Onko Tampere kiva paikka asua?

muuttolintu

Harkitsemme muuttoa...onko tampereella kiva asua...kertokaa muuttaneet kokemuksianne...onko shokki pk-seudulta iso! miten palvelut pelaavat ja minkälaisia ihmisiä ovat? kehukaa tai haukkukaa puolesta ja vastaan!

58

4807

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eki

No itse en ehkä muuttaisi jos pystyisi uudelleen harkitsemaan.

Palvelut ovat lapsenkengissä verrattuna moneen muuhun pienempäänkin kaupunkiin. Tarkoitan lähinnä noita marketteja. Parkkipaikat pieniä. Valikoimat huonot. Pienemmilläkin paikkkaunnilla on Prismoissa ja Citymarketeissa paremmat valikoimat.

Kaupungin päättäjien päätöksentekokyky on ala-arvoinen. Kokemukseni ei ole pitkä mutta asioita vatvotaan hautaan saakka eikä päätöstä sittenkään saada aikaan. Dynaamisuuden puute vaivaa Tamperetta.

Liikenne tökkii koska täällä ei osata ajaa. Käyttäytyminen liikenteessä on törkeää.

Olen tullut itse siihen tulokseen että Tamperelaiset ovat vain niin vaatimatonta porukkaa (lue juntteja) ettei edes osata vaatia mitään hyviä palveluita.

Itselle tätä paikkaa kehuttiin monelta taholta mutta totuus on sitten ollut jotain muuta.

• ppp

"Kaupungin päättäjien päätöksentekokyky on ala-arvoinen. Kokemukseni ei ole pitkä mutta asioita vatvotaan hautaan saakka eikä päätöstä sittenkään saada aikaan. Dynaamisuuden puute vaivaa Tamperetta."

Et taida edes asua Tampereella... Tampereella kun on tapana tehdä vähän liiankin suuria suunnitelmia. Ja höpinät Prisman ja Citymarkettien valikoimista jätän ihan omaan arvoonsa.

• ppp
        ppp kirjoitti:

"Kaupungin päättäjien päätöksentekokyky on ala-arvoinen. Kokemukseni ei ole pitkä mutta asioita vatvotaan hautaan saakka eikä päätöstä sittenkään saada aikaan. Dynaamisuuden puute vaivaa Tamperetta."

Et taida edes asua Tampereella... Tampereella kun on tapana tehdä vähän liiankin suuria suunnitelmia. Ja höpinät Prisman ja Citymarkettien valikoimista jätän ihan omaan arvoonsa.

Olisiko jotain esimerkkejä näistä mielestäsi kauan vatvotuista asioista?

• Eki
        ppp kirjoitti:

Olisiko jotain esimerkkejä näistä mielestäsi kauan vatvotuista asioista?

Kekkosentien liikenne? Omakotitonttien kaavoitus (vai onko Tampereen intressien mukaista että omakotiasujat karkaavat ympäristökuntiin?) Matkakeskus?

Ja marketit mitä täällä on ovat tuollaisia keskisuuria kooltaan. Kuten sanoin niin pienemmissäkin kaupungeissa on suuremmat systeemit. Voin puhua ihan kokemuksessa koska olen mm. kahdessa pienemmässä asunut.

Sori vaan jos loukkasin sinua toteamalla että Tampere on mainettaan huonompi paikka MINUN mielestä.

• ppp
        Eki kirjoitti:

Kekkosentien liikenne? Omakotitonttien kaavoitus (vai onko Tampereen intressien mukaista että omakotiasujat karkaavat ympäristökuntiin?) Matkakeskus?

Ja marketit mitä täällä on ovat tuollaisia keskisuuria kooltaan. Kuten sanoin niin pienemmissäkin kaupungeissa on suuremmat systeemit. Voin puhua ihan kokemuksessa koska olen mm. kahdessa pienemmässä asunut.

Sori vaan jos loukkasin sinua toteamalla että Tampere on mainettaan huonompi paikka MINUN mielestä.

Noh, matkakeskuksesta olen kanssasi samaa mieltä, sitä on vatvottu ihan liian kauan. Siihen lähistölle suunnitellun hotellitornin rakentamista taas viivästyttävät turhat valitukset, joiden tekeminen tuntuu Suomessa olevan jonkinlainen kansanhuvi.

Minulla on sellainen käsitys, että Vuoreksen rakentaminen on ihan aikataulussa. Suunnitelmat kun tehdään yleensä monta vuotta etukäteen. Sama juttu on myös pikaraitiotien kohdalla ja välillä tuntuu siltä, että päättäjät ovat ajamassa sitä ehkä vähän liiankin innokkaasti.

Kekkosentien liikennejärjestelyt taas eivät ole pelkästään Tampereen kaupungin asia vaan myös valtion. Kekkosentie kun on samalla myös osa valtatie kahtatoista.

Asukkaiden muutto naapurikuntiin ei minua juurikaan haittaa, koska täällä naapurikunnassa asustelen itsekin...

• rrr

Tuo Tamperelainen käsitys automarketista näyttää olevan että tehdään iso kauppa johon sitten mahtuu enemmän sitä samaa tavaraa kuin pienempään kauppaan, eli valikoimaa ei tarvitse kasvattaa. Kyllähän niistä perusjutut löytyy, mutta ei sitten kyllä mitään muuta.

• Anonyymi

No joo kannattaa muuttaa Tampereelle tampere on Suomen paras paikka asua

• terve

Shokki liian suuri. Ihmiset ovat kuin valiumeissa olevia. Liekö kommunismin peruja kun ihmisillä ei tunnu olevan muita kuin kollektiivisia mielipiteitä kaikesta. Jos olet vähänkin luova ihminen, älä ihmeessä muuta. Asuin vuoden Mancessa ja muutin takaisin sivistyksen ja oikeiden ihmisten pariin, Stadiin.

• Anonyymi

Hesaan verrattuna sata kertaa parempi. Aiemmin asuin siellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hesaan verrattuna sata kertaa parempi. Aiemmin asuin siellä.

Esteettisyyttä ei Tampereella tavoitella oikein missään, päinvastoin kauniit paikat pilataan, mutta sama oli pääkaupunkiseudulla, harvassa siellä on kauniita paikkoja. Jos haluaa silmälle iloa, täytyy lähteä muualle sitä hakemaan.

• Kurzgut

Keskusta pilattiin jo 60-luvulla hirvittävillä elementtibetonilaatikoilla. 200 000 asukkaan kaupunki, jossa ei ole ainuttakaan vanhaa kerrostalokorttelia!

Aivan keskustassakin on jos jonkinlaista halpamarkettia ja keskioluträkälää.

Pukeutuminen alaarvoista, varallisuudesta riippumatta (ei ole tavatonta että uudesta mersusta astuu ulos mies likaisessa tuulipuvussa).

Joka puolella mauttomia muistomerkkejä.

Liikenne Hämeenkadulla infernaalinen (keskustella voi vain huutamalla).

Suomen rumin rautatieasema.

Kaupunki jossa kulttuurilla tarkoitetaan Juice Leskistä ja Eppu Normaalia.

• mä vaan

vanhaa kerrostalokorttelia?? - et ole tosissas.

Kyllä joka puolella pukeudutaan samalla tyylillä..ja Hesaan ainakin mahtuu jos jonninmoista jorottajaa ja keskiolutkuppilaa, samoin kaikkiiin...Suomen kaupunkeihin ja kyliin!

Niin ja helsingissähän sitä ei joudukkaan huutamaan liikenteen melun takia?

Rautatieaseman ulkonäolläkö sinä valitset asuinpaikkasi?--huh!!!

• Kurzgut
        mä vaan kirjoitti:

vanhaa kerrostalokorttelia?? - et ole tosissas.

Kyllä joka puolella pukeudutaan samalla tyylillä..ja Hesaan ainakin mahtuu jos jonninmoista jorottajaa ja keskiolutkuppilaa, samoin kaikkiiin...Suomen kaupunkeihin ja kyliin!

Niin ja helsingissähän sitä ei joudukkaan huutamaan liikenteen melun takia?

Rautatieaseman ulkonäolläkö sinä valitset asuinpaikkasi?--huh!!!

Heikko oli tuo yrityksesi puolustaa Tamperetta (tai "Mansea", tamperelaisilla kun on suuruudenhullu tapa verrata kaupunkiaan erääseen englantilaiseen miljoonakaupunkiin...)

Niin, Tamperella ei todellakaan ole ainuttakaan vanhaa kerrostalokorttelia. Ei mitään edes etäisesti sen näköistä, mitä näkee Helsingin Bulevardilla, Fredrikinkadulla, Tehtaankadulla...

Helsingissä ei ole keskustassa keskioluträkälöitä eikä halpamarketteja. Helsingissä kun ymmärretään jotain kaupunkikulttuurista, ja kaupunkisuunnittelulautakunta valvoo tarkasti liikkeiden ulkoasua.

Kyllä Helsingin Esplanadilla voi toki kävellä tuulipuvussa kaljakassia kantaen. Mutta silloin tuntee kyllä väistämättä häpeää. Toisin kuin Tampereella, jossa junttius on ylpeilyn aihe.

Helsingin tärkeimmällä kauppakadulla eli Aleksanterinkadulla ei todellakaan tarvitse huutaa. Eihän siellä edes ole muuta kuin taksi- ja raitiovaunuliikennettä.

Myöskään Mannerheimintiellä ei tarvitse huutaa, koska se on noin kolme kertaa leveämpi katu kuin Tampereen hornankuilu nimeltä Hämeenkatu.

Ja rautatieasemahan on usein se ensivaikutelma, joka kaupungista saadaan. Tampereen kohdalla pätee sanonta "ensivaikutelma on tärkein vaikutelma".

• Just

Juicea, Eppuja ja Popedaa. En nyt osaa sanoa kumpi on juntimpaa, nämä edellä mainitsemani, vai stadin pellet jotka luulevat olevansa vaikka mitä, vaikka ovat pelkkää paskaa. Kuten Laila Snellman, Rita Tainola, Maria Melin ym turhat.

• Eppu
        Kurzgut kirjoitti:

Heikko oli tuo yrityksesi puolustaa Tamperetta (tai "Mansea", tamperelaisilla kun on suuruudenhullu tapa verrata kaupunkiaan erääseen englantilaiseen miljoonakaupunkiin...)

Niin, Tamperella ei todellakaan ole ainuttakaan vanhaa kerrostalokorttelia. Ei mitään edes etäisesti sen näköistä, mitä näkee Helsingin Bulevardilla, Fredrikinkadulla, Tehtaankadulla...

Helsingissä ei ole keskustassa keskioluträkälöitä eikä halpamarketteja. Helsingissä kun ymmärretään jotain kaupunkikulttuurista, ja kaupunkisuunnittelulautakunta valvoo tarkasti liikkeiden ulkoasua.

Kyllä Helsingin Esplanadilla voi toki kävellä tuulipuvussa kaljakassia kantaen. Mutta silloin tuntee kyllä väistämättä häpeää. Toisin kuin Tampereella, jossa junttius on ylpeilyn aihe.

Helsingin tärkeimmällä kauppakadulla eli Aleksanterinkadulla ei todellakaan tarvitse huutaa. Eihän siellä edes ole muuta kuin taksi- ja raitiovaunuliikennettä.

Myöskään Mannerheimintiellä ei tarvitse huutaa, koska se on noin kolme kertaa leveämpi katu kuin Tampereen hornankuilu nimeltä Hämeenkatu.

Ja rautatieasemahan on usein se ensivaikutelma, joka kaupungista saadaan. Tampereen kohdalla pätee sanonta "ensivaikutelma on tärkein vaikutelma".

Ylistät nyt kaupunkia, jonka asukkaat valitsivat Tony Halmeen kansanedustajaksi. Jos kaupunki on kaunis, niin asukkaat ovat yhtä idioottimassaa.

• kurzgut
        Eppu kirjoitti:

Ylistät nyt kaupunkia, jonka asukkaat valitsivat Tony Halmeen kansanedustajaksi. Jos kaupunki on kaunis, niin asukkaat ovat yhtä idioottimassaa.

Ja tamperelaiset äänestivät valtuustoonsa Pekka Paavolan ja Veltto Virtasen...

Halmeen äänestäjissä tuskin on montaakaan paljasjalkaista helsinkiläistä. Eiköhän ne äänet tulleet lähinnä elämäänsä katkeroituneilta Itä-Helsingin luusereilta, jotka ovat kotoisin jostain Sonkajärveltä ja Kihniöstä...

• kurzgut
        Just kirjoitti:

Juicea, Eppuja ja Popedaa. En nyt osaa sanoa kumpi on juntimpaa, nämä edellä mainitsemani, vai stadin pellet jotka luulevat olevansa vaikka mitä, vaikka ovat pelkkää paskaa. Kuten Laila Snellman, Rita Tainola, Maria Melin ym turhat.

Helsingissä ovat syntyneet mm.

Esa-Pekka Salonen
        Einojuhani Rautavaara
        Magnus Lindberg
        Aki Kaurismäki

Näistä helsinkiläiset ovat ylpeitä. Kaikenmaailman karaokelaulajat ja sahansoittajat pysykööt Kehä III:n ulkopuolella.

• Eppu
        kurzgut kirjoitti:

Ja tamperelaiset äänestivät valtuustoonsa Pekka Paavolan ja Veltto Virtasen...

Halmeen äänestäjissä tuskin on montaakaan paljasjalkaista helsinkiläistä. Eiköhän ne äänet tulleet lähinnä elämäänsä katkeroituneilta Itä-Helsingin luusereilta, jotka ovat kotoisin jostain Sonkajärveltä ja Kihniöstä...

Veltto on sentään psykologi. Mikäs se Tony onkaan? Ai niin! ENTINEN NYRKKEILIJÄ!!! Heh heh...

Mitä tässä olen sun kirjoituksia lueskellut, niin sä kyllä vaikutat itse sellaiselta katkeroituneelta Itä-Helsingin luuserilta. Sen verran raukkamaisia, lapsellisia ja idioottimaisia sun kirjoitukset on. Tunnut siis sopivan oikein hyvin Tonyn kannattajapiiriin :D

• Maarit
        Eppu kirjoitti:

Veltto on sentään psykologi. Mikäs se Tony onkaan? Ai niin! ENTINEN NYRKKEILIJÄ!!! Heh heh...

Mitä tässä olen sun kirjoituksia lueskellut, niin sä kyllä vaikutat itse sellaiselta katkeroituneelta Itä-Helsingin luuserilta. Sen verran raukkamaisia, lapsellisia ja idioottimaisia sun kirjoitukset on. Tunnut siis sopivan oikein hyvin Tonyn kannattajapiiriin :D

kurztztztz on ite täys luuseri :) kaikilla asuinalueilla on omat hyvät ja huonot puolensa.

• Tampereella asutaan

Jos pidät hieman rauhallisemmasta menosta..Helsinki on kuitenkin aivan eriluokkaa kuin mikään muu Suomen kaupunki!!
      Kiva paikka asua ja täällä tapahtuu ympäri vuoden.

• nääs

Minä matkustan etelän sijasta Helsinkiin. Pääsee julkisilla n kympillä. Katukuva kuin olisi välimeren maissa tai afrikassa.

• ei hyvä

tampere on juntti mesta. en usko että viihdytte jos helsingistä päin muutatte. meno on ihan eri planeetalta. eli oikeastaan ei ole menoa ollenkaan. tietenkin jos kaipaatte rauhaa ja maalaisidylliä niin manse on just oikee paikka siihen!

• Malla

Itse pidän Tampereesta todella paljon. Asun vuosittain vajaa puolet vuodesta työn takia Helsingissä, mutta aina on ollut ihana palata takaisin. Suosittelen paikkaa lämpimästi. Muualta tänne muuttaneena yllätyin ihmisten avoimuudesta. Kaikki tarpeellinen on lähellä ja asumiskustannukset Helsinkiin verrattuna kohtuullisella tasolla. Samoin luontoa riittää yllin kyllin.

Ja tuon Kurzgutin mielipiteistä vielä. En ottaisi niitä kovin tosissani, sillä Helsingin keskusteluissa hänen juttunsa ovat ihan samanlaista huonoa tasoa. Outoa, että pitää korostaa Helsingin egoa haukkumalla muita kaupunkeja. Ei anna kovin luotettavaa kuvaa Kurzgutin todellisesta viihtymisestä Helsingissä. Ei tuollaisten uhoajien kanssa voi edes käydä kunnollista keskustelua asiasta, että kannattaako muuttaa Tampereelle vai ei.

• kurzgut

"Kaikki tarpeellinen on lähellä ja asumiskustannukset Helsinkiin verrattuna kohtuullisella tasolla. Samoin luontoa riittää yllin kyllin."

Tämän saman virren voi veisata noin sadan suomalaisen kaupungin kohdalla. Voin esim. suositella Kuusankoskea, sillä siellä on palvelut lähellä ja asumiskustannukset ovat Helsinkiin verrattuna tosi pienet. Ja luontoa on yllin kyllin.

Eikö kukaan keksi jotain todella hyvää syytä muuttaa Tampereelle?

• Anna
        kurzgut kirjoitti:

"Kaikki tarpeellinen on lähellä ja asumiskustannukset Helsinkiin verrattuna kohtuullisella tasolla. Samoin luontoa riittää yllin kyllin."

Tämän saman virren voi veisata noin sadan suomalaisen kaupungin kohdalla. Voin esim. suositella Kuusankoskea, sillä siellä on palvelut lähellä ja asumiskustannukset ovat Helsinkiin verrattuna tosi pienet. Ja luontoa on yllin kyllin.

Eikö kukaan keksi jotain todella hyvää syytä muuttaa Tampereelle?

...mutta kyse oli nyt TAMPEREESTA, dorka, ei Kuusankoskesta. Kuusankoski on hieman eri mittakaavassa kuin Tampere. Ei niitä voi verrata keskenään millään tavalla. Ja eikö alkuperäisen viestin kirjoittajalla ollut nimenomaan mielessä se, että kannattaako Tampereelle muuttaa. Tuskin hän halusi kuulla, miten ihana kaupunki Helsinki jonkun kurzgutin mielestä on, joka Tampereella tuskin on koskaan edes asunut.

Kyllä minä nyt itse tiedän sekä Helsingin että Tampereen edut ja haitat, koska asun puolet vuodesta molemmissa kaupungeissa. Yksinkertaisesti Tampere on vain mielestäni viihtyisämpi.

• Anna
        Anna kirjoitti:

...mutta kyse oli nyt TAMPEREESTA, dorka, ei Kuusankoskesta. Kuusankoski on hieman eri mittakaavassa kuin Tampere. Ei niitä voi verrata keskenään millään tavalla. Ja eikö alkuperäisen viestin kirjoittajalla ollut nimenomaan mielessä se, että kannattaako Tampereelle muuttaa. Tuskin hän halusi kuulla, miten ihana kaupunki Helsinki jonkun kurzgutin mielestä on, joka Tampereella tuskin on koskaan edes asunut.

Kyllä minä nyt itse tiedän sekä Helsingin että Tampereen edut ja haitat, koska asun puolet vuodesta molemmissa kaupungeissa. Yksinkertaisesti Tampere on vain mielestäni viihtyisämpi.

Epäselvyyksien poistamiseksi en ole Malla. Vastasin vain hänen kirjoitukseen, koska tilanteeni on juuri sama. Mutta häntä lainaten:

"Outoa, että pitää korostaa Helsingin egoa haukkumalla muita kaupunkeja. Ei anna kovin luotettavaa kuvaa Kurzgutin todellisesta viihtymisestä Helsingissä. Ei tuollaisten uhoajien kanssa voi edes käydä kunnollista keskustelua asiasta, että kannattaako muuttaa Tampereelle vai ei."

Niinpä

• kurzgut
        Anna kirjoitti:

Mitä Tampereella on sellaista mitä ei olisi Kuusankoskella? Delfinaario? Hehheh...

Kuusankosken otin mukaan keskusteluun osoittaakseni sen, että mitä tahansa tuppukylää voi kehua kliseillä "lähellä luontoa, avoimia ihmisiä, lyhyet etäisyydet". Ja jäin odottamaan todellisia perusteluja sille, miksi Tampere on hyvä kaupunki. Mutta eipä noita näy kenelläkään olevan...

Joka tapauksessa kaikkia kaupunkeja voi verrata toisiinsa. Ja koska viestiketjun aloittaja on kotoisin pääkaupunkiseudulta, on minun mielestäni täysin luontevaa ottaa Helsinki mukaan keskusteluun. Ja todeta se tosiasia, että Helsinki lyö Tampereen kaikilla rintamilla 6-0 (paitsi siis sen delfinaarion kohdalla, vaikka onhan Stadissakin nykyään Linnanmäen Merimaailma...)

• Anna
        kurzgut kirjoitti:

Mitä Tampereella on sellaista mitä ei olisi Kuusankoskella? Delfinaario? Hehheh...

Kuusankosken otin mukaan keskusteluun osoittaakseni sen, että mitä tahansa tuppukylää voi kehua kliseillä "lähellä luontoa, avoimia ihmisiä, lyhyet etäisyydet". Ja jäin odottamaan todellisia perusteluja sille, miksi Tampere on hyvä kaupunki. Mutta eipä noita näy kenelläkään olevan...

Joka tapauksessa kaikkia kaupunkeja voi verrata toisiinsa. Ja koska viestiketjun aloittaja on kotoisin pääkaupunkiseudulta, on minun mielestäni täysin luontevaa ottaa Helsinki mukaan keskusteluun. Ja todeta se tosiasia, että Helsinki lyö Tampereen kaikilla rintamilla 6-0 (paitsi siis sen delfinaarion kohdalla, vaikka onhan Stadissakin nykyään Linnanmäen Merimaailma...)

...et ole Tamperetta suunnilleen nähnytkään. Miten voit oikeasti kommentoida sellaista, mistä sinulla ei oikeasti ole minkäänlaista "käytännön kokemusta"?

Kerro, mitä Helsingissä on sellaista, mitä Tampereella ei ole? Isompi Stockmann, ratikat ja metrot, Esplanadi... No hoh hoijaa. Aika pinnallista, kun kyseessä on kuitenkin VIIHTYVYYS. Hassua, ettet kommentoinut mitenkään Helsingin asumisen kalleutta, ihmisten kylmyyttä jne. Eihän se voi edes kehua olevansa vanhin, koska Venäjän keisari perusti sen väkisin suunnilleen keskelle ei mitään, koska Turku oli liian lähellä Ruotsia. Jos viihdyt Helsingissä, hyvä niin, mutta pysy sitten siellä omalla palstallasi. Turha tulla kohottamaan omaa huonoa itsetuntoa haukkumalla muita.

Se kuitenkin täytyy sanoa, että suorastaan vituttaa alkaa taas etsimään Helsingistä väliaikaista asuntoa. Viime kesänä maksoin alle 30 m2:n yksiöstä enemmän vuokraa kuin Tampereen vakituisesta lähes 60 m2:n kaksiosta!!

• tepa
        Anna kirjoitti:

...et ole Tamperetta suunnilleen nähnytkään. Miten voit oikeasti kommentoida sellaista, mistä sinulla ei oikeasti ole minkäänlaista "käytännön kokemusta"?

Kerro, mitä Helsingissä on sellaista, mitä Tampereella ei ole? Isompi Stockmann, ratikat ja metrot, Esplanadi... No hoh hoijaa. Aika pinnallista, kun kyseessä on kuitenkin VIIHTYVYYS. Hassua, ettet kommentoinut mitenkään Helsingin asumisen kalleutta, ihmisten kylmyyttä jne. Eihän se voi edes kehua olevansa vanhin, koska Venäjän keisari perusti sen väkisin suunnilleen keskelle ei mitään, koska Turku oli liian lähellä Ruotsia. Jos viihdyt Helsingissä, hyvä niin, mutta pysy sitten siellä omalla palstallasi. Turha tulla kohottamaan omaa huonoa itsetuntoa haukkumalla muita.

Se kuitenkin täytyy sanoa, että suorastaan vituttaa alkaa taas etsimään Helsingistä väliaikaista asuntoa. Viime kesänä maksoin alle 30 m2:n yksiöstä enemmän vuokraa kuin Tampereen vakituisesta lähes 60 m2:n kaksiosta!!

Kysymykseen vastaten: Kyllä on. Itse olen asunut täällä vasta viime elokuusta lähtien ja olen viihtynyt. Sehän on jokaisen henkilökohtainen mielipide mistä tykkää. Itse muutin pienemmästä kaupungista tänne ja erona näen ainakin, että Tampereella on elämää myös talvella. Eroja Helsinkiin en viitsi edes laittaa, kyllähän niitä löytyy, mutta itse pidän Tamperetta viihtyisämpänä ja selkeämpänä paikkana asua. Huonojakin puoliakin toki löytyy kuten jokaisesta kaupungista. Ehdottomasti yksi todella iso plussa on tietenkin se, että Ryanair lentää Tampereelle :). Ihan hyvät palvelut ja mukavia ihmisiä. Koko elämääni en tosin täällä tule asumaan, mutta sitä en tule tekemään missään muussakaan Suomen kaupungissa.

• Kurzgut
        Anna kirjoitti:

Vieläkään en ole saanut kuulla kunnon perusteluja sille, mikä tekee Tampereesta hyvän paikan asua. Yhtä hyvin voisi kysyä flunssaiselta ihmiseltä, mitkä ovat flunssan parhaat puolet...

Mutta minäpä kerron, mitä Helsingissä on sellaista mitä Tampereella ei ole:

- noin kymmenen kertaa enemmän laadukkaita ravintoloita ja kahviloita
        - noin kymmenen kertaa enemmän vanhoja kauniita rakennuksia
        - noin kymmenen kertaa enemmän oikeita puistoja (ei siis mitään Pyynikin pystymetsää)
        - noin kymmenen kertaa enemmän kulttuuritarjontaa
        - noin kymmenen kertaa enemmän erikoisliikkeitä
        - noin kymmenen kertaa enemmän erilaisia opiskelumahdollisuuksia
        - kansainvälinen lentokenttä
        - nopea yhteys toiseen suureen kulttuurikaupunkiin eli Tallinnaan
        - kasvitieteellinen puutarha
        - koko maan suurimmat ja tärkeimmät museot (Ateneum, kansallismuseo, Seurasaari, eläinmuseo, Kiasma...)
        - ooppera
        - meri

• Anna
        Kurzgut kirjoitti:

Vieläkään en ole saanut kuulla kunnon perusteluja sille, mikä tekee Tampereesta hyvän paikan asua. Yhtä hyvin voisi kysyä flunssaiselta ihmiseltä, mitkä ovat flunssan parhaat puolet...

- noin kymmenen kertaa enemmän oikeita puistoja (ei siis mitään Pyynikin pystymetsää)
        - koko maan suurimmat ja tärkeimmät museot (Ateneum, kansallismuseo, Seurasaari, eläinmuseo, Kiasma...)
        - ooppera
        - meri

Mitä Suomen ensimmäisessä teollisuuskaupungissa Tampereella on, mitä Helsingistä ei löydy:
        - mukavat, avoimet ihmiset
        - kohtuulliset asumiskustannukset
        - kauniita järviä
        - luontoa
        - rakennus, jossa Lenin ja Stalin ovat tavanneet ensimmäisen kerran
        - Suomen ensimmäinen jäähalli (joka rakennettiin sen takia, kun Helsinki ei "yllättäen" pystynytkään rakentamaan sitä jääkiekon mm-kisojen lähestyessä)
        - Pohjoismaiden suurin lähiö
        - Suomen korkein rakennus
        - ehdottomasti Suomen kaunein tuomiokirkko
        - maailman korkein jääkautinen harju
        - kaunis tehdasmiljöö
        - koski
        - murre
        - Suomen paras kongressipaikka (ammattilaisten arvioimana)
        ym ym

Ehkä näitä joitakin löytyy myös muualtakin Suomesta. So what? Ja samat palvelut löytyy kyllä Tampereelta kuin Helsingistä. On laadukkaita ravintoloita ja kahviloita, kauniita vanhoja rakennuksia, oikeita puistoja, kulttuuritarjontaa, erikoisliikkeitä, opiskelumahdollisuuksia, kansainvälinen lentokenttä, keskeisen sijainnin ja hyvien kulkuyhteyksien takia nopea yhteys jokaiseen Suomen kolkkaan, oopperaa, Arboretum jne jne. Merta ei ole, mutta sen sijaan lukuisia kauniita järviä. Ja onhan Tampereella mm. sytytetty Suomen ensimmäinen sähkövalo ja soitettu maailman ensimmäinen matkapuhelu. Mitä sitten? Pidän Tampereesta joka tapauksessa kaupunkina juuri sellaisena kuin se on. Täällä on kaikki, mitä tarvitsen. Valitettavasti työn takia joudun asumaan puolet vuodesta Helsingistä, ja tilanne on inhottava. Mutta toivon mukaan tilanne tulee jatkossa muuttumaan.

Sulle on ihan turha edes esittää yhtään mitään perusteita, koska sä luet kuten itse haluaisit siinä kirjoitetun. Siispä mä en jaksa enää edes väitellä asiasta. Lopetan osuuteni tästä keskustelusta tähän pisteeseen ->.

• 99% absolutisti
        Kurzgut kirjoitti:

- ooppera
        - meri

Tampereella on huomattavasti vähemmän alkoholisteja kuin helsingissä. Helsingissä joka kolmas mies on alkoholin suurkuluttaja. Sen myös huomaa katukuvasta ja ihmisten käytöksestä. Osakäyttäytyy todella törkeästi. Kehtaako joku väittää ettei kyseessä ole voimakas oireilu henkisestä pahoinvoinnista?

Ainakaan juuri se piirre ei osoita kovin korkeatasoista kansainvälisyyttä :D.

Olen huomannut pk-seudulla todella pahanlaatuista nokkimisjärjestystä ns. hanttihommissa. esimerkkinä varastotyöt. Aika sairasta ettei saa olla millään lailla tyytyväinen saadessaan edes jonkunlaisen työn. Muualla Suomessa vastaavissa töissä ihmiset ovat sentään jollain lailla ihmisiä. Pk-seudulla monessa vastaavassa työpaikassa löytyy hyvin usein muutamia voimakkaasti ilmaisten "sairaalloisen kateellisia elukoita".
        Muut ihmiset ovat asiassa täysin piittaamattomia eli eivät puutu heidän törkeään käytökseensä mitenkään.

Pk-seutu on kuitenkin ainut paikka Suomessa, jossa todellakin on työpaikoissa valinnanvaraa.
        Siitä iso plussa verrattuna Tampereeseen. Luulisi ihmisten olevan jollain lailla siitä tyytyväisiä, mutta kun ei. Se ilo halutaan ottaa muualta tulleeltakin pois. Missä mättää?

• Miksi

>Harkitsemme muuttoa...onko tampereella kiva asua...kertokaa muuttaneet kokemuksianne...onko shokki pk-seudulta iso! miten palvelut pelaavat ja minkälaisia ihmisiä ovat? kehukaa tai haukkukaa puolesta ja vastaan!

Shokki? Ei muuttaminen ole ollut shokki muille kuin niille, jotka joutuivat Siperian vankileireille loikattuaan aikoinaan hyvässä uskossa Neuvostoliittoon Suomen vilua ja nälkää pakoon. Ja jotkut niistäkin sanoivat, että heidän leirillään sai paremmin ruokaa kuin tuohon aikaan Suomessa sekä ilmaisen majoituksen. Joten he palasivat vapaaehtoisesti leireille niiltä vapauduttuaan.

Get a life.

Jäi kovin epäselväksi, mitä varten te Tampereelle muuttaisitte ja millaisia olette. On täysin epäselvää, millaisia palveluja te ostaisitte tai missä te tutustuisitte ihmisiin. Nuo on täysin yhteiskuntaluokkasidonnaisia juttuja. Jos te kuulutte eri yhteiskuntaluokkaan kuin minä niin minä en välttämättä tiedä, miten teidän yhteiskuntaluokan ihmiset elävät Tampereella.

• muuttolintu

...joka tapauksessa. PK-seutu on tuttua seutua osoittain. Helsingissä on ravattu taannoin töissä pienestä pitäen. Ne kolkat tunnetaan ja tiedetään. Kivaa elämäähän siellä voi muutoin viettää, mutta ravaus työpaikan/hoitopaikan/koulun/kaupan/harrastusten välillä risoo riittävästi.
        Siipiä on kokeiltu maailmalla ja viihdytty on. On kuitenkin vaikea tehdä päätös jäädä pysyvästi ulkomaille asumaan ja hylätä rakas kotimaa. Halu palata, edes näkemään ja kokemaan, onko Suomi todella se maailman paras kolkka on olemassa.
        Kysymys Tampereesta asuinpaikkana virisi saadaksemme tietoa, kokemuksia. Olemme sieltä molemmat syntyisin, mutta minä lähdin pienenä pois ja mieheni vähän myöhemmin. Koulut ja työelämä on eletty pk-seudulla.
        Mikä on lapsiperheen fiilis kaupungissa?
        Miten murre iskee korvaan?
        Miten muualta muuttaneet ovat kokeneet elämänmuutoksen, onko kenties tullut katumus ja halu muuttaa pois!
        Haluamme varmistusta ajatuksillemme.
        Olemme reipas, iloinen, aktiivinen, urheileva lapsiperhe!

• tepa
        muuttolintu kirjoitti:

...joka tapauksessa. PK-seutu on tuttua seutua osoittain. Helsingissä on ravattu taannoin töissä pienestä pitäen. Ne kolkat tunnetaan ja tiedetään. Kivaa elämäähän siellä voi muutoin viettää, mutta ravaus työpaikan/hoitopaikan/koulun/kaupan/harrastusten välillä risoo riittävästi.
        Siipiä on kokeiltu maailmalla ja viihdytty on. On kuitenkin vaikea tehdä päätös jäädä pysyvästi ulkomaille asumaan ja hylätä rakas kotimaa. Halu palata, edes näkemään ja kokemaan, onko Suomi todella se maailman paras kolkka on olemassa.
        Kysymys Tampereesta asuinpaikkana virisi saadaksemme tietoa, kokemuksia. Olemme sieltä molemmat syntyisin, mutta minä lähdin pienenä pois ja mieheni vähän myöhemmin. Koulut ja työelämä on eletty pk-seudulla.
        Mikä on lapsiperheen fiilis kaupungissa?
        Miten murre iskee korvaan?
        Miten muualta muuttaneet ovat kokeneet elämänmuutoksen, onko kenties tullut katumus ja halu muuttaa pois!
        Haluamme varmistusta ajatuksillemme.
        Olemme reipas, iloinen, aktiivinen, urheileva lapsiperhe!

Pakko sanoa, että
        Mikä ihmeen murre?
        En ole kertaakaan kenenkään kuullut sitä puhuvan.. Ja olen aika Helsingin lähistöltä ja viettänyt siellä aika paljon aikaa, joten ei voi johtua siitä että olisin siihen jotenkin tottunut tmv.
        Ei ole tullut katumusta muuttaa, edelleenkin kiva paikka asua.

• tampereella

Hei,

kerron tässä omia kokemuksia Tampereesta. Olen muuttanut tänne pohjoisemmasta pienemmästä kaupungista ja täytyy sanoa, että olen yllättynyt positiivisesti ja pidän kaupungista ja siellä asuvista ihmisistä. Tamperehan on Suomen mittakaavassa jo iso kaupunki, 200000 asukasta ja kyllä sen huomaakin kun kaupungilla liikkuu, mutta se on kuitenkin aivan toista kuin miljoonan asukkaan pääkaupunkiseutu. Ei ole mitään pelkoa joutuvansa takapajulaan jos Helsingistä tänne muuttaa.

Opiskelumahdollisuudet ovat varmasti yhdet parhaista Suomessa, iso yliopisto ja teknillinen yliopisto kermana kakun päällä ja onhan tietenkin ammattikorkeakoulujakin. Asuinpaikkoja löytyy kohtuuhintaan, ainakin jos hintaa vertaa pääkaupunkiseudulle. Edelleen Tampere on kaunis kaupunki. Harvassa Suomalaisessa kaupungissa on osattu vastaavasti käyttää hyväkseen kaupungin läpi virtaava koski kauniine maisemineen. Finlaysonin tehdasmiljöö on historiallinen, mutta myös esteettisesti erittäin kaunis osa keskusta-aluetta. Muuten keskustassa on paljon jugend-tyylistä rakennusta. Kauempaa keskustasta löytyy tietenkin paljon muutakin rakennusta. Tampereella on yksi parhaista julkisen liikenteen verkostoista Suomessa. Bussilla pääset nopsasti ja halvalla melkein mistä vain, minne vain. On ollut suunnitelmia pikaratikastakin, toivottavasti sellainenkin tulee. Edelleen Tampereella on erittäin laadukkaat palvelut ja monenlaisia erikoisliikkeitä löytyy, joita ei pienemmistä kaupungeista välttämättä ole.

Yksi suuri plussa koko maata ajatellen on Tampereen keskeinen sijainti pääradan varressa. Itselläni on tuttuja ja kavereita niin Jyväskylässä kuin Vaasassa ja aina Oulunkin korkeuksilla, ja on tämä nyt junalla nopeampi kuin Helsingistä :) (toki lentämällähän sitä pääsee...)

Ihmiset ovat rentoja, vaikka se tuntuisi kyllä olevan vähenemään päin ja osittain kasvukipujen kanssa mennään enemmän pääkaupunkiseudun malliin kiireisistä ihmisistä. Kulttuuritarjontaa on todella paljon. Tampere on Suomen "teatterikaupunki", mutta muutakin menoa löytyy joka illalle kuten jo tämän kokoisesta kaupungista löytyykin. Työpaikkojakin uskoisin löytyvän laajalta skaalalta, kasvukeskuksena niitä myös syntyy lisää.

Jos Helsingistä muuttaa, en ainakaan itse uskoisi kokevani mitään shokkia. Tietenkin kaikki on pienempää eikä niin kansainvälistä. Helsinki kuitenkin on Suomen ainoa suurkaupunki. Mutta jos viihtymistä ja asumisen laatua ajatellaan niin en ainakaan itse uskoisi löytäväni argumentteja Helsingin puolesta, eli tervetuloa vain!

• muuttolintu

Kiitos mukavasta vastauksestasi. Juuri noin olemme itsekin kuvitelleet miltä elämä Tampereella tuntuisi. Junttejahan ei pääse koko Suomessa karkuun ja onhan niitä maailmallakin! Pääasia on se mitä on omien korvien välissä ja että on itsensä kanssa sinut. Mitä sitten muista, jos oma kamupiiri on jees ja ringillä on kivaa keskinäistä toimintaa. Eihän siinä paljon tarvi muista välittää.
        Esitteiden mukaan Tampereen tapahtumakalenteri on täynnä ja olenpa siellä joskus jossain tapahtumassa ollutkin ja on hyviä esiintyjiä ja vipinää kylällä. Ja se kauneus Tampereella ylittää kyllä monet muut Suomen kaupungit.
        Toivottavasti kaupungin herrat tiedostavat tämän eivätkä rakennuta kylää täyteen laatikkotaloja kuten esim. Lahdessa, joka on järviseudun keskellä myös....mutta oikeastaan aika ruma kaupunki.
        Olen kuullut, että Treen kauppahallista saa kansainvälisiä hyviä herkkuja, puhumattakaan Stockmannin herkkuosastosta! Ja onhan kaupungilla esim. kansainvälisiä kouluja, joten eihän meno tunnu lainkaan landelaiselta.

• stb

kovasti asua siella (vaikken talla hetkella siella asukaan). Minusta se on kaunis kaupunki, ei liian iso eika liian pieni, sopivan kokoinen. Tykkaan siita oikeastaan niin paljon, etta minun on sinne kova ikava! :) Ihmiset ovat siella sellaisia kuin muuallakin pain Suomea, eli millaisia suomalaiset sitten oikein ovatkaan. Kulkuyhteydet ovat hyvat jne.

• Innu

Tampere on maailman paras paikka vaikka en siellä asukkaan, vielä.. Mut vietän siellä aika paljon aikaani ja tunnen tampereen niinQ omat taskuni :)!!!

• jyväskyläinen

Olen pitkään asunut ja työurani tehnyt Jyväskylässä, nyt eläkkeellä. olen pohtinut mitne olisi jos muuttaisin Tampereelle? olen katsonut täältä www. etuovi.com asuntoja ja kyllä sinne pystyisin ainakin kaupunginosaan Hervanta. Tästä kaupunginosasta kaikki varoittaa, että ihan kamala paikka. Kuka kertoo mitä ja missäpäin siellä ois kiva asua? tuttuja ja sukulaisia tunnen, niin olen sen huomannut, että ovat "hämeen hitaita"pitkään "jaaraavia" ja täytyy kahteen kertaa asia kertoa ennen kuin läpi menee jakeluun.Onko nämä yksittäisiä tapauksia. Ihmisillä heikko tietous esim. lehdistä mitä esim. Keskisuomalainen kertoo.Täällä ihmiset melkein kaiken tietää "kaikesta" tamperelaisiin verrattuna. Johtuuko se siitä, että Jyväskylä on pienempi kaupunki. Jyväskylässä vallitsee "hyvä velisuhde". esim. työpaikat menee suhteilla samoin ennen muinoin asunnot. Kuppikuntia työpaikoilla jne...

• sinne.meni

Arvaas kuinka Tampereen kaupungin työpaikat menee....

• muutapoisvaan

Hervanta on ihan kiva paikka. Niin iso kaupunginosa, että voi sanoa kaupungiksi kaupungin sisällä.

Edellisestä johtuen Hervantaan mahtuu niin betonikolosseja kuin viihtyisiä omakotitalo- ja rivitaloalueita. Aivan kuin kaupunkiin mahtuu, kaikkea kaikille.

Hiljaiseen aikaan varsinainen huopatossutehdas koko Hervanta, jos ei nyt ihan siinä kauppakeskuksen tai muutaman vuokrakasarmin luona satu liikkumaan.

Etelä-Hervanta on ihan viihtyisää aluetta, mutta Hervannan "huono maine" vain mahdollistaa asumisen hiukan edullisemmin ;) Lähellä on useita järviä, uimarantoja ja lenkkeilyalueita.

• naiveja

Tamperelaiset ei kaikki edes tiedä, kuka on Matti Nykänen, vaikka Matti on asunut Ylöjärvellä Mervin luona.

• Matti.tunnetaan

Olen tarjonnut Nykäsmatille Lietsunkulmassa paukutkin. Matti on mukava mies.

• materiaali-ihmiset

Mäkin laita tänne Tampereen tuntemukset. Kaupunki vaikuttaa tunkkaista vanhan tehtaan punatiiliseinät , jossa mustaa, vaikutaa ankelaa.Ihmiset hitaita puhumaan ja turhan jaaritelijoita. pajon puhuvat mitä kukin omistaa ja mitä pitää hankkia. Aiheet materiaalisia. Puheet on paljon perintöjen yllä.Ja sen mukaan arvosteaan ihmistä.

• ffdsgfdg

Kannattaa varmaan tutustua useampaan kuin yhteen ihmiseen.

Yleensä jos jossain paikkakunnalla ei viihdy, niin vika on itsessään. Toki aina voi muuttaa ja aloittaa uudestaan.

• taaasskko

Juu täällä on jo tarpeeksi kiinteistövälittäjiä,ei kannata muuttaa.

• antakaaoll

Tässä kiinteistövälittäjät keskustelevat keskenään,eikö teille ole omaa palstaa.?

• todellisuusss

Lopettakaa nyt punaviini juopot kiinteistövälittäjä paskan jauhaminen,karmeata luettavaa.

• Tampereelta2016

Sopivan kokoinen mukava kaupunki. Tosin päättäjät aika itsekeskeisiä ja suuruudenhulluja; nyt tehdään ratikkaa, vaikka täällä on jo erittäin toimiva joukkoliikenne. Tunneli rakennettiin poistamaan ruuhkia, mutta tunnelissa menee saman verran kaistoja, joten ruuhkat siirtyy nyt tunneliin. Hupaisaa. Matujen määrä kasvussa, mikä huolestuttaa.

• laamanmi

päättäjät eivät kuuntele lainkaan kaupunkilaisia, aivan älyttömät yli-investoinnit menossa ja pakolaisia on jokapaikassa - eivät tee töitä vain loisivat ja rikostelevat,
      ei Tampere ole enää se sama hyvä paikka kuin ennen

• hämeenhitaat

Nyt on parasta aikaa Tampere mullin mallin, kun sitä "ratikkarataa" tehdään. Menee ja ylettyy ainakin Hervantaan. Tällöin asuntojen hinnat nousee arvoon. Hervannassa on poliisikoulu ja tekniillinen korkeakoulu samaten (dip.ins. tulee.

• Kiinteistöguru

Helsingissä haisee aika ikävästi pylly.

• klklkkklkjlkj

kiinteitövälittäjä.että ne jaksaa.

• Ei-ole-ei

Ei enää, tätä on jo pilattu sen verran paljon uudistuksilla ja tiivistysrakentamisella, että ei ole enään se kaupunki jonka tunsin ja josta pidin.

• Anonyymi

Kulttuurierot Tampereen ja muun Suomen välillä ovat tasoittumassa. Urbanisoituminen on osa Tamperetta. Euroopan suurimpana Pohjoismaisena sisämaakaupunkina Tampereella on oma tenhovoimansa, joka etsii puoleensa kehittyvistä kaupungeista kiinnostuneita.
      Menneiden vuosikymmenten maaseutu Tamperetta ei enää ole. Nykyään ihmiset Tampereelle voivat tulla ihan mistä päin maapalloa tahansa.
      Kehitys kehittyy. Ja hyvä niin.

• Anonyymi

Ihan hyvä ja asiallinen kylä tää on. Ainakin tää lielahden alue täältä löytyy palvelukin oikeastaan kaikki mitä tarvii. No ennen viisaita kommentteja mitä tulee ympäri Tamperetta että "tää on parempi kun lietsun jne". Niin onhan tää Tampere nyt pieni kylä mutta niin se hesakin on. Oon asunu 7 vuotta Hampurissa niin on nää siihen nähden pikku kyliä.

• Anonyymi

Tää leikkii metropolia. Yritetään selittää, että on ruuhkia ja samalla tiivistetään asumista. Puistoja täytetään kerrostaloilla. Ongelmat on kotitekoisia ja politiikan aikaansaamia. Täällä on eniten Kelan asiakaita Suomessa. Köyhiä muuttaa ja rikkaat lähtee naapurikuntiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5836
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3842
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2778
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2242
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2197
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162