain minun selityksiäni (jotka paljastavat vain yhden puolen asiasta..) sä et todellakaan taida tajuta, miten tyhmäksi teet ittes? voi herra jeesus..
- Täytyy vielä sanoa
minä vaan kirjoitti:
"Raksatyöläinen tuo sinulle asunnon ja leipuri leivän, niitäkin tarvitaan sitä ajoin takaa."
miksi vaihdat aihetta sellaiseen, josta ei ole ollut ollenkaan puhetta? mitä sinä sillä saat aikaan?
"Enpä yhtään ihmettele, että on ongelmia siellä koulussa."
minkä takia et ihmettele? missä perustelut?
"Turha vedota minuun...tämä on taas tätä omanapai...."
turha vedota sinuun.. niin missä asiassa? jos lapsi ei osaa käyttäytyä, se on hyvin hyvin usein vanhempien syytä. eli siis juuri sinun, jos lapsesi häiriköi eikä ymmärrä opetuksen olevan hänen hyväkseen ei häntä vastaan.
"(tosin valitette kokoajan)"
niin valitamme mistä?
"Alkaa tuntua siltä, että itse olet liian nuori tai et arkijärkinen niinkuin sosiologisesti vedotaan vai ?"
kyllä olen nuori, mutta minulla on opettajan työstä paljon enemmän kokemusta ja myös tietoa siitä, mitä se oikeasti on, kuin sinulla luultavasti koskaan tulevaisuudessakaan on. joten mielestäni minulla on parempi perusta puhua kuin sinulla.
"aina pitää puolustautua, kysymys on sinun ongelmastasi ja miten minä tässä näen tämän SINUN ongelmasi eikä minun ja MINUN kasvatusmenetelmäni, koska MINULLA todennäköisemmin on nyky yhteiskunnallisin säännöin varaa toistaiseksi valita."
miten niin minun ongelmastani? sinähän tästä sen ongelman teet. ja jos lapsesi on koulussa häiriköijä ongelma on sekä opettajan että vanhemman, joten kyllä se silloin sinunkin ongelmasi on. koska hyvin harvoin häiriköijä häiriköi vain yhdellä tunnilla, joten kyse ei voi olla vaan opettajasta, koska opettajat vaihtuvat aiheittain tai ainakin osassa aiheita.
taidat kuulua tähän vanhempien joukkoon, jotka eivät usko kullannupustaan mitään pahaa. vaikka lapsukainen onkin niitä pahimpia häiriköijiä, jotka kuuluisivat tarkkailuluokalle, mutta eivät sinne koskaan pääse, koska vanhemmat vastustavat vaihtoa.Täytyy sanoa, että ei ihme että on ongelmia opettajien ja opiskelijoiden (jos niin voi sanoa suhteen). Oletko koskaan miettinyt omaa itseäsi onko jossain vika ? ja missä on vika ? ja missä mättää koululaitoksien suhteen..
Älkää tulko vanhempien niskaan selittämään, että on vanhempien vika se ja se, teille on se vastuu siitä ja siitä vaikeasta oppilaasta ja SELVITTÄKÄÄ siihenhän teidät on koulutettu.
SELVITÄ ennenkaikkea oletko TODELLA SOVELTUVA tähän alaan, sillä minä olen OPETTAJA - minä vaan
Täytyy vielä sanoa kirjoitti:
Täytyy sanoa, että ei ihme että on ongelmia opettajien ja opiskelijoiden (jos niin voi sanoa suhteen). Oletko koskaan miettinyt omaa itseäsi onko jossain vika ? ja missä on vika ? ja missä mättää koululaitoksien suhteen..
Älkää tulko vanhempien niskaan selittämään, että on vanhempien vika se ja se, teille on se vastuu siitä ja siitä vaikeasta oppilaasta ja SELVITTÄKÄÄ siihenhän teidät on koulutettu.
SELVITÄ ennenkaikkea oletko TODELLA SOVELTUVA tähän alaan, sillä minä olen OPETTAJA"Täytyy sanoa, että ei ihme että on ongelmia opettajien ja opiskelijoiden (jos niin voi sanoa suhteen). Oletko koskaan miettinyt omaa itseäsi onko jossain vika ? ja missä on vika ? ja missä mättää koululaitoksien suhteen..
Älkää tulko vanhempien niskaan selittämään, että on vanhempien vika se ja se, teille on se vastuu siitä ja siitä vaikeasta oppilaasta ja SELVITTÄKÄÄ siihenhän teidät on koulutettu.
SELVITÄ ennenkaikkea oletko TODELLA SOVELTUVA tähän alaan, sillä minä olen OPETTAJA"
olen miettinyt ja välillä vikaa on myös minussa sen myönnän, mutta silloin on myös sinussa, rakas kollegani. jos sinä olet opettaja, miten kestät työtäsi? jouduthan joka ikinen päivä kestämään muita omaan napaansa tuijottavia opettajia, jotka eivät välitä oppilaista ollenkaan. ja miten voit tehdä töitä paikassa, josta et laitoksena saati sitten ideana selvästikään perusta? miten voit tehdä töitä opettajana kun kerta kritisoit kaikkea? mikset sitten tee asialle mitään? taidat vain olla tähän vanhempaan ikäluokkaan kuuluva opettaja (joka odottaa pääsyä eläkkeelle kauas häiritsevistä teineistä ja lapsista), joka ei enää jaksa.
jos todellakin olet tuota mieltä, oletkohan sinä soveltuva alalle? - Anonyymi
Opettajan työ on sitä mitä ... kirjoitti:
En ymmärrä alituista ruikutusta teiltä opettajilta. Olette itse valineet osanne, eli opettaa oppilaita. Mielestäni teidän on kestettävä ne ns heikompitasoiset oppilaat ja yritettävä vaan motivoida heitä ja, jos ei onnistu niin keksiä keinot, eli mahdollisesti ottaa sosiaalialan ihmisiä ym alan ammattilaisia auttamaan..Eihän se suinkaan oppilaan vika ole tuo käyttäytyminen, vaan merkki tai hälytysmerkki, että jossain on vika?
Palkkanne on myös kohtalaisen hyvä verrattuna moniiin muihin raskaisiin ammatteihin esim sairaanhoitajiin tms ja teillähän sitä kesälomaakin ja muitakin lomia riittää, joten kestääkö nyt helvettisoikoon se muutaman/muutamien oppilaiden oikuttelu ja tehkää ja muuttakaa koululaitosta parempaan suuntaan älkääkä aina valittako.Eka toka luokkien opet aloittavat aamul klo 09.00 ja koulu loppuu kl 12.00 useana päivänä,ovat luonteeltaan väkivaltaisia,myöd fyysisesti,ainakin kotioloissa,puhumattakaan henkisestä väkivallasta.
- Anonyymi
Ala-asteen miesope kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta täällä taas joku raksajuntti selittää kateellisena miten "akateemisen opettajan" tulisi hoitaa velvollisuutensa.
No otetaan esimerkki rautalangasta: raksajätkän tehtävä on rakentaa talo. Opettajan työ on opettaa. Raksajätkälle tulee kesken työpäivän joukko teini-ikäisiä kakaroita huutelemaan ja heittelemään kivillä. Se on työn häiriköintiä! Olen nähnyt näin tapahtuvan ja ärräpäitä kuuluu raksalaisten suista ja joku yrittää juosta teinipoikia kiinnikin. Siinä on vitsit vähissä kun työt pitäisi saada tehtyä, mutta jotkut vain tahallisesti sitä sabotoivat.
Sama asia tapahtuu myös opetustyössä, mutta vain tuhat kertaa yleisemmin. Yrität opettaa tärkeää asiaa, johon olet valmistautunut ja nähnyt paljon vaivaa. Sitten joku älypää häiriköi sinun työtäsi mm. heittelemällä asiattomuuksia ja paperitolloja edessä istuvan niskaan. Me opettajat emme sentään huutele ärräpäitä, emmekä käy oppilaisiimme käsiksi. Yritämme jatkuvasti vain olla ymmärtäväisiä vaikka työtämme, sekä muiden oppilaiden oppimista häiritäänkin.
Ajatteleminen on sallittua!! Koitas miettiä asioita hieman enemmänkin, kuin vain sillä perusteella että "hitto kun opettajilla on pitkä kesäloma".Naisopet ovat väkivaltaisia bilettäjiä,haukkuvat kotona miehen aamulla sovinistiksi,kuvottavaksi,rasistiksi jne,tekevät kolmen tunnnin työpäiviä ja valittavat,ja pilkkaavat muita.
- Oope
"Eihän nuoria voi valikoida siinä nuoressa iässä kuka on hyvä ja kuka huono edes käyttäytymisen perusteella, jos ei tiedä mikä on perimmäinen syy."
Kyllä voi. Oli syy mikä hyvänsä, niin ei se vaikuta siihen minkä numeron matematiikankokeesta hänelle antaa. Ja väitän että hyvin usein opettaja kyllä tietää mikä häirikkökäyttäytymisen taustalla on. Kaikkia toki opetetaan tasapuolisesti, mutta ei numeroita todistuksiin voi kirjoittaa sen mukaan mikä perhetausta kelläkin on. Arviointikriteerien tulee olla tasapuoliset kaikille. Samasta osaamisesta tulee saada sama numero. Ei lapsen ikä voi siihen millään tavoin vaikuttaa. - Erittäin samaa mieltä
Olen kanssasi samaa mieltä. Koululaitokset ovat muuttuneet ajanmyötä ja minkäänlaista kouluvastuuta ym ei ole koulun taholta....kirjoittaapi eräs vanhempi
- minä vaan
teidän perustelut on kyllä niin hurjan hyviä, että mäkin voisin samalla perustelutavalla väittää mitä tahansa ja silti sen pitäis mennä läpi. hei katsokaapa sinne peiliin vaan ja miettikää uusiks..
- Koululaitos ja opet uusiksi
minä vaan kirjoitti:
teidän perustelut on kyllä niin hurjan hyviä, että mäkin voisin samalla perustelutavalla väittää mitä tahansa ja silti sen pitäis mennä läpi. hei katsokaapa sinne peiliin vaan ja miettikää uusiks..
Joopa joo, opettele nyt ensiksi kirjoittamaan oikein...kyllä koululaitokset ja opetusmetodit ovat tosi mätiä tänä päivänä, näin vaan on kun katsoo nyky nuoria ja epäpääteviä ja ns päteviä opettajia.
- Anonyymi
Luokkaopetus on paljoltikin ryhmäopetusta. Mitä isompi ryhmä sitä enemmän opetus on luentotyylistä. Pienryhmäopetuksessa opettajalla on jo hieman parempi mahdollisuus keskittyä yksilöihin ja yksilöiden tarpeiden huomioonottamiseen. Pienryhmöopetus on kallista. Yksityisopetus jossa opettajalla on vain yksi korvamerkitty oppilas on hyvin kallista. Siihen on varaa vain eliitillä. Oppivelvollisuuden puitteissa ei ole mahdollista järjestää jokaiselle yksilöllistä tukea ja opetusta. Yhteiskunnan rahat eivät sellaiseen riitä. Eikä sellaista joukkoa hyviä opettajia ole mistään saatavissakaan. Aina on niitä jotka putoavat kyydistä. Sitä on mahdotonta täysin estää. Elämä on kuitenkin pohjimmiltansa kilpailua jossa parhaat korjaavat potin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123790MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar781997Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5431610Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin831267Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671077Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3798