Näin äiteinpäivän aattona on ollut erityisen siunattu sapatti palstalla. Pääaihe on ollut Riitan ehkä tärkein paljastus Ellenistä - että Ellen sai näyn, (EGW:n omista lähteistä Riitta sen poimi) että muut käskyt on naulittu ristille, mutta sapatinpäivää ei ole ristiinnaulittu. Vilkas ja hedelmällinen keskustelu siitä poiki. Joku adventisti huomautti adventistien pitävän kaikki käskyt ja alex-kasi nousi vastarintaan. Ja onhan kiistatta niin, ettei EGW vaadi kuin vain sapattikäskyä. Sekin vain oikean päivän valinnan osalta. Minun ja muutamien muiden esille nostama asia sivuaa vahvasti edellistä. Jeesuskaan ei nostanut tentatessaan käskysitä kuin vain 5 käskyä esiin. Tosin sapattikäsky ei niihin sisältynyt. Kun tutkivan tuomion kohteena oleva nuorukainen tunnusti noudattaneensa kaikkia niitä nuoresta pitäen, sanoi Jeesus yhden vielä puuttuvan. Mutta se ei ollut sapatti vaan rakkaus. Jeesus oli kuullut sanottavan vanhoille: älä tapa. Meidät Jeesus-sukupolven edustajat Jeesus tutkii tarkemmin. "Älä tapa" -käskyyn viitaten Jeesus leimaa tappamiseksi jo sen, että sanoo toista "hulluksi" ja lisää tuomion, jota ei vanhoille sanota: "ansainnut helvetin tuomion". Vanhat ansaitsivat vain "oikeuden tuomion". On eroa kirjallisella tuomiolla ja helvetin tuomiolla! Kun näin on, meidän tulee siirtää katseemme kivitauluista omaan sisimpäämme ja katsoa, ettemme ketään herjaa syyttä suotta arvostellen. Perustelut tuomitsemiselle pitää olla vankat ja suoraan Sanasta. Matt 5:21-22 21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'. 22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen. Jeesusken puhe jatkuu ... AHDAS PORTTI Tässä alla, Jeesuksen jatkosanoissa, ahdas portti noiden huonojen ansioiden korjaamiseksi - meille jokaiselle riittää puuhaa siinä suhteessa. Joten jättäkäämme sapattiopin ja helvettiopin ja pedonmerkkiopin alkeet ja pyrikäämme eteenpäin. Vaikuttaa rankalta, mutta varmasti on palkitsevaakin. (Matt 5:)23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, 24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi. Kun näin, Jumalan armosta, kykenemme tekemään, niin meillä on suurempi uskallus odottaa Herralta myös vastauksia rukouksiimme.
Vastaukset 15
- Epäilijä
Sapatinvietto oli varmaan helpompaa jollekin paimentolaisyhteisölle, jonka yhteiskunnan rakenne oli eri kuin meidän. Ellen White sitten lievensi ehdotonta käskyä sanomalla, että kyllä niitä sairaita saa hoitaa. Niinpä monet sitten valitsevat terveydenhuollon ammatin, niin ei tarvitse pähkäillä työn ja sapatin aiheuttamaa vaivaa. Jos Suomessa kaikki ryhtyisivät sapattilepoon, miten kävisi. Kuka hoitaa sähkölaitoksen? Sähköähän tarvitsevat adventistit ja ei-adventistit 24/7. Puolustusvoimat vahtivat rajojamme koko ajan, ei siellä voi ajatella sapattia. On laitoksia, joiden on oltava toiminnassa aina: säteilyturvakeskus, ilmavalvonta, ilmatieteen laitos, vesilaitos, ydinvoimalat, puolustus, poliisi, sairaalat, palokunnat. Kyllä adventisti valuttaa vettä sapattina, jonka jonkun muu työ on tuottanut. Kantturat on hoidettava aina. Kyllä se maito ja piimä kelpaavat adventisteillekin, ainakin joillekin, vaikka se olisi lypsetty sapattina. Jos talo leimahtaa tulee, niin kyllä se adventistikin soittaa palokunnan eikä ala rukoilla talon sammumista. Ja radiotakin saa kuunnella sapattina, mutta ei nyt mitä tahansa vaan "moraalisesti sopivaa". Telkkua saa katsoa, kun Ellen-parka ei tiennyt sellaisesta vielä mitään. Ei tietenkään moraalitonta saa katsoa, mutta monet katsovat. Ja jokuhan niitä ohjelmia sinne lähettää ja tekee töitä. Ja sitten saa bussilla mennä kirkkoon ja joku tekee työtä ja ajaa sitä bussia tai junaa. Että on se Mooseksen laki tältä osin hankala toteuttaa.
- sähköä ole tarvinneet
vuosisatoihin, joten mitä urputat...
- hyvä esim.....
sähköä ole tarvinneet kirjoitti:
Kun Israelilaiset elivät maassaan, paimenet tekivät seitsenpäiväistä viikkoa. Ei lampaita ja nautoja voi jättää paimentamatta ja lypsämättä. Eikä ihmiset muuallapäin olleet kuulleet sapateista yhtään mitään. .Mooseksen kirja: 4:19 ja ettet, kun nostat silmäsi taivasta kohti ja katselet aurinkoa ja kuuta ja tähtiä, kaikkea taivaan joukkoa, anna vietellä itseäsi kumartamaan ja palvelemaan niitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, on jakanut ne kaikille muille kansoille koko taivaan alla.
"Krsitusken laki" on verrattomasti vaativampi kuin 10 käskyn hiekkalaatikko! Matt. 5:27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'. Matt. 5:28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa. Lain taulut koostuu kahdeksasta konkreettisesta kiellosta ynnä parista teoreettisesta ja ylimalkaisesta kehotuksesta. Rakkauden laki ei ole tietenkään tuota kieltolakia vastaan, mutta ei myöskään tarvitse moista! Room. 13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys. Gal. 5:18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla. Gal. 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain. 1. Kor. 9:20-22 20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset; 21 ilman lakia oleville ikäänkuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Jumalan lakia, vaan olen Kristuksen laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia; 22 heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia. Herran siunaus yllenne, rakkaat lukijat! Antti
2. Moos. 35:3 Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin." Hiilen hehkussa ei sitä makkaraa sovi sapattina paistaa, mutta mikäs synti se on, jos sähköuunissa makkaransa paistaa, jos ei nyt ihan itelle, niin naapurille.
- Kyse onkin
... siitä, että sapatinvietto saattoi onnistua paimentolaisyhteisössä. Miten sitten meillä, jos kaikki ryhtyisivät sapattina eli lauantaina lepoon? Ei pääsisi edes kirkkoon, kun bussi ei kulje ja uskonveli ei ota kyytiinsä.
- valitettavasti
Kyse onkin kirjoitti:
... siitä, että sapatinvietto saattoi onnistua paimentolaisyhteisössä. Miten sitten meillä, jos kaikki ryhtyisivät sapattina eli lauantaina lepoon? Ei pääsisi edes kirkkoon, kun bussi ei kulje ja uskonveli ei ota kyytiinsä.
Olet paimentolaisten suhteen aivan väärässä. Heillä nimenomaan sapattienvietto ei onnistunut. Mooseksen laki koski kaupunkilaisia joilta puuttuivat paimentajan ja karjankasvattajan työn velvoitteet. Ja urbaanin elämän edustajahan sinäkin lienet, kun et tosi työstä tiedä mitään. Suomessa metsätyötkin olivat erämaan kaukaisuudessa josta matka ihmisten ilmoille oli työn ja tuskan tana menneinä nuoruuteni aikoina. Siellä metsässä se vapaakin vietettiin. Kirkkoihin ei ollut menemistä saati sitten hankkiutua adventtikirkkoon, johon matkaa oli tuhat kilometriä. Eihän sellaiseen saanut viikossa edes matkarahoja!
- ammuuuuu
valitettavasti kirjoitti:
Olet paimentolaisten suhteen aivan väärässä. Heillä nimenomaan sapattienvietto ei onnistunut. Mooseksen laki koski kaupunkilaisia joilta puuttuivat paimentajan ja karjankasvattajan työn velvoitteet. Ja urbaanin elämän edustajahan sinäkin lienet, kun et tosi työstä tiedä mitään. Suomessa metsätyötkin olivat erämaan kaukaisuudessa josta matka ihmisten ilmoille oli työn ja tuskan tana menneinä nuoruuteni aikoina. Siellä metsässä se vapaakin vietettiin. Kirkkoihin ei ollut menemistä saati sitten hankkiutua adventtikirkkoon, johon matkaa oli tuhat kilometriä. Eihän sellaiseen saanut viikossa edes matkarahoja!
En tiedä mitä tosityöllä oikein tarkoitat, mutta olen elättänyt itseni muun muassa hoitamalla muiden kakaroita, toisten kantturoita ja maatiloja, tiskaamalla, siivoamalla sekä autokuskina. Ja kaikki ihan laillisesti ja verotkin olen maksanut mukisematta. Kiitos kannustuksesta.
- vaan turpaan
valitettavasti kirjoitti:
Se on oikein: urpaanit ne on itseriittoisia ja surkuhupaisia. Turpaan vaan! Kehtaavatkin tulla tänne mokomien juttujensa kanssa vehtaamaan. Helssingissäkin asuvat jossain kuuden neliön kopissa, mitä ne tietävät oikeesta elämästä saloilla ja korvessa?
- kalex-asi
Kyllä näiltä adventisteilta vaaditaan nimi paperiin jossa he sitoutuvat pitämään lain,sitoumus pitää sisällään 13 kohtaa. >>6. Do you accept the Ten Commandments as still binding upon Christians; and is it your purpose, by the power of the indwelling Christ, to keep this law, including the fourth commandment, which requires the observance of the seventh day of the week as the Sabbath of the Lord?
- eiksjeh ?
Niimpä tulikin pidetyksi Sapattia yhtä pyhästi kuin palstan adventistitkin! Mistähän ne meille vikoilee?
Joo-o ... Raamatun kirjoitusten äärellä tämä sapatti tuli vietettyä uskollisesti. Ja ilmeisen moni adventisti teki samoin vastaillessaan vaikkapa minulle, Raamatusta vastauksia keskusteluun etsien. Teemme siunattua sapattipalvelusta adventisteille. Mutta kello vaihtaa kohta päivän, joten huomiota äideille: jokainen äiti on paras äiti. Alkuseurakunnan aikoihin joku lahko tai lohko koetti olla kovin lakihenkinen ja alkoi väittää, että lapsia tekevät kristityt joutuvat kadotukseen. Että täytyy siinä mielessä neitseenä pysyä. Paavali kiivastui pyhästi tuosta niin, että kirjoitti vastavedon. Tätä Paavalin tarkoituksellista ylilyöntiä - vastavetoa harhaoppia vastaan - ei pidä ottaa kirjaimellisesti, sillä tarvetta siihen ei ole: 1. Tim. 2:15 Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä. Ps. 127:3 Katso, lapset ovat Herran lahja, ja kohdun hedelmä on anti.
- lähimmäisisi ?
Kaikki kirjoituksesi ovat vastaan. Oletko täällä samasta kuin Ellen_2 alias uskova_1.
Mark. 9:39 Mutta Jeesus vastasi: "Älkää estäkö häntä. Eihän yksikään, joka tekee voimateon minun nimessäni, voi heti perään puhua minusta pahaa. Luuk. 9:50 Mutta Jeesus vastasi: "Älkää estäkö. Joka ei ole teitä vastaan, on teidän puolellanne." [Matt. 12:30; Luuk. 11:23] Uskon puolesta minä olen kutsuttu tällä palstalla mukana olemaan. Ja sen voit nähdä epäuskoa paljastavista kirjoituksistani. Minä olen asioiden puolesta, enkä jotain henkilöitä vastaan. Vain totuus yhdistää ja Totuus. Siksi valheet on saatava pois välistä.
Sunnuntain ratoksi, kerrattaisiinko vielä tärkeää asiaa lihallisuuden ja hengellisyyden välisestä suuresta taistelusta. Nimittäin aloitukseni koskien Sirkka-Iitan outoa tulkintaa - se poikikin mielenkiintoisen sanailun lihallisuuden ja hengellisyyden välillä. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000043799098
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1051699
- 721284
- 901252
Jasmin vauhdissa
Kyllä pitää Jassulla kiirettä, kun yhtenään menoa mun äidin, isäpuolen ja Markon kanssa Ossianin ollessa tietysti sulois2801043- 47971
- 95939
- 83835
- 50802
- 55763
- 48755