Hidas ajatuksen juoksu

Jumittaa

Sosiaalinen elämäni kärsii tästä vaivasta.

En saa päähäni nerokkaita sanomisia, joita vaan en uskalla sanoa ääneen. En vaan keksi mitään kunnon sanottavaa. Keskustelut tuttujen kanssa etenevät niin että toinen kertoo sujuvasti elämästään ja minä kommentoin "niin....joo....joo-o....näin on", enkä osaa jatkaa keskustelua. Tuntuu, etteivät aivoni toimi kunnolla.

Asiat eivät mene perille, ihmiset joutuvat selittämään asiat minulle moneen kertaan ja usein tipun kärryiltä vähänkin monimutkaisia asioita kerrottaessa. Tämä vaiva ei ole ainoastaan ryhmätilanteissa, joissa ujostuttaa ja on vieraita ihmisiä, mutta myös läheisen ystävän kanssa tuntuu että keskustellessa jumittaa eikä ajatukset luista yhtään. En jaksaisi aina vitsailla että "kylläpä taas jumittaa, ei meinaa ajatus luistaa sitten millään".

Kun soitan, joudun etukäteen miettimään, mitä sanon, ettei puhelu mene ihan plörinäksi tyyliin "ööh, niin, mitäs mun pitikään sanoa...niin tota..niin..". Joudun kirjoittamaan muistiin, mitä pitäisi sanoa. Tuntuu että keskustelut face-to-face ihmisten kanssa etenevät liian nopeasti enkä ehdi keskusteluun mukaan, tuntuu etten millään ehdi keksimään yhtäkkiä sopivaa sanottavaa. Ihmettelen, miten muut esim.osaavat vastata kysymyksiin ihan heti. Minulla tuntuu kulkevan ajatus niin hitaasti että jos heti alkaisin jotain vastaamaan niin selostuksesta ei saisi mitään selvää ja järki vaan yrittäisi epätoivoisesti seurata sanojani mitä suusta päästän. Minulta saa vastauksen viiveellä. Osaan ilmaista itseäni hyvin, jos saan tarpeeksi aikaa miettiä mitä sanoa. Mutta sitä ei vaan ole tarpeeksi face-to-face -keskusteluissa.

Olen aina ollut hiljaista ja jännittävää sorttia, mutta nyt tämä on mielestäni mennyt liian pitkälle: ystävien kanssa puhun niin vähän ja harvoin, mikä on jo ihmeteltävää. Voiko pään sisällä olla jotain oikeaa fyysistä vikaa, tai jotain vitamiinin puutetta, vai mitä ihmettä tämä voi olla? Saatan nyt myös olla liian tietoinen tästä vaivasta, ja aivot menevät jo siitä jännityksestä lukkoon, että "apua, en varmana taas keksi mitään sanottavaa". Ja oravanpyörä on valmis...

16

2690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikääsi, mutta

      veikkaisin, että suurin osa noista ongelmista menee kyllä aikanaan ohi, kun kokemuksia karttuu ja elämä rikastuttaa. Olen itsekin ollut paremminkin se kuunteleva osapuoli kahvipöytäkeskusteluissa. Ei oikein viitsi tehdä aloituksia puheenaiheista, kun pelkää, jos kumminkin änklyttää ja munaa itsensä toisten silmissä. Jos olet naispuolinen, kuten epäilen, ei se haittaa, kun miesten puolelta "se vienti onkin".Eli vie sie, minä vikisen.

      • tytti

        Niin nurinkuriselta kuin tuntuukin, niin tutustu häiriöön nimeltä aikuisen ADHD.
        Joku alatyypeistä taitaa sopia sinuun.
        Jos, niin mene neurologille ja kerro ongelmistasi.
        Näin sain itse apua ja sitä toivon sinullekin.


      • että kaksosista
        tytti kirjoitti:

        Niin nurinkuriselta kuin tuntuukin, niin tutustu häiriöön nimeltä aikuisen ADHD.
        Joku alatyypeistä taitaa sopia sinuun.
        Jos, niin mene neurologille ja kerro ongelmistasi.
        Näin sain itse apua ja sitä toivon sinullekin.

        toinen on se hidasälyisempi.


    • on meitä muitakin

      Ymmärrän täysin mitä tarkoitat, tekstisi oli kuin minun kirjoittamani! Itse kärsin myös tuosta "hitaudesta". Mikään tieto ei mene helposti perille, en osaa puhua muiden kanssa, ja siinä vaiheessa kun keksin jotain sanottavaa ovat muut jo siirtyneet seuraavaan aiheeseen, unohtelen asioita (aiheuttaa ongelmia mm. töissä) eli tulee täydellinen muistikatkos että mitäs pitikään tehdä (tai ei muista edes koko asiaa enää hetken kuluttua), kotona jokainen taso on täynnä tavaraa ja kaikki on aina hukassa. Hitaus stressaa, ja stressin alaisena ei ajatus kulje sitäkään vähää mitä normaalisti. Mietin vaan onko joku masennus kenties aiheuttanut hitautta ja "tahmeutta". Vai vitamiininpuutos tai hivenainejuttu? Onkohan mitään apua esim. mineraalijauheesta tai vastaavasta?

      • Kylläkyllä...

        Olen aina ollut hiljainen ja ujo, mutta nykyään tuntuu etten edes pysty tuottamaan lauseita kunnolla eikä päässä liiku yhtään mitään, kyse ei ole siis siitä etten uskaltaisi sanoa mitä ajattelen, mutta kun en vaan tajua mistään mitään. Töissä tämä tosiaan aiheuttaa ongelmia, ihmiset alkavat jo hermostumaan minuun kun en vaan tajua koskaan ja ihmissuhteita haittaa kun en osaa ilmaista itseäni ja saa puettua ajatuksia sanoiksi (jos niitä ajatuksia joskus harvoin on).

        Alan kohta vakavasti epäillä että tässä on jokin aivokierron häiriö, että tieto ei kulje niin sulavasti ja nopeasti kuin pitäisi. :(


      • Paran-tunut
        Kylläkyllä... kirjoitti:

        Olen aina ollut hiljainen ja ujo, mutta nykyään tuntuu etten edes pysty tuottamaan lauseita kunnolla eikä päässä liiku yhtään mitään, kyse ei ole siis siitä etten uskaltaisi sanoa mitä ajattelen, mutta kun en vaan tajua mistään mitään. Töissä tämä tosiaan aiheuttaa ongelmia, ihmiset alkavat jo hermostumaan minuun kun en vaan tajua koskaan ja ihmissuhteita haittaa kun en osaa ilmaista itseäni ja saa puettua ajatuksia sanoiksi (jos niitä ajatuksia joskus harvoin on).

        Alan kohta vakavasti epäillä että tässä on jokin aivokierron häiriö, että tieto ei kulje niin sulavasti ja nopeasti kuin pitäisi. :(

        Vajaatoiminta voi olla, vaikka arvot vielä viitteissä ja lääkäri väittää, että ei ole. Vajaatoiminta vaikuttaa paljon ajattelunopeuteen ym. kognitioasioihin.


    • SH

      Itsellä jonkinsortin hermoromahdus aikanaan '96, josta sellaiseen masennukseen mistä en ole vieläkään toipunut. Masennuskin on niin monikasvoinen sairaus.; pahassa vaiheessa sanat voivat ikäänkuin kokonaan hyytyä huulille.
      Tuo mitä kerrot hyvin tyypillistä ..ts. vaikuttaa ilman muuta ajatusten juoksuun. Tuntui kuin ajatukset olisivat tervassa kiinni.
      Masennus on mielen syöpä. Hyvin monimutkainen kuvio ..ja pahimmillaan tappava.
      Toivottavasti olet toipumassa.

    • Anonyymi

      Jotenkin ihan mahtavaa että pystyn näin 15 vuotta myöhemmin lukemaan ihmisten kokemuksia, joilla on samanlaisia ongelmia kuin minulla.

      Kaikki nää vastaukset on suoraan kuin minun ajatuksia. Tunnistan itseni kaikesta tästä nii hyvin, että pelottaa. Ajatukset liikkuu tahmeasti ja tuntuu ettei päässä vaan yksinkertaisesti liiku mitäään. Keskustelu ei etene, töissä hävettää kun kaikki pitää vääntää niin rautalangasta kuin vain pystyy ja silti unohdan kaiken.

      Toivon, että tässä taustalla olisi joku hoidettavissa oleva syy, etten vaan olisi muuten vaan hidas. Mulla oli lapsuudenajan kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka lääkitys lopetettiin kun olin 17-vuotias. Oon nyt täyttämässä 21, ja huomaan kyllä että siihen nähden oon suorastaan tyhmentynyt tän hitauden takia.

      Lääkärin mukaan lapsilla saattaa olla vain hetkittäinen kilpparin vajaatoiminta, ja sitä seurattiin puoli vuotta että lähteekö arvot nousemaan. Ne nousi vähän, mut päätettiin että ei lääkkeelle oo enää tarvetta.. Pitäis mennä uudelleen testeihin, että onko mun arvot nyt ihan kuralla ja siksi tälläinen aivosumu. Oon myös miettinyt, että voiko tässä taustalla piillä myös adhd tai jonkun asteinen masennus.

      Haluaisinkin kysyä, että jos joku näistä kommenttien kirjoittajista joskus vielä käy täällä, niin milleen teillä menee nykyään? Saitteko jotain syitä tälle ongelmalle, vai katosiko ajan myötä? Kiitän vertaistuesta, on jotenkin rauhoittavaa kuulla että muillakin on ollut tällästä samanlaista ongelmaa.

      • Anonyymi

        Sellainen vinkki sinullekin, hitaus ei tarkoita, että ihminen olisi jotenkin tyhmä.
        Älä vähättele tai aliarvioi itseäsi, meillä kaikilla on joitain puutteita, silti pärjätään jos halutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellainen vinkki sinullekin, hitaus ei tarkoita, että ihminen olisi jotenkin tyhmä.
        Älä vähättele tai aliarvioi itseäsi, meillä kaikilla on joitain puutteita, silti pärjätään jos halutaan.

        Kiitos muistutuksesta :( Tulee vaan tosi turhautunut ja "tyhmä" olo kun mikään ei mee perille ja kaikki pitää vääntää rautalangasta mulle. Ja kun tunnistan kyllä, etten ole aina ollut tällänen, vaan tää ongelma on ilmaantunut ihan parin vuoden sisällä. Oon nyt hakeutunut työterveyteen tästä ja toivon että pääsisin eroon tästä sumuisuudesta..


    • Anonyymi

      Aloittaja taitaa olla lääkäri ?

    • Anonyymi

      Ei tule nyt sitten ainakaan möläytelleeksi älynväläyksiä ja sitä kautta joutuneeksi vaikeuksiin. Ei se suorapuheisuus ja nokkeluuskaan mikään autuaaksi tekevä asia ole. Luonteva keskustelu virta vaatii jonkinasteista läsnäilyä ja alerttiutta että mieli pystyy tarttumaan oljenkorsiin ja yltämään aasinsilloituksiin. Kertoessa konkreettisia tapahtumia se vaativampi kommentointi jää toisen osapuolen tehtäväksi. Jos olet se joka ei anna niinkään itsestään, jää sulle saa auttamatta tämä kuulijan osa jolla sitten pitäisi olla sana hallussaan.

    • Anonyymi

      Jos on ollut stressiä niin se kutistaa tutkitusti aivoja. Pitää relata.

      • Anonyymi

        No ei se kutista aivoja, vaikka jotakin haittaa siellä saattaakin saada aikaiseksi.
        Riittävä lepo, liikunta, terveellinen ruokavalio, sosiaaliset suhteet, siinä nyt alkuun, asioita, joilla voi saada elämänlaatua paremmaksi.
        Vaikkakin helpommin sanottu kuin tehty.


    • Anonyymi

      Terveimmillä on juurikin siksi vähän nopeampi elämä. Toki se voi näyttää siltä ja jopa tuntuakin välillä.

      • Anonyymi

        En olisi kateellinen nopealle elämälle.
        Ihmisillä tuntuu olevan vain kamala kiire, mutta minne ? Ei minnekään. Nykyajan elämänmeno vain tekee sen, että on muka kiire aina ja joka paikassa.
        Ihmisiltä vaaditaan liikaa, ihmiset vaativat itseltään liikaa.
        Asiat sujuvat rauhallisemmin ja hitaamminkin ihan hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9124
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2678
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      140
      2450
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1295
    Aihe