Minun lastani syrjitään ad/hdn takia :(

Jussi -71

Olen yh isä ja minun pojallani on ad/hd sekä reaktiivinen kiintymys suhteiden häiriö.On eskarissa missä tarvitsee oman avustajan jotta keskittyy tekemisiin.Se syrjintä ilmenee sillä tavalla että kun menemme esim.leikkikentälle niin toisten lasten vanhemmat jotka tietää että lapsellani on ad/hd vievät omat lapset pois,ei toki kaikki mutta useimmat.Nyt kun kävimme kaupassa niin eräs pojan eskari kaveri tuli jutteleen poikani kanssa niin tämän äiti sanoi että tule pois sen ad/hd lapsen luota.Minusta tosi tökeröä käyttäytymistä.Seurustelen mutta tämä seurustelukumppani jolla on saman ikäinen poika ei anna oman pojan tavata mun poikaa kun on liian eloisa.Tarttuu kuulemma hänen poikaansa.En ymmärrä kun ad/hd ei ole tarttuva että miten jotkut voi yli-suojella omia lapsiaan noin paljon.Meillä kävi ennen lapsi perheitä kylässäkin mutta kun todettiin toi ad/hd niin väheni huomattavasti kyläilyt ja kutsut toisten lasten synttäreille.Että tosi kivaa kun lapsihan ei ymmärrä miksi noin voi tehdä.Muilla vastaavanlaisia kokemuksia?

16

1514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...mutta...

      Kyllä se on ihan rehellisesti myönnettävä, että lapsen käytös sitä aiheuttaa, ei adhd-diagnoosi itsessään. Ja onko kyse ylisuojelusta sitten? En sano tuohon mitään. Minä suojelen lapsen sisaruksiakin, on pakko, koska liian raju käytös aiheuttaa heille hankaluuksia, ja sitä en voi hyväksyä. Nyt on tilanne jo paljon parempi, joten jätän pienemmät sisarukset jo muutamaksi minuutiksi tuon lapsen kanssa, aikaisemmin en jättänyt. Ja kun lapsen käytös on muutenkin rauhoittunut, niitä kavereitakin on alkanut taas löytymään. uskon vakaasti siihen, että adhd ei anna oikeutta huonoon käytökseen, mutta niiden parempien toimintamallien harjoittelu vie aikaa (ja hermoja). Sitä en ole hyväksynyt koskaan, että tuon leiman varjolla lastani syytetään asioista, mitä hän ei ole tehnyt. Muut lapset oppivat nopeasti syyttämään lasta omista pahoista teoistaan, mutta kompastuivat näppäryyteensä, syyttivät silloinkin kun lapseni ei ollut ollut edes paikalla. Lisäksi pieni videokamera pihallamme avasi hiukan naapureidenkin silmiä niiden omien lasten enkelimäisyyden suhteen... Että eivät enää ihan sinisilmäisesti uskoneet niitä omienkaan tarinoita. Adhd ei toki tartu, mutta se voi aiheuttaa ikävää käyttäytymistä.

    • rankkaa...........

      olette kyllä joutuneet aika rankkaan tilanteeseen.Valitettavasti vanhemmat taitavat todellakin pelätä ,että omat lapset saavat huonoja vaikutteita lapsestasi.Aika kohtuutonta.Kirjoituksestasi huomaa,että olet todella fiksu vanhempi.Ansaitsisit kaiken mahdollisen tuen muilta vanhemmilta.Auttaisiko tilannetta ,jos vaikka saisit kertoa yhteisesti muille vanhemmille lapsesi diagnoosista ja miltä se sinusta tuntuu. Minulla on itselläni ollut ylirauhalliset lapset,joten valitettavasti en osaa sinua auttaa.Voimia sinulle !!

    • dserf

      Syrjinnän syy taitaa olla ennemmin lapsesi käytös kuin todettu ad/hd. Tosiasiahan on, että tämän diagnoosin saanut lapsi käyttäytyy ns. huonosti ja on joskus arvaamaton. Toisten lasten vanhempien on helpompi sanoa sairaus syyksi sille, että eivät halua lastaan tällaisen "poikeavan" lapsen luo. Epämääräinen "kun se käyttäytyy huonosti" ei kuulosta niin pätevältä. Muuten, en minäkään ,mielelläni anna lapseni leikkiä ja seurustella sellaisen lapsen kanssa, joka tönii, häslää, sekoittaa leikit tai jopa rikkoo jotain. Ja tosi on, että tällainen häiriökäyttäytyminen tarttuu tosi helposti joihinkin lapsiin.

      • viisautta..........

        Tälläinen ad/hd lapsi tarvitsisi varmaan toisten lasten seuraa ja "mallioppimista". Kun nuorin lapseni oli koulussa samaan kouluun perustettiin uusi luokka tarkkaavaisuushäiriöistä kärsiville lapsille.Monet vanhemmat vastustivat luokan perustamista ihan periaatteesta.Pelkäsivät kai ,että omat lapset saavat huonoja vaikutteita .Kaikki sujui kuitenkin hyvin.Kaikenlaisten ihmisten kanssa täytyy kuitenkin yrittää tulla toimeen.


    • myös ad/hd-poika

      eskari-iässä. Ei ole tullut koskaan vastaani tuollaista käytöstä, vaikka olen aina avoimesti kertonut pojan diagnoosista. Tosin pojalla on lääkitys ja käytös ei ole enää kovin häiritsevää? Onko poikasi lääkäri ehdottanut lääkitystä? Tiedän että on korkea kynnys aloittaa lääkkeen antaminen lapselle, mutta parempi niin kuin leimautua huonosti käyttäytyväksi koltiaiseksi, jonka kanssa kukaan ei halua olla. Tai antaa koulun mennä pieleen ja itsetunnon kutistua ainaisten epäonnistumisten takia. Tsemppiä sinulle!

      • Jussi -71

        mutta vanhemmille jäänyt asenne kun ovat nähneet poikani aiemmin.Eli suurin osa ei usko että voi muuttua lääkkeillä.Rumasti sanottuna osalla vanhemmilla on asenne vamma ja pelkäävät ad/hd lapsia


      • varovainen äiti
        Jussi -71 kirjoitti:

        mutta vanhemmille jäänyt asenne kun ovat nähneet poikani aiemmin.Eli suurin osa ei usko että voi muuttua lääkkeillä.Rumasti sanottuna osalla vanhemmilla on asenne vamma ja pelkäävät ad/hd lapsia

        kuvailemasi lapsi kiusaa jatkuvasti toisia lapsia. Repii vaatteita , huitoo , höpöilee. Mistään syrjinnästä ei ole kyse vaan terveen järjen käytöstä , jotta omat huomattavasti pienemmät lapset selviävät. Joka kerta sama homma , joten ei enää haluta/uskalleta mennä siihen kun ei ole pakko.


      • varovainen äiti
        varovainen äiti kirjoitti:

        kuvailemasi lapsi kiusaa jatkuvasti toisia lapsia. Repii vaatteita , huitoo , höpöilee. Mistään syrjinnästä ei ole kyse vaan terveen järjen käytöstä , jotta omat huomattavasti pienemmät lapset selviävät. Joka kerta sama homma , joten ei enää haluta/uskalleta mennä siihen kun ei ole pakko.

        Oikeastaan ihmettelen , miten sama terrorikäyttäytyminen silti jatkuu. Kyllä oikeus turvalliseen ympäristöön kuuluu myös tavallisille lapsille. Vai miten selitän lapselleni silmittömän väkivallan "syrjimisen" uhalla?


      • jussi -71
        varovainen äiti kirjoitti:

        Oikeastaan ihmettelen , miten sama terrorikäyttäytyminen silti jatkuu. Kyllä oikeus turvalliseen ympäristöön kuuluu myös tavallisille lapsille. Vai miten selitän lapselleni silmittömän väkivallan "syrjimisen" uhalla?

        vaan ajan takaa tällä sitä että heti kun tehtiin diagnoosi muut alkoi karttaan poikaani,ei aiemmin.Eli tarvittiin vain 4 kirjainta kautta viivan kanssa niin se riitti useimmille.ESIMERKKI.Olimme tyttöystäväni siskon luona kylässä.Hänen poikansa leikki mun pojan kanssa.No sitten vähän ajan kuluttua leikkivät eri leikkejä.Hänen poikansa tahtoi mun poikaa leikkiin kanssaan,mutta mun poika halus leikkiä taikuria.No tyttöystäväni poika potki ja töni sekä löi poikaani.Hänen äitinsä ei välittänyt vaan syyllisti mun poikaa sanoen että sen vika kun ei leiki hänen poikansa kanssa.Ei komentanut eikä muutakaan mutta tyttöystäväni sisko komensi ettei saa potkia ja töniä vaikka toinen ei halua leikkiä samaa leikkiä,eli joku näki asian niin ettei ollut ad/hd lapsen vika.Mutta sain viikon kuulla että kun pojallani ad/hd niin ei sen takia leikkinyt hänen poikansa kanssa.Ja ny ei halua seurustella sen takia kun hänen poikaansa komensi hänen siskonsa kuulemma aivan turhaan poikani vuoksi.Eli kun ei ad/hdta niin saa potkia jne hänen mielestään ja syy pojan jolla on ad/hd vaikka ei tee mitään.Tällaisia tapauksia muitakin että aina syy ad/hd lapsen kun normaaleita ja terveitä ei voi syyllistää ad/hd lapsen läsnäollessa.


      • varovainen äiti
        jussi -71 kirjoitti:

        vaan ajan takaa tällä sitä että heti kun tehtiin diagnoosi muut alkoi karttaan poikaani,ei aiemmin.Eli tarvittiin vain 4 kirjainta kautta viivan kanssa niin se riitti useimmille.ESIMERKKI.Olimme tyttöystäväni siskon luona kylässä.Hänen poikansa leikki mun pojan kanssa.No sitten vähän ajan kuluttua leikkivät eri leikkejä.Hänen poikansa tahtoi mun poikaa leikkiin kanssaan,mutta mun poika halus leikkiä taikuria.No tyttöystäväni poika potki ja töni sekä löi poikaani.Hänen äitinsä ei välittänyt vaan syyllisti mun poikaa sanoen että sen vika kun ei leiki hänen poikansa kanssa.Ei komentanut eikä muutakaan mutta tyttöystäväni sisko komensi ettei saa potkia ja töniä vaikka toinen ei halua leikkiä samaa leikkiä,eli joku näki asian niin ettei ollut ad/hd lapsen vika.Mutta sain viikon kuulla että kun pojallani ad/hd niin ei sen takia leikkinyt hänen poikansa kanssa.Ja ny ei halua seurustella sen takia kun hänen poikaansa komensi hänen siskonsa kuulemma aivan turhaan poikani vuoksi.Eli kun ei ad/hdta niin saa potkia jne hänen mielestään ja syy pojan jolla on ad/hd vaikka ei tee mitään.Tällaisia tapauksia muitakin että aina syy ad/hd lapsen kun normaaleita ja terveitä ei voi syyllistää ad/hd lapsen läsnäollessa.

        ei tietenkään tule sallia. Nykyisin vain kun osa vanhemmista tavoittelee "paras kaveri" osaa ei omille vedetä rajoja , korjata ja opeteta. Tämähän vaatii aina enemmän kuin se antaa mennä tyyli , joka valittettavasti on monen valinta. Potkimiset , nimittelyt jne. agressiot ovat osa kasvattajan homman ikävmpää puolta. Samoin hyvän käytöksen vahvistaminen.


      • kummallista käytöstä
        jussi -71 kirjoitti:

        vaan ajan takaa tällä sitä että heti kun tehtiin diagnoosi muut alkoi karttaan poikaani,ei aiemmin.Eli tarvittiin vain 4 kirjainta kautta viivan kanssa niin se riitti useimmille.ESIMERKKI.Olimme tyttöystäväni siskon luona kylässä.Hänen poikansa leikki mun pojan kanssa.No sitten vähän ajan kuluttua leikkivät eri leikkejä.Hänen poikansa tahtoi mun poikaa leikkiin kanssaan,mutta mun poika halus leikkiä taikuria.No tyttöystäväni poika potki ja töni sekä löi poikaani.Hänen äitinsä ei välittänyt vaan syyllisti mun poikaa sanoen että sen vika kun ei leiki hänen poikansa kanssa.Ei komentanut eikä muutakaan mutta tyttöystäväni sisko komensi ettei saa potkia ja töniä vaikka toinen ei halua leikkiä samaa leikkiä,eli joku näki asian niin ettei ollut ad/hd lapsen vika.Mutta sain viikon kuulla että kun pojallani ad/hd niin ei sen takia leikkinyt hänen poikansa kanssa.Ja ny ei halua seurustella sen takia kun hänen poikaansa komensi hänen siskonsa kuulemma aivan turhaan poikani vuoksi.Eli kun ei ad/hdta niin saa potkia jne hänen mielestään ja syy pojan jolla on ad/hd vaikka ei tee mitään.Tällaisia tapauksia muitakin että aina syy ad/hd lapsen kun normaaleita ja terveitä ei voi syyllistää ad/hd lapsen läsnäollessa.

        jos ei nainen tajua noin yksinkertaisia asioita on hänellä itsellään joku paha härö, eli pistä kierrätykseen koko tyttöystävä.


      • äitii
        jussi -71 kirjoitti:

        vaan ajan takaa tällä sitä että heti kun tehtiin diagnoosi muut alkoi karttaan poikaani,ei aiemmin.Eli tarvittiin vain 4 kirjainta kautta viivan kanssa niin se riitti useimmille.ESIMERKKI.Olimme tyttöystäväni siskon luona kylässä.Hänen poikansa leikki mun pojan kanssa.No sitten vähän ajan kuluttua leikkivät eri leikkejä.Hänen poikansa tahtoi mun poikaa leikkiin kanssaan,mutta mun poika halus leikkiä taikuria.No tyttöystäväni poika potki ja töni sekä löi poikaani.Hänen äitinsä ei välittänyt vaan syyllisti mun poikaa sanoen että sen vika kun ei leiki hänen poikansa kanssa.Ei komentanut eikä muutakaan mutta tyttöystäväni sisko komensi ettei saa potkia ja töniä vaikka toinen ei halua leikkiä samaa leikkiä,eli joku näki asian niin ettei ollut ad/hd lapsen vika.Mutta sain viikon kuulla että kun pojallani ad/hd niin ei sen takia leikkinyt hänen poikansa kanssa.Ja ny ei halua seurustella sen takia kun hänen poikaansa komensi hänen siskonsa kuulemma aivan turhaan poikani vuoksi.Eli kun ei ad/hdta niin saa potkia jne hänen mielestään ja syy pojan jolla on ad/hd vaikka ei tee mitään.Tällaisia tapauksia muitakin että aina syy ad/hd lapsen kun normaaleita ja terveitä ei voi syyllistää ad/hd lapsen läsnäollessa.

        Hei,

        ADHD on valitettavan leimaava diagnoosi. Harmi, että poikasi on sen saanut. Yritä itse kasvattaa poikaasi hyväksi ihmiseksi "oppimisvaikeuksista" huolimatta. Rautalangasta ehkä, tiukasti, mutta samalla lempeästi. Kova kuri ja tunteeton käskyttäminen eivät auta, vaan johdonmukainen hyvään ohjaaminen. Arvosta ja anna luottavainen kuva pojallesi, vaikka aina ei siltä itsestä tuntuisikaan. Ota lapsesi kavereita mukaan johonkin toimintaan, liikunta, retki, harrastus, ja toimi lapsesi (ja kaverin) konsulttina ongelmatilanteissa. Riippuu lapsen iästä, ei lasten välttämättä tarvitse osata toimia keskenään, ja varsinkin jos on sosiaalisen kehityksen viivästymää. Rohkeasti itse mukaan. Tsemppiä ja voimia!


    • lapsesi puolia

      minulla 12v adhd poika ja yksin olen häntä kasvattanut. eikä se aina ole ollut helppoa. on tullut jos jonkin moista kommenttia. muutamat naapurit ovat kieltäneet lastani tulemasta heille leikkimään lasten kanssa. mutta on myös ihmisiä jotka hyväksyvät lapsen sellaisena kuin hän on ja ottavat mielellään leikkimään lapsensa kanssa. naapurissa asuu myös yksitäti jolla lapset jo aikuisia, hän pyytää usein lastani touhuamaan kanssaan.heillä kun on aina niin mukavaa yhdessä. meillä on aina kavereita pihalla touhuamassa. meillä ei ole elämässä sellaisia ihmisiä jotka eivät ole sinut adhdn kanssa. alussa sai kyllä aikuisille rautalangasta asiat vääntää. ( ihan mummoja myöten)kun saivat tietoa löytyi myös ymmärrystä.
      kyllä sinun varmaankin pitää miettiä voitko jatkaa pidemmän päälle sellaisen tyttöystävän kanssa joka ei hyväksy lastasi. kyllä sellaisiakin varmaan löytyy jotka hyväksyvät lapsesi sellaisena kuin hän on ja osaavat arvostaa hänen hyviä puoliaan.

      • voimia

        Ymmärrystä todellakin kaivataan ympäristöltä. Ja kykyä nähdä lapsen hyvät puolet ja tukea niitä. Tsemppiä teille.
        Itselläni on diagnosoimaton kuusivuotias hulivilipoika. Tutkimukset ovat kuitenkin käynnissä. Sydäntä särkee kun hän kaipaa niin kavereita. Niitä vaan ei ole. Lapsella on heikot sosiaaliset taidot. Kuitenkin tutussa seurassa ja tuntiessaan olonsa turvalliseksi leikit sujuvat ihan hyvin. Uusissa tilanteissa ja vieraiden ihmisten kanssa lapselle tulee selvästi suorituspaineita ja hän reagoi niihin huonolla käytöksellä. Tämä sitten ajaa lapset pois ja vanhemmat myös. Lapsi tarvitsisi ymmärrystä ja tilaa tutustua.
        Olen yrittänyt luoda tilanteita saada kontaktia muihin lapsiin, mutta se on vaikeaa. Välillä on vaikeaa itsekin suhtautua ja jaksaa tukea. Välillä hävettää ja tietysti jatkuvasti harmittaa lapsen käytös näissä kontaktitilanteissa. Hyvät leikkitaidot olisi kun pääsisi ajan kanssa luomaan kaverisuhdetta ymmärtävän vastapuolen kanssa. Tarkoitan enemmän kaverin vanhempia.
        Vaihtelevin voimavaroin yritän edetä. Toiveissa, että ajan myötä helpottaa.


      • best med
        voimia kirjoitti:

        Ymmärrystä todellakin kaivataan ympäristöltä. Ja kykyä nähdä lapsen hyvät puolet ja tukea niitä. Tsemppiä teille.
        Itselläni on diagnosoimaton kuusivuotias hulivilipoika. Tutkimukset ovat kuitenkin käynnissä. Sydäntä särkee kun hän kaipaa niin kavereita. Niitä vaan ei ole. Lapsella on heikot sosiaaliset taidot. Kuitenkin tutussa seurassa ja tuntiessaan olonsa turvalliseksi leikit sujuvat ihan hyvin. Uusissa tilanteissa ja vieraiden ihmisten kanssa lapselle tulee selvästi suorituspaineita ja hän reagoi niihin huonolla käytöksellä. Tämä sitten ajaa lapset pois ja vanhemmat myös. Lapsi tarvitsisi ymmärrystä ja tilaa tutustua.
        Olen yrittänyt luoda tilanteita saada kontaktia muihin lapsiin, mutta se on vaikeaa. Välillä on vaikeaa itsekin suhtautua ja jaksaa tukea. Välillä hävettää ja tietysti jatkuvasti harmittaa lapsen käytös näissä kontaktitilanteissa. Hyvät leikkitaidot olisi kun pääsisi ajan kanssa luomaan kaverisuhdetta ymmärtävän vastapuolen kanssa. Tarkoitan enemmän kaverin vanhempia.
        Vaihtelevin voimavaroin yritän edetä. Toiveissa, että ajan myötä helpottaa.

        Poikani on jo 14-vuotias ja rauhoittunut kun alion lopulta syöttaa runsaasti vitamiineja a la Tolonen.
        Mutta ADD-lapsena oli monesti pienempana vaikeaa. Mutta kun aloitti koulun löysi sielta kaltaisiansa joilla myöskin oli keskittymisvaikeuksia. Luultavasti sinun poikasikin löytaa koska joka neljannella on jonkinlainen keskittymisvaikeus.


      • hulivilin äiti
        best med kirjoitti:

        Poikani on jo 14-vuotias ja rauhoittunut kun alion lopulta syöttaa runsaasti vitamiineja a la Tolonen.
        Mutta ADD-lapsena oli monesti pienempana vaikeaa. Mutta kun aloitti koulun löysi sielta kaltaisiansa joilla myöskin oli keskittymisvaikeuksia. Luultavasti sinun poikasikin löytaa koska joka neljannella on jonkinlainen keskittymisvaikeus.

        Näin täytyy uskoa. Hienoa kuulla, että teillä koulussa lähtenyt menemään aikaisempaa paremmin. Monesti pelottaa, että ei ole kuin huonompi suunta mahdollista kun lähtee koulutielle entistä isompaan porukkaan.

        Tutkiskelen tuota vitamiiniasiaa. Se on otettu esille jossain muuallakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7996
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      38
      2893
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2208
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1865
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1378
    Aihe