Mua on jo pitkään vaivannut se ongelma, että että koen olevani jotenkin turha ja tarpeetpn ihminen. Olen 57 vuotias, asun ja elän yksin. Mulla ei ole miestä eikä edes miesystävää, jota joskus voisin tavata. Se suhde, joka mulla oli viimeksi päättyi, kun miesystävä löysi toisen ja jätti minut. Eivä tainneet olla onnellisia hekään, koska ehtivät olla yhdessä vain vuoden, kun tämä mies tappoi itsensä. Nyt on kulunut yli kolme vuotta, kun minut jätettiin ja yli kaksi vuotta tuosta itsarista. Mulle on ollut hirveän vaikeaa päästä yli siitä, että jäin yksin. Suhteemme kesti aikoinaan kaksi vuotta ja voin sanoa, että mun oli hyvä olla hänen kanssaan. Totta kai oli kova pettymys, kun hän löysi sen toisen.
Olen ollut jo kaksikymmentä vuotta eläkkeellä masennuksen takia ja nyt on lisäksi tullut fyysisiä sairauksia, joiden kanssa on ollut tosi vaikeaa. Kohta miehen itsemurhan jälkeen sairastuin. Kun kuolemasta oli mennyt viikko, minulla puhkesi tosi paha ihottuma kämmeniin ja jalkapohjiin eikä se mennyt millään ohi. Sitten muutaman kuukauden kulutttua sain tosi pahan niveltulehduksen ja alkoi rankat lääkitykset siihen. Jouduin olemaan kahteen otteeseen sairaalassa sen takia ennenkuin hoito alkoi puremaan. Jaloissa ja käsissä oli niin pahat turvotukset, että oli vaikea olla. Käsien toimintakyky heikkeni, samoin kävi jaloille. Turvotusten takia on vieläkin vaikea saada kenkiä mahtumaan jalkaan. Koska en pysty enää entiseen malliin liikkumaan, vietän lähes tulkoon kaiken aikani kotona neljän seinän sisällä yksin. Aikaani kulutan lukemalla, jos sattuu huvittamaan, välillä teen sellaisia kotitöitä, joita pystyn tekemään. Mulla käy kotiavustaja auttamassa kotitöissä ja kaupassa käynnin sekä asioiden hoitamisen kanssa.
Välillä olen hirveän masentunut eikä mikään kiinnosta. Yksinäisyys ei niin hirveästi sinällään ahdista, mutta silti tämä elämä tuntuu niin turhalta nykyään. Mulla oli suunnitelmia, joiden toteuttaminen jäi, kun sairastuin. Kun tuli vielä lisää sairauksia viime kesänä, tuntui etten jaksa enää. Mulla todettiin astma, joka nyt kuitenkin on sekin lääkkeiden ansioista saatu kuriin eikä henkeä enää ahdista niin paljon. Täällä missä asun mulla on muutama hyvä ystävä ja he käyvät minua katsomassa, itse en käy juuri missään. Näin kesällä on helpompi itsekin jonnekin mennä, mutta talvet ovat vaikeita. Voisin lähteä tästä kyllä vähän ulos käveleen, mutta mulla ei ole mitään paikkaa minne menisin enkä osaa lähteä huvin vuoksi talsimaa, kun en ole siihen tottunut. Aiemmin harrastin paljon ns. hyötyliikuntaa.
Minusta on alkanut tuntumaan silt, että olen täysin turha ja tarpeeton, koska kukaan ei enää tarvitse minua. Minulla ei ole mitään syytä elää. Pakotan itseni syömään ja juomaan. Monesti mietin, että olisi varmaan jo aika kuolla pois ja olen harkinnut itsemurhaa ratkaisuksi. Haluan kuitenkin saada kaikki asiat hoidettua kuntoon ennen sitä, ettei sukulaisten tarvitse sitten selvitellä esim. mun raha-asioita. Sitä en ole vielä miettinyt millä tavalla itseni ehkä tapan, jos siihen ratkaisuun joskus päädyn.
Ainoa syy, jonka vuoksi en ainakaan vielä ole tehnyt itselleni mitään on se, että mulla on pari ihanaa lapsenlasta joita rakastan. Mutta he asuvat niin kaukana etten näe heitä usein. He ovat tällä hetkellä ainoa syy, miksi vielä olen hengissä, enkä millään haluaisi satuttaa heidän tunteitaan. Silti elämäni tuntuu olevan aivan turhaa. Olen kaiken jo nähnyt eikä se siitä kummene.
olen täysin tarpeeton
11
852
Vastaukset
- sanko
Mukavaa iltaa sinulle, missä sitten oletkaan. Olen parikymmentä vuotta nuorempi kroonisesti masentunut ja pakko-oireista kärsivä nainen pääkaupungista. Räpiköin työelämässä. Psyykkiset sairauteni ovat väsyttäneet minut lähes näännyksiin ja pisteenä i:n päälle pitkän yksinolon jälkeen alkanut seurustelu päättyi alle vuoden jälkeen.
Koko kevään olen harkinnut mennä lääkärille ja pyytää sairaseläkkeelle. Tuntuu kuin koko elämä olisi vain pakkoa. Väkisin töihin, siellä saan jotain iloa jos onnistun tehtävissäni, väkisin syön, tulen kotiin, olen usein viikkoja tapaamatta ketään työn ulkopuolella ja menen surullisena nukkumaan. Aamulla harmittaa kun herään, toivon että katkeaisi yöllä verisuoni enkä enää heräisi uuteen aamuun.
Tällä motivaatiolla pitäisi jaksaa seuraavat 30-50 vuotta? Olen helluntailiikettä lähellä eävä uskova, ja tämä taitaa olla ainoa syy etten ole tappanut itseäni. Olen melko varma, että joutuisin helvettiin jos tappaisin itseni eli tästä pelosta elän. Sanotaan mitä sanotaan, mutta kyllä ikäiseni perheelliset ovat onnellisempia kuin yksineläjät.
Pidä kiinni rakkaistasi, he rakastavat sinua ehkä enemmän kuin osaat arvata. Vaikka murheita usein kasautuu joillekin henkilöille (siis kaikillahan niitä todella on, mutta joillekin todella kasautuu fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset kuormat) niin eihän me tiedetä jos juuri seuraavan nurkan takana odottaa jokin parempi elämänmuutos. Joku asia, jonka kokeminen vielä puuttuu ja elämä siitä kummenee edes asteen verran mielekkäämmäksi.
Ole varovainen, ettet kerro kaikkia murheitasi aivan kenelle tahansa. Jotkut vähemmän suruja kohdanneet, itseään vahvoina pitävät voivat satuttaa paljon neuvoillaan tyyliä ota vain itseäsi niskasta kiinni. Piristy. Lähde kuntoilemaan tai matkalle - näitä viisauksia saa kuulla.
Hyvää viikkoa sinulle.- ylimääräinen ihminen
en puhu kellekään ongelmstani, vain yksi ihminen tietää miten paha mun on olla. sillä on itsellään sama tilanne ja ymmärrämme toisiamme. muuten en ole enää paljon kenenkään kanssa missään tekemisissä, koska mulla ei ole kellekään enää mitään sanottavaa. yleensä en aukaise edes ovea jos joku on oven takana. jos sattuu, että tapaan jonkun ihmisen, niin puhun vain niitä näitä, teeskentelen, että kaikki on hyvin vaikka ei olisikaan.
yritän vielä jaksaa, vaikka en jaksakaan. aika näyttää miten käy.
- samoja vikoja
Mulle tuli homealtistuksen jälkeen astma, kilpirauhassairaus ja kuvaamasi ihottuman kaltainen sairaus (Palmo plantaarinen pustuloosi - vanha vaiva aktvoitui niveloirein) sekä lisäksi masennus. Tämän jälkeen menetin vielä lapseni itsemurhan kautta n. vuosi sitten.
Käy tutkailemassa sivuja:
www.homeasunto.suntuubi.com
Jos vielä kartoitat tilanteesi noilta osin, kaikki lääkärit eivät todellakaan ole ajantasalla ja mullekin eräs lääkäri todennut ettei sellaista tautia ole kun PPP (palmoplantaa...), mutta siitäkin löytyy tietoja psoriasisliiton sivuilta. Allergiasairaalan lääkäri päätteli pahojen niveloireitteni johtuvan juuri siitä sairaudesta.- se ylimääräinen ystävä
mun käsi-ihottuma on PPP ja reumalääkäri on sitä mieltä, että mun niveltulehdus on nivelpsoriaasi. koko ajan saa laittaa dermovatia käsiin ja jalkoihin, sitten parin viikon tauko ja sama toistuu. nyt on ilmestynyt kyynärpäihin psori eli sitähän tämä on. niveltulehdus on mulla ollut tosi paha. tympii nu lääkkeet, kun kortisonin takia olen lihonut, mulla on noussut paino n. 15 kg vajaan kahden vuoden aikana sen takia. muuten, tuo kilpirauhasen vajaatoiminta on ollut mulla jo ainakin 15 vuotta.
tällä hetkellä on ongelmana masennus. se ei tahdo pysyä millään kurissa vaikka lääkkeet on. mulla vain tämä johtuu motivaation puutteesta, kun mikään ei tunnu miltään. ehkä se jatkuva yksinolo ei ole hyväksi, pitäisi olla joku miesystävä, mutta kun minä en kelpaa kenellekään. koen olevani kaikille vain taakka, tämä tunnetila toistuu kaiken aikaa. jotain yritän tehdä aikani kuluksi, mutta mitään järkeä tässä elämässä ei enää tunnu olevan.
- ikävää
ettei suomessa olla kovin perhekeskeisiä. Itse haluaisin asua koko lähiperheen kanssa samalla korttelilla... elämä olisi yhtä juhlaa :) Sen takia ulkomaalaiset köyhätkin ovat onnellisia.
- ylimääräinen ihminen
minun pitäisi muuttaa ulkomaille, jos haluaisin olla ja asua kaikkein raikkaimpien läheisteni lähellä. vaan en voi muuttaa.
- Anonyymi
Aikuiset lapseni välillä kiukkuaa. En viitsi edes viestiä enää heille laittaa. Kotona on vielä kanssani yks lapsi. Hän sanoo välillä tosi rumasti minulle. Koen,että olen turha. Kunhan tämä nuorin muuttaa,joudan vaikka osastolle asumaan. Minulla ei ole mitään virkaa eikä kukaan kaipaa,vaikka kuolisin.
- Anonyymi
No mieluumminko kuuntelet hänen rumia sanojaan kuin haluaisit elää ilman arvosteluaan? Itse olin todella tyytyväinen, kun nuorinkin lähti kotoa elämään omaa elämäänsä. Saat alkaa elämään vastuista vapaana ja keskittyä omaan hyvinvointiisi. Harrastamaan ja keskittämään mielenkiintosi muuhunkin kuin lapsen hyvinvointiin.
- Anonyymi
Tässä onkin 10 vuotta vanhaa ketjun aloitusta viesteinen jatkettu tasan 10 vuoden päästä. Ihan sujuvasti. - Mitähän kirjoittaneille nyt kuuluu?
Vastaavanlaista elämäntuskaa minäkin poden, motivaation puutetta. Kärsin ahdistuneisuudesta, peloista ja masennuksesta. Mutta käsitän niiden johtuvan enimmäkseen olosuhteistani. Kyllä elämän jaksaminen paremmin hoituisi jossakin ihmisyhteisössä! Ei ikinä ole ihmistä luotu olemaan yksinään ihan hiljaa kotonaan, kukaan ei tule eikä mene, eikä kuulu mistään mitään. Onneksi on netti, radio, tv, älypuhelin!
Pärjään vielä, kun niin paljon terveyttä on, että ulos voin aina mennä, ja vaikka seurakuntakokoukseen. Yksinäistä sielläkin, mutta ajattelin josko nyt syksyllä aloittaisin jossakin pienryhmässä. Kyllä tässä elämäntilanteessa yksinään pullikoidessa ja asioitaan murehtien suuresti auttaa, että on uskoon saanut tulla. Iankaikkisuus on hyvä Herran luona ja sinne voi jo katsella, tästä saan kärsivällisyyttä kestää tätä. Mielessäni siunaan ihmisiä, joita myös vähän ikävöin. Sekin on jotakin, kuin yhteyttä. - Anonyymi
Lue kirja Ihmisyyden Rajalla, Viktor.E. Frankl muistaakseni...kaikki voi muuttua, itse takana 31 vuotta paniikkihäiriötä ja sen myötä yksinoloa ja enimmäkseen itsetutkiskelua jne. Koen kuitenkin että olen onnellisempi kuin esim. miljardöörit ja ns. menestyjät...ja muista: "Ei matkamme toki kuolemaan pääty, se on vain portti toiseen maailmaan, sen aika koittaa kyllä kaikille eikä mitään saa tästä maailmasta mukaansa, se on uusi alku, uusi olomuoto, uusi seikkailu..."
- Anonyymi
Voi kuulostaa kolkon analyyttiseltä, mutta ehkä et vielä ole sopeutunut fyysisiin sairauksiin, joita sinulle viime vuosina on puhjennut. Sairaudet tuovat rajoitusia elämään, ja uusien rajojen puitteissa elämiselle ei vielä ole löytynyt mielekkäältä tuntuvaa mallia.
Jos minun mummoni olisi tehnyt itsemurhan, se olisi ollut järkyttävä ja ahdistava kokemus minulle kun olin lapsi ja nuori. Pyydän että tarpeen tullen haet apua tuollaisiin ajatuksiin, ehkä jo nyt. Tee vakaa päätös, että itsemurha on poissuljettu vaihtoehto, ei pelkästään lastenlasten takia siis, vaan ensisijassa itsesi ja Luojan takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803