otsalohkodementia

Minä vm.75

Äitini 55v sai tietää joulun alla- 07 sairastavansa otsalohkodementiaa..Siittä alkoi käynnit lääkäreissä ja erillaisissa tutkimuksissa.Muistihoitaja teki cerad testin heti tammikuulla tulos oli 15 ja puoli vuotta myöhemmin tulos oli 12.Heti ilmoitettiin että lääkitystä ei ole eli näin vaan eteenpäin... muutama kuukausi sitten äitini löytyi rapusta kaatuneena ja sekavana ja joutui sairaalaan jossa oli viikon,lääkäri joka häntä hoiteli määräsi Seroquel lääkkeen.Lääke mielestääni teki äidistäni positiivisemman ihmisen,mutta nyt viimisen kuukauden aikana on tapahtunut äidin mielessä muutos "surullisempaan" suuntaan on jotenkin huit hait tyylillä.Ja mikään ei todellakaan kiinnosta.Mitä mieltä teistä joku on tuosta lääkkeestä? Kotihoito käy äidin luona 2krt päivässä antamassa lääkkeen ja katsomassa että kaikki on kunnossa.ruoka tuodaan kotiin kerran päivässä.Ruokaahan äitini ei enään osaa laittaa ollenkaan.(mikron osaa kyllä vääntää päälle ja lämmittää siellä vaikka pari karjalanpiirakkaa)Pyykit pesen minä koitan mahdollisimman usein käydä äidin luona en päivittäin kuitenkaan koska asun toisella paikkakunnalla. Laskut hoidan minä ja kaupassa myös käyn äidin kanssa ostamme perus juttuja jääkaappiin että saa illalla myös jotain haukata ja aamulla kodinhoitaja laittaa leipää ja kahvia.Sillä ei edes kahvinkeitto onnistu:( Toivoisin äidilleni paikan jostain dementiakodista mutta siihen varmasti menee aikaa vaikka asunnonhaku on käynnissä.Mutta saisi jotain virikettä päiväänsä...Sillä olen sitä mieltä että kun hän on yksinäinen ihminen niin ei paljon virikettä tuo elämään kotihoitajan käynti.. Hän asuu pienellä paikkakunnalla jossa ei todellakaan järjestetä "dementia" potilaille mitään toimintaa! Mistään en vastausta ole saanut että miten nopeasti tauti etenee..Sekin olisi noin suunnilleen mukava tietää.. Ja mistä lie tämä kaikki alkoi?

16

5642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voimia teille molemmille

      Ei siihen aina löydy selvää syytä. Siihen voi pahimmillaan sairastua jo 40 vuotiaana. Yritä kysellä äidillesi niin paljon apua kuin ikinä osaat ja ehdit. Tauti on ikävä kannaltasi - ja vielä ikävämpä äitisi kannalta. Voimiam:-))

    • tytär apuna

      Äitini sairastui työikäisenä v.2001 täytettyään 60-vuotta. Tauti eteni nopeasti. Vaihe, josta kirjoitat oli meillä aivan samanlainen. Ja tästä vaiheesta eteenpäin kolmen kuukauden sisällä oli ympärivuorokautisessa hoidossa. Äitini eksyi, kun lähti lenkille tai kuoroharjoituksiin ja eräänä helmikuun pakkasyönä hän hortoili ohuessa takissaan ulkona. Lääkkeitä jakava hoitaja ei tavannut häntä kotona klo 21:00 aikana, jolloin sain heiltä soiton. Etsimiseen osallistui poliisi ja taxit. Eräs tarkkanäköinen taxikuski havaitsi hänet. Toivon sinulta nyt voimia ja pysy lujana, kun haet paikkaa hänelle. Apunasi ovat kotihoidon henkilöt. Pidä heihin tiivis yhteys. Raportoi aivan kaikesta, mitä sattuu kotona. Äitini katoamisen jälkeen hoitopaikka järjestyi Espoon puolelta, josta Vantaan kaupunki osti hoitopaikan. Nyt on se vaihe, että hän on Vantaan osastolla, kun liikuntakyky on mennyt.

    • jatkoa edelliseen kirjoituk...

      Apua saat Muistiliitto ry:n sivuilta, josta voit myös kysyä. Heillä myös maksuton linja, jonne voit soittaa. Vertaislinja toimii myös maksuttomana puhelinpalveluna. Koulutetut vapaaehtoistyöntekijät ovat valmiita keskustelemaan kanssasi päivittäin, myös viikonloppuisin klo 17-21 numerossa 0800 9 6000. Puhelinkeskustelut ovat luottamuksellisia ja halutessasi voit pysytellä puhelimessa nimettömänä.

    • Kiitos ja Jaksamista

      Voisitko kertoa hieman taudin etenemisestä. Onko nämä vuodet vaikuttaneet hänen kuntoonsa merkittävästi ?

      Sinä itseasiassa kysyt tuolla ihan samaa,mutta miten sinä olet asian käytännön avuntarpeessa huomannut.

    • minä vm 75 jatkaa

      No niin ollaan vuodessa 2011 hyvä huomio :D olen tämän ketjun aloittaja ja tuollon toukokuussa 2009 siinä loppu puolella äitini pääsi hoitokotiin.Nyt äitini "muutti" ½ vuotta sitten pieneen tehostettuun palveluasumis paikkaan sielä ei ole kun 9 asukasta.

      Tänään viimeksi kävin äidin luona ja voi hyssykät kun hän on kallelleen vasemmalle koitin tsempata pystyyn/suoraan mutta kuuroille korville meni.

      Tauti on mennyt näiden vuosien aikana reippaasti eteenpäin joka on todella valitettava asia,Minimental testit on tehty viimeksi vuosi sitten ja silloin tulos oli huikea 2!

      Vessaan äitini osaa pyytää päivällä mutta yöllä ei apua pyytele vaan menee sitten sujuvasti vessan oven viereen pissalle :/ No se nyt on murheista pienin.

      Puhetta vaihdellen välillä äitini höpisee niitä näitä josta ei ite perässä pysy :D Mutta tokasten vaan että jaa sillon ja sillon.

      Äidilläni on myös joka viikko useasti surullisia päiviä eli itkua riittää vaikka sille itkemiselle ei ole mitään järkevää syytä.

      Agresiivisuutta oli hetken aikaa mutta se on onneksi pois.

      Vieläkään en ole saanut mistään suoraa vastausta siihen että miten pitkään tämä tauti tuossa heikentää tilaa ja missä mahdetaan olla taudin kanssa vuoden päästä.

      Itse kun asun toisella paikkakunnalla niin tänään äidin luota lähtiessä melkein itkuun paukahdin kun ajattelin että minun pitäsi asua lähempänä että saisin useammin kun kerran viikossa käydä hänen luonaan ja pääsisin viemään häntä kävelemään ja torille.

      Kun onko minulla vuoden päästä enään äitiä joka juttelee edes vähän ja onko sitä kävelyn taitoo tallessa.

      Öidilläni on todella hyvä fyysinen kunto sehän kävelee eteen mars kun pika juna konsanaan ja käveleminen päivittäin onkin hänelle aivan ehdoton asia.

      Toivoisin todellakin että voisin viettää aikaa enemmän hänen kanssaan toivoisin myös että äitini siskot ehtisivät käydä häntä katsomassa...Myöskin toivoisin että äitini toinen tytär joka asuu äitini kanssa samalla paikkakunnalla niin kävisi useammin kun kerran viikossa ja liikkuisi äitinii kanssa vaikka siellä torilla mutta siskoni ei kehtaa tätä asiaa tehdä koska häpee äitiä.

      Minä en asiaa häpeä olen suoraan kertonut tutuille/puoli tutuille missä mennään ja mikä on tauti..

      Mutta toiveitahan saa olla :) Ja pitää olla! Mutta mitä tämä elämä on vuoden päästä? On niin monta kysymystä joihin haluaisin vastauksen mutta niitä vastauksia en varmaan koskaan saa sillä tuokin paikka jossa äitini asustelee niin ei sielä ole kun vanhuuden höppänöitä :) ei suoranaisesti dementiasta kärsiviä

      Uusiin pään kuviin odotellaan nytten lähetettä jos tuossa elokuussa sitten kutsu sinne kävisi näkisi että paljonko sitä muutosta siellä päässä on tapahtunut..

      Sekavasti tuli taas tämäkin kirjotettua asiat pomppii pom pom pom

    • samassa veneessä

      Mulla on kans lähiomaiselle 53v. annettu sama diagnoosi parisen vuotta sitten.
      Alkuun näytti, että sairaus etenee vauhdilla, mutta nyt on vuoden verran ollut parempi jakso.
      Tosin nyt näyttää, että että tämä sairaus alkaa taas muistuttaa olemassaolostaan.

      Turhaa tätä sairautta on ruveta piilottelemaan, itsekin olen kertonut tästä avoimesti. Minusta on hyvä vaan, että sukulaiset, tuttavat ja naapurit ovat tietoisia asiasta.


      Millä perusteella äitisi sai diagnoosin, oliko jo silloin v.07 nähtävissä surkastumista pään kuvauksissa.
      Onko tehty muita tutkimuksia esim. likvor- koe tai gammakuvausta.

      Kertomasi mukaan puheentuotossa ei ole ongelmia.
      Millainen lääkitys on nyt.
      Meillä menee ketipinor, jos muistan oikein tämä ois rinnakkaislääke seroquelille.

    • Minä vm 75 jatkaa ed

      Heippa!
      Lääkityksestä en nyt muista että mitä menee mutta kolme eri lääkettä äidilläni on käytössä.
      Ison kiitoksen annan äidin työpaikka lääkärille joka silloin 07 laittoi asiat eteenpäin että missä mennään kun äitini rupesi menemään töihin miten sattui. Pään kuvissa näkyi siloin sitä surkastumista ja nyt haluankin uudelleen nähdä pään tilanteen. Teen itselleni sähköpostiosoitteen uuden koska en viitsi tänne yleisesti nähtäville laittaa omalla sukunimelläni olevaa osoitetta :D jos vaikka sähköpostin kautta haluaisit vaihtaa noita kokemuksia?

      Siis äidin puhuminen on sellaista tarinaa että puhuminen nomaalisti ei enään onnistu. Se saattaa sanoa tota,toi mikä oli, tuolla tuo tässä...Koitan siittä sitten kehitellä jotain että sitäkö tarkotit että mennäänkö jonnekkin ja saan aina myöntävän vastauksen että kyllä. Ja kiitos sana äidilläni on jatkuvasti käytössä.Kun kysyn mitä kuuluu niin vastaus on kiitos.. ja onko mennyt hyvin niin vastaus kiitos.

      Mutta palataan aiheeseen siis jos tahdot ja selvitelen ne lääkkeet hoitokodista!

      • samassa veneessä

        Moi!

        Tosi mielellään voisin palata aiheeseen sähköpostitse.


      • keskustelun alottaja
        samassa veneessä kirjoitti:

        Moi!

        Tosi mielellään voisin palata aiheeseen sähköpostitse.

        Laitatko sähköpostiosotetta tänne niin kirjottelen sulle :)


    • wassermann80

      Itsekin samassa tilanteessa,aloin naita ketjuja lukemaan.s.posti
      boracha(at)hotmail.com,mielellaan myos vaihtaisin kokemuksia.

    • tabuuni82
    • Tytär76

      Heippa!
      Samassa veneessä teidän muiden kanssa.
      Äitini (65v)sai diagnoosin lokakuussa 2010, vaikka oireet alkoivat jo 6-7 vuotta sitten estottomuudella ja puheen ymmärtämättömyydellä puhelimessa.
      Lääkityksenä kuuloharhoihin Risperidon 0,5mgx1 aamuin illoin.
      Itse toimin äitini edunvalvojana, äiti asuu edelleen itsekseen. Melkoisen rankkaahan tämä on

      Vaihtaisin myös mielelläni kokemuksia mailitse :)

      chokehold(at)wippies.fi

      • Tytär76

        Oman äidin tilanne huononi viikossa niin pahaksi, että joutui laitoshoitoon 12/11 :/ Lääkitystä on lisätty käytösoireisiin ja toissapäivänä ei enää tunnistanut minua.

        Miten teillä muilla omaisen sairaus on edennyt?


      • Hukassa taas
        Tytär76 kirjoitti:

        Oman äidin tilanne huononi viikossa niin pahaksi, että joutui laitoshoitoon 12/11 :/ Lääkitystä on lisätty käytösoireisiin ja toissapäivänä ei enää tunnistanut minua.

        Miten teillä muilla omaisen sairaus on edennyt?

        Hei nimimerkki Tytär76 laitatko minulle sähköpostia! Omalla äidilläni on tuo otsalohkodementia. [email protected]


    • Anonyymi

      Minulla on 62-vuotias mies.Saatu reilu 3 vuotta sitten diagnoosi kaksisuuntainen mielialahäiriö.Lääkkeet ei auttaneet,tilanne mennyt vain koko ajan huonompaan suuntaan.Nyt epäily magneettikuvan perusteella otsalohkodementia.
      Hän ei käy oma-aloitteisesti suihkussa tai ulkona.Hoitaja kerran viikossa patistaa suihkuun ja vie ulos.Muuten vain makaa sohvalla ja tuijottaa kattoon.

      • Anonyymi

        Äidilläni todettiin vuosi sitten 3.7.19 sekamuotoinen alzheimerin tauti(itse luokittelin sen otsalohkodementiaksi oireiden vuoksi,estottomuus,kuulo-ja näköharhat,agressiivisuus ym.).
        Maaliskuun alussa -20 hän kuljeskeli kylillä yövaatteissa, mistä syystä katsoimme parhaaksi hakea hoitopaikkaa. Yksin ei ollut enää turvallista asua. Hän pääsi ymp.vuor.hoitopaikkaan huhtikuun lopulla ja 2kk päästä oli jo pyörätuolissa, niin meni toimintakunto nolliin kun ei omaiset päässyt tapaamaan eikä hoitajilla ollut aikaa liikuttaa. Ehkäpä virikkeet ei olisi enää edes auttaneet..Nopeasti eteni tuo kaikki, niin että menetimme rakkaan äitimme 29.7.20.
        Järjestäkää mahdollisimman paljon virikkeitä ja tekemistä että olisi loppuelämä edes jonkin verran ihmismäistä, nyt kun korona rajoitukset on löyhemmät.
        Hoitoaika on raskasta potilaalle itselleen kuin myös omaisille, niin ja kaikkein raskainta on tämä suruaika..ei olisi halunnut vielä luopua äidistä...........


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5500
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3517
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1642
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1604
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1058
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe