Cerazette

Tietämätöntypy

Elikkäs muutama vuosi sitten lekuri kirjotti DianeNova(cypretyl) pilsut minulle. Osittain ehkäisyy, osittain akneen. Lopetin alkuvuodesta ja nyt jo näppyjä.. Mutta asiaan uusi lekuri ei verenpaineiden takia kirjottanut kuin minipillerit(Cerazette). Nyt mietin sitä, että onko minipillereillä tehoa akneen. Vaiko kenties vain edesuattaa aknea?? En haluaisi lähteä syömään jos sitten naama kuin kukkakaali koko kesän...

95

17767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapauksesta

      Olen itse kuullut monen sanovan, että ovat saaneet aknen cerazettesta, mutta minulle sitä ei tullut, muutama näppy ja iho rasvaisempi, että kiiltää. Varsinaista aknea ei ole tullut. Yleisin haittavaikushan tuo akne on tuolla minipillerillä. Nuo haittavaikutukset on niin henkilökohtasia, että mitä kukin saa.

      • Vasta aloittanut

        Aloitin äskettäin Cerazettet enkä ole oikeastaan huomannut vielä mitään. Kysyisinkin nyt, miten pian mahdolliset haittavaikutukset alkavat ilmetä? Kun siis nyt ei ainakaan ole mitään (jospa ei tulisikaan) ja tuo vuotokin taitaa loppua, vaikkakin päivällä vuotaa ja illalla ei mitään pillerin otettua :o


      • Anonyymi

    • TiiaAnn

      Oman lääkärini mukaan Cerazetten käyttö yleensä aiheuttaa ensimmäisten kuukausien aikana finnien lisääntymisen, jonka pitäisi tasoittua ajallaan.
      Itse vaihdoin Marvelonista Cerazetteen, mutta en ole vielä laattoja uudelta merkiltä aloittanut, joten omakohtaista kokemusta ei vielä ole.
      Toivottavasti akne ajan myötä helpottuu!

      • "Vasta aloittanut"

        Ensimmäinen liuska on paria riviä vaille lopuillaan ja tähän asti ainakin sujunut hyvin.
        Vuoto kesti normaalien kuukautisten ajan, vähitellen vähentyen ja jo viikon syönnin jälkeen ei tullut enää mitään (JUURI samaan aikaan päivästä, minuutin tarkasti otettuna siis todella toimii!!) Epäilyttikin vähän, että ovatko tehot riittäviä kun menkat olivat kuin en pillereitä söisikään kun loppuivat suunnilleen miten ennen pillereitäkin.
        Haittavaikutuksia ei ole ilmennyt, aluksi sattui mahaan, mikä tietysti johtui uuteen lääkkeeseen totuttelusta. Muutaman kerran sattui pohkeeseen, mutta ei rajusti. Tämä tietysti säikäytti mahdollisuuden tromboosiin, mutta koska kipu ei koventunut eikä sattunut muualle, annoin asian olla, enkä ole enää kipuillut. Kipuilua saattaa ilmetä, jos en ollut liikkunnut kunnolla aivan äskettäin. Monen kymmenen kilometrin pyörälenkit viikolla auttoivat nekin paljon, eikä kipuja enää tullut.
        Minua jännitti aivan mielettömästi ensimmäisenä iltana, kun tiesin mahdollisista haittavaikutuksista ja eri keskusteluja lueskelleena mitä kaikkea voi tulla, mutta turhaan. Cerazettet ovat minulle sopineet ja on kuin en mitään pillereitä käyttäisikään. On siis totta, että haittavaikutukset ovat yksilöllisiä. Olen tosin vielä alussa näiden käytön kanssa, kun ensimmäinen liuska vielä kesken (haittavaikutuksia voi tulla myöhemminkin) mutta toivon parasta, että näiden kanssa jatkuu kuten tähänkin asti :)
        Älkää siis jännittäkö pillereiden aloitusta, vaan katsokaa rohkeasti mitä ne tuovat tullessaan. Itsekin odotin enempi mielenkiinnolla ja olin valmis kestämään haittavaikutuksia, jos niitä tulee, kuten sitä että vuodot voivat jatkua kuukausia.. Mutta tähän asti on sujunut hyvin, toivottavasti jatkossakin :)


      • .......
        "Vasta aloittanut" kirjoitti:

        Ensimmäinen liuska on paria riviä vaille lopuillaan ja tähän asti ainakin sujunut hyvin.
        Vuoto kesti normaalien kuukautisten ajan, vähitellen vähentyen ja jo viikon syönnin jälkeen ei tullut enää mitään (JUURI samaan aikaan päivästä, minuutin tarkasti otettuna siis todella toimii!!) Epäilyttikin vähän, että ovatko tehot riittäviä kun menkat olivat kuin en pillereitä söisikään kun loppuivat suunnilleen miten ennen pillereitäkin.
        Haittavaikutuksia ei ole ilmennyt, aluksi sattui mahaan, mikä tietysti johtui uuteen lääkkeeseen totuttelusta. Muutaman kerran sattui pohkeeseen, mutta ei rajusti. Tämä tietysti säikäytti mahdollisuuden tromboosiin, mutta koska kipu ei koventunut eikä sattunut muualle, annoin asian olla, enkä ole enää kipuillut. Kipuilua saattaa ilmetä, jos en ollut liikkunnut kunnolla aivan äskettäin. Monen kymmenen kilometrin pyörälenkit viikolla auttoivat nekin paljon, eikä kipuja enää tullut.
        Minua jännitti aivan mielettömästi ensimmäisenä iltana, kun tiesin mahdollisista haittavaikutuksista ja eri keskusteluja lueskelleena mitä kaikkea voi tulla, mutta turhaan. Cerazettet ovat minulle sopineet ja on kuin en mitään pillereitä käyttäisikään. On siis totta, että haittavaikutukset ovat yksilöllisiä. Olen tosin vielä alussa näiden käytön kanssa, kun ensimmäinen liuska vielä kesken (haittavaikutuksia voi tulla myöhemminkin) mutta toivon parasta, että näiden kanssa jatkuu kuten tähänkin asti :)
        Älkää siis jännittäkö pillereiden aloitusta, vaan katsokaa rohkeasti mitä ne tuovat tullessaan. Itsekin odotin enempi mielenkiinnolla ja olin valmis kestämään haittavaikutuksia, jos niitä tulee, kuten sitä että vuodot voivat jatkua kuukausia.. Mutta tähän asti on sujunut hyvin, toivottavasti jatkossakin :)

        Mä olen nyt syöny melkein laatallisen eikä ainakaan vielä mitään muuta oiretta kun lievä kireys. Ei pahaa oloa, päänsärkyä tms...itsekin suhtauduin aika epäluuloisesti näihin pillereihin kun en ole ennen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä.


    • mä vaab

      minulla loppui juuri ensimmäinen laatta. odotukset oli negatiivisia mutta yllätyinkin positiivisesti. :) menkat kestivät vähän pitempänä kuin normaalisti, noin viikon, mutta sitten jäivät pois, eikä mitään tiputtelua :) ekat päivät oli vähän päänsärkyä ja pahoinvointia mutta nekin menivät ohi. finnejä ei ole mielestäni ollut enemmän kuin ennenkään. ainoastaan alapäähän on pari kertaa tullut isompi finni. mutta en tiedä johtuuko pillereistä, on ollut niitä joskus aiemminkin. mutta eivät ole vaivaksi :) aion kyllä jatkaa näiden syöntiä!

      hyvää kesää kaikille!

      • sama homma

        Minullekin tullut alapäähän yksi finni cerazetten aloituksen jälkeen... se on vaan niin hankalassa paikkaa, että housut hankaavat sen kokoajan rikki, onneksi lomalaisena olen voinut käyttää löysiä housuja ja hameita. Farkkuja en sitten voikaan pistää, pari kertaa olen kokeilut ja finni pahentunut, kipeytyny isontunu ja ympäriltä turvonnu. :( Mutta toivottavasti iho kasvaa pian päälle ja "paksuuntuu", etteivät kireät housut hankaa sitä jälleen kerran auki...


      • mä vaab

        iloitsin ennen aikoja. nyt kunnon vuotaminen kestäny kohta kaks viikkoo... että niin hienoa kesää sitte! :( argh


      • Täälläkin
        mä vaab kirjoitti:

        iloitsin ennen aikoja. nyt kunnon vuotaminen kestäny kohta kaks viikkoo... että niin hienoa kesää sitte! :( argh

        Luulin että menkat loppuivat heti ensi kerralla, mutta kuukauden päästä ne tulivatkin normaalisti ja sitten alkoi tiputtaa parin päivän päästä menkkojen loppumisesta, kohta viikon.. 2. laatta menossa.


      • mikepatton
        mä vaab kirjoitti:

        iloitsin ennen aikoja. nyt kunnon vuotaminen kestäny kohta kaks viikkoo... että niin hienoa kesää sitte! :( argh

        menkat tuli ekan liuskan loppuvaiheessa ja kesti 2 viikkoa,kunnes soitin neuvolaan ja sieltä neuvottiin vaihtamaan.sanoivat että alhaisempi hormoonimäärä ei riitä pitämään menkkoja pois..


      • emikko
        mä vaab kirjoitti:

        iloitsin ennen aikoja. nyt kunnon vuotaminen kestäny kohta kaks viikkoo... että niin hienoa kesää sitte! :( argh

        cerazeten käytön aloitin uudelleen n. vuosi sitten,pari taukoa ollu käytössä, nyt yhtäjaksoistesti syöny keväästä asti. Alkuun tiputteli jonkun viikon, sitten oli pari kk vuotamatta ja nyt on saanu ainaki kolme kuukautta olla pikkuhousunsuojat pöksyissä :D KAMALAA, välillä ollu päivän taukoja vuodoissa, mut mikäs ihme ku jatkuu sit muuten koko ajan.
        pilleri vaihtoon ---)
        en yhdistelmäpillereitä voi edes ottaa.


    • ei tullut

      finnejä niistä ollenkaa eikä tiputtelua...
      Ainut mitä sain pillereiden ansiosta on kohta 2 vuotias poikani =)

      • kummaa?

        eivät siis tehonneet...nonni


    • --

      Tämä ei liity mitenkään aiheeseen, mutta en viitsi näin vähäpätöisen asian takia aloittaa uutta keskustelua. Eli lausutaan Cerazette k:lla vai s:llä? Jäi vain hämäämään, kun terveydenhoitajani sanoi kerazette ja ehkäisyneuvolassa sanottiin serazette.. samoin kaverini jotka käyttävät samoja pillereitä käyttävät sekaisin kumpaakin, ja apteekissakin olen muistaakseni kuullut molempia versioita.

      • suomessa

        E:n edellä sanotaan s:llä, kuten esim. nimessä Cecilia. Siispä ihan vaan 'serasette' noin suomeksi.


    • mursuviiksineiti

      Sain puolitoista vuotta sitten Cerazetten korkean verenpaineen vuoksi. Kaikki meni mukavasti ja kuukautisetkin jäivät pois koko vuoden ajaksi mitä sitä söin. Nyt vain on niin, että akne räjähti käsiin niin pahasti, että sain tammikuussa Roaccutanin ja Cerazette vaihdettiin pikavauhtia pois. Ihotautilääkäri oli sitä mieltä, että minipillerit olivat syy miksi naama lehahti niin pahasti. Nyt tässä on sitten arpia yritetty vaalennella.

      Jos on aiemmin ollut pahempaa aknea tai on niin en hirveästi suosittele, ellei näppylät sitten haittaa.

      • uskaltanut

        aloittaa ainakaan toistaiseksi.
        Minulla olisi DianeNova(cypretyl)pilsui vielä kolmenkuukauden satsin verran plus
        verenpainemittari, että josko sitä uskaltas "omalla luvalla"jossain välissä aloittaa.


    • minä vaan...

      Itse sain myös aluksi Diane Nova pilsut, osittain ehkäisyyn ja osittain akneen. Minulla parani ihohuomattavasti näiden pillereiden aikana mutta sitten niistä tuli sivuoireita, kutan kovaa päänsärkyä ja pahoinvointia. Joten gyne vaihtoi ne Cerazette minipillereihin, joista ei ole päänsärkyä niin usein kuin Diane Novan aikana. Mutta, mutta itselläni on koko ajan ollut välivuotoja(jotka kestävät noin viikon) eli menkkojen lisäksi vuotoa on vielä useita päiviä, aika rasittavaa kun ei voi olla koskaan varma koska menkat alkaa ja loppuu ja lisäksi välivuoto. Aluksi iho pysyi hyvänä mutta nyt muutaman kuukauden aikana ihon kunto on selkeästi heikentynyt ja aknea ilmenee taas lähes yhtälailla kuin ennen Diane novan aloitusta, joten ei hyvä ja jos haluaa pästä aknesta eroon en suosittele cerazettea!
      Itselläni gyne vaihtoi ne Mini-Pill minipillereihin, joita en ole vielä aloittanut. Saas nähdä miten ne vaikuttaa ihoon.

    • ...

      Olen nyt syönyt cerazette pillerejä reilun vuoden, aloitettuani pillerit naama, selkä, ja rinta tulivat täyteen finnejä. Menkkoja ei oo näkyny sit aloittamiseni jälkeen. Paikkakuntani gynelle olen useasti asiasta puhunut ja ei ole sitten muuta vaihtoehtoa kuin syödä cerazetteja. nyt olen odottamassa yksityiselle ja katsotaan mitäs siellä sanotaan :)

      • ole................

        vaihtoehtoa?


      • sitä
        ole................ kirjoitti:

        vaihtoehtoa?

        itekkä, sen takia nyt odottelen yksityiselle, mieluummin maksan siitä vähän enemmän kuin yritän peitellä näitä kauheit finnejä joka ikinen päivä.


      • määräykset tullu
        ole................ kirjoitti:

        vaihtoehtoa?

        nykyisin on lekureille annettu valtakunnalliset ohjeistukset pillereistä...
        mikäli nainen polttaa tupakkaa niin muita pilleri vaihtoehtoja ei ole kuin minipillerit ja näistä cerazette on yleisin... ikävä kyllä...
        veritulppariski on kohonnut silloin kuulemma...

        mutta pakko sanoa nyt ko pillereistä kun puhutaan.. niin onkohan muilla samaa ongelmaa ku mulla tullu...
        aloitettuani cerazetten syönnin reilu kk sitten ni sen kk:n aikana olen lihonut 6 kiloa!!!! siis aivan liikaa.. mulle on tullu hirmu hinku syyä kaikkea makeeta...
        aiemmin söin yasminia ja tuota ongelmaa ei todellakaan ollut..
        olen aiemminkin syönyt cerazettee ja silloinkin oli aivan sama ongelma sanoin siitä lääkärille et tahtoisin mieluummi muita pillereitä ni ei kelvannut...
        pitää kuulemma vaan liikkua säännöllisesti... VAAN KUN SE EI AUTA!!!!


      • Unohdit mainita
        määräykset tullu kirjoitti:

        nykyisin on lekureille annettu valtakunnalliset ohjeistukset pillereistä...
        mikäli nainen polttaa tupakkaa niin muita pilleri vaihtoehtoja ei ole kuin minipillerit ja näistä cerazette on yleisin... ikävä kyllä...
        veritulppariski on kohonnut silloin kuulemma...

        mutta pakko sanoa nyt ko pillereistä kun puhutaan.. niin onkohan muilla samaa ongelmaa ku mulla tullu...
        aloitettuani cerazetten syönnin reilu kk sitten ni sen kk:n aikana olen lihonut 6 kiloa!!!! siis aivan liikaa.. mulle on tullu hirmu hinku syyä kaikkea makeeta...
        aiemmin söin yasminia ja tuota ongelmaa ei todellakaan ollut..
        olen aiemminkin syönyt cerazettee ja silloinkin oli aivan sama ongelma sanoin siitä lääkärille et tahtoisin mieluummi muita pillereitä ni ei kelvannut...
        pitää kuulemma vaan liikkua säännöllisesti... VAAN KUN SE EI AUTA!!!!

        Ainoastaan yli 30-vuoden ikä, ylipaino ja tupakan poltto eivät ole syy lääkärin määrätä minipillereitä. Myös migreeni on tällainen. Aloitin pillerit nyt toukokuussa, minulla oli migreeni, johon liittyi näköhäiriöitä. Terveydenhoitajan mukaan jos aloittaisin yhdistelmäehkäisypillerit, on migreenin kanssa riski saada aivoverenvuoto. Tätä en tiennyt ja olin kovasti odottanut aloittavani jotkin ye-merkkiset pillerit. Lopulta minulle määrättiin Cerazettet, migreenin takia.

        Cerattea on syöty viikkoa vaille kolme liuskaa. Alku meni hyvin, menkat tulivat normaalisti, mikä on näiden kanssa normaalia. Aloituspäivän jälkeiset menkat kun tulivat, alkoi niiden jälkeen n. viikon kestänyt tiputus. Sitä seuraavien menkkojen jälkeen säästyin tiputtelulta. Aluksi tosin luulin tiputteluksi, mutta kun laskin kiertopäivät, ne olikin menkat.
        Cerazetteja syöneenä menkat alkavat huomaamattomasti, joskus saa miettiä onko tuo nyt vain taas tiputtelua vai menkat. Ilmeisesti tiputtelu on loppunut ja menkat tulevat normaalisti, mutta alkavat tosi vähäisinä. Kestävät kuten ennenkin.
        Toisen laatan puolessa välissä alkoi iskeä finnejä. Pakaroihin on ilmestynyt jopa pari. Viikon syötyäni ensimmäisestä laatasta olin juoksemassa eräs päivä, kun yhtäkkiä iski kipu oikeaan nilkkaan, takapuolelle. Säikähdin että ei kai kyseessä ollut tromboosi, mutta jatkoin ja kipu katosi. Liikun paljon, pyöräilen näin kesällä. Tuon kipukohtauksen jälkeen n. parin viikon päästä alkoi sattua vasemman jalan pohkeeseen, olin viikko sitten pyöräillyt paljon, ajattelin kivun johtuneen siitä. Lopulta kipu katosi. Kipua ilmeni sen jälkeen saman jalan pohkeessa tai sääressä, mutta koska se ei ollut kovin kovaa enkä muita oireita saanut, olen jättänyt laskuista pois trombosin mahdollisuuden. Tosin ennen minipillereitä ei liikunnan harrastamisen jälkeen n. viikon päästä tai jo parinkin päivän jälkeen tullut mitään kipua, toisin on nyt. Mutta en usko tromboosiin.
        Kohtahan sen näkee, pitäisi lääkärille päästä pian tarkastukseen että kaikki on kunnossa :)

        En sen kummempia sivuvaikutuksia siis ole saanut kuin toisen laatan puolesta välistä satunnaisesti finnejä. Poikaystävä kyllä on jaksanut muistuttaa että olen välillä todella surullinen. Syytän tästä pillereitä.

        Ei kannata jättää aloitusta pois sen perusteella mitä muut kertovat kokemuksistaan. Olin itsekin lukenut eri palstoilta toisten kokemuksia ennen kuin pillerit aloitin. Ja turhaan jännitin kun hyvin on mennyt. Eli ei pidä lukea liian tosissaan toisten kokemuksista, kun itselle ei saata tulla mitään, mikä haittaisi elämää!! :)


      • Haluttomuus
        määräykset tullu kirjoitti:

        nykyisin on lekureille annettu valtakunnalliset ohjeistukset pillereistä...
        mikäli nainen polttaa tupakkaa niin muita pilleri vaihtoehtoja ei ole kuin minipillerit ja näistä cerazette on yleisin... ikävä kyllä...
        veritulppariski on kohonnut silloin kuulemma...

        mutta pakko sanoa nyt ko pillereistä kun puhutaan.. niin onkohan muilla samaa ongelmaa ku mulla tullu...
        aloitettuani cerazetten syönnin reilu kk sitten ni sen kk:n aikana olen lihonut 6 kiloa!!!! siis aivan liikaa.. mulle on tullu hirmu hinku syyä kaikkea makeeta...
        aiemmin söin yasminia ja tuota ongelmaa ei todellakaan ollut..
        olen aiemminkin syönyt cerazettee ja silloinkin oli aivan sama ongelma sanoin siitä lääkärille et tahtoisin mieluummi muita pillereitä ni ei kelvannut...
        pitää kuulemma vaan liikkua säännöllisesti... VAAN KUN SE EI AUTA!!!!

        Minulle tuli ruokahaluttomuus ensimmäisen liuskan loppupuolella. Söin todella vähän. Tuntui lähes, että olisin jo täynnä, vaikka en täysin ollut. Vaikka ruoka olisi ollut hyvää, tuntui, ettei huvittanut enää syödä.
        Joillekin kertyy painoa, se on normaalia. Tähän vaikuttaa varmasti myös aineenvaihduntasi. Koita hallita herkkujen syöntiä. Se tuntuu olevan yleinen ongelma, että vaikka liikkuisi, paino ei putoa. Koita suostutella lääkäri vaihtamaan sinulle pillerit. Olen kuullut tapauksista, jossa jokin merkki aiheutti painon nousua ja merkkiä vaihtamalla paino alkoi laskea.

        Koitahan pärjätä :) Älä anna makean himolle valtaa :)


    • finneistä eroon

      Olen syönyt Cerazetteja nyt viisi liuskaa ja ensi viikolla lopetan. Menkkojen kanssa ei ole ollut ongelmia: ekan liuskan jälkeen oli n. viikon mittaiset ja sen jälkeen ei ole kuulunut... Mutta... Iho kukkii todella pahasti. Isoja ja kipeitä finnejä tulee kasvoihin, dekoltee-alueelle ja olkapäille. Lisäksi olen ollut hiivakierteessä ja hikoilen hiivaa... Hiuksia lähtee aika kiihtyvää vauhtia ja painon kanssa on ollut ongelmia. Välillä olen niin turvoksissa, että ei mahdu sormukset sormeen. Minulla on ollut myös pahoinvointikohtauksia. Aika monta sivuoiretta siis. Olen sinnikkäästi jatkanut, koska olen pitänyt tuota vuodon poisjäämistä parhaana puolena. Mieliala on myös ollut ihan hyvä. Päätin kuitenkin lopettaa, koska en kestä näitä finnejä.

      • Heidi.H

        Olen syönyt cerazetteä vuoden. Viimeiset puolivuotta on mennyt kokonaan ilman kuukautisia vaikka ensimmäinen puolivuotinen olikin jatkuvaa tiputtelua.
        Tämä olikin sitten pillereiden ehdottomasti paras puoli.

        Finnejä ei ole ollut, päänsärkyäkään ei ole ja kaikki on tältä osin jees. Viimeisimmän lapseni jälkeen kokeilin, yasmineja(olivat pitkään käytössä ennen raskautta) ja cypretyliä, molemmista tuli hirveät päänsäryt ja mielialanvaihtelut sekä seksihaluttomuus.

        Cerazzeten kanssa en huomaa mitään sivuvaikutuksia, mutta en myöskään tunne mitään. Sukupuolihaluni ovat täysin nolla tasolla. Mikään sen suuntainenkaan ei ole kiinnostanut aikoihin. : (

        Nyt olen ajatellut lopettaa nämä, koska eihän tilanne näin voi jatkua.
        Oikeastaan en itse edes tajunnut tätä tunteettomuuttani ja tasaisuuttani ennen kuin aloin todella miettiä onko kaikki ihan ok.

        En yhtään tiedä mikä pilleri minulle voisi sopia, mutta toivottavasti saisin edes tunne-elämäni takaisin.


      • ...
        Heidi.H kirjoitti:

        Olen syönyt cerazetteä vuoden. Viimeiset puolivuotta on mennyt kokonaan ilman kuukautisia vaikka ensimmäinen puolivuotinen olikin jatkuvaa tiputtelua.
        Tämä olikin sitten pillereiden ehdottomasti paras puoli.

        Finnejä ei ole ollut, päänsärkyäkään ei ole ja kaikki on tältä osin jees. Viimeisimmän lapseni jälkeen kokeilin, yasmineja(olivat pitkään käytössä ennen raskautta) ja cypretyliä, molemmista tuli hirveät päänsäryt ja mielialanvaihtelut sekä seksihaluttomuus.

        Cerazzeten kanssa en huomaa mitään sivuvaikutuksia, mutta en myöskään tunne mitään. Sukupuolihaluni ovat täysin nolla tasolla. Mikään sen suuntainenkaan ei ole kiinnostanut aikoihin. : (

        Nyt olen ajatellut lopettaa nämä, koska eihän tilanne näin voi jatkua.
        Oikeastaan en itse edes tajunnut tätä tunteettomuuttani ja tasaisuuttani ennen kuin aloin todella miettiä onko kaikki ihan ok.

        En yhtään tiedä mikä pilleri minulle voisi sopia, mutta toivottavasti saisin edes tunne-elämäni takaisin.

        onhan noita muitakin minipillerimerkkejä,kuten microluton ja mini-pill..minullekkaan ei sopinut cerazette joten nyt kokeillaan microlutonia


      • nuvaring
        ... kirjoitti:

        onhan noita muitakin minipillerimerkkejä,kuten microluton ja mini-pill..minullekkaan ei sopinut cerazette joten nyt kokeillaan microlutonia

        Minulle annettiin kokeiluun nyt sitten Nuvaring ehkäisyrengas, hoitaja oli sitä mieltä, että siinä on niin pieni määrä hormonia ja vaikutus on paikallinen, joten voisi toimia paremmin kuin ehkäisypillerit.

        Sanoi, että ei suosittele enää pillereitä, koska niin monia olen jo kokeillut.

        Viikon ollut nyt tämä rengas käytössä ja toistaiseksi kaikki hyvin : )

        Saa nähdä kuinka käy.


      • jeskuuuu
        nuvaring kirjoitti:

        Minulle annettiin kokeiluun nyt sitten Nuvaring ehkäisyrengas, hoitaja oli sitä mieltä, että siinä on niin pieni määrä hormonia ja vaikutus on paikallinen, joten voisi toimia paremmin kuin ehkäisypillerit.

        Sanoi, että ei suosittele enää pillereitä, koska niin monia olen jo kokeillut.

        Viikon ollut nyt tämä rengas käytössä ja toistaiseksi kaikki hyvin : )

        Saa nähdä kuinka käy.

        HEI, TARVITSISIN KIPEÄSTI VASTAUKSIA.
        Syön minipillereitä, ja unohdin levyn keskivaiheilla ottaa yhden pillerin, jatkoin syöntiä normaalisti.

        Kuukautiseni alkoivat ihan normaalisti, kestivät n.4pvä, olin sukupuoliyhteydessä, jonka jälkeen verenvuoto jatkui, nyt 10pvä tullut verta, pahoinvointia on ja nyt vielä flunssa iski ja lämpö nousussa.

        Mistä voi olla kyse?

        Raskaustesti oli nega, tein tänään.

        Sukupuolitautia ei pitäisi olla, testit otettu, edelleen sama kumppani


    • helv...

      Ensiksi kaikki tuntu ihan hyvältä, sitten aloin laihtumaan sekä alkoi iho rasvottumaan, jota seurasi finnit ympäri kroppaa. Nyt hiuksetkin rasvottuvat jo päivässä, vaikken käytä edes hoitoainetta. Viimeinen naula arkkuun on hiusten lähtö. Onneksi on jo aika varattu gynelle, että pääsee näistä eroon. Nyt 5 kk syönyt cerazette pillereitä ja pahentunut sivuoireet viikko viikolta. Minulle eivät sopineet siis ainakaan.

      • halonen

        Minäkin syönyt Cerazzettejä maaliskuusta lähtien ja nyt on alkanu näkymään sen verran haittoja että varasin ajan lääkäriin ja pyydän jotain muuta pillerimerkkiä! Mulla ollut päänsärkyä, väsymystä, seksihaluttomuutta, iho alkanu kukkimaan ja rasvoittumaan ja todella viimenen naula arkkuun on tää hiustenlähtö! Oon suorastaan kauhuissani kun hiuksia lähtee päivän aikana kamala tukko!
        Tiedättkö laitetaanko nuorille naisille jotka ei vielä synnyttäny kierukoita? ärsyttää niin noitten hormonejen napsiminen niin se tuntui parhaalta vaihotehdolta..


      • Juuliana83
        halonen kirjoitti:

        Minäkin syönyt Cerazzettejä maaliskuusta lähtien ja nyt on alkanu näkymään sen verran haittoja että varasin ajan lääkäriin ja pyydän jotain muuta pillerimerkkiä! Mulla ollut päänsärkyä, väsymystä, seksihaluttomuutta, iho alkanu kukkimaan ja rasvoittumaan ja todella viimenen naula arkkuun on tää hiustenlähtö! Oon suorastaan kauhuissani kun hiuksia lähtee päivän aikana kamala tukko!
        Tiedättkö laitetaanko nuorille naisille jotka ei vielä synnyttäny kierukoita? ärsyttää niin noitten hormonejen napsiminen niin se tuntui parhaalta vaihotehdolta..

        Olen syönyt cerazetteja keväästä asti. Aika pian niiden aloittamisen jälkeen minulle on ilmaantunut ajoittaista pahoinvointia ja etovaa oloa. Luulen että se johtuu pillereistä. Tuntuu, että nyt olo vain pahenee. Muuten en ole muita sivuoireita huomannut. Olen ajatellut, että pakko pitää taukoa niin tietää johtuuks etova olo niistä vai jostain muusta jos se ei nyt helpota. Raskaustestinkin tein ja se oli nega. Onko vastaavanlaisia kokemuksia?


      • toivoton?
        Juuliana83 kirjoitti:

        Olen syönyt cerazetteja keväästä asti. Aika pian niiden aloittamisen jälkeen minulle on ilmaantunut ajoittaista pahoinvointia ja etovaa oloa. Luulen että se johtuu pillereistä. Tuntuu, että nyt olo vain pahenee. Muuten en ole muita sivuoireita huomannut. Olen ajatellut, että pakko pitää taukoa niin tietää johtuuks etova olo niistä vai jostain muusta jos se ei nyt helpota. Raskaustestinkin tein ja se oli nega. Onko vastaavanlaisia kokemuksia?

        Oon ite syönyt cerazetteja nyt pari tablettia vajaa 4 liuskaa.
        En suoraan sanottuna enää tiedä miten oon jaksanut tähän asti. Ensin menkat meni ihan normaalisti, sitten sain nauttia menkattomuudesta joku 12 päivää ennen ku alko taas uudet ja tavallista pidemmät.. Sit taas muutamia päiviä väliä ja sit taas menkat.. ja sama toistu ja toistu. Nyt mulla onkin ollut sit menkat jo reilusti yli kuukauden. En tiedä miksen oo lopettanut näiden syöntiä, tavallaan toivon et joku päivä menkat olis vaan kadonnu.
        Eli kaipaisin kokemuksia, onko kenelläkään käynyt niin että olis tiputellut pidempään (esim yli kuukauden) ja sit se olis loppunut?

        Pakkausselosteessa kuitenkin sanotaan, että 3:n kuukauden käytön jälkeen pitäisi rauhottua, ja oon nyt syönyt tosiaan runsaat 3 kk niin onko mitään toivoa että tä kidutus joskus loppuis?


      • piipiipii
        toivoton? kirjoitti:

        Oon ite syönyt cerazetteja nyt pari tablettia vajaa 4 liuskaa.
        En suoraan sanottuna enää tiedä miten oon jaksanut tähän asti. Ensin menkat meni ihan normaalisti, sitten sain nauttia menkattomuudesta joku 12 päivää ennen ku alko taas uudet ja tavallista pidemmät.. Sit taas muutamia päiviä väliä ja sit taas menkat.. ja sama toistu ja toistu. Nyt mulla onkin ollut sit menkat jo reilusti yli kuukauden. En tiedä miksen oo lopettanut näiden syöntiä, tavallaan toivon et joku päivä menkat olis vaan kadonnu.
        Eli kaipaisin kokemuksia, onko kenelläkään käynyt niin että olis tiputellut pidempään (esim yli kuukauden) ja sit se olis loppunut?

        Pakkausselosteessa kuitenkin sanotaan, että 3:n kuukauden käytön jälkeen pitäisi rauhottua, ja oon nyt syönyt tosiaan runsaat 3 kk niin onko mitään toivoa että tä kidutus joskus loppuis?

        Minäkin olen syönyt cerazetteja jo kohta 3 kk. Kesällä todettiin aurallinen migreeni, joten kai lääkäri näki parhaaksi vaihtoehdoksi. Ensimmäinen kuukausi sujui hyvin, ei ollut minkäänlaisia oireita. Sitten alkoivat kuukautiset ja ovat kestäneet nyt yli 2 kk. Loppua ei tunnu näkyvän. Hemoglobiini on kuukaudessa tippunut 129-122 ja finnejä tulee hirveästi. Tässä jo pohdin pillereiden jättämistä, mutta toisaalta en tahtoisi vielä luovuttaa. Mieskin alkaa jo hieman tuskastua tilanteeseen, niin kuin myös minä itse.


    • Taikakenkä

      aloitin viime tammikuussa cerazetten käytön. Ensimmäisten viikkojen aikana naamaan ilmaantu finnejä ja meinasin heittää pilsut mäkeen. Finnit kuitenkin hävisivät tyystin parin kuukauden jälkeen. Nykyään niitä tulee enää silloin tällöin kaulaan tai yläselkään. Eivät juurikaan haittaa.

      Menkat ovat pysytelleet piilossa tammikuusta lähtien. Hyvä niin: ) En tiedä johtuuko 5 kg painonnousu pillereistä vai jostain muusta, mutta sen verran on tullut lisää painoa tammikuun jälkeen.

      • Ei ikinä enää

        Söin kesällä 5 viikkoa Cerazettea, mutta lopetin pillerit hiustenlähdön vuoksi. Hiustenlähtö jatkui pillereiden lopettamisen jälkeen ja jatkuu edelleen...

        Hiusten voluumista kadonnut parissa kuukaudessa reilusti yli puolet ja kaljuja kohtia on kampaamalla enää vaikea saada piiloon.

        En suosittele ketään kokeilemaan, sillä vaikka sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä, ovat ne aika per***leellisiä, jos kohdalle osuvat. Ja pillereiden lopettaminen ei lopeta esimerkiksi hiustenlähtöä. En siis suosittele kenellekkään!!


      • pillerihilleri
        Ei ikinä enää kirjoitti:

        Söin kesällä 5 viikkoa Cerazettea, mutta lopetin pillerit hiustenlähdön vuoksi. Hiustenlähtö jatkui pillereiden lopettamisen jälkeen ja jatkuu edelleen...

        Hiusten voluumista kadonnut parissa kuukaudessa reilusti yli puolet ja kaljuja kohtia on kampaamalla enää vaikea saada piiloon.

        En suosittele ketään kokeilemaan, sillä vaikka sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä, ovat ne aika per***leellisiä, jos kohdalle osuvat. Ja pillereiden lopettaminen ei lopeta esimerkiksi hiustenlähtöä. En siis suosittele kenellekkään!!

        Olen syönyt cerazette pillereitä nyt noin 3 kk ja minulle on ilmaantunut rintojen alle sekä nivustaipeisiin kutiavia laikkuja jotka ovat tummia, kuin luomia. Mitäköhän mahtaa olla. Laikkuja ei ollut ennen cerazettea. Muuten olen ollut tyytyväinen pillereihin, mitään vuotoja eikä muuta ole ollut lainkaan.


      • ewoiss
        pillerihilleri kirjoitti:

        Olen syönyt cerazette pillereitä nyt noin 3 kk ja minulle on ilmaantunut rintojen alle sekä nivustaipeisiin kutiavia laikkuja jotka ovat tummia, kuin luomia. Mitäköhän mahtaa olla. Laikkuja ei ollut ennen cerazettea. Muuten olen ollut tyytyväinen pillereihin, mitään vuotoja eikä muuta ole ollut lainkaan.

        Hei! Onko kellään kokemuksia, että milloin vuoto loppuu jos lopettaa cerazette-pillerit? Olen syönyt kohta kaksi laattaa, ja menkat tulivat noin kaksi viikkoa myöhässä ja vuotoa ollut nyt joka päivä 1,5 viikkoa, ja alkaa ärsyttää. Tuntuu typerältä luovuttaa, mutta ei jaksa enää vuotoa. Siksi kyselenkin, että onko lopettaneilla (jotka eivät ole siirtyneet heti toisiin pillereihin tms.) mitään kokemuksia siitä, että milloin vuoto loppuu? Jostain luin, että vuoto voisi jatkua jopa kuukauden pillereiden lopettamisen jälkeen, pelottavaa!


      • älä älä
        ewoiss kirjoitti:

        Hei! Onko kellään kokemuksia, että milloin vuoto loppuu jos lopettaa cerazette-pillerit? Olen syönyt kohta kaksi laattaa, ja menkat tulivat noin kaksi viikkoa myöhässä ja vuotoa ollut nyt joka päivä 1,5 viikkoa, ja alkaa ärsyttää. Tuntuu typerältä luovuttaa, mutta ei jaksa enää vuotoa. Siksi kyselenkin, että onko lopettaneilla (jotka eivät ole siirtyneet heti toisiin pillereihin tms.) mitään kokemuksia siitä, että milloin vuoto loppuu? Jostain luin, että vuoto voisi jatkua jopa kuukauden pillereiden lopettamisen jälkeen, pelottavaa!

        Älä hyvä ihminen mene vielä lopettamaan. Kolme kuukautta ja sitten voit miettiä asiaa.

        Jos aiot kokeilla jotain muuta hormonaalista ehkäisymenetelmää, niin älä jätä mitään turhaa taukoa, vaan vaihda suoraan siitä Cerazettesta. Jos nimittäin lopetat hormoniehkäisyn, sinun pitäisi mielellään olla useita kuukausia ilman hormoniehkäisyä ja antaa kropan tottua taas uuteen tilanteeseen rauhassa ennen kuin aloitat hormonit uudelleen. Oletko valmis sitoutumaan sellaiseen päätökseen?

        1,5 viikkoa vuotoa minipilleriellä ja alkaa ärsyttää. Se ei silti ole syy mennä tekemään mitään äkkipikaisia ja mahdollisesti typeriä päätöksiä.

        Sitä ei voi kukaan tietää, koska sinun vuotosi loppuu, mikäli nyt lopetat pillerit. Se on joka tapauksessa taas uusi muutos ja voi aiheuttaa vaikka mitä oireita sekin.


      • kiva :)
        Ei ikinä enää kirjoitti:

        Söin kesällä 5 viikkoa Cerazettea, mutta lopetin pillerit hiustenlähdön vuoksi. Hiustenlähtö jatkui pillereiden lopettamisen jälkeen ja jatkuu edelleen...

        Hiusten voluumista kadonnut parissa kuukaudessa reilusti yli puolet ja kaljuja kohtia on kampaamalla enää vaikea saada piiloon.

        En suosittele ketään kokeilemaan, sillä vaikka sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä, ovat ne aika per***leellisiä, jos kohdalle osuvat. Ja pillereiden lopettaminen ei lopeta esimerkiksi hiustenlähtöä. En siis suosittele kenellekkään!!

        Minusta on väärin sanoa noin, koska ne sivuvaikutukset ovat niin yksilöllisiä. Olen jo reilun vuoden syönyt, kierron pituus on vain kasvanut, samoin menkkojen kesto, mutta se ei menoa haittaa :) Finnejä tuli alkuun, tosin nyt taas vähän :o mutta tuo johtunee ehkä väärästä ihonhoito tuotteesta tms. Tiputtelut tulevat kaupan päälle ja menkat tosiaan kestävät viikon pidempään kuin ennen pillereitä, mutta kun tiedän nyt tarkalleen että mikä on homman nimi, niin eipä tuo haittaa :)

        Alkuun olin aika surullinen, mutta se saattoi johtua ihan elämän tilanteesta. Jotkut ovat puhuneet, että kun pillerit lopettaa, tuntuu kuin joku harso otettaisiin silmiltä pois. Enpä ole havainnut että sellaista harsoa ois tullutkaan, oma entinen itseni olen :) Viime syksynä oli jonkin verran kuivuutta ihan keväälle asti, mutta asia on hassua kyllä hieman korjaantunut, tämä kai johtunee vain ruokavalion muutoksesta. Paino on pysynyt samana, iho on ok, mitä nyt joskus tulee satunnaisesti jokunen finni, mutta eipä haittaa :)

        Ja Cerazette on siis ensimmäinen pillerimerkki mitä olen käyttänyt, tätä ennen ei mitään ehkäisyä ja olen vain tyytyväinen :) Tuntuu että elämä on kuin ennenkin, kiukuttaa ja suututtaa joskus muutama päivä ennen menkkojen alkamista, mutta sitä nyt oli jo ennen pillereitäkin :) Migreeniä minulla oli jo ennen pillereitä ja sekin tuntui vähenevän pillerien aloituksen myötä.

        Ei siis pidä tuijottaa toisen kokemuksiin (mitä kyllä itsekin alkuun tein ennen kun ensimmäistäkään pilleriä otin) mutta se on kuulkaas niin yksilöllistä oikeasti, joillekin vain sopii joillekin taas ei, selviää vain kokeilemalla :)


      • kiva :)
        kiva :) kirjoitti:

        Minusta on väärin sanoa noin, koska ne sivuvaikutukset ovat niin yksilöllisiä. Olen jo reilun vuoden syönyt, kierron pituus on vain kasvanut, samoin menkkojen kesto, mutta se ei menoa haittaa :) Finnejä tuli alkuun, tosin nyt taas vähän :o mutta tuo johtunee ehkä väärästä ihonhoito tuotteesta tms. Tiputtelut tulevat kaupan päälle ja menkat tosiaan kestävät viikon pidempään kuin ennen pillereitä, mutta kun tiedän nyt tarkalleen että mikä on homman nimi, niin eipä tuo haittaa :)

        Alkuun olin aika surullinen, mutta se saattoi johtua ihan elämän tilanteesta. Jotkut ovat puhuneet, että kun pillerit lopettaa, tuntuu kuin joku harso otettaisiin silmiltä pois. Enpä ole havainnut että sellaista harsoa ois tullutkaan, oma entinen itseni olen :) Viime syksynä oli jonkin verran kuivuutta ihan keväälle asti, mutta asia on hassua kyllä hieman korjaantunut, tämä kai johtunee vain ruokavalion muutoksesta. Paino on pysynyt samana, iho on ok, mitä nyt joskus tulee satunnaisesti jokunen finni, mutta eipä haittaa :)

        Ja Cerazette on siis ensimmäinen pillerimerkki mitä olen käyttänyt, tätä ennen ei mitään ehkäisyä ja olen vain tyytyväinen :) Tuntuu että elämä on kuin ennenkin, kiukuttaa ja suututtaa joskus muutama päivä ennen menkkojen alkamista, mutta sitä nyt oli jo ennen pillereitäkin :) Migreeniä minulla oli jo ennen pillereitä ja sekin tuntui vähenevän pillerien aloituksen myötä.

        Ei siis pidä tuijottaa toisen kokemuksiin (mitä kyllä itsekin alkuun tein ennen kun ensimmäistäkään pilleriä otin) mutta se on kuulkaas niin yksilöllistä oikeasti, joillekin vain sopii joillekin taas ei, selviää vain kokeilemalla :)

        En siis pillereitä ole lopettanut, tuolla harso-jutulla vaan tarkoitin, että kun aloitin pillerit, niin enpä havainnut että mikään harso olisi laskeutunut silmilleni :D

        P.S. Tuntuu jopa että elämässä menee nyt paremmin, mutta sehän nyt ei ole pillereistä kiinni :)


      • pisneksissä
        Ei ikinä enää kirjoitti:

        Söin kesällä 5 viikkoa Cerazettea, mutta lopetin pillerit hiustenlähdön vuoksi. Hiustenlähtö jatkui pillereiden lopettamisen jälkeen ja jatkuu edelleen...

        Hiusten voluumista kadonnut parissa kuukaudessa reilusti yli puolet ja kaljuja kohtia on kampaamalla enää vaikea saada piiloon.

        En suosittele ketään kokeilemaan, sillä vaikka sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä, ovat ne aika per***leellisiä, jos kohdalle osuvat. Ja pillereiden lopettaminen ei lopeta esimerkiksi hiustenlähtöä. En siis suosittele kenellekkään!!

        Lääketeollisuutta ei tunnu nämä "päävaikutukset" kiinnostavan. Synnytyksen jälkeiseen masennukseenkin sairastuu yhä useampi nainen ja pillereillä katsotaan olevan osuutta. Tämänpäiväisessä Helsingin Sanomissa osattiin jo viitata hormonihoitojen ja synnytyksen jälkeisen masennuksen väliseen yhteyteen.

        Mielenkiintoista, että lääkeaineiden haittavaikutusten selvittäminen yhä useammin jää toimittajien harteille (tai kuten rokotteissa Rokotusinfo ry:n). Lääkärit eivät rohkene ärsyttää "työnantajaansa", lääketeollisuutta. Niinpä potilaat maksavat viulut, kokeilevat pillereitä toisensa perään, josko jotain hyvääkin seuraisi. Rokotteet, e-pillerit, tulehduskipu- ja mielialalääkkeet myllertävät kehossa yhtä aikaa, mutta syyllisiä etsitään aina muualta.

        Sairastaminen on hyvää pisnestä. Se saadaan alkuun lääkitsemällä ensin terveet. Massarokotteet ovat taloudellisesti nerokkaampi keksintö kuin lukuisat eri merkkiset hormonipillerit, joilla naisia riepotellaan. Terveyttä terveydenhoidossa ei tarvitse olla nimeksikään. Mutta tämänhän jokainen ajatteleva yksilö jo tietääkin.


    • tykkään.

      Oon ite syömässä nyt toista laattaa Cerazetteja ja en voi kun kehua!
      Minkäänlaista vuotoa ei ole vielä tullut, ei tiputtelua minkäänmoista, olo on tasainen ja mukava. Olen aiemmin syönyt Melianeja, Yasmineita, Diane Novia, mutta mikään noista ei sopinut kun verenpaine oli hieman kohollaan. Itse en ole ihoonkaan huomannut näiden Cerazettejen vaikuttaneen ainakaan mitenkään negatiivisesti, vaikka toisaalta en kyllä ole koskaan kärsinyt aknesta muutenkaan.

      • Minä20

        Oon nyt noin 3kk käyttänyt noita Cerazette pillereitä ja ei mtn suurempaa valittamisen tarvetta ole!
        Ainoat mitä voisin mainita on että kuukautiset kestää pidempään ja viimekuussa tuli menkat kahteen kertaan ja tässä kuussa ei oo tullu ollenkaan ... eli siis menkat on alkanu heittelee ja pientä nyppyä alkanu tulee muttei onneks kasvojen alueelle! :) Mutta tarkotuksensa eli ehkäsyn hoitaa hyvin.
        Eli siis mun mielestä ihan hyviä! ja pitääki olla hintaansa nähden! : D


      • jojo**
        Minä20 kirjoitti:

        Oon nyt noin 3kk käyttänyt noita Cerazette pillereitä ja ei mtn suurempaa valittamisen tarvetta ole!
        Ainoat mitä voisin mainita on että kuukautiset kestää pidempään ja viimekuussa tuli menkat kahteen kertaan ja tässä kuussa ei oo tullu ollenkaan ... eli siis menkat on alkanu heittelee ja pientä nyppyä alkanu tulee muttei onneks kasvojen alueelle! :) Mutta tarkotuksensa eli ehkäsyn hoitaa hyvin.
        Eli siis mun mielestä ihan hyviä! ja pitääki olla hintaansa nähden! : D

        oon syöny kyseisiä pillereitä reilun vuoden ja menkat tullu 3 kertaa sinä aikana. :) ei mitään negatiivista sanottavaa pillereistä.


      • Paniikissa
        jojo** kirjoitti:

        oon syöny kyseisiä pillereitä reilun vuoden ja menkat tullu 3 kertaa sinä aikana. :) ei mitään negatiivista sanottavaa pillereistä.

        Olen syönyt kohta 4 kk:ta Cerazette minipillereitä ja tuossa sitten luin jonkun artikkelin, että olisi hyvä tehdä raskaustesti, jos jää kuukautiset tulematta... Ei ole tullut edes aikaisemmin mieleeni! Nyt olen aivan paniikissa! Onko kukaan tehnyt testiä, kun menkat ovat jääneet pois pillereiden aloituksen jälkeen? Vai oletteko vain luottaneet, että se johtuu pillereistä?


      • sh
        Paniikissa kirjoitti:

        Olen syönyt kohta 4 kk:ta Cerazette minipillereitä ja tuossa sitten luin jonkun artikkelin, että olisi hyvä tehdä raskaustesti, jos jää kuukautiset tulematta... Ei ole tullut edes aikaisemmin mieleeni! Nyt olen aivan paniikissa! Onko kukaan tehnyt testiä, kun menkat ovat jääneet pois pillereiden aloituksen jälkeen? Vai oletteko vain luottaneet, että se johtuu pillereistä?

        Raskaustesti kannattaa aina tehdä jos menkat jää tulematta. Tosin on hyvin mahdollista, että se johtuu pillereistä, mutta kannattaa varmistaa.
        Itse olen syönyt Cerazettea elokuusta asti. Alku meni hyvin, kierto oli se normaali 28 pv, muutaman kuukauden päästä alkoi ongelmat. Vuoto on niin epäsäännöllinen kun voi olla, välillä menkat vaan pientä tiputtelua, välillä vuotaa kuin vesihana yli viikon. Lisäksi tiputtelua on vähän väliä. Kierto on ollut 15-35 vrk, rasittavaa kun ei tiedä milloin kuukautisten pitäisi alkaa. Nyt tammikuusta asti on ruvennut iho kukkimaan, aiemmin ei ollut paljon finnejä, nyt on otsa täynnä näppyjä. Mielialat vaihtelee kokoajan. Lisäksi raskaustestejä on pitänyt jo ihan kiitettävästi tehdä kun menkat myöhästelee niin paljon.
        Söin useamman vuoden Yasminea, oli tosi hyvä, kunnes siinäkin rupesi tulemaan ylimääräistä vuotoa. Lopulta piti vaihtaa pois aurallisen migreenin takia. Kokeilin 5 päivää NuvaRingiä. Alamahaa koski niin perkeleesti kokoajan ja tuntui ettei rengas pysy paikoillaan, eli lopetin sen heti. Terkkari ei edes ehdottanut muita merkkejä minipillereistä kuin Cerazettea. Nyt meinasin varata sille ajan ja vaihtaa johonkin toiseen merkkiin.
        Ja en kyllä suosittele kenellekään Cerazettea, olen kuullut monilta monilta tutuilta myös kertomuksia rankoista sivuvaikutuksista.


      • Tietämätöntypy
        sh kirjoitti:

        Raskaustesti kannattaa aina tehdä jos menkat jää tulematta. Tosin on hyvin mahdollista, että se johtuu pillereistä, mutta kannattaa varmistaa.
        Itse olen syönyt Cerazettea elokuusta asti. Alku meni hyvin, kierto oli se normaali 28 pv, muutaman kuukauden päästä alkoi ongelmat. Vuoto on niin epäsäännöllinen kun voi olla, välillä menkat vaan pientä tiputtelua, välillä vuotaa kuin vesihana yli viikon. Lisäksi tiputtelua on vähän väliä. Kierto on ollut 15-35 vrk, rasittavaa kun ei tiedä milloin kuukautisten pitäisi alkaa. Nyt tammikuusta asti on ruvennut iho kukkimaan, aiemmin ei ollut paljon finnejä, nyt on otsa täynnä näppyjä. Mielialat vaihtelee kokoajan. Lisäksi raskaustestejä on pitänyt jo ihan kiitettävästi tehdä kun menkat myöhästelee niin paljon.
        Söin useamman vuoden Yasminea, oli tosi hyvä, kunnes siinäkin rupesi tulemaan ylimääräistä vuotoa. Lopulta piti vaihtaa pois aurallisen migreenin takia. Kokeilin 5 päivää NuvaRingiä. Alamahaa koski niin perkeleesti kokoajan ja tuntui ettei rengas pysy paikoillaan, eli lopetin sen heti. Terkkari ei edes ehdottanut muita merkkejä minipillereistä kuin Cerazettea. Nyt meinasin varata sille ajan ja vaihtaa johonkin toiseen merkkiin.
        Ja en kyllä suosittele kenellekään Cerazettea, olen kuullut monilta monilta tutuilta myös kertomuksia rankoista sivuvaikutuksista.

        Olen tämän ketjukeskustelun aloittanut..
        Itse olen nyt kohta syönyt ekan liuskan vasta loppuun.
        Nyt vaan kauihuissaan näistä negatiivisista kommenteista. Uskaltaako tässä jatkaa näitä.

        Meinaan vaan kun alkukuusta lähti hiuksia jonnin verran parin päivän aikana=/
        laitoin sen hiuslakan piikkiin. Voisiko pilsut niin nopeasti aiheuttaa tuhoja?? hmm.
        Minulla kun ikäni ollu muutenkin turhan ohkaset hiukset!! =/

        Pitääkö tämän ehkäsyn nyt mennä näin turhauttavanoloseksi.

        Miksi pitääkin periä verenpainehäikät.. Kummastelen miten ylipäätä jos verenpaineet p askana lääkäri jo silloin kun olin 17 vanha uskalti yhdistelmäpilsut antaa..


      • odota rauhassa
        Tietämätöntypy kirjoitti:

        Olen tämän ketjukeskustelun aloittanut..
        Itse olen nyt kohta syönyt ekan liuskan vasta loppuun.
        Nyt vaan kauihuissaan näistä negatiivisista kommenteista. Uskaltaako tässä jatkaa näitä.

        Meinaan vaan kun alkukuusta lähti hiuksia jonnin verran parin päivän aikana=/
        laitoin sen hiuslakan piikkiin. Voisiko pilsut niin nopeasti aiheuttaa tuhoja?? hmm.
        Minulla kun ikäni ollu muutenkin turhan ohkaset hiukset!! =/

        Pitääkö tämän ehkäsyn nyt mennä näin turhauttavanoloseksi.

        Miksi pitääkin periä verenpainehäikät.. Kummastelen miten ylipäätä jos verenpaineet p askana lääkäri jo silloin kun olin 17 vanha uskalti yhdistelmäpilsut antaa..

        Muista että ne negatiiviset kauhukertomukset on ne joita kerrotaan. Yleensä ne joilla kaikki sujuu eivät näihin keskusteluihin hirveästi osallistu. Jos nuo kertomukset olisivat yleisiä, eihän sellaiselle lääkkeelle saisi koskaan myyntilupaa! Kaikki mahdolliset sivuvaikutukset lukevat tuoteselosteessa, ja suurimmalle osalle mitään sivuvaikutuksia ei tule. Toki on paljonkin ihmisiä joille hormonaalinen ehkäisy ei vain sovi! Mutta ei sitä kuukaudessa vielä tiedä, vähintään 2-3 kuukautta pitää odottaa ennen kuin sen tietää.
        Käsittääkseni verenpaineella on vaikutusta muiden tekijöiden kanssa yhdessä, siis siihen voiko saada yhdistelmäpillereitä, mutta minipillereihin se ei vaikuttaisi (korjatkaa jos olen väärässä). Mun kaverille ei ainakaan samanikäisenä lääkäri antanut yhdistelmäpillereitä kun oli verenpaineet koholla (perintötekijät), vaan määräsi minipillerit.

        Odottele siis rauhassa sopiiko ne vai ei, en usko että parissa päivässä olisi vaikutusta hiustenlähtöön!


      • 1+1

        myynti ja toiselle luovutus on maassamme rikos, lääkeainerikos. Rikokseen syyl.kumpikin, myyjä ja ostaja.


      • Tietämätöntypy
        odota rauhassa kirjoitti:

        Muista että ne negatiiviset kauhukertomukset on ne joita kerrotaan. Yleensä ne joilla kaikki sujuu eivät näihin keskusteluihin hirveästi osallistu. Jos nuo kertomukset olisivat yleisiä, eihän sellaiselle lääkkeelle saisi koskaan myyntilupaa! Kaikki mahdolliset sivuvaikutukset lukevat tuoteselosteessa, ja suurimmalle osalle mitään sivuvaikutuksia ei tule. Toki on paljonkin ihmisiä joille hormonaalinen ehkäisy ei vain sovi! Mutta ei sitä kuukaudessa vielä tiedä, vähintään 2-3 kuukautta pitää odottaa ennen kuin sen tietää.
        Käsittääkseni verenpaineella on vaikutusta muiden tekijöiden kanssa yhdessä, siis siihen voiko saada yhdistelmäpillereitä, mutta minipillereihin se ei vaikuttaisi (korjatkaa jos olen väärässä). Mun kaverille ei ainakaan samanikäisenä lääkäri antanut yhdistelmäpillereitä kun oli verenpaineet koholla (perintötekijät), vaan määräsi minipillerit.

        Odottele siis rauhassa sopiiko ne vai ei, en usko että parissa päivässä olisi vaikutusta hiustenlähtöön!

        välissä toista liuskaa..
        Jonkun verran ilkeitä patteja tullut selkään.. Pienempiä olkapäihin, kasvoihin =/
        Parisen päivää sitten tuli alapäähän TODELLA ilkeitä rasvapatteja(kaksi). Moiseen paikkaan ilkeä mitään aineita yrittää levitellä jotka kuivattaisi pois..
        Kesä tulossa, toppikausi jne.. Heikentää kummasti itsetuntoa jos kroppa on kuin ..
        Hiusten lähdössä en ole huomannut ainakaan toistaiseksi pahennusta, TOIVON mukaan ei moista tulekkaan eteen(muutenkin harvahapsiainen).

        Menkat jäi tulematta alkukuusta. Toissa sunnuntaina tuli hyvin vähän, teelusikallinen. ??
        Mutta ilmeisimmin aika yleistä, että menkat tulee miten sattuu jos tulee??
        (tänään tein kyllä kotitestin..). Täytyykö tuotakin rumbaa harjottaa joka kuukausi...

        Huoh..


      • s123**
        Tietämätöntypy kirjoitti:

        välissä toista liuskaa..
        Jonkun verran ilkeitä patteja tullut selkään.. Pienempiä olkapäihin, kasvoihin =/
        Parisen päivää sitten tuli alapäähän TODELLA ilkeitä rasvapatteja(kaksi). Moiseen paikkaan ilkeä mitään aineita yrittää levitellä jotka kuivattaisi pois..
        Kesä tulossa, toppikausi jne.. Heikentää kummasti itsetuntoa jos kroppa on kuin ..
        Hiusten lähdössä en ole huomannut ainakaan toistaiseksi pahennusta, TOIVON mukaan ei moista tulekkaan eteen(muutenkin harvahapsiainen).

        Menkat jäi tulematta alkukuusta. Toissa sunnuntaina tuli hyvin vähän, teelusikallinen. ??
        Mutta ilmeisimmin aika yleistä, että menkat tulee miten sattuu jos tulee??
        (tänään tein kyllä kotitestin..). Täytyykö tuotakin rumbaa harjottaa joka kuukausi...

        Huoh..

        Olen syönyt nyt cerazetteja kaksi kuukautta. Siirryin suoraan näihin yasminelleista ja ensimmäinen vuoto tuli normaalin tyhjennysvuodon aikoihin, mutta kesti 5-6 päivän sijasta sellaiset 10 päivää. Tämän jälkeen seuraavia menkkoja ei tullutkaan. Ensi viikolla laskelmien mukaan saattaa ehkä tulla uudet, mutta ei sitä näköjään tiedä tuleeko niitä vai ei. Mieltäni painaa hieman heinäkuun pitkään odotettu lomareissu, joka sisältää uimista. Toivottavasti silloin ei tule kuukautisia. Saakohan varmuuden vuoksi pyytää reseptin kuukautisten siirtoa varten, vaikka ei ole täysin varma tulisiko niitä muutenkaan tuona ajankohtana?

        Cerazetet eivät ole aiheuttaneet aknetta tai sen kummenpia finnejä, mutta iho on selvästi rasvaisempi. Otsa ihan kiltää ja tuntuu niljakkaalta. Lisäksi tukka rasvoittuu päivässä.
        Ostin apteekista hyvää geeliä, joka helpoittaa rasvoittumista hieman. Lisäksi Bodyshopin myyvä merilevä-kasvojen kuorintaaine on ollut melko hyväksi iholleni.


      • muemue
        s123** kirjoitti:

        Olen syönyt nyt cerazetteja kaksi kuukautta. Siirryin suoraan näihin yasminelleista ja ensimmäinen vuoto tuli normaalin tyhjennysvuodon aikoihin, mutta kesti 5-6 päivän sijasta sellaiset 10 päivää. Tämän jälkeen seuraavia menkkoja ei tullutkaan. Ensi viikolla laskelmien mukaan saattaa ehkä tulla uudet, mutta ei sitä näköjään tiedä tuleeko niitä vai ei. Mieltäni painaa hieman heinäkuun pitkään odotettu lomareissu, joka sisältää uimista. Toivottavasti silloin ei tule kuukautisia. Saakohan varmuuden vuoksi pyytää reseptin kuukautisten siirtoa varten, vaikka ei ole täysin varma tulisiko niitä muutenkaan tuona ajankohtana?

        Cerazetet eivät ole aiheuttaneet aknetta tai sen kummenpia finnejä, mutta iho on selvästi rasvaisempi. Otsa ihan kiltää ja tuntuu niljakkaalta. Lisäksi tukka rasvoittuu päivässä.
        Ostin apteekista hyvää geeliä, joka helpoittaa rasvoittumista hieman. Lisäksi Bodyshopin myyvä merilevä-kasvojen kuorintaaine on ollut melko hyväksi iholleni.

        Ihan alkoi kauhistuttamaan kun luin ketjua!

        Itse olen syönyt cerazetteja nyt lähes kaksi vuotta, aikoinaan vaihdoin merkkiä kun edelliset pahensivat perinnöllistä migreeniä. Olen muutamaa poikkeusta lukuunottamatta syönyt pillereitä ilman taukoa koko tämän ajan. Kuukautisia ei ole tullut muutaman kuukauden välein tulevaa aivan mitätöntä hieman punertavaa vuotoa lukuunottamatta (mikä ihanuus!). Migreeni ei ole pahentunut ja iho on mitä loistavimmassa kunnossa.

        Ainut ongelma mikä on tullut oli n. puoli vuotta pillereiden aloittamisen jälkeen alkanut vuoto rinnoista. pelästyin että olen raskaana, mutta testi oli neg. ja lääkäri sanoi olevan vain sivuvaikutus, joka ei haittaa, kuhan vuoto on valkoista/kirkasta. Älkää siis säikähtäkö jos näin käy, mutta hakeutukaa silti testeihin:)

        Itse olen silti erittäin tyytyväinen näihin!

        Kuten "odota rauhassa" jo totesi, yleensä vain haitoista tullaan palstoille kirjoittamaan! Eli alun ongelmat voivat mennä nopeasti ohitse..


      • Huoli pois!
        sh kirjoitti:

        Raskaustesti kannattaa aina tehdä jos menkat jää tulematta. Tosin on hyvin mahdollista, että se johtuu pillereistä, mutta kannattaa varmistaa.
        Itse olen syönyt Cerazettea elokuusta asti. Alku meni hyvin, kierto oli se normaali 28 pv, muutaman kuukauden päästä alkoi ongelmat. Vuoto on niin epäsäännöllinen kun voi olla, välillä menkat vaan pientä tiputtelua, välillä vuotaa kuin vesihana yli viikon. Lisäksi tiputtelua on vähän väliä. Kierto on ollut 15-35 vrk, rasittavaa kun ei tiedä milloin kuukautisten pitäisi alkaa. Nyt tammikuusta asti on ruvennut iho kukkimaan, aiemmin ei ollut paljon finnejä, nyt on otsa täynnä näppyjä. Mielialat vaihtelee kokoajan. Lisäksi raskaustestejä on pitänyt jo ihan kiitettävästi tehdä kun menkat myöhästelee niin paljon.
        Söin useamman vuoden Yasminea, oli tosi hyvä, kunnes siinäkin rupesi tulemaan ylimääräistä vuotoa. Lopulta piti vaihtaa pois aurallisen migreenin takia. Kokeilin 5 päivää NuvaRingiä. Alamahaa koski niin perkeleesti kokoajan ja tuntui ettei rengas pysy paikoillaan, eli lopetin sen heti. Terkkari ei edes ehdottanut muita merkkejä minipillereistä kuin Cerazettea. Nyt meinasin varata sille ajan ja vaihtaa johonkin toiseen merkkiin.
        Ja en kyllä suosittele kenellekään Cerazettea, olen kuullut monilta monilta tutuilta myös kertomuksia rankoista sivuvaikutuksista.

        Älä hyvä tyttö unohda, että menkat on tällä pillerimerkillä epäsäännölliset, ei koskaan varman säännölliset!

        Minullakin meni viime syksynä, oisinko kahdeksatta liuskaa syönyt, yli 30 päivää ja sitten tuli hätä että onko pillerit pettäny. No kävin terkkarilla, joka sentään kehotti vielä odottamaan. Eipä hätiä mitiä, menkat alkoi ja opin siitä että vuotoväli on vain pidentynyt :)
        Nykyään voi mennä kuukaudenkin yli kun taas alkaa.


    • sommarenärkort

      Aloitin juuri Cerazetten kolmatta liuskaa, ja toisen liuskan kohdalla meinasi ärsyttää pahasti koko pillerit. Iho alkoi kukkia pari viikkoa pillereiden aloittamisen jälkeen (myös minulla aiemmin ollut yhdistelmäpilleri, joka auttoi myös ihoon), päätä on särkenyt joka päivä (yleensä ei juuri koskaan) ja vuosin monta viikkoa putkeen.

      Nyt on onneksi vähän helpottanut, niin päänsäryn kuin ihonkin kanssa. Vuotokin loppui ja toivottavasti pysyy nyt kauemmin poissakin. Lääkäri sanoi, että haittavaikutuksia on, ainakin kuukautisten epäsäännöllisyys (muut voivat jäädä ajan mittaan pois), mutta kun ei yhdistelmäpillereitä saa käyttää (kiitos migreenin) niin ei oikein muita vastaavia vaihtoehtoja ole.

    • Nadaly

      4kk oon nyt syöny cerazettee ja menkat ollu 2 kertaa ja kestäny kuukauden kerralla. Todella ärsyttävää! selipaatti ajais jo saman asian kuin noi pilleritkin.
      Rupee ite ja mies myös turhautumaan.
      Paino on noussut alotuksesta 6 kg (liikun paljon) ja naama on saman näkönen ku ois suoraan paketista margariinit levittänyt, samoin rasvoittuu/irtoo hiukset.
      Enpä noita aatellu aikasemmin pahemmin kun synnytyksestä on 5,5kk, ihmettelin vaan et kai kuuluu asiaan kun esikoinen kuitenkin.
      Olin vaan tyytyväinen ilmaseen ehkäsyyn (sain neuvolasta), mutta nyt ku oon lueskellu vähän enemmän niin haluun kyllä yhdistelmä pillerit takas käyttöön mitä oli ennen raskauttakin. Ei siis muuta ku gynelle soittamaan aikaa.
      En voi kyllä suositella! Mutta jos jollekkin sopii niin olen kyllä kateellinen.

    • Jatkuvaa vuotamista.

      Moikka.
      Itsekin söin reilun 2 vuotta yhdistelmäpillereitä (Mercilon). Vuodot tuli aina säännöllisesti ja kaikki muutenkin ok. Reilu kuukaus sitten lääkäri vaihtoi pillerit Cerazetteen kun kerroin migreenistäni. Lääkäri sanoi että noissa Merciloneissa on aivoveritulpan riski (?). Olen nyt siis syönyt reilun kk:n Cerazettea ja hermot menee! Mercilonin loputtua aloitin suoraan syömään Cerazettea, ja meni viikko niin menkat tuli, jotka kesti 7 päivää (Merciloneilla 5 päivää). Siitä meni 1½ viikkoa eteenpäin niin jo alkoi taas vuotaa, vuoto kesti 4 päivää, jonka jälkeen oli huimat 6 päivää välissä ja TAAS alkoi vuotaa! AArgh!! >:(
      Nimimerkillä "voisko joskus olla vuotamatta.."

    • Rupikonna, 24 v

      Mulla oli ensimmäiset pillerit Cerazettea, mutta ne lopetin tosi pian kun rupesi naama kukkimaan (ikinä ei ollu aikaisemmin ollut aknea). Vaihdoin Merciloniin, ja kolme vuotta meni niillä ihan hyvin. Sit lääkäri kieltäytyi toissa talvena kirjoittamasta niitä enää, koska 1-2 aurallista migreenikohtausta vuodessa on kuulemma este yhdistelmäpillereiden syömiselle. Suostuin kokeilemaan vielä minipillereitä, tällä kertaa Microlutonia... Eka liuska meni hyvin ja sit alko vaikeudet: epäsäännölliset menkat ja järkyttävä akne joka paheni viikko viikolta.

      Lopetin pillerit kolmen kuukauden jälkeen, ja siitä on nyt vuosi. Iho-ongelmat hävisi pariksi kolmeksi kuukaudeksi mutta palasi sen jälkeen, ja nyt oon tässä puolisen vuotta ihmetellyt finneineni mistä on kysymys. Onko kellään kokemuksia tällaisesta, voiko syy olla pillereissä vaikka lopetin ne tosiaan jo vuosi sitten? Kun mulla on aina ennen ollut todella hyvä iho, niin itse melkeen uskoisin että pillerit on saanu mun hormonit jotenkin lopullisesti sekoamaan... :(

    • Nepa,15v

      Mä vetelen tota Cerazettea nyt toista levyllistä ja ennen niitä oli aika paljon satunnaisia finnejä, mutta ei ihan aknen luokkaa. No finnit on multa hävinnyt, mutta kuukautiset on ruvennut tulemaan millon sattuu. Mulle ne määrättiinkin runsaitten kuukautisten ja tuskaisten kuukautiskipujen & kramppien takia ja juu niihin on helpottanut, mutta tosiaan säännöllisyydestä ei voida enää puhuakkaan ;(

    • minttu,,,,,,

      täällä kans runsaisen/kivuliaiden menkkojen hoitoon on cerazettea annettu alkuun 3kkn satsi..joka aamu kauhee päänsärky,ja pöhöttävä olo..alkuun oli vähän olematonta vuotoa, mutta tänään piti alkaa menkkojen, mutta eipä onneks oo näkynyt :) ainut vaan, että jos joudun lopettamaan ne jatkuvan päänsäryn takia, sitten vuotaa tietysti 2 vkoa kun seula aamusta iltaan..muutenkin on luonnostaan ihan kamalat 5 pakettia joka kerta rättejä menee.. :( varmaan kierukka ois parempi konsti..muuten nämä pillerti ovat ihan hyvin sopineet..ainakin vielä!

    • emmy-

      itsekkin huomasin että iho rupes kukkimaan enemmän pientä näppylää kun cerazetteja olin syöny yli 2kk. mut itse hommasin menkkojen takia pillerit ja osittain ehkäisyyn mutta jouduin lopettamaan pillereiden syömisen, ei ole kovin mukavaa vuotaa 3kk yhteen menoon. tässä ainakin hetken olen nyt ilman mitään pillereitä ja jossainvaiheessa pitää mennä terkkarin kanssa juttelemaan että mitenkäs tehdään kun pillereiden piti lievittää menkkakipua (johon tehoskin) ja vähentää menkkoja/vuotomäärää, ei ollu hyötyä. muuten olin tyytyväinen pillereihin, muuta sivuvaikutusta ei ollut ja tuokaan ei ollut sen häiritsevämpää, mutta siteitä meni liikaa ja ei mitään pystynyt tekemään ku aina vaa vuodin. odotukset oli positiiviset mutta petyin kuitenkin. :/
      mutta olisko tuo vuotaminen sitten loppunu jos olis vielä jatkanu syömistä, onko kellään tietoo tai kokemusta? itse luin jostain että ku söis 6kk nii viimestään sillon pitäs menkkojen loppua ku kehoki rupee tottumaan.

      • vierailija1111

        Minulle ainakin sanottiin, että kannattaa syödä yli kolme kuukautta pillereitä, koska vasta sen ajan jälkeen keho normalisoituu. Että olisi kannattanut jatkaa:)


    • Mi 32 v.

      Mä söin Cerazettejä puoli vuotta. Aloittamisen jälkeen ei ole yksiäkään kuukautisia tullut! Ihanaa vai mitä? Tosin se onkin ainoa hyvä puoli.. Muita muutoksia seuraa tässä: Iho ja hiukset rasvaiset ku mitkä, kipeitä suuria ihonalaisia finnejä naamassa ja muualla kropassa jotka todella särkee ja tietty näyttääkin kamalalta, käsittämättömät mielialamuutokset (normaalisti oon ollut tähän asti iloinen ja pirteä, nyt neutraali mistään kiinnostamaton tunne on se "normaali" josta välillä käydään raivokohtauksissa ja alakuloisuudessa), jatkuva väsymys, seksuaalinen haluttomuus ja tähän päälle vielä 10 kg. 3 kk:n kohdalla tajusin jo yhteyden mutta ajattelin antaa ajan kulua josko tästä helpottuisi. Ei muutosta joten nyt kun levy loppui pari päivää sitten, päätin kokeilla olla tovin ilman. Kohta sen sitten näkee miten asiat muuttuu vai muuttuuko...

    • Vierailija1111

      Oon syöny cerazetteja nyt kohta viisi vuotta ja koko sinä aikana ei ole kuukautisia tullut. Lääkärit vakuuttavat, että tämä on normaalia, eikä siitä ole haittaa.

      Aluksi ihoni kiilsi paljon, mutta nyt kun olen parikymppinen, niin sekin on vähentynyt. Eli varmaan ikänikin vaikutti asiaan. Mielialanmuutoksia ei mielestäni ole ollut, olen aina ollut temperamenttinen ja kuuluu normaaliin elämään jos välillä suututtaa ja välillä itkettää. Mutta tämä ollut ihan normaalin rajoissa.

      Olleet ihan mahtavat, ei valitettavaa! Sain nämä siksi, kun olin niin nuori ehkäisyn aloittaessani (15), että silloin suunnittelin ottavani ehkäiysykapselin. Ja minipillereissä on samat hormonit, niin niillä kokeillaan soveltuvuutta. Mutta sittenpä jäin käyttämään pillereitä :) Aina mietityttää se, kun on nuoresta asti käyttänyt, että tulenko pillerit lopetettua yhtä helposti raskaaksi, kuin pitäisi. Toivottavasti!

    • Tyytyväinen.

      Olen kuullut sellaista, että mitä pidempään on syönyt pillereitä, niin sitä kauemmin voi mennä yrittää saada lasta, ehkä joku vuosi, ellei pidempään.

      Kuitenkin nyt omista kokemuksista. Cerazetteja olen syönyt kohta kaksi vuotta ja on kuin en söisi pillereitä ollenkaan. Luomu menkkojen aikaan iho alkoi kukkimaan aina vähän ennen kuukautisten alkamista, rinnat aristi, koski päähän ja mielialakin saattoi heitellä sen kummempaa syytä tuon tuosta. Tämän kahden vuoden aikaan nämä asiat ovat säilyneet, ja vaikka pillereistä puhuttaessa ei voi puhua kuukautisista, koska minipillereiden kanssa ei varsinaisia kuukautisia enää ole, omakohtaisesti voisin kyllä puhua. Nimittäin vaikka on sanottu, että minipillereiden kanssa vuoto on epäsäännöllistä, tai voi jäädä pois kokonaan, itselläni se on melkeinpä säännöllistä. Ja voin olla oikeastaan tyytyväinen, että luomumenkkojen aikaiset oireet ovat jääneet, koska osaan siten ennakoida kuukautisten alkamisajankohdan.

      Noin puolisen vuotta syötyäni pillereitä, saattoi mennä melkeinpä pari kuukautta kun kuukautiset taas tulivat, mutta nykyään ne tulevat suunnilleen joka kuukausi, mutta niukempana. Saattavat kyllä sitten kestää reilun viikon, mutta siihen on tottunut. :) Sellainen jännä vaiva on kuitenkin tullut pillereiden aloituksen myötä, (mikä ei kuitenkaan haittaa) että kuukautisten alussa saattaa jonain päivänä olla "kuukautiskipuja" ja näitä ei ollut kun ehkä kerran luomujen aikana.

      Näiden pillereiden kanssa vaikutukset ovat niin yksilöllisiä. Alussa epäröin jopa aloittaa kun olin jo lukenut kaikista mahd. keskustelusivuilta kokemuksia toisilta käyttäjiltä, jotka tuntuivat olevan pääosin negatiivisia, mutta päätin rohkeasti kokeilla. Enkä kadu! :)

    • -k-

      meikä söi cerazette pillereitä vuoden ajan.. siinä ajassa paino nous 10kg, naama on aivan järkyttävässä kunnossa ja olo muutenkin ihan paska. lopetin pillerit 5 päivää sitten. olo on vähän parantunut, naama ei enää niin kuki. välillä olin niin turvoksissa ettei meinannut mitkään housut mahtua jalkaan. mahaan koski loppuajasta AINA! harmi kun ne ei sopinut mulle..en saa nimittäin käyttää mitään hormooni tuotteita.. noh, näillä on pakko mennä eteenpäin. toivottavasti lähtis paino nyt laskuun, kaikkeni tein sen eteen kun söin pillereitä.. Onneks kaikille ei tuu noita sivuoireita! Gynellä kun kävin, niin tuli ehdoton ei että pillereitä ei jatketa. hyvä niin :)

    • Minun tarinani

      Kun itse aloitin Cerazettien syömisen runsaisiin ja kipuileviin kuukautisiin (yhdistelmäehkäisypillereiden jälkeen, niistä sain 7kg, rasvoittuvan naaman sekä usean migreeni- ja lopulta TIA-kohtauksen), kuukautiset kestivät melkein kaksi kuukautta putkeen. Kolmannen liuskan aikana naamaan, rintakehään ja selkään pamahti ihan järkyttävä akne, aiemmin olin lähestulkoon finnitön. Näpyt olivat todella kipeitä ja suuria. Huono iho vaikutti tottakai negatiivisesti myös itsetuntoon, tunsin itseni epämiellyttävän näköiseksi. Mitkään terveydenhoitajan määräämät aknevoiteet, ruokavalio tms. eivät vaikuttaneet ihoon. Myös hiukset alkoivat ohentua, tukkaa lähti tupottain.

      Meinasin jättää pillerit jo puoli vuotta käytön aloittamisesta, mutta lääkärin vastustelun takia lopetin Cerazettien syömisen vasta lähes vuoden nitkuttelun jälkeen. Lekuri ja terveydenhoitaja väittivät, ettei akne johdu pillereistä ja hormoneista, vaan myöhäismurrosiästä (olin yli 19 v. ja murkkuikä oikeasti jo takanapäin), ja hiustenlähdössä on kyse jostain hivenaineiden puutoksesta.

      Nyt yli vuosi lopettamisen jälkeen aknenäpyt ovat hävinneet rintakehästä, mutta yläselässä ja naamassa näppyjä on edelleen runsaasti ja varsinkin kierron loppuvaiheessa tulee tosi kipeitä paiseita. Hiustenlähtö loppui pian pillereiden lopettamisen jälkeen. Tarkoituksenani ei ole pelotella ketään, mutta harkitkaa ihan oikeasti pari kertaa ennen kuin lähette tähän hormonirumbaan mukaan. Kuunnelkaa omaa kehoanne. Itseäni harmittaa kun sivuvaikutuksista joutuu kärsimään vielä pitkään lopettamisen jälkeenkin. Ehkäisypillereiden negatiivisista sivuvaikutuksista, myös niistä hiukan harvinaisimmista, tulisi keskustella enemmän.

    • Pillerit.

      Pitää muistuttaa, että nämä vaikutukset ovat yksilöllisiä. Että joka kyselee mitä tapahtui toisille (okei, syyllistyin tähän aikoinaan itsekin) on turhaa.

      Ite olen syönyt kyseistä merkkiä jo kaksi vuotta, ensimmäiset 4kk tuli hiukan finnejä, mutta sen jälkeen rauhoittui. Paino ei ole tainnut nousta kun ehkä kilon tai kaksi. Kuukautiset tulivat kyllä miten sattui, mutta kumma kyllä, vuoden jälkeen kierto oli kuin en pillereitä söisikään, vuotoa alkoi tulla joka kuukausi tasan, ei enää miten sattui. Nyttemmin huomasin kuitenkin niinkin hauskan seikan, että kun vuoto olisi olevinaan loppunut, tulee illasta vain pari tippaa, mutta ei päivällä, outoa.

      Muistakaa sentään, että suhteessa voi helposti käydä niin, että se liikunta ja ruokailutottumukset muuttuu niistä sinkkuajoista. Oli tässä vähän aikaa sitten tutkittu, ettei lihominen johdu pillereistä, niin kuin moni nainen herkästi luulee, vaan elämäntapojen muutoksista. Varmasti tulee istuttua nykyään enemmän sohvan nurkassa ja naposteltua jotain hyvää.

    • Tympääntynyt popsija

      Itselläni menossa kolmas laatta ja vain 10 päivää on ollut vuodotonta. Aloitin pillerit siis toukokuun alussa. Finnejä ilmestynyt runsaasti naamaan,selkään ja rintaan, useat ovat paikoissa joissa ei ikinä ennen ole ollut niitä. Naama rasvottuu hyvin nopeasti, kasvojen pesun jälkeen puoli tuntia-tunti niin naama on jo rasvainen. Aika on neuvolaan jo varattu, jos vaikka pillerit laitettaisiin vahtoon.

      Minulle määrättiin Cerazettet aurallisen migreenin takia, joka on melkein kadonnutkin Cerazettejen myötä, mutta akne, rasvoittuminen ja jatkuva vuoto häiritsevät elämääni niin paljon etten oikein näitä jaksaisi enää popsia. (Ennen söin iloisesti Yasminia, lukuunottamatta tietysti sen tuomaa migreeniä).
      Olen kokeillut myös mercilonia,joka ei sopinut ja Yazia,mutta aiheutti myös migreeniä.

      Minipillereitä vastaan hankasin alussa, koska tiesin olevani altis finneille/aknelle, mutta päätin kuitenkin kokeilla Cerazettejä neuvolatädin mainospuheen jälkeen: "joillakin jää kuukautiset pois kokonaan""joillakin on iho jopa parantunut". Nyt arvet jäävät naamaan ja pahassa tapauksessa myös tämä aknekin...

    • Nimim.

      Minä söin kans Cerazetteja vuosikausia ja olin täysin vuodoton.
      Iho-ongelmista kärsin koko ajan, iso kipeitä finnejä..
      Ihotautilääkäri suositteli vaihtamaan ne hormonikierukkaan ja iho pysynyt huomattavasti parempana. Tosin söin Roacuttan -kuurin ihoon.

    • parhaat pillerit

      Mä olen syönyt cerazettejä yli 4 vuotta ja kokemus on ollut kyllä erittäin hyvä. Ekat menkat kesti kuukauden ja sen jälkeen ei oo ollut ollenkaan näiden vuosien aikana yhtään mitään edes tiputtelua. Alussa tuli enemmän finnejä, mutta sekin on tasaantunut. Mieli ei heittele, eikä halutkaan missään määrin. Ero aikasempiin e-pillereihin on siis aivan mieletön, niistä kun sain veritulpan, aivan järkyttäviä raivokohtauksia ja tulehduskierteen. Hormonit vaikuttaa niin kovin yksilöllisesti :)

      • th Tiia

        Käytin Diane novaa akneen vuosia, sitten vaihdon Yasmineen. Lopettamisen jälkeen yritin yli vuoden tulla raskaaksi. Gynek. aloitti keltarauh.hormonin, mutta heti tuli keskenmeno. Pian kuitenkin tulin uudelleen luomusti raskaaksi ja melkeinpä heti perään sain vielä toisen vauvan! Nyt näinä kahtena viime vuotena minulla EI ole ollut migreeniä, joten yhdistelmäpilleriä en enää saa. Mutta en taida enää haluta aloittaa hormoneja, edes minipillereitä. En halua varsinkin sitä alun vuoristorataa.


    • gf54625

      olen itse syönyt cerazetteja vähän reipas puoli vuotta ja alussa tuntuivat toimivan hyvin, mutta kun parin kuukauden jälkeen on ollut jatkuvaa tiputteluvuotoa ja yhdessä vaiheessa menkat kesti 3 kuukautta putkeen joten soitin neuvolaan ja kuulemma pitäis tasoittua kun pillereitä jatkaa.

      Tiputtelu loppui vasta lopetettuani pillerit pariksi viikoksi.(reseptin saanti kesti) nyt odottelen kauhulla koska tiputtelu taas alkaa, nimittäin itselläni se puoli vuotta oli yhtä ns."vaippa rumbaa" ja kyllä sen myötä halutki meni ja ihmekkös!

      kun 5 kuukausi tuli täyteen alkoi järkyttävä hiusten lähtö mutta nyt se on tasaantunu ja omasta mielestäni hiustenlähtö on nyt normaalia. lieneekö syy sitten parin viikon tauossa vai miten, en tiedä. toivottavasti ongelmat pysyvät nyt poissa. pientä näppyä on otsaan tullut mutta sekin on tasoittunut ajanmyötä.

    • No huh?

      Olihan täällä näitä kohtalotovereita, luulin jo että olen vain ongelmatapaus. Eli "onneksi" mun ongelmana on vain jatkuva vuoto, joka osaakin olla harvinaisen ärsyttävää. Aloitin huhtikuun alussa Cerazetet ja eka kuukausi meni hyvin, mutta toukokuusta lähtien olen vuotanut käytännössä koko ajan. No oikeastaan viime kuussa oli kaksi "Kuivaa" viikkoa ennen menkkoja, mutta siitä lähtien taas. Aloitin juuri seitsemännen liuskan ja edellisen kolmen jälkeen soitin jo gynelle että mitä tämä on, ja sanoi että palaa asiaan jos jatkuu vielä uuden paketin jälkeen. Tätä ketjua kun luin, niin ymmärrän että ei se vaihtamalla ehkä paranekaan. Kierukkaa gyne kyllä ehdotti (en ole synnyttänyt, mutta niitä saa silti), mutta en ensiehkäisyksi uskaltanut suostua lapsettomuuden pelossa (järjestöntä, tiedän). Ei tässä muuta inhottavaa ole kuin että seksielämä kärsii kun joka paikka on sotkussa...

      Mulle ei ole tullut finniongelmaa onneksi eikä painokaan ole noussut, mutta kainaloihin ilmestyy säännöllisin väliajoin todella kipeitä ja punottavia rasvapatteja, jotka aikanaan rauhottuvat ja häviävät mutta ovat inhottava riesa. Aluksihan säikähdin imusolmuke-häiriöitä mutta liittyvät lähes 100% pillereiden käyttöön.

      Huomaa kyllä että oireita on moneen lähtöön jos ollenkaan. Täytyy yrittää vain jatkaa sitkeästi.

    • kata_riina_

      cerazette oli minulle huono, kuukausien jatkuva vuoto ja itkukohtaukset oli liikaa. naamaan, selkään ja rintaan tuli akne vaikka minulla ei juuri koskaan finnejä ollut.

    • aluksi ärsytti

      Minä olen käyttänyt cerazetteja pari vuotta. Aluksi vuoto kesti toista kuukautta ja hermot meinasi mennä. Jatkoin kuitenkin sitkeästi ja se kannatti! Nyt en edes muista koska viimeksi olisi kuukautiset olleet... Ei varmaankaan edes tämän vuoden puolella. Ainut huono puoli minkä olen itselläni huomannut, on halujen menetys. Pelkkä ajatuskin seksistä tuntuu pakkopullalta. Mutta kun pääsee kunnolla vauhtiin niin kyllä se kiinnostus sieltä tulee ;)

    • :D

      Pakko kirjoittaa, kun niistä hyvistä puolista ei kirjoiteta. Olen käyttänyt cerazette pillereitä kohta 7v, (lapsen syntymän jälkeen aloitin). Todella tyytyväinen olen ollut, minkäänlaisia sivuvaikutuksia EI ole ollut. Vuotokin loppui kokonaan,silloin kun pillerit aloitin. Ei ole käynyt mielessä lopettaa taikka vaihtaa merkkiä. Todella tyytyväinen käyttäjä. :)

    • vuoden menkat

      Itse aloitin Cerazettet, kun olin saanut laskimotukoksen Yasmineista. Cerazettea söin vuoden, ja tämän vuoden aikana mulla oli lähes jatkuvat kuukautiset! Koko vuoden aikana oli max. 10 päivää kokonaan ilman vuotoa. Eli mun kokemukset Cerazettesta ovat erittäin huonot. EI enää ikinä!!

    • niu niu

      No huh huh!
      Uskaltaakohan näitä cerazettesiä edes alottaa popsimaan ollenkaan, kun lukee näitä teidän juttuja? Loputtomia menkkoja, hiusten lähtöä, hillittömiä mielialan vaihteluita, aknea?
      Juuri tulin terveydenhoitajan juttusilta ja hän löi minulle käteen paketin kyseisiä minipillereitä kokeiltavaksi. Tässä on ollu nyt pari vuotta väliä, etten ole käyttänyt minkäänlaista jatkuvaa ehkäisyä, mutta sitä ennen söin yasminea hyvällä menestyksellä. Nyt vasta uudella paikkakunnalla tuli sitten puheeksi ettei migreenini kanssa voikkaan käyttää enää näitä vanhoja tuttuja pillereitä.
      Olen jo yli kymmenen vuotta kärsinyt aknesta. Nykyään se ei enää ole niin pahaa kuin teinivuosina, mutta kiusallista silti, eteenkin menkkojen aikaan naama alkaa aina kukkimaan ihan yhtäkkiä (silloin kun on muutenkin niin hehkeä olo). Pahenisiko tämä ongelma nyt sitten entisestään? Kolmeakymppiä lähestyessä ois jo ihan kiva päästä pikkuhiljaa eroon oikuttelevasta aknesta, eikä pahentaa vain tilannetta. Saati sitten jos ailahteleva mielialani vielä yltyy ja tukkakin putoaa päästä! Taidamme täällä miettiä kumin käytössä pysyttelyä.

    • Kääk

      Mulla on taas hyvät kokemukset Cerazetestä. Ja nyt meinaa jännittää kun joku täällä väläytti että ne olis lopettanut ko. valmisteen. No ok, eka puoli vuotta oli tiputtelua, mutta ei tarvinnut edes suojaa käyttää, ja sen jälkeen hävisi menkat kokonaan.

      Itsekin vaihdoin Diane Novasta verenpaineen ja migreenin takia. Cerazettellä verenpaine on taas normaali. Huonohko iho myös mutta ei se ainakaan Cerezetestä pahentunut.

    • .

      Ei valmistusta ole lopetettu! Toimitusvaikeuksia, useiden lääkkeiden kohdalla sellaista ilmenee aina silloin tällöin...

      NIUNIU; kokeilemalla asia selviää, ei se jos jollain on tullut jotain tarkoita että sinulla tulisi jotain sivuvaikutusta....

    • Rupesin miettiin..

      Olen syönyt Cerazetteä noin puoli vuotta, aluksi menkat meni ihan miten sattuu, vuoto saattokestää kaksi viikkoa ja viikon välein vain. Kyllä siinä meinas mennä hermo multa ja poikaystävältä. Mutta jatkoin sitkeästi ja kuukauden/kahden sisällä ne loppu kokonaan. Tuntuu ihanalta kun niitä ei ole. Mutta pelottaa että vaikuttaako se lasten saantiin tulevaisuudessa? Olen ymmärtänyt että ei, mutta haluan vielä kuulla teiltä. Muuten tämä pilleri on mulle täydellinen ei aknea, finnejä harvoin (paitsi selkä, joka ollu pienestä asti altis mustapäille/finneille, mutta kyllä sekin hyvällä shamppoolla pysyy ruodussa) Seksiä tekee mieli, ja mieliala on hyvä. Tosin olen herkempi tunteilemaan ku ennen.

    • minä

      Itelläkin oli joskus menneinä vuosina (kuopuksen syntymän jälkeen) toi Cerazette. Alkuun oli tiputteluvuotoa vähän aikaa mut sit jäi menkat kokonaan pois. Ei tullut kyl finnejä tai pahempaa lihomista. Mulle siis ainakin sopi noi silloin. En sit tiedä et miten tänäpäivänä kävis noi pilsut...

    • Epätoivoinen

      Omat kokemukset Cerazetesta 5kk jälkeen:

      Eka kuukausi:
      -Ekalla viikolla alavatsa turpeana (kuin joku olisi painanut virtsarakkoa...outo tunne).
      -Jatkuva vuoto (menkat millo sattuu ja siinä välillä tuhruttelua).
      -Alakerran kuivuus (liukkaria kehiin, muuten ei tullu mitään).
      -Menkkakivut. (menkat kestää 5pv. joista syön 3 päivänä 800mg buranaa).

      Toinen kuukausi:
      -Hiukset alkoi ravottumaan, jonka myötä sain isoja punaisia finnejä päänahkaan ja talitöhnän eli rasvaisen hilseen. (Helpottui apteekin hilseshamppoo-kuurilla).
      -Hiusten ohentuminen.

      Kolmas kuukausi:
      -Pahoinvointi voimistui. (Luulin, että vatsatautia, mutta ilmeisesti johtui pillereistä). Pahoinvointia tulee edelleen milloin sattuu päivittäin/viikoittain/kuukausittain. E-pilsuista tuli aikanaan pahoinvointia joskus kuukautisten loppuvaiheessa.

      Neljäs kuukausi:
      -Tuhrutteluvuodot loppuivat, valkovuotoa sen sijaan. (hurraa!)

      Viiden kuukausi:
      -Luulin olevani raskaana, kun nännit tulivat kipeiksi, ruoka ei maistunut ja tosiaan tuo tuhrutteluvuoto loppui eikä menkkoja kuulunut. Raskaustesti kuitenkin negatiivinen. Seuraavalla viikolla olikin sitten kunnon PMS oireet isoine finneineen, suklaahimoineen ja mielialanvaihteluineen ja... kunnon kivuliaat menkat.

      Että... tässä sitä mennään... kaipaan e-pillereitä, mutta en niitä voi syödä migreenin takia, enkä halua veritulppia tai aivoverenvuotoa, joten... Mitäs hittoa tässä enää voi sitten käyttää ehkäisynä?! Cerazettessa pitäisi olla markkinoilla parhaiten e-pillereihin verrattavissa oleva valmiste, joten en usko, että nää sivuoireet helpottaisivat Mini-Pill -merkillä tai hormonikierukalla?

    • Hormoonihirviö

      Oon ite syönyt cerazetteä nyt sellaisen 3 vuotta. Aluksi mulle määrättiin yaz-epillereitä, jota suuresti ihmettelin silloin kun lääkäri reseptin kirjoitti. (kärsin pahasta aurallisestamigreenistä) Yazeja en voinut syödä kun pari kk, koska viikossa saattoi tulla 3-4 migreenikohtausta.. Lääkäri vaihtoikin sitten tuohon minipilleriin.. Nyt viimevuosia olen alkanut huomaamaan negatiivisia muutoksia mitä nuo minipillerit on tuonut.
      Mm. kuivuutta, ei voi tehdä mitään ilman liukkaria (Ennen ei ollut ongelmia)
      Haluttomuutta, seksistä tullut väkinäistä, en osaa enää tehdä edes aloitetta, ja se jos joku raastaa parisuhdetta.
      Mielialanvaihtelut on välissä aika rajujakin, vaikka omaankin tempperamenttisen luonteen silti tuntuu että tämä homma on lähtenyt lapasesta.
      Painoa on tullut lisää (turvotusta) Syön terveellisesti ja urheilen päivittäin, mutta silti paino ei putoa..
      Tilanne on vaikea koska minipillerit on ehkäisykapselin ohella ainut ehkäisymenetelmä jota voin migreenin takia käyttää.. Ja toisaalta ei kondomin kanssa puuhastelut innosta. Kuitenkin parisuhdettakin 5v takana..
      Liian pitkään on tullut itseä kituutettua, oisko kellään vinkkejä / samankaltaisia kokemuksia ?
      Menkat ovat myös jääneet pois, se ei sinällään haittaa koska kärsin todella kivuliaista ja runsaista.. Mutta toisaalta sitä toivoisi että keho toimisi ns. "normaalisti". Hullultakun se kuulostaakin jotenkin sitä kaipaa niitä kuukautisia, se on ainakin merkki että kaikki toimii niinkun pitääkin!
      Terveyskeskuksen lääkärit ei kyllä todellakaan ota edes tosissaan, väitetään noiden ongelmien johtuvan jostakin muusta.. Ei kai se auta kun mennä varailemaan aikaa yksityiselle, jos sieltä edes saisi apua.

    • hormoonihirviö

      Oon ite syönyt cerazetteä nyt sellaisen 3 vuotta. Aluksi mulle määrättiin yaz-epillereitä, jota suuresti ihmettelin silloin kun lääkäri reseptin kirjoitti. (kärsin pahasta aurallisestamigreenistä) Yazeja en voinut syödä kun pari kk, koska viikossa saattoi tulla 3-4 migreenikohtausta.. Lääkäri vaihtoikin sitten tuohon minipilleriin.. Nyt viimevuosia olen alkanut huomaamaan negatiivisia muutoksia mitä nuo minipillerit on tuonut.
      Mm. kuivuutta, ei voi tehdä mitään ilman liukkaria (Ennen ei ollut ongelmia)
      Haluttomuutta, seksistä tullut väkinäistä, en osaa enää tehdä edes aloitetta, ja se jos joku raastaa parisuhdetta.
      Mielialanvaihtelut on välissä aika rajujakin, vaikka omaankin tempperamenttisen luonteen silti tuntuu että tämä homma on lähtenyt lapasesta.
      Painoa on tullut lisää (turvotusta) Syön terveellisesti ja urheilen päivittäin, mutta silti paino ei putoa..
      Tilanne on vaikea koska minipillerit on ehkäisykapselin ohella ainut ehkäisymenetelmä jota voin migreenin takia käyttää.. Ja toisaalta ei kondomin kanssa puuhastelut innosta. Kuitenkin parisuhdettakin 5v takana..
      Liian pitkään on tullut itseä kituutettua, oisko kellään vinkkejä / samankaltaisia kokemuksia ?
      Menkat ovat myös jääneet pois, se ei sinällään haittaa koska kärsin todella kivuliaista ja runsaista.. Mutta toisaalta sitä toivoisi että keho toimisi ns. "normaalisti". Hullultakun se kuulostaakin jotenkin sitä kaipaa niitä kuukautisia, se on ainakin merkki että kaikki toimii niinkun pitääkin!
      Terveyskeskuksen lääkärit ei kyllä todellakaan ota edes tosissaan, väitetään noiden ongelmien johtuvan jostakin muusta.. Ei kai se auta kun mennä varailemaan aikaa yksityiselle, jos sieltä edes saisi apua.

    • mamma2014

      Oon syönyt nyt koht 2kk pillereitä. Koen etten oo omaitseni, kuten joku aiemmin sano, et tuntuu että silmie eessä ois harso. Tunnen olevani kokoajan kireenä vaikken muuten normaalisti ois. Kävin 3kk taistelun kohtutulehduksen kanssa synnytyksen jälkeen, joka saatiin tähystyksellä kuriin. Mutta heti pillereiden alottamisen jälkeen tuntuu, ettei jaksa ja tuntuu, et tää väsymys vaa pahenee. Ja finnejäkin on ilmaantunut.

      Olen päättänyt lopettaa pillerit ja jäädä luomuksi.. Laihduin alkukesästä tosi hyvin, mutta heti kun alotin pillerit paino on jummannut ja jopa noussut.. Hiuksia ei lähde kyl eikä muutakaa, mutten koe olevani omaitseni. Väsymys on suurin joka ei johdu vauvaöistä, kun beibi nukkuu jo toista kuukautta pitkiä pätkiä ja joskus jopa 8h.. Mieluummin "sahaan" kumin kaa, kun pohdin miks on tällänen olo.

      Ruokavalio on mulla kunnossa ja liikunnan määrä laihduttamiseen sopiva (kunnon rääkkiä läskeille). Synnärillä painoin 93kg ja nyt 72kg ja ennen raskautta 68kg eli olin ennen raskauttakin lihonut pillereillä (sillonkin käyttöä 2kk) ja ennen näitä pillereitä painoin 59kg ja käytin 4-vuotta Yazeja, jotka lopetin migreenin takia. Eli kyllä nämä lihottaa nykyäänkin en syö hiilareita juurikaan.. Leivän sillon tällön (kerran vkoon) ja karkkia kerran 2kk:teen enkä käytä missään muussakaan sokeria.

      Ja kiitos sille joka kirjoitti, et on yhteydessä synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Sitä en ainakaa halua! Mut tuntuu, et mennää alaspäi kokoaja, mut pystyn kokemaan vielä iloa eli peli ei oo menetetty ja huolehdin ulkonäöstäni etten oo antanu repsahtaa..

      Mutta toivottavasti luomuna ois kaikki paljon paremmin :)

    • Nyu

      Voiko sivuoireet tulla vuosia käytön jälkeen? Olen käyttänyt cerazettea pari vuotta, sitten oli taukoa ja nyt olen käyttänyt niitä yli vuoden. Ensimmäisellä kerralla ei ollut ongelmia paitsi vuodot ja halut loppui, toisella kerralla sama juttu, mutta nyt on ollut n. kuukauden raskausoireita. Hiuksia tippuu niin että hirvittää, vasta on pinkeä ja sitä vihloo, koko ajan nälkä, paino on tippunut n. kilon vaikka syönkin useammin (eli enemmän) ja vatsa näyttää pyöristyvän, käyn usein pissalla, ummetus vaivaa, väsyttää ja olen normaalia itkuherkempi. Raskaustestejä olen tehnyt viikon välein kolme, kaikki puhtaita negoja. Verikokeissa kävin ja natriumvajetta on. Johtuuko tämä cerazetesta?

      • 467851

        Mikään ei estä haittavaikutuksia alkamasta pidemmänkin ajan jälkeen. Kannattaisi kuitenkin käydä lääkärissä, voivathan nuo olla oireita ihan muusta.


    • 458

      Mietin kanssa lopettamista..kohta 3kk mennyt. Aloituksen jälkeen tuli yhdet ylimääräiset menkat ja sitten ei enää ollenkaan. Migreeni on oikeastaan vaan pahentunut,finnejä ihan järkyttävästi ja hiuksia lähtee kasoittain. Tekis mieli olla kanssa täysin ilman hormoniehkäisyä,niin täynnä tätä!

    • Scared

      Minulla pillereistä tullut masentuseisuutta, ärtyisyyttä ja olen useasti halunnut erota poikaystävästäni ilman syytä, mikä pelottaa häntäkin. Ihoni on kyllä rasvaisempi ja ihohuokoset kokoajan niin täynnä että saisi olla jatkuvasti kuorimassa. Menkatkaan eivät ole loppuneet ja kuitenkin jo 5,5kk käyttänyt. Ei hyvä haluaisin lopettaa, koska en halua tehdä mitään tyhmää, kuten jättää poikaystävääni pillereiden aiheuttamien mielialamuutosten takia..

    • Mimmuliini_

      Aloitin Cerazeten tämän vuoden helmikuussa. Kuukautiset tulivat noin 6 viikon välein ja jonkin verran välivuotoja. Mutta pikkuhiljaa aloin huomata oireita jotka netissä surffatessa aloin ymmärtää johtuvan pillereistä. Hiustenlähtöä, painonnousua ja ajoittain aivan järjettömät mielialanvaihtelut ja masennusta... Oireet ilmenivät ja pahenivat vasta alkukesästä eteenpäin eivätkä edes nyt talven tullen hellittäneet vaan pahenivat aina vain.

      Lisäksi verenpaineeni alkoi nousta. Olin luullut että minipillereiden ei pitäisi vaikuttaa verenpaineeseen mutta vähän epäilen että tähänkin oli Cerazette syynä koska olen 35 vuotias ja tämä oli ensimmäinen kerta koskaan kun verenpaineeni oli koholla.

      Lopetin lopulta pillerit kokonaan viime viikolla ja otin käyttöön ehkäisytietokoneen (Pearly).

      Sellainen kysymys tuli mieleen jos täällä osaisi joku auttaa (edes veikata). Eli pillereiden lopetuksen tyhjennysvuoto - kuinka pian se viimeistään alkaa? Lopetin pillerit kesken menkkojen joten olikohan se tyhjennysvuoto siinä samalla vai vieläkö jään sitä odottamaan?

      Kysyn tätä siksi että Pearlyyn syötetään tieto kuukautisista mutta tyhjennysvuotoa siihen ei vielä saa merkta. Joten pitäisi saada jostain tieto että onko seuraavat menkat nyt sitten normaalit kuukautiset jo vaiko tyhjennysvuotoa vielä...

    • Apuatarviva

      APUA NOPEASTI! Olen vaihtamassa Zoely pillereistä Cerazetteihin ja en saanut oikein selville että miten vaihdan nämä, kun olen lopettanut zoelyt kesken laatan, joten onkohan vaarallista jos aloitan nyt suoraan kun alkaa vuotoa tulla niin nuo uudet cerazetet? Mielipiteitä pliis? :)

      • Anonyymi

        mikä siinä ohjeessa oli epäselvää kun luit miten toimia kun muutat eri merkkiin?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      468
      3406
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      462
      3401
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      138
      2955
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2272
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2140
    6. 199
      1520
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1387
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      98
      1261
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      87
      1254
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1070
    Aihe