Onko kenelläkään tällaisia oireita; niskalihakset aivan jumissa, ohimosärkyä ja pistelevää tunnetta sormissa (joka haittaa eniten)? Lisäksi saan ikäänkuin jännityskohtauksia, jolloin tunnen lihasteni jännittyvän ja kipeytyvän. Koko ajan kropassani menee ns. elohiiriä. En osaa itse laukaista tilannetta, vaan mahani menee myös sekaisin. Heräänkin usein yöllä hiestä märkänä ja lihakset kipeinä ja heikoina. Kohtaukset sattuvat siis vain levossa. Millä pitäisi lääkitä?
Sormien pistely
20
35519
Vastaukset
- niQo
Olisiko käynti lääkärissä kuitenkin ehkä viisainta?
- Milla
Lääkäri on ottanut kaikki mahdolliset kokeet, eikä mitään ole löytynyt. Olen saanut lähetteen fysioon, jossa olen käynyt kaksi kertaa, mutta ei tunnu auttavan.
- Jaana
...ainakin mulla se johtuu liiasta jännittämisestä tai hermoilusta. Toisaalta on vaikea keksiä miten rentoutuisin, joten oireet jatkuu.
- Konitohtori
Jaana kirjoitti:
...ainakin mulla se johtuu liiasta jännittämisestä tai hermoilusta. Toisaalta on vaikea keksiä miten rentoutuisin, joten oireet jatkuu.
Oireita ovat: sormien puutuminen ja pistely, kivut ranteessa (tuntuu kyynär- ja värttinäluun alaosan kohdalta kämmenselkään joskus sormiinkin asti) ja käden kömpelyyttä voi olla kans. ENMG-kuvauksissa tehdään diagnoosi ja päätetään pahassa tapauksessa mahdollisesta rannekanavan avauksesta. Jos työskentelet paljon PC:n ja näppiksen kanssa (kuten mäkin työkseni IT-alalla) niin sulla voi olla just tämä vaiva. Nimimerkillä : kokemusta on ...
Vaiva johtuu käden jatkuvasta rasituksesta (ns. hiirivamma) ja siitä että jänteet turpoavat ja alkavat hangata niitä suojaavia jännetuppeja.
Käden pakettiin laittaminen Mobilat-voide on ainakin OK. Mullakin on just nyt. - entiselleen
Konitohtori kirjoitti:
Oireita ovat: sormien puutuminen ja pistely, kivut ranteessa (tuntuu kyynär- ja värttinäluun alaosan kohdalta kämmenselkään joskus sormiinkin asti) ja käden kömpelyyttä voi olla kans. ENMG-kuvauksissa tehdään diagnoosi ja päätetään pahassa tapauksessa mahdollisesta rannekanavan avauksesta. Jos työskentelet paljon PC:n ja näppiksen kanssa (kuten mäkin työkseni IT-alalla) niin sulla voi olla just tämä vaiva. Nimimerkillä : kokemusta on ...
Vaiva johtuu käden jatkuvasta rasituksesta (ns. hiirivamma) ja siitä että jänteet turpoavat ja alkavat hangata niitä suojaavia jännetuppeja.
Käden pakettiin laittaminen Mobilat-voide on ainakin OK. Mullakin on just nyt.Jos haluat postaa "kynnistelyn",tee kuten mopomiehet -70 luvulla.Seisten kädet rentoina läpsäytät etukautta-ei käsiä yhteen-vaan ohi lomittain ja anna sormien läpsähtää selkään.Muutama riuhtaisu ja varmasti auttaa.Toinen keino on saunominen ja samalla vihoat selkää.Auttaa kummasti.Ja lopuksi oma konstini-melo kuntolaitteella selkälihakset polttavaksi.Voi tulla ensimmäisillä kerroilla paha olo.Mutta sitten lihasjäykkyys alkaa kaikota.
- Jrn
Olisko jotain hivenaineiden puutosta. Esim. magnesium, natrium tai joku muu suoloista. Elohiiri ainakin johtuu yleensä tuollaisesta.
- merja
Hei Milla !!
Minulla on aivan samat oireet kuin sinulla !
Uskomatonta ,että jollain voi olla sama juttu!
Oletko saanut selville, mikä sinulla on ja mistä moiset oireet johtuu? Olisi kivaa tietää!
Voisitko vastata!
Minulla on pistely sormissa ollut noin kaksi viikkoa ja särkyä ohimoilla noin 3 vuotta!
Niska jumissa ja särkyä hartioissa ja ranteessa ja kyynärpäässä!Vastaa pleace!- Mie80*
Hei, minulla on täsmälleen samat oireet kuin sinulla..minulla on särkenyt päätä jo vuodenpäivät, lisäksi sormia pistelee ja jalkoja myös joskus.
minulla nämä vaivat johtuvat niskasta, käyn fysioterapeutilla, ja tosiaan 1 tai 2 kertaahan ei tätä riitä parantamaan, tässä menee pitkään =( valitettavasti.
Omalta osaltaan voi auttaa itseään liikunnalla, kuntosalille vaan.
TOsin nämä oireethan voivat viitava kyllä myös vakavampiinkin vaivoihin, sydämeen esim...eli EKG käyrä kannattaa ottaa varmuuden vuoksi. Minulla otettiin jotta poissuljettiin sydämen ja verenkiertohäiriöiden vaara.
- Nimimerkki
Sinulle joka kärsit kyseisistä oireista sanoisin suoraan että lääkärit eivät voi sinua auttaa. Itse kävin läpi saman; pelkäsin sairastavani MS tautia, diabetesta ja vaikka mitä. Ihmetyksenä itsellänikin oli miksi oireet alkoivat aina ja AINOASTAAN makuuasennossa. Syykin tähän selvisi!
Talo jossa oli nukkunut oli pahasti kosteusvaurioinen ja ilmeisemmin homeessa. Itse en osannut kyseistä edes epäillä sillä minkäänlaista hajua tai muuta haittaa ei talossa ollut. Kokeilkaapa itse nukku eri huoneistossa, hotellissa tai muussa "puhtaassa" paikassa ja kappas kaikki oireet katoavat!!
Itse kärsin vieläkin kyseisistä oireista aina kun altistun homeelle, eli ikuinen haitta siitä jää.. Mutta huomattavasti olo helpottui kun tämä asia selvisi. Lääkäri ei siis kyseisissä oireessa voi sinua auttaa. Ainoa ratkaisu on muuttaa!!!- Woman::.
Mä itse löin pääni keskiviikon ja torstain välisenä yönä kotona säheltäessä viikko takaperin. Torstaina päivällä alkoi puutuminen ja pistely, jonka takia menin lääkäriin perjantaina. Diagnoosiksi sain aivotärähdyksen seurauksena jumittuneet niskalihakset, jotka painavat kai jotenkin hermoa ja siitä johtuu puutuminen vasemalla puolella kroppaa, sormissa ja varpaissa. Niskat myös ovat kipeät joten voisin sanoa että jos niskalihakset ovat todella jumissa niinkuin kipeät tai hartianseutu se jo itsessään aiheuttaa pistelyä- ellei nämä oireet nyt viikkotolkulla jatku. Dolania (lihasrelaxanttia) mulle määrättiin ja burana 600:sta, Dolanista tuli niin huono olo että lopetin ja syön nyt "vaan" buranaa kolmesti päivässä 1-2 tablettia kerralla. Kettumaisia nämä vaivat kyllä!
- fenyylialaniini
Woman::. kirjoitti:
Mä itse löin pääni keskiviikon ja torstain välisenä yönä kotona säheltäessä viikko takaperin. Torstaina päivällä alkoi puutuminen ja pistely, jonka takia menin lääkäriin perjantaina. Diagnoosiksi sain aivotärähdyksen seurauksena jumittuneet niskalihakset, jotka painavat kai jotenkin hermoa ja siitä johtuu puutuminen vasemalla puolella kroppaa, sormissa ja varpaissa. Niskat myös ovat kipeät joten voisin sanoa että jos niskalihakset ovat todella jumissa niinkuin kipeät tai hartianseutu se jo itsessään aiheuttaa pistelyä- ellei nämä oireet nyt viikkotolkulla jatku. Dolania (lihasrelaxanttia) mulle määrättiin ja burana 600:sta, Dolanista tuli niin huono olo että lopetin ja syön nyt "vaan" buranaa kolmesti päivässä 1-2 tablettia kerralla. Kettumaisia nämä vaivat kyllä!
minulla loppui ylä- ja alaraajojen puutumiset ja muut hermosto-oireet, kun lopetin aspartaami sisältävien tuotteiden käytön. Aspartaamin hajotessa elimistössä muodostuu erilaisia hermomyrkkyjä.
- ohi on
fenyylialaniini kirjoitti:
minulla loppui ylä- ja alaraajojen puutumiset ja muut hermosto-oireet, kun lopetin aspartaami sisältävien tuotteiden käytön. Aspartaamin hajotessa elimistössä muodostuu erilaisia hermomyrkkyjä.
Minulla oli myös samanlaisia oireita ja apu löytyi hierojalta. Yläselkä oli jumissa ja hierojalla käyntejä vaadittiin useita kertoja, kerran viikossa mutta käsien pistely alkoi helpottaa jo ensinmäisellä kertaa. Aluksi yölliset kohtaukset hieman lisääntyi mutta minusta se kertoi siitä että jotain tehoa oli. Kannattaa kokeilla hierojalle menoa.
- elohiiriä
fenyylialaniini kirjoitti:
Mitä muita hermosto-oireita sinulla oli kuin nuo puutumiset? Ja miten pian vaivat alkoivat helpottamaan/loppuivat kokonaan?
- Pistelyä
elohiiriä kirjoitti:
Mitä muita hermosto-oireita sinulla oli kuin nuo puutumiset? Ja miten pian vaivat alkoivat helpottamaan/loppuivat kokonaan?
Käsien, varpaiden y.m. ääreishermojen pistely johtuu hartian ja niskan seudulla olevista hermoista, jotka ovat pinnetilassa. Fysioterapeutti osaa laukaista jumissa olevat hermot. Pinnetila syntyy yksipuoleisesta hartioiden lihasten käytöstä. Voimakkaammat lihakset vetävät heikommat puristuksiin. Omakohtaista kokemusta.
- 5+14
Olet oireiden oravanpyörässä missä oire ruokkii oireita kiihtyvällä tahdilla.
Mikäli et päsäe juoksuringistä pois olet kohta oireittesi vanki.
Yritän tässä sanoa että olet henkisesti jännittynyt kuin viulun kieli, viisas kokonaisuuden ymmärtävä lääkäri määräisi sinulle lievästi rauhoittavia ja kysyisi että miltäs nyt tuntuu.
Valitettavasti monet lääkärit ovat sellaisia loogisia tolleroita jotka eivät suostu tajuamaan että ihminen kokonaisuus mistä ei voi erotella täysin erikseen fyyistä ja henkistä puolta.- Pistelee
Fysioterapeutti osaa kertoa, missä on vika kun sormia pistelee. Minulle oli vuosien saatossa tullut virheellisiä tapoja. Pään asento oli liikaa vasemmalle, pään asento oli liian pysty (leuka ylhäällä) ja tietokone oli liian ylhäällä. Nämä kun korjattiin niin pistely lähti. Minulla on myös liian liikkuvat nivelet. Liikkeitä ei saa viedä loppuun asti. Tämä aiheutti myös kipuja esim. pohkeissa ja alaselässä.
- Tirru
Juuri samat oireet minullakin. Ja se kyllä huolestuttaa kun ikää on 21 v ja kipuja ollut jo vuositolkulla. Fysioterapeutilla jne käynti olisi taatusti hyödyllistä, mutta pitäisi ensin voittaa lotossa että olisi varaa hierontoihin jne! Ei ole elämä näin helppoa.
- HERMORATAKARTOITUS2
Lekurista saa ohjeet joilla voi niska hartia seutua venytellä joka pikkuhiljaa auttaa saamaan jännittyneet lihakset rennoiksi joka taasen vapauttaa hermon pinteestä. Ja jos asia ei helpota lähettää lekuri hermorata kartoitukseen joss selvitetään toimivatko hermot normaalisti. Jos löytyy vikaa asia tutkitaan ja hoidetaan miten parhaaksi nähdään esim. leikkauksella jolloin voidaan tehdä esim. hermolle enemmän tilaa.
hei maija. ihmeekseni löysin tutun sähköpostiosoitteen viestistäni, olet varmaan perinyt näitä vaivoja minulta, mitä hoitoja olet käyttänyt? minulla on kaula ja hartiat jumissa ja sormia pistelee erityisesti öisin. soittele tai lähetä sähköpostia. terveisin mummeli
- Sebuxig38
Minulla on ihan samat oireet paitsi hiki ,mutta minun niskat naksahtelevat usein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1212642Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J691094Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2101054- 39982
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38931- 47894
- 36876
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123853- 4829
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35812