Jokainen meistä varmaan pelkää jotakin, aika harvassa lienevät täysin pelottomat ihmiset. Siltikään samat asiat eivät pelota kaikkia joten tietty pelotkin on jotain lapsuuden traumoja :))
---
Mä en pelkää hämähäkkejä mutta ukkosta pelkään ihan mielettömästi, en voi käsittää miten esmes naapurin äijä tarpoo onnessaan pihalla kun karmea ukkospilvi pauhaa päänpäällä, vettä vihmoo ja maailma on hämärän peitossa. Eräs tuttavani taas pelkää kuollakseen sairastuvansa syöpään ja tunnustelee ja tarkkailee itseään jatkuvasti ettei vaan mikään möykky jää huomioimatta. Finnitkin on alkavia kasvaimia hänelle.
--
Millaisia pelkoja sinä kannat vai onko jollakulla otsaa väittää ettei muka pelkäisi mitään. En usko moista :) Miltä pelko tuntuu?
Pelko
43
614
Vastaukset
- Adria
Inhoan kävellä noiden suurten voimalinjojen alta. Tiedän, ettei ne sieltä mihinkään putoa ja mua ärsyttää itsessäni se pelonsekainen inho niitä kohtaan.
ympäristöönkin aistittavia jännitteitä on, koskapa eläimetkään eivät yleensä kulje voimalinjojen alitse elleivät ole uhattuina.
voittaaksesi pelon tee juuri sitä mitä pelkäät. En nyt tarkoita, että ukkosella kannattaisi ulos lähteä, mutta jos vaikka ikkunaan ihailemaan komeita salamoita! ;)
Itse pelkaan varmaan joissainmäärin moniakin asioita, mutta en sillä tavalla mitään, että se elämääni erityisesti haittaisi. Aikanaan tunsin esiintymispelkoa ja yleisön edessä esiintymistä yritin välttää viimeiseen asti. En sitä edelleenkään rakasta, mutta pienten onnistumisten kautta olen oppinut pelkoni hallitsemaan ja pystyn tarvittaessa asiani esittämään.- Adria
Dioja järjestykseen ja sitten valmiiksi paskat housussa viimeistelemään niille kehyskertomus. Oi niitä aikoja.
Adria kirjoitti:
Dioja järjestykseen ja sitten valmiiksi paskat housussa viimeistelemään niille kehyskertomus. Oi niitä aikoja.
tuohon tyyliin se meni! :)
No tavallisen pulliaisen nyt ei onneksi tarvitse kovin usein mennä yleisön eteen, mutta kun kuulemma jotkut työkseen esiintyjätkin tuntevat esiintymispelkoa. Esim. elokuva Badding Somerjoesta antoi ymmärtää, että ilman viinaa Badding ei suostunut lavalle nousemaan. Lopulta hän sitten taisi viinaan sortuakin. Sääli, todella lahjakas tyyppi jonka musiikki on edelleenkin soittotilastojen kärkipaikoilla.- Adria
norMix kirjoitti:
No tavallisen pulliaisen nyt ei onneksi tarvitse kovin usein mennä yleisön eteen, mutta kun kuulemma jotkut työkseen esiintyjätkin tuntevat esiintymispelkoa. Esim. elokuva Badding Somerjoesta antoi ymmärtää, että ilman viinaa Badding ei suostunut lavalle nousemaan. Lopulta hän sitten taisi viinaan sortuakin. Sääli, todella lahjakas tyyppi jonka musiikki on edelleenkin soittotilastojen kärkipaikoilla.Esiintymistä pelkäävät. Ehkä rutinoidut eivät pelkän esiintymisensä vuoksi, ehkä tuntevat pelkoa/jännitystä sanomansa vastaanottamisesta ja palautteesta.
Toi viina kait oli noissa piireissä hyvinkin aina esillä, se kuului ikäänkuin asiaan. Jotkut sitten jäivät himojensa ja halujensa orjiksi. on tosi piinallista, koska se "ruokkii itseään" Ihminen alkaa jännittämään jännittämistään :(
Muistan miten nuorena naisena, juuri murrosiän alussa, pelkäsin kävellä ihmisten edestä. Jouduin melkein paniikkiin jos eteen tuli tilanne jossa jouduin ohittamaan ihmisjoukon. Varsinkin jonkun äijäporukan. Jalat tärisivät ja otsassa helmeili kylmä hiki. Jotenkin pelkäsin niin suunnattomasti saavani mukahauskoja kommentteja kun kroppani oli kehittynyt aikusemman näköiseksi nuorempana kuin ikätovereillani. Ei olisi käynyt mielessäkään laittaa kovin avonaista kaula-aukkoa ylleni. :))norMix kirjoitti:
No tavallisen pulliaisen nyt ei onneksi tarvitse kovin usein mennä yleisön eteen, mutta kun kuulemma jotkut työkseen esiintyjätkin tuntevat esiintymispelkoa. Esim. elokuva Badding Somerjoesta antoi ymmärtää, että ilman viinaa Badding ei suostunut lavalle nousemaan. Lopulta hän sitten taisi viinaan sortuakin. Sääli, todella lahjakas tyyppi jonka musiikki on edelleenkin soittotilastojen kärkipaikoilla.Kari Tapiokin kertonut,etä jännittää ennen esiintymistä niin,että melkein oksentaa... :)
TaikisN kirjoitti:
on tosi piinallista, koska se "ruokkii itseään" Ihminen alkaa jännittämään jännittämistään :(
Muistan miten nuorena naisena, juuri murrosiän alussa, pelkäsin kävellä ihmisten edestä. Jouduin melkein paniikkiin jos eteen tuli tilanne jossa jouduin ohittamaan ihmisjoukon. Varsinkin jonkun äijäporukan. Jalat tärisivät ja otsassa helmeili kylmä hiki. Jotenkin pelkäsin niin suunnattomasti saavani mukahauskoja kommentteja kun kroppani oli kehittynyt aikusemman näköiseksi nuorempana kuin ikätovereillani. Ei olisi käynyt mielessäkään laittaa kovin avonaista kaula-aukkoa ylleni. :))mielikuvaharjoittelulla, hyvällä valmistautumisella ja sitkeydellä on saavutettavissa positiivinenkin itse itseään ruokkiva kierre! :)
Nuorilla tämäntyyppiset ongelmat ovat varmaan paljon yleisempiä kuin aikuisilla.norMix kirjoitti:
mielikuvaharjoittelulla, hyvällä valmistautumisella ja sitkeydellä on saavutettavissa positiivinenkin itse itseään ruokkiva kierre! :)
Nuorilla tämäntyyppiset ongelmat ovat varmaan paljon yleisempiä kuin aikuisilla.mua ei ainakaan saa ikkunaan ukkosen aikana ei vaikka mikä olisi. Tuo ukkosen pelko on muuten kummallinen, silloin jos oon jossain ihmisten keskellä esim kaupassa, ukkosen aikaan, niin ei pelota ollenkaan. Mutta jos olen yksin niin pelko on aivan valtava.
Niin, ulkonäköjännitykset ja pelot kuuluvat tietenkin enemmän nuoruuteen, mutta kyllä niitä aikuisenakin saattaa olla. Riippuu miten traumaattisia kokemuksia on kasvuvaiheessaan kerännyt aiheen tiimoilta.
sekoittaa pelkoa ja inhoa. Hämähäkkejä ja muita ötökoitä varmaan moni inhoo, mutta ei pelkää. Itse pelkään vain sellaisia asioita jotka voivat vahingoittaa minua. Mikäs siinäkään jos ihailee ukkosta niin kauan kun se salama ei iske liian lähelle. Kerran olin saada halpauksen, kun salama iski noin sadan metrin päähän ja olin parvekkeella, mutta ei se minua sitä ukkosta sanut pelkäämään. Kyitä ja koiria pelkään...
jotka pelkäävät hämähäkkejä aivan paniikissa. Telkustakin on tullut useita ohjelmia siitä.
Ootko tietoinen mistä sun koira- ja kyypelkosi johtuvat, onko sua tai läheisiäsi käärme koskaan purrut? Itse tunnen myös pientä pelkoa isoja koiria kohtaan, pienempiä en älyä pelätä elleivät ne ala ärhentelemään :)
- Dorodea
pelkään korkeita paikkoja! Jalat menee hyytelöksi ja tyhjyys alkaa imeä itseensä. Vatsanpohjassa heikottaa ja sydän hakkaa. Pienempänä en pelännyt, palotorneissa tuli rumuttua ja sitten ykskaks vaan pelko tuli. Silti en vältä korkeita paikkoja, varmistan vaan että on joku joka pitää lujasti kiinni :D
minulla on korkeanpaikankammo, ollut lapsesta saakka :(
Joskus olen käynyt hyppyrimäen tornin juurella ja kun oon katsonut ylöspäin niin ihan on alkanut tehdä pahaa. En uskalla mennä parvekkeellekaan korkeammissa kerrostaloissa...jo ajatuskin saa tuntemaan pistelyä pakaroissa. Miksiköhän jännitys siellä tuntuu, tuntuuko sulla?- Dorodea
TaikisN kirjoitti:
minulla on korkeanpaikankammo, ollut lapsesta saakka :(
Joskus olen käynyt hyppyrimäen tornin juurella ja kun oon katsonut ylöspäin niin ihan on alkanut tehdä pahaa. En uskalla mennä parvekkeellekaan korkeammissa kerrostaloissa...jo ajatuskin saa tuntemaan pistelyä pakaroissa. Miksiköhän jännitys siellä tuntuu, tuntuuko sulla?semmoisena kihelmöintinä eli pistelyn tapaista olotilaa. Minulle aiheuttaa jonkun toisen näkeminenkin korkealla. En tiedä miksi se peppuun vaikuttaa, voisko olla että pupu menee pöksyyn ja tuntemus siitä? :D
Pelkään hämähäkkejä ja koppakuoriaisia,ukkosta,korkeita paikkoja,ahtaita paikkoja,läheisten puolesta pelkään.
Sit pelkään vielä lentokoneella lentämistä ja pimeällä ulkonaoloa..:(
Noi kaikki pelot tuntuu inhottavilta,mutta ei niille mitään voi.Usein oon miettiny,että mistähän noi kaikki oikeen tuleekin..
Järjellä jos ajattelee,niin turhaa on käyttää energiaa esim.läheisten puolesta pelkäämiseen.Se mitä tapahtuu,niin se tapahtuu..Ei sillä mitään voi...kasautunut yhdelle ihmiselle :)
Kas,sinäkin podet lentopelkoa, ootko käynyt koskaan lentämässä. Mä en astu vapaaehtoisesti koneeseen,toivottavasti ei ikinä tule tilannetta että olis pakko lentää.
Läheisten puolesta pelkääminen on varmaan jokaiselle äidille hyvinkin tuttu juttu, lapsilla kun on niin paljon vaaran paikkoja tarjolla. Pelkonsa kanssa tasapainoileminen siten ettei liikaa kahlitse lasta (kaiken varalta) onkin taitolaji.TaikisN kirjoitti:
kasautunut yhdelle ihmiselle :)
Kas,sinäkin podet lentopelkoa, ootko käynyt koskaan lentämässä. Mä en astu vapaaehtoisesti koneeseen,toivottavasti ei ikinä tule tilannetta että olis pakko lentää.
Läheisten puolesta pelkääminen on varmaan jokaiselle äidille hyvinkin tuttu juttu, lapsilla kun on niin paljon vaaran paikkoja tarjolla. Pelkonsa kanssa tasapainoileminen siten ettei liikaa kahlitse lasta (kaiken varalta) onkin taitolaji.monenlaista on kertyny...
Jaa..et oonko käyny lentämässä?Mut pitäis lyödä tajuttomaks eka ja sit kantaa tiedottomana koneeseen.Mä en siihen ahtaaseen putkeen istu..Näin telkkarista konetta sisältä päin ja mua oikeen ahisti..:)
minkä tunnistan on sama kuin sulla, eli ukkonen. Toinen on autokyyti pelkääjän paikalla, tosin riippuu kuljettajasta. Lapsena ja nuorena en pelännyt ukkosta, mutta vanhempana koin sellaisen rajuilman, että hyvä kun hengissä ollaan. Tottatotisesti luonto näytti mahtinsa.
Ötököitä en pelkää mitään, joskin jotkut inhottaa..annan niille luunapin, jos tulevat liian lähelle.
Ukkosen pelosta olen mennyt peiton alle piiloon tai vessaan pytyn päälle istumaan..ei valoja ja pistänyt sormet korviin ja silmät tiukasti kiinni. Ne valonvälähdyksetkin säpsäyttivät.
Miltä pelko tuntuu kysyit. Jotain samaa..ehkä kuin jäniksen juoksu pakoreitillä.
Nyt täällä kaupungissa olen ainakin voittanut osan ukkosen pelkoa, nimittäin istuin tyynesti ikkunan läheisyydessä ja luin kirjaa kesän ensimmäisen ukkosilman puhjettua. Jipii.lähteä autoilemaan, pakoon. Ajan sinnepäin missä taivaanranta näyttää edes hiukan vaaleammalta. Päänuppiini on jostakin iskostunut että auto olisi turvallinen paikka ukonilmalla...kohta tietysti joku kumoaa tämänkin luulon ja sitten mulla ei ole enää mitään paikka mihin paeta ukkosta :(
Asuin lapsena sellaisella paikalla jonne ukonilma yleensä aina nousi ihan päälle, lapsuudesta ne kammot on itselleni jääneet.
Onnittelut pelon edes osittaisesta voittamisesta. :)
ah niin ihana kuin kunnon ukkosmyrsky woikaan olla :=)
niitä on wain liian harwoin tjn
no mitä mun pitäisi pelätä? :=)pähkähullu... :))) Ukkosessa pitää tietty pelätä salamoita, jyrinää, sadetta ja pimeyttä !! Sekä aavemaista tunnelmaa, luono menee ihan hiljaiseksi aina ukonilman alla, seuraapa vaikka, linnut lakkaavat sirkuttamasta, tulee painajaismainen pahaenteinen äänettömyys ennen kuin jytinä alkaa.
Ukkosmyrskyssä EI OLE YHTÄÄN MITÄÄN ihanaa :))TaikisN kirjoitti:
pähkähullu... :))) Ukkosessa pitää tietty pelätä salamoita, jyrinää, sadetta ja pimeyttä !! Sekä aavemaista tunnelmaa, luono menee ihan hiljaiseksi aina ukonilman alla, seuraapa vaikka, linnut lakkaavat sirkuttamasta, tulee painajaismainen pahaenteinen äänettömyys ennen kuin jytinä alkaa.
Ukkosmyrskyssä EI OLE YHTÄÄN MITÄÄN ihanaa :))käydä jossain jossa maa järisee oikein kunnolla
käydä läheltä katsomassa tuliwuorenpurkausta
käydä katsomassa tornadoja läheltä
käydä thaimaassa tiikeritemppelissä rapsuttamassa eläwiä tiikereitä
käydä hyppäämässä laskuwarjolla
lisäksi haluaisin nähdä karhun suden ja ilweksen silmätysten :=)
woi olla että karhun kohdalla jokin terwe pelko astuisi kuwaan mukaan :=)
ja on paljon muutakin kiwaa jota haluaisin nähdä/kokea :=)
ukkosmyrskyssä ei ole muuta kuin IHANAA katseltawaa :=)A.DONIS kirjoitti:
käydä jossain jossa maa järisee oikein kunnolla
käydä läheltä katsomassa tuliwuorenpurkausta
käydä katsomassa tornadoja läheltä
käydä thaimaassa tiikeritemppelissä rapsuttamassa eläwiä tiikereitä
käydä hyppäämässä laskuwarjolla
lisäksi haluaisin nähdä karhun suden ja ilweksen silmätysten :=)
woi olla että karhun kohdalla jokin terwe pelko astuisi kuwaan mukaan :=)
ja on paljon muutakin kiwaa jota haluaisin nähdä/kokea :=)
ukkosmyrskyssä ei ole muuta kuin IHANAA katseltawaa :=)pähkähulluudestasi :))))
TaikisN kirjoitti:
pähkähulluudestasi :))))
muuta wäittänytkään tjn
elämässä pitää olla haaweita/haasteita :=)
Mä en kyllä osaa sanoa pelkääväni erityisesti jotain. Pelkäämiseksi kun ymmärrän jotain sellaista tunnetta joita tuli lapsena kun jokin pelotti. Tunnistan kyllä uhkia ja varaudunkin niihin, mutta en pelkää.
Terveys on esim. niitä tärkeimpiä asioita ja sitä koittaa toimia niin että pysyisi terveenä, mutta en mä kuitenkaan sairastumista pelkää sen kummemmin kuin tietty toivokaan.
Ilta- tai aamuhämärässä autolla ajaessa sitä on varuillaan eteen juoksevien hirvien varalta, mutta ei niitäkään kuitenkaan pelätä osaa.
Nyt tiedän! Mä pelkään Hanna Pakarista. On sitten kyl aika helkkarin synkän ja pelottavan näköinen mimmi. Gulps.sinut voi siis luokitella inhimillisiin ihmisiin :))
Hannassa on kieltämättä vähän noitamaista maagista näköä ja katsetta. Mutta että pelottava, heh.
- Pörrääjä
ja otsaa väittää etten tiedä pelkääväni tässä elämäntilanteessani mitään. Toukkia inhoan ja hiiret otan loukuista vain kumihanskat kädessä. Jos koukkuun tarttuisi yli 10 kilon ankerias, niin saattaisin leikata siiman poikki, sillä sen kanssa tuskin haluaisin olla samassa veneessä.
Aikasemmassa elämässäni olen joutunut joskus pelkäämään, pelko lamaannuttaa.- Putkivalo
Tulee mieleen että tuohon liittyy jonkunlainen nöyryys - tapahtukoon tahtosi jne... :)
Johtuisiko se siitä jos on joutunut elämässään todella pelkäämään? Osaa asettaa nekin tunteet oikeaan järjestykseen. Kokemus jota ei halua kenenkään joutuvan kokemaan. Ja pelko johon ei kenenkään pitäisi joutua tottumaan ://// Sinullahan on sitten todella hieno elämäntilanne tällä hetkellä.
Ja ehkä suhteutat pelon aiemman elämäsi kokemuksiin peilaten tietäen mitä pelko oikeasti on.
Hyvä määritelmä pelosta tuo lamaannuttaminen. Akuutti henkensämenettämisen pelko voi myös olla yllättävän voimavaran ja toimintakyvyn lisääjä.?- Pörrääjä
TaikisN kirjoitti:
Sinullahan on sitten todella hieno elämäntilanne tällä hetkellä.
Ja ehkä suhteutat pelon aiemman elämäsi kokemuksiin peilaten tietäen mitä pelko oikeasti on.
Hyvä määritelmä pelosta tuo lamaannuttaminen. Akuutti henkensämenettämisen pelko voi myös olla yllättävän voimavaran ja toimintakyvyn lisääjä.?itse pelon hetkellä voi olla hyvinkin määrätietoinen ja johdonmukainen adreanaaliryöpyn ansiosta, lamaannus iskee vasta kun tajuaa selviytyneensä.
- Pörrääjä
Putkivalo kirjoitti:
Tulee mieleen että tuohon liittyy jonkunlainen nöyryys - tapahtukoon tahtosi jne... :)
Johtuisiko se siitä jos on joutunut elämässään todella pelkäämään? Osaa asettaa nekin tunteet oikeaan järjestykseen. Kokemus jota ei halua kenenkään joutuvan kokemaan. Ja pelko johon ei kenenkään pitäisi joutua tottumaan :////vaaratilanteissa on paikallaan. Siperia opettaa välttämään vaarallisia tilanteita.
Pörrääjä kirjoitti:
itse pelon hetkellä voi olla hyvinkin määrätietoinen ja johdonmukainen adreanaaliryöpyn ansiosta, lamaannus iskee vasta kun tajuaa selviytyneensä.
vinha perä, oon ollut itsekin joskus "edellisessä elämässä" niin tiukan paikan edessä, että osasin pelätä vasta jälkeenpäin. Silloin oli toimittava ja jostakin sain ihan konkreettista voimaa niin paljon että selvisin tilanteesta josta en normaalivoimillani olisi selvinnyt.
Pekka Hämäläisen kirja "yllättävä voima" raottaa tuota asiaa, meissä on sellaisia voimavaroja jotka tulevat esille vain äärimmäisessä hädässä.
Siinä kirjassa kerrotaan mm vanhasta naisesta joka oli nostanut autonkeulaa niin että puristuksissa ollut ihminen oli päässyt sieltä pois.
- Putkivalo
ja pimeitä karhuja. Oikeastaan tyhmää pelätä pimeetä, koska silloinhan itsekin on tavallaan pimeän suojassa.
Ja pelkäänpä muuten ettei autoni mene katsastuksesta läpi...
Pelko on ihan typerä juttu, täysin korvien välissä. Jos nyt todella miettii mikä on suurin uhka vaikkapa omassa elämässä, niin olisiko se kuitenkin liikenne... eikä tienylitys nyt kovin paljon pelota. Toinen uhka on terveys, ja silti tämä tomppeli poltti vuosikaudet! Joten ei ole kovin järkevää pelätä karhuja ruuhka-Suomessa :/
Ja mitä enemmän varot sitä, sitä suuremmaksi se kasvaa. Paras tapa hallita sitä on oppia viheltämään, ja kannatan norMixia siinä että pitää vaan kohdata se pelko. Paitsi onneksi pimeeseen on mulla harvemmin asiaa :))ihmisellä lähtyevät aivoista, eli ovat sitäkautta korvien välissä :) Mutta vaikka pelko on typerä juttu, niin se myös saattaa suojella ihmistä. Jos ei osaisi pelätä mitään...mitenkähän kävisi? Sitä saattaisi vaikka hypätä kuudennen kerroksen ikkunasta jos pelko ei toimisi itsesuojeluvaistonomaisesti.?
vaanii juuri pimeän työn tekijöitä etenkin ruuhka-Suomessa! :)
Uhat ja niihin tottuminen on mielenkiintoinen asia. Vaikka maantieliikenne on oikeasti iso riski, niin harva sitä pelkää. Sensijaan lentämistä pelkää monikin, vaikka tilastojen valossa se on huomattavasti turvallisempi tapa liikkua kuin auto. Muistaakseni esim Finnairin historian aikana ei ole yhtään matkustajan kuolemaan johtanutta tapausta.
Kotipuolessa oli vaarallisten kemikaalien tehdas. Mahdollisten vuotojen varalta ympäristön asukkaille oli jaettu kaasunaamarit. En usko, että sitä oikeasti silti kukaan pelkäsi. Sensijaan ydinvoimaa pelkää monikin vaikka turvajärjestelmät ovat monikertaiset ja näytöt sen vastuullisesta käytöstä Suomessa vahvat.- Putkivalo
TaikisN kirjoitti:
ihmisellä lähtyevät aivoista, eli ovat sitäkautta korvien välissä :) Mutta vaikka pelko on typerä juttu, niin se myös saattaa suojella ihmistä. Jos ei osaisi pelätä mitään...mitenkähän kävisi? Sitä saattaisi vaikka hypätä kuudennen kerroksen ikkunasta jos pelko ei toimisi itsesuojeluvaistonomaisesti.?
Taitaa se vaan olla niin että kaikki tunteet ovat tarpeellisia, koko laaja skaala. Hieno homma jos niitä vielä kaiken lisäksi hallitsee :)
- Putkivalo
norMix kirjoitti:
vaanii juuri pimeän työn tekijöitä etenkin ruuhka-Suomessa! :)
Uhat ja niihin tottuminen on mielenkiintoinen asia. Vaikka maantieliikenne on oikeasti iso riski, niin harva sitä pelkää. Sensijaan lentämistä pelkää monikin, vaikka tilastojen valossa se on huomattavasti turvallisempi tapa liikkua kuin auto. Muistaakseni esim Finnairin historian aikana ei ole yhtään matkustajan kuolemaan johtanutta tapausta.
Kotipuolessa oli vaarallisten kemikaalien tehdas. Mahdollisten vuotojen varalta ympäristön asukkaille oli jaettu kaasunaamarit. En usko, että sitä oikeasti silti kukaan pelkäsi. Sensijaan ydinvoimaa pelkää monikin vaikka turvajärjestelmät ovat monikertaiset ja näytöt sen vastuullisesta käytöstä Suomessa vahvat.tuo kirkasvalolamppu päälle, niin verottaja ei näe mua :)
Tuota lentopelkoa olen myös joskus miettinyt. Ehkä se johtuu siitä että tuhon sattuessa se onkin niin totaalinen, mahdollisuus selvitä bussiturmalta hengissä on kuitenkin isompi. Putkivalo kirjoitti:
tuo kirkasvalolamppu päälle, niin verottaja ei näe mua :)
Tuota lentopelkoa olen myös joskus miettinyt. Ehkä se johtuu siitä että tuhon sattuessa se onkin niin totaalinen, mahdollisuus selvitä bussiturmalta hengissä on kuitenkin isompi.lentopelko on kyllä sitä,että en halua tippua niin korkeelta...Ei niinkään se,että se on melko varma kuolemaSitä säikähtää jo,vaikka tippuu vaan tuolilta..
Putkivalo kirjoitti:
tuo kirkasvalolamppu päälle, niin verottaja ei näe mua :)
Tuota lentopelkoa olen myös joskus miettinyt. Ehkä se johtuu siitä että tuhon sattuessa se onkin niin totaalinen, mahdollisuus selvitä bussiturmalta hengissä on kuitenkin isompi.sen bussionnettomuuden riski on vaan niin paljon suurempi. Olisiko tuo sitten tottumiskysymys, kun norMaali-ihminen lentää niin harvoin? Vai tunteeko sitä sitten itsensä niin avuttomaksi, kun on köytetty ahtaseen penkkiin ja turvallinen maankamara on 10 kilsaa alempana? Itse en lentämistä isommin ole koskaan pelännyt. Ainoa kiusallinen asia on tuo ahtaus. Toisaalta pienellä dopingannostuksella senkin sietää, kun tietää pääsevänsä johonkin uuteen mielenkiintoiseen paikkaan. Tietty tietoisuus ilmastomuutoksesta vähän syyllistää lentokoneen käyttäjää.
- Damaskox
Ukkosen alla kävellessä pelkäisi enimmäkseen vaan sitä, että jos kävelee puun alla ja siihen rätsähtäisi se salama...tulee kuumat ja litistyneet paikat =/
Hm...jos kattoo jonkun kauhuleffan illalla pimeessä ja käy sen jälkeen nukkumaan, niin ei saa välttämättä heti unta, miettiessä sitä leffaa...
Kuolema pelottaa meitä kaikkia, paitsi sairaita ja vanhoja, ne enemmänki odottaa sitä.leffat jäävät usein pyörimään mieleen pitkäksi aikaa ja saattava tulla jopa uniin, jos ovat kovin vaikuttavia. Kauhuleffoja tosin en katsele koskaan, en pidä niistä kuten en väkivallastakaan missään muodossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata1173257Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2512054Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois631984- 1361879
Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641382- 961285
Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻931247- 611205
- 591177
- 701073