Kun luustolihasten solujen natrium/kalsium-vaihto joutuu sellaiseen epätasapainoon, jossa solunsisäinen natriumtaso nousee, imeytyy soluun nestettä natriumtasapainon korjaamiseksi. Solunsisäinen paine ja siihen kohdistuvat ulkoiset, mekaaniset rasitukset saavat lihasten kiinnityskohtien solut hajoamaan nopeimmin, aiheuttaen selkeästi rajautuvia kipupisteitä.
Rabdomyolyysin laukaiseman myoglobiinisyndrooman, eräänlainen hankitun porfyrian oireisiin kuuluvat autonomisen hermoston, lähinnä sydänoireiden lisäksi perifeeriset neuropaattiset oireet, kuten lihasjäykkyys, lihaskivut, puutuminen, pistely ja muut hyvin eriskummalliset tuntoaistimukset. Tilaan liittyy myös dysforia ja usein myös levottomuus, ahdistuneisuus, paniikkihäiriö, masennus, maanis-depressiivsyys, paranoia, pakkomielteisyys, dementia, derealisaatio, depersonalisaatio jne.
Fibromyalgia on ilmeisesti eräs geneettisten eroavaisuuksien luoma ilmentymä porfyriinien neurotoksisista ominaisuuksista samalla tavalla kuin multippeliskleroosi, paniikkihäiriö tai osa skitsofreniatapauksista.
http://qmies.blogit.fi/
Rabdomyolyysi ja fibromyalgia
5
3430
Vastaukset
- ........................
taas tätä mutua....
- Äiti-täti
ja saisiko saman suomen kielellä kirjoitettuna kun nuo vieraat kielet ovat olleet aina vaikeita :)
Onko kukaan toinen sairastanut lapsesta asti fibromyalgiaa , silloin kipuja oli jaloissa ja pappani tentulla voiteli jalkojani että ei särkisi. Koululaisena en pärjännyt liikunnassa kun oli kipuja ja kankeutta.
Nytkin on vieläkin kipuja(särkyjä) vaikka olen pian viidenkympin villityksessä.
Siis kivuttomia vuosia /kausia on ollut vain joitain lyhyitä jaksoja.- kipuileva
nuoresta asti jos mitä kipuja lihaksissa, oikeastaan jo lapsesta asti. Iän karttuessa nämä vaivat ovat vaan lisääntyneet ja hankaloittava normaalia elämää riittävästi.
Olisi mukava kuulla historiikkisi ja vaihataa kokemusia kanssasi. Olen käynyt jos kuinka monet lääkärireissut ja kuntoutukset ym. eikä apua ole juurikaan tullut mistään. Odottelen vastaustasi. Rasittavaa tämä ikuinen sairastaminen, jaksamista ja aurinkoista kesää:) - äiti-täti
kipuileva kirjoitti:
nuoresta asti jos mitä kipuja lihaksissa, oikeastaan jo lapsesta asti. Iän karttuessa nämä vaivat ovat vaan lisääntyneet ja hankaloittava normaalia elämää riittävästi.
Olisi mukava kuulla historiikkisi ja vaihataa kokemusia kanssasi. Olen käynyt jos kuinka monet lääkärireissut ja kuntoutukset ym. eikä apua ole juurikaan tullut mistään. Odottelen vastaustasi. Rasittavaa tämä ikuinen sairastaminen, jaksamista ja aurinkoista kesää:)Kiva kun saa kuulla että joku toinenkin on koko ikänsä kipuillut, tai onko sittenkään kivaa : )
Miten olisi jos rentouduttais kesä ja huilattais ja sitten syksyn ankeudessa annettaisiin kyytiä kolotuksille ja keskusteltaisiin sitten enempi, kesällä tulee niin harvoin oltua koneella.
Huilaaminen , lepääminen, lomailu, uusien asioiden harrastaminen , mökkeily, marjojen kerääminen , kyläilyt, tanssireissut, shoppailut(kauppojen kiertelyt), auringon otto ja uiminen antavat voimia ja auttavat hetkeksi unohtamaan
kivut ja kolotukset.
HYVÄÄ JA LÄMMINTÄ KESÄÄ KAILILLE ! - vaan
äiti-täti kirjoitti:
Kiva kun saa kuulla että joku toinenkin on koko ikänsä kipuillut, tai onko sittenkään kivaa : )
Miten olisi jos rentouduttais kesä ja huilattais ja sitten syksyn ankeudessa annettaisiin kyytiä kolotuksille ja keskusteltaisiin sitten enempi, kesällä tulee niin harvoin oltua koneella.
Huilaaminen , lepääminen, lomailu, uusien asioiden harrastaminen , mökkeily, marjojen kerääminen , kyläilyt, tanssireissut, shoppailut(kauppojen kiertelyt), auringon otto ja uiminen antavat voimia ja auttavat hetkeksi unohtamaan
kivut ja kolotukset.
HYVÄÄ JA LÄMMINTÄ KESÄÄ KAILILLE !syksystä uudestaan. Litan muistiin tämän sivun. Hyvää kesää:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 835979
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj473995- 1313993
- 693733
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262958Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72527Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332249- 272234
- 2042131
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4471838