Jos ajaisit eläimen päälle

Koiranomistaja

Autokoulussahan sanotaan, että kaikesta koiraa pienemmästä ajetaan yli, koska jarruttaminen tuo vain isomman vaaratilanteen. Mutta ajaisitko sinä yli? Ja mitä sitten tekisit?

Asun Turussa ja täällä ilmestyy ilmaislehti nimeltä Turkulainen. Siinä oli yleisönosastolla vähän aikaa sitten juttu joka meni jotenkin tyyllin: "sinä joka ajoit kissani yli xxxtiellä kello 24.00, HÄPEÄISIT. Onneksi takanasi ajoi pakettiauto, joka vei kissan hoitoon. Se menehtyi hoidoista huolimatta." Siinä luki myös osa auton rekisterinumerosta ja auton merkki. Luulisi nolottavan niin maan helvetisti nähtyään tuon.

Jos minä jossain tilanteessa ajaisin eläimen yli, niin minä niin 100% varmasti pysähtyisin katsomaan miten kävi. Jos eläimen pannassa olisi yhteystiedot, toki ilmoittaisin omistajille. Ensisijaisesti veisin eläimen hoitoon, aina löytyy päivystävä eläinlääkäri. Johtuuko tämä sitten vain siitä, että olen perheestä, jossa on aina ollut eläimiä. Ovatko kaikki muut sydämettömiä?

35

2537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nipa

Eihän koiran tai kissan päälleajaessa tarvitse haeskella omistajan tietoja. Lain mukaanhan omistaja on taluttimen toisessa päässä.
      Jos elukka juoksisi irrallaan ja ottaisin omistajaan yhteyttä, olisi seuraava vaihe se, että omistaja vaatisi minua vastuuseen kun ajoin mustan kissan päälle syksyisenä sateisena yönä valottomalla tiellä 100km/h rajoitusalueella.
      Valitettavasti ottaisin varmaan rengasraudan ja kävisin toteamassa kisulin henkien lukumäärän...

• joo

...eikös lain mukaan esim jalankulkijan pidä ylittää katu suojatietä käyttäen jos semmoinen on lähellä, entäs kun sinun lapsesi päättääkin mennä tien yli 20 suojatiestä ja minä satun tulemaan autolla kohdalle... hittojako se mulle kuuluu kenen kakaraan minä törmään.

• Realisti

Nämä ajattelevat vain omaa persettään, muulla ei väliä.

• >>>>
        joo kirjoitti:

...eikös lain mukaan esim jalankulkijan pidä ylittää katu suojatietä käyttäen jos semmoinen on lähellä, entäs kun sinun lapsesi päättääkin mennä tien yli 20 suojatiestä ja minä satun tulemaan autolla kohdalle... hittojako se mulle kuuluu kenen kakaraan minä törmään.

Erittäin huono vertaus. Ihmisellä ja kissaa ei voi rinnastaa kuten teet.

Sitäpaitsi laki ei anna siunulle oikeutta ajaa kenenkään päälle vaikka suojatietä ei käytettäisikään.

• Nipa
        Realisti kirjoitti:

Nämä ajattelevat vain omaa persettään, muulla ei väliä.

Kenen p******ä ajatteleepi se elukan omistaja, joka antaa elukkansa juoksennella vapaana? Ei ainakaan elukkansa vaan todennäköisesti omaansa, koska ei läskeineen jaksa juosta huonosti koulutetun elukkansa perässä. Helpompi antaa elukan juosta vapaana ja vyöryä ite perässä kunhan kerkiää...

• Nipa
        >>>> kirjoitti:

Sitäpaitsi laki ei anna siunulle oikeutta ajaa kenenkään päälle vaikka suojatietä ei käytettäisikään.

Ei huono sikäli, että monet elukan omistajat pitää parempaa huolta elukastaan kuin sukulaisistaan. Joten kai ne mieluummin antais ajaa mummonsa tai äitinsä yli kuin kissansa.

Eläintä ja ihmistä ei voi rinnastaa, mutta nämä elukka-addiktit ei sitä ymmärrä...

• speedy
        >>>> kirjoitti:

Noin huonoa vertausta en ole kuullut sitten vuoden 76, jolloin muuan ystäväni, Vesterisen Pekka totesi... Jaa, hittojakos se muille kuuluu mitä Peke sanoi.

• joo
        >>>> kirjoitti:

Niin olikin huono vertaus. Niin oli muuten tarkoituskin olla. Pointsini oli tuo LAIN MUKAAN, mikä esiintyi tekstissä johon vastasin. Elämää saa minua kunnioittaa lukipa laissa mitä tahansa. Idioottimaista ajatella että enpä nyt viitsi pysähtyä katsomaan miten autooni törmänneelle koiralle kävi koska sen omistaja ei noudata koirien kiinnipitolakia! Siis HALOO!

• joo
        Nipa kirjoitti:

Kenen p******ä ajatteleepi se elukan omistaja, joka antaa elukkansa juoksennella vapaana? Ei ainakaan elukkansa vaan todennäköisesti omaansa, koska ei läskeineen jaksa juosta huonosti koulutetun elukkansa perässä. Helpompi antaa elukan juosta vapaana ja vyöryä ite perässä kunhan kerkiää...

..kuten myös se tynnyrinpyöreä muija joka ei saa villeihin penskoihinsa kuria vaan kulkee läähättäen niitten perässä kaupungilla ja yrittää välillä rääkyä että auto tullee, sitä pittää varroo. Ne mitään usko, ihan uhalla hyökkäävät suoraan tielle. Ei mun auta muu kuin pitää varani ja jarrutella vaikka takaa tuleva Expertin paku melkein ajaa jo takaikkunasta läpi ja vaikkei mulla olekaan vastuuta tuon muijan enkelilapsista.

Mars kuntosalille kaikki ylipainoiset lasten vanhemmat / koirien ja kissojen omistajat!

• Timo

vaikka hiirtä ja olen jarruttanut/väistänytkin. Joskus alle on kuitenkin jäänyt jänis, tällöin olen pysähtynyt ja tarkistanut ettei eläin ole jäänyt kitumaan. Jos ajaisin jonkun lemmikin yli ja eläin eläisi, niin ilman muuta toimittaisin sen hoitoon.

• Behemoth

... oli muistaakseni tuulilasin kuukauden shokkina vuosi sitten kesällä ajettu kuolonkolari.

Nainen päätti väistää tielle sännännyttä oravaa n. 80km/h vaudista. Auto lähti kuivalla hyvällä tiellä sivusladiin, vastaheittoon ja vastaheitosta kylki edellä puuhun. Matkustajana ollut mies kuoli heti ja muut autossa olleet loukkaantuivat. Ehkä juuri tämmöisten kuskien vuoksi sitä vieruspenkkiä sanotaankin "pelkääjän paikaksi". Pelko ei aina ole aiheetonta.

Orava selvisi tapauksessa vahingoittumattomana. Olikohan sen arvoista?

• Ursa

jarrutan ja lujaa, olipa eteen tuleva elukka minkäkokoinen tahansa. Väistämisen mahdollisuushan pitää kuljettajan arvioida (parin sekunnin sadasosan aikana ehkä), eläinrakkaallekin kai selviö että en nyt tarkoituksella aja ihmisen päälle väistääkseni koiraa; jos on pakko ajaa koiran päälle väistääkseni ihmistä niin joudun sen tekemään. Siis tämmöisiä teoreettisia tilanteita. Joihin en halua minun tai koirani joutuvan. :)

Semmoiset jotka törmää johonkin eläimeen ja jatkavat matkaa PYSÄHTYMÄTTÄ katsomaan miten kävi, joutavat kyllä suoraan sanonko minne. Eikä tämmöisiä ihmisiä ole paljon. Eläimelle pitää myös onnettomuustilanteessa hankkia apua, aivan kuten ihmiselle.

• lude -88

..sattuisi joku eläin tulemaan eteen enkä kerkeäisi väistämään/pysäyttämään autoani ja eläin jäisi alle niin kävisin kyllä tarkistamassa ettei eläin jää kitumaan oli se sitten koira tai kissa mutta mitään hiirtä en kyllä rupea turhaan väisteleen..
      mutta, jos autolleni tapahtuu jotain (esim. puskuri säpäleiksi) ja kyseessä on kotieläin ja jonkun omistama niin antaisin kyllä laskun eläimen omistajalle koska hänen vikahan se on kun pitää elukkansa vapaana ja toisten vaarana.. eikös lakikin sen sano että ainakin koirat on pidettävä kiinni/kytkettyinä eikä vapaana..

ei ole kauaakaan kun jouduin väistämään koiraa joka juoksi tielle, jarrutin, väistin ja sitten ihmeteltiin että miten pidetään auto tiellä kun mennään laidasta laitaan liukkaan kelin takia.. tunsin koiran omistajan ja kävin samoin tein sanomassa koiran omistajalle että pitää elukkansa kiinni kun se voi käydä pian kalliiksi jos joku ajaa ojaan sen takia että väistää koiraa.. onneksi ei itselle käynyt kuinkaan..

• kaahari

En jarruttaisi tai väistäisi, koska se on paljon vaarallisempaa. Jos jäisi alle, niin saattaisin pysähtyä tarkistamaan auton vauriot, jonka jälkeen soittaisin poliisille. Kotialäimiä EI SAA PITÄÄ VAPAANA ja on omistajan oma häpeä, jos sellainen alle jää. Sääli syytöntä eläintä.

• Harmaasilmä

Millä tavoin eläimen takia jarruttaminen on vaarallista? Onko se yhtä vaarallista kuin jostain muusta syystä jarruttaminen? Jos on, niin mikä tuon eron tekee? Jos ei, niin miksi jarruttaminen on mielestäsi vaarallista?

• sisu mies

..auraus reissullani kuten aina mutta kerran sattui niin että koira juoksi pihatieltä eteeni ja minulla vauhtia n.60-70km/h (!raj. 80km/h!) niin eipä siinä mitään kerinnyt tekeen vaan koira jäi auraan ja lensi siitä metsään ja osui ilmeisesti puuhun, pysähdyin ja kävin katsomassa koiraa, kuollut.. koiran omistajakin tuli paikalle ja rupesi syyttämään minua jos mistäkin, no joo.. se soitti poliisinki paikalle ja minä koitin selittää että ei ole minun vika ja nyt minulla tuhrautuu kallista aikaa kun joudutaan odottamaan poliisia.. jonku aikaa asiaa puitiin ties missä ja loppujen lopuksi koiran omistaja joutui maksamaan minulle menetetystä työ ajasta n.150e..
      noinkin suuri summa siitä pienen pienestä vaivasta ettei viitsi pitää koiraansa kiinni ja menetti vielä koiransa..

• Hellu

eläimen päälle. Eläin on aina viaton, mutta ihminen ei koskaan.

• lude -88

...että ajaisit mieluummin ihmisen yli kuin että koiran? jos vaikka oletetaan tilanne että koira juoksee eteesi sivutieltä ja pikku lapsi perässä niin väistät koiraa ja ajat lapsen yli??!!
        tarkentaisitko hieman omaa näkemystäsi..

• jorma
        lude -88 kirjoitti:

...että ajaisit mieluummin ihmisen yli kuin että koiran? jos vaikka oletetaan tilanne että koira juoksee eteesi sivutieltä ja pikku lapsi perässä niin väistät koiraa ja ajat lapsen yli??!!
        tarkentaisitko hieman omaa näkemystäsi..

Tottakai ihmisen yli.

• SS,

Kysytään mielipidettäsi asiasta uudelleen puolukkareissusi jälkeen, kun karhu on raapaissut sinulta silmät päästä, repinyt raajat irti, ja tassullaan vielä läimäissyt pääsi persereikään.
        Ihme sakkia nämä nk. eläinsuojelijat.
        Toisaalta, jos olisi tilanne, että toisella puolella tietä seisoisi kettu, ja toisella taas sairasmielinen kettutyttö - Kumman ylitse sitä mielummin ajaisi? Itse ohjastaisin mielummin autoni keulan kettytyttöä kohti (olisi yksi idiootti vähemmän). Kuitenkin pitää muistaa, että kettutytöstä aiheutuu autolle suurempi vahinko kuin ketusta. Onko tämän idiootin teilaaminen sitten peltitöiden arvoista...

• Poju
        SS, kirjoitti:

Kysytään mielipidettäsi asiasta uudelleen puolukkareissusi jälkeen, kun karhu on raapaissut sinulta silmät päästä, repinyt raajat irti, ja tassullaan vielä läimäissyt pääsi persereikään.
        Ihme sakkia nämä nk. eläinsuojelijat.
        Toisaalta, jos olisi tilanne, että toisella puolella tietä seisoisi kettu, ja toisella taas sairasmielinen kettutyttö - Kumman ylitse sitä mielummin ajaisi? Itse ohjastaisin mielummin autoni keulan kettytyttöä kohti (olisi yksi idiootti vähemmän). Kuitenkin pitää muistaa, että kettutytöstä aiheutuu autolle suurempi vahinko kuin ketusta. Onko tämän idiootin teilaaminen sitten peltitöiden arvoista...

Joo aika hyvä pointti sulla. Just näissä ekoterroristeissä ketkä vähät välittää ihmisarvosta ihmetyttää se, kun ne sanoo, että eläin on arvokkaampi ku ihminen. Vaan enpä ole kuullut, että vannoutuneinkaan eläinaktivisti olis uhrannut oman elämänsä eläimen puolesta.

Toinen on se, että jos kettutyttö sais valita, lähtiskö henki sen kaikkein rakkaimmalta ja läheisimmältä ihmiseltä vai joltain oravalta, ni enpä uso että monikaan luopuis lähimmäisestään.

Eli mieluummin ihmisen henki ku eläimen, niin kauan kun kyse ei ole omasta elämästä tai kenenkään läheisen elämästä.

Ja sit nää samaiset ihmisarvosta piittaamattomat väittää, että sydämettömät, ilkeät ja ahneet kapitalistit eivät välitä muusta kun omasta edusta....

Noh, joidenkin turhautuneiden nuorien keskuudessa näkyy joskus mitä kummallisimpia aatteita. Eiköhän tämä kans kohta jää historiaan ja palataan taas "terveiden arvojen maailmaan".

• örör

Tähän mennessä oma saldo on 1 peura, 1 jänis, pari oravaa, sammakoita yms. nyt ei hullukaan laske. Ja kyllä minä huvikseni olen esim. hiiriä tyhjällä tiellä väistellyt ja isompia tarpeen mukaan, mitäs niitä turhaan tappamaan. Maantievauhdista valtatiellä myös mm. isoa susikoiraa, olisi varmaan tullut konehuoneeseen asti jos eivät olisi silmät killottaneet laittomien lisäpitkien valokeilassa. Sain elukan seuraamaan autoa sivutielle, jossa piski konttiin ihmettelemään ja kun ei pantaa ollut niin poliisit veivät kenneliin. Tuollaisessa tapauksessa muuten koiran kennelikulut menevät omistajan piikkiin.

Mutta kyllä se on niin että esim. kissa loikkaa niin nopeasti puskasta tielle että ei sitä paljoa väistellä vaikka vauhtia olisi 50. Itse olen kopsauttanut kissaa päin vauhdin ollessa n. 20 km/h, elukka hyppäsi lumikasan takaa eteen ja kulki etuspoilerin mukana varmaan pari metriä ennenkuin kärry pysähtyi jäisellä tiellä, hyvin näytti karkuun juoksevan. Muutama päivä sitten näin aitiopaikalta kissanyliajon, tuossakaan ei kuski kerennyt varmasti mitään tekemään, ajoi mielestäni alinopeutta 50 alueella, mutta katti loikkasi suoraan renkaan alle.

Jos omistaja on kiintynyt kissaansa tai koiraansa, niin pitää sen sitten kiinni, useimmissa tapauksissa on aivan turha alkaa syyttämään autokuskia tappajaksi. Toki on asiallista, että varmistuu siitä ettei elukka jää kitumaan. Minä ainakin otan rahat elukan omistajalta jos vaikkapa puskuri hajoaa. Ja oma piski kulkee narun päässä.

• kellonaika

Säkkipimeällä!

Yli vaan, vaikka olisi ollut päiväkin.

• mies

Ehdoin tahdoin en eläinten yli aja, ja oma elukka on joko sisällä tai narun päässä.

Jarruttelut ja väistämiset on kovin tapauskohtaisia. Pahimmassa tapauksessa ajat liukkaalla, pimeällä, mutkaisella tiellä, risteysalueella, perseessä roikkuu joku ääliö ja vastaan tulee rekka. Ei siinä voi tehdä oikein mitään muuta kuin ajaa vaan.

Hitaimmat otukset, esim. siilit koitan väistää. Useimmiten ne mahtuu auton alta, eivätkä osu pyöriin.

Jänikset on pirullisia. Kun ne hyppää tielle, niin ne ei tajua loikkia tien yli vaan alkavat hyppiä edellä ajovaloissa, jos jarrutusmatka ei riitä tai ei pysty väistämään, niin alle jää. Ne on niin isoja ja vielä loikkivat, niin yleensä ne kopauttaa päänsä puskuriin.

Koiria ei ole onneksi osunut eteeni. Kissoja kyllä, kaikki olen pystynyt väistämään. Yleensä kissat kulkee kohtalaisen lähellä kotiaan, eli rauhallisilla asuntoalueilla. Ja jos kuski ymmärtää nopeusrajoitusten päälle, niin useimmiten ehtii pysähtymään, kun kissan näkee. Ellei se sit ihan vierestä hyppää alle.

Jos alle jää, niin se panta täytyisi käydä katsomassa. Jos on pahasti käynyt ja jäänyt kitumaan, niin lopettaa pitää.

• Jep

Itse jarrutan AINA jos joku hyppää eteeni tielle. Väistön teen vain silloin, jos voin sen suorittaa turvallisesti ihmishenkiä liikaa vaarantamatta, eli en väistä jänistä vastaantulevan perheen autoa päin.

Ne kerrat kun olen itse törmännyt eläimeen olen pysähtynyt ja käynyt varmistamassa että eläin ei jää kitumaan. Jokainen yliajo tuntuu ainakin itsestäni todella pahalta ja yritän kaikin keinoin välttää ne. Vähän ihmetyttää kun joillekin suurin huoli eläimen yliajon jälkeen on autoon tulleet vahingot. Itseä ei vois vähempää kiinnostaa autoon tulleet vauriot em. tilanteessa, vaan tärkeintä on se että eläin säilyisi vahingoittumattomana.

• Rattimies

Kyllä niitä kusiruikkuja lisää syntyy yli vaan vedän rekalla ja hyvin litistyy.

• fiksu

Joskus ajoin koiran yli ja soitin poliisille jota odotin tunnin ja sitten tuli omistaja joka rupesi haukkumaan kun koira ei enään pystynyt, silloin sanoin mitä ajattelin ja ikinä en enään näe vaivaa toisten lemmikin takia.

• väistellä

Enpä muista milloin olisin väistänyt tai jarruttanut, jos edessä on pyörinyt kissa tai koira.
      Se jarrutus ja kiihdyttäminen täysperävaunun kanssa matkavauhtiin maksaa kuljetusyhtiölle n.4e.
      Ja väistäminen saattaa maksaa vielä enemmän. Jopa ihmishengen.
      Jos jokaisen mustin tai mirrin takia rupeaa jarruttelemaan, saa piakkoin kaivaa elantonsa sosiaaliluukulta.
      Kysymys kuuluukin eläinten omistajille:
      Mitä helvettiä se karvaturrinne siellä tiellä tekee?

• 50tkm/vuosi

Mä menettelen ihmisten kohdallakin ihan samalla tavalla jos ne nyt sattuu jostain hyppäämään tielle kesken kaiken. Väistöä en edes harkitse sillä olen niin huono kuljettaja, että autoni saattaa lähteä heittelehtimään, enkä välttämättä saa sitä enää hallintaan. Myöskään jarrutusta en tee, koska joku ruotsalaistuntumalla ajava saattaa törmätä perääni ja työntää autoni poikittain vastaantulevaa autoa päin. Pidän kaasun vain samassa asennossa ja toivon, että tielleni ilmestynyt este väistyy ajoissa.

• jaggelady

Jos voin muuta liikennettä, ja itseäni, vaarantamatta hiljentää ja väistää, niin tietystä sen teen. Muussa tapauksessa jää alle, ei voi mitään. Minusta ihmisen henki on vielä selvästi arvokkaampaa kuin eläimen. Metsäneläimiä en kyllä taatusti rahaa millekään eläinlääkärille, mutta jos on jonkun lemmikki ja panta kaulassa, ilmoitan asiasta ja omistaja vieköön hoitoon. Maksamaan en hoidosta ole silti velvollinen, vaan miettiköön omistaja miksi lemmikkieläin ylipäätään oli liikenteen seassa? Ilmeisesti olen sydämetön, mutta en voi kerta kaikkiaan ymmärtää nykyajan trendiä jossa koko luonto ja sen eläjät rinnastetaan ihmisen arvoon. Luontoa täytyy suojella ja kunnioittaa mutta ihmisen henki on kalliimpi.

• Poju

Eipä siihen ole mitään lisättävää

• koiratyttönen

itse väistäisin, jos se olisi mahdollista, mutta en mene omaa henkeäni pantiksi laittamaan. ja jarruttaisin ja tööttäisin myös (jos eläimen huomaan jo kaukaa), jotta elukka ymmärtäisi väistää. joissain tilanteissa tosin se on mahdotonta. mutta mielestäni yliajajalla on velvollisuus jäädä paikalle katsomaan, miten kävi. jos ajaa vaikkapa pienemmän hirvikolarin, aina tulee varmistaa, että hirvi ei jää kitumaan, soittaa poliisit paikalle lopettamaan eläimen, jos ei muu auta.
      ja sitten nämä koiratapaukset. aina ei ole omistajan vika, että eläin on irti. jos koira on niin fiksu, että avaa takalukossa olevan etuoven (näitäkin löytyy) omistajan syy ei mielestäni ole yhtä iso. ja esim. metsästyskoirien pitääkin olla irti metsästäettäessä (mitä hyötyä niistä muuten olisi?). toki metsästyskoirien kanssa on aina riski siitä, että koira jää auton alle. sanoisinkin ihmisille tällaisen neuvon: pysähtykää, tarkistakaa tilanne, kutsukaa poliisi paikalle ja jos omistaja ilmestyy ja ryhtyy haukkumaan, menkää omaan autoonne istumaan ja laittakaa ovet lukkoon ja radio päälle. odottakaa poliisia siellä omistajan saavuttamattomissa. eipä se omistaja jaksa kovin kauaa maailmalle kiroilla ja eipä siitä voi mitään syytettäkään saada, välttyy vain herjauksilta. ja sitten poliisin saapuessa paikalle selvitätte asian. ei se kenellekään liikaa maksa.

• Kepa

Eihän se välttämättä ole omistajan vika että koira tai kissa on karannut, mutta ei se silti poista vastuuta. Omistaja on aina vastuussa lemmikistään ja sen tekemisistä.

• koiratyttönen
        Kepa kirjoitti:

Eihän se välttämättä ole omistajan vika että koira tai kissa on karannut, mutta ei se silti poista vastuuta. Omistaja on aina vastuussa lemmikistään ja sen tekemisistä.

ei ole välttämättä omistajan vika, että koira tai kissa on karannut, mutta ei se silti poista vastuuta.
        vastuu on aina omistajalla, mutta tietyissä tapauksissa syy on enemmän koirassa kuin emännässä/isännässä.

• Sami

Mitä vaarallista on jarruttamisessa? Tieltä ei kannata ajaa ulos kuin ehkä hirveä väistääkseen, mutta ei jarruttamisessa mitään vaarallista ole, paitsi että persekärpäset saattaa törmätä.

Jos ajaisin koiran tai kissan yli, niin taatusti pysähtyisin katsomaan miten elukalle kävi ja ennen kaikkea että tuliko autoon vaurioita. Lemmikin omistaja on velvollinen korvaamaan autoon tuleet vauriot.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      184
      5052
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      24
      4453
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3137
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      257
      3034
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2922
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2531
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27