Mitäs Paavali sanoikaan!

Jos joku tulee etsikkoaikaan tai uskoon, mutta kääntyy sitten adventismiin, tässä on hänelle Paavalin kirous: "Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin, joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu." (Gal 1:6-9)

22

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jpp3

      ...lain alla kamppaileville ylipäätään tutustumaan evankeliumin sanoihin Raamatusta. Kertaamisen voisi aloittaa vaikkapa Johanneksen evankeliumista. Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Joh. 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Myös Galatalaiskirjeen lukeminen kokonaan voisi olla iankaikkiseksi elämäksi sellaiselle, joka on lain alla ja lain syytösten alla. Mutta otan tähän vielä Paavalia toisesta kirjeestä. Room. 10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo. Viittaan vielä esim. edellä esille ottamiini armon sanoihin, joita Sana on tulvillaan. Vielä ote samaisesta Roomalaiskirjeestä: 10:1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat. 10:2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan; 10:3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle. 10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo. 10:5 Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä. 10:6 Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas, 10:7 tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista. 10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme. 10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; 10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. 10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään." Amen!

      • Laitoit, jpp3, hyvät sanankohdat! Osaa niistä kommentoin - Room. 10:2-4. Room. 10:2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan; Paavali vakuuttaa, että juutalaisilla on kiivaus Jumalan puolesta, mutta väärä lainkiivaus. Room. 10:3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle. Lainkiivailija todistaa itsestään, että koettaa pystyttää omavanhurskaudelle perustuvaa pelastusta. 10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo. Lain tehtävä loppuu siihen, kun ihminen on vastannut Jeesukselle: kyllä!


    • Mutta niin valitettavan totta myöskin! Adventtikirkon johtajat eivät käsitä, millaista kirousta vetävät päälleen EGW:n opeista kiinni pitäessään ja vetävät sitä ehkä jäsenkunnankin ylle. Jokatapauksessa niiden, jotka jo tietävät, että se on eksytystä ja silti roikkuvat siinä mukana. Osallisuus on aina osallisuutta, vaikka oltaisiin passiivisia tai pässiivisiä. Ei millään pahalla, mutta täyttä eksytystä adventismi on jo siitäkin syystä, että opin ilmeisistä harhoista - vakavista sellaisista - ei tahdota tehdä parannusta, vaikka on monet tulleet totuudentuntoonkin sentään. ENKELI TAIVAASTA "Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu." Ns. kolmen enkelin sanoma, "evankeliumin viitekehyksenä" ja muutettuna opiksi sunnuntai- pedonmerkistä ja sapattisinetistä - se on juuri sitä, minkä ylle Paavali laskee kirouksen. Ja Paavalissa oli Pyhä Henki joten kirous on tosi. Mitäkö se tarkoittaa? No, sitä että sen opin alla paatuu niin, että tiedä häntä, erottaako enää koskaan Herran kutsuvaa ääntä.

    • alex-kasi

      Taidat sinä puhua adventisteista - eikä Paavali :) Yhtä sekavaa kuin aina tuo sinun anti-adventismisi.. jos Paavali olisi sinua kuunnelut tai näitä kirjoituksiasi lukenut - niin ehkä olis ottanut sinuakin korvasta kiinni... ikuisine piinoinesi. Ja Paavalista puheen ollen, tiesitkö muuten että Paavali aina käytti sanoja jotka tarkoittivat tuhoutumista, kun puhui syntisen kohtalosta jos jää ilman pelastusta .. Paavali ei oikeastaan edes käyttänyt sanaa kadotus ..

      • ne on

        Aivan höhliä.jotka eivät ole kaheksikon kanssa samaa mieltä.


      • ne on kirjoitti:

        Aivan höhliä.jotka eivät ole kaheksikon kanssa samaa mieltä.

        Harrastajat pitäisi olla kokonaan omalla ihanalla Helvetti palstallaan. Hellenistinen Helvetti tuntuu olevan kovassa suosiossa, Joten annan heidän mielikuvitus Helvettinsä olla heidän ilonaan. Itselleenhän he tätä iloaan toivovat, Jos heidän mielensä tulee tästä Mielipuoli opista iloiseksi, niin en tule riistämään heiltä heidän iloaan. Kurittivathan ne munkitkin itseään piikki ruoskilla. Kaipa nuo Helvetin kestävät uskovat voivat ruoskia myös itseään, kuten nuo Munkitkin vielä tekevät. Mytholoki Helvetti on sadisten luonteiden Taivas. Heistä se on, niin ihana, että he haluavat sitä Oikeille Kristityillekin kaupata. Sadistinen luonne ei tunnu koskkaan muuttuvan. He tekevät rakkausen Jumalasta hirvittävän sadistisen tyrannin, joka on pahempi, kuin yksikään Aikasemmin esiintynyt Tyranni joka on elänyt maan päällä. Minä pidän tämän kaltaisia uskomuksia mentaalisen mielen aikaan saannoksina. Järki ahoi äly älä Jätä.


      • alex-kasi
        ne on kirjoitti:

        Aivan höhliä.jotka eivät ole kaheksikon kanssa samaa mieltä.

        jos ovat sinun kanssasi samaa mieltä - vai? Ei kuitenkaan kannata olla niin viisas että uskoo "ikuiseen piinan" - katsos kun se on alkujaan vain sellaista Haades-oppia, Homerosta ja Platonía .. mutta ei nämä olleet Raamatussa ..


      • jpp3
        Una-Fortuna2 kirjoitti:

        Harrastajat pitäisi olla kokonaan omalla ihanalla Helvetti palstallaan. Hellenistinen Helvetti tuntuu olevan kovassa suosiossa, Joten annan heidän mielikuvitus Helvettinsä olla heidän ilonaan. Itselleenhän he tätä iloaan toivovat, Jos heidän mielensä tulee tästä Mielipuoli opista iloiseksi, niin en tule riistämään heiltä heidän iloaan. Kurittivathan ne munkitkin itseään piikki ruoskilla. Kaipa nuo Helvetin kestävät uskovat voivat ruoskia myös itseään, kuten nuo Munkitkin vielä tekevät. Mytholoki Helvetti on sadisten luonteiden Taivas. Heistä se on, niin ihana, että he haluavat sitä Oikeille Kristityillekin kaupata. Sadistinen luonne ei tunnu koskkaan muuttuvan. He tekevät rakkausen Jumalasta hirvittävän sadistisen tyrannin, joka on pahempi, kuin yksikään Aikasemmin esiintynyt Tyranni joka on elänyt maan päällä. Minä pidän tämän kaltaisia uskomuksia mentaalisen mielen aikaan saannoksina. Järki ahoi äly älä Jätä.

        ...kirjoitti oikeastaan itse ellenismistä: "Minä pidän tämän kaltaisia uskomuksia mentaalisen mielen aikaan saannoksina. Järki ahoi äly älä Jätä." Lihalliseen järkeenhän ellenismi, jehovalaisuus jne. perustuukin, koska se AINA miellyttää lihaa. Pistetään kuitenkin lainalaisille Sanan Totuutta, jotta edes jonkun silmät avautuisi: Room. 1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta." 3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, Amen!


      • on myös..
        Una-Fortuna2 kirjoitti:

        Harrastajat pitäisi olla kokonaan omalla ihanalla Helvetti palstallaan. Hellenistinen Helvetti tuntuu olevan kovassa suosiossa, Joten annan heidän mielikuvitus Helvettinsä olla heidän ilonaan. Itselleenhän he tätä iloaan toivovat, Jos heidän mielensä tulee tästä Mielipuoli opista iloiseksi, niin en tule riistämään heiltä heidän iloaan. Kurittivathan ne munkitkin itseään piikki ruoskilla. Kaipa nuo Helvetin kestävät uskovat voivat ruoskia myös itseään, kuten nuo Munkitkin vielä tekevät. Mytholoki Helvetti on sadisten luonteiden Taivas. Heistä se on, niin ihana, että he haluavat sitä Oikeille Kristityillekin kaupata. Sadistinen luonne ei tunnu koskkaan muuttuvan. He tekevät rakkausen Jumalasta hirvittävän sadistisen tyrannin, joka on pahempi, kuin yksikään Aikasemmin esiintynyt Tyranni joka on elänyt maan päällä. Minä pidän tämän kaltaisia uskomuksia mentaalisen mielen aikaan saannoksina. Järki ahoi äly älä Jätä.

        oikeudenmukainen ja vanhurskas! Heb.2:1-4 Sentähden tulee meidän sitä tarkemmin ottaa vaari siitä, mitä olemme kuulleet, ettemme vain kulkeutuisi sen ohitse. Sillä jos enkelien kautta puhuttu sana pysyi lujana, ja jokainen rikkomus ja tottelemattomuus sai oikeudenmukaisen palkkansa, kuinka me voisimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille, kun Jumala yhdessä heidän kanssaan todisti tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja monilla väkevillä teoilla ja jakamalla Pyhää Henkeänsä tahtonsa mukaan? Heb.10:29-31 kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä! Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava", ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa". Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin. 1Piet.4:17-19 Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset? Ja " jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen?" Sentähden, uskokoot myös ne, jotka Jumalan tahdon mukaan kärsivät, sielunsa uskolliselle Luojalle, tehden sitä, mikä hyvää on. Juud. kirje:14-15 "Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet". Niin, näistä jakeista käy kyllä ilmi, että Jumala on Pyhä ja oikeudenmukainen. Kallis hinta on Golgatalla maksettu, mutta jos ihminen sen hylkää, niin on todella hirmuista langeta elävän Jumalan käsiin! Mutta, evankeliumi kuuluttaa sitä hyvää sanomaa, että "ei ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa ovat." Minulla on todella iloinen ja kiitollinen mieli pelastuksesta, jonka olen armosta saanut, uskon kautta Jeesukseen, vaikka uskon , että myös helvetti on olemassa. Siitähän Jeesus juuri minut pelasti!


    • mathetes

      Aivan niin, galatian seurakunnan uskoontulleet ovat hyvä esimerkki kuinka ensin uskonelämä oli hyvin alkanut, mutta seurakuntaan oli pian "luikerrellut" lainopettajia vaatimaan jotta heidän on alettava viettämään myös juutalaisia pyhäpäiviä josta Paavali heitä voimallisesti moitti puheesaan! Ihminen joka ryhtyy "noudattamaan juutalaista lakia Jumalan palveluksessaan" on myös elävä lainnoudattamisestaan, eli hän ei elä uskosta Kristukseen, vaan on lain alla, eli hän elää vain lainkirjaimesta, eli pois Jumalan armon alta, joka on Kristus Jeesus! Kristuksessa uskon kautta Kristitty on irti juutalaisesta laista ja hän elää vapaana lain siteistä Kristuksen hengen vapauttamassa vapaudessa! Pienikin lainalainen Jumalanpalvelus vie lain kirouksen alle, sillä laissa on aina tuomio joka vie eroon Kristuksesta ja hänen ristillä valmistamasta täydellisestä vapaudesta, eli Kristuksessa on Jumalan hengen vaikuttama kartakaikkinen vapautus kaikista lainsiteistä! (Gal 3: luku)! Ns, "Kristityt lainjulistajat" elävät juutalaisessa lain alaisuudessa ilman Kristuksen hengen vaikuttamaa hengen vapautta, sillä "vanhurskas on elävä uskosta", ei VT,n juutalaisesta laista! Ihminen joko elää laista tai Kristuksesta jossa laki ei vallitse vanhurskasta uskovaa Kristuksen ristintyön tähden! (1 Tim 1:9 "ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle", vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille!) Suokoon Jumala suuressa armossaan "Henkensä ja Sanansa valaistusta näille laissa eläville uskoville" jotta Kristuksessa on täydellinen vapaus kaikesta lainalaisesta puuhastelusta ja tekemisestä!

      • lainopetus..

        Hyvin pian käytetään leimakirjeenä käsitteitä määrätyistä päivistä, pitämisistä, lainalaisuudesta ja yhtälön loppusumma on adventismi. Ts. kirjoitus on tarkoitushakuinen. Mitä meidän kristittiyjen pyhät ovat, aivan samaa ja lakihenkistä. Joskus yllätyin helluntalaisena, kun tulin uuteen työpaikkaan, esimies sanoi heti, jos pidät sapatin sinut erotetaan. Hämmästyin, koska asia oli työpaikaltani uusi viesti vuosi oli 1974.. Ehkä sunnuntai oli tämän esimiehen mukaisesti oikea sapatti. Entä moni muu kristillinen juhla jota kristillisesti lain siteessä pidetään? Oletteko pysähtynyt joulun pakanallisuuteen? Sille on luotu oma kristillinen laki ja käsite. Ei me olla sen pyhemmässä paikassa kuin juutalaiset! Ehkä juutalaisilla juhlilla on enemmän kristillistä sanomaa kuin meidän omissa pakanallisista lähteistä lähtevillä juhlilla. Se, miltä pohjin sitä vietetään astuu tämä lakihenkisyys mukaan. Jos "pakko" joulu määrite on Jeesuksen syntymäpäivän kalenterimääre, ollaan suossa, siinä missä parjaamamme juutalaiset, silloin kun se lakihenkisyytenä eletään. Tietenkin seremonialliset juhlat on pois, mutta muutettu pakanallisen seremoniallisuuden mukaantulo ei muuta pohjaa pyhemmäksi.. Eli ME mielettömät galatialaiset... rehellisyyttä sydämeen. Velim ps. vaikka vietän joulua, en painota siihen pakko-oppia, että juuri näin on Jeesuksen syntymä tässä ajankohdassa, koska fakta kertoo muuta. Mutta se on tullut meille juhlaksi ...jne... Eli tunnustaen sen oman galatalaissyntisyyteni...


      • POIS PELKO HERRAN KANSA! ### Pienikin lainalainen Jumalanpalvelus vie lain kirouksen alle, sillä laissa on aina tuomio joka vie eroon Kristuksesta ja hänen ristillä valmistamasta täydellisestä vapaudesta, eli Kristuksessa on Jumalan hengen vaikuttama kartakaikkinen vapautus kaikista lainsiteistä! (Gal 3: luku)! - Ihminen joko elää laista tai Kristuksesta jossa laki ei vallitse vanhurskasta uskovaa Kristuksen ristintyön tähden! ### (mathetes) Jotenkin kereää tuo. Ei meidän tarvitse kytätä lain alle joutumista, vaan pyrkiä rakkauteen. Silloin lakihenkisyys meissä vähenee ja synnin himot. Ajoittain on srk.ssa ja itsessämme, kuten Sana sanoo, perattava vanhaa hapatusta pois. Kyllä lakihenkisyyteen lankeaminen anteeksi annetaan niinkuin syntikin, kun vilpittömästi irti pyrimme. Ellenismin hapatusta ei adventtikirkossa ole perattu pois sitten vuoden 1844, joten hapanta on koko taikina ja joutaa pois heittää.


      • mathetes
        AnttiVKantola kirjoitti:

        POIS PELKO HERRAN KANSA! ### Pienikin lainalainen Jumalanpalvelus vie lain kirouksen alle, sillä laissa on aina tuomio joka vie eroon Kristuksesta ja hänen ristillä valmistamasta täydellisestä vapaudesta, eli Kristuksessa on Jumalan hengen vaikuttama kartakaikkinen vapautus kaikista lainsiteistä! (Gal 3: luku)! - Ihminen joko elää laista tai Kristuksesta jossa laki ei vallitse vanhurskasta uskovaa Kristuksen ristintyön tähden! ### (mathetes) Jotenkin kereää tuo. Ei meidän tarvitse kytätä lain alle joutumista, vaan pyrkiä rakkauteen. Silloin lakihenkisyys meissä vähenee ja synnin himot. Ajoittain on srk.ssa ja itsessämme, kuten Sana sanoo, perattava vanhaa hapatusta pois. Kyllä lakihenkisyyteen lankeaminen anteeksi annetaan niinkuin syntikin, kun vilpittömästi irti pyrimme. Ellenismin hapatusta ei adventtikirkossa ole perattu pois sitten vuoden 1844, joten hapanta on koko taikina ja joutaa pois heittää.

        >>>Jotenkin kereää tuo. Ei meidän tarvitse kytätä lain alle joutumista, vaan pyrkiä rakkauteen. Silloin lakihenkisyys meissä vähenee ja synnin himot.


      • mathetes kirjoitti:

        >>>Jotenkin kereää tuo. Ei meidän tarvitse kytätä lain alle joutumista, vaan pyrkiä rakkauteen. Silloin lakihenkisyys meissä vähenee ja synnin himot.

        Ei pidä heti ajatella että toinen on vastarannan kiiski. Armonopin puolesta ei tarvitse hampaat irvessä kiivailla. Minä vastineessani oudoksduin pelotteluasi, että armon alal pitää pelätä joutuvansa lain alle. Ja sinä heti koit sen hyökkäyksenä sinua itseäsi vastaan ja annoit sillä mitalla takaisin, jolla mitalla kuvittelit minun sinua lyövän. Mutta armon alla ei loukkaannuta ja oitis toteuteta vastahyökkäystä, vaikka olisinkin hyökännyt! Ei oel tarkoitus mitenkään vähätellä sinua, mutta näin viestissäsi vaaran, että joku käsittää sen väärin ja siksi lisäsin oman ajatuksenkulkuni. Asiasta toiseen. Usein kirjoitan yleisesti "sinulle" ja edellinen kirjoittaja sitten ottaa itseensä ja luulee, että häntä arvostelen. Mutta kyse on siitä, että "sinulle" kirjoitettaessa asia käy paremmin kohti. Siunausta ja varjelusta Herrassa! Antti


      • lainopetus.. kirjoitti:

        Hyvin pian käytetään leimakirjeenä käsitteitä määrätyistä päivistä, pitämisistä, lainalaisuudesta ja yhtälön loppusumma on adventismi. Ts. kirjoitus on tarkoitushakuinen. Mitä meidän kristittiyjen pyhät ovat, aivan samaa ja lakihenkistä. Joskus yllätyin helluntalaisena, kun tulin uuteen työpaikkaan, esimies sanoi heti, jos pidät sapatin sinut erotetaan. Hämmästyin, koska asia oli työpaikaltani uusi viesti vuosi oli 1974.. Ehkä sunnuntai oli tämän esimiehen mukaisesti oikea sapatti. Entä moni muu kristillinen juhla jota kristillisesti lain siteessä pidetään? Oletteko pysähtynyt joulun pakanallisuuteen? Sille on luotu oma kristillinen laki ja käsite. Ei me olla sen pyhemmässä paikassa kuin juutalaiset! Ehkä juutalaisilla juhlilla on enemmän kristillistä sanomaa kuin meidän omissa pakanallisista lähteistä lähtevillä juhlilla. Se, miltä pohjin sitä vietetään astuu tämä lakihenkisyys mukaan. Jos "pakko" joulu määrite on Jeesuksen syntymäpäivän kalenterimääre, ollaan suossa, siinä missä parjaamamme juutalaiset, silloin kun se lakihenkisyytenä eletään. Tietenkin seremonialliset juhlat on pois, mutta muutettu pakanallisen seremoniallisuuden mukaantulo ei muuta pohjaa pyhemmäksi.. Eli ME mielettömät galatialaiset... rehellisyyttä sydämeen. Velim ps. vaikka vietän joulua, en painota siihen pakko-oppia, että juuri näin on Jeesuksen syntymä tässä ajankohdassa, koska fakta kertoo muuta. Mutta se on tullut meille juhlaksi ...jne... Eli tunnustaen sen oman galatalaissyntisyyteni...

        ## Mitä meidän kristittiyjen pyhät ovat, aivan samaa ja lakihenkistä. Joskus yllätyin helluntalaisena, kun tulin uuteen työpaikkaan, esimies sanoi heti, jos pidät sapatin sinut erotetaan. ## Ja jos lain alle luiskahtanut saarnamies olisikin sulle noin sanonut, ei sulla ole oikeutta leimata sillä helluntailaisuutta ja tarkemmin kirjoitustasi lukiessa - koko kristillisyyttä. Olet ovelan tarkoitushakuinen itse, väittäessäsi muita kristittyjä sellaisiksi. Adventismin tuomitsemisen varjolla tuomitset kaikki kristityt seurakunnat. Olet ilmeisesti niitä seurakunnattomuuden kannattajia - universaalin näkymättömän seurakunnan haihattelijoita. Mutta seurakunnan täytyy näkyä niinkuin ylhäällä vuorella oleva kaupunki.


      • Veli Herrassa
        lainopetus.. kirjoitti:

        Hyvin pian käytetään leimakirjeenä käsitteitä määrätyistä päivistä, pitämisistä, lainalaisuudesta ja yhtälön loppusumma on adventismi. Ts. kirjoitus on tarkoitushakuinen. Mitä meidän kristittiyjen pyhät ovat, aivan samaa ja lakihenkistä. Joskus yllätyin helluntalaisena, kun tulin uuteen työpaikkaan, esimies sanoi heti, jos pidät sapatin sinut erotetaan. Hämmästyin, koska asia oli työpaikaltani uusi viesti vuosi oli 1974.. Ehkä sunnuntai oli tämän esimiehen mukaisesti oikea sapatti. Entä moni muu kristillinen juhla jota kristillisesti lain siteessä pidetään? Oletteko pysähtynyt joulun pakanallisuuteen? Sille on luotu oma kristillinen laki ja käsite. Ei me olla sen pyhemmässä paikassa kuin juutalaiset! Ehkä juutalaisilla juhlilla on enemmän kristillistä sanomaa kuin meidän omissa pakanallisista lähteistä lähtevillä juhlilla. Se, miltä pohjin sitä vietetään astuu tämä lakihenkisyys mukaan. Jos "pakko" joulu määrite on Jeesuksen syntymäpäivän kalenterimääre, ollaan suossa, siinä missä parjaamamme juutalaiset, silloin kun se lakihenkisyytenä eletään. Tietenkin seremonialliset juhlat on pois, mutta muutettu pakanallisen seremoniallisuuden mukaantulo ei muuta pohjaa pyhemmäksi.. Eli ME mielettömät galatialaiset... rehellisyyttä sydämeen. Velim ps. vaikka vietän joulua, en painota siihen pakko-oppia, että juuri näin on Jeesuksen syntymä tässä ajankohdassa, koska fakta kertoo muuta. Mutta se on tullut meille juhlaksi ...jne... Eli tunnustaen sen oman galatalaissyntisyyteni...

        " ps. vaikka vietän joulua, en painota siihen pakko-oppia, että juuri näin on Jeesuksen syntymä tässä ajankohdassa, koska fakta kertoo muuta. " Sinun viestisi haiskahtaa taka-ajatukselle siitä, että kirkkovuoden pyhät muka olisivat pakkopullaa ja loppujen lopuksi ehkä jopa pedonmerkki. Ei ketään edes koeteta pakottaa kirkollisiin pyhiin, vaikka ne on olemassa, jotta koko totuus Raamatusta tulisi kerratuksi parin kolmen vuoden periodilla.


      • IDENEB

        \\\ Mielettömät galatalaiset Kirjoittanut: mathetes 8.5.2009 klo 01.23 Aivan niin, galatian seurakunnan uskoontulleet ovat hyvä esimerkki kuinka ensin uskonelämä oli hyvin alkanut, mutta seurakuntaan oli pian "luikerrellut" lainopettajia vaatimaan jotta heidän on alettava viettämään myös juutalaisia pyhäpäiviä josta Paavali heitä voimallisesti moitti puheesaan! - (1 Tim 1:9 "ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle", vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille!) \\\ Mutta Paavali ei tarkottanut pyhäpäiviä, jotka olivat vapaaehtoisia paljolti kristittyjen kesken. Vaan todella lain alle takaisin luisumista. Itsehän laitoit tuon Timoteus-kohdan, jossa Paavali toteaa puhuvansa mm. murhamiehille pannusta laista eli 10 käskyn moraalilakia Paavali tarkoitti - siinähän on 8 kieltoa - ja viittasi myös 316 säädökseen, jotka tarkentavat 10 käskyn peruslakia. Pyhäpäivät ovat hyviä ja sunnuntaitaihan vakiintui ylösnousemuspäiväksi jo 1. vuosisadalla. Mutta tuo lakiin vetoava lauantaisapattipakko on tietysti synti ja ies.


      • mathetes
        IDENEB kirjoitti:

        \\\ Mielettömät galatalaiset Kirjoittanut: mathetes 8.5.2009 klo 01.23 Aivan niin, galatian seurakunnan uskoontulleet ovat hyvä esimerkki kuinka ensin uskonelämä oli hyvin alkanut, mutta seurakuntaan oli pian "luikerrellut" lainopettajia vaatimaan jotta heidän on alettava viettämään myös juutalaisia pyhäpäiviä josta Paavali heitä voimallisesti moitti puheesaan! - (1 Tim 1:9 "ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle", vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille!) \\\ Mutta Paavali ei tarkottanut pyhäpäiviä, jotka olivat vapaaehtoisia paljolti kristittyjen kesken. Vaan todella lain alle takaisin luisumista. Itsehän laitoit tuon Timoteus-kohdan, jossa Paavali toteaa puhuvansa mm. murhamiehille pannusta laista eli 10 käskyn moraalilakia Paavali tarkoitti - siinähän on 8 kieltoa - ja viittasi myös 316 säädökseen, jotka tarkentavat 10 käskyn peruslakia. Pyhäpäivät ovat hyviä ja sunnuntaitaihan vakiintui ylösnousemuspäiväksi jo 1. vuosisadalla. Mutta tuo lakiin vetoava lauantaisapattipakko on tietysti synti ja ies.

        Kirjoitit- >>Mutta Paavali ei tarkottanut pyhäpäiviä, jotka olivat vapaaehtoisia paljolti kristittyjen kesken.>Pyhäpäivät ovat hyviä ja sunnuntaitaihan vakiintui ylösnousemuspäiväksi jo 1. vuosisadalla. Mutta tuo lakiin vetoava lauantaisapattipakko on tietysti synti ja ies.


      • Oululainen maistuvainen.
        Veli Herrassa kirjoitti:

        " ps. vaikka vietän joulua, en painota siihen pakko-oppia, että juuri näin on Jeesuksen syntymä tässä ajankohdassa, koska fakta kertoo muuta. " Sinun viestisi haiskahtaa taka-ajatukselle siitä, että kirkkovuoden pyhät muka olisivat pakkopullaa ja loppujen lopuksi ehkä jopa pedonmerkki. Ei ketään edes koeteta pakottaa kirkollisiin pyhiin, vaikka ne on olemassa, jotta koko totuus Raamatusta tulisi kerratuksi parin kolmen vuoden periodilla.

        No, kyllähän kirkollisilla pyhillä tarkoitushakuinen opetus "kirkkovuosi" on olemassa, ken sitä vain on kuuntelemassa. Kirkossa on se vapaapuoli olemassa, että siellä saa valita aivan oman penkin, niin väljää on. Kun kuuntelen ja katson kirkon papin saarnaa ja tekemistä, maistuu se ei papin henkilökohtaiselle uskolle vaan saarnojen lukua kirkonkirjoista, aivankuin täällä jollain aktiivikirjoittajalla on tapa lainata vain raamattua, mutta oma näkemys sellaisena henkilökohtaisena sanana puuttuu. Mutta on kaupungissamme sellainenkin luterilainen kirkko, että todella elävää sanaa sieltä tulee, mutta se tulee sydämestä ja sinne valikoituu eläviä pappeja. Vielä palaan tähän "joulu" evankeliumi julistukseen. Kun ja jos perätään raamatullisuutta joiltakin, nimeten juutalaisiin juhliin ehkä hyvääkin vanhastaliitosta, sillä niillä on oma sanomansa, mutta leimaten sen vähempiarvoiseksi kuin omat "juhlamme", olemme hyllyvällä suolla. Ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. Palaan vielä tuohon "kristilliseen" luterilaisuuskirkkoomme, jossa elämän henkäys Kristuksessa elää. Siellä oli Israel-juhlat ja juutalainen kristitty Herran oma. Aijai, taitavasti tämä kristitty juutalainen rakkauden sanakääntein toi meidän pakanallisen tapamme juhlistaa tätä kirkkovuotta ei niin Jumalaiseksi tavaksi. Tämä on hieman ominsanoin valaistua tekstiä tässä, mutta tuumasinpahan siinä vieruskaverille, että kuulihkohan ja ymmärsiköhän kirkkoväki sen, mitä juuri Pyhää tämä juutalainen Herran oma toi juuri tuossa lauseessa esille. Joskus meidän olisi hyvä pakanakristittyjenkin hypätä oppiaarteista ulkopuolelle ja miettiä, että onko todella Herra sanonut sen, mitä opetamme. Kyllä Jumalan rakkaus kohtaamme on kovin syvälle venyvä, kun tavallaan Baalinopeista olemme kristillistyttänyt päivämme ja pyhämme ja niissä palvomme Häntä, niin ja vielä kiillotamme sitä kilpeä niin, ettei sen kiillon häikäisystä tahdo nähdä totuutta omasta paikkahapatteesta missä mennään.¨¨ Joskus on vain hyvä pysähtyä miettimään, aika on raottanut omalla kohdalla näkemään ja sen olen oppinut huomaamaan, että näitä näkijöitä on ympärillä vaikka kuinka, Herran omia. Sitä taustaa vastaan ymmärrän, koska itsekin on ollut Antin silmälasit silmillä hänen puuskahtamisensa. Mutta kun aika kuluu ja jos hän antaa vapauden tuulten Kristuksessa tuulla pois ihmiskahleista ja oppinäkemyksistä, hänestä tulee aivan meidänlaisien näkijöiden joukkoa. Mutta tottakai, eihän se väärääkän ole pitää turvalliset identtiteettiraamit ympärillä, kaikilla ei ole tilaa kulkea Jumalan elovainioilla muutenkuin joillakin peltosaroilla, mutta tuntuu karseelta katsella sitten niitten väittämien ahdasmielisyyttä. Siinä ihmismielillä raamitetaan "kirjoitettu on" näköaloja ja niitä pyritään sovittamaan kaikkien kaulaan. Eli ylhäällä näkyvä kaupunki ei välttämättä ole sen näköinen, mistä kukin tavallaan pyrkii puhumaan. Se voi vain olla yksi nurkka jota tarkastellaan ja ehkä lisäisin miten missäkin niitä nurkkia katsellaan. Velim


      • että pyhäpäivänä
        mathetes kirjoitti:

        Kirjoitit- >>Mutta Paavali ei tarkottanut pyhäpäiviä, jotka olivat vapaaehtoisia paljolti kristittyjen kesken.>Pyhäpäivät ovat hyviä ja sunnuntaitaihan vakiintui ylösnousemuspäiväksi jo 1. vuosisadalla. Mutta tuo lakiin vetoava lauantaisapattipakko on tietysti synti ja ies.

        alkoivat kristityt viettämään sunnuntaita. Kaiva se PYHÄPÄIVÄ raamatustasi ja tuo se kaikkien nähtäville! Tuleeko pyhyys ihmisestä vai Jumalasta? Voitko tehdä ihmisen pyhäksi tai kansan tai päivän? Toivon mukaan et valehtele. Olen lopen kyllästynyt valehteleviin miehiin!!!


      • IDENEB
        mathetes kirjoitti:

        Kirjoitit- >>Mutta Paavali ei tarkottanut pyhäpäiviä, jotka olivat vapaaehtoisia paljolti kristittyjen kesken.>Pyhäpäivät ovat hyviä ja sunnuntaitaihan vakiintui ylösnousemuspäiväksi jo 1. vuosisadalla. Mutta tuo lakiin vetoava lauantaisapattipakko on tietysti synti ja ies.

        \\\ Ja sitä myös kirjoituksessani tarkoitinkin juutalaisilla pyhäpäivillä kuten kirjoituksessani kirjoitin! Niiden viettämisestähän Paavali kristittyjä gatatalaisia juuri moitti! \\\ Ei Paavali moittinut päivistä. Niistä Paavali sanoi että pitäkööt vaikka kaikkia päiviä yhtä hyvinä! Vaan moitti takaisin lain täyttämiseen menemisestä. Jopa kirosi sen tien. Paavalihan osoitti kristityille verrattoman rakkauden tien. 1 Tim 1:9 "ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle", vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille! Huomautukseni koski juuri tätä, että Paavali ei tarkoittanut tappamiseen viitauksellaan joitain viikonpäiviä tietenkään vaan kymmenen käskyn moraalilakia. Jota eivät kristityt tietenkään riko vaikka eivät tietäisi mokomaa väljää rikollisuutta hillitsevää lakia edes olevankaan. Mitä päiviin tulee niin Paavalille oli yhdentekevää missä arvossa kukin minkäkin päivän pitää, kunhan on kaikessa elämisessään tosissaan.


      • mathetes
        IDENEB kirjoitti:

        \\\ Ja sitä myös kirjoituksessani tarkoitinkin juutalaisilla pyhäpäivillä kuten kirjoituksessani kirjoitin! Niiden viettämisestähän Paavali kristittyjä gatatalaisia juuri moitti! \\\ Ei Paavali moittinut päivistä. Niistä Paavali sanoi että pitäkööt vaikka kaikkia päiviä yhtä hyvinä! Vaan moitti takaisin lain täyttämiseen menemisestä. Jopa kirosi sen tien. Paavalihan osoitti kristityille verrattoman rakkauden tien. 1 Tim 1:9 "ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle", vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille! Huomautukseni koski juuri tätä, että Paavali ei tarkoittanut tappamiseen viitauksellaan joitain viikonpäiviä tietenkään vaan kymmenen käskyn moraalilakia. Jota eivät kristityt tietenkään riko vaikka eivät tietäisi mokomaa väljää rikollisuutta hillitsevää lakia edes olevankaan. Mitä päiviin tulee niin Paavalille oli yhdentekevää missä arvossa kukin minkäkin päivän pitää, kunhan on kaikessa elämisessään tosissaan.

        >>>Toistan rautalangasta vääntäen !! Ei Paavali moittinut päivistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      5994
    2. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      53
      3011
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

      Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      31
      2193
    4. Tiedät etten tiedä

      Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1807
    5. Osuuspankki Kuhmo!

      Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      19
      1773
    6. Voi helvetti

      Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      18
      1750
    7. hyvää yötä.

      toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1519
    8. Rakkaalleni!

      Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      13
      1512
    9. Työttömyys kasvaa

      Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      48
      1486
    10. Hyvää joulua!

      Naiselle. Tänä vuonna tutustuttiin ❤️
      Ikävä
      9
      1453
    Aihe