kat. kirkosta eroaminen

tahtoo ulos

Osaako joku neuvoa, kuinka katolisesta kirkosta erotaan? Menin liittymään ulkomailla asuessani ja nyt avioeron myötä haluan ottaa eron myös kirkosta. En tunne Suomen kat. kirkkojärjestelmää, eikä minulla ole mitään yhteyksiä täkäläiseen seurakuntaan.

25

4873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samuliM.

      sen seurakunnan kirkkoherraan, minkä seurakunnan alueella asut. Hän varmaan osaa vastata sinulle.

      • kysyisin

        neuvoa sieltä minne olisin liittymässä. Jos arvelisin pärjääväni ilman uskonnollista yhteisöä kysyisin maistraatista. Jos tarvitsisin uskonnollista yhteisöä kysyisin siitä yhteisöstä, johon haluaisin liittyä.


    • vanha käännynnäinen

      Kerrot liittyneesi ulkomailla katolisen kirkon jäseneksi. Jos asut nyt Suomessa etkä ole koskaan ottanut yhteyttä asuinkuntasi katoliseen seurakuntaan, ei sinua ole rekisteröity Suomessa katolisen kirkon jäseneksi. Kaikki on Suomessa oman aktiivisuuden varassa. Jos taas olet ollut täällä yhteydessä katoliseen seurakuntaan ja sinut on rekisteröity jäseneksi Katolinen kirkko Suomessa hiippakuntaan, soita, lähetä email tai kortti seurakuntaasi ja ilmoita, että et halua enää kuulua katoliseen kirkkoon. Seurakunta ilmoittaa asian automaattisesti viranomaisille. Suomessa katolilaiset kuuluvat väestörekisteriin eli siinä olet joka tapauksessa, jos asut Suomessa.

      • Nimetön

        Mutta valehtelenko, jos ilmoitan maistraatissa itseni ja lapset vain väestörekisteriin, enkä kerro mitään uskontokunnasta? Heidät on kuitenkin kastettu katolilaisiksi. Mutta ajattelinkin, ettei täkäläinen kat. kirkko tulisi koskaan lähestymään meitä, kun eivät tiedä meidän edes kuuluvan heihin. Eikä sikäläinen kirkko tiedä meidän muuttaneen... Kiitos paljon vastauksista!


      • samuliM.
        Nimetön kirjoitti:

        Mutta valehtelenko, jos ilmoitan maistraatissa itseni ja lapset vain väestörekisteriin, enkä kerro mitään uskontokunnasta? Heidät on kuitenkin kastettu katolilaisiksi. Mutta ajattelinkin, ettei täkäläinen kat. kirkko tulisi koskaan lähestymään meitä, kun eivät tiedä meidän edes kuuluvan heihin. Eikä sikäläinen kirkko tiedä meidän muuttaneen... Kiitos paljon vastauksista!

        lyhyet jäljet. Mietipä sitä. Jonain päivänä kuitenkin joudut selvittämään mihin kirkkoon sinä tai lapsesi kuulutte. Miten aiot järjestää uskonnonopetuksen, entä kun he aikanaan menevät naimisiin ja tai entä jos joku teistä kuolee, miten hautaus tapahtuu ynnä muuta, ynnä muuta. Entä jos he haluavat mennä jossain vaiheessa vaikkapa lut.kirkon kerhoihin, kyllä siellä pitää selvittää onko lut. vai mikä. Tee kuinka haluat, mutta valehtelu ei kannata.


      • mitään
        samuliM. kirjoitti:

        lyhyet jäljet. Mietipä sitä. Jonain päivänä kuitenkin joudut selvittämään mihin kirkkoon sinä tai lapsesi kuulutte. Miten aiot järjestää uskonnonopetuksen, entä kun he aikanaan menevät naimisiin ja tai entä jos joku teistä kuolee, miten hautaus tapahtuu ynnä muuta, ynnä muuta. Entä jos he haluavat mennä jossain vaiheessa vaikkapa lut.kirkon kerhoihin, kyllä siellä pitää selvittää onko lut. vai mikä. Tee kuinka haluat, mutta valehtelu ei kannata.

        uskonnonopetusta ja siviiliavioliittoon pääsevät kaikki. Myös hautauksen voi toimittaa itse. Siihen ei pappia tarvita, haudankaivaja vain. Katolisesta kirkosta ei voin varsinaisesti erota muuten kuin jättäytymällä sen sakramenttiyhteyden ulkopuolelle. Jos nei täällä rekisteröidy seurakuntaan, niin kukaan ei ole hätistelemässä.


      • kasvattaja
        Nimetön kirjoitti:

        Mutta valehtelenko, jos ilmoitan maistraatissa itseni ja lapset vain väestörekisteriin, enkä kerro mitään uskontokunnasta? Heidät on kuitenkin kastettu katolilaisiksi. Mutta ajattelinkin, ettei täkäläinen kat. kirkko tulisi koskaan lähestymään meitä, kun eivät tiedä meidän edes kuuluvan heihin. Eikä sikäläinen kirkko tiedä meidän muuttaneen... Kiitos paljon vastauksista!

        että heidät on kastettu. Yhteikunnassa kysytään eri yhteyksissä uskontokuntaa, myös kasteeseen liittyviä asioita esim mahdollisen toiseen kirkkoon liittämisen yhteydessä. Jos jäät kiinni salaamisesta tai valehtelemisesta, vaikuttaa se varmasti sinun ja lastesi keskinäiseen suhteeseen.


      • ap.
        kasvattaja kirjoitti:

        että heidät on kastettu. Yhteikunnassa kysytään eri yhteyksissä uskontokuntaa, myös kasteeseen liittyviä asioita esim mahdollisen toiseen kirkkoon liittämisen yhteydessä. Jos jäät kiinni salaamisesta tai valehtelemisesta, vaikuttaa se varmasti sinun ja lastesi keskinäiseen suhteeseen.

        En minä aio valehdella lapsilleni tai salata heiltä mitään! Heidät on kastettu ja onhan heillä kummitkin ja ovatpa he useasti katselleet kuvia ristiäisistäänkin, ei siitä ole kyse. On vain kyse kirkosta eroamisesta, ei mistään muusta.


      • Anonyymi
        Nimetön kirjoitti:

        Mutta valehtelenko, jos ilmoitan maistraatissa itseni ja lapset vain väestörekisteriin, enkä kerro mitään uskontokunnasta? Heidät on kuitenkin kastettu katolilaisiksi. Mutta ajattelinkin, ettei täkäläinen kat. kirkko tulisi koskaan lähestymään meitä, kun eivät tiedä meidän edes kuuluvan heihin. Eikä sikäläinen kirkko tiedä meidän muuttaneen... Kiitos paljon vastauksista!

        Et valehtele. Jos katolinen kirkko lähestyy sinua, ei sinun tarvi olla tavattavissa.


    • ex-katolilainen

      Sinun tapauksessasi kannattaa ottaa yhteyttä siihen seurakuntaan ulkomailla, johon olette viimeiseksi kuuluneet. Laita meiliä/soita. Asiaa ei voi muuten hoitaa, jos kerran ette ole Suomessa ottaneet yhteyttä mihinkään paikalliseen seurakuntaan ja siirtäneet kirjojanne tänne. Itse kävin hoitamassa eroamisen maistraatissa, koska Marian kirkkohralla ei lukuisista tapaamispyynnöistä huolimatta järjestynyt minulle aikaa.

    • Neruda

      Jos haluat erota katolisesta kirkosta, ensin pitää selittää itselleen: "Miksi teen sen". Katolinen kirkko on suurin monesta kristillisestä kirkosta, mutta ei välttämättä sen opetus on aina ollut oikeudenmukainen ja selvä. Itse asiassa, jokainen kirkko koostuu ihmisistä, joiden uskosta ja käyttäytymisestä riippuu, onko ko. kirkko uskottava tai ei. Itse olen aina ollut (ja olen edelleenkin) katolilainen, mutta käyn usein myös luterilaisissa kirkoissa, koska uskon Jeesuksen sanoihin paljon enemmän kuin paavin ja kirkkoherrojen sanoihin: Jeesus on luvannut olla läsnä siinä, jossa ihmiset kokoontuvat hänen nimellään. Miksi sitten luterilainen tai ortodoksinen messu ei kelpaisi katolilaisille? Sinä et tarvitse erota katolisesta kirkosta, jos jokin asia katolisessa kirkossa ei miellytä sinua - vaan teet niin kuin monet muut katolilaiset ovat jo tehneet: he pysyvät nimellisesti katolilaisina, mutta he käyttäytyvät niin kuin kristittyjen tulee käyttäytyä, palvoen Jumalaa tarvittaessa muissakin kirkkokunnissa. Jeesus on paljon luotettavampi kuin Paavi! Kristillistä henkistä rauhaa löydät ainoastaan ekumeniassa!

      • Mevlana

        Tiivistit juuri hyvin luterilaisen kirkko-opin: kirkko on kaikkialla siellä, missä uskovat kokoontuvat, sanaa saarnataan ja sakramentit jaetaan. Kaikissa näkyvissä kirkoissa on näkymättömän Kristuksen kirkon jäseniä eli uskovia. Kristuksen kirkko on siis katolisessa, luterilaisessa, ja ortodoksisessa jne. kirkossa. En itse näe mitään syytä katolilaiselle kirkkonsa jättämiseen. Mitä enemmän voi luterilainen kirkko tarjota? Itse olen aikoinani osallistunut hyvinkin usein ortodoksiseen liturgiaan (luterilaisena) ja joskus katoliseen messuun (kohteliaisuussyistä osallistumatta ehtoolliseen, vaikka minusta Kristus on siinäkin sama kaikille). Sama se on, missä osallistuu. Juuri eilen luin ev-lut sivuilta palveluja selatessani, että esim. perheneuvonta on ilmaista eikä tarvitse olla edes kirkon jäsen. Ev-lut kirkolla on rahaa ja hyvä on, että se palvelee näin yhetiskuntaa. Ainoa hyvä syy erota on se, että uskonto ei kiinnosta, ei usko eikä huvita kuulua kirkkoon. Tämä on muuten suurin syy kirkosta eroamiseen.


      • ArvoKonservatiiv

        "uskon Jeesuksen sanoihin paljon enemmän kuin paavin ja kirkkoherrojen sanoihin."

        Katolisen kirkon dogmien mukaan piispat ovat apostolien valtuudet omaavia Kristuksen arvovallan saaneita erehtymättömiä opettajia ja siten ehkä arkkipiispat, kardinaalit ja paavit vähintään Kristuksen veroisia elleivät Kristuksen yläpuolella.

        Kirkko korottaa oman traditionsa ja oppinsa Raamatun rinnalle ja mahdollisesti ylemmäksikin.

        /// Toi oppi on sellasta kvalitatiivista pyörittelyä, että sen voi tulkita monilla tavoilla - ja tahallaan laadittu kapulakieleksi. Mä en osaa pitää noita vanhoja kirkkoukkoja isoina auktoriteetteina.


      • Anonyymi
        ArvoKonservatiiv kirjoitti:

        "uskon Jeesuksen sanoihin paljon enemmän kuin paavin ja kirkkoherrojen sanoihin."

        Katolisen kirkon dogmien mukaan piispat ovat apostolien valtuudet omaavia Kristuksen arvovallan saaneita erehtymättömiä opettajia ja siten ehkä arkkipiispat, kardinaalit ja paavit vähintään Kristuksen veroisia elleivät Kristuksen yläpuolella.

        Kirkko korottaa oman traditionsa ja oppinsa Raamatun rinnalle ja mahdollisesti ylemmäksikin.

        /// Toi oppi on sellasta kvalitatiivista pyörittelyä, että sen voi tulkita monilla tavoilla - ja tahallaan laadittu kapulakieleksi. Mä en osaa pitää noita vanhoja kirkkoukkoja isoina auktoriteetteina.

        Kovia pedofiilejä ne kaikki on, kai sekin kuuluu niihin oppeihin. Pikkupoikia on nussittVa, halua tai ei.


    • cmuk

      Tämän ketjun mukaan Katolisesta kirkosta voi erota.

    • vade retro s.

      Typerä häirikkö. Mene pois.

    • ei pysty

      Kirkosta ei voi erota. Kerran jäseneksi liittynyt pysyy aina jäsenenä.

      • outo juttu

        jaa et on _pakko kuulua_ kun on vauvana kastettu ja
        aikuisena ei usko mihkään uskontoon?

        toihan sotii ainakin Suomen lakeja vastaan,pakkojäsenyys.

        Mitäs sanoo uskonnonvapauslaki?


      • Frau Maria
        outo juttu kirjoitti:

        jaa et on _pakko kuulua_ kun on vauvana kastettu ja
        aikuisena ei usko mihkään uskontoon?

        toihan sotii ainakin Suomen lakeja vastaan,pakkojäsenyys.

        Mitäs sanoo uskonnonvapauslaki?

        No se on sitten vanhempien ja kummien vika ja joskus ympäristön. Huono seura hyvät tavat turmelee. Seurakunnissa kannattaisi panostaa lasten kristilliseen kasvatukseen. Kaikki pojat pitäisi opettaa toimimaan messupalvelijoina ja tytöt pitäisi heti pienestä opettaa naisen rooliin.

        Jos joku on vauvana kastettu ja katoliseen uskoon jo pienestä kasvatettu, niin hän on käsittämättömän onnekas. Mitä pikimmin pitäisi perustaa katolinen koulu, jossa opettajat olisivat katolilaisia tai vähintäänkin tunnustavia kristittyjä. Kiitos Jumalalle sentään ursuliini-sisarista.

        Minä olen sitä mieltä, että jos on konfirmoitu katolilainen, niin ei voi erota enää. Siinä vaiheessa pitää tehdä oma päätös kirkkoon kuulumisesta. En tiedä mikä on kirkon kanta, mutta yllättyisin, jos se olisi jotain muuta.


      • Niinpä..
        Frau Maria kirjoitti:

        No se on sitten vanhempien ja kummien vika ja joskus ympäristön. Huono seura hyvät tavat turmelee. Seurakunnissa kannattaisi panostaa lasten kristilliseen kasvatukseen. Kaikki pojat pitäisi opettaa toimimaan messupalvelijoina ja tytöt pitäisi heti pienestä opettaa naisen rooliin.

        Jos joku on vauvana kastettu ja katoliseen uskoon jo pienestä kasvatettu, niin hän on käsittämättömän onnekas. Mitä pikimmin pitäisi perustaa katolinen koulu, jossa opettajat olisivat katolilaisia tai vähintäänkin tunnustavia kristittyjä. Kiitos Jumalalle sentään ursuliini-sisarista.

        Minä olen sitä mieltä, että jos on konfirmoitu katolilainen, niin ei voi erota enää. Siinä vaiheessa pitää tehdä oma päätös kirkkoon kuulumisesta. En tiedä mikä on kirkon kanta, mutta yllättyisin, jos se olisi jotain muuta.

        Tuo on täysin suomen lakia vastaan, jokaisella kansalaisella on oikeus erota kirkkonsa jäsenyydestä niin halutessaan. Niin on moni tehnyt katolisten skandaaleja seuratessaan.

        "Jos joku on vauvana kastettu ja katoliseen uskoon jo pienestä kasvatettu, niin hän on käsittämättömän onnekas"

        Onkohan sinulla ihan kaikki kotona?
        Moni katolinen on aikuisena huomannut, että olisi paljon onnellisempi ilman väkisin annettua "onnea".


      • uusivaihde
        Niinpä.. kirjoitti:

        Tuo on täysin suomen lakia vastaan, jokaisella kansalaisella on oikeus erota kirkkonsa jäsenyydestä niin halutessaan. Niin on moni tehnyt katolisten skandaaleja seuratessaan.

        "Jos joku on vauvana kastettu ja katoliseen uskoon jo pienestä kasvatettu, niin hän on käsittämättömän onnekas"

        Onkohan sinulla ihan kaikki kotona?
        Moni katolinen on aikuisena huomannut, että olisi paljon onnellisempi ilman väkisin annettua "onnea".

        Vihdoinkin olen päättänyt erota kat.kirkosta. Syitä on monia mutta suurin syy että en kannata kirkon yksinoikeutta moraaliseen koodistoon. Se perustuu vanhoihin juttuihin jotka on tarinoitu jo paljon ennen raamattua. Eli loruja kaikki tyyni...ai niin jos uskoo niin lorut muuttuu todeks...jep jep.


    • Suomessa eroaminen tapahtuu helpoimmin netissä "Eroa kirkosta.fi" sivun kautta. Ainakin minä tein näin.

      • muumimummu

        Ei katolisesta kirkosta.


    • ArvoKonservatiiv

      Maistaatissa täytät lapukkeen. Henkkarit (passi/ajokrtti) mukaan. Ilmainen. Erosta tulee kotiin ilmoitus postitse noin viikossa. Helppoa. Minäkin erosin.

    • heikki.immonen

      Aloitko oikeasti kannattaa ristiinnaulitsemista eli kiduttamista vai käsienpesemistä, välinpitämättömyyttä? Eroaminen on tullut mieleen itsellenikin mutta symbolinen taso on tärkeä. Sitä paitsi putinistit ovat lähteneet joukolla viime aikoina, ev. lut. -suunnalla ilma raikastuu koko ajan.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2077
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      116
      1562
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1500
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      71
      1196
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      482
      1121
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      62
      1097
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      922
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe