Hei kertokaahan nyt ihmeessä, millainen oli psykologian pääsykoe tänä vuonna???? Oliko paljon väittämätyyppisiä tehtäviä? Erityisesti kiinnostaa, että millaisia tehtäviä he keksivät siitä nettiaineistosta?
Psykologian pääsykoe
23
13198
Vastaukset
- tuleva teletappi
koe oli melko challenger? vai olikos se challenging, dön't facking know and dönt cäre enimore. Koe, well, I would argue that it was quite challenging piece of shit. peace or shit, fuck ör die. yeeaah. noh, siis vakavasti puhuen, melko tiukka paketti oli koe, ainakin minulle. Gurut tietysti tekevät mitä haluavat ja imaisevat megapisteet helposti. Gurut on guruja ja muut on paperia. t. Tuleva Teletappi
- Tuleva psykologi
Viittitkös teletappi hieman valaista??? Millaista soopaa tänä vuonna työnnettiin???
- Tuleva Teletappi
Jou mästerminds! Mitkä ovat fiiliksenne, pääsenkö sisään psygaan? Hain vain stadiin, ofcourse?
- toivottavasti toinen tuleva...
Tilasto-osuus oli suhteellisen simppeli viime vuosiin verrattuna. Aineistoa oli ainakin paljon vähemmän. Tosin todennäköisyystehtävä oli aika ilkeiä. Opetettiin joku uusi kaava, jota sitten piti käyttää. Artikkeleista tuli 30 (?) monivalintaa, joissa oli kaikissa 4 (?) eri vastausvaihtoehtoa, joista piti valita sopivin. Esimerkiksi kysyttiin, mikä on käyttäytymisgenetiikan suurin anti psykologialle ja sitten siinä oli neljä eri väittämään ja piti ympyröidä yksi. Ei siis ollut sellaisia kyllä/ei/ei voi sanoa väittämiä, joita on useina viime vuosina ollut. Kysymykset olivat suurin osa ihan järkeviä ja käsittelivät artikkeleiden tärkeimpiä asioita. Oli joukossa tietysti vaikeita ja pikkutarkempiakin. Sitten päästään ainakin itselleni ehdottomasti haastavimpaan osaan eli kahteen logiikkatehtävään. Toisessa piti laskea, milloin syntyy toimintapotentiaali missäkin aksonissa, kun siihen summautuu tiettyjä kiihdyttäviä ja estäviä vistejä. Toisessa piti valita 36 kuvaajasta yksi tai useampi, jotka kuvaisivat tiettyjä tilanteita. Esim. kun omena putoaa puusta, miltä näyttävät x akselin ja ajan kuvaaja, tai vaikkapa y-kselin nopeuden ja y-akselin muutoksen kuvaaja. Olkaa hyvät ja tarkentakaa tehtävien sisältöjä ja kertokaa omia mielipiteitänne kokeesta. Itsellä ei ajatus toimi tämän enempää tähän aikaa illasta.. Kokonaisuutenaan koe oli todella erilainen kuin odotin, eikä ollenkaan sellainen, kuin olisin toivonut. Mutta nyt ei auta muu kun odottaa ja toivoa parasta.
- ffe
Moi, Neuronitehtävä oli melko hankala, sillä en oikein tiennyt, kuinka temporaalista summaatiota olisi pitänyt hyödyntää? Ohjeistuksessa ei eksplisiittisesi mainittu, miten aikasummautuminen vaikuttaa neuronin toimintaan.
- helessa
ffe kirjoitti:
Moi, Neuronitehtävä oli melko hankala, sillä en oikein tiennyt, kuinka temporaalista summaatiota olisi pitänyt hyödyntää? Ohjeistuksessa ei eksplisiittisesi mainittu, miten aikasummautuminen vaikuttaa neuronin toimintaan.
joo neuronitehtävä oli aika kinkkinen,,itselleni jäi hämärän peittoon myös miten ne Hz:t asiaan olisi pitänyt liittää,,koe meni harmittavan huonosti joten tuskin irtoaa paikkaa tänä(kään) vuonna,, ): no ehkä ensi vuonna osaa jo sitten varautua tähän "uuden" tyyppiseen kokeeseen paremmin..
- Kolmas kerta jo...
helessa kirjoitti:
joo neuronitehtävä oli aika kinkkinen,,itselleni jäi hämärän peittoon myös miten ne Hz:t asiaan olisi pitänyt liittää,,koe meni harmittavan huonosti joten tuskin irtoaa paikkaa tänä(kään) vuonna,, ): no ehkä ensi vuonna osaa jo sitten varautua tähän "uuden" tyyppiseen kokeeseen paremmin..
Koe oli minusta paljon haasteellisempi kuin useimpina vuosina. Olen aina ollut hyvä todennäköisyyslaskennassa mutta tänä vuonna en osannut soveltaa sitä kaavaa ollenkaan. Ohjeet olivat aika vähäiset muutamassa tehtävässä. Vaikeuksia tuotti myös se mitä tilastollista testiä olisi pitänyt käyttää kolmostehtävän a kohdan siinä roskisjutussa. Osaako joku sanoa? Myös viimeisen tehtävän xy-kuvaajien tunnistaminen oli ihan mahdotonta. Joten saattaa sitten tulla neljäskin haku kerta... :)
- ...
Kolmas kerta jo... kirjoitti:
Koe oli minusta paljon haasteellisempi kuin useimpina vuosina. Olen aina ollut hyvä todennäköisyyslaskennassa mutta tänä vuonna en osannut soveltaa sitä kaavaa ollenkaan. Ohjeet olivat aika vähäiset muutamassa tehtävässä. Vaikeuksia tuotti myös se mitä tilastollista testiä olisi pitänyt käyttää kolmostehtävän a kohdan siinä roskisjutussa. Osaako joku sanoa? Myös viimeisen tehtävän xy-kuvaajien tunnistaminen oli ihan mahdotonta. Joten saattaa sitten tulla neljäskin haku kerta... :)
Jeps, oli ihan älyttömän vaikeat kokeet. Sama juttu tuon todennäköisyystehtävän kanssa, periaatteessa osaan mutta tuo oli tehty hankalaksi tajuta. Käytin roskistehtävässä toistettujem mittausten testiä, mitäs muut? Entä ykköstehtävässä? Nuo kuvaajat olivat mielestäni käsittämättömät, eikä neuroni-tehtäväkään auennut kun aikakin loppui kesken. :/ Kolmas kerta siis minullakin edessä. Jos enää jaksan tätä toivotonta suota rämpiä.
- Kolmas kerta jo...
... kirjoitti:
Jeps, oli ihan älyttömän vaikeat kokeet. Sama juttu tuon todennäköisyystehtävän kanssa, periaatteessa osaan mutta tuo oli tehty hankalaksi tajuta. Käytin roskistehtävässä toistettujem mittausten testiä, mitäs muut? Entä ykköstehtävässä? Nuo kuvaajat olivat mielestäni käsittämättömät, eikä neuroni-tehtäväkään auennut kun aikakin loppui kesken. :/ Kolmas kerta siis minullakin edessä. Jos enää jaksan tätä toivotonta suota rämpiä.
Käytin roskistehtävässä khi2:seen riippumattomuustestiä. Tiedän muutaman muunkin jotka käytti sitä, mutta oon kuullut kyllä paljon muitakin testejä joit on käytetty mm. molemmat t-testit ja friedmanin testi. Ykkös a:ssa käytin tulomomentti korrelaatiokerrointa ja 1b:ssä osittaiskorrelaatio kerrointa. Mitä laitoitte 3B: tehtävään? Mustakin alkaa tuntua, että ehkä toi koe tyyppi ei vaan sovi mulle ja ens vuonna haen joko toiseen kaupunkiin psykaa tai sitten jotain ihan muuta aihetta. Kun ei toi lukeminen auta noihin logiikka tehtäviin. Ja kyllä mulla ois aika riittänyt, mutta en vaan yksinkertaisesti osannut kaikkea. Ainut onni on, että on muitakin joille koe on ollut haastava, toivotaan että se laskee pisterajoja!
- kokeissa ollut
Hyvin vaikea ja aikaa vielä. Minulta jäi kyllä useita tehtäviä kokonaan laskematta. Päättelytehtävät sekä artikkelitehtävät olivat helpompia. Todettakoon, että ehdin lukea vain reilut pari viikkoa. Kun keksin hakemisen liian myöhä. Niin enkä saanut harjoituskirjaa ollenkaan, joten siinä selitystä.
- 2.kerta
Minunkin mielestäni koe oli vaikea, en ymmärrä minkälaisia opiskelijoita yliopistot sillä haluavat. Artikkelikokoelma-osuus oli puolestaan todella helppo, mutta siihen se jääkin. Olisikin ollut väittämätehtäviä enemmän, nuo soveltavat tehtävät ovat mahdottomia.
- ...
Jep, minäkin ihmettelen millaisia opiskelijoita sinne halutaan näiden soveltavien tehtävien perusteella. Matemaatikkoja? Fyysikkoja? En näe oikein mitään järkeviä perusteita vektorien ja neuronien laskemiselle tuossa kokeessa. Tilastotieteen jotenkuten ymmärrän, mutta eihän noilla kahdella tehtävällä ollut mitään tekemistä niin psykologian kuin tilastotieteen kanssa. Olisi mielestäni reilumpaa ja mielekkäämpää mitata pystyvyyttä muilla keinoin. Kamala työ menee hukkaan kun tehtävät ei mittaa mitään opiskeluun viittaavaakaan. Mun motivaatio yrittää enää unelmieni ammattiin rapautui tämän mielipuolisen pääsykokeen vuoksi aika pohjalukemiin.
- U.Rpo
... kirjoitti:
Jep, minäkin ihmettelen millaisia opiskelijoita sinne halutaan näiden soveltavien tehtävien perusteella. Matemaatikkoja? Fyysikkoja? En näe oikein mitään järkeviä perusteita vektorien ja neuronien laskemiselle tuossa kokeessa. Tilastotieteen jotenkuten ymmärrän, mutta eihän noilla kahdella tehtävällä ollut mitään tekemistä niin psykologian kuin tilastotieteen kanssa. Olisi mielestäni reilumpaa ja mielekkäämpää mitata pystyvyyttä muilla keinoin. Kamala työ menee hukkaan kun tehtävät ei mittaa mitään opiskeluun viittaavaakaan. Mun motivaatio yrittää enää unelmieni ammattiin rapautui tämän mielipuolisen pääsykokeen vuoksi aika pohjalukemiin.
Kyllä niitä taitoja psykassa tarvitaan. Ja pääsykokeet ovat hankalia, koska hakijoita on TODELLA monia ja jollain tapaa ne "parhaat" on sieltä seulottava. Mitä enemmän hakijoita/mitä suositumpi aine, sitä vaikeampi pitää pääsykokeenkin olla?
- eka kertalainen
... kirjoitti:
Yliopisto hakee luultavasti loogisilla päättelytehtävillä opiskelijoita, joilla on luontaiset hyvät kognitiiviset kyvyt. Minusta on hyvä, että kokeessa kysytään myös asioita, joita ei voi osata vain pänttäämällä kirjat kannesta kanteen etuperin ja takaperin, vaan pitää myös olla vähän "älliä" päässä. Psykologina ei pärjää opettelemalla muiden saamia tutkimustuloksia ulkoa, vaan pitää myös osata tehdä omia järkeviä johtopäätöksiä ja olla kriittinen.
- Käyttäytymistieteilijä
Oli kyllä paljon vaikeampi kuin viime vuosien kokeet ainakin logiikkaosioltaan. Aika loppui ainakin multa totaalisesti kesken. Olin odottanut aivan erilaista koetta, ja ottaen huomioon, että olen opiskellut käyttäytymistieteellisessä jo viimeiset kolme vuotta, olin silti aika pihalla joissakin tehtävissä. Mutta tosiaan hain itse vain laajan sivuaineen oikeutta ja vähän siinä rinnalla sitten myös pääaineoikeutta, joten oisin iloinen jos jompikumpi tärppäisi. Ykköstehtävässä käytin tulomomenttikorrelaatiokerrointa, kolmostehtävässä toistettujen mittausten t-testiä. Todennäköisyystehtävää en ehtinyt tehdä ollenkaan. Artikkelit olin lukenut hyvin, joten niissä ei ollut mitään ongelmaa. Ihmettelin suuresti erään tehtävän sanavalintaa: kysymys oli suunnilleen sellainen, että miten traumamalli perustelee sen, että traumamallin kannalta raiskaus on luonnonkatastrofia pahempi... Että siis psykologian pääsykokeessa käytetään tuollaista sanavalintaa ja aiheutetaan sydämentykytyksiä niille joilla on oikeasti jotakin tällaista elämässään sattunut? No, kai siinäkin testataan sitten jotakin paineensietokykyä. Päänvaivaa tuotti kyllä sen neuronitehtävän temporaalinen summautuminen... Viimeinen tehtävä niiden kuuvaajien kanssa oli mielestäni omituinen valinta pääsykokeeseen. Ajanpuutteen vuoksi jouduin kyllä heittämään melko arvalla muutaman vastauksen.
- ...
Joo, mustakin osa niistä artikkeleihin perustuneista kysymyksistä oli asetettu jotenkin tosi kummallisella tavalla, ei vaikuttanut psykan pääsykokeelta ollenkaan. Ja olin kyllä aika ihmeissäni siitä matikan ja logiikan tehtävien määrästä, ei tuntunut psykan pääsykokeelta ollenkaan. Noh, eipä se ollut mulla mikään ensimmäinen vaihtoehto, olin vain kokeilemssa miltä se koe tuntuu ja minkä tyylinen on. Mutta yllättynyt kyllä olin tehtävien koostumuksesta.
- lopppo
... kirjoitti:
Joo, mustakin osa niistä artikkeleihin perustuneista kysymyksistä oli asetettu jotenkin tosi kummallisella tavalla, ei vaikuttanut psykan pääsykokeelta ollenkaan. Ja olin kyllä aika ihmeissäni siitä matikan ja logiikan tehtävien määrästä, ei tuntunut psykan pääsykokeelta ollenkaan. Noh, eipä se ollut mulla mikään ensimmäinen vaihtoehto, olin vain kokeilemssa miltä se koe tuntuu ja minkä tyylinen on. Mutta yllättynyt kyllä olin tehtävien koostumuksesta.
Ei älliä pelkällä matemaattisella kaavalla voi mitata vaikka useat psykologit saattavatkin olla tätä mieltä;) Millä mitataan kypsyyttä, empatiakykyä, viisautta? Kriittisyys ei ota "logiikkaa" annettuna. Näillä kokeilla tuoteaan tiettyä kuvaa psykologiasta. Kiva olisi, jos koko laajaa kenttää ei redusoitaisi tähän yhteen suuntaukseen...
- hakija..
lopppo kirjoitti:
Ei älliä pelkällä matemaattisella kaavalla voi mitata vaikka useat psykologit saattavatkin olla tätä mieltä;) Millä mitataan kypsyyttä, empatiakykyä, viisautta? Kriittisyys ei ota "logiikkaa" annettuna. Näillä kokeilla tuoteaan tiettyä kuvaa psykologiasta. Kiva olisi, jos koko laajaa kenttää ei redusoitaisi tähän yhteen suuntaukseen...
käsittääkseni tätä "älliä" yritetään mitata juuri logiikkatehtävillä. On totta, että koe voisi ottaa paremmin huomioon psykologian laajan kentän, mutta täytyy muistaa, että hakijoita on useita tuhansia. Mitän esseitä ei siis voida tarkistaa. Tämä johtaisi siis monivalintatehtäviin, joissa hajonta luonnollisesti on huomattavasti pienempää kuin matematiikassa. Näin psykologiaa valittaisiin lukemaan ne, jotka osaavat kirjat ulkoa jokaista yksityiskohtaa myöten.
- Tuleva psykologi
hakija.. kirjoitti:
käsittääkseni tätä "älliä" yritetään mitata juuri logiikkatehtävillä. On totta, että koe voisi ottaa paremmin huomioon psykologian laajan kentän, mutta täytyy muistaa, että hakijoita on useita tuhansia. Mitän esseitä ei siis voida tarkistaa. Tämä johtaisi siis monivalintatehtäviin, joissa hajonta luonnollisesti on huomattavasti pienempää kuin matematiikassa. Näin psykologiaa valittaisiin lukemaan ne, jotka osaavat kirjat ulkoa jokaista yksityiskohtaa myöten.
Ihmettelin itsekin jokunen vuosi sitten, että miksi psykologiassa on näin tilastopainoitteisia pääsykokeita. Opiskelen itse Tampereella ja täytyy sanoa, että viimeisten vuosien aikana olen oppinut ymmärtämään ja kannattamaan nykyistä koetyyppiä. Ensinnäkin harvalla on oikeasti käsitystä siitä, mitä psykologin työ on tänä päivänä. Psykologin työssä painottuu hyvn keskeisesti erilaisten testimenetelmien hallinta, kriittisyys ja johtopäätösten tekeminen. Harvassa paikassa psykologit pystyvät tekemään terapeuttista työtä, koska siihen ei yksinkertaisesti ole resursseja. Toki sellaisiakin paikkoja on, mutta vähemmän. Eli testipatteristoja pyöritetään päivästä toiseen ja juostaan sen lisäksi monenlaisissa palavereissa.
Koska työn luonne on muuttunut testipainotteisemmaksi, on psykologian laitoksien pitänyt alkaa vastaamaan työelämän muutokseen muuttamalla pääsykokeen luonnetta. Näin ollen hyvä psykologi kykenee olemaan kriittinen, omaa loogista päättelykykyä ja kykenee tekemään hyviä johtopäätöksiäkin kovan paineen keskellä sekä hallitsee omat tunteensa. Siinä ei ikävä kyllä erityisille empatiakyvyille ja sosiaalisille taidoille kovinkaan paljon jää sijaa, vaikka ne tärkeitä tekijöitä ovatkin. Näin ollen pääsykoe on vaikea juuri senkin takia, että sillä saadaan seulottua aika nopeasti pois sellaiset alalle hakeutuvat, jotka ovat tulleet hoidattamaan itseään. Heidän paineensietokykynsä tuskin tällaisessa koetyypissä riittää nimeä pidemmälle.
Tämä on kylmä totuus, mikä on valjennut opiskeluiden edetessä. Psykologia on kova tieteenala. Mikäli olet kiinnostunut hoitamaan ihmisiä jne. niin kannattaa hakeutua hoitaja- koulutukseen. Kannatan siis ehdottamasti nykyistä koetyyppiä. - ...
Tuleva psykologi kirjoitti:
Ihmettelin itsekin jokunen vuosi sitten, että miksi psykologiassa on näin tilastopainoitteisia pääsykokeita. Opiskelen itse Tampereella ja täytyy sanoa, että viimeisten vuosien aikana olen oppinut ymmärtämään ja kannattamaan nykyistä koetyyppiä. Ensinnäkin harvalla on oikeasti käsitystä siitä, mitä psykologin työ on tänä päivänä. Psykologin työssä painottuu hyvn keskeisesti erilaisten testimenetelmien hallinta, kriittisyys ja johtopäätösten tekeminen. Harvassa paikassa psykologit pystyvät tekemään terapeuttista työtä, koska siihen ei yksinkertaisesti ole resursseja. Toki sellaisiakin paikkoja on, mutta vähemmän. Eli testipatteristoja pyöritetään päivästä toiseen ja juostaan sen lisäksi monenlaisissa palavereissa.
Koska työn luonne on muuttunut testipainotteisemmaksi, on psykologian laitoksien pitänyt alkaa vastaamaan työelämän muutokseen muuttamalla pääsykokeen luonnetta. Näin ollen hyvä psykologi kykenee olemaan kriittinen, omaa loogista päättelykykyä ja kykenee tekemään hyviä johtopäätöksiäkin kovan paineen keskellä sekä hallitsee omat tunteensa. Siinä ei ikävä kyllä erityisille empatiakyvyille ja sosiaalisille taidoille kovinkaan paljon jää sijaa, vaikka ne tärkeitä tekijöitä ovatkin. Näin ollen pääsykoe on vaikea juuri senkin takia, että sillä saadaan seulottua aika nopeasti pois sellaiset alalle hakeutuvat, jotka ovat tulleet hoidattamaan itseään. Heidän paineensietokykynsä tuskin tällaisessa koetyypissä riittää nimeä pidemmälle.
Tämä on kylmä totuus, mikä on valjennut opiskeluiden edetessä. Psykologia on kova tieteenala. Mikäli olet kiinnostunut hoitamaan ihmisiä jne. niin kannattaa hakeutua hoitaja- koulutukseen. Kannatan siis ehdottamasti nykyistä koetyyppiä.Tähän on nyt ihan pakko kommentoida että jotkut psykologian koulutukseen hakeutuvat jopa haluavat nimenomaan terapeutiksi, eikä sillä ole mitään tekemistä omien ongelmien hoitamisella (vaikka siitä voi keskustella että onko omista ongelmista ja niiden tunnistamisesta ja hoitamisesta jopa hyötyä terapeutin ammatissa). Hoitajakoulutuksella ei pääse tekemään terapeutin töitä joten mielestäni on aivan tuulesta temmattua suositella tuollaista koulutusta ihmiselle joka haluaa nimenomaan psykologiksi ja terapeutiksi, jolla olisi asiakkaille muutakin annettavaa kuin olkapää.
Itselläni tavoitteet ovat korkealla, ja olen valmis kovaankin tieteelliseen työskentelyyn ja ajatteluun, mutta en empatiakyvyn ja sosiaalisten taitojen kustannuksella. Täytyy kuitenkin muistaa että psykologia on humanismia, ja siihen ei kaikki kovan tieteen lait kaikissa aspekteissa ole sovellettavissa. Kaikki psykologit eivät ole kiinnostuneita toimimaan testaajina ja businessmaailman oravanpyörien ylläpitäjinä, ja itse näkisin että jos tämä on psykologian koulutuksen itsetarkoitus niin aika metsässä mennään. - Tuleva psykologi
... kirjoitti:
Tähän on nyt ihan pakko kommentoida että jotkut psykologian koulutukseen hakeutuvat jopa haluavat nimenomaan terapeutiksi, eikä sillä ole mitään tekemistä omien ongelmien hoitamisella (vaikka siitä voi keskustella että onko omista ongelmista ja niiden tunnistamisesta ja hoitamisesta jopa hyötyä terapeutin ammatissa). Hoitajakoulutuksella ei pääse tekemään terapeutin töitä joten mielestäni on aivan tuulesta temmattua suositella tuollaista koulutusta ihmiselle joka haluaa nimenomaan psykologiksi ja terapeutiksi, jolla olisi asiakkaille muutakin annettavaa kuin olkapää.
Itselläni tavoitteet ovat korkealla, ja olen valmis kovaankin tieteelliseen työskentelyyn ja ajatteluun, mutta en empatiakyvyn ja sosiaalisten taitojen kustannuksella. Täytyy kuitenkin muistaa että psykologia on humanismia, ja siihen ei kaikki kovan tieteen lait kaikissa aspekteissa ole sovellettavissa. Kaikki psykologit eivät ole kiinnostuneita toimimaan testaajina ja businessmaailman oravanpyörien ylläpitäjinä, ja itse näkisin että jos tämä on psykologian koulutuksen itsetarkoitus niin aika metsässä mennään.Hei vielä
Nyt ei ollutkaan kyse siitä, etteikö joku saisi haluta terapeutiksi. Toin vain esille, että ymmärrän nykyisin hieman paremmin miksi tuo koe on tilastopainotteinen. Psykogian maisterin tutkinto ei oikeastaan anna kovin hääppösiä valmiuksia toimia terapeuttina, eli tämä on hyvä muistaa: psykologi ei ole yhtä kuin terapeutti. Psykologian opinnoissa on todella vähän tämäntyyppisiä kursseja. Joitakin yksittäisiä on, mutta kyllä ne siis vähäisiä ovat. Koulutuksessa oppii toki erilaisia haastattelutekniikoita, oppii reflektoimaan omaa ja myös muiden toimintaa, mutta hoitomielessä valmiudet ovat siis vähäiset valmistumisen jälkeen. Koulutuksessa ammatillisten opintojen pääpaino on erilaisissa testimenetelmissä ja niiden tekemisessä ja kriittisessä arvioimisessa. Mikäli haluaa toimia psykoterapeuttina on PsM:n tutkinnon jälkeen hakauduttava jatkokoulutukseen. Myös psykiatrisen puolen sairaanhoitajat pystyvät tekemään terapeuttista työtä ja itse asiassa myös he pystyvät hakemaan samaan psykoterapiakoulutukseen kuin psykologitkin. Sen takia laitoin aikaisemmin, että mikäli haluaa oikeasti hoitaa ihmisiä kuntoutusmielessä saattaa psykologian opiskelu olla väärä paikka tällaiseen tavoitteeseen. Psykologeilla on omat testinsä joita vain psykologit voivat käyttää ja näin ollen työn pääpaino sitten onkin niiden tekemisessä, koska muut niitä eivät pysty tekemään. Kuntoutuksen toteuttaminen jää sitten usein muille. Jos siis haluaa psykoterapeutiksi siihen tavoitteeseen pääsee helpompaakin tietä. On monia eri tutkintoja, jotka hyväksytään psykoterapiakoulutuksen pohjakoulutukseksi. - Myös tuleva psykologi
Tuleva psykologi kirjoitti:
Hei vielä
Nyt ei ollutkaan kyse siitä, etteikö joku saisi haluta terapeutiksi. Toin vain esille, että ymmärrän nykyisin hieman paremmin miksi tuo koe on tilastopainotteinen. Psykogian maisterin tutkinto ei oikeastaan anna kovin hääppösiä valmiuksia toimia terapeuttina, eli tämä on hyvä muistaa: psykologi ei ole yhtä kuin terapeutti. Psykologian opinnoissa on todella vähän tämäntyyppisiä kursseja. Joitakin yksittäisiä on, mutta kyllä ne siis vähäisiä ovat. Koulutuksessa oppii toki erilaisia haastattelutekniikoita, oppii reflektoimaan omaa ja myös muiden toimintaa, mutta hoitomielessä valmiudet ovat siis vähäiset valmistumisen jälkeen. Koulutuksessa ammatillisten opintojen pääpaino on erilaisissa testimenetelmissä ja niiden tekemisessä ja kriittisessä arvioimisessa. Mikäli haluaa toimia psykoterapeuttina on PsM:n tutkinnon jälkeen hakauduttava jatkokoulutukseen. Myös psykiatrisen puolen sairaanhoitajat pystyvät tekemään terapeuttista työtä ja itse asiassa myös he pystyvät hakemaan samaan psykoterapiakoulutukseen kuin psykologitkin. Sen takia laitoin aikaisemmin, että mikäli haluaa oikeasti hoitaa ihmisiä kuntoutusmielessä saattaa psykologian opiskelu olla väärä paikka tällaiseen tavoitteeseen. Psykologeilla on omat testinsä joita vain psykologit voivat käyttää ja näin ollen työn pääpaino sitten onkin niiden tekemisessä, koska muut niitä eivät pysty tekemään. Kuntoutuksen toteuttaminen jää sitten usein muille. Jos siis haluaa psykoterapeutiksi siihen tavoitteeseen pääsee helpompaakin tietä. On monia eri tutkintoja, jotka hyväksytään psykoterapiakoulutuksen pohjakoulutukseksi.Pieni tarkennus psykoterapiakoulutukseen. Ainoastaan psykologian maisteri voi hakea suorittamaan tieteellistä jatkokoulutusta psykoterapian alalla (psykologian lisensiaatin tutkinto). Psykiatriset sairaanhoitajat voivat kyllä myös kouluttautua psykoterapeuteiksi, mutta heidän on suoritettava tuo tutkinto yksityisesti, yleensä jonkin säätiön koulutuksessa.
- eiei ei
Luulin et tilastomatkan osuus olisi helpompi... ja se mitä haetaan oltais paremmin kerrottu... :D ja lisäksi EN OSANNUT KÄYTTÄÄ LASKINTA :D eli se meni iha pyllyylleen..
Olen itse tottunut käyttää omaa parempaa laskinta, enkä sit löytäny siit laskimesta
edes neliöjuurta tai sulkuja...!!!!!!
Noh, ehkä pääsen sinne toisee minne hain :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653442Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282990- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 121424
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822