JEESUS PARANTAA SOKEANA SYNTYNEEN Joh.9:1-41 1. Varsinainen ihmetyö (1-12) --- 9:1 Ja ohi kulkiessaan hän näki miehen, joka syntymästään saakka oli ollut sokea. 9:2 Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä sanoen: "Rabbi, kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?" 9:3 Jeesus vastasi: "Ei tämä tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki. 9:4 Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä hänen tekojansa, joka on minut lähettänyt; tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä. 9:5 Niin kauan kuin minä maailmassa olen, olen minä maailman valkeus." 9:6 Tämän sanottuaan hän sylki maahan ja teki syljestä tahtaan ja siveli tahtaan hänen silmilleen 9:7 ja sanoi hänelle: "Mene ja peseydy Siiloan lammikossa" - se on käännettynä: lähetetty. - Niin hän meni ja peseytyi ja palasi näkevänä. 9:8 Silloin naapurit ja ne, jotka ennen olivat nähneet hänet kerjääjänä, sanoivat: "Eikö tämä ole se, joka istui ja kerjäsi?" 9:9 Toiset sanoivat: "Hän se on", toiset sanoivat: "Ei ole, vaan hän on hänen näköisensä". Hän itse sanoi: "Minä se olen". 9:10 Niin he sanoivat hänelle: "Miten sinun silmäsi ovat auenneet?" 9:11 Hän vastasi: "Se mies, jota kutsutaan Jeesukseksi, teki tahtaan ja voiteli minun silmäni ja sanoi minulle: 'Mene ja peseydy Siiloan lammikossa'; niin minä menin ja peseydyin ja sain näköni". 9:12 He sanoivat hänelle: "Missä hän on?" Hän vastasi: "En tiedä".
Jeesus parantaa sokeana syntyneen, Joh.9:1-41
20
729
Vastaukset
1. Varsinainen ihmetyö (1-12) ---- Jeesus kulkee opetuslapsineen pyhäkössä ja kohtaa miehen, joka syntymästään saakka oli ollut sokea (1). Mies sai elantonsa kerjäämällä ohikulkijoilta almuja. Opetuslapsille oli käsittämätöntä, että miksi onnettoman piti kärsiä syntymästään saakka (2). Juutalaisten käsitysten mukaan sairauden ja synnin välillä oli syy-yhteys. Jeesus selittää sen tapahtuneen siksi, että Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki (3). Sokea mies tarvitsi Herran apua. Hän ei nähnyt luonnollisilla silmillään, eikä myöskään hengellisillä silmillään. Jeesus parantaa sokean miehen (6,7). Hän tietää, että tämä hänen hyvä työnsä sapattina (14) oli kiihdyttävä vastustajien vihan ilmiliekkiin. Jeesus ei etsinyt ihmisten, vaan Jumalan mielisuosiota.
Juutalaisten käsitysten mukaan sairauden ja synnin välillä oli siis syy-yhteys. Mitä mieltä sinä olet asiasta?
- menestusteologian
Tapio522 kirjoitti:
Juutalaisten käsitysten mukaan sairauden ja synnin välillä oli siis syy-yhteys. Mitä mieltä sinä olet asiasta?
edustaja? Missä sairaus on synnin seurausta.
menestusteologian kirjoitti:
edustaja? Missä sairaus on synnin seurausta.
En kannata ns. "ylätien kristillisyyttä". Sen mielestä uskovan ei tarvitse olla "köyhä eikä kipeä". Se lupaa kannattajilleen ajallista menestystä, rikkautta ja terveyttä ja uskoo voivansa asettua kaiken alamittaisuuden, köyhyyden, sairauden ja viheliäisyyden, jopa itse saatanankin yläpuolelle. Kannatan ns. ristinteologiaa.
Tapio522 kirjoitti:
En kannata ns. "ylätien kristillisyyttä". Sen mielestä uskovan ei tarvitse olla "köyhä eikä kipeä". Se lupaa kannattajilleen ajallista menestystä, rikkautta ja terveyttä ja uskoo voivansa asettua kaiken alamittaisuuden, köyhyyden, sairauden ja viheliäisyyden, jopa itse saatanankin yläpuolelle. Kannatan ns. ristinteologiaa.
Paavali joutui toteamaan: ... minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä (2Kor. 12:10. Usein Jumala salaa tässä maailmassa voimansa ja kätkee sen heikkouteen. Kuitenkin Kaikkivaltias Jumala teki ihmeitä Raamatun aikoihin ja halutessaan tekee niitä myös tänään. Meille ei ole luvattu helppoa tietä, ei kunniaa eikä menestystä. Apostolit joutuivat suuriin vaikeuksiin ja ahdistuksiin Kristuksen nimen tähden. Paavali oli jopa mielistynyt näihin ahdistuksiin, koska hän tiesi, miksi hän Mestarinsa tavoin joutui kärsimään. Useimmat meistäkin joudumme kantamaan kipumme ja sairautemme hautaan asti. Apostoli Jaakob sanoo: Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona, kun joudutte moninaisiin kiusauksiin, tietäen, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä (Jaakob 1:1-2). Herra antakoon meille viisautta, että oppisimme mekin pitämään pelkkänä ilona joutuessamme koettelemuksiin ja kiusauksiin. Herra vastaa rukouksiimme, kun uskossa ja epäilemättä tätä rukoilemme (Jaakob 1:5,6). -- 1. Ah, tiesi usko haltuun Herran ja turvaa Isään rakkaaseen. Hän auttaa nyt ja kruunaa kerran myös sinut taivaan autuuteen. Ken tiensä uskoo Herralle, ei rakenna se hiekalle. 4. Hän aina meille lohdutuksen tuo oikealla hetkellä. Hän kuulee hartaan kaipauksen ja pysyy meitä lähellä. Hän ehtii kyllä auttamaan, yllättää meidät armollaan. (Virsi 370:1,4)
2. Tutkinto (13-34) FARISEUKSET KUULUSTELEVAT PARANTUNUTTA -- Parantunut mies viedään fariseusten eteen kuullusteltavaksi (14). Fariseukset, tai ainakin osa heistä, epäili sokeana syntyneen parantumisen todenperäisyyttä. Ihmehän oli tapahtunut sapattina (16). Vaikka fariseukset saivat varman vakuutuksen parannetulta itseltään (15, 24-30) sekä hänen vanhemmiltaan (18-23) , eivät he sittenkään tahtoneet uskoa. Varmana mielipiteenään fariseukset pitivät Jeesusta syntisenä ihmisenä (24.31). Fariseukset joutuvat raivon valtaan. Heidän kiukkunsa lisääntyi. He eivät voineet tehdä tyhjäksi parantuneen todistusta ja parempia keinoja löytämättä he alkavat pilkkaamaan parantunutta (28). Näin fariseukset osoittivat sisäisen paatumuksensa tilan.
3. Lopputulos (35-41) -- 9:35 Ja Jeesus sai kuulla heidän ajaneen hänet ulos; ja hänet tavatessaan hän sanoi hänelle: "Uskotko sinä Jumalan Poikaan?" 9:36 Hän vastasi ja sanoi: "Herra, kuka hän on, että minä häneen uskoisin?" 9:37 Jeesus sanoi hänelle: "Sinä olet hänet nähnyt, ja hän on se, joka sinun kanssasi puhuu". 9:38 Niin hän sanoi: "Herra, minä uskon"; ja hän kumartaen rukoili häntä. 9:39 Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi". 9:40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: "Olemmeko mekin sokeat?" 9:41 Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy". -- Jeesus paransi syntymästään sokean miehen (Joh.9:1-41) Jeesus ei jättänyt ihmettä erilliseksi tapahtumaksi, vaan aloittaa jatkokeskustelun hengellisestä sokeudesta ja näkökyvystä. Sokeana syntyneen parantamisella oli aivan vastakkainen vaikutus fariseuksiin kuin parannettuun. Samalla kun Jeesus teki sokeana syntyneen ruumiillisesti ja hengellisesti näkeväksi, teki ihmetyö fariseukset, jotka sanoivat me tiedämme (Joh.9:24,29) ja me näemme (41), entistä enemmän sokeiksi. Ulkokultaisuudessaan fariseukset eivät nähneet omaa syntisyyttään. Heidän ei tarvinnut etsiä pelastusta synnistä, josta ei kukaan ole vapaa.
Miten sinä selittäisit seuraavan jakeen (Lue asiayhteys): Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy" (9:41)? Miten se koskee meitä?
Tapio522 kirjoitti:
Miten sinä selittäisit seuraavan jakeen (Lue asiayhteys): Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy" (9:41)? Miten se koskee meitä?
Virsi 361 --- 1. Koska valaissee kointähtönen mua köyhää kerjääjää? Koska päättyy matka yöllinen? On yhä hämärää. Taivaalle nostan yhtenään katseeni kaipaavan. Valoa jos en näekään, sen tiedän loistavan. 2. Koska vakuudeksi armosta jo valo koittanee? Koska päässee sydän vaivasta ja usko kasvanee? Ah, pääsisinpä näkemään jo Herran autuuden! Vaan vaikken vielä nähnytkään, saan kerran nähdä sen. 3. Herra Jeesus, pyydän sinua kaikesta sielusta, hoida Hengelläsi minua, murheissa lohduta. Kirkasta, Herra, itsesi nyt sydämelleni ja verelläsi puhtaaksi tee omatuntoni. 4. Kun mä kerran pääsen tuntemaan voimaa sun veresi, en mä enää jouda tuhlaamaan kallista lahjaasi. Tee minut kaipaavaiseksi, tyhjäksi kokonaan, armoa kerjääväiseksi, armosi että saan. 5. Herra Jeesus, eteen katseesi käyn tässä toivossa. Kyynelin nyt käännyn puoleesi ja pyydän armoa. En mene pois, ennen kuin saan haavoissas kalliissa levon ja ilon autuaan, niin, aamen uskossa.
- sana tulee lihaksi
Monissa Raamatun ihmeissä Jumala/Jeesus käyttää jotain materiaalia. Lesken öljy,leipäihmeet, silmän tekeminen, ehtoollinen, kaste, jne. Jeesus käyttää materiaalia ihmeen tekemiseen. 9:11 Hän vastasi: "Se mies, jota kutsutaan Jeesukseksi, teki tahtaan ja voiteli minun silmäni ja sanoi minulle: 'Mene ja peseydy Siiloan lammikossa'; niin minä menin ja peseydyin ja sain näköni".
Jo Raamatun alkulehdiltä voimme lukea: 1.Moos. 1:2 Jumalan Henki liikkui vetten päällä. -2. Piet. 3:5 Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta.
- enemmän.
Tapio522 kirjoitti:
Jo Raamatun alkulehdiltä voimme lukea: 1.Moos. 1:2 Jumalan Henki liikkui vetten päällä. -2. Piet. 3:5 Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta.
Jumala on taivaissa. Eikä Hänen Pyhä Henkensä liiku maanpäällä.
- läsnäoleva,
enemmän. kirjoitti:
Jumala on taivaissa. Eikä Hänen Pyhä Henkensä liiku maanpäällä.
Jumala on jokapuolella Henkensä kautta läsnäolevana. Et sinä pääse Jumalaa pakoon minnekään.
- keskustella palstalla
kun esittää kysymyksiä ja niihin etupäässä itse vastaa? Jumala kun kysyy, niin odottaa ensin, että ihminen vastaa. Mutta sinähän olet myös niitä, jotka asettuu Jumalan paikalle. Onko kiva olla jumala?
"...kun esittää kysymyksiä ja niihin etupäässä itse vastaa"? --- Kyllä sinullakin on mahdollisuus osallistua keskusteluun. Tämähän on keskustelupalsta, aiheena Raamattu (Nyt Joh.9:s luku!).
- Taivaan Kuningatar.
Tapio522 kirjoitti:
"...kun esittää kysymyksiä ja niihin etupäässä itse vastaa"? --- Kyllä sinullakin on mahdollisuus osallistua keskusteluun. Tämähän on keskustelupalsta, aiheena Raamattu (Nyt Joh.9:s luku!).
Tapio, minulle on käynyt samoin kuin sinulle tuossa alussa. Kun olen lähettänyt viestin niin olenkin itse saanut vastauksen. Mielenkiintoisaa, ja kuitenkin meidän täytyy antaa ulos ne tiedot jotka saamme.
- hengellisessä
mielessä varmaan oletkin. Tässä parannettiin fyysisesti sokea. mutta hengellinen sokeus, se se vasta sokeutta onkin. Mitä se hyödyttää keskustella henkisokean kanssa? Lähde siitä liikkeelle.
- tarkoittaa
olet itse hengellisesti sokea ja olet sokaistu lahkopukairien käsien päällelaitossa, uudestikasteessa tai kaatamisessa
"Mitä se hyödyttää keskustella henkisokean kanssa? Lähde siitä liikkeelle". -- Ilmestyskirja puhuukin silmävoiteesta, jota meidän hengellisesti sokeitten ja köyhien tulee anoa. Ilm. 3:17-19 -- 3:17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston. 3:18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit. 3:19 Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
tarkoittaa kirjoitti:
olet itse hengellisesti sokea ja olet sokaistu lahkopukairien käsien päällelaitossa, uudestikasteessa tai kaatamisessa
Miksihän toisten haukkuminen, syyttely ja vikoilu on niin yleistä (tosi)uskovienkin keskuudessa. ( Vrt. Mark.3:1-6! Jeesuksen ajan fariseukset pitivät Jeesusta silmällä voidakseen syyttää häntä sapatin rikkomisesta.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433394Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan172602Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3762496Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!811730- 861395
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541070SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs70975- 74945
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.26751Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4704