Vesiliikennelain mukaan rekisteröitävää moottorikäyttöistä vesikulkuneuvoa saa kuljettaa vain henkilö joka on täyttänyt 15 vuotta. Laki vesikulkuneuvorekisteristä taasen edellyttää moottorilla varustetun vesikulkuneuvon rekisteröinnin, mikäli sen moottorin teho on vähintään 15 kilowattia tai jos purjeilla varustetun vesikulkuneuvon suurin pituus on yli 5,5 metriä. Lakiteksti on tuolta osin selkeä, mutta miten sitä tulkitaan. Määritelläänkö kuljettaja veneessä samalla lailla kuin autossakin ? Eli voiko lapsi ohjata venettä vanhemman valvoessa vai toimiiko hän silloin lain tarkoittamana kuljettajana ? Ja mitenkäs purjeveneessä, 14-vuotias voi ilmeisesti purjehtia kuusimetrisellä päiväpurrella, muttei ajaa sitä siihen asennetulla perämoottorilla, koska se on silloin rekisteröity moottorilla varustettu vesikulkuneuvo. Onko näin ?
Rekisteröidyn veneen kuljettaja
28
5277
Vastaukset
- juntti
Voisikohan tuossa käyttää ihan omia aivoja.
- Wiki-c
Lainlaatija on käyttänyt ihan omia aivojaan - ja tulos näkyy taas kerran :-( Hallintoalamainen voi käyttää omia aivojaan vain jos ei jää siitä kiinni :-O
- Wiki-c
Neljätoistavuotias ei voi purjehtia kuusimetrisellä päiväpurrella, koska yli 5,5 m pitkät purret on rekisteröitävä ja rekisteröidyn veneen kuljettajan on oltava vähintään 15 v.
- jkdhsjk
Ei vaan hänen on nimenomaan purjehdittava.
- että...
jkdhsjk kirjoitti:
Ei vaan hänen on nimenomaan purjehdittava.
Laki on niinkuin se luetaan. Jos 14vuotias ohjaa/käyttä moottorivenettä niin silloin hän toimii kuljettajana. Jos 14vuotias ohjaa purjevenettä niin hän toimii kuljettajana. Laissa tuskin sanotaan, että vähintään 15 vuotias,tai jos alle 15, niin vanhemman läsnäollessa saa kuljettaa rekisteröityä venettä.
- jotta...
että... kirjoitti:
Laki on niinkuin se luetaan. Jos 14vuotias ohjaa/käyttä moottorivenettä niin silloin hän toimii kuljettajana. Jos 14vuotias ohjaa purjevenettä niin hän toimii kuljettajana. Laissa tuskin sanotaan, että vähintään 15 vuotias,tai jos alle 15, niin vanhemman läsnäollessa saa kuljettaa rekisteröityä venettä.
Vaikka vastasitkin täydellisen tietämättömyyden antamalla varmuudella, niin tiedoksesi että laki on nimenomaan niin kuin se luetaan, ja lakia tulkitsee tuomioistuin. Vertaa vaikka tapaus Selänne, jossa lain tulkinta siten kun se luetaan koitui vastaajan eduksi. Kaiken lisäksi kyseinen vesiliikennelaki löytyy kyllä netistä, katso ja hämmästy. 6§. Suoli24 ei kyllä ikinä petä jurpoillaan.
- J.J.Peltsi
Laki ei kiellä alle 15-vuotiasta kuljettamasta purjevenettä vaikka se tulisikin rekisteröidä. Lakitekstissä mainitaa ainoastaan: "Rekisteröitävää moottorikäyttöistä vesikulkuneuvoa saa kuljettaa vain henkilö joka on täyttänyt 15 vuotta." Rekisteröidyn purjeveneen kuljettamista alle 15 vuotiaan toimesta ei ole kielletty. Eli räteillä saa skönätä, mutta koneella ei skulata.
- tiukasti miettii
J.J.Peltsi kirjoitti:
Laki ei kiellä alle 15-vuotiasta kuljettamasta purjevenettä vaikka se tulisikin rekisteröidä. Lakitekstissä mainitaa ainoastaan: "Rekisteröitävää moottorikäyttöistä vesikulkuneuvoa saa kuljettaa vain henkilö joka on täyttänyt 15 vuotta." Rekisteröidyn purjeveneen kuljettamista alle 15 vuotiaan toimesta ei ole kielletty. Eli räteillä saa skönätä, mutta koneella ei skulata.
niin voi tulkita niinkin, että "moottorikäyttöinen" ei välttämättä tarkoita pelkästään juuri tällä hetkellä moottorilla kulkevaa vaan ylipäätään moottorilla varustettua venettä. Ihan samalla tavoin kuin auton ajaminen edellyttää ajokorttia, vaikkei käynnistäisikään moottoria. On nimittäin olemassa ennakkotapauksia siitä, että henkilö on tuomittua ajokortitta ajosta tai rattijuoppodesta, kun hän on esimerkiksi löysännyt käsijarrun autosta ja se on lähtenyt mäessä liikkeelle. Ei tuohon kukaan pysty varmuudella vastaamaan ennen kuin joku onnistuu testaamaan asian lakituvan kautta. Toisaalta, mitäs ongelmaa tuossa nyt oikeastaan on. Ei kai kukaan tosissaan anna kallista venettä alle 15-vuotiaan kakaran ajettavaksi ilman valvontaa???
- Juntski
tiukasti miettii kirjoitti:
niin voi tulkita niinkin, että "moottorikäyttöinen" ei välttämättä tarkoita pelkästään juuri tällä hetkellä moottorilla kulkevaa vaan ylipäätään moottorilla varustettua venettä. Ihan samalla tavoin kuin auton ajaminen edellyttää ajokorttia, vaikkei käynnistäisikään moottoria. On nimittäin olemassa ennakkotapauksia siitä, että henkilö on tuomittua ajokortitta ajosta tai rattijuoppodesta, kun hän on esimerkiksi löysännyt käsijarrun autosta ja se on lähtenyt mäessä liikkeelle. Ei tuohon kukaan pysty varmuudella vastaamaan ennen kuin joku onnistuu testaamaan asian lakituvan kautta. Toisaalta, mitäs ongelmaa tuossa nyt oikeastaan on. Ei kai kukaan tosissaan anna kallista venettä alle 15-vuotiaan kakaran ajettavaksi ilman valvontaa???
Kyllä se pitää tulkita niin, että kun alus käyttää konevoimaa kulkiessaan veden halki se on konealus ja purjeita etenemiseen käyttäessään se on purjealus oli siihen asennettu kone tai ei. Tuttu juttu jo väistämissääntöjä tulkittaessa. Mutta riittääkö se, että aluksen vastuullinen päälikkö täyttää tuon ikä vaatimuksen vaikka ohjailiana toimisikin alle 15 vuotias lapsi päälikön valvonnassa ?
- menee oikeasti?
että... kirjoitti:
Laki on niinkuin se luetaan. Jos 14vuotias ohjaa/käyttä moottorivenettä niin silloin hän toimii kuljettajana. Jos 14vuotias ohjaa purjevenettä niin hän toimii kuljettajana. Laissa tuskin sanotaan, että vähintään 15 vuotias,tai jos alle 15, niin vanhemman läsnäollessa saa kuljettaa rekisteröityä venettä.
Kauppalaivastossa matruusi ohjaa laivaa. Hänellä ei ole papereita veneen ajamiseen. Perämies ajaa laivaa hän siis päättää kurssin, ja on vastuussa laivan kulusta. Tämän pohjalta saako siis alaikäinen ohjata rekisteröityä venettä jos täysi ikäinen ajaa venettä päättää kurssin jne. ja ottaa laillisen vastuun veneen kulusta?
- Wiki-c
J.J.Peltsi kirjoitti:
Laki ei kiellä alle 15-vuotiasta kuljettamasta purjevenettä vaikka se tulisikin rekisteröidä. Lakitekstissä mainitaa ainoastaan: "Rekisteröitävää moottorikäyttöistä vesikulkuneuvoa saa kuljettaa vain henkilö joka on täyttänyt 15 vuotta." Rekisteröidyn purjeveneen kuljettamista alle 15 vuotiaan toimesta ei ole kielletty. Eli räteillä saa skönätä, mutta koneella ei skulata.
Kiitos oikaisusta! Luulin että rekisteröidyn veneen kuljettamiselle on alaikäraja, mutta se olikin lakitekstissä vain rekisteröidyn moottoriveneen kuljettajalle. Hyvä juttu. Muutoin olen kyllä sitä mieltä että 20 hp perämoottorilla varustettu lätyskä joka kulkee 30 kn on melkoisen paljon vaarallisempi alaikäisen käsissä kuin 5,6 metrinen avofiskari 3-5 hp Wikströmmillä varustettuna. Mutta johonkinhan se raja pitää laittaa, nyt kriteereinä ovat veneen pituus ja koneteho, kun järkevämpiä mittalukuja meikäläisen mielestä olisivat veneen uppouma (rekisteröintiraja jossain 1-2 tn paikkeilla) tai suurin nopeus koneajossa (rekisteröintiraja 10-15 kn paikkeilla).
- Jack flash
Wiki-c kirjoitti:
Kiitos oikaisusta! Luulin että rekisteröidyn veneen kuljettamiselle on alaikäraja, mutta se olikin lakitekstissä vain rekisteröidyn moottoriveneen kuljettajalle. Hyvä juttu. Muutoin olen kyllä sitä mieltä että 20 hp perämoottorilla varustettu lätyskä joka kulkee 30 kn on melkoisen paljon vaarallisempi alaikäisen käsissä kuin 5,6 metrinen avofiskari 3-5 hp Wikströmmillä varustettuna. Mutta johonkinhan se raja pitää laittaa, nyt kriteereinä ovat veneen pituus ja koneteho, kun järkevämpiä mittalukuja meikäläisen mielestä olisivat veneen uppouma (rekisteröintiraja jossain 1-2 tn paikkeilla) tai suurin nopeus koneajossa (rekisteröintiraja 10-15 kn paikkeilla).
Miten tuota ikärajaa valvotaan ? Itse en ainakaan voi varmasti eroittaa 14 kesäistä kossia 16 vuotiaasta. Laki ei käsitääkseni velvoita kuljettajaa kantamaan mukanaan henkkareita.
- "pitää tulkita"?
Juntski kirjoitti:
Kyllä se pitää tulkita niin, että kun alus käyttää konevoimaa kulkiessaan veden halki se on konealus ja purjeita etenemiseen käyttäessään se on purjealus oli siihen asennettu kone tai ei. Tuttu juttu jo väistämissääntöjä tulkittaessa. Mutta riittääkö se, että aluksen vastuullinen päälikkö täyttää tuon ikä vaatimuksen vaikka ohjailiana toimisikin alle 15 vuotias lapsi päälikön valvonnassa ?
Se pitää tulkita niinkuin suomalainen lainsäätäjä on tarkoittanut eikä se lainsäätäjä ole ollenkaan välttämättä tarkoittanut samaa rajanvetoa kuin väistämissääntöjen käsitteet "konealus" ja "purjealus". Koko ongelmahan on siinä, että kukaan ei nyt tiedä varmuudella, mitä on tarkoitettu. Itse asiassa on syytä epäillä, että koko juttu on lapsus ja sana "moottorikäyttöinen" on jäänyt vahingossa, peruina ajalta, jolloin purjeveneitä ei tarvinnut rekisteröidä ollenkaan.
- Salainen_Agentti
Jack flash kirjoitti:
Miten tuota ikärajaa valvotaan ? Itse en ainakaan voi varmasti eroittaa 14 kesäistä kossia 16 vuotiaasta. Laki ei käsitääkseni velvoita kuljettajaa kantamaan mukanaan henkkareita.
Asia selviää helposti henkilötunnusta kysymällä tai käskemällä kuski laitokselle henkkareiden kera.
- moi kaikki
Salainen_Agentti kirjoitti:
Asia selviää helposti henkilötunnusta kysymällä tai käskemällä kuski laitokselle henkkareiden kera.
saakos 12v ajaa flipper 757 moottorivenettä mis on 70hp ja 2,2hp moottorit niin et ei oo ees avaimii isoon vaan tol 2,2hp?
- moi taas
moi kaikki kirjoitti:
saakos 12v ajaa flipper 757 moottorivenettä mis on 70hp ja 2,2hp moottorit niin et ei oo ees avaimii isoon vaan tol 2,2hp?
korjaan 575 ei 757
- rekisterissä
moi taas kirjoitti:
korjaan 575 ei 757
Jos vene on rekisteröity, kuten kuuluisi, niin ei saa. Säädös ei puhu mitään konetehoista vaan rekisteröidystä veneestä.
Lapsi ei saa säädösten mukaan edes ohjata jos isä soutaa konerikon sattuessa rekisteröityä venettä. Toki viranomaiset todennäköisesti silloin jättävät rangaistusvaatimuksen tekemättä, mutta varmaa se ei ole. rekisterissä kirjoitti:
Jos vene on rekisteröity, kuten kuuluisi, niin ei saa. Säädös ei puhu mitään konetehoista vaan rekisteröidystä veneestä.
Lapsi ei saa säädösten mukaan edes ohjata jos isä soutaa konerikon sattuessa rekisteröityä venettä. Toki viranomaiset todennäköisesti silloin jättävät rangaistusvaatimuksen tekemättä, mutta varmaa se ei ole.Itse olen aikoinaan kärynnyt neljä kertaa "alaikäisenä" ajamisesta. Kaksi kertaa venepoliisien toimesta, ja kaksi kertaa merivartioston toimesta. Joka kerralla kyseessä oli puhallusratsia. Sakkoja en saanut kertaakaan, hieman nuhteita iästäni ja siinä se oli..
Toki tiesin mitä tein, ja hallitsin venettä täysin, varusteet kunnossa ja hyvät merimiestavat käytössä.
Mahtaako meno olla ankarampaa nykyään?
P.S. Olen ollut "laillisessa iässä" jo 19 vuotta, joten tutkintapyyntöjä on turha rustailla ;)- J.J.Peltsi
rekisterissä kirjoitti:
Jos vene on rekisteröity, kuten kuuluisi, niin ei saa. Säädös ei puhu mitään konetehoista vaan rekisteröidystä veneestä.
Lapsi ei saa säädösten mukaan edes ohjata jos isä soutaa konerikon sattuessa rekisteröityä venettä. Toki viranomaiset todennäköisesti silloin jättävät rangaistusvaatimuksen tekemättä, mutta varmaa se ei ole.Lakia lukemalla ei suoraan saa selville miten tuo kuljettaja määritellään.
Ministeriö tasoista vastausta en ole asiaan saanut, mutta virkamiestasolla asiaa tulkitaan siten, että alle 15-vuotias lapsi voi pitää ruoria, jos paikalla on sellainen henkilö joka voi tarvitessa puuttua aluksen ohjailuun. Vrt. matruusi voi ohjailla konttilaivaa perämiehen antamien ohjailu komentojen mukaan. - Valitettavasti
Juntski kirjoitti:
Kyllä se pitää tulkita niin, että kun alus käyttää konevoimaa kulkiessaan veden halki se on konealus ja purjeita etenemiseen käyttäessään se on purjealus oli siihen asennettu kone tai ei. Tuttu juttu jo väistämissääntöjä tulkittaessa. Mutta riittääkö se, että aluksen vastuullinen päälikkö täyttää tuon ikä vaatimuksen vaikka ohjailiana toimisikin alle 15 vuotias lapsi päälikön valvonnassa ?
Kyllä se on niin, että vaikka soutaisit 2 m:n kumivenettä, joka on varustettu 2 hv perämoottorilla, juovuspäissäsi moottori nostettuna yläasentoonsa, niin virkavalta paikalle osuessaan kirjoittaa pikavoiton sikäli mikäli promillet on yli 1.
Tässä valossa laki tulkitaan siten, että mikäli rekisteröintivelvollinen purjealus on varustettu moottorilla, katsotaan se kuljettan ikä- ja kuntovaateiden puolesta moottorialukseksi. - -Mika-
Valitettavasti kirjoitti:
Kyllä se on niin, että vaikka soutaisit 2 m:n kumivenettä, joka on varustettu 2 hv perämoottorilla, juovuspäissäsi moottori nostettuna yläasentoonsa, niin virkavalta paikalle osuessaan kirjoittaa pikavoiton sikäli mikäli promillet on yli 1.
Tässä valossa laki tulkitaan siten, että mikäli rekisteröintivelvollinen purjealus on varustettu moottorilla, katsotaan se kuljettan ikä- ja kuntovaateiden puolesta moottorialukseksi.Koska vaikka ei olisi sitä moottoria ollenkaan niin se pikavoitto rapsahtaa vesiliikennejuopumuksesta. Ei sitä ole määritelty koskemaan vain moottorialusten kuljettajaa......
Rekisteröintivelvollinen purjevene on purjevene eikä moottorialus, niin kauan kuin kone ei käy...
- tarkoitetaan
aluksen päällikköä, siis sitä henkilöä joka on vastuussa aluksen ohjailusta. Ruoria voi pitää joku toinenkin, myös alle 15-vuotias.
- tiukemmat kriteerit
Aluksen koosta riippuen siinä voi olla useampia kuljetustehtävään vastuullisena osallistuvia. Jos alukseen tehdään puhallusratsia, puhallutetaan koko vahti. Jos laivan miehitystodistuksessa vaaditaan ruorimies/tähystäjä ohjaamoon, tulee tällä henkilöllä olla pätevyyskirja tähän tehtävään.
Kyllä lapsi voi pitää hitaan veneen ruoria, jos päällikkö on sekunnin päässä aina valmiina tarttumaan ruoriin. Mutta jos ison veneen laituriinajoa yritetään siten, että pikkulapsi on ruorissa, niin ottaapa päällikkö aikamoisen riskin. Maksaa kyllä kaikki kolhut ja vakuutusyhtiö voi hyvinkin kieltäytyä vastuusta. Ja jos on kyse nopeasta ja tehokkaasta veneestä, missä kaikki hallintalaitteet on keskitetty yhteen ohjailupaikkaan on ruori, spaakit, trimmit kaikki siten, että vain kuskin pukilta ylettyy, niin ei sille pukille istu muu kuin lain vaatimukset kaikissa suhteissa täyttävä henkilö. - kokenut 39
tiukemmat kriteerit kirjoitti:
Aluksen koosta riippuen siinä voi olla useampia kuljetustehtävään vastuullisena osallistuvia. Jos alukseen tehdään puhallusratsia, puhallutetaan koko vahti. Jos laivan miehitystodistuksessa vaaditaan ruorimies/tähystäjä ohjaamoon, tulee tällä henkilöllä olla pätevyyskirja tähän tehtävään.
Kyllä lapsi voi pitää hitaan veneen ruoria, jos päällikkö on sekunnin päässä aina valmiina tarttumaan ruoriin. Mutta jos ison veneen laituriinajoa yritetään siten, että pikkulapsi on ruorissa, niin ottaapa päällikkö aikamoisen riskin. Maksaa kyllä kaikki kolhut ja vakuutusyhtiö voi hyvinkin kieltäytyä vastuusta. Ja jos on kyse nopeasta ja tehokkaasta veneestä, missä kaikki hallintalaitteet on keskitetty yhteen ohjailupaikkaan on ruori, spaakit, trimmit kaikki siten, että vain kuskin pukilta ylettyy, niin ei sille pukille istu muu kuin lain vaatimukset kaikissa suhteissa täyttävä henkilö.Tuttavien poika, joka oli silloin ehkä 16 vuotias, sai Vääksyn kanavanvartijalta julkiset kehut, kun ajeli täysin rajoitusten mukaan ja hallitsi veneen muutenkin täysin. Veneessä oli kyllä tehoa ja huiput noin 50 solmua, mutta nuorella miehellä riitti malttia ajella kanavassa 6 solmua ilman minkään laista esittämistarvetta.
Tosin häntä ei venemiehenä silloin enää voinut kutsu "lapseksi". - se juuri on
kokenut 39 kirjoitti:
Tuttavien poika, joka oli silloin ehkä 16 vuotias, sai Vääksyn kanavanvartijalta julkiset kehut, kun ajeli täysin rajoitusten mukaan ja hallitsi veneen muutenkin täysin. Veneessä oli kyllä tehoa ja huiput noin 50 solmua, mutta nuorella miehellä riitti malttia ajella kanavassa 6 solmua ilman minkään laista esittämistarvetta.
Tosin häntä ei venemiehenä silloin enää voinut kutsu "lapseksi".Alle 15 vuotiaat ovat lapsia ja yli 15 vuotiaat saavat lain mukaan toimia veneen kuljettajina, mikäli heillä on tarvittava taito ja kokemus. Eli lopputulos, alle 15 vuotias ei ole missään olosuhteissa kelvollinen sellaisen veneen kuljettajaksi, mitä laki tarkoittaa. Ei laki kiellä häntä kiinnitysköyteen tarttumasta, mutta veneellä on joku toinen kuljettaja ja hänellä ankara vastuu.
se juuri on kirjoitti:
Alle 15 vuotiaat ovat lapsia ja yli 15 vuotiaat saavat lain mukaan toimia veneen kuljettajina, mikäli heillä on tarvittava taito ja kokemus. Eli lopputulos, alle 15 vuotias ei ole missään olosuhteissa kelvollinen sellaisen veneen kuljettajaksi, mitä laki tarkoittaa. Ei laki kiellä häntä kiinnitysköyteen tarttumasta, mutta veneellä on joku toinen kuljettaja ja hänellä ankara vastuu.
Jo asiatonta, lue vaikka viimesin kommenttini rangaistuksista..
Ottaako niin pahasti päähän, kun jotkut ihmiset oppivat veneilijöiksi jo syntymästään, ja toiset eivät koskaan??
- naurettavaaaa
Hehheh meikäläinen kävi silloisen purjehtijaliiton ohjaajakoulutukset ja teki valmennushommia rekisteröidyillä veneillä, vaikkei ikää ollutkaan. Tuo 15 vuoden ikäraja on suoranainen vitsi.
- naurattaa ja paljon
Ja lisänä vielä, että ajoin ensimmäisen kerran rekisteröityä venettä 6-vuotiaana, ja 12-vuotiaana ajoin yli 8 metrisellä moottoriveneellä Porkkalan selän yli 1,5m sivuaallokossa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 952143
- 1291398
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.231350Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau291308- 681223
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3371028- 89965
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?56904- 122787
- 82776