Käyttäytyminen julkisilla paikoilla

Täti p

Kun käyn elokuvissa tai muissa tapahtumissa alkaa ärsyttämään lapset joita vanhemmat eivät valvo ollenkaan. Olen alle 160 em pitkä ja ilmeisesti siksi usein pikkulapsia laitetaan juuri minun taakseni istumaan. Ihan hienoa että lapset innostuvat vanhempien heille järjestämästä tilaisuudesta nähdä elokuva- tai luisteluesitys mutta miksi vanhemmat antavat heidän potkia jalkoja edellä istuvan selkänojaan? Lapset tekevät toki muutakin häiritsevää. Minua ei kylläkään häiritse mekkala tai ravintolassa juokseminen mutta jatkuva jytke selkään tuntuu suorastaan loukkaavalta kun vanhemmat eivät sitä käske lopettamaan.

38

2061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käske?

      Minä vastaavassa tilanteessa kääntyisin, murahtaisin tosi pahasti, (irvistäisin vielä lisäksi) sanoisin syöväni tuommoisia aamiaiseksi, jos eivät ole hiljaa, ja potkimatta! Eiköhän menis perille! Itse olet vastuussa siitä, miten Sinua kohdellaan.

      • Täti p

        Jotain tuollaista olen kokeillut :) Kun näytöstä katsoessa pieni neiti potki selkään käännyin ja sanoin LOPETA POTKIMINEN. Eipä loppunut potkiminen.(Äiti ei reagoinut mitenkään). Kun potki uudestaan niin käännyin ja panoin jalat alas. Pikku neiti lopetti. Sekä äiti että tytär olivat syvästi loukaantuneen näköisiä. Ei varmaan auta, kait on vain kaivettava vaan itsestään julmempi puoli esiin...


      • Tristar
        Täti p kirjoitti:

        Jotain tuollaista olen kokeillut :) Kun näytöstä katsoessa pieni neiti potki selkään käännyin ja sanoin LOPETA POTKIMINEN. Eipä loppunut potkiminen.(Äiti ei reagoinut mitenkään). Kun potki uudestaan niin käännyin ja panoin jalat alas. Pikku neiti lopetti. Sekä äiti että tytär olivat syvästi loukaantuneen näköisiä. Ei varmaan auta, kait on vain kaivettava vaan itsestään julmempi puoli esiin...

        Todennäköisesti pieni potkija ei lopeta touhuaan yhtään sen varmemmin äidin käskystä kuin sinunkaan, realistinen lähestymistapa on yksinkertaisesti vaihtaa paikkaa. Jos se ei onnistu, on vain purtava hammasta... tiedän miten ärsyttävää se on. Mutta lohduksesi; se vanhempi lapsen vieressä on aivan yhtä ärsyyntynyt ja kiusaantunut koko tapahtuman ajan. Hän vain tietää että jos alkaa komentamaan lasta kesken leffan tms. on puolet yleisöstä sihisemässä "hiljaa". Itse käyn lasten kanssa vain sellaisissa tapahtumissa joissa heidän ei tarvitse luontonsa vastaisesti istua lahta tuntia hiljaa paikallaan :D tiedän jo ennalta että se ei onnistu enkä aio kiusata itseäni tai ketään muutakaan. ***


      • eri mieltä
        Tristar kirjoitti:

        Todennäköisesti pieni potkija ei lopeta touhuaan yhtään sen varmemmin äidin käskystä kuin sinunkaan, realistinen lähestymistapa on yksinkertaisesti vaihtaa paikkaa. Jos se ei onnistu, on vain purtava hammasta... tiedän miten ärsyttävää se on. Mutta lohduksesi; se vanhempi lapsen vieressä on aivan yhtä ärsyyntynyt ja kiusaantunut koko tapahtuman ajan. Hän vain tietää että jos alkaa komentamaan lasta kesken leffan tms. on puolet yleisöstä sihisemässä "hiljaa". Itse käyn lasten kanssa vain sellaisissa tapahtumissa joissa heidän ei tarvitse luontonsa vastaisesti istua lahta tuntia hiljaa paikallaan :D tiedän jo ennalta että se ei onnistu enkä aio kiusata itseäni tai ketään muutakaan. ***

        Minusta kyllä lähtökohta ei pitäisi olla se, että häiritty osapuoli joutuu vaihtelemaan paikkaa kesken elokuvan tai teatterin, jotta takana heiluva tenava saa potkia rauhassa penkkejä. Kyllä se penkin potkiminen pitää lopettaa, tai sitten vanhempi tenavansa kanssa vaihtaa paikkaa tai lähtee kokonaan pois jollei paikan vaihto onnistu. Jos vanhemmat päättävät viedä lapsiaan tilaisuuksiin, joissa pitää istua paikallaan, niin silloin on heidän vastuullaan se, että lapsi käyttäytyy siellä kuten kuuluukin eikä häiritse muita kohtuuttomasti. Ei voi olla muiden ihmisten velvollisuus väistellä heitä.


      • samaa mieltä
        eri mieltä kirjoitti:

        Minusta kyllä lähtökohta ei pitäisi olla se, että häiritty osapuoli joutuu vaihtelemaan paikkaa kesken elokuvan tai teatterin, jotta takana heiluva tenava saa potkia rauhassa penkkejä. Kyllä se penkin potkiminen pitää lopettaa, tai sitten vanhempi tenavansa kanssa vaihtaa paikkaa tai lähtee kokonaan pois jollei paikan vaihto onnistu. Jos vanhemmat päättävät viedä lapsiaan tilaisuuksiin, joissa pitää istua paikallaan, niin silloin on heidän vastuullaan se, että lapsi käyttäytyy siellä kuten kuuluukin eikä häiritse muita kohtuuttomasti. Ei voi olla muiden ihmisten velvollisuus väistellä heitä.

        En ylipäänsä tajua, miksi ihan pikkulapsia pitää rehata kaikenmaailman tilaisuuksiin, kun ne eivät vielä osaa käyttäytyä? Ja vielä enemmän ihmettelen sitä (kuten tässäkin ketjussa taas käy ilmi), että MUIDEN IHMISTEN pitäisi alkaa komentamaan vierasta lasta ja opettamaan käytöstapoja! Mitä helvetin virkaa sitten vanhemmalla ylipäänsä on, kun kasvatusvastuu julkisilla paikoilla voidaan mukavasti siirtää muille?


      • junamatka
        Tristar kirjoitti:

        Todennäköisesti pieni potkija ei lopeta touhuaan yhtään sen varmemmin äidin käskystä kuin sinunkaan, realistinen lähestymistapa on yksinkertaisesti vaihtaa paikkaa. Jos se ei onnistu, on vain purtava hammasta... tiedän miten ärsyttävää se on. Mutta lohduksesi; se vanhempi lapsen vieressä on aivan yhtä ärsyyntynyt ja kiusaantunut koko tapahtuman ajan. Hän vain tietää että jos alkaa komentamaan lasta kesken leffan tms. on puolet yleisöstä sihisemässä "hiljaa". Itse käyn lasten kanssa vain sellaisissa tapahtumissa joissa heidän ei tarvitse luontonsa vastaisesti istua lahta tuntia hiljaa paikallaan :D tiedän jo ennalta että se ei onnistu enkä aio kiusata itseäni tai ketään muutakaan. ***

        Minä istuin tässä taannoin kuuden tunnin junamatkan tällaisen potkivaisen edessä. Kun jatkuva tärinä ja töminä selkänikamissani alkoi tuntua todella ahdistavalta, huomautin asiasta sekä lapselle että hänen äidilleen. Reaktio oli lähinnä silmien pyöritys. Kun asiaan ei tullut minkäänlaista muutosta, huomautin hieman tiukemmin jälleen, jolloin sain kuulla olevani ihme nipo. Olen kiltti ihminen ja minulle on opetettu ettei saa haastaa riitaa, joten en sitten enää mitään sanonut enää, koskapa aiheesta huomauttamiseni kahdesti selkeästi koettiin riidan haastamiseksi. Otin siis käyttöön "realistisen lähestymistavan" ja purin hammasta. Paikkaa ei täpötäydessä junassa voi noin vain ruveta vaihtelemaankaan. Jälkeenpäin olen vain ihmetellyt, että missä vaiheessa ralismi on muodostunut tällaiseksi? Miksi realismia ei enää olekaan se, että kaikilta, jopa lapsilta sopii vaatia toisten ihmisten huomioimista? Miksi nykyään lapsilla on lupa käyttäytyä miten vain ja muiden ihmisten pitäisi vain joko hyppiä syrjään heidän tieltään tai kestää hammasta purren? Ehkä minäkään en jaksa enää jatkossa olla niin huomioonottavainen, että jätän asian sikseen jollei hyvällä sanominen tuota tulosta. Seuraavaksi taidan valittaa konduktöörille asti, jollei huonosti käyttätyvän lapsen äiti muuta sanottavaa keksi kuin nipoksi nimittämisen. Tuntuu vain aika hullulta, että tällaisia asioita ei enää saa selvitettyä ilman ulkopuolista apua...


      • vähän lepsu
        samaa mieltä kirjoitti:

        En ylipäänsä tajua, miksi ihan pikkulapsia pitää rehata kaikenmaailman tilaisuuksiin, kun ne eivät vielä osaa käyttäytyä? Ja vielä enemmän ihmettelen sitä (kuten tässäkin ketjussa taas käy ilmi), että MUIDEN IHMISTEN pitäisi alkaa komentamaan vierasta lasta ja opettamaan käytöstapoja! Mitä helvetin virkaa sitten vanhemmalla ylipäänsä on, kun kasvatusvastuu julkisilla paikoilla voidaan mukavasti siirtää muille?

        Ja kirjoittelee yleensäkin neuvojaan, vaikkei itsekään tiedä yhtään ratkaisuja niihin mihin neuvoskelee. On tämä huomattu.


      • Tristar
        vähän lepsu kirjoitti:

        Ja kirjoittelee yleensäkin neuvojaan, vaikkei itsekään tiedä yhtään ratkaisuja niihin mihin neuvoskelee. On tämä huomattu.

        Minä kirjoitan omia mielipiteitäni ja neuvoja joita voi joko kuunnella tai jättää huomiotta. Ei se sen vaikeampaa ole, jotkut ovat eri mieltä ja toiset samaa. Olen monasti sanonut ja sanon uudelleen; jos mielipiteissäni näette jotain vikaa, kertokaa ihmeessä. Jos teen asiavirheitä, korjatkaa ne. Mutta eri mieltä saa olal tekemättä siitä numeroa sen enempää. ***


      • Tristar
        eri mieltä kirjoitti:

        Minusta kyllä lähtökohta ei pitäisi olla se, että häiritty osapuoli joutuu vaihtelemaan paikkaa kesken elokuvan tai teatterin, jotta takana heiluva tenava saa potkia rauhassa penkkejä. Kyllä se penkin potkiminen pitää lopettaa, tai sitten vanhempi tenavansa kanssa vaihtaa paikkaa tai lähtee kokonaan pois jollei paikan vaihto onnistu. Jos vanhemmat päättävät viedä lapsiaan tilaisuuksiin, joissa pitää istua paikallaan, niin silloin on heidän vastuullaan se, että lapsi käyttäytyy siellä kuten kuuluukin eikä häiritse muita kohtuuttomasti. Ei voi olla muiden ihmisten velvollisuus väistellä heitä.

        "lähtökohta ei pitäisi olla se, että häiritty osapuoli joutuu vaihtelemaan paikkaa kesken elokuvan tai teatterin, jotta takana heiluva tenava saa potkia rauhassa penkkejä." Eikä se olekaan. Mutta koska lapsessa ei oel nappia jota voi painaa jotta häiritsevä käyttäytyminen lopuu, pitää etsiä niitäkin ratkaisuja jotka toimivat, ei vian ne joista saa eniten vitutusta irti. Jos vaihtaa paikkaa, selkään potkiminen loppuu. Sama tapahtuu kyllä jos lapsi vaihtaa vanhempineen paikkaa, sitten vain joku muu saa ärsyyntyä. Tottakai olisi ideaalia että lapsi loepttaisi potkimisen, enää puuttuu se käytännön konsti jolla se tekee niin. "Jos vanhemmat päättävät viedä lapsiaan tilaisuuksiin, joissa pitää istua paikallaan, niin silloin on heidän vastuullaan se, että lapsi käyttäytyy siellä kuten kuuluukin eikä häiritse muita kohtuuttomasti." Totuus kuitenkin on se että lapset ja aikuiset kaikki käyttäytyvät joskus häiritsevästi. Se on vain syytä myöntää, ja toisinaan sitä on myös syytä sietää. Kuten sanottua lapsista puuttuu se nappi jota painaa, ne eivät ole täysin hallittavia olentoja nekään. Hyvin käyttäytyväkin lapsi hermostuu, tylsistyy eikä itse huomaa häiritsevänsä muita. Miksi tehdä siitä suuri ongelma kun ratkaisu on niin helppo? Onko tämä se syy miksi minä olen niin tyytyväinen elämääni yleensä, en tee ongelmaa asioista jotka eivät sitä vaadi? Sopeudun, toimin itse jotta oloni on parempi, enkä velvoita jotakuta muuta tekemään sitä mi nun puolestani vaikka tiedän vallan hyvin ettei niin tapahtu vaikka kuinka kitisen. Miksi siis kitistä? Minä olen niitä ihmisiä jotka vaihtavat paikkaa suosiolla jos se selkään potkiva lapsi ärsyttää. Ja ymmärrän että maailmaan mahtuu ihmisiä joka junaan, niin lapsia kuin aikuisiakin, ja minun hommani on elää heidän kanssaan sovussa, eikä haastaa riitaa turhan päiten. ***


      • teinköhän numeron?
        Tristar kirjoitti:

        Minä kirjoitan omia mielipiteitäni ja neuvoja joita voi joko kuunnella tai jättää huomiotta. Ei se sen vaikeampaa ole, jotkut ovat eri mieltä ja toiset samaa. Olen monasti sanonut ja sanon uudelleen; jos mielipiteissäni näette jotain vikaa, kertokaa ihmeessä. Jos teen asiavirheitä, korjatkaa ne. Mutta eri mieltä saa olal tekemättä siitä numeroa sen enempää. ***

        Mielestäni se oli vain asiallinen huomautus, kun toisaalla korjattuani asiatekstisi soit vain huvittuneen ja pilkallisen naurun. Hymyilemmekö nyt yhdessä?


      • ratkaisu on
        Tristar kirjoitti:

        "lähtökohta ei pitäisi olla se, että häiritty osapuoli joutuu vaihtelemaan paikkaa kesken elokuvan tai teatterin, jotta takana heiluva tenava saa potkia rauhassa penkkejä." Eikä se olekaan. Mutta koska lapsessa ei oel nappia jota voi painaa jotta häiritsevä käyttäytyminen lopuu, pitää etsiä niitäkin ratkaisuja jotka toimivat, ei vian ne joista saa eniten vitutusta irti. Jos vaihtaa paikkaa, selkään potkiminen loppuu. Sama tapahtuu kyllä jos lapsi vaihtaa vanhempineen paikkaa, sitten vain joku muu saa ärsyyntyä. Tottakai olisi ideaalia että lapsi loepttaisi potkimisen, enää puuttuu se käytännön konsti jolla se tekee niin. "Jos vanhemmat päättävät viedä lapsiaan tilaisuuksiin, joissa pitää istua paikallaan, niin silloin on heidän vastuullaan se, että lapsi käyttäytyy siellä kuten kuuluukin eikä häiritse muita kohtuuttomasti." Totuus kuitenkin on se että lapset ja aikuiset kaikki käyttäytyvät joskus häiritsevästi. Se on vain syytä myöntää, ja toisinaan sitä on myös syytä sietää. Kuten sanottua lapsista puuttuu se nappi jota painaa, ne eivät ole täysin hallittavia olentoja nekään. Hyvin käyttäytyväkin lapsi hermostuu, tylsistyy eikä itse huomaa häiritsevänsä muita. Miksi tehdä siitä suuri ongelma kun ratkaisu on niin helppo? Onko tämä se syy miksi minä olen niin tyytyväinen elämääni yleensä, en tee ongelmaa asioista jotka eivät sitä vaadi? Sopeudun, toimin itse jotta oloni on parempi, enkä velvoita jotakuta muuta tekemään sitä mi nun puolestani vaikka tiedän vallan hyvin ettei niin tapahtu vaikka kuinka kitisen. Miksi siis kitistä? Minä olen niitä ihmisiä jotka vaihtavat paikkaa suosiolla jos se selkään potkiva lapsi ärsyttää. Ja ymmärrän että maailmaan mahtuu ihmisiä joka junaan, niin lapsia kuin aikuisiakin, ja minun hommani on elää heidän kanssaan sovussa, eikä haastaa riitaa turhan päiten. ***

        Että kyseisen huonostikäyttäytyvän lapsen äiti vie lapsen ulos elokuvateatterista, jos lapsi ei käskystä huolimatta osaa käyttäytyä. Ja taas voimme kaikki hymyillä toisillemme kadulla tavatessamme.


      • Tristar
        teinköhän numeron? kirjoitti:

        Mielestäni se oli vain asiallinen huomautus, kun toisaalla korjattuani asiatekstisi soit vain huvittuneen ja pilkallisen naurun. Hymyilemmekö nyt yhdessä?

        "asiateksti" on eri asia kuin asiavirhe. Virheet pitää korjata, ja kiitän siitä. Mutta kun mielestäni puhun asiaa, voit olla eri mieltä muttet korjata. Mielipiteeni pysyy. Sinä saat pitää omasi, eikö niin? Ja voidaan me hymyilläkin, en anna pikkuasoiden vaivata. ***


      • Tristar
        ratkaisu on kirjoitti:

        Että kyseisen huonostikäyttäytyvän lapsen äiti vie lapsen ulos elokuvateatterista, jos lapsi ei käskystä huolimatta osaa käyttäytyä. Ja taas voimme kaikki hymyillä toisillemme kadulla tavatessamme.

        Helpompi kenelle, kuuluu kysymykseni. Helpompi silel valittajalle kyllä, akikille muille enemmän vaivaa, puhumattakaan lapsesta joak jäi ilman elokuvaa tms. ja vanhemmalle joka maksoi lipusta kovan hinnan ja joutuu vielä selittämään lapselle miksi ei saanut jäädä. Minun nähdäkseni se siirtyminen on helpompi ratkaisu. Mutta voimme me tästäkin olla eri mieltä. Ja hymyillä silti :D ***


      • joutaa ulos!
        Tristar kirjoitti:

        Helpompi kenelle, kuuluu kysymykseni. Helpompi silel valittajalle kyllä, akikille muille enemmän vaivaa, puhumattakaan lapsesta joak jäi ilman elokuvaa tms. ja vanhemmalle joka maksoi lipusta kovan hinnan ja joutuu vielä selittämään lapselle miksi ei saanut jäädä. Minun nähdäkseni se siirtyminen on helpompi ratkaisu. Mutta voimme me tästäkin olla eri mieltä. Ja hymyillä silti :D ***

        Ja lapsen on hyvä oppia ettei palkintoa tule siitä että kiusaa kanssaihmisiään. Ei ole oikein pilata syyttömien elokuvanautintoa, yhtälailla hekin ovat lippunsa maksaneet. Olet toki toista mieltä. Olen sen jo oppinut.


      • epäillytkään
        Tristar kirjoitti:

        "asiateksti" on eri asia kuin asiavirhe. Virheet pitää korjata, ja kiitän siitä. Mutta kun mielestäni puhun asiaa, voit olla eri mieltä muttet korjata. Mielipiteeni pysyy. Sinä saat pitää omasi, eikö niin? Ja voidaan me hymyilläkin, en anna pikkuasoiden vaivata. ***

        että olisit kykeneväinen mielipidettäsi muuttamaan. LOL.


      • Tristar
        epäillytkään kirjoitti:

        että olisit kykeneväinen mielipidettäsi muuttamaan. LOL.

        Kyllä minä muutan, heti jos aihetta ilmenee. Sellaista et ole antanut. Jos tosiaan olet viestejäni lukenut, olet jo nähnyt senkin ihmeen että muutan mieleni kun syyt hyvin perustellaan. Taannoinen ympärileikkauskeskustelu oli sellainen. Tai on siitä jo hetki... Väitin vakaasti että siitä nyt ei ole niin suurta haittaakaan, enemmän ongelmia olisi sen kieltämisessä, mutta hyvät perustelut ja esimerkit saivat minut kääntämään sen kelkan. Ja hyvä niin. Koko jan oppii lisä, se on näissä palstoissa hienoa. Ihmisten välisessä interaktiossa on aina jotain löydettävää. Tai no. Melkein aina. ***


      • pitäisi olla

        Kyllä se lapsen vahtiminen ja kurissa pitäminen pitäisi olla vanhemman ja kasvattajan homma,eikä sen ketä häiriköidään.Mutta näinhän valitettavasti ei läheskään aina ole.


      • söhäiseeni
        Tristar kirjoitti:

        Kyllä minä muutan, heti jos aihetta ilmenee. Sellaista et ole antanut. Jos tosiaan olet viestejäni lukenut, olet jo nähnyt senkin ihmeen että muutan mieleni kun syyt hyvin perustellaan. Taannoinen ympärileikkauskeskustelu oli sellainen. Tai on siitä jo hetki... Väitin vakaasti että siitä nyt ei ole niin suurta haittaakaan, enemmän ongelmia olisi sen kieltämisessä, mutta hyvät perustelut ja esimerkit saivat minut kääntämään sen kelkan. Ja hyvä niin. Koko jan oppii lisä, se on näissä palstoissa hienoa. Ihmisten välisessä interaktiossa on aina jotain löydettävää. Tai no. Melkein aina. ***

        sinun henkilöösi. Ja siinä rinnalla itsetuntoosi. Takulla et ole kykeneväinen myöntämään minulle yhtään mitään, et, vaikka kuinka oikeassa sattuisinkin olemaan. Mutta enpä minä sitä odottanutkaan. Jos olisit ollut kykenevä, tätä keskustelua ei koskaan olisi käytykään.


      • kysymyksiä piisaa!
        Tristar kirjoitti:

        Helpompi kenelle, kuuluu kysymykseni. Helpompi silel valittajalle kyllä, akikille muille enemmän vaivaa, puhumattakaan lapsesta joak jäi ilman elokuvaa tms. ja vanhemmalle joka maksoi lipusta kovan hinnan ja joutuu vielä selittämään lapselle miksi ei saanut jäädä. Minun nähdäkseni se siirtyminen on helpompi ratkaisu. Mutta voimme me tästäkin olla eri mieltä. Ja hymyillä silti :D ***

        tarpeen tullen heittäydyt niin tyhmäksi kuin kolmevuotias lattialle ja kieltäydyt ymmärtämästä mitään. Se on muuten hyvä taktiikka väsyttää vastakeskusteluja.


      • Tristar
        söhäiseeni kirjoitti:

        sinun henkilöösi. Ja siinä rinnalla itsetuntoosi. Takulla et ole kykeneväinen myöntämään minulle yhtään mitään, et, vaikka kuinka oikeassa sattuisinkin olemaan. Mutta enpä minä sitä odottanutkaan. Jos olisit ollut kykenevä, tätä keskustelua ei koskaan olisi käytykään.

        En tiedä mitä iloa sinulle on tehdä oletuksia toisesta ihmisestä ja olettaa olevasi oikeassa, oli totuus mikä hyvänsä ja sanoin mitä hyvänsä. Minusta se kuulostaa vain omituiselta. ***


      • omat mielipiteesi
        Tristar kirjoitti:

        En tiedä mitä iloa sinulle on tehdä oletuksia toisesta ihmisestä ja olettaa olevasi oikeassa, oli totuus mikä hyvänsä ja sanoin mitä hyvänsä. Minusta se kuulostaa vain omituiselta. ***

        todeksi, mikäs siinä niin kivistää kun minä teen samoin? Meinaatkos että se on vain sinun yksinoikeutesi?


      • Tristar
        omat mielipiteesi kirjoitti:

        todeksi, mikäs siinä niin kivistää kun minä teen samoin? Meinaatkos että se on vain sinun yksinoikeutesi?

        Mietin pitäisikö lausetta jatkaa mutta en jatkanut. Jatkan nyt sitten; jokainen meistä pitää tietenkin omaa näkemystään oikeana, eihän sitä muutoin edes olisi. Jokainen mielipiteen omaava on juuri sillä hetkellä mielestään oikeassa, ihan niinkuin sinä ja minäkin. Viisaus taas on siinä että osaa erottaa itsensä mielipiteistään, ymmärtää että mielipide on senhetkisen tiedon pohjalta tehty ja rakennettu, ja sen on altis muutoksille. Mielipide jota ei voi muuttaa on osoitus oppimisen loppumisesta, kehittymisen loppumisesta. Edellisessä totesinkin että tässä aiheessa sinä et ole vielä sanonut mitään mikä antaisi minulle aihetta ajatella toisin, olet laukonut oletuksia, syytöksiä ja väitteitä, muttet perusteluja. Jos olet halukas keskustelemaan perusteista, puhuisin niistä kanssasi mielelläni. ***


      • Tristar
        Tristar kirjoitti:

        Mietin pitäisikö lausetta jatkaa mutta en jatkanut. Jatkan nyt sitten; jokainen meistä pitää tietenkin omaa näkemystään oikeana, eihän sitä muutoin edes olisi. Jokainen mielipiteen omaava on juuri sillä hetkellä mielestään oikeassa, ihan niinkuin sinä ja minäkin. Viisaus taas on siinä että osaa erottaa itsensä mielipiteistään, ymmärtää että mielipide on senhetkisen tiedon pohjalta tehty ja rakennettu, ja sen on altis muutoksille. Mielipide jota ei voi muuttaa on osoitus oppimisen loppumisesta, kehittymisen loppumisesta. Edellisessä totesinkin että tässä aiheessa sinä et ole vielä sanonut mitään mikä antaisi minulle aihetta ajatella toisin, olet laukonut oletuksia, syytöksiä ja väitteitä, muttet perusteluja. Jos olet halukas keskustelemaan perusteista, puhuisin niistä kanssasi mielelläni. ***

        se tarkoittamani lause jota piti jatkaa oli jossakin edellisessä viestissä, pahus sentään. Toivottavasti nappasit pointin, kuitenkin? Nämä oletuksesi minusta esimerkiksi eroavat mielipiteistä sinänsä että sinulla ei ole nille minkäänlaista pohjaa. Ne ovat puhdasta spekulaatiota, mielipide on edes osittaisen tiedon pohjalta muodostettu käsitys. Tässä kohtaa voin väittää tuntevani itseni paremmin kuin sinä, joten minun arviooni on syytä luottaa enemmän kuin sinun. Eikö? ***


      • samaa mieltä!
        Tristar kirjoitti:

        se tarkoittamani lause jota piti jatkaa oli jossakin edellisessä viestissä, pahus sentään. Toivottavasti nappasit pointin, kuitenkin? Nämä oletuksesi minusta esimerkiksi eroavat mielipiteistä sinänsä että sinulla ei ole nille minkäänlaista pohjaa. Ne ovat puhdasta spekulaatiota, mielipide on edes osittaisen tiedon pohjalta muodostettu käsitys. Tässä kohtaa voin väittää tuntevani itseni paremmin kuin sinä, joten minun arviooni on syytä luottaa enemmän kuin sinun. Eikö? ***

        Itse et näytä tiedostavan omaa asennettasi kirjoittaessasi. Ehkäpä sen ulkopuolisen on sitten helpompi nähdä. Tekstejäsi on satamäärin täällä netissä, ja meinaat ettei niistä mitään sinusta tiedä? Aika hyvä veto. Olet siis omastakin mielestäsi jauhanut ihan turhanpäiväisyyksiä? No pahahan tuohon enää on vastaankaan väittää. Sinä väität varmasti. Ihan periaatteesta.


      • Tristar
        samaa mieltä! kirjoitti:

        Itse et näytä tiedostavan omaa asennettasi kirjoittaessasi. Ehkäpä sen ulkopuolisen on sitten helpompi nähdä. Tekstejäsi on satamäärin täällä netissä, ja meinaat ettei niistä mitään sinusta tiedä? Aika hyvä veto. Olet siis omastakin mielestäsi jauhanut ihan turhanpäiväisyyksiä? No pahahan tuohon enää on vastaankaan väittää. Sinä väität varmasti. Ihan periaatteesta.

        Oletko lukenut kirjoituksiani paljonkin? Mitä kaikkea tiedät? Mitä tiedät minkä perusteella pystyt tekemään niinkin vääriä oeltuksia kuin oelt täällä tehnyt? Siksi lähdin olettamaan ettet ole minusta mitään juuri lukenut, et tiedä minusta tuon vertaa. Olisi itse asiassa melko mielenkiintoista kuulla, noin ulkopuoliselta, mikä saa sinut ajattelemaan niin. Ne perusteet, väitteiden sijaan? Ne joita olen tässä jo muutamaan kertaan kysellyt? Tarkennanko sinulle mitä tarkoitan vai ymmärrätkö mitä ajan takaa? ***


      • pystynyt vastaamaan
        samaa mieltä! kirjoitti:

        Itse et näytä tiedostavan omaa asennettasi kirjoittaessasi. Ehkäpä sen ulkopuolisen on sitten helpompi nähdä. Tekstejäsi on satamäärin täällä netissä, ja meinaat ettei niistä mitään sinusta tiedä? Aika hyvä veto. Olet siis omastakin mielestäsi jauhanut ihan turhanpäiväisyyksiä? No pahahan tuohon enää on vastaankaan väittää. Sinä väität varmasti. Ihan periaatteesta.

        viestihierargian takia. Voisinhan minä siihen sinulle vastatakkin. Tehdä oikein koosteen omista kirjoituksistasi, mutta nyt en valitettavasti ehdi. Aikaahan se ottaisi tosissaan. Kaksivuotiaani vaatii huomiota, ja menen ilta-aurinkoon hiekkalaatikon reunalle ruskettumaan toistaiseksi.


      • Tristar
        samaa mieltä! kirjoitti:

        Itse et näytä tiedostavan omaa asennettasi kirjoittaessasi. Ehkäpä sen ulkopuolisen on sitten helpompi nähdä. Tekstejäsi on satamäärin täällä netissä, ja meinaat ettei niistä mitään sinusta tiedä? Aika hyvä veto. Olet siis omastakin mielestäsi jauhanut ihan turhanpäiväisyyksiä? No pahahan tuohon enää on vastaankaan väittää. Sinä väität varmasti. Ihan periaatteesta.

        Täällä ei aurinko juuri enää paista mutta toivottavasti vietätte mukavan illan muksun keralla. Jos sinulla on aikaa koostaa minulle niitä perusteluita, ei tarvitse etsiä viestejä quotattavaksi edes, kerro vain mikä sanomani sai vei sinut tiettyyn johtopäätökseen. Kiinnostavat nämä huono itsetunto ja läheisriippuvuus lähinnä. Kun en ymmärrä mistä ihmeestä ne voisivat olla peräisin. Tähän saakka nojaan siihen ajatukseen että ne ovat sinun mielikuvitustasi ja suoraa reaktiota siihene ttä et ole samaa mieltä kanssani, ja yrität jostain syystä loukata. En tiedä olenko oikeassa, sinä sen osaat kertoa. Meillä painuvat nyt muksut nukkumaan ja tietokone menee kiini. Mukavia hiekkalaatikkohetkiä ja toiseen kertaan! ***


      • vastaamassa
        samaa mieltä! kirjoitti:

        Itse et näytä tiedostavan omaa asennettasi kirjoittaessasi. Ehkäpä sen ulkopuolisen on sitten helpompi nähdä. Tekstejäsi on satamäärin täällä netissä, ja meinaat ettei niistä mitään sinusta tiedä? Aika hyvä veto. Olet siis omastakin mielestäsi jauhanut ihan turhanpäiväisyyksiä? No pahahan tuohon enää on vastaankaan väittää. Sinä väität varmasti. Ihan periaatteesta.

        siihen toiseen ketjuun otsikoimalla kuuleppas ystäväiseni.


      • vastaa tähän
        Tristar kirjoitti:

        "lähtökohta ei pitäisi olla se, että häiritty osapuoli joutuu vaihtelemaan paikkaa kesken elokuvan tai teatterin, jotta takana heiluva tenava saa potkia rauhassa penkkejä." Eikä se olekaan. Mutta koska lapsessa ei oel nappia jota voi painaa jotta häiritsevä käyttäytyminen lopuu, pitää etsiä niitäkin ratkaisuja jotka toimivat, ei vian ne joista saa eniten vitutusta irti. Jos vaihtaa paikkaa, selkään potkiminen loppuu. Sama tapahtuu kyllä jos lapsi vaihtaa vanhempineen paikkaa, sitten vain joku muu saa ärsyyntyä. Tottakai olisi ideaalia että lapsi loepttaisi potkimisen, enää puuttuu se käytännön konsti jolla se tekee niin. "Jos vanhemmat päättävät viedä lapsiaan tilaisuuksiin, joissa pitää istua paikallaan, niin silloin on heidän vastuullaan se, että lapsi käyttäytyy siellä kuten kuuluukin eikä häiritse muita kohtuuttomasti." Totuus kuitenkin on se että lapset ja aikuiset kaikki käyttäytyvät joskus häiritsevästi. Se on vain syytä myöntää, ja toisinaan sitä on myös syytä sietää. Kuten sanottua lapsista puuttuu se nappi jota painaa, ne eivät ole täysin hallittavia olentoja nekään. Hyvin käyttäytyväkin lapsi hermostuu, tylsistyy eikä itse huomaa häiritsevänsä muita. Miksi tehdä siitä suuri ongelma kun ratkaisu on niin helppo? Onko tämä se syy miksi minä olen niin tyytyväinen elämääni yleensä, en tee ongelmaa asioista jotka eivät sitä vaadi? Sopeudun, toimin itse jotta oloni on parempi, enkä velvoita jotakuta muuta tekemään sitä mi nun puolestani vaikka tiedän vallan hyvin ettei niin tapahtu vaikka kuinka kitisen. Miksi siis kitistä? Minä olen niitä ihmisiä jotka vaihtavat paikkaa suosiolla jos se selkään potkiva lapsi ärsyttää. Ja ymmärrän että maailmaan mahtuu ihmisiä joka junaan, niin lapsia kuin aikuisiakin, ja minun hommani on elää heidän kanssaan sovussa, eikä haastaa riitaa turhan päiten. ***

        Minä kerroin tuossa tuskallisesta junamatkastani penkkiä potkivan lapsosen edessä istumassa. Muutaman kommentin voisin tähänkin heittää. "Jos vaihtaa paikkaa, selkään potkiminen loppuu. Sama tapahtuu kyllä jos lapsi vaihtaa vanhempineen paikkaa, sitten vain joku muu saa ärsyyntyä. Tottakai olisi ideaalia että lapsi loepttaisi potkimisen, enää puuttuu se käytännön konsti jolla se tekee niin." Minulla on sellainen periaate, että lapsia pitää opettaa kuinka julkisilla paikoilla käyttäydytään. Lapsia pitää kasvattaa ja opastaa juuri siksi ettei sitä nappulaa ole, jonka painamisella pääsisi kasvatusvastuustaan. Kuinka lapsi oppii käyttäytymään, jollei häntä vaadita lopettamaan häiritsevää toimintaansa vaan odotetaan muiden vain siirtyvän syrjään tai sietämään hänen huonoa käytöstään? Ehkä juuri se, että leffa jää kesken, olisikin lapselle se opetus, josta hän oppii jotain ja muistaa ainakin seuraavalla kerralla sen, että vanhemman kieltoja on syytä totella? Kannattaa myöskin ottaa huomioon sekin, että aina ei juurikin esim. leffassa paikan vaihtaminen ole mahdollista. Mitä silloin pitäisi tehdä, jos ei esim. selkävaivansa takia kestä jatkuvaa jytkettä selkärankansa tyvessä? Lähteä itse kesken maksamansa leffan pois, jottei huonosta käytöksestä vain vahingossakaan seuraisi lapselle mitään ikävää? "minun hommani on elää heidän kanssaan sovussa, eikä haastaa riitaa turhan päiten." Tästä puhuin jo aiemmassakin kirjoituksessani. Minäkään siis en halua yleensä haastaa riitaa. Valitettavasti tuolla junamatkallani huomasin selvästi sen, mitä nyt sinunkin kommentissasi; siis se, että huomauttaa lapselle ja hänen vanhemmalleen lapsen häiritsevästä käytöksestä on nykyisin näemmä riidan haastamista. Miksi se häiritty osapuoli on riidan haastaja eikä se häiritsevä osapuoli? Miksi on heti riidan haastaja, jos toivoo, että vanhemmat edes tosissaan yrittäisivät saada lapsensa lopettamaan huonon käytöksensä?


      • Menolippu landelle
        junamatka kirjoitti:

        Minä istuin tässä taannoin kuuden tunnin junamatkan tällaisen potkivaisen edessä. Kun jatkuva tärinä ja töminä selkänikamissani alkoi tuntua todella ahdistavalta, huomautin asiasta sekä lapselle että hänen äidilleen. Reaktio oli lähinnä silmien pyöritys. Kun asiaan ei tullut minkäänlaista muutosta, huomautin hieman tiukemmin jälleen, jolloin sain kuulla olevani ihme nipo. Olen kiltti ihminen ja minulle on opetettu ettei saa haastaa riitaa, joten en sitten enää mitään sanonut enää, koskapa aiheesta huomauttamiseni kahdesti selkeästi koettiin riidan haastamiseksi. Otin siis käyttöön "realistisen lähestymistavan" ja purin hammasta. Paikkaa ei täpötäydessä junassa voi noin vain ruveta vaihtelemaankaan. Jälkeenpäin olen vain ihmetellyt, että missä vaiheessa ralismi on muodostunut tällaiseksi? Miksi realismia ei enää olekaan se, että kaikilta, jopa lapsilta sopii vaatia toisten ihmisten huomioimista? Miksi nykyään lapsilla on lupa käyttäytyä miten vain ja muiden ihmisten pitäisi vain joko hyppiä syrjään heidän tieltään tai kestää hammasta purren? Ehkä minäkään en jaksa enää jatkossa olla niin huomioonottavainen, että jätän asian sikseen jollei hyvällä sanominen tuota tulosta. Seuraavaksi taidan valittaa konduktöörille asti, jollei huonosti käyttätyvän lapsen äiti muuta sanottavaa keksi kuin nipoksi nimittämisen. Tuntuu vain aika hullulta, että tällaisia asioita ei enää saa selvitettyä ilman ulkopuolista apua...

        On turhaa hienotunteisuutta kärsiä paikallaan, jos on asiasta huomauttanut ilman tulosta. Itse olen sen verran omanarvontuntoinen, että vastaavassa tapauksessa nousisin ylös ja sanoisin kaikuvasti takapenkille, että lapsi potkii selkänojaa, lopeta. Ja huomauttaisin äidille, että huolehtii, että potkiminen loppuu. - Jos se ei loppuisi, kutsuisin kondarin paikalle tai pyytäisin kondarilta uutta istumapaikkaa. Ehdottaisin esimerkiksi, että kondarin avulla vaihtaisin paikka ko. äidin kanssa. On itse myös ruvettava "häiriköksi", sillä monet ajattelevat, että voi jatkaa ilkeilyä, koska tuo toinen ei kehtaa nostaa meteliä.


      • Täti p
        pitäisi olla kirjoitti:

        Kyllä se lapsen vahtiminen ja kurissa pitäminen pitäisi olla vanhemman ja kasvattajan homma,eikä sen ketä häiriköidään.Mutta näinhän valitettavasti ei läheskään aina ole.

        Tosiaan, täydessä paikassa ei helposti paikkoja vaihdeta. Olen joskus vaihtanut pitkään vieruskaverin kanssa tahallaan paikka. Mutta vanhemmat ovat siirtäneet pikkuprinsessan (joita potkijat yleensä ovat) uuteen paikaan uudestaan taakseni. Monta kertaa nämä prinsessat ovat ns. iltatähtiä joita jokaisen pitäisi tajuta palvoa vuosisadan ihmeenä. Nuoremmat vanhemmat ovat itse häpeissään eivätkä häpeä myöskään komentaa lapsiaan julkisilla paikoilla. Mutta, hyvä pointti tuokin että ei kait itsekään sitten tarvitse hävetä olla hankala ja alkaa vaatimaan muutosta. Jos vanhemmat eivät vaivaudu ottamaan muita huomioon niin kait pakko sitten olla hankala. Maailma on kova paikka.


      • isoäidin iässä
        Tristar kirjoitti:

        Todennäköisesti pieni potkija ei lopeta touhuaan yhtään sen varmemmin äidin käskystä kuin sinunkaan, realistinen lähestymistapa on yksinkertaisesti vaihtaa paikkaa. Jos se ei onnistu, on vain purtava hammasta... tiedän miten ärsyttävää se on. Mutta lohduksesi; se vanhempi lapsen vieressä on aivan yhtä ärsyyntynyt ja kiusaantunut koko tapahtuman ajan. Hän vain tietää että jos alkaa komentamaan lasta kesken leffan tms. on puolet yleisöstä sihisemässä "hiljaa". Itse käyn lasten kanssa vain sellaisissa tapahtumissa joissa heidän ei tarvitse luontonsa vastaisesti istua lahta tuntia hiljaa paikallaan :D tiedän jo ennalta että se ei onnistu enkä aio kiusata itseäni tai ketään muutakaan. ***

        Miten lapset ovat muuttunueet 50 vuodessa hallitsemattomiksi? Kyllä normaali puhe ja ohjeet menivät perille lapsille aikaisemmin, eikö se enää ole mahdollista? Omani eivät olisi missään tapauksessa potkineet tuolinselkämyksiä. Ei minun olisi tarvinnut ruveta ankaroitumaan ja komentamaan, olisin kieltänyt ja pudistanut moittivasti päätäni, ja jos se ei olisi auttanut, olisin ottanut potkivasta jalasta kiinni ja toistanut kiellon. Olen aivan varma, että olisi riittänyt. Seuravaan tilaisuuteen olisin sanonut jo lähtiessä, että paikalla istutaan, eikä potkita. Sovitaanpa se nyt ennen kuin minnekään edes mennään. En sitä paitsi tajua, että heille olisi tullut mieleenkään koko asia.


      • Minä vaan
        Tristar kirjoitti:

        Helpompi kenelle, kuuluu kysymykseni. Helpompi silel valittajalle kyllä, akikille muille enemmän vaivaa, puhumattakaan lapsesta joak jäi ilman elokuvaa tms. ja vanhemmalle joka maksoi lipusta kovan hinnan ja joutuu vielä selittämään lapselle miksi ei saanut jäädä. Minun nähdäkseni se siirtyminen on helpompi ratkaisu. Mutta voimme me tästäkin olla eri mieltä. Ja hymyillä silti :D ***

        "Helpompi kenelle, kuuluu kysymykseni. Helpompi silel valittajalle kyllä, akikille muille enemmän vaivaa, puhumattakaan lapsesta joak jäi ilman elokuvaa tms. ja vanhemmalle joka maksoi lipusta kovan hinnan ja joutuu vielä selittämään lapselle miksi ei saanut jäädä.

        Minun nähdäkseni se siirtyminen on helpompi ratkaisu."

        Käsittämätön logiikka. Joku tenava potkii sinun tuolisi selkänojaa elokuvateatterissa ja häiritsee sinun elokuvanautintoasi. Mikä neuvoksi? Teetkö valituksen? Ei, sinä vaihdat paikkaa, jotta sinulle täysin uppo-outo lapsi ja hänen uppo-outo äitinsä eivät joutuisi kärsimään lähtemällä elokuvateatterista kesken elokuvan. WTF?

        Miksi tunnet myötätuntoa huonokäytöksistä lasta ja hänen laiskaa äitiään kohtaan? Tuolin selkänojaa potkivalta lapselta jää elokuva näkemättä. Mitä sitten? Sehän on ihan passeli rangaistus huonokäytöksiselle tenavalle, joka häiritsee toisen elokuvanautintoa. Jos lapsen äiti vielä antaa potkimisen tapahtua, on hän silloin aivan yhtä huonokäytöksinen kuin lapsensa. Huonokäytöksiset, toisia elokuvan katselijoita tahallaan häiritsevät ihmiset tulee poistaa elokuvateatterista.

        Todella kummallinen oli myöskin tuo "joutuu vielä selittämään lapselle miksi ei saanut jäädä"-kommentti. Ikään kuin se olisi joku isokin vaiva sanoa lapselle lyhyesti ja ytimekkäästi: "me lähdimme elokuvateatterista kesken elokuvan, koska sinä häiritsit edessäsi istuvaa potkimalla hänen tuolinsa selkänojaa". Ei luulisi olevan vaikeaa.

        Jos joku tenava potkisi minun tuolini selkänojaa elokuvateatterissa, niin eipä potkisi kauaa.


      • Se on faktaa
        Tristar kirjoitti:

        "lähtökohta ei pitäisi olla se, että häiritty osapuoli joutuu vaihtelemaan paikkaa kesken elokuvan tai teatterin, jotta takana heiluva tenava saa potkia rauhassa penkkejä." Eikä se olekaan. Mutta koska lapsessa ei oel nappia jota voi painaa jotta häiritsevä käyttäytyminen lopuu, pitää etsiä niitäkin ratkaisuja jotka toimivat, ei vian ne joista saa eniten vitutusta irti. Jos vaihtaa paikkaa, selkään potkiminen loppuu. Sama tapahtuu kyllä jos lapsi vaihtaa vanhempineen paikkaa, sitten vain joku muu saa ärsyyntyä. Tottakai olisi ideaalia että lapsi loepttaisi potkimisen, enää puuttuu se käytännön konsti jolla se tekee niin. "Jos vanhemmat päättävät viedä lapsiaan tilaisuuksiin, joissa pitää istua paikallaan, niin silloin on heidän vastuullaan se, että lapsi käyttäytyy siellä kuten kuuluukin eikä häiritse muita kohtuuttomasti." Totuus kuitenkin on se että lapset ja aikuiset kaikki käyttäytyvät joskus häiritsevästi. Se on vain syytä myöntää, ja toisinaan sitä on myös syytä sietää. Kuten sanottua lapsista puuttuu se nappi jota painaa, ne eivät ole täysin hallittavia olentoja nekään. Hyvin käyttäytyväkin lapsi hermostuu, tylsistyy eikä itse huomaa häiritsevänsä muita. Miksi tehdä siitä suuri ongelma kun ratkaisu on niin helppo? Onko tämä se syy miksi minä olen niin tyytyväinen elämääni yleensä, en tee ongelmaa asioista jotka eivät sitä vaadi? Sopeudun, toimin itse jotta oloni on parempi, enkä velvoita jotakuta muuta tekemään sitä mi nun puolestani vaikka tiedän vallan hyvin ettei niin tapahtu vaikka kuinka kitisen. Miksi siis kitistä? Minä olen niitä ihmisiä jotka vaihtavat paikkaa suosiolla jos se selkään potkiva lapsi ärsyttää. Ja ymmärrän että maailmaan mahtuu ihmisiä joka junaan, niin lapsia kuin aikuisiakin, ja minun hommani on elää heidän kanssaan sovussa, eikä haastaa riitaa turhan päiten. ***

        minun mielestä lapsessa tai vanhemman auktoriteetissa on vikaa jos potkiminen ei lopu kun kielletään. Kyllä se on vanhemman tehtävä huomioida muut kanssaeläjät ja opastaa lastaan sen mukaan käyttäytymään. Jos vanhempi ei kiellä niin ketä se lapsi sitten tottelee? Ihan itsestään selvä asia.


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Tristar kirjoitti:

        "lähtökohta ei pitäisi olla se, että häiritty osapuoli joutuu vaihtelemaan paikkaa kesken elokuvan tai teatterin, jotta takana heiluva tenava saa potkia rauhassa penkkejä." Eikä se olekaan. Mutta koska lapsessa ei oel nappia jota voi painaa jotta häiritsevä käyttäytyminen lopuu, pitää etsiä niitäkin ratkaisuja jotka toimivat, ei vian ne joista saa eniten vitutusta irti. Jos vaihtaa paikkaa, selkään potkiminen loppuu. Sama tapahtuu kyllä jos lapsi vaihtaa vanhempineen paikkaa, sitten vain joku muu saa ärsyyntyä. Tottakai olisi ideaalia että lapsi loepttaisi potkimisen, enää puuttuu se käytännön konsti jolla se tekee niin. "Jos vanhemmat päättävät viedä lapsiaan tilaisuuksiin, joissa pitää istua paikallaan, niin silloin on heidän vastuullaan se, että lapsi käyttäytyy siellä kuten kuuluukin eikä häiritse muita kohtuuttomasti." Totuus kuitenkin on se että lapset ja aikuiset kaikki käyttäytyvät joskus häiritsevästi. Se on vain syytä myöntää, ja toisinaan sitä on myös syytä sietää. Kuten sanottua lapsista puuttuu se nappi jota painaa, ne eivät ole täysin hallittavia olentoja nekään. Hyvin käyttäytyväkin lapsi hermostuu, tylsistyy eikä itse huomaa häiritsevänsä muita. Miksi tehdä siitä suuri ongelma kun ratkaisu on niin helppo? Onko tämä se syy miksi minä olen niin tyytyväinen elämääni yleensä, en tee ongelmaa asioista jotka eivät sitä vaadi? Sopeudun, toimin itse jotta oloni on parempi, enkä velvoita jotakuta muuta tekemään sitä mi nun puolestani vaikka tiedän vallan hyvin ettei niin tapahtu vaikka kuinka kitisen. Miksi siis kitistä? Minä olen niitä ihmisiä jotka vaihtavat paikkaa suosiolla jos se selkään potkiva lapsi ärsyttää. Ja ymmärrän että maailmaan mahtuu ihmisiä joka junaan, niin lapsia kuin aikuisiakin, ja minun hommani on elää heidän kanssaan sovussa, eikä haastaa riitaa turhan päiten. ***

        "Tottakai olisi ideaalia että lapsi loepttaisi potkimisen, enää puuttuu se käytännön konsti jolla se tekee niin."

        Lasta kielletään, monta kertaa. Jollei onnistu, joko itse lapsen kanssa vaihdetaan paikkaa ja jollei sittenkään mene kielto perille, poistutaan koko paikalta ja mennään kotiin. Lapselle sanotaan, että leffassa ei voi olla, jollei siellä osata istua potkimatta tuolin selkänojaa.

        "Totuus kuitenkin on se että lapset ja aikuiset kaikki käyttäytyvät joskus häiritsevästi. Se on vain syytä myöntää, ja toisinaan sitä on myös syytä sietää."

        Kyllä, ja lasta on syytä kieltää kun hän käyttäytyy huonosti. Ja on tosiaan tilanteita, kuten vaikkapa elokuva, joista voi huonokäytöksisen lapsen poistaa, kuten huonokäytöksisen aikuisenkin.

        "Hyvin käyttäytyväkin lapsi hermostuu, tylsistyy eikä itse huomaa häiritsevänsä muita."

        Tällöin hänelle kerrotaan, että hänen käytöksensä häiritsee muita, ja hänelle sanotaan että hänen tulee lopettaa häiritsevä käytöksensä.

        "Miksi tehdä siitä suuri ongelma kun ratkaisu on niin helppo?"

        Niin, miksipä tehdäkään? Ratkaisu on tosiaan niin helppo, että VANHEMMAT YRITTÄVÄT KASVATTAA LAPSIAAN!

        Ja se, että lapselta vaaditaan julkisilla paikoilla parempaa käytöstä kuin jatkuva kanssaihmisiensä häiriköinti esim. potkimalla, ei tosiaankaan ole mitään kitisemistä tai riidan haastamista! haloo!! Miettisit vähän!!


    • Isä ja ihminen

      Totuushan on tässäkin asiassa se, että normaali lapsi, jolle on opetettu tavalliseen tapaan käytöstavat kotona, osaa käyttäytyä asiallisesti paikassa kuin paikassa. Tämä koskee luonnollisesti lapsia, jotka ovat yli 6-vuotiaita. Lapsen on osattava istua sen ikäisenä jo ainakin jonkin aikaa aloillaan. Jos näin ei ole, kannattaa vanhempien miettiä vakavasti, mitä tehdä. Loputtoman pitkään ei alle kouluikäinen, eikä alle 9-vuotiaskaan jaksa paikoillaan olla. Elokuvan olettaisi kuitenkin kiinnostavan niin paljon, että jaksaa olla paikoillaan. Jos taas elokuva ei ollut lasten elokuva, miksi raahata pieni lapsi sinne? Jos joku lapsi riehuu julkisella paikalla ja vanhempi ei tee mitään, ovat asiat surullisesti. Vanhemmalla nimittäin ei tosiasiassa ole mitään perustelua toimimattomuudelleen. Ei mitään. On täysin normaalia kasvatusta ohjata lapsen toimia. Niin PITÄÄ tehdä, jos tarvetta kerran on. Kaikki muun väittäminen on potaskaa. Jokaisella vanhemmalla on oltava rohkeutta ja kykyä laittaa lapsensa kuriin. Jos siihen ei kykene, kannattaa lapset jättää hankkimatta. Tai sitten on turvauduttava ammattiapuun!

    • Anonyymi

      Aika hyvä minä olen samaa mieltä👍🏻

    • Anonyymi

      Lättyskii💅🏻

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe