Ostin sitten munakoison. Kaksi päivää se lojui jääkaapissa kun en oikein tiennyt mitä siitä voisi tehdä. Sitten guugletin ja löysinkin netistä ohjeita. Halkaisin koison, ripottelin suolaa pinnalle koska munakoisot pitää kuuleman mukaan itkettää ennen käyttöä. Valmistin jauhelihatäytteisiä munakoisoja ohjeen mukaisesti, tungin uuniin ja paistoin ohjeenmukaisesti. Lastasin lautaselle ja ihmettelin syödäänkö kuori vaiko ei. Jätin varuilta syömättä. Täyte oli hyvää, munakoiso maistui juuri siltä miltä nimi kuulostaa, vetiseltä lötköltä. :( Eka ja vika kerta kun teen siitä mitään, mutta kerran on aina kokeiltava ennenmeistelemattomia. Bataatti on hyvää, ananakirsikka maistuu nuhjuiselle mullalle. Millainen kokeilija sinä oot, uskallatko pistää suuhusi uusia ruokalajeja...mikä on erikoisinta evästä mitä olet syönyt?
Erikoisin eväs
36
1481
Vastaukset
munakoiso on jäänyt maistamatta.Mä olen muutenkin sellainen nuhjus,etten oikeen kokeile mitään uutta..:))
makuseikkailijasi joskus :)) mä oon aina tutkailemassa uusia tuotteita, etenkin kasvis- ja hedelmäosastolla. nykyään hedelmävalikoimat on jo aika monipuolisia.
TaikisN kirjoitti:
makuseikkailijasi joskus :)) mä oon aina tutkailemassa uusia tuotteita, etenkin kasvis- ja hedelmäosastolla. nykyään hedelmävalikoimat on jo aika monipuolisia.
onko mun sisällä semmonen..:)) Pitäis päästää se irti,nii eihän sitä tiedä mitä kaapista löytyy sen jälkeen..:)
- Cusela*
kypsentää koison hieman liikaa. Itse tykkään siitä, että vihannekset ovat lämpimiä mutta raksuvia. Esim. mainitsemasi bataatti kypsyy tosi nopeasti. 5-10 min viipaleina uunissa, ehkä jopa vähemmän aikaa. Tomaatteja en oikein missään muodossa mielelläni syö. Ehkä grillattuna ja kirsikkatomaatti menettelee. En niitä nypi pois kaikesta ruoasta enää. Erikoisinta evästä pitää oikein miettiä. Mikä nyt kenenkin mielestä on erikoista. Itselleni ehkäpä oli tuore tonnikala. Tosin ei sekään enää erikoista ole. Eipäs kun nyt muistan. Pässin viulu.
- Cusela
Ei pässin viulu. Pässihän on miespuolinen lammas vaan vuohen viulu, mikä on muuten sama kuin lampaan viulu paitsi että on vuohta. Oli muuten melko sitkeätä, mutta täysin syötävää kun oikein oli maustettu.
että paistoin liian kypsäksi, ei ollut mitään hajuakaan millaiseksi sen pitäisi tulla ja seurasin orjallisesti paistoaikaa. Bataatista teen usein sosekeittoa, siinä sen makeahko maku tulee hienosti esille. Tomaatteja paistan joskus paistinpannulla öljytilkassa,ja ripottelen paistetulle pinnalle aromisuolaa, hyvä lisäke liharuuille. Millaista oli pässin viulu, onko lampaanviulu sama asia?
Cusela kirjoitti:
Ei pässin viulu. Pässihän on miespuolinen lammas vaan vuohen viulu, mikä on muuten sama kuin lampaan viulu paitsi että on vuohta. Oli muuten melko sitkeätä, mutta täysin syötävää kun oikein oli maustettu.
olit kirjoittanut korjauksen sillaikaa kun mä naputtelin vastausta viestiisi :)
- Cusela
TaikisN kirjoitti:
että paistoin liian kypsäksi, ei ollut mitään hajuakaan millaiseksi sen pitäisi tulla ja seurasin orjallisesti paistoaikaa. Bataatista teen usein sosekeittoa, siinä sen makeahko maku tulee hienosti esille. Tomaatteja paistan joskus paistinpannulla öljytilkassa,ja ripottelen paistetulle pinnalle aromisuolaa, hyvä lisäke liharuuille. Millaista oli pässin viulu, onko lampaanviulu sama asia?
jo korjaamaan erreykseni. Vuohta siis söin enkä pässiä. Jälkeenpäin ajatellen seura oli pässiä...no se siitä. Hetken elämässäni sain viettää metsästäjien ja kaupunkilaisena sanoisin että "maalaisten" parissa. Ei pahalla vaan hienoa oli kaupunkilaistytön nähdä ns. oikeaa elämää missä maito tuli lehmästä ja munat kanoista eikä kaupasta. Eksoottisin kokemus on kohdallani ollut jänismetsällä olo. Tosin osallistuin vain nuotion sytyttämiseen ja pannukahvin kettämiseen mutta onnellinen olin, kun niistäkin selvisin.
Cusela kirjoitti:
jo korjaamaan erreykseni. Vuohta siis söin enkä pässiä. Jälkeenpäin ajatellen seura oli pässiä...no se siitä. Hetken elämässäni sain viettää metsästäjien ja kaupunkilaisena sanoisin että "maalaisten" parissa. Ei pahalla vaan hienoa oli kaupunkilaistytön nähdä ns. oikeaa elämää missä maito tuli lehmästä ja munat kanoista eikä kaupasta. Eksoottisin kokemus on kohdallani ollut jänismetsällä olo. Tosin osallistuin vain nuotion sytyttämiseen ja pannukahvin kettämiseen mutta onnellinen olin, kun niistäkin selvisin.
täysin kaupunkilaiselle eksoottista piipahtaa maatilalla :) Oletko koskaan syönyt riistaa, siis jänistä, hirveä, metsäkanalintuja ? Meille maalla asuville hyvinkin tuttua evästä :)
- Cusela
TaikisN kirjoitti:
täysin kaupunkilaiselle eksoottista piipahtaa maatilalla :) Oletko koskaan syönyt riistaa, siis jänistä, hirveä, metsäkanalintuja ? Meille maalla asuville hyvinkin tuttua evästä :)
Peuraa, hirveä ja jänistä olen syönyt, mutta metsäkanalintua vain ravintolassa. Parhaita muistoja tuolta ajalta on mm. eräät synttärit, jotka vietettiin metsästysmajalla jossa vuosia yhdessä metsästäneet kertoivat metsästys- ja (voiko sanoa) teurastusjuttujaan niin hersyvästi etten muista milloinkaan niin hauskaa iltaa viettäneeni.
- Masse-setä
Onnea vaan. Munakoiso kuulostaa tietenkin aika miehekkäältä, mutta muna, kois o? palauttaa jo maan pinnalle. Etenkin, jos se lojuu jääkaapissa. Tosi hyvä tietenkin. että netistä löytyy ohjeita, Ja joku päivä sitä meikäläinenkin pyydystää varpusia pihalta ja tuntee tyydytystä, koska ne on niin arvokkaita. Sori, Taikis. Meni nyt ohi vähän... kokeilijana olisi hyvä, jos voisi pehmentää esimerkiksi kermavaahdolla ja mansikkahillolla, mikä ei periaatteessa ole kovin tärkeää.
- Masse-setä
TaikisN kirjoitti:
ajattelit syödä varpusia mansikkahillolla ja kermavaahdolla....Oot sä kyllä aika ihku :)
Kiitti kannustuksesta. Periaatteessahan meikäläinen ei syö varpusia, eikä BTW kottaraisia. Mansikkahillo kermavaahdolla on ihan ok.
- Puhurix
Maistuu vään naudanlihalle. Ei huonoa. Antilooppi on kuivaa grillattavaksi. Sillihai näytti hienolta mut en ostanu.
- kaiken mätätte
pötsiinne mitä teille keksitään tyrkyttää, yllytyshullut. Lyön vetoa että kärsitte ilmavaivoista, närästyksestä ja mahanpuruista. Oma vikanne.
sä olet paneutunut maistelemaan lihaisia erikoisuuksia. Suomessakin muistaakseni saa jostain kengurunlihaa, mutta tuo antilooppi, olet syönyt sitä jossain ulkomailla?? Sillihai lienee jonkin sortin kala ?
kaiken mätätte kirjoitti:
pötsiinne mitä teille keksitään tyrkyttää, yllytyshullut. Lyön vetoa että kärsitte ilmavaivoista, närästyksestä ja mahanpuruista. Oma vikanne.
narise aina.
- Puhurix
kaiken mätätte kirjoitti:
juuri vedon. Minulla ei ole mitään noista vaivoista vaan mahani puolesta voin erinomaisesti. Näin hoitoalan ihmisenä voin sanoa syöväni melko terveellisesti. Vai mikä tässä sinua pännii?
- Puhurix
TaikisN kirjoitti:
sä olet paneutunut maistelemaan lihaisia erikoisuuksia. Suomessakin muistaakseni saa jostain kengurunlihaa, mutta tuo antilooppi, olet syönyt sitä jossain ulkomailla?? Sillihai lienee jonkin sortin kala ?
ostin ihan meidän lähikaupasta. Sillihai on aika iso kala. Sen pää oli näytillä kalatiskillä.
- pirpzu
aika arka kokeileen mitään uusia hedelmiä/vihanneksia tai ruokia ylipäätään. No, poikkeuksiakin löytyy.. Cannelonit on uusin viritys, mitä kokeilin tuossa reilu pari kuukautta sitten ja ne oli niin hyviä, että oon tehny niitä aina sillontällön. Canneloni on siis vähän sama ku lasagnelevy, mutta sellainen rulla, jonka sisään tulee esimerkiksi jauhelihatäyte. Sairaan hyvää!!!
en ole maistellut vielä, laatikkoa joskus pyöritellyt käsissä, mutta sun rohkaisemanasi ostan seuraavalla kauppareissulla niitä ja testaan maun :)
- Carlit0
TaikisN kirjoitti:
en ole maistellut vielä, laatikkoa joskus pyöritellyt käsissä, mutta sun rohkaisemanasi ostan seuraavalla kauppareissulla niitä ja testaan maun :)
http://www.ruokasafari.com/reseptit/cannelloni-eli-italialaiset-liharullat/
Aika hyfää! ;)
- jpp3
...ja kaikki ihmiselle tarkoitettu syöminen maistuu minulle, jopa avauksen tekijän...mitä se nyt olikaan. Mutta hämmennystä ja kummastusta aiheutti ylioppilaskirjoituksissa evääni tarjottimella. Kun muilla oli tarjotin täynnä leipää, sämpylöitä, mehua, namia jne jne, niin minulla oli tarjottimella vain yksi pieni vaivainen Sisu-aski. Herätti ihmetystä ja hilpeyttä...
se oli..:) No joo, sisulla pääsit kirjoituksista läpi.:)) Olitko sä tankannut lähtiessä päivän tarpeen, vai kuulutko ihmisiin jotka syövät vasta illantullen?
- jpp3
TaikisN kirjoitti:
se oli..:) No joo, sisulla pääsit kirjoituksista läpi.:)) Olitko sä tankannut lähtiessä päivän tarpeen, vai kuulutko ihmisiin jotka syövät vasta illantullen?
...koko lukioaikana. Aamulla syöminen on aina pakkopullaa. Syön mieluiten illalla keski-eurooppalaiseen tapaan...En siis syönyt aamulla tuolloinkaan vuonna yx ja kax. Sisulla ja lukematta lukio läpi... Jaa-a, syön myös sellaisia ruokia, jotka eivät ole tekijältänsä onnistuneet, kuten esim. pohjaan palaneita puuroja ja sen semmoista. On synti heittää ruokaa hukkaan. Vaihtaisinko nickiä - jätemylly?
Yksi erikoisimmista oli gruusialainen saslikki ja eritoten siihen laitettu kastike. Ketsupiksi sinä erheellisesti nimitin, kun en tiedä millä nimellä sitä pitäisi kutsua. Ihastuin sen makuun niin paljon, että minulta löytyy jostain repseptikin. Tulista, ja sopivan takapotkun antava makunautinto jonka rinnalla muut tuntuvat turhan miedoilta. Munakkaan kanssa ehdoton makuelämys. Sopii melkein mihin vain. Kaivan reseptin esille joku kerta.
- TizaNova
..mutta melko arkajalka taidan olla tosi outojen ruokalajien suhteen, ulkomaillakaan. Mustekalarenkaita kai kaikki matkailijat ovat maistaneet, 'kuminauhalenkkejä'. Kaupan tiskillä kyllä houkuttavat monenlaiset eksoottiset hedelmät, enemmänkin koristeina. Kerran ostin uteliaisuuttani granaattiomenan ja yritin syödäkin tuon siemeniensä täyttämän, hinkua ei jäänyt. Munakoisoa olen saanut vuokaruokana, kauniin värinen ruskea pinta - maku ei juurikaan sykähdyttänyt.
olen minäkin maistellut, enemmän tuli mieleen joku sammakonkutu sisällyksestä eikä mullekaan jäänyt siitä mitään ahaaelämystä.
- Masse setä
Raku on tietenkin lennokkitermi, mutta tässä vaihessa voisi ajatella uutta hienoa, että rakennetaan parempi kuva. Selittäminen on tietenkin suurin synti, mutta onneksi Isä Nitrolla on vastaukset, vaikka Hänellä ei olekaan vielä siviilivaatteita.
taas, sun viestit on niin arvoituksellisia että kyllä noihin selityksiä tarvittaisiin :) Olet siis rakentamassa lennokkia, liittyykö se jotenkin varpusien pyydystämiseen?
- Masse-setä
TaikisN kirjoitti:
taas, sun viestit on niin arvoituksellisia että kyllä noihin selityksiä tarvittaisiin :) Olet siis rakentamassa lennokkia, liittyykö se jotenkin varpusien pyydystämiseen?
Ei tarvitse mitään pyhää jysäystä. Parempi on eaimwrkiksi liitää veden päällä suorasuihkutusturbiinilla, etenin kun poliisit jahtaa nykyään mopoilijoita, jotka ajaa ajotiellä. Saattaneet jopa virttää niitä piikkimattoja, joten kyseessä onkin siinä tapauksessa liiallinen ajattelu. Onneksi Isä Kim sun sai osaa moottoripyörätkin aika hyvin, joten tarjolla onkin nyt uusia korakromattuja pyttyjä (tai siis kannuja). Ne kestää tutkitusti jopa 200 bar paineen. Se onkin jo lähes yhtä paljon, mitä vappupallon täytössä vaaditaan.
Munakoiso on mitä parhain eines, se pitää vain osata laittaa oikein ;) Googleta uudestaan ja jätä nuo täytetyt koisot rauhaan jos maku ei ensiyrittämällä ollut mieleen, munakoisosta on moneksi Jaa...erikoisin eines?..mopopoikana ajettiin yöllä kalaan, joku koppis lensi suoraan suuhun ja meni niin syvälle nieluun että nielaisin sen kun yskimällä ja yökkäämällä ulos enää tullut, maku ei ollut kummoinen,kokemus itsessään sitäkin enemmän mieleenpainuva ;)
väärin kokattu. Munakoiso on niin herkullisen näköinen päällepäin, kiiltävä ja sileäpintainen.:) Yäk, joskus on hyttynen lentänyt kurkkuun,mutta ei ikinä koppista. Eikö sua yhtään pelottanut jos se olisi ollut myrkyllinen?
- Masse-setä
Silloin ennen vanhaan, kun mopoissakaan ei ollut suorasuihkutsta, niin ne kävivät viileässä kosteassa ilmassa niin kuin enkelit.
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943772
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli453154Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002797Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572440- 1342437
- 612388
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172377Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212294Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232286- 642080