Tapaturmaeläkkeelle

Ammattitaudista

Kysyisin tapaturmaeläkkeestä? Ammattitauti altistuminen kosteusvauriomikrobeille todettu TTL 3v sitten. Työpaikkaa olen vaihtanut, oireilua silti ja nyt noin puolet työpaikan henkilöistä (yht. noin 50)oireilee osa voimakkaammin osa lievemmin. Työnantaja levittelee käsiä ei ole tämän puhtaampaa tilaa. Oma terveys huonontunut ammattitaudin toteamisen jälkeen. Lääkkeitä ei kuulema voi enää lisätä. Olen paljon sairaslomilla. Nyt olen alkanut oireilla myös muille ärsykkeille voimakkaasti, ulkoilma, kaupat, virastot, hajuvedet ym. Kuukauteen en ole kodistani poistunut ja nyt taas aika ok olo. Ei tästä elämästä näinkään mitään tule. taas töihin ja sitten kohta sairaana. Ajattelin mitkä vois olla mahdollisuudet päästä tapaturmaeläkkeelle? Varmaan vakuutusyhtiö ei hevillä laske?

30

1683

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samassa paatissa

Täällä myös kolmisen vuotta TTL:n homealtistuksesta ja rajua oiretta myös kaikesta muusta kuin homeesta eli juuri noista manitsemistasi ärsykkeistä hajusteista, ulkoilmasta, tupakan savusta, pakokaasuista, katupölyistä... Täydellisesn huonoon kuntoon menee, mitä enemmin kodistaan poistuu ja sehän tässä outoa on, että ne astmalääkkeet ei enää tehoa. Muuten todettiinko sinulla silloin aikoinaan hyperreaktiivinen astma? Paskatilanne kertakaikkiaan, kun tästä ammattitaudistakaan ei näytä olevan mitään apua. Käsien levittelijöistä ei ole pulaa...

• Aloittaja

Ei minulla ainakaan mainita hyperaktiivista missään papereissa, mutta tosiaankaan astmalääkkeet ei auta kun oireilu alkaa. Onneksi kotona paranen mutta tuskastuttavaa on olla "vankina" useita viikkoja jopa kuukausiakin ennen kuin voi taas liikkua ihmisten ilmoilla. Ihan taitaa olla haista paska juttu koko ammattitauti.

• "-- ja sehän tässä outoa on, että ne astmalääkkeet ei enää tehoa." - Niin se infektiolääkäri Ville Valtonenkin sanoi minulle nyt keväällä, että kortisoni tehoaa jonkun aikaa ja sitten ei sekään enää auta. Ainoa oikea konsti olisi siis yrittää välttää sitä hometta...

• tuttua täälläkin

Sairaslomalla olen ollut nyt n. puolitoista vuotta. Ammattitauti todettiin nelisen vuotta sitten, ja erinäisten vaiheiden mm. työhuonevaihdosten jälkeen tilanne meni vain hullummaksi (uudisrakennus). Hyperreaktiivisesti reagoivat keuhkoputket eivät tosiaankaan kestä mitään käryjä, materiaalikatkuja, pakokaasuja, pesuainejäämiä vieraiden vaatteissa, uusia huonekaluja ym. Jopa purukumi aiheuttaa oireita... ruoanlaitto, kynttilät, uudet vaatteet ym. lista on loputon. Eristyksessä kotona olin kuukausia, kun vaihtoehdot olivat vähissä eikä edes kaupassa pystynyt käymään saamatta kohtausta rajusta lääkityksestä huolimatta. Neljän tunnin päähän pystyin suunnittelemaan elämää; se oli se aika, jolloin sai ottaa seuraavan avaavan lääkkeen lääkeainesumuttimella. Eläkelausunnon on keuhkolääkärini laittanut menemään vakuutusyhtiöön, joka nyt tutkii tilannetta. Sen takia olen käynyt jälleen kerran labrat, keuhkokuvat, psykiatri (uusi tuttavuus), rasituskokeen. Tilannetta on todella vaikea lähteä arvioimaan. Sen tiedän, että oireilu ei ole mihinkään lakannut. Jos menen vääriin paikkoihin tai kohtaan vääriä ihmisiä, keuhkot reagoivat siihen välittömästi. Kotona paras. Onhan sinulla hyvä keuhkolääkäri? Tee riittävän hyvät yhteenvedot sairastelustasi ja keuhkojesi tilasta. Niillä voit osoittaa miten reagoit eri ärsykkeisiin. Pelkkä sanallinen informaatio ei näytä koko totuutta. Itsellesikin se saattaa olla yllätys, kun näet paperilla sairastelusi laajuuden. Näin ainakin kävi minulle, kun jojoilin sairaslomien ja työssäolojaksojen välillä ihan loputtomiin, kunnes keuhkot sanoivat stop. Toivotaan parasta!

• likaista peliä

Siinä vaiheessa, kun joutuu psykiatrin konsultaatioon voi olla kohtalaisen varma, että oikeudet tapaturmaeläkkeen saamiseen on, mutta sitten pelataan peliä, jolla ei ole vertaa. Ilmeisesti rahalla on lääkäreillekin sellainen mahti, että vääristellään potilaan tilanne sellaiseksi, ettei tapaturmaeläkettä tarvitsisi missään olosuhteissä myöntää. Suosittelen vastaanottokäyntien nauhoittamista, niin loppuu ainakin asiattomuuksien kirjoittelu lausuntoihin. Ehkäpä siten tulee tilanne, että kärähtävät touhuistaan.

• Aloittaja

Olen kyllä ollut tyytyväinen keuhkolääkäriini, kirjoitta lausunnot "selkeän jämäkästi", itse olen pitänyt oirepäiväkirjaa ja vienyt ne lääkärilleni, joka on kiitellyt niiden selkeyttä ja ottanut lausuntoihin sieltä suoria lainauksia. Nyt olen ekaa kertaa menossa spiroergometriaan. Mietin vaan että keuhkot on nyt heikohkossa kunnossa niin antaako sitten todellista kuvaa, kun lähtötilanne on jo paljon "hyvää aikaa" heikompi. Altistus tehtiin kesän jälkeen ja silloin olen aina parhaimmillani pudotus oli selkeä. Mutta nyt huolettaa onnistuuko koko koe kun kunto ja keuhkot valmiikisi huonossa kunnossa. Mitä kokeita labrassa seuraillaan? Minulla ei kyllä verikokeilla seurailla mitään? Oletko muuten saanut tapaturmaeläkettä sairasloman ajan? Miten pitkiä s-lomia sinulle kirjoitetaan kerralla? Minulla yleensä 2 viikkoa sitten jatko 2 viikkoa ja sitten 4viikkoa jne. pisimmät ovat minulla kestäneet yhteensä 4kk mutta oireet palaa aina. Kokoajan menee alamäkeä niin ei tässä järkeä ole. Siksi kun vielä jotain terveydestä jäljellä olisi oiekeudenmukaista päästä tapaturmaeläkkeelle! Mutta mikään ei ole oikeudenmukaista tässä rumbassa.

• juupa juu
        Aloittaja kirjoitti:

Olen kyllä ollut tyytyväinen keuhkolääkäriini, kirjoitta lausunnot "selkeän jämäkästi", itse olen pitänyt oirepäiväkirjaa ja vienyt ne lääkärilleni, joka on kiitellyt niiden selkeyttä ja ottanut lausuntoihin sieltä suoria lainauksia. Nyt olen ekaa kertaa menossa spiroergometriaan. Mietin vaan että keuhkot on nyt heikohkossa kunnossa niin antaako sitten todellista kuvaa, kun lähtötilanne on jo paljon "hyvää aikaa" heikompi. Altistus tehtiin kesän jälkeen ja silloin olen aina parhaimmillani pudotus oli selkeä. Mutta nyt huolettaa onnistuuko koko koe kun kunto ja keuhkot valmiikisi huonossa kunnossa. Mitä kokeita labrassa seuraillaan? Minulla ei kyllä verikokeilla seurailla mitään? Oletko muuten saanut tapaturmaeläkettä sairasloman ajan? Miten pitkiä s-lomia sinulle kirjoitetaan kerralla? Minulla yleensä 2 viikkoa sitten jatko 2 viikkoa ja sitten 4viikkoa jne. pisimmät ovat minulla kestäneet yhteensä 4kk mutta oireet palaa aina. Kokoajan menee alamäkeä niin ei tässä järkeä ole. Siksi kun vielä jotain terveydestä jäljellä olisi oiekeudenmukaista päästä tapaturmaeläkkeelle! Mutta mikään ei ole oikeudenmukaista tässä rumbassa.

sairaslomien pituuksista ja muustakin. Tuttua on varmaan meille kaikille samassa tilanteessa oleville tuo, että ensin on lyhyitä parin viikon tervehtymisiä, kunnes tilanne johtaa pitkiin toipumisjaksoihin. Aikoinaan kuukauden sairasloman saatuani olin suorastaan järkyttynyt. Perusterveenä työhöni tulleena en ikipäivänä kuvitellut joutuvani niin pitkälle sairaslomalle. Nyt en enää hätkähdä mistään. Sairaslomalla olen ollut puolitoista vuotta, eikä työhön paluu (mihinkään työhön) ole vielä (jos koskaan) ajankohtainen asia. Minulla on diagnosoitu ammattitauti, joten saan ainakin toistaiseksi (päättävät kuukauden kerrallaan) sairasloman palkan lisäksi lisäosan vakuutusyhtiöltä. Kun labrakokeita otettiin viimeksi, tutkittiin ensi kertaa folaatit ja kilpirauhasarvot muiden tuttujen juttujen lisäksi. Lisämunuaisarvoja (kortisoli) on joskus tutkittu, sokeria säännöllisesti. Joko kävit ergospirometriassa? Miten kävi? Millainen on lääkityksesi, kun oireilet rajusti edelleen? Rumba on tanssia, mutta mitä se oikeudenmukaisuus on?

• ymmärrä

että ihmiset itse ehdoin tahdoin jatkavat altistumistaan. En ilkeile, vaan ihmettelen ihan vilpittömästi. Jos siellä työpaikassa sairastuu, niin sinne ei pidä mennä. Terveys pitäisi aina priodisoida ennen materiaalisia asioita. Jokaiselle suomalaiselle on taattu vähintään toimeentulotuen suuruiset tulot kävi sitten töissä tai ei. Sillä ei elä leveästi, mutta selviää.

• hooohoooo

Mieti miten sairastuneet maksavat lainansa, lääkkeensä, hoitonsa tässä systeemissä joka mättää tosi pahasti. Helppoa on päivitellä asiaa noin. Lisäksi lääkärit pitkälti väittävät, että sairauden kanssa kyllä työelämässä pärjää, kunnes tilanne on se, ettei pärjää enää missään. Itselleni tt-lääkäri tekee B-lausuntoa osatyökyvyttömyyseläkkeestä, haenko sitä, en tiedä onko mitään muuta vaihtoehtoa, kun etätyössäkään ei terveenä säily. Altistuu jos elää tai tekee mitä vain. Käytännössä siis, olet täysin oikeassa, mutta usein tilanne on pitkitetty jo niin pitkälle ettei tuokaan tilanne enää auta. Lääkkeillä pärjää ehkä sen hetken työpaikallaan ja sekin on sitten jo liikaa loppuelämää varten. Tai ehkä tilanne olisi ollut tämä jo alusta lähtienkin, siitä kun kukaan ei tiennyt... eikä tiedä vieläkään ja se työpaikan sisäilma on täysin puhdasta... heikot, altistuuu ja voivat huonosti, vaikka kaikki on hyvin. Sairaus on masennusta, vaihdevuosia, laiskuutta jne. Sairastuneen on pärjättävä yksin ja jos uskot pitkään muihin kuin itseesi ja tuntemuksiisi, sairasteluusi - olet sairas lopun elämääsi teet mitä ratkaisuja vain. Tämä on yksilön ongelma, eikä siinä auta sinua kukaan. Vain itse voi tehdä ratkaisuja loppuelämäänsä ajatellen, ja silloinkin ne kaikki ovat käytännössä jo liian myöhässä tulleita ja mitään todellista sosiaali- tai terveyspalveluiden turvaa sairastuneella ei ole.

• ja terveys
        hooohoooo kirjoitti:

Mieti miten sairastuneet maksavat lainansa, lääkkeensä, hoitonsa tässä systeemissä joka mättää tosi pahasti. Helppoa on päivitellä asiaa noin. Lisäksi lääkärit pitkälti väittävät, että sairauden kanssa kyllä työelämässä pärjää, kunnes tilanne on se, ettei pärjää enää missään. Itselleni tt-lääkäri tekee B-lausuntoa osatyökyvyttömyyseläkkeestä, haenko sitä, en tiedä onko mitään muuta vaihtoehtoa, kun etätyössäkään ei terveenä säily. Altistuu jos elää tai tekee mitä vain. Käytännössä siis, olet täysin oikeassa, mutta usein tilanne on pitkitetty jo niin pitkälle ettei tuokaan tilanne enää auta. Lääkkeillä pärjää ehkä sen hetken työpaikallaan ja sekin on sitten jo liikaa loppuelämää varten. Tai ehkä tilanne olisi ollut tämä jo alusta lähtienkin, siitä kun kukaan ei tiennyt... eikä tiedä vieläkään ja se työpaikan sisäilma on täysin puhdasta... heikot, altistuuu ja voivat huonosti, vaikka kaikki on hyvin. Sairaus on masennusta, vaihdevuosia, laiskuutta jne. Sairastuneen on pärjättävä yksin ja jos uskot pitkään muihin kuin itseesi ja tuntemuksiisi, sairasteluusi - olet sairas lopun elämääsi teet mitä ratkaisuja vain. Tämä on yksilön ongelma, eikä siinä auta sinua kukaan. Vain itse voi tehdä ratkaisuja loppuelämäänsä ajatellen, ja silloinkin ne kaikki ovat käytännössä jo liian myöhässä tulleita ja mitään todellista sosiaali- tai terveyspalveluiden turvaa sairastuneella ei ole.

" Mieti miten sairastuneet maksavat lainansa, lääkkeensä, hoitonsa tässä systeemissä joka mättää tosi pahasti. " Toimeentulotuki korvaa erikseen sekä lääkkeet että hoidot. Lainat lienevät useimmiten asuntolainoja, joista pääsee myymällä asunnon. "Lisäksi lääkärit pitkälti väittävät, että sairauden kanssa kyllä työelämässä pärjää, kunnes tilanne on se, ettei pärjää enää missään." Jos ITSE tietää sairastuvansa hometiloissa, niin lääkärin mielipide ei voi olla esteenä työpaikan jättämiselle omaehtoisesti. Ja kuten totesit: "Vain itse voi tehdä ratkaisuja loppuelämäänsä ajatellen". "olet sairas lopun elämääsi teet mitä ratkaisuja vain." On hieman eroa, kuinka paljon sairastuu. Mitä enemmän ja kauemmin oleskelee hometiloissa, sitä vaikeammaksi loppuelämä tulee. Normaalisti oireet ja sairaudet paranevat melkoisesti ajan mittaan, kun homeisia tiloja vältetään. Raha ei saa olla terveyttä tärkeämpi.

• meininkiä
        ja terveys kirjoitti:

" Mieti miten sairastuneet maksavat lainansa, lääkkeensä, hoitonsa tässä systeemissä joka mättää tosi pahasti. " Toimeentulotuki korvaa erikseen sekä lääkkeet että hoidot. Lainat lienevät useimmiten asuntolainoja, joista pääsee myymällä asunnon. "Lisäksi lääkärit pitkälti väittävät, että sairauden kanssa kyllä työelämässä pärjää, kunnes tilanne on se, ettei pärjää enää missään." Jos ITSE tietää sairastuvansa hometiloissa, niin lääkärin mielipide ei voi olla esteenä työpaikan jättämiselle omaehtoisesti. Ja kuten totesit: "Vain itse voi tehdä ratkaisuja loppuelämäänsä ajatellen". "olet sairas lopun elämääsi teet mitä ratkaisuja vain." On hieman eroa, kuinka paljon sairastuu. Mitä enemmän ja kauemmin oleskelee hometiloissa, sitä vaikeammaksi loppuelämä tulee. Normaalisti oireet ja sairaudet paranevat melkoisesti ajan mittaan, kun homeisia tiloja vältetään. Raha ei saa olla terveyttä tärkeämpi.

Jos sanoudut irti työstä niin olet täysin tyhjän päällä, milläs edes elät normaalisti - kokeile. Ei tämä yhteiskunta ole noin ruusuinen kuin haluat uskotella. Jos sitten myyt asunnon niin mihin homeläävään sitten mahdat joutua. Siinä voi joutua todelliseen paskaläävään asumaan ja hitaasti kuolemaan. Sairastuneidenko tässä pitää kantaa koko paska vastuu homeisista rakennuksista, jotka suunnittelijat, valvojat ja grynderit ovat rakentaneet tai paremminkin kyhänneet kokoon vailla minkäänlaista ammattivastuuta rahankiilu silmissään. Eipä noista tupeksimista ole vieläkään opittu hittojakaan, sama laulu vain jatkuu.

• terveydelle?
        meininkiä kirjoitti:

Jos sanoudut irti työstä niin olet täysin tyhjän päällä, milläs edes elät normaalisti - kokeile. Ei tämä yhteiskunta ole noin ruusuinen kuin haluat uskotella. Jos sitten myyt asunnon niin mihin homeläävään sitten mahdat joutua. Siinä voi joutua todelliseen paskaläävään asumaan ja hitaasti kuolemaan. Sairastuneidenko tässä pitää kantaa koko paska vastuu homeisista rakennuksista, jotka suunnittelijat, valvojat ja grynderit ovat rakentaneet tai paremminkin kyhänneet kokoon vailla minkäänlaista ammattivastuuta rahankiilu silmissään. Eipä noista tupeksimista ole vieläkään opittu hittojakaan, sama laulu vain jatkuu.

"Sairastuneidenko tässä pitää kantaa koko paska vastuu homeisista rakennuksista." - Eihän tässä keskustelussa ollut mitenkään kysymys siitä, että tilanne olisi oikeudenmukainen. Kysymys oli siitä, että yksilö altistuu ja sairastuu työpaikallaan päivä päivältä yhä enemmän ja enemmän sen takia, että kukaan ei tee mitään homeongelman poistamiseksi. Silloin voi itse kukin kohdallaan miettiä, onko raha vai terveys tärkeämpi. Ei homeongelma poistu sillä, että alistutaan tilanteeseen. Enemmän sillä olisi vaikutusta, jos ihmiset kieltäytyisivät menemästä sairasrakennuksiin. Töistä irtisanoutuminen ei ole este toimeentulotuen saannille. Sadat tuhannet suomalaiset elävät sen varassa. Homeettomia asuntojakin löytyy ja todennäköisimmin kerrostaloista, joissa homeongelmat eivät ole läheskään yhtä yleisiä kuin rivi- tai omakotitaloissa.

• mutta terveydestä kyllä.
        ja terveys kirjoitti:

Raha ja terveys on aihe, josta voisi kirjoitella vaikka kuinka. Kaikki ei ole kuitenkaan niin simppeliä, että voisi valita terveyden rahan sijasta tai toisinpäin. Valitettava totuus on se, että vaikka irtisanoutuisit heti, kun tajuat sairastuvasi työpaikkasi homeista, niin melkoisen työlästä on löytää uusi puhdas paikka. Tarjontaa ei ihan joka alalla ole pilvin pimein ja toisaalta toisilla aloilla, joissa tarjontaa on, homeettomat työtilat ovat liki lottovoitto. Miten toimit sitten käytännössä työtä hakiessasi, valehteletko olevasi terve kuin pukki? Tämän hetken kiihkeä rytmisessä työelämässä pitää oikeasti olla terve, että pärjää ja jaksaa. Yksinäisenä ihmisenä voit heittäytyä toimeentulotuen varaan, mutta valitettava totuus tässä yhteiskunnassa on, että puolisonkin on osallistuttava näihin sairaan elätystalkoisiin ennen toimeentulotukea tms. Ensin vaaditaan, että puolison on myytävä autonsa ja asuntonsa, vaikka hänellä ei ole osaa eikä arpaa sairastumisesi kanssa. Ei ihme, että sairastumisen myötä lähtee myös puoliso kävelemään. Normaalisti oireet ja sairaudet paranevat. Normaalisti niin. Vaikka välttelee altistumista niin, silti voi kehittyä hyperreaktiivinen astma ja sitten onkin piru merrassa, kun oireilee kaikelle muillekin hiukkasille. Välttämättä syy edelliseen ei ole se, kuinka kauan oleilee hometiloissa. Uskon, että tuohon vaikuttaa myös se homecocktail ja myrkyt, joita on hengitellyt. Ja olisiko mahdollista, että jopa enemmän onkin niillä merkitystä kuin altistuksen kestolla. Ja kaiken huipuksi jokaisen yksilön elimistö on herkyydeltään eri luokkaa ja vaikuttaa siten siihen, tuleeko sairastumistiestä helppo vai vaikea.

• kiitos siitä*
        mutta terveydestä kyllä. kirjoitti:

Raha ja terveys on aihe, josta voisi kirjoitella vaikka kuinka. Kaikki ei ole kuitenkaan niin simppeliä, että voisi valita terveyden rahan sijasta tai toisinpäin. Valitettava totuus on se, että vaikka irtisanoutuisit heti, kun tajuat sairastuvasi työpaikkasi homeista, niin melkoisen työlästä on löytää uusi puhdas paikka. Tarjontaa ei ihan joka alalla ole pilvin pimein ja toisaalta toisilla aloilla, joissa tarjontaa on, homeettomat työtilat ovat liki lottovoitto. Miten toimit sitten käytännössä työtä hakiessasi, valehteletko olevasi terve kuin pukki? Tämän hetken kiihkeä rytmisessä työelämässä pitää oikeasti olla terve, että pärjää ja jaksaa. Yksinäisenä ihmisenä voit heittäytyä toimeentulotuen varaan, mutta valitettava totuus tässä yhteiskunnassa on, että puolisonkin on osallistuttava näihin sairaan elätystalkoisiin ennen toimeentulotukea tms. Ensin vaaditaan, että puolison on myytävä autonsa ja asuntonsa, vaikka hänellä ei ole osaa eikä arpaa sairastumisesi kanssa. Ei ihme, että sairastumisen myötä lähtee myös puoliso kävelemään. Normaalisti oireet ja sairaudet paranevat. Normaalisti niin. Vaikka välttelee altistumista niin, silti voi kehittyä hyperreaktiivinen astma ja sitten onkin piru merrassa, kun oireilee kaikelle muillekin hiukkasille. Välttämättä syy edelliseen ei ole se, kuinka kauan oleilee hometiloissa. Uskon, että tuohon vaikuttaa myös se homecocktail ja myrkyt, joita on hengitellyt. Ja olisiko mahdollista, että jopa enemmän onkin niillä merkitystä kuin altistuksen kestolla. Ja kaiken huipuksi jokaisen yksilön elimistö on herkyydeltään eri luokkaa ja vaikuttaa siten siihen, tuleeko sairastumistiestä helppo vai vaikea.

Paljon viisaita sanoja ja totuuskin tulee täysin esille. Itse ulkoilin perheen kanssa tämän päivän. Iltasella muilla on lämmin ja haluavat pitää ulko-ovea auki. Itse palelen ja haen lämmintä päälle. Kuulun niihin, joilla sairaus eteni liian pitkälle. Mietin tässä hiljaa itsekseni, mitä elimistössäni tapahtuu nyt. Kipuiluun olen jo tottunut, mutta en siihen, etten tiedä miten paha tilanteeni oikeasti on. Hengittäminen sattuu vähän, ei ihmeesti, mutta hengittelen lyhyesti taas. Elimistöni oireilee ja minä sen mukana, olen tottunut tähän että keuhkoalue kipuilee ja hengittely muuttuu. En vain tiedä, miksi palelen ja kipuilen normaalin ulkona vietetyn päivän jälkeen. Eikö sairauteni ollut kosteusvauriomikrobit? Miksi olen kipeä ja palelen ulkoilun jälkeen? Eihän ulkona ole kosteusvauriomikrobeita, vai onko? Eikö sairaus ollut vain YHTÄ rakennusta koskeva ja siksi se on helposti hoidettavissa, vaihda työpaikkaa. No miksei se sitten auta? Miten pitkään tätä jatkuu ja mihin tämä päättyy? Yleensä sairastunut tervehtyy, siis miten niin? Miten yleensä, mihin tutkimukseen tuo yleensä tervehtyy perustuu? Luen tietoa, tutkimuksia sairastuneiden tilanteista, enkä löydä perustelua tuolle YLEENSÄ TERVEHTYY näistä tutkimuksista. Enemmän näyttää siltä, että yleensä EI tervehdy teki mitä tahansa, mutta se ei kiinnosta tai kuulu kenellekään, se ei kiinnosta. Halutaan kertoa, että yleensä tervehtyy. Mistä minun tulisi nyt tervehtyä? Miksi ulkoilma saa minut kipuilemaan samalla tavoin kuin alkuun työpaikallani kipuilin? Ja eteneekö tämä kipuilu yhtä pahaan tilanteeseen kuin työpaikallanikin eteni? Ei kai, yleensä tervehtyy. Siihenkö minun pitää luottaa ja uskoa. Miksi tilanteeni on nyt samantyyppinen kuin alkuun työpaikallani. Miksi kaikki pyörittelevät taas päätään, miksi minusta tuntuu että tämän minä elin jo! Enkä todellakaan halua elää uudelleen. Eikö kukaan voi tehdä muuta kuin todeta jo tapahtuneen ja yleensä tervehtyy? Yleensä, onko se tieteellistä tutkimusta? Perustuuko se faktatietoon vaiko ei. Missä on ne tilastot, kuka ne on koonnut ja minne? Eihän kukaan ole kiinnostunut jo sairastuneista, rakennuksista ehkä, sairastuneista ei. Ja ne jotka ovat olleet kiinnostuneita sairastuneista, heidän raporttinsa eivät kerro sitä YLEENSÄ TERVEHTYY tarinaa. Vai onko julkaistu tieto yksipuolista ja YLEENSÄ TERVEHTYY. Mitä se vaatii ja mistä voi tervehtyä? Entä kun ei tervehdy? Mitä silloin yleensä tapahtuu?

• Homeherkkä

Kosteusvauriomikrobialtistusputki syyttää sairastuneita kaiken aikaa tässä maassa. Päättelen kirjoituksestasi sinun olevan sitä mieltä, että kosteusvauriomikrobialtistuksesta sairastuneen olisi parasta irtisanoutua ILMAN KOSTEUSVAURIOMIKROBISAIRAUSDIAGNOOSIA säilyttääkseen jäljellä olevan terveytensä. LIVE-elämässä kannanottosi tarkoittaa sitä, että irtisanoutuneen tilalle työnantaja palkkaa uuden työntekijän altistumaan kosteusvauriomikrobeille, eli sairastumaan taas johonkin allergiseen sairauteen. Kosteusvauriomikobialtistusputket, mitkä tuottavat allergiasairauksia kaiken aikaa, pitäisi sulkea. Valitettavasti näyttää siltä, että kansalaisterveydestä vastaavat HUIPPUkoululääketieteilijämme huippututkimuslaitoksissaan eivät näytä pystyvän tuota sairastumisputkea sulkemaan. Ja kun eivät pysty valtio-kuntarakennuksienkaan kohdalla sairastumisputkea sulkemaan, niin hyvinhän maamme rakennusfirmat sen tietävät. Uudetkin rakennukset ovat kosteusvasuriosia jo valmistuttuaan, kuten Saton vast`ikään Arabianrantaan rakentama kerrostalo, jossa jo rakennuksen valmistuttua todettiin massiivihomepitoisuuksia.

• oikein:
        Homeherkkä kirjoitti:

Kosteusvauriomikrobialtistusputki syyttää sairastuneita kaiken aikaa tässä maassa. Päättelen kirjoituksestasi sinun olevan sitä mieltä, että kosteusvauriomikrobialtistuksesta sairastuneen olisi parasta irtisanoutua ILMAN KOSTEUSVAURIOMIKROBISAIRAUSDIAGNOOSIA säilyttääkseen jäljellä olevan terveytensä. LIVE-elämässä kannanottosi tarkoittaa sitä, että irtisanoutuneen tilalle työnantaja palkkaa uuden työntekijän altistumaan kosteusvauriomikrobeille, eli sairastumaan taas johonkin allergiseen sairauteen. Kosteusvauriomikobialtistusputket, mitkä tuottavat allergiasairauksia kaiken aikaa, pitäisi sulkea. Valitettavasti näyttää siltä, että kansalaisterveydestä vastaavat HUIPPUkoululääketieteilijämme huippututkimuslaitoksissaan eivät näytä pystyvän tuota sairastumisputkea sulkemaan. Ja kun eivät pysty valtio-kuntarakennuksienkaan kohdalla sairastumisputkea sulkemaan, niin hyvinhän maamme rakennusfirmat sen tietävät. Uudetkin rakennukset ovat kosteusvasuriosia jo valmistuttuaan, kuten Saton vast`ikään Arabianrantaan rakentama kerrostalo, jossa jo rakennuksen valmistuttua todettiin massiivihomepitoisuuksia.

"Päättelen kirjoituksestasi sinun olevan sitä mieltä, että kosteusvauriomikrobialtistuksesta sairastuneen olisi parasta irtisanoutua ILMAN KOSTEUSVAURIOMIKROBISAIRAUSDIAGNOOSIA säilyttääkseen jäljellä olevan terveytensä." Se diagnoosi ei sitten kovin paljoa lohduta, kun olet lopun ikääsi esimerkiksi nivelreuman tai jonkun muun autoimmuunisairauden runtelema tai syöpäpotilas, joista sairauksista et joka tapauksessa kuitenkaan edes saa kosteusvauriomikrobisairausdiagnoosia.

• mitä tarkoitat
        terveydelle? kirjoitti:

"Sairastuneidenko tässä pitää kantaa koko paska vastuu homeisista rakennuksista." - Eihän tässä keskustelussa ollut mitenkään kysymys siitä, että tilanne olisi oikeudenmukainen. Kysymys oli siitä, että yksilö altistuu ja sairastuu työpaikallaan päivä päivältä yhä enemmän ja enemmän sen takia, että kukaan ei tee mitään homeongelman poistamiseksi. Silloin voi itse kukin kohdallaan miettiä, onko raha vai terveys tärkeämpi. Ei homeongelma poistu sillä, että alistutaan tilanteeseen. Enemmän sillä olisi vaikutusta, jos ihmiset kieltäytyisivät menemästä sairasrakennuksiin. Töistä irtisanoutuminen ei ole este toimeentulotuen saannille. Sadat tuhannet suomalaiset elävät sen varassa. Homeettomia asuntojakin löytyy ja todennäköisimmin kerrostaloista, joissa homeongelmat eivät ole läheskään yhtä yleisiä kuin rivi- tai omakotitaloissa.

http://www.youtube.com/watch?v=tsbkk4SZAqA&feature=related terveet ihmiset käyvät töissä, ei terve ihminen tarvitse jäädä kotiin, työttömäksi, eläkkeelle sanoillasi ei ole järjen hiventäkään TERVE = mitä? Kerro ihan omin sanoin mitä tarkoitat terveellä ja kerro samalla miksi terve ihminen jäisi kotiin? JOS on sairastunut pahasti, eikä voi mennä töihin, ei kyse ole enää TERVEYDESTÄ! Siinä on kyse elämästä, pysyykö hengissä enää missään, vai kituuko kuoliaaksi siksi, että kukaan ei välitä mistään muusta kuin rahasta. http://www.youtube.com/watch?v=KRLRz7u3Pf4&feature=related

• kuvittelevat,
        mitä tarkoitat kirjoitti:

http://www.youtube.com/watch?v=tsbkk4SZAqA&feature=related terveet ihmiset käyvät töissä, ei terve ihminen tarvitse jäädä kotiin, työttömäksi, eläkkeelle sanoillasi ei ole järjen hiventäkään TERVE = mitä? Kerro ihan omin sanoin mitä tarkoitat terveellä ja kerro samalla miksi terve ihminen jäisi kotiin? JOS on sairastunut pahasti, eikä voi mennä töihin, ei kyse ole enää TERVEYDESTÄ! Siinä on kyse elämästä, pysyykö hengissä enää missään, vai kituuko kuoliaaksi siksi, että kukaan ei välitä mistään muusta kuin rahasta. http://www.youtube.com/watch?v=KRLRz7u3Pf4&feature=related

että terveydelle voi antaa sellaisen arvon, että esim. irtisanoo itsensä työpaikastaan. Yleensä siinävaiheessa, kun tajuaa tilanteensa, on se terveys jo tuhoutunut ja ihan niin kuin kirjoitit kyse onkin taistelusta selvitä elämästä hengissä altisteita vältellen. Miksen hae uutta työpaikkaa, kuulen usein. Alalla, jolla olen, on työpaikat enemmän ja vähemmän homeessa. Mitä hyödyttää uusi työpaikka, jos jotkut tuovat altisteita vaatteissaan? Mitä hyödyttää uusi työpaikka, kun aamulla ei keuhkot kestä ulkoilman kosteutta ja maanhajua? Mitä hyödyttää uusi työpaikka, jos sairautesi on muuttunut jo hyperreaktiiviseksi? Jne. Kuinka moni on oikeasti saanut oikeaa tietoa kaikesta ja niin varhaisvaiheessa, että jotain olisi vielä voinut tehdä? Kyllähän se on tavallinen kuvio, että sairastat ja syöt milloin mitäkin lääkettä jaksaaksesi olla vain töissä. Erikoisempi lajiryhmä on se, joka pistää sairaan töihin kortisonia käyttäen ja kuvittelee tehneensä palveluksen sairaalle.

• juu..
        kuvittelevat, kirjoitti:

että terveydelle voi antaa sellaisen arvon, että esim. irtisanoo itsensä työpaikastaan. Yleensä siinävaiheessa, kun tajuaa tilanteensa, on se terveys jo tuhoutunut ja ihan niin kuin kirjoitit kyse onkin taistelusta selvitä elämästä hengissä altisteita vältellen. Miksen hae uutta työpaikkaa, kuulen usein. Alalla, jolla olen, on työpaikat enemmän ja vähemmän homeessa. Mitä hyödyttää uusi työpaikka, jos jotkut tuovat altisteita vaatteissaan? Mitä hyödyttää uusi työpaikka, kun aamulla ei keuhkot kestä ulkoilman kosteutta ja maanhajua? Mitä hyödyttää uusi työpaikka, jos sairautesi on muuttunut jo hyperreaktiiviseksi? Jne. Kuinka moni on oikeasti saanut oikeaa tietoa kaikesta ja niin varhaisvaiheessa, että jotain olisi vielä voinut tehdä? Kyllähän se on tavallinen kuvio, että sairastat ja syöt milloin mitäkin lääkettä jaksaaksesi olla vain töissä. Erikoisempi lajiryhmä on se, joka pistää sairaan töihin kortisonia käyttäen ja kuvittelee tehneensä palveluksen sairaalle.

Minunkin tt-lääkärini silmät kirkkaana jutteli, miten on hyvä, että jotkut kuitenkin pystyvät olemaan hometyöpaikoissa, kun lääkitys on kunnossa. Ilmeisesti on heidän mielestään hyväksyttävää, että kaikki rakennukset ovat enemmän tai vähemmän homeessa, ja jokaisella astmapiiput, silmätipat ja nenäsuihkeet vakiovarusteena. Minua ei lääkityskään suojannut myrkytysoireilta. En tarvitse mitään lääkkeitä, jos saan olla puhtaissa tiloissa.

• siellä luki:
        mitä tarkoitat kirjoitti:

"Kysymys oli siitä, että yksilö altistuu ja sairastuu työpaikallaan päivä päivältä yhä enemmän ja enemmän sen takia, että kukaan ei tee mitään homeongelman poistamiseksi." Oireileva ihminen ei vielä välttämättä ole sairastunut mihinkään (pysyvään) sairauteen. Sairastumisen voi välttää, kun välttää sellaisia paikkoja, joissa itse huomaa oireilevansa.

• "diagnoosi"

hyperraktiivista astmaa.Ja samanlainen oirehdinta kuin teilläkin.Vuosia olin minäkin kotini vanki,kun mihinkään ei voinut mennä. Minä en jaksa tyytyä tuohon astmadiagnoosiin koska se ei varmasti selitä noita kamalia oireita mitä tulee altistuksen jälkeen. Esim siskoni sairastaa ihan samalla tavalla kuin minä kun käy hometalossa.Huonossa kunnossa viikon verran,sydän lyö nopeaan,rasitusta ei kestä yhtään ,hikoiluttaa,mieletön väsymys.MUTTA ikinä ei ole astmalääkkeitä käyttänyt vaikka henkikin on tiukalla eikä jaksa puhua.Mutta siitä taas toipuu viikon kuluessa ja taas jatkaa menemistä.Miksi joillekin sanotaan että se on astmaa ja joillakin se on jotain muuta.Siskollani on kaiken maailman diagnooseja mutta ei astma-dignoosia. Eli missä elimessä se varsinainen vika sitten on??Maksassa ,ei selviä myrkyistä??ja aiheuttaa hengenahdistusta,väsymystä.

• jatkuvan tulehdustilan

limakalvoilla, miksi? Lue nuo. http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html . http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Maitohappobakteeri.html . Kiinnitä erityistä huomiota kysymyksiin 10. 11. 12. http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Maitohappobakteeritiedotteet.html

• Homeherkkä

Todella vaikea on saada tapaturmaeläkettä HOME-ammattiastman takia. Edessäsi on vuosia kestävä kamppailu valituskierteineen oikeuksiesi puolesta. Onneksi sinulla näyttää olevan hyvä keuhkolääkäri ja olet pitänyt sairaushistoriastasi päiväkirjaa. Kerroit vaihtaneesi työpaikkaa, jossa oireilet edelleen ja muutkin työntekijät oireilevat. Vakuutusyhtiö vaatii aina esitettäväksi kosteusvauriomikrobimittaustulokset. Onko ne tehty ja mikä oli tulos? Kun keuhkolääkärisi kirjoittaa sinut työkyvyttömäksi, niin vakuutusyhtiö tarkastelee työkyvyttömyyttäsi siltä kannalta onko astmasi KROONISESTI jo niin vaikea-asteinen, ettet pystyisi enää työskentelemään kosteusvauriomikrovapaassakaan työtilassa. Tosin kosteusvauriomikrobivapaista työtiloista vakuutusyhtiöllä, eikä maamme terveysviranomaisilla ei ole listaa, vaan ko. työtila pitää kosteusvauriomikrobiHOMEallergikon etsiä itse kantapäänsa kautta. Kun koululääketiedeopillisesti astma luokitellaan vaikeusasteeltaan (lääkitys, allergeenialtistusesto) vaihtelevaksi sairaudeksi, niin mikäli astmaoireilu helpottuu esim. kosteusvauriomikrobivapaassa kodissa, niin vakuutusyhtiö pitää astmasairasta työkykyisenä. Kun TTL lopetti HOMEaltistuksensa työssäolijoille 2006 tienoilla, niin työpaikan kosteusvauriomikrobialtistuksesta astmaan sairastuva ei saa edes sitä HOMEastmadiganoosiakaan. Työkyvyttömäksi tultuaan välttyy toki tapaturmaeläkehakemusrumbalta, vaan ei sitä vastaavalta työkyvyttömyyseläkerumbalta. Nythän HOMEammattiastma diagnoosikin on hakusessa. Kun äskettäin eräskin työpaikkansa kosteusvauriomikrobialtistuksesta muutama vuosi sitten astmaan sairastunut kyseli polin keuhkolääkäriltä ammattiastma ja -nuha diagnooseista, kun lääkkeet joutuu maksamaan itse, niin kysymykseen polin keuhkolääkäri tokaisi, että kaltaisiasi on satoja tuhansia ja olisit voinut saada astman ja nuhan ilman työpaikkasi homeitakin, johon astmaatikko, että varmaan diagnosoidun psorin ja reumankin, johon keuhkolääkäri, että hän on vain keuhkolääkäri. Onneksi hänelläkin psori ja reuma EIVÄT ole vielä ottaneet muotoa KROONINEN, koska häviävät sairaslomalla. Astma on krooninen, jonka pahenemisvaiheen takia sairaslomilla. Näyttää pahasti siltä, että kosteusvauriorakennuksessa sairastuneiden kohdalla tapaturmaeläke on vain vitsi. Ja Ruotsissahan kosteusvauriorakennusaltistuneiden kohdalla tapaturmaeläke katsottiin vitsiksi jo 1990-luvun alussa, koska kosteusvauriomikrobisairaudet poistettiin ammattitautilaista. Ja hyvästä syystä, koska lakihan on vitsi jollei sen täyttäjiä löydy lääkärikunnasta. Aloita vaan taistelusi terveytesi menettämisen takia. Älä kuitenkaan palkkaa asianajajaa, kun asianajajan käytöstä ei näytä olevan mitään hyötyä. Terveyden menettämistähän ei rahallisesti voi korvata kukaan. Ns. kosteusvauriomikrobiallergikkona olen joutunut käyttämään hengityssuojaimia kesästä 2000-lukien, koska sairastun immuunijärjestelmäni herkkyystason pikkuhiljaa alentuessa työpaikka-altistukseni takia jo luonnon mikrobialtistuksesta ns. homesairauksiin. Käytän hengityssuojaimia myös kosteusvauriorakennuksissa liikkuessani. Olen lohdutellut itseäni, että polion takia ihmisiä on joutunut vuosikymmeniksi rautakeuhkon varaan, eivätkä ole ryhtyneet juoma- eivätkä syömälakkoon haluten päättää kärsimyksensä. Meidän pitäsi alkaa miettiä kuinka me sairastuneet toisimme itsemme mediatietoisuuteen oikeusturvaloukkauksineen. Olisiko hiljainen mielenosoitus paikallaan. Jos jokainen kosteusvauriomikrobialtistuksen takia sairastunut vauvasta vaariin alkaisi käyttää julkisilla paikoilla M3 hengityssuojaimia, niin ainakin tulisimme mediatietoisuudelle näkyviksi. Vai mitä mieltä sinä olet ja entä te muut sairastuneet?

• sadiella

Olen samaa mieltä, että jotainhan tässsä pitäisi jo ruveta tekemään. Olen vasta hiljattain itse sairastunut ja olen ihmeissäni siitä, miten vähän asioista tiedetään millään taholla. Esim. terveystarkastajat ja lääkärit näyttävät olevan tosi tietämättömiä ja kunnan asuntoasioista vastaavat täysin vastuuttomia ja välinpitämättömiä. Sitten minua hmmästyttää, miten vähän homeasioista kirjoitellaan lehdissä. Meidänkin, jotka olemme sairastuneet, pitäisi kirjoittaa asiasta yleisönosastossa. Mitähän nykyinen asuntoministeri Jan Vapaavuori homeasioista ajattelee? Kotiliedessä oli pitkä juttu hänestä ja asuntoasioista, muttei sanaakaan homeasunnoista. Olisipa hienoa, jos kaikki homeasioista huolestuneet todellakin kokoontuisivat isoon mielenosoitukseen. Onko mitään yhdistystä, johon voisi liittyä?

• asuntoministeri
        sadiella kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että jotainhan tässsä pitäisi jo ruveta tekemään. Olen vasta hiljattain itse sairastunut ja olen ihmeissäni siitä, miten vähän asioista tiedetään millään taholla. Esim. terveystarkastajat ja lääkärit näyttävät olevan tosi tietämättömiä ja kunnan asuntoasioista vastaavat täysin vastuuttomia ja välinpitämättömiä. Sitten minua hmmästyttää, miten vähän homeasioista kirjoitellaan lehdissä. Meidänkin, jotka olemme sairastuneet, pitäisi kirjoittaa asiasta yleisönosastossa. Mitähän nykyinen asuntoministeri Jan Vapaavuori homeasioista ajattelee? Kotiliedessä oli pitkä juttu hänestä ja asuntoasioista, muttei sanaakaan homeasunnoista. Olisipa hienoa, jos kaikki homeasioista huolestuneet todellakin kokoontuisivat isoon mielenosoitukseen. Onko mitään yhdistystä, johon voisi liittyä?

joka on konkreettisesti tarttunut maan homeongelmaan ja julistanut valtakunnalliset hometalkoot alkaneeksi helmikuussa ja jatkuvaksi seuraavat viisi vuotta. Budjetissa on varattu myös satoja miljoonia määrärahoja haettavaksi korjausavustuksiksi. Samoin alan koulutusta ja tiedotusta tullaan lisäämään. Tässä pieni osa Vapaavuoren pitämästä puheesta tämän vuoden sisäilmastoseminaarissa: Rakennusten sisäilman huono laatu on edelleen yksi maamme suurimmista ympäristöterveysongelmista. Kosteus- ja homevauriot puolestaan ovat yksi tärkeimmistä syistä huonoon sisäilman laatuun. Ne aiheuttavat merkittäviä terveydellisiä haittoja ja suuria kansantaloudellisia kustannuksia. Ongelmia ei vieläkään ole saatu hallintaan, lukuisista viimeisen kymmenen vuoden aikana tehdyistä toimenpiteistä ja toteutetuista hankkeista huolimatta. Näin ei voi jatkua. Valtioneuvosto päätti helmikuun lopulla politiikkariihessä käynnistää "Valtakunnalliset kosteus- ja hometalkoot". Tämän viisivuotisen toimenpideohjelman tavoitteena on rakennusten kosteus- ja homeongelmien aiheuttamien terveyshaittojen ja kansantaloudellisten menetysten systemaattinen vähentäminen sekä uusien kosteusvaurioiden syntymisen torjuminen uudis- ja korjausrakentamisessa. Toimenpideohjelma sisältää ongelman laajuuden ja tarkempien syiden perusteellisen kartoituksen, jo tehtyjen toimenpiteiden vaikuttavuuden arvioinnin ja parhaiden toimintatapojen analysoinnin, keskeisten tietoaukkojen paikkaamisen, alan koulutuksen kehittämistarpeiden selvittämisen sekä kaikki osapuolet kattavan viestintä- ja koulutusohjelman suunnittelun ja toteutuksen. Ohjelman koordinoijana toimii ympäristöministeriö ja se toteutetaan yhteistyössä eri ministeriöiden, kuntien sekä keskeisten kiinteistönomistajatahojen ja rakennusalan toimijoiden kanssa. Kosteus- ja homeongelmat ovat seurausta rakenteiden ylimääräisen kosteuden aiheuttamasta mikrobikasvustosta, joka on ihmisten terveydelle haitallista. Ongelmat koskevat kaikkia rakennustyyppejä. Kuten tiedämme, kosteus- ja homeongelmat voivat aiheuttaa monia yleis- ja ärsytysoireita sekä hengitystieinfektioita ja pitkäaikaissairauksia. Oirehdinta on yksilöllistä eikä terveyshaittojen synnyn yksityiskohtia vielä kaikilta osin tunneta. Suurin osa homeoireilusta kuitenkin helpottuu, kun altistus poistetaan ja vauriot korjataan. Julkisen sektorin kiinteän omaisuuden korjausvelka on arvioitu selvästi suurimmaksi opetustoimen rakennuksissa. Koulut ja oppilaitokset ovat paitsi tärkeä oppimis- ja kasvuympäristö lapsille ja nuorille myös päivittäinen työpaikka monille aikuisille ihmisille. Hyvä sisäilmasto on osa koulujen terveellistä ja turvallista opiskelu- ja sisäympäristöä. Kakkossijalla – murhelistalla - ovat sosiaali- ja terveystoimen rakennukset. Ongelmat ovat siis pahimmat rakennuskannassa, joiden käyttäjät ovat haavoittuvimpia. jne…..

• mielestäsi
        sadiella kirjoitti:

niitä suuren suosion saaneita mielenosoitusmarsseja järjestää jatkuvasti. Tässä edellisen tuloksia: http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000023535114

• kymmenen uutetta

oli tarve vähintäänkin, nyt ei sitten saa enää altistaa lainkaan?

Mikäs juttu tämä oikein on?

MIKSI ei saa altistaa?

Vakuutuspuoliko tässä taas pääsee hyötymään?

"Nythän HOMEammattiastma diagnoosikin on hakusessa.

Kun äskettäin eräskin työpaikkansa kosteusvauriomikrobialtistuksesta muutama vuosi sitten astmaan sairastunut kyseli polin keuhkolääkäriltä ammattiastma ja -nuha diagnooseista, kun lääkkeet joutuu maksamaan itse, niin kysymykseen polin keuhkolääkäri tokaisi, että kaltaisiasi on satoja tuhansia ja olisit voinut saada astman ja nuhan ilman työpaikkasi homeitakin, johon astmaatikko, että varmaan diagnosoidun psorin ja reumankin, johon keuhkolääkäri, että hän on vain keuhkolääkäri.

Onneksi hänelläkin psori ja reuma EIVÄT ole vielä ottaneet muotoa KROONINEN, koska häviävät sairaslomalla. Astma on krooninen, jonka pahenemisvaiheen takia sairaslomilla."

• esitys tapaturmasta,
    • 1§1§1§1§

1§1§1§1§1§1§1§1§

• poliiseilla tutkittava

jo. Poliisitkin sairastuvat ammattitauteihin ja hekin haluavat että toimitaan REHELLISESTI.

Ikävää niille joilla rehellisyyttä ei ole ollut olemassakaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7659
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1903
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1545
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      799
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241
      767
    Aihe