Pätevä tuomarointi?

musaani

Tuomareita lyödään täälläkin kuin vierasta sikaa. Aina tahtoo jotain sanomista löytyä. Ohjeeksi ja ojennukseksi tuomareille kysynkin ohjeita teiltä:

Mikä mielestänne on pätevää tuomarointia?

Paljonko pitäis kutakin laulajaa kuunnellä? Minkälaiset säädöt pa:ssa pitäis olla. Mitä muita asioita tuomaroinnin tueksi pitäis huomioida kisoissa? jne.

20

725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikkis-100

      En lähtisi tuomaroimaan kisaan kuin kisaan..se on liian vaikeaa, kumartaa joka suuntaan..

      Toiseksi mikä on tuomari? musiikin maailmassa yleensä, siis ns. kovissa kisoissa useamman tuomarin arvostelu helpottaa kollegojen työtä..jokaisella jokin määre, mihin kiinnittää huomionsa, onko näin?

      Mutta sitten kun mennään alkutekijöihinsä, niin siinäpä se, kuka tekee ns. likaisen työn, valitsee jyvät akanoista? ja onko silloin jo musiikin ammattilaiset asialla, vai joku muu..

      Mikä tekee laulajasta arvostettavan? tuomaroitavan?
      Millaisilla säädöillä lähdetään liikkeelle, niinkö että säädöt olisivat kaikille samat, huomioonottamatta laulajan yli/alikapasiteettia, äänellistä säröilyä, basso/diskantti pelleilyä mikin kanssa?

      Minä kysyn teiltä arvon foorumilaiset, vastatkaa tähän ja kertokaa omin sanoin mikä TEIDÄN mielestänne olisi paras vaihtoehto tuomarinoinnille, ja musamixaajalle?

      Vai mennäänkö kaikki kotiin ja jäädään sinne!?::::)

      • kun laitetaan perus säädöt ja kaikki laulajat laulaa samoilla säädöillä niin se on sit laulajasta kiini. Ainoastaan mikin ja musiikin volumia voidaan säätää kun on eroja laulajan ja musiikin voimakkuuksissa.


      • musaani
        juhis52 kirjoitti:

        kun laitetaan perus säädöt ja kaikki laulajat laulaa samoilla säädöillä niin se on sit laulajasta kiini. Ainoastaan mikin ja musiikin volumia voidaan säätää kun on eroja laulajan ja musiikin voimakkuuksissa.

        Oon käytännössä huomannu että jos toistossa on jotain vikaa niin säätötarvetta tulee eriäänisillä laulajilla. Jos laitteisto pystyy luonnolliseen toistoon ja säädöt on koko taajuusvasteen osalta oikein niin säätöihin ei tarvitse sattua laulajan vaihtuessa. Kukin laulaa äänellään ja se välittyy. Tuollaista toistoa kaipaisin aina ja erityisen tärkeää se olis kilpailuissa.


    • Karaokekoukku

      tuomaroinneista karaokekilpailuissa.

      * Mielestäni kilpailuissa pitäisi päästä laulamaan vähintään kaksi, mielellään erityyppistä laulua.

      * Tuomareita (kamala sana, voisiko olla vaikka arvostelijoita tms.) pitäisi olla vähintään kaksi alkukisoissa.
      Semeissä ja finaalissa 4-5, joista ainakin yksi tai kaksi musiikin ammattilaisia, mielellään eri tyyppisesti ammattilainen, esim laulaja ja soittaja, myös laulun tekijä olisi hyvä tuomari. Yksi tuomari olisi esiintymistaidon ammattilainen ja yksi voisi olla ko. firman oma edustaja tai ravintolan edustaja tai pitkän linjan karaokeharrastaja.

      * Tuomarit kirjaavat itsenäisesti pisteensä jokaisesta laulajasta ja pisteytykset olisi etukäteen sovittu, kuinka paljon annetaan pisteitä äänestä, sävelessä-, rytmissä pysymisestä, esiintymistaidosta, yleisön mukaan saamisesta, esiintyjän ulkoinen olemus (en tarkoita ulkonäköä) kuinka esiintyjä on panostanut esiintymiseensä. Myös laulun valinta on tärkeä sopiiko se ko esiintyjälle ja miten hän sen tulkitsee.
      Kaikki nämä ainakin pitäisi huomioida pisteitä annettaessa.

      * Yksi tärkeimmistä tehtävistä tuomarilla on kuunnella ja myös katsoa jokainen laulaja tasapuolisesti ja tietysti kaikki laulut.

      * Lopuksi kaikkien pisteet ynnätään.
      Yksi ehdotus olisi,että huonoimmat ja parhaimmat pisteet poistetaan. Se voisi poistaa tuomareiden oman taktikoinnin, tätä en osaa sanoa olisiko näin.

      * Jokaisella laulajalla on myös omantyyppinen lauluääni, joten olen sitä mieltä, että k-juontajan pitää kuunnella jokainen laulaja ja miksata parhain päin, siten että laulu ja taustamusiikki ovat balanssissa.
      Ja että laulajalla on helppo esittää laulunsa, kuulla oma äänensä ja kunnolla kuulla taustamusiikki.

      * Kun laulaja tulee esiintymään, niin juontajan pitää odottaa, että laulaja on valmis esiintymään, eikä panna levyä pyörimään , vaikka laulaja ei olisi ehtinyt edes paikalleen, mielellään vaikka kysyä, oletko valmis?

      * Yleensä laulaja jännittää kilpailuissa, niin juontajan tehtävä on helpottaa laulajan oloa mahdollisuuksien mukaan, kysymällä aluksi laulajan toive esim. säädöistä ja/tai valmiudesta esiintymään.

      * Ennen kaikkea ainakin minä odotan järjestäjiltä ja tuomareilta vastuuta tekemästään työstä.
      Sen sanon ettei se ole helppoa, mutta jos parhaansa tekee, niin sekin on jotain ja että uskaltaa jäädä kilpailujen jälkeenkin paikalle, eikä ylimielisesti kävellä kiireesti pois.

      *Karaokekilpailijoille myös sanoisin, että älkää menkö haukkumaan tuomareita heti kisojen jälkeen, jos ette pärjänneet, kysyä tietysti voi tuloksista ja mielipiteitä, mutta se räyhääminen tekee sen, ettei ehkä seuraaviin kisoihin saadakaan kunnollisia tuomareita.
      Kuin myös asialliset mielipiteet täälläkin on paikallaan. Haukkumalla saadaan ainoastaan vihamiehiä ja katkeruutta.

      * Tuli pitkä kirje, mutta tässä jokunen mielipiteeni, miten pitäisi karaoken tuomarointi hoitaa. Kertokaa muutkin omia näkökantoja ja mitä mieltä olette näistä.

      • mikkis-100

        Jokaisella laulajalla omanlaisensa ääni olen hieman eri mieltä!
        Jos nyt verrataan esimerkiksi silloin kun minä olin laulukilpailuissa, ei ollut miksaajaa, oli Hyttisen Kuju soittamassa pianoa, ja mikkiin laulettiin, jokainen omalla äänellään, ilman miksauksia!
        Tämä on SE asia mikä minua jurppii noin alkukarsinnoissa..mielestäni äänen sävyä EI pitäisi muuttaa miksikään, vain äänen voimakkuutta puoleen ja toiseen!

        Silloin kisa olisi tasapuolinen kaikille! Musiikin taustan voimakkuutta voi säädellä, muttei oikeastaan muuta!

        Niin monta kertaa olen tuon kuullut "se sääti äänen" jollekin paremmin kuin toiselle!
        Vaikkei tosiaan niin ollutkaan, mutta liian paljon nappuloita veivaavalta miksaajalta voi luulla.

        Kilpailijoille olisi ihanteellista että saataisiin mahdollisimman monipuolinen tuomaristo, mikä kuitenkaan ei toteudu, johtuen jo kustannuksista..kisathan pitäisi saada vedettyä mahdollisimman pienellä budjetilla, että loppukisapalkintoihin olisi varaa..

        Alkukarsintoja on vieläkin joka niemeen notkoon rakennetulla ravintolalla/kesäkahvioilla..tilan puute eriarvoistaa kilpailijoiden mahdollisuudet pärjätä kisassa.Mikä neuvoksi?

        Valitettavasti monilla ohjelmatoimistoilla ei ole muuta meriittiä kuin kerätä mahdollisimman paljon rahaa kilpailuista, juuri niistä esikarsinnoista, ja saatuaan houkuteltua kilpailijoita väärin perustein semifinaaleihin, heidän kuitenkaan siellä pärjäämättä on tilanne hyvinkin kipunoiva!ja syö pohjaa karaoken uskottavuudelta!

        Olen edelleen laulajan puolesta, ja siksi minua EI näy tuomaroimassa kisoissa..


      • mikkis-100
        mikkis-100 kirjoitti:

        Jokaisella laulajalla omanlaisensa ääni olen hieman eri mieltä!
        Jos nyt verrataan esimerkiksi silloin kun minä olin laulukilpailuissa, ei ollut miksaajaa, oli Hyttisen Kuju soittamassa pianoa, ja mikkiin laulettiin, jokainen omalla äänellään, ilman miksauksia!
        Tämä on SE asia mikä minua jurppii noin alkukarsinnoissa..mielestäni äänen sävyä EI pitäisi muuttaa miksikään, vain äänen voimakkuutta puoleen ja toiseen!

        Silloin kisa olisi tasapuolinen kaikille! Musiikin taustan voimakkuutta voi säädellä, muttei oikeastaan muuta!

        Niin monta kertaa olen tuon kuullut "se sääti äänen" jollekin paremmin kuin toiselle!
        Vaikkei tosiaan niin ollutkaan, mutta liian paljon nappuloita veivaavalta miksaajalta voi luulla.

        Kilpailijoille olisi ihanteellista että saataisiin mahdollisimman monipuolinen tuomaristo, mikä kuitenkaan ei toteudu, johtuen jo kustannuksista..kisathan pitäisi saada vedettyä mahdollisimman pienellä budjetilla, että loppukisapalkintoihin olisi varaa..

        Alkukarsintoja on vieläkin joka niemeen notkoon rakennetulla ravintolalla/kesäkahvioilla..tilan puute eriarvoistaa kilpailijoiden mahdollisuudet pärjätä kisassa.Mikä neuvoksi?

        Valitettavasti monilla ohjelmatoimistoilla ei ole muuta meriittiä kuin kerätä mahdollisimman paljon rahaa kilpailuista, juuri niistä esikarsinnoista, ja saatuaan houkuteltua kilpailijoita väärin perustein semifinaaleihin, heidän kuitenkaan siellä pärjäämättä on tilanne hyvinkin kipunoiva!ja syö pohjaa karaoken uskottavuudelta!

        Olen edelleen laulajan puolesta, ja siksi minua EI näy tuomaroimassa kisoissa..

        Yritin taas olla liian viisas! menen nukkumaan ja jatketaan huomenna..hyv'yötä vaan!


      • Karaokekoukku
        mikkis-100 kirjoitti:

        Jokaisella laulajalla omanlaisensa ääni olen hieman eri mieltä!
        Jos nyt verrataan esimerkiksi silloin kun minä olin laulukilpailuissa, ei ollut miksaajaa, oli Hyttisen Kuju soittamassa pianoa, ja mikkiin laulettiin, jokainen omalla äänellään, ilman miksauksia!
        Tämä on SE asia mikä minua jurppii noin alkukarsinnoissa..mielestäni äänen sävyä EI pitäisi muuttaa miksikään, vain äänen voimakkuutta puoleen ja toiseen!

        Silloin kisa olisi tasapuolinen kaikille! Musiikin taustan voimakkuutta voi säädellä, muttei oikeastaan muuta!

        Niin monta kertaa olen tuon kuullut "se sääti äänen" jollekin paremmin kuin toiselle!
        Vaikkei tosiaan niin ollutkaan, mutta liian paljon nappuloita veivaavalta miksaajalta voi luulla.

        Kilpailijoille olisi ihanteellista että saataisiin mahdollisimman monipuolinen tuomaristo, mikä kuitenkaan ei toteudu, johtuen jo kustannuksista..kisathan pitäisi saada vedettyä mahdollisimman pienellä budjetilla, että loppukisapalkintoihin olisi varaa..

        Alkukarsintoja on vieläkin joka niemeen notkoon rakennetulla ravintolalla/kesäkahvioilla..tilan puute eriarvoistaa kilpailijoiden mahdollisuudet pärjätä kisassa.Mikä neuvoksi?

        Valitettavasti monilla ohjelmatoimistoilla ei ole muuta meriittiä kuin kerätä mahdollisimman paljon rahaa kilpailuista, juuri niistä esikarsinnoista, ja saatuaan houkuteltua kilpailijoita väärin perustein semifinaaleihin, heidän kuitenkaan siellä pärjäämättä on tilanne hyvinkin kipunoiva!ja syö pohjaa karaoken uskottavuudelta!

        Olen edelleen laulajan puolesta, ja siksi minua EI näy tuomaroimassa kisoissa..

        En minäkään tarkoittanut, että äänen sävyä pitäisi muuttaa.
        Voimakkuus oli minullakin yksi asia,sillä jonkun ääni on tosi hentoinen ja musiikki saattaa mennä ylitse.

        Sitten on hyvin voimakasäänisiä ja kaikupohjalla varustettuja laulajia, niin heille ei pitäisi laittaa sitä kaikua juuri ollenkaan, kun taas toisiin ääniin olisi suotavaa ja toisiin lauluihin se sopiikin hyvin, kaiku nimittäin.

        Sitten se sävellaji, onhan pianonsoittajankin mahdollista vaihtaa toiseen sävellajiin, jos laulajan ääniala on eri kuin joissain nuoteissa. On sopraanoa, bassoa,tenoria..

        Tämän minä ymmärrän miksaukseksi (en ole ammattilainen, joten termit voi mennä pieleen)

        Tai jos kilpailuissa ei saa nostaa, eikä laskea, niin se olisi hyvä tietää etukäteen, jotta kisailijat valitsisivat sellaiset laulut, joitten sävellaji sopii heille suoraan levyltä.
        Eli laulun valinta on erittäin tärkeä, jotta se sopisi ko.esittäjälle äänellisesti ja tulkinnallisesti.

        Minusta ei ole yhtään paha asia se, että valitaan semifinaaliin sellaisiakin laulajia, joista tiedetään että eivät voita, ainakaan sen hetkisillä taidoilla, jos kuitenkin alkukarsinnoissa ovat kohtalaisen hyvin onnistuneet. Hehän voivat saada uutta innostusta harjoitteluun ja opetteluun ja saavat myös kokemusta.

        Kyllä minäkin osallistun kisoihin, joissa tiedän etten pääse esimerkiksi finaaliin asti ja olen tyytyväinen kun olen päässyt semifinaaliin.
        Sehän on kilpailun luonne. Mikä on väärin perustein houkuteltua? Ei kaikki voi kuitenkaan voittaa.

        Sitä en ymmärtänyt, sillä niillehän, jotka on valittu semifinaaleihin, on annettu uusi mahdollisuus parantaa esitystään.
        Ja vapaaehtoisestihan kisaan lähdetään, ei siinä paljoa houkutukset pure.

        Jotkut kehuu että on niin hyvät palkinnot, mutta nekinhän on vain voittajille ja suurin osa jää nuolemaan näppejään.
        Näin minä olen asian ymmärtänyt.

        Meissä laulajissa on kyllä sitten aina niitä, joille ei mikään ja koskaan sovi. Siitä ei taideta päästä irti ikinä, valitttavasti.


      • mikkis-100
        Karaokekoukku kirjoitti:

        En minäkään tarkoittanut, että äänen sävyä pitäisi muuttaa.
        Voimakkuus oli minullakin yksi asia,sillä jonkun ääni on tosi hentoinen ja musiikki saattaa mennä ylitse.

        Sitten on hyvin voimakasäänisiä ja kaikupohjalla varustettuja laulajia, niin heille ei pitäisi laittaa sitä kaikua juuri ollenkaan, kun taas toisiin ääniin olisi suotavaa ja toisiin lauluihin se sopiikin hyvin, kaiku nimittäin.

        Sitten se sävellaji, onhan pianonsoittajankin mahdollista vaihtaa toiseen sävellajiin, jos laulajan ääniala on eri kuin joissain nuoteissa. On sopraanoa, bassoa,tenoria..

        Tämän minä ymmärrän miksaukseksi (en ole ammattilainen, joten termit voi mennä pieleen)

        Tai jos kilpailuissa ei saa nostaa, eikä laskea, niin se olisi hyvä tietää etukäteen, jotta kisailijat valitsisivat sellaiset laulut, joitten sävellaji sopii heille suoraan levyltä.
        Eli laulun valinta on erittäin tärkeä, jotta se sopisi ko.esittäjälle äänellisesti ja tulkinnallisesti.

        Minusta ei ole yhtään paha asia se, että valitaan semifinaaliin sellaisiakin laulajia, joista tiedetään että eivät voita, ainakaan sen hetkisillä taidoilla, jos kuitenkin alkukarsinnoissa ovat kohtalaisen hyvin onnistuneet. Hehän voivat saada uutta innostusta harjoitteluun ja opetteluun ja saavat myös kokemusta.

        Kyllä minäkin osallistun kisoihin, joissa tiedän etten pääse esimerkiksi finaaliin asti ja olen tyytyväinen kun olen päässyt semifinaaliin.
        Sehän on kilpailun luonne. Mikä on väärin perustein houkuteltua? Ei kaikki voi kuitenkaan voittaa.

        Sitä en ymmärtänyt, sillä niillehän, jotka on valittu semifinaaleihin, on annettu uusi mahdollisuus parantaa esitystään.
        Ja vapaaehtoisestihan kisaan lähdetään, ei siinä paljoa houkutukset pure.

        Jotkut kehuu että on niin hyvät palkinnot, mutta nekinhän on vain voittajille ja suurin osa jää nuolemaan näppejään.
        Näin minä olen asian ymmärtänyt.

        Meissä laulajissa on kyllä sitten aina niitä, joille ei mikään ja koskaan sovi. Siitä ei taideta päästä irti ikinä, valitttavasti.

        Tehdään tällä foorumilla, onko kisojen jälkeistä elämää. Eipäs nyt väännetä pilkusta, kaikki varmaan tietävät, että kisat ilman muita kisailijoita(siis niitä joille annettiin lupauksia) eivät ole mitkään kisat, ja jos ei raha kirstuun kolahda, niin ei kukaan tämmöistä hommaa tee hyväntekeväisyytteen..

        Homma toimii niin että laulajien kisapaikalle saavuttua, edessä on yksinäisyys, kukaan ei ole auttamassa ja kysymässä, kuinkas voit ja tervetuloa, tietysti siellä pohjoisessa on kaikki eri tavalla, mutta puhunkin nyt Suomineidon navanalaisista paikoista..

        Sinä olet itse käynyt kisoja jo vuosia, ja muutenkin olet karaokessa sinut, on vain paljon ihmisiä, jotka luulevat itsestään liikoja! siis eivät elä realiteeteissa, eivät jollakin tavalla hyväksy omaa itseään sellaisena kuin ovat, ja sitä kilpailuissa häviämistä esimerkiksi..

        Minä olen joutunut tekemään sitä työtä pohjalla, kun keikkailtoina ihmiset tulevat kysymään, mikä minussa on vikana , miksi en pärjännyt tuossa kisassa? niin, siinä myös tilanne, mitä kannattaa miettiä, että minkäsvärisiä sammakoita päästät suustas ulos! kun juontaja on itseasiassa ravintolan pääasiallinen rahankerääjä, jos asiakkaat viihtyvät, he myöskin juovat enemmän..eikös vaan, en usko että tän suoremmin ja rehellisemmin asiaa voisi sanoa.Toki minä itsekin saan pientä palkkaa vaivannäöstäni.

        Katos KK. sie puhut laulajan näkökulmasta itsestäsi, ja minä yleistän asiaa juontajan näkökulmasta, kuinka monta kertaa pahan mielen tullen olen ottanut asiakkaan syliini ja lohduttanut häntä..en kehota siihen että meepäs nyt ja ota konjamiini että helpottaa, se on se viimeinen konsti.Ja ettei tämä menis nyt ihan paskan jaaritteluksi, lopetan taas tähän ja siirryn tutkimaan oman ADHD:NI syvintä olemusta! punkt!

        Kokonaisvaltaisesti TOIVOTAN KAIKILLE KILPAILIJOILLE ONNEA JA PALJON HYVÄÄ ITSELUOTTAMUSTA! tiukka kisakesä edessä! en varmaan itse tee niin paljon töitä, kun tuo selkä ei oikein anna, mutta voin olla tuomarina joissakin kilpailuissa.Voisi olla hyväkin juttu!


      • Karaokekoukku
        mikkis-100 kirjoitti:

        Tehdään tällä foorumilla, onko kisojen jälkeistä elämää. Eipäs nyt väännetä pilkusta, kaikki varmaan tietävät, että kisat ilman muita kisailijoita(siis niitä joille annettiin lupauksia) eivät ole mitkään kisat, ja jos ei raha kirstuun kolahda, niin ei kukaan tämmöistä hommaa tee hyväntekeväisyytteen..

        Homma toimii niin että laulajien kisapaikalle saavuttua, edessä on yksinäisyys, kukaan ei ole auttamassa ja kysymässä, kuinkas voit ja tervetuloa, tietysti siellä pohjoisessa on kaikki eri tavalla, mutta puhunkin nyt Suomineidon navanalaisista paikoista..

        Sinä olet itse käynyt kisoja jo vuosia, ja muutenkin olet karaokessa sinut, on vain paljon ihmisiä, jotka luulevat itsestään liikoja! siis eivät elä realiteeteissa, eivät jollakin tavalla hyväksy omaa itseään sellaisena kuin ovat, ja sitä kilpailuissa häviämistä esimerkiksi..

        Minä olen joutunut tekemään sitä työtä pohjalla, kun keikkailtoina ihmiset tulevat kysymään, mikä minussa on vikana , miksi en pärjännyt tuossa kisassa? niin, siinä myös tilanne, mitä kannattaa miettiä, että minkäsvärisiä sammakoita päästät suustas ulos! kun juontaja on itseasiassa ravintolan pääasiallinen rahankerääjä, jos asiakkaat viihtyvät, he myöskin juovat enemmän..eikös vaan, en usko että tän suoremmin ja rehellisemmin asiaa voisi sanoa.Toki minä itsekin saan pientä palkkaa vaivannäöstäni.

        Katos KK. sie puhut laulajan näkökulmasta itsestäsi, ja minä yleistän asiaa juontajan näkökulmasta, kuinka monta kertaa pahan mielen tullen olen ottanut asiakkaan syliini ja lohduttanut häntä..en kehota siihen että meepäs nyt ja ota konjamiini että helpottaa, se on se viimeinen konsti.Ja ettei tämä menis nyt ihan paskan jaaritteluksi, lopetan taas tähän ja siirryn tutkimaan oman ADHD:NI syvintä olemusta! punkt!

        Kokonaisvaltaisesti TOIVOTAN KAIKILLE KILPAILIJOILLE ONNEA JA PALJON HYVÄÄ ITSELUOTTAMUSTA! tiukka kisakesä edessä! en varmaan itse tee niin paljon töitä, kun tuo selkä ei oikein anna, mutta voin olla tuomarina joissakin kilpailuissa.Voisi olla hyväkin juttu!

        Olet Mikkis ihan oikeassa, en pane hanttiin. Minä kirjoitankin lähinnä omista kokemuksistani, mainitsinhan alussa niin.

        Tämä pohjatyö on minusta oivallinen tapa tehdä täällä ja varsinkin tämä ketju, joka on tavallaan etukäteistyötä ja oikeasti mielipiteiden vaihtoa, eikä vain jonkun yhden kilpailun jälkipuintia.

        Eikö ole niin, että nimenomaan uusille laulajille olisi hyvä kertoa (esim. juuri täällä)
        periaatteita kilpailuista, jotta eivät sitten luulottele itseään heti alkukisoista päästyään, että ovat maailman parhaita. Ei putoaminenkaan sitten olisi niin paha asia.

        Olen itsekin kokenut pettymyksiä, mutta laulajille (varsinkin uusille ja kokemattomille) haluankin kertoa, että tämä on harrastus, jossa voi kehittää itseään ja ottaa opiksi virheistä. Pettymyksetkin oikein otettuna vain vahvistavat.

        Tuomareille sanonkin, että jos teiltä jälkeenpäin kysytään miksi putosi, niin voinette sanoa asiallisesti ja kannustavasti. Eikä se lohduttaminenkaan pahasta ole.
        Lupauksien antamisesta vielä, niitä ei pidä etukäteen antaa kenellekään ja jos valitaan semifinaaliin menijät, niin ei siinä ole vielä palkintosijoja luvattu kenellekään, vain yksi porras eteenpäin.

        Karaokekilpailujakin on hyvin monenlaisia, niitä joissa järjestäjät hakevat vain potentiaalisia tulevia artisteja ja tähtiä ja niitä jotka järjestävät kilpailuja, koska se on hyvä show ravintolalle, yleisö viihtyy, laulajat tapaavat toisiaan jne.

        Itse pidän eniten jälkimmäisistä.

        Rahankeruu? tottakai työntekijät (myös kilpailujen järjestäjät ovat työntekijöitä) saavat palkkaa ja ottavat sen jostain ja kaikki kulut on maksettava. Tämän pitäisi jokaisen aikuisen kilpailijankin ymmärtää.

        Kaikki harrastukset maksavat enempi ja vähempi.

        Olen itsekin ollut monelle pettyneelle olkapäänä ja myös itse tarvinnut olkapäätä.

        Tiedän Mikkis, että sinusta pidetään karaokejuontajana ja ihmisenä, ei nämä mun
        kirjoitukset ole tarkoitettu lainkaan Sinua vastaan. Terkkuja Sinulle!

        Karaokesta haluan aina tuoda sen puolen esiin, että siltä alueelta löytyy kaikille laulusta pitäville joku taso harrastaa.
        Sitä voi harrastaa vauvasta (kuuntelijana kun äiti laulaa) vaariin/muoriin.

        Ei tarvitse kilpailla jos ei halua, mutta on myös hyvä, että järjestetään erilaisia kilpailuja, joissa halukkaat pääsevät testaamaan taitojaan ja saamaan esiintymiskokemusta.

        En kyllä rajais edelleenkään pohjoista ja eteläistä suomea erilaiseksi, sillä pohjoisen kisojen vetäjät tulevat enimmäkseen "navan" alapuolelta, joten toiveet ja ehdotukset oli tarkoitettu jokaiselle kisan järjestäjälle.

        Omasta kokemuksestani tiedän, että jännitän jokaista esiintymistä.
        En ole niin kauan harrastanut karaokea, mutta sen ajan mitä olen harrastanut, niin tosi aktiivisesti. Olen lähtenyt melko pohjalukemista ja tämän johdosta uskallan kertoakin omakohtaisesta kehittymisestäni, jos siitä on yhtään hyötyä mm. uusille laulajille. Toimin edelleenkin karaokeseuran puheenjohtajana.

        Aina on hauskaa, jos k-juontaja tervehtii ja kysyy esim. "oletko valmis". Se ei varmastikaan ole ajasta pois.

        Toivon kaikille iloisia karaokehetkiä!
        Ystävyydellä Kk


      • mikkis-100
        Karaokekoukku kirjoitti:

        Olet Mikkis ihan oikeassa, en pane hanttiin. Minä kirjoitankin lähinnä omista kokemuksistani, mainitsinhan alussa niin.

        Tämä pohjatyö on minusta oivallinen tapa tehdä täällä ja varsinkin tämä ketju, joka on tavallaan etukäteistyötä ja oikeasti mielipiteiden vaihtoa, eikä vain jonkun yhden kilpailun jälkipuintia.

        Eikö ole niin, että nimenomaan uusille laulajille olisi hyvä kertoa (esim. juuri täällä)
        periaatteita kilpailuista, jotta eivät sitten luulottele itseään heti alkukisoista päästyään, että ovat maailman parhaita. Ei putoaminenkaan sitten olisi niin paha asia.

        Olen itsekin kokenut pettymyksiä, mutta laulajille (varsinkin uusille ja kokemattomille) haluankin kertoa, että tämä on harrastus, jossa voi kehittää itseään ja ottaa opiksi virheistä. Pettymyksetkin oikein otettuna vain vahvistavat.

        Tuomareille sanonkin, että jos teiltä jälkeenpäin kysytään miksi putosi, niin voinette sanoa asiallisesti ja kannustavasti. Eikä se lohduttaminenkaan pahasta ole.
        Lupauksien antamisesta vielä, niitä ei pidä etukäteen antaa kenellekään ja jos valitaan semifinaaliin menijät, niin ei siinä ole vielä palkintosijoja luvattu kenellekään, vain yksi porras eteenpäin.

        Karaokekilpailujakin on hyvin monenlaisia, niitä joissa järjestäjät hakevat vain potentiaalisia tulevia artisteja ja tähtiä ja niitä jotka järjestävät kilpailuja, koska se on hyvä show ravintolalle, yleisö viihtyy, laulajat tapaavat toisiaan jne.

        Itse pidän eniten jälkimmäisistä.

        Rahankeruu? tottakai työntekijät (myös kilpailujen järjestäjät ovat työntekijöitä) saavat palkkaa ja ottavat sen jostain ja kaikki kulut on maksettava. Tämän pitäisi jokaisen aikuisen kilpailijankin ymmärtää.

        Kaikki harrastukset maksavat enempi ja vähempi.

        Olen itsekin ollut monelle pettyneelle olkapäänä ja myös itse tarvinnut olkapäätä.

        Tiedän Mikkis, että sinusta pidetään karaokejuontajana ja ihmisenä, ei nämä mun
        kirjoitukset ole tarkoitettu lainkaan Sinua vastaan. Terkkuja Sinulle!

        Karaokesta haluan aina tuoda sen puolen esiin, että siltä alueelta löytyy kaikille laulusta pitäville joku taso harrastaa.
        Sitä voi harrastaa vauvasta (kuuntelijana kun äiti laulaa) vaariin/muoriin.

        Ei tarvitse kilpailla jos ei halua, mutta on myös hyvä, että järjestetään erilaisia kilpailuja, joissa halukkaat pääsevät testaamaan taitojaan ja saamaan esiintymiskokemusta.

        En kyllä rajais edelleenkään pohjoista ja eteläistä suomea erilaiseksi, sillä pohjoisen kisojen vetäjät tulevat enimmäkseen "navan" alapuolelta, joten toiveet ja ehdotukset oli tarkoitettu jokaiselle kisan järjestäjälle.

        Omasta kokemuksestani tiedän, että jännitän jokaista esiintymistä.
        En ole niin kauan harrastanut karaokea, mutta sen ajan mitä olen harrastanut, niin tosi aktiivisesti. Olen lähtenyt melko pohjalukemista ja tämän johdosta uskallan kertoakin omakohtaisesta kehittymisestäni, jos siitä on yhtään hyötyä mm. uusille laulajille. Toimin edelleenkin karaokeseuran puheenjohtajana.

        Aina on hauskaa, jos k-juontaja tervehtii ja kysyy esim. "oletko valmis". Se ei varmastikaan ole ajasta pois.

        Toivon kaikille iloisia karaokehetkiä!
        Ystävyydellä Kk

        meillä olisi jotain keskinäistä kähinää, ei ole eikä tule, mutta voidaan toki kirjoitella omat näkemyksemme asioista, sehän on tän elämän suola! ja kipakastikin!ei se minua eikä sinua loukkaa!

        Kyllä jonkinlainen vaikkapa yleinen palaveri voitaisiin käydä vaikka täällä, ohjaten sanoman Ohjelmatoimistoille eri laulajien toiveista ja näkökannoista kisojen suhteen!

        Vaan niitä on vilunkivillejä vieläkin karaokessakin, joilla ei ole sen hölkkäsen pöläystä väliä kärsiikö joku vai ei!

        Tuo navan alapuoli oli vain heitto, ja kun en ole itse päässyt kulkemaan,(vielä mä tuun) mihinkäänpäin!

        Niin että edelleen, nyt vaan sitten kysymyksiä kehiin, selvitellään näitä tilanteita ennenkuin lähdette kisaamaan, just niille vasta-alkajille tärkeää tavallaan valmennusta tulevaan! hei taas!


      • Karaokekoukku
        mikkis-100 kirjoitti:

        meillä olisi jotain keskinäistä kähinää, ei ole eikä tule, mutta voidaan toki kirjoitella omat näkemyksemme asioista, sehän on tän elämän suola! ja kipakastikin!ei se minua eikä sinua loukkaa!

        Kyllä jonkinlainen vaikkapa yleinen palaveri voitaisiin käydä vaikka täällä, ohjaten sanoman Ohjelmatoimistoille eri laulajien toiveista ja näkökannoista kisojen suhteen!

        Vaan niitä on vilunkivillejä vieläkin karaokessakin, joilla ei ole sen hölkkäsen pöläystä väliä kärsiikö joku vai ei!

        Tuo navan alapuoli oli vain heitto, ja kun en ole itse päässyt kulkemaan,(vielä mä tuun) mihinkäänpäin!

        Niin että edelleen, nyt vaan sitten kysymyksiä kehiin, selvitellään näitä tilanteita ennenkuin lähdette kisaamaan, just niille vasta-alkajille tärkeää tavallaan valmennusta tulevaan! hei taas!

        ettei vaa tuukkaa mittää kähinää, ku minäki kirijottelen joskus aika kärkkäästi.

        On on vilunkeja joka taholla, täällä oliski hyvä tuuva ne essiin jo etukättee ja vähän koppauttaa nenille.

        Mutta on tosi mukaviakki kisoja ja niisä mukavat vetäjät, ku vaan jaksasivat, nii ja kaikille varsinki alotteleville karaokeharrastajille;
        tämä ei oo halapaa harrastusta, jos oikein kunnolla alakaa harrastaa, kotikaraokelaitteet, levyt, pääsymaksut, monessa kisassa osallistumismaksut, matkakulut ym.
        Niin ja sitten se on aikaa vievää harrastus, kun/jos jää koukkuun, niinku minä oon jääny.

        Ny olis hyvä tuuva kaikkien uusien, miksei vanahojenki laulajien ja vetäjien mielipitteitä essii, jos ees yhenkää asijan sais korijattua, nii seki o etteenpäin.

        Tuu Mikkis tänne mun kaa kaveriksi ottaa aurinkua bikinit päällä pihalle, laulettaas välillä karaokkee ja vaikka kostutettais suuta mun"puolukkamehulla".


      • musaani
        Karaokekoukku kirjoitti:

        ettei vaa tuukkaa mittää kähinää, ku minäki kirijottelen joskus aika kärkkäästi.

        On on vilunkeja joka taholla, täällä oliski hyvä tuuva ne essiin jo etukättee ja vähän koppauttaa nenille.

        Mutta on tosi mukaviakki kisoja ja niisä mukavat vetäjät, ku vaan jaksasivat, nii ja kaikille varsinki alotteleville karaokeharrastajille;
        tämä ei oo halapaa harrastusta, jos oikein kunnolla alakaa harrastaa, kotikaraokelaitteet, levyt, pääsymaksut, monessa kisassa osallistumismaksut, matkakulut ym.
        Niin ja sitten se on aikaa vievää harrastus, kun/jos jää koukkuun, niinku minä oon jääny.

        Ny olis hyvä tuuva kaikkien uusien, miksei vanahojenki laulajien ja vetäjien mielipitteitä essii, jos ees yhenkää asijan sais korijattua, nii seki o etteenpäin.

        Tuu Mikkis tänne mun kaa kaveriksi ottaa aurinkua bikinit päällä pihalle, laulettaas välillä karaokkee ja vaikka kostutettais suuta mun"puolukkamehulla".

        Jos likoolle millää passaas niin palattaas tuahon tuamaroontijuttuhun. Ei sillä etteikö teirän keskusteluja olisi mukava lukia. Kaipaalisin vain justihin tuamaroonnista kirjootuksia.

        Saattaa tiätysti olla jotta nua tilletallentölövijät pitää tätä mun alootusta asiattomana karaokesaitilla. Meinaan ku eivät mitään kantaa ota.

        Senverran asian viärestä minäki jotta ku tuo Äitee on tuota puolukkamehuansa niin monesti mainostanu niin on heränny uteliaasuus. Tekis miäli pömähyttää pohojoosehen ja maistaa.


      • mikkis-100
        musaani kirjoitti:

        Jos likoolle millää passaas niin palattaas tuahon tuamaroontijuttuhun. Ei sillä etteikö teirän keskusteluja olisi mukava lukia. Kaipaalisin vain justihin tuamaroonnista kirjootuksia.

        Saattaa tiätysti olla jotta nua tilletallentölövijät pitää tätä mun alootusta asiattomana karaokesaitilla. Meinaan ku eivät mitään kantaa ota.

        Senverran asian viärestä minäki jotta ku tuo Äitee on tuota puolukkamehuansa niin monesti mainostanu niin on heränny uteliaasuus. Tekis miäli pömähyttää pohojoosehen ja maistaa.

        Takaas ei tartte tuua!mie lähen kiertelemään Pohojospohojanmaata..:)

        Niin harvoin täällä asiaan tartutahan, olettekos huomanneet, mutta sitten ku jolleki on jottain tapahtunu, niin nylkkääjät on kintuissa kiinne justihinsa!

        Se on tuo nykySuomalaisuus vallalla! se vaan on niin ettei kaikkia voi miellyttää!eikä tarvitsekaan!
        Mun viimeinen tuomarointi olikin sitten Merikarvialla loppukisatuomarina..en päässy kun autolla pihaan kun porukat oli mun niskassa ja vihaasena kyseleevät, mihinä oon ollu kun en aiemmin sinne tullu, oli porukkaa navan alapuolelta ja yläpuolelta, sekä umpisuolen puolelta!

        Puhun Suomi-neidosta..jep meit oli 6miestuomaria ja kaksi naistuomaria, ja hyvin me naiset pirettihin puolemma, emme antaneet tuumaakaan periksi, ja niin kävi että paras voitti kummastakin sarjasta..ja KUKAAN, ei kukaan moittinu meitä!!ylleisö oli sata% samaa mieltä.Rehellisyys maan perii..jopa itse Jokkeri hymyili!;))

        Mut silloin näin sen tuomaripelin raadollisuuden..en tykänny, en yhtään..kolmet eri tuomarit kisoissa, välikarsinta, semit ja finaali..huhhuh


      • musaani
        mikkis-100 kirjoitti:

        Takaas ei tartte tuua!mie lähen kiertelemään Pohojospohojanmaata..:)

        Niin harvoin täällä asiaan tartutahan, olettekos huomanneet, mutta sitten ku jolleki on jottain tapahtunu, niin nylkkääjät on kintuissa kiinne justihinsa!

        Se on tuo nykySuomalaisuus vallalla! se vaan on niin ettei kaikkia voi miellyttää!eikä tarvitsekaan!
        Mun viimeinen tuomarointi olikin sitten Merikarvialla loppukisatuomarina..en päässy kun autolla pihaan kun porukat oli mun niskassa ja vihaasena kyseleevät, mihinä oon ollu kun en aiemmin sinne tullu, oli porukkaa navan alapuolelta ja yläpuolelta, sekä umpisuolen puolelta!

        Puhun Suomi-neidosta..jep meit oli 6miestuomaria ja kaksi naistuomaria, ja hyvin me naiset pirettihin puolemma, emme antaneet tuumaakaan periksi, ja niin kävi että paras voitti kummastakin sarjasta..ja KUKAAN, ei kukaan moittinu meitä!!ylleisö oli sata% samaa mieltä.Rehellisyys maan perii..jopa itse Jokkeri hymyili!;))

        Mut silloin näin sen tuomaripelin raadollisuuden..en tykänny, en yhtään..kolmet eri tuomarit kisoissa, välikarsinta, semit ja finaali..huhhuh

        Teen kesäretket moottoripyörällä. Kun vaimo tarttee auton. No kesäisin ajelisin muutenkin kakspyöräisellä.

        Palaan tuohon tuomarointiin paremmalla ajalla. Pihasauna alkaa olla lämmin.


      • Karaokekoukku
        musaani kirjoitti:

        Jos likoolle millää passaas niin palattaas tuahon tuamaroontijuttuhun. Ei sillä etteikö teirän keskusteluja olisi mukava lukia. Kaipaalisin vain justihin tuamaroonnista kirjootuksia.

        Saattaa tiätysti olla jotta nua tilletallentölövijät pitää tätä mun alootusta asiattomana karaokesaitilla. Meinaan ku eivät mitään kantaa ota.

        Senverran asian viärestä minäki jotta ku tuo Äitee on tuota puolukkamehuansa niin monesti mainostanu niin on heränny uteliaasuus. Tekis miäli pömähyttää pohojoosehen ja maistaa.

        pömähytät ja tuo Mikkiski tullesa.
        Siitä puolukkamehusta, minähä sain reseptin Eteläpohojalaaselta, mutta joutuin vähän tämän "atsalean" takia mukaelleen sitä, ku se pani mut juoksemalla hakemaan noi ainekset kaupasta ja vielä erikseen apoteekista ja ku meni aikaa nii palijo matkaa (16 kilsaa meinaan) nii unohtu mitä piti ostaa.

        Mutta asijaan, minähä kerroin omia mielipitteitäni tuosa alussa myös tuomaroinnista.
        Oon itekki ollu kolomesa kisasa tuomaroimasa ja se o totista työtä, jos sen hoitaa asiallisesti, siksi en haluakkaan siihe hommaa alakaa, vaan laulaa lurittelen ite. Ei muakaan oo moitittu siitä hommasta, täälä jopa yks kehuki kerran. Jäin tuomaroinnin jäläkeen vielä juttelleen laulajienki kanssa.

        Mutta minäki oottelen ja haluan kuulla muittenki mielipitteitä ko. asijasta, nii että pankaahan niitä kyniänne sauhuumaa.


      • tyhjä tasku
        musaani kirjoitti:

        Jos likoolle millää passaas niin palattaas tuahon tuamaroontijuttuhun. Ei sillä etteikö teirän keskusteluja olisi mukava lukia. Kaipaalisin vain justihin tuamaroonnista kirjootuksia.

        Saattaa tiätysti olla jotta nua tilletallentölövijät pitää tätä mun alootusta asiattomana karaokesaitilla. Meinaan ku eivät mitään kantaa ota.

        Senverran asian viärestä minäki jotta ku tuo Äitee on tuota puolukkamehuansa niin monesti mainostanu niin on heränny uteliaasuus. Tekis miäli pömähyttää pohojoosehen ja maistaa.

        tuomarit ottaa pienen lehtiön johon kirjoittaa kommentit laulajasta jos laulaja haluaa sen saa ittelleen ja tietää mikä meni hyvin ja mitä pitää parantaa ja voittajien tai jatkoon päässeiden ilmoittelus vois parilla sanalla mainita miksi kukin oli paikkansa saanut.


      • Karaokekoukku
        musaani kirjoitti:

        Jos likoolle millää passaas niin palattaas tuahon tuamaroontijuttuhun. Ei sillä etteikö teirän keskusteluja olisi mukava lukia. Kaipaalisin vain justihin tuamaroonnista kirjootuksia.

        Saattaa tiätysti olla jotta nua tilletallentölövijät pitää tätä mun alootusta asiattomana karaokesaitilla. Meinaan ku eivät mitään kantaa ota.

        Senverran asian viärestä minäki jotta ku tuo Äitee on tuota puolukkamehuansa niin monesti mainostanu niin on heränny uteliaasuus. Tekis miäli pömähyttää pohojoosehen ja maistaa.

        tarpeeksi tietua tuomereitten käytännöstä? Oliha tuolla hyviä ehotuksia ja vinkkejä.
        On täälä taas nuo puhheet ollu vähä alajuttuja, mutta iha asiaaki ollu.
        Mulla ei kyllä ny oo mittää asijaa, vain juttuseuran puutetta ku ei jaska laulaa, eikä tehä hommia, mutta "puolukkamehu" onnistu taas aika hyvin, sitä täsä testailen.
        Kuuntelen täsä samalla noita Kannuksen Eurotähtikisojen lauluja kun nauhotin ne maanantaina Järviratiosta. Pääsinhän siinä finnaaliin.
        Mukavaa illan jatkua teitille lukijoille tv.KK


    • tietsikalla

      Muutama vuosi sitten kun karaoken MM-kisojen loppu systeemit oli Galaksilla Hki - Tallinna - Hki, minuakin pyydettiin tuomaroimaan alkukisoja. Minä kieltäydyin alkuun että en lähe, ihmettelin että mitenkä ihminen voi laittaa paremmuusjärjestykseen pari kolome laulajaa kolomestakymmenestä tasaväkisestä ihan tuosta vaan. Mietiskelin asiaa kuitenkin että voisko kuitenkin. Otin sitten haasteen vastaan että miten voi tasapuolisesti tuomaroida, niinpä valjastin käyttööni aateekoon!

      Ryhdyin kehittämään ohjelmaa silloisten MM-kriteerien pohjalta ja nämä tuomaroinnin kriteerit olivat:

      LAULUÄÄNI (äänen puhtaus laatu ja persoonallisuus )
      RYTMI JA TEMPO (äänen suhde musiikkiin )
      TULKINTA (vokaalinen ilmaisu, kuinka hyvin laulaja pystyy ilmaisemaan laulun tarkoituksen ja tunteen )
      LAVAKARISMA (laulun fyysinen ilmaisu, esiintymisen visuaalinen suorittaminen lavalla ja pukeutuminen )
      VIIHDYTYKSELLINEN ARVO (kuinka hyvin yleisö ja tuomaristo reagoivat esitykseen)

      Tästä se lähti, mietittiin kaikille osioille painoarvot ja tehtiin exel taulukko. Jokaista osiota erikseen kaikissa kappaleissa arvioitiin kouluarvosanalla 4 - 10 . Sen jälkeen kerättiin kaikkien tuomareiden pisteet yhteenvetotaulukkoon, sieltähän ne sijoitukset tulivat pisteiden perusteella. Tämä todettin hyväksi analyyttiseksi ja tasapuoliseksi tuomaroinniksi. Kitinöitä jälkeenpäin ei kuulunut, palautteet voitiin antaa halukkaille välittömästi. Kisoihin mennessä porukat vähän ihmetteli kun roudattiin paikalle 4 -5 tuomaria ja jokaisella oli edessä läppäri.
      Homma toimi, tuomareilla oli heleppoo ja kilpailijat olivat tyytyväisiä!
      Ottakaapas ammattilaiset kantaa voiko näinkin toimia.
      Jos jotakin asia kiinnostaa, mielelläni annan ohjelmasta lisätietoa.

      Eki.

      • mikkis-100

        Vuonna 1994 vedin ekat kisat, olutmerkin alla jota ei voi täällä sanoa, Savvoon menee joka tapauksessa.Meillä oli paperit monistettuna juuri samaan tyyliin, arvosteluperiaatteinaan..mutta ei silloin vielä menty aivan Idols tyyliinkään, en tiedä tän päivän karatsusta! silloin oli vaikeaa saada tuomareita, älkää hymistelkö tai pyhistelkö, totta on että humppilaisia en huolinu ja henkilökunta ei halunnut, tulin tuolta kaukaa 250 km ajelin ja kaikki piti laittaa, panderollit mainokset, kantaa kamat sisälle, toivottaa laulajat tervetulleiksi äänenavauksiin, toivotella myöhemmin muu kansa tervetulleeksi juomaan ja kannustamaan, ainahan tuolloin oli ohrapirtelöt tarjouksissa, olutfirmalta pyysin palkintoja paljon t-paidasta pinsseihin ja laseihin(siideri ja olut) palkintoja oli runsaasti, kukaan ei jäänyt ilman ja diplomit saivat jokainen osallisuudestaan, mutta siihen tuomarointiin sitten..kerroin ja kysyin kelpaanko minä itse puolueettomana henkilönä tuomaroimaan näin alkukarsinnoissa, ja lupa tuli laulajilta..kerroin kriteerit, musiikin taustoja voimme joko pudottaa tai nostaa, äänenvoimakkuutta laulussa ja musiikissa voimme säädellä, mutta äänens'ävyä emme muuta koska se eriarvoistaa laulajia.

        Tästähän tulee soppaa, kuitenkin, minua jännitti aivan yhtä paljon kuin laulajiakin, yritin tsempata jokaista vuorollaan ja kerroin kriteereistä mitkä ovat vaikuttaneet jatkoon/tippumisista..se oli helvetillistä touhua..joskus tuntui että itselleen kasvoi aasin korvat päähän!

        Mutta kaikki meni hyvin..pyysin että jos teillä on jotain sanottavaa voistteko kertoa sen nyt suoraan tai laittaa ohjelmatoimistolle palautetta! ei tullut mitään negatiivista, mutta puhelin soi ja semifinalistit halusivat tukea tulevaan..se oli vaikeaa koska tietoa minulla ei ollut eikä koskaan voi tietääkään etukäteen..älkää nyt luuko että tää on itsekehumista, mutta jos asiat olisivat toisin, en varmasti olisi tässä kirjoittamassa..

        Ja aika oli antoisaa, oli vain 8 Finkkaria ja muutama Power..sekä Pioneerin Enkkubiisit, mutta toivomus oli että kappaleet laulettaisiin Suomen kielellä..

        Kaikki mahtuivat hienosti joukkoon, nuoret ja vanhat..ei tapeltu sen pahemmin..tuomarikaan ei saanut turpiinsa kertaakaan!

        Ajan yössä tulen tuolta kaukaa..tai mottolauluani "mä ajan aina öisin pikku pösölläin, kun tämän homman kerran sattumalta sain"

        Tässä oli hyvin vähän tuomarointiasiaa, mutta niin oli tiiviit tunnelmat karaoken alkuvuosina, monet parit on häävalssiteltu..ja ovatpa jopa pysyneet yhdessä..jotenkin Pohjois-karjala on ollut aitoa seutua kuin myös Eteläpohjanmaa


        Minä kiitän ja kumarran, nöyryydellä ja tippa linssissä, jos jotain aloitatte, niin älkää lopettako, ainakaan laulamista...

        Ja lopuksi iso ja lämmin halaus kaikille karaoken parissa viihtyville Suomalaisille!t.Anni


      • musaani

        Tuo Ekin systeemi on tosi hyvä ja toimiva. Me on toteutettu samantyylistä bändikisoissa. Tosin manuaalisesti eli kynällä lomakkeeseen ja vieläkin pikkutarkemmin joka soittimesta. Mutta systeemin totesimme toimivan hyvin.

        Ylöskirjaamisen tarpeellisuuden tietysti määrittää kilpailijoiden määrä. Jos heitä on vain parikymmentä niin kyllä heidät muistaa vaikkei paljon olisikkaan ylös laittanut. Sitten kun lähestytään sataa niin pakko on muistia virkistää jollain tavalla. Täsmällisen, laulajakohtaisen palautteen antaminen onnistuu vain ylöskirjaten.

        Karkea jako putoajiin ja jatkoonmenijöihin on suht helppo tehdä. Eroja yleensä löytyy helposti. Ja rajallaolijat eivät kuitenkaan huipulle nouse että vahinko ei ole suuri onko 79. vai 81. Vaikeudet tulee vasta viiden parhaan järjestykseen saattamisessa. Ja järjestyksiä voi olla yhtä monta kuin järjestäjiäkin. Ja kaikki ovat oikeassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      630
      22599
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      134
      22193
    3. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      120
      12052
    4. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      395
      9887
    5. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      272
      6985
    6. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      25
      5861
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      152
      3104
    8. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      13
      2385
    9. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      68
      1834
    10. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      117
      1641
    Aihe