Home Kastelli

kastelli rakentaja

Tämä kirjoitus on tarkoitettu varoitukseksi Kastelli talopaketin hankintaa suunnittelevalle tai jo talopaketin hankkineelle!!!
Oma projektini alkoi kesällä 2003.Taloksi valittiin Kastellin Kartano 103, pienin muutoksin.Kastellin asennusryhmä teki ns. sateelta suojaan pystytyksen eli rungon pystytys,ikkunoiden,aluskatteen ja kattoruoteiden asennus.Jatkoimme tästä vaiheesta itse rakennustöitä.Marraskuussa ilmestyi jiirinpohjalaudoitukseen ensimmäiset pienet homepilkut.Ihmettelimme miten puoli vuotta pystyssä olleen talon puutavaraan ilmestyy nyt jo hometta.Ajattelimme käsitellä kyseiset kohdat homeenpoisto/estoaineella.Töitä jatkettiin normaalisti.Joulutauon jälkeen oli tarkoitus jatkaa ilmastointiasennuksia kun havaitsimme HOMEEN LEVINNEEN KOKO YLÄKERTAAN!.Tutkimme asiaa tarkemmin ja huomasimme että kaikkialla missä oli käytetty höylättyä lautatavaraa, oli laudat aivan mustana homeesta.Tätä puuta oli käytetty kattotuolien tukilaudoituksena,jiirinpohjissa,kuisteissa sekä alimmaisen ruoteen alla.Samalla huomasimme että sisäpuolen koolaustavarassa oli samanlaista homepilkkua.Soitto heti Kastelliin työpäällikölle joka ilmoitti että kyseinen ongelma on tiedossa, SAMANLAISIA TAPAUKSIA ON MUITAKIN, syynä kuulemma syksyn kosteat kelit.Hän ilmoitti että heidän tavarantoimittaja(Oulun Puukeskus)on sanonut että tavaraa voi käyttää,kyseessä on ns. turvallinen home!HALOO!!! TURVALLINEN HOME!.Seuraavaksi puista otettiin näytteet ja ne toimitettiin Vantaan ympäristölaboratorioon tutkittavaksi.3 viikon päästä saatiin tulokset ja se oli masentavaa luettavaa.Hometta oli parhaimmillaan(pahimmillaan)satakertaisesti yli sallitun raja-arvon.Soitto Kastelliin tuotepäällikölle.Hän halusi tutkimustulokset nähtäväksi ja lupasi tutkia asian.Seuraavana päivänä soitettiin Puukeskuksesta ja ilmoitettiin että sisäpuolen koolaukset saa purkaa.Puukeskus lähettää uuden puutavaran ja mahdollisista korvauksista pitää sopia Kastellin kanssa.Kastellin työpäällikkö ilmoitti että he hoitavat lautatavaran vaihdon ja me voimme itse vaihtaa sisäpuolen koolauspuut.Samalla kysyin miten he korvaavat aiheutuneen vahingon.Vastaus oli että eikö se riitä että Puukeskus toimittaa uuden puutavaran.Mielestäni ei riitä,ilmoitin hänelle.Hän lupasi palata asiaan.Seuraavalla viikolla Kastellin tuotepäällikkö ilmoittaa että työt seis, uutta tavaraa ei tule eikä töitä saa jatkaa ennenkuin tavarantarkastaja on käynyt paikalla.Kastellin mielestä olen säilyttänyt tavaraa väärin!.Samalla viikolla tavarantarkastaja käy tekemässä omat tutkimuksensa ja sitten odotetaan taas viikko että saadaan lisätietoa.Tarkastaja antaa luvan töiden jatkamiseen.Hän soittaa vielä samalla viikolla että kyseltyään asiaa muilta rakennusalan asiantuntijoilta hän epäilee että vika on kyseisessä puutavarassa.Kyseessä on ns.läski mänty(outo nimitys!),nopeasti kasvatettua puuta joka on huonolaatuista.Sitten tulee lausunto jossa todetaan seuraavaa:puutavara on väärin säilytettyä(liian tiiviisti peitetty),vika Kastellin ohjeissa.Toinen pääseikka on että ilmastointiputkista on päässyt lämmintä ja kosteaa ilmaa yläkertaan, eli siis minun vika.NYT TULEE FAKTATIEDOT ASIOISTA!:KYSEINEN LAUTATAVARA ON KASTELLIN KESÄLLÄ KUIVISSA OLSUHTEISSA ASENTAMAA,MITEN VIKA VOI SÄILYTYKSESSÄ? ILMASTOINTIPUTKIEN YLÄKERRASSA OLEVAT LIITOKSET JOTKA ON AUKI ON AVATTU VASTA TAMMIKUUSSA KUN TAVARA OLI JO HOMEESSA!TALON PÄÄTY- JA SIVUKUISTIEN KOHDALLA EI OLE VIELÄ TUULENSUOJALEVYJÄ JOTEN YLÄKERTA ON HYVIN TUULETETTU.
KASTELLI KANTA ON ETTÄ HE EIVÄT KORVAA MITÄÄN VAHINKOJA.HEIDÄN MIELESTÄÄN HOMEHTUMISEN SYY ON TAVARAN SÄILYTYKSESSÄ VAIKKA SE ON KASTELLIN OHJEIDEN MUKAAN SÄILÖTTY, AIVAN KUTEN TAVARANTARKASTAJA TOTESI!ILMEISESTI KASTELLI TALOJA EI OLE TARKOITETTU SUOMEN ILMASTOON,HOMEHTUVAT ENNENKUIN OVAT EDES VALMIITA!NYT ILMEISESTI MUUALLAKIN SUOMESSA RAKENNETAAN HOMEISESTA PUUSTA KASTELLITALOJA KUTEN TYÖPÄÄLLIKKÖ KERTOI.SUOSITTELEN KAIKKIA JOILLA ON PIENIÄKIN HOMEPILKKUJA OLLUT SYKSYN JA TALVEN AIKANA TALOPROJEKTEISSAAN TUTKIMAAN ASIAN.OMA TILANNE ON SE ETTÄ SEURAAVAKSI OTAN YHTEYTTÄ ASIANAJAJAAN JA OIKEUS SAA PÄÄTTÄÄ KUKA ON OIKEASSA.VOISIN KERTOA VIELÄ KASTELLIN ASENNUSPORUKAN TEKEMISTÄ TURAUKSISTA MUTTA JÄÄKÖÖN JOHONKIN TOISEEN KERTAAN.EN SUOSITTELE KENELLEKÄÄN KASTELLIN TALOJA!

Kastellirakentaja
T Alanne
Helsinki/Nurmijärvi

138

91460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • junnu

VOI olla , että puu on kaadettu väärään aikaan vuodesta ( kasvuaikana ) eikä ole heti uunikuivattu . KY 5 , joka estää homeen on käyttökiellossa .

• metsuri

Vanha kansa sanoi, että puu on kaadettava, "kuolleena" . Olen pannut merkille, että talvella kaadetut puut säilyvät taapelissakin huomattavasti paremmin, kuin kesätavara. Kai siinä on joku juju, en tiä kyllä mistä johtuu!!!

• minunkin

oli turvallista hometta... eikö se ollutkaan uskoin kastellin työpäällikköä.. käski käsitellä jollain aineella, en muista millä. olen ällistynyt.

• Vanhempi suunnittelija
        minunkin kirjoitti:

oli turvallista hometta... eikö se ollutkaan uskoin kastellin työpäällikköä.. käski käsitellä jollain aineella, en muista millä. olen ällistynyt.

Pintahomeet voivat olla myös pelkkä kosmeettinen haitta. Harmaaksi patinoituneen ladon seinän on myös home passivoinut. Männyn sinistäjä ei vaikuta lujuuteen. Mutta on tylsän näköistä. Varsinaiset lahottajasienet ruskistavat ja pehmittävät puun tai kasvavat valkoista rihmaa. Ja tuollainen puu on aina pilalla. Siitä en ole päässyt selville, mikä merkitys on kuusitavaraan tulevalla mustalla homeella, joka painuu myös syvälle puuhun nopeasti harmaannuttaen sen. Olen tuhonnut tuollaisen tavaran aina, vaikka lujuuteen sekään ei vaikuta kuivana. Tavara pitää tietenkin pysyä kuivana. Kosteana homehtuminen jatkuu. Tuollaisista voi rakennella puutarhan apurakenteita ja rättivarastoja. Ajattelin tehdä kattosillan piipulle harmaantuneesta kuusilaudasta. Myrkytän silti jollain.

Ullakot homehtuvat herkästi pinnoiltaan, jos sinne pääsee rakennusaikana kosteaa lämmintä ilmaa. Kyse on silti siitä kosmeettisesta haitasta, jos kosteusaltistus on ollut vain viikkoja ja sitten tyystin loppunut. Kosteaa pääsee myös autokatoksien kosteasta maanpinnasta kylmälle ullakolle ja räppänät pitää olla kunnossa heti alussa tuosta syystä ettei lämmin kostea haudo siellä.

• kastelli rakentaja
        minunkin kirjoitti:

Minulle hän suositteli ainakin boracol käsittelyä.

• kuulostaa

Projektilta muutenkin koko touhu.

Ja voi kai viestin kirjoittaa vähemmän lukua
      rasittavasti?
      Kone kuivattuun puuhun tulee kastuessa pilkkuja
      kun ligniinit rikkoutuvat käsittelyssä.

Kyllä olen tehnyt taloja sahatavarasta,sekä
      mitallistetusta,eikä kukaan ole tullut naukumaan.

Mutta sitä olen nähnyt kun talon seisoo useamman
      vuoden pelkän tuulensuojalevyn varassa ja vesi katekin on vajavaisesti asennettu.

• kastelli rakentaja

Kyseinen puutavara on kauttaaltaan homeessa, ei vain pilkkuja.Kunnan terveystarkastaja on määrännyt kyseisen puutavaran käyttökieltoon.Jos oman työn ohella rakennat talon puolessa vuodessa olet varsinainen tekijämies.Mitä tulee tekstin oikeinkirjoitukseen ja lauseenmuodostukseen, en ole siinä ammattilainen.Ja mitä se oikeastaan liittyy edes aiheeseen.

• jos
        kastelli rakentaja kirjoitti:

Kyseinen puutavara on kauttaaltaan homeessa, ei vain pilkkuja.Kunnan terveystarkastaja on määrännyt kyseisen puutavaran käyttökieltoon.Jos oman työn ohella rakennat talon puolessa vuodessa olet varsinainen tekijämies.Mitä tulee tekstin oikeinkirjoitukseen ja lauseenmuodostukseen, en ole siinä ammattilainen.Ja mitä se oikeastaan liittyy edes aiheeseen.

määritellään ammatti mies,niin olen moninkertainen
        ammattilainen.

• rakentanut

Parasta käydä heti tarkastamassa tuo kylmä yläkertamme.

• rakentanut

Onneksi puut yläkerrassakin kuivia ja homeettomia. Yhden laudan vaihdatimme jo asennusaikana, kun näppärät Kastellin asentajat vetivät parvekkeen jiirilautoihin yhden läpimädän laudan. Silloinkin kommentti oli 'eihän ne tarkastajat enää piittaa'...Ehkä ei, mutta minä rakentajana piittaan kyllä. Onnea vaan niille, jotka Kastellin ovat valinneet, tulette tarvitsemaan sitä.

• rakentaja

www.jamera.fi ei home huolia

• arska

puustahan ne kattorakenteen on siinäkin kuten muissakin :-)

• MJN
        arska kirjoitti:

puustahan ne kattorakenteen on siinäkin kuten muissakin :-)

...puusta on kattorakenteet tuolla kivisen yläpohjan päällä, ulkoilmassa.

• juki6

mutta asbesti huolia riittää

• Lappli-rakentaja

Puukeskuksella näyttää olevan homeongelmia muuallakin. Ostin heinäkuussa onneksi vain noin 30 metriä raakalautaa autokatoksen kattotuolien reivauksen, kun sitä ei talopaketin mukana tullut. Suoraan peräkärrystä katokseen ja koskaan lauta ei ollut sateelle altiina, sillä aluskate pantiin samana päivänä paikoilleen. Marraskuussa huomattiin, että kaikki ko. laudat olivat parhaimmillaan 1 cm homekerroksessa. Vein palasen Puukeskukselle ja rahat takaisin. Kirvesmiehet repivät laudat pois ja talotehtaan tavaraa tilalle. Talotehtaan miehet sanoivat, että selvästi väärään aikaan kaadettua. Onneksi ei tullut muuta puutavaraa hankittua Puukeskukselta.

• Pasi

Vaikka mun kastelli homehtuu pystyyn niin sanompa vaan että puu kaadetaan talvella koska metsä ei muuten kestä siellä ajella joten en käsitä teidän puheita väärään aikaan kaadetusta puusta. Itse olen nähnyt tuhansien tukkien vilahtavan tukista laudoiksi ja eikä niissä ole mitään parasta ennen päivämäärää niissä tukeissa. JJjoskus tukkeja kastellaan kesäisin tukkikentällä ettei tukit pääse kuivumaan. Väärään aikaaan kaadettu heh heh oottepa te hassuja :D

Tämä väärään aikaan kaadettu keskustelu kertoo palstan tasosta joten uskokaa kun Pasi sanoo että Ei kastellia homeisempaa taloa ole vaikka kaataisit tukit juhannuksena!

• junnu
        Pasi kirjoitti:

Vaikka mun kastelli homehtuu pystyyn niin sanompa vaan että puu kaadetaan talvella koska metsä ei muuten kestä siellä ajella joten en käsitä teidän puheita väärään aikaan kaadetusta puusta. Itse olen nähnyt tuhansien tukkien vilahtavan tukista laudoiksi ja eikä niissä ole mitään parasta ennen päivämäärää niissä tukeissa. JJjoskus tukkeja kastellaan kesäisin tukkikentällä ettei tukit pääse kuivumaan. Väärään aikaaan kaadettu heh heh oottepa te hassuja :D

Tämä väärään aikaan kaadettu keskustelu kertoo palstan tasosta joten uskokaa kun Pasi sanoo että Ei kastellia homeisempaa taloa ole vaikka kaataisit tukit juhannuksena!

> > > Uusi urbaani legenda : sahatussa puutavarassa myrkkyä ....
        > > Ei se niin uusi ole - eikä legendakaan: KY5:ttä käytettiin takavuosina
        > > surutta, mm. Kärkölän pohjavesiä yritetään kai edelleenkin puhdistaa.

Kymijoen pohjasedimentin puhdistamista ei edes yritetä Suomenlahdesta
        ja Itämerestä puhumattakaan. Eipä juuri muuta voi kuin laittaa
        silakkalootan kanteen dioksiinivaroitustarran ja tiedotteen
        suositeltavista syöntimääristä.

> > Nykyisin ei kai enää käytetä myrkkyjä?
        > Jälleen kerran , luulo ei ole tiedon väärtti . KY 5:ttä valmistettiin
        > 1940 - 1984 23000 tonnia , käyttö sinistäjäsientä vastaan ,
        > kiellettiin -89 .
        > Nyt 90 % sahatavarasta kuivataan 60 - 70 asteessa joka tappaa
        > sinistäjäsienen , pienillä sahoilla käytetään Sinesto B:tä , v 1997
        > 370 tonnia , ja joka voi olla samanlainen myrkky kuin KY5 .
        > Ongelmaa ei olisi jos kesähakkuut lopetettaisiin , puu pitää
        > sahauksen jälkeen heti kuivata , muuten sinistyy ja jopa homehtuu .

Viherpiipertäjätoimittajien kirjoittamia juttuja aiheesta löytyy
        esimerkiksi näistä:

http://www.yle.fi/ekoisti/ark99/05-03.htm
        http://www.yle.fi/ekoisti/ark00/08-11.htm

Mömmöjen kylvö sahatavaraan oli kyllä ainakin meikäläiselle ikävä
        yllätys. Jotenkin sitä kuvitteli että sahalauta ja kakkosnelonen ovat
        puhtoisinta rakennusmatskua mitä kuvitella saattaa.

Tässä aluksi siitä , mikä on tiedetty maaiman sivu .

• joku vaan
        Pasi kirjoitti:

puut aina kaadetaan talvella yleensä, mutta esim. viimekesäiset myrskyt ja kuivuus tappoi puita "väärään" aikaan. Nyt niitä sitten myydään meille rakentajille. Toki suurin osa on mennyt paperitehtaille, mutta taisi osa päätyä sahoillekin.

• jth
        Pasi kirjoitti:

vitsin murjaisit.Ettäkö puita ei kaadeta kesäisin,se on myllä puppua sanon minä.Olin toissa kesänä tekemässä omakotitaloa metsäkoneurakoitsijalle,eipä mies paljon raksalla kerinnyt pyöriä,oiskohan sitten ollut muka kiviä potkimassa.Metsässä kaiket päivät ja yöt,ilmankos miehellä verenpaine pilvissä.Ainut vaan,että silloin pitää puun kulkea ja vilkkaasti että on sahalla muistaakseni kahdessa viikossa kaadosta.

Sitä en väitä,että homehtuminen johtuisi kesällä kaadetusta puusta,mutta olisikohan nämä puut sitten jostain syystä olleet siellä metsässä tavallista pidempään kaadettuina.Mäntyhän on erityisen arka huonolle säilytykselle.

• Pasi
        jth kirjoitti:

vitsin murjaisit.Ettäkö puita ei kaadeta kesäisin,se on myllä puppua sanon minä.Olin toissa kesänä tekemässä omakotitaloa metsäkoneurakoitsijalle,eipä mies paljon raksalla kerinnyt pyöriä,oiskohan sitten ollut muka kiviä potkimassa.Metsässä kaiket päivät ja yöt,ilmankos miehellä verenpaine pilvissä.Ainut vaan,että silloin pitää puun kulkea ja vilkkaasti että on sahalla muistaakseni kahdessa viikossa kaadosta.

Sitä en väitä,että homehtuminen johtuisi kesällä kaadetusta puusta,mutta olisikohan nämä puut sitten jostain syystä olleet siellä metsässä tavallista pidempään kaadettuina.Mäntyhän on erityisen arka huonolle säilytykselle.

Tiedän sanoa että talvella pitää tukit kaataa sillä metsäpohja ei kestä kesällä riehua ja tuholaiset leviävät kesällä kaadeltaessa! Ky femmaa käytettiin ennen paljonkin mutta käytetäänhän nykyään painekyllästeistäkin ennemmän kuin lääkäri määrää. Painekyllästeinen on varmasti ihanteellinen alusta pinelle vaaville tepastella paljain jaloin.

Epäilen vahvasti että taidan juottaa tuolle appiukolle kannullisen Ky 5 kun se keleen pattipää meni ja puhkaisi vesiputken 8" rautanaulalla!

hmm tuli mieleen että mites on noissa 70 luvun puutaloissa toi ky 5 pitoisuudet mitattu?

Sorge nyt pitää mennä kun appiukko hakkaa jotain ilman mun lupaa. Täytyy varmaan hakata sitä ukkoa hieman vaikkapa lumikinoksen kautta pari kertaa.

• asko
        joku vaan kirjoitti:

puut aina kaadetaan talvella yleensä, mutta esim. viimekesäiset myrskyt ja kuivuus tappoi puita "väärään" aikaan. Nyt niitä sitten myydään meille rakentajille. Toki suurin osa on mennyt paperitehtaille, mutta taisi osa päätyä sahoillekin.

"Toki suurin osa on mennyt paperitehtaille, mutta taisi osa päätyä sahoillekin."

Onko nyt vaarana että esim. hesari homehtuu käsiin.

• Motokuski

Kaatamisajankohta nyt ei tasan vaikuta tuohon asiaan yhtään mitään...

Vois jonkin verran ottaa asioista selvää, ennenkuin alkaa väittelemään.

• Tupe
        Pasi kirjoitti:

Osoitit juuri, ettet tiedä asiasta yhtään mitään!!

• MieVaan
        Pasi kirjoitti:

todella tietämätön puusta, kun et edes tiedä, mikä merkitys on puunkaadon ajankohdalla.

Onhan täällä tosi ennenkin ollut tasoisiasi kirjoittajia...

• kuivaaja

Suomen sahoilla tukit ei seiso kovinkaan pitkään varastossa. menee aika nopesti sahaukseen ja samantien kuivaukseen. Suurin syy on ilmeisesti väärin kuivattua puuta eli liian vähän aikaan pidetty uunissa.

• rakentaja

Meillä myös kastelli pystytettiin pääkaupunkiseudulle loppukesällä, vain tilapäisissä tukilankuissa havaittu tummumista, sisällä ei pilkkuakaan, eikä vintillä mitään huomautettavaa.
      Tehty samaisen puukeskuksen tavaroista.
      Suojapeitteiden alla alimmaisiin tullut mustaa eli hylättavää tavaraa niin vähän että lisää ei ole tarvinnut hankkia.
      Kuistin pylväät käsiteltiin peruskyllästeellä asentamisen jälkeen omaan laskuummme tummumisen estämiseksi.
      Tuskin puutavarassa suurta laatuvirhettä on joten suosittelisin ottamaan vastaan tarjouksen vaihtaa tavaraa uuteen jos se on vielä voimassa.
      Pyri neuvottelemaan sopuratkaisu, lakimiehet vievät rakennusrahasi, häviät jutun ja talosi homehtuu parin vuoden oikeuskäsittelyn aikana korjauskelvottomaksi.
      Koska homehtuminen tapahtui monta kuukautta luovutuksen jälkeen, menee se ilmeisemmin rakentajan piikkiin.
      Kastellin rakentajaoppaassa neuvotaan varmistumaan sisäpuolisesta kosteudenpoistosta ennen sisätöiden aloittamista/jatkamista tarvittaessa kosteudenpoistokoneen avulla.
      Oliko työmaalla valvojaa, täytettiinkö rakannustarkastusasiakirjaa tai rakennuspäiväkirjaa.
      Mitä sanoo vastaavamestari ja pääsuunnittelija?

• kastelli rakentaja

että sinulla on oma projektisi mennyt niin kuin minä suunnittelin omani menevän.Syy miksi isot talotehtaat pompottavat asiakkaita on juuri se mitä ehdotat.Eli nielen sen kaiken paskan mitä tarjotaan.EI KÄY!.Tiedän olevani oikeassa ja aion saada korvauksia.Syy homeeseen ei johdu omista virheistä vaan puutavara on ollut huonoa.Miten selität sen että samalla tavalla suojattu puutavara on homeessa vain kyseisen höylätyn lautatavaran osalta ja osittain koolaustavaran osalta.Talossa kiinni oleva ja säilytyksessä oleva tavara on ollut samoissa olosuhteissa kuin kaikki muu ns. puhdas puutavara.Vastaava mestari/pääsuunnittelija jolla on noin 50 vuoden kokemus rakentamisesta on kanssani asioista samaa mieltä.Olen keskustellut ongelmasta muidenkin alan ammattilaisten kanssa ja he ovat sitä mieltä kuin minäkin.Itsekin odotin alunperin että kyseessä on normaali reklamaatio ja asiat korjataan.Mutta kun ei niin ei!
        Kerron joku päivä Kastellin muista turauksista niin ymmärrät miksi alkaa riittää.

• rakentaja

että sinulla on oma projektisi mennyt niin kuin minä suunnittelin omani menevän.Syy miksi isot talotehtaat pompottavat asiakkaita on juuri se mitä ehdotat.Eli nielen sen kaiken paskan mitä tarjotaan.EI KÄY!.Tiedän olevani oikeassa ja aion saada korvauksia.Syy homeeseen ei johdu omista virheistä vaan puutavara on ollut huonoa.Miten selität sen että samalla tavalla suojattu puutavara on homeessa vain kyseisen höylätyn lautatavaran osalta ja osittain koolaustavaran osalta.Talossa kiinni oleva ja säilytyksessä oleva tavara on ollut samoissa olosuhteissa kuin kaikki muu ns. puhdas puutavara.Vastaava mestari/pääsuunnittelija jolla on noin 50 vuoden kokemus rakentamisesta on kanssani asioista samaa mieltä.Olen keskustellut ongelmasta muidenkin alan ammattilaisten kanssa ja he ovat sitä mieltä kuin minäkin.Itsekin odotin alunperin että kyseessä on normaali reklamaatio ja asiat korjataan.Mutta kun ei niin ei!
        Kerron joku päivä Kastellin muista turauksista niin ymmärrät miksi alkaa riittää.

Olet oikeassa mutta näyttöä asiaan on vaikea saada.
        Näytön pitäisi olla 100 % varma oikeudessa, muuten häviät jutun ja joudut maksamaan omien kulujesi lisäksi vastapuolen kulut.
        Oikeudessa ei tietääkseni sovitella asiaa eli vaarana on jäädä ilman mitään hyvitystä.
        Vapaaehtoisesti asiaa voi sovitella ja saada edes jotain hyvitystä.
        Lakimiehet tietysti ottavat asian mielihyvin hoitaakseen, he eivät voi hävitä mitään, palkka tulee aina.
        Puutavaran virheestä pitäisi olla näyttöä ja sitä ei jälkikäteen voi enää saada mitenkään ellei sahalla ole ko. erästä näytteitä tai muuta kirjallista tietoa virheestä, oletko säilyttänyt puutavaranipuissa olleet pakkauslistat?

• (T)uristi
        rakentaja kirjoitti:

Näytön pitäisi olla 100 % varma oikeudessa, muuten häviät jutun ja joudut maksamaan omien kulujesi lisäksi vastapuolen kulut.
        Oikeudessa ei tietääkseni sovitella asiaa eli vaarana on jäädä ilman mitään hyvitystä.
        Lakimiehet tietysti ottavat asian mielihyvin hoitaakseen, he eivät voi hävitä mitään, palkka tulee aina.
        Puutavaran virheestä pitäisi olla näyttöä ja sitä ei jälkikäteen voi enää saada mitenkään ellei sahalla ole ko. erästä näytteitä tai muuta kirjallista tietoa virheestä, oletko säilyttänyt puutavaranipuissa olleet pakkauslistat?

Kun on yrittäjä ja yksityinen vastakkain niin kyllä joku inhimilliyysaspektikin otetaan huomioon...

Terv. Oikeudessa 2 krt voittanut...

• eino
        (T)uristi kirjoitti:

Kun on yrittäjä ja yksityinen vastakkain niin kyllä joku inhimilliyysaspektikin otetaan huomioon...

Terv. Oikeudessa 2 krt voittanut...

Kyllä rakentajalla pitää olla asiat kunnossa ja pätevä avustajakaarti taloa tekemässä, vaikea on yksin tai oman lakimiehenkään avulla talotehdasta voittaa.
        Muiden asiantuntijoiden mielipiteillä ei juttua voiteta, faktaa pitää löytyä.

• kastelli rakentaja
        rakentaja kirjoitti:

että asiaa ei tarvitse viedä oikeuteen asti.Tällä hetkellä tilanne ei vain vaikuta kovin hyvältä.Jos Kastelli ei halua asiaa muuten hoitaa, hoidetaan se näin.Mitä tulee puutavaran virheeseen siitä on niinkuin kerroin,laboratorion lausunto ja terveystarkastaja on määrännyt sen käyttökieltoon.Kuluttajasuojalain mukaan Kastellin on todistettava että tavara on väärin säilytetty ja tavarantarkastajan lausunnon mukaan olen säilyttänyt sitä juuri niinkuin Kastellin ohjeet edellyttävät.

• rakentaja

että asiaa ei tarvitse viedä oikeuteen asti.Tällä hetkellä tilanne ei vain vaikuta kovin hyvältä.Jos Kastelli ei halua asiaa muuten hoitaa, hoidetaan se näin.Mitä tulee puutavaran virheeseen siitä on niinkuin kerroin,laboratorion lausunto ja terveystarkastaja on määrännyt sen käyttökieltoon.Kuluttajasuojalain mukaan Kastellin on todistettava että tavara on väärin säilytetty ja tavarantarkastajan lausunnon mukaan olen säilyttänyt sitä juuri niinkuin Kastellin ohjeet edellyttävät.

Siis laboratorion lausunto todistaa puutavaran nyt olevan virheellistä, se ei todista sen olleen virheellistä esim. työmaalle tullessaan!
        Siitä on ehkä vaikea saada näyttöä jälkikäteen.
        Kastelli saattaa, ja olisikin viisasta sen kannalta sopia asia reilusti.
        Kastellin maine tässä menee helposti huonoksi ja tappiot sitä kautta tulevat olemaan suuret koska myynti romahtaa.
        Pidä asiaa esillä täällä ja voihan sen talonkin panna varoittavaksi esimerkiksi rakentajille jos Kastelli ei suostu korvauksiin.
        Takuu niissä taloissa kúitenkin on Kastellin antamana!

• jusa

tein hiukkasen rempaa viime vuonna ja kylmään talliin ylimääräiset (ilmavasti!) jääneet kakkosneloset todellakin OVAT IHAN HOMEESSA!

---että liekö ongelma pelkästään kastellin?

• Onkohan

Vai puun normaalia sinistymistä ulkoilmassa.

• jusa
        Onkohan kirjoitti:

Vai puun normaalia sinistymistä ulkoilmassa.

semmosia mustia pisteitä lankut täynnä

ihme homma en oo ennen nähnyt!

pitää panna vaan kakkosneloset palasiksi ja saunoa niillä

otankin kipakat löylyt niillä kun niin uituttaa

• Aapo

Oletko yrittänyt saada vastausta siihen, miten puuta olisi sitten pitänyt säilyttää? Jos tilanne on ollut kertomasi kaltainen ja Kastellin puolelta on todettu että puuta on säilytetty väärin, he ovat kai velvollisia kertomaan mitä on tehty väärin ja miten olisi pitänyt tehdä. Muutenhan tällaista väitettä on vaikea ottaa vakavasti.

• nopeasti valmiiksi

Rakensin Kastellin valmiiksi pari vuotta sitten ja työt alkoivat vuotta aiemmin talvea vasten. Kyseinen talvi oli tosi huono, koska vettä satoi paljon ja puutavarat lojuivat ulkona märkien pressujen alla. Homehtumisvaara oli suuri! Itse puhdistin päivittäin puutavarapinojen suojapeitteet lumesta, loskasta ja vedestä. Aina rakentamaan mennessä avasin pinojen suojapeitteet molemmista päistä, jolloin ilma pääsi kiertämään ja kosteus poistui. Tämä oli tehtävä päivittäin! Homma kyrsi, koska siihen kului vähintään 0,5 h per päivä rakennusaikaa. No eipäs päässyt tavarat homehtumaan kuin vähän alimpien lautojen osalta. Muistan, joskus jopa joutuneeni purkamaan jotain pinoja kokonaan, levittäneeni lautoja ulos kuivumaan ja kasanneeni niitä uudelleen pitääkseni pinot kuivina. Pinojen päälle laitoin aina sahatavara kääreen muovin suojapeitteen.

Rakennusaikana käytin sisätilan kuivattamiseen jatkuvatoimisesti 9 kw:n puhallinta, mutta lämmön olin säätänyt melko alhaiseksi. Ilma kiersi siis jatkuvasti rakennusaikana ja kosteus pääsi poistumaan. Ainoastaan lattiavalun aikana muutamiin koolinkeihin ilmestyi pieniä homepilkkuja, jotka poistuivat melko nopeasti tuuletuksen avulla.

Säilytin myös toisen talven yli ylimääräisiä ulkovuorilautoja pinottuna tiivisti peitteiden alle. En "tuuletellut" pinoa mitenkään talven aikana ja sulamisvedet pääsivät valumaan osittain lautojen väliin. Hometta oli luonnollisesti jo kohtuullisesti ja osa laudoista täysin pilalla. No eipä niillä ollut käyttöäkään.

Kannattaa siis varmaankin huolehtia niistä pinoista todella hyvin ja kierrättää sitä ilmaa rakennuksen sisällä puhaltimen avulla sekä varmistaa, että kostea ilma pääsee poistumaan ulos. Helppoa, mutta vaatii jonkin verran vaivaa.

• Paras
        nopeasti valmiiksi kirjoitti:

Rakensin Kastellin valmiiksi pari vuotta sitten ja työt alkoivat vuotta aiemmin talvea vasten. Kyseinen talvi oli tosi huono, koska vettä satoi paljon ja puutavarat lojuivat ulkona märkien pressujen alla. Homehtumisvaara oli suuri! Itse puhdistin päivittäin puutavarapinojen suojapeitteet lumesta, loskasta ja vedestä. Aina rakentamaan mennessä avasin pinojen suojapeitteet molemmista päistä, jolloin ilma pääsi kiertämään ja kosteus poistui. Tämä oli tehtävä päivittäin! Homma kyrsi, koska siihen kului vähintään 0,5 h per päivä rakennusaikaa. No eipäs päässyt tavarat homehtumaan kuin vähän alimpien lautojen osalta. Muistan, joskus jopa joutuneeni purkamaan jotain pinoja kokonaan, levittäneeni lautoja ulos kuivumaan ja kasanneeni niitä uudelleen pitääkseni pinot kuivina. Pinojen päälle laitoin aina sahatavara kääreen muovin suojapeitteen.

Rakennusaikana käytin sisätilan kuivattamiseen jatkuvatoimisesti 9 kw:n puhallinta, mutta lämmön olin säätänyt melko alhaiseksi. Ilma kiersi siis jatkuvasti rakennusaikana ja kosteus pääsi poistumaan. Ainoastaan lattiavalun aikana muutamiin koolinkeihin ilmestyi pieniä homepilkkuja, jotka poistuivat melko nopeasti tuuletuksen avulla.

Säilytin myös toisen talven yli ylimääräisiä ulkovuorilautoja pinottuna tiivisti peitteiden alle. En "tuuletellut" pinoa mitenkään talven aikana ja sulamisvedet pääsivät valumaan osittain lautojen väliin. Hometta oli luonnollisesti jo kohtuullisesti ja osa laudoista täysin pilalla. No eipä niillä ollut käyttöäkään.

Kannattaa siis varmaankin huolehtia niistä pinoista todella hyvin ja kierrättää sitä ilmaa rakennuksen sisällä puhaltimen avulla sekä varmistaa, että kostea ilma pääsee poistumaan ulos. Helppoa, mutta vaatii jonkin verran vaivaa.

Säilyttämiseen on sama kuin maalaisisäntien taapelit. Vain päällä joku pressu tai vanha kattopelti. Muuten auki sivulta ja päistä. Ilma kiertää ja pysyy kuivana. Noinhan noitten maalaispappojen taapelit pysyy vuosikausia kunnossa. Hieman vain sinistyvät osista mihin valo pääsee menemään. Sen puunhan surma on juuri tuo liian tiivis peittäminen.

• Nopeasti valmiiksi
        Paras kirjoitti:

Säilyttämiseen on sama kuin maalaisisäntien taapelit. Vain päällä joku pressu tai vanha kattopelti. Muuten auki sivulta ja päistä. Ilma kiertää ja pysyy kuivana. Noinhan noitten maalaispappojen taapelit pysyy vuosikausia kunnossa. Hieman vain sinistyvät osista mihin valo pääsee menemään. Sen puunhan surma on juuri tuo liian tiivis peittäminen.

Kastellin tavarat toimitetaan tiukkoina paketteina vanteiden kera ilman välirimoja (ainoastaan koolingeissa muistaakseni välirimat sielä täällä). Paras tapa säilytykseen olis tuo taablaaminen, mutta siihen harva ryhtyy, koska ylimääräistä tilaa ei usein tahdo löytyä yhtään siltä tontilta. Silloin kannattaa peittää ne kasat hyvin ja tuuletella päivittäin sieltä sivuista. Hyvällä säällä kannattaa kääriä kaikki peitteet pois esim. illan rakentamisurakan ajaksi ja antaa pinojen kuivua.

• Eikö
        Nopeasti valmiiksi kirjoitti:

Kastellin tavarat toimitetaan tiukkoina paketteina vanteiden kera ilman välirimoja (ainoastaan koolingeissa muistaakseni välirimat sielä täällä). Paras tapa säilytykseen olis tuo taablaaminen, mutta siihen harva ryhtyy, koska ylimääräistä tilaa ei usein tahdo löytyä yhtään siltä tontilta. Silloin kannattaa peittää ne kasat hyvin ja tuuletella päivittäin sieltä sivuista. Hyvällä säällä kannattaa kääriä kaikki peitteet pois esim. illan rakentamisurakan ajaksi ja antaa pinojen kuivua.

Paketeissa ole minkäänlaisia poikkirimoja. Kun ostat puutavaraa puutavaraliikkeestä, niin niissä kyllä välirimoja on, vaikka vanteilla kiinni puristettukkin. Eipä sitten ihme jos homehtuu.

• mökinrakentaja

esimerkki elävästä elämästä. kesämökille hankkimani lattialankku oli osittain kääritty muoviin, osittain hajatavaraa ja työmaata ei lämmitetty talvella, jolloin rakentamiseen tuli katkos. joskus marraskuussa "vanha mies" huolestui höylätyn tavaran säilymisestä varsin kosteissa olosuhteissa. hän ehdotti, että tekisimme taapelin sisälle, jolloin ilma pääsisi kiertämään paremmin ja tavara säilyisi virheettömänä. koska osa lankuista oli jo hajallaan sisällä ja niihin oli ilmestynyt pieniä mustia pilkkuja(nokihometta)pidin ajatusta hyvänä. hommaa aloiteltuamme huomattiin, että ainoastaan niissä lankuissa, jotka olivat olleet "ilmavasti" oli noita pilkkuja. kaikki, jotka olivat olleet päällekkäin toisissaan kiinni olivat täysin virheettömiä. päätimmekin laittaa tavaran tiukkoihin nippuihin. se oli ihan kelpo päätös, koska keväällä ainoastaan paketin päällimmäisenä "ilmavasti" olleet olivat tuon homeen peitossa. eräältä rakennusalan ammattilaiselta asiaa kyselin ja hän sanoi tuon pilkkuuntumisen johtuvan kasteesta. eli jossain tilanteessa kaste pääsee laskeutumaan pintoihin ja se saa aikaan tuon pilkkuuntumisen. paketin sisäosiin kaste ei tietenkään pääse vaikuttamaan. tuo nokihome on muuten vain kosmeettinen haitta. se ei ulotu pintaa syvemmälle eikä heikennä rakennetta. tiedä sitten jatkaako kasvuaan, mikäli paikka on alituiselle kosteudelle alttiina...?

• Aapo

Tässä edellä on annettu hyviä, kokemuksenkin kautta saatuja ohjeita puutavaran säilytyksestä. Varsinainen pointti oli kuitenkin, että jos tapahtunut koetetaan kuitata toteamalla puutavaraa säilytetyn väärin, eli kääntämällä asia asiakkaan omaksi syyksi, pitäisi pystyä esittämään edes jonkinlaisia perusteluja. Näin erityisesti silloin, jos puutavara on jo paikallaan, ja vieläpä oman asennusryhmän asentamana! Olisinkin ollut kiinnostunut kuulemaan alkuperäiseltä kirjoittajalta onko mitään perusteluja kysytty tai varsinkaan annettu.

• Tehkääpä näin

Arvon talopakettien yms. maallikko-ostajat. Tehkää hankintasopimus niin, että pidätätte esim. 10% kokonaiskauppahinnasta ns. korjauksiin yms. mahdollisiin ongelmiin. Tämä erä maksetaan sitten, kun ostaja on hyväksynyt toimituksen. Pysyy toimittaja ja ennen kaikkea myyntimiehet melko virkeinä toimituksien suhteen, sillä usein provikat kolahtaa myyjien tilille vasta viimeisen maksuerän tultua maksetuksi. Tuttu myyjä on paras rekalamaation kohde ja näin toimien alalle syntyy tietyt maan tavat, jotka toimivat. On todella hankala yksityisen rakentajan neuvotella talotehtaiden tms. kanssa, sillä harvapa sitä alkaa syvällisempään suhteeseen heidän kanssaan. Yleensä yksi talo per lurjus tehdään ja lapset kasvatellaan siinä ja lopulta aletaan katsella pienenpää asuntoa, joten talotehtailla ei ole oikein intressiä palvella asiakkaitaan todella hyvin. Itse käytin erään suuren hankinnan kohdalla em. tapaa ja kyllä myyntimies aina muisti minulle soitella ja kyseli kuinka menee ja josko olisin hyväksynyt toimituksen. Hänen kun piti hankkia kesäksi vene ja siihen tarvitsi sitten kaiken maailmalta tulossa olevan rahan.

• myyjä

Kyllä meidän talotehdas maksaa provisiomme heti kun nimet on paperissa,mutta talopakettimme onkin Suomen eniten myyty,joten tehtaallamme on tähän varaa.

• jope
        myyjä kirjoitti:

Kyllä meidän talotehdas maksaa provisiomme heti kun nimet on paperissa,mutta talopakettimme onkin Suomen eniten myyty,joten tehtaallamme on tähän varaa.

Tai sit ei maksa heti nimien jälkeen.

• -jone-

Onko kyseisen talon julkisivutjen tuulensuoja levyt lyöty aivan ylös asti. syy koska kysyn niin rakennan tällä hetkellä kilpailevan talon talopakettia. ja tyttöytäväni veli rakentaa kastellia. asentajat löivät kastellissa tuulensuoja kiinne kattotuoleihin asti. Johon vastaava mestarimme puuttui tuohon julkisivuihin pitää jäädä n.10 cm tuuletusrako suoraan välikattoon.

• kastelli rakentaja

Kyseessä on 1,5 kerroksinen talo ja ylimmäiset levyt lähtevät alalevyn yläpinnasta.Levyjen yläreunat ulottuvat kattovasojen alapintaan eli tuuletusväliksi jää noin 20 cm.Ja terveisiä tyttöystävän veljelle:ennenkuin laittaa nimen tarkastuspöytäkirjaan,käy oman vastaavan mestarin kanssa läpi koko työmaan Kastellin asennusporukan jäljiltä.Siihen kannata varata riittävästi aikaa.Tästäkin asiasta on huonoja kokemuksia.

• Maukka

Jokaiseen rakennukseen, kun tehdään tuulensuojia, on jätettävä vähintään 50mm rako levyn ja aluskatteen väliin. On ihme (ei ihme Kastellilta), kun jätkät lyö levyt kiinni asti. Tää koko homma on vähän sama kuin Puustelli. Ainiin, onhan ne samaa firmaa, toisaalta.

Terveisin rakennusalan yrittäjä

• Kiitos tiedosta

Meillä on talopaketin talopaketin valinta edessä. Kastelli oli yksi vaihtoehdoista, joita olemme tutkailleet.
      Todennäköisesti jätämme Kastellin pois laskuista, sen verran kritiikkiä se tällä palstalla on saanut.

• kastelli rakentaja

itse tajunnut tehdä samanlaisen ratkaisun aikoinaan.Siinä olisi säästynyt monta euroa ja hermot.

• jjj

haluaa hyödyntää voi ottaa kastellin, jos sitä ei halua, etsi mieluimmin suurelementti-talo.
        Ota Kastelli kuitenkin kattopäälle-asennettuna ja sisävillat, pääset nopeasti sateelta suojaan ja lämmittämään - homeet ei leviä.

• Juuri rakentanut
        jjj kirjoitti:

haluaa hyödyntää voi ottaa kastellin, jos sitä ei halua, etsi mieluimmin suurelementti-talo.
        Ota Kastelli kuitenkin kattopäälle-asennettuna ja sisävillat, pääset nopeasti sateelta suojaan ja lämmittämään - homeet ei leviä.

Jos omaa työtä haluaa hyödyntää, rakentaa pitkästä tavarasta. Säästö on huomattava. Samaa puuta saa lautatarhasta kuin esim. "talotehtaalta"!

T. Onnellinen omakotiasuja

• pööl

Niin no, täällä käydään keskusteluja hieman liian objektiivisesti. Kannattaa käyttää pientä suodatinta päällä...

• Rak.inssi

Puutavaratoimittajien puutavarassa se vika, Kastelli käyttää puutavaraa, jonka toimittaa joku puutavaraliike. Samasta liikkeestä mistä sinä sait homehtuneen tavaran, niin samaa homeelle altistuvaa tavaraa meni jollekkin muulle kuin Kastellirakentajalle. Tosin Sinun tapauksessa Kastelli vastaa asiasta.

Miksi puutavara homehtuu..Syy vaillinaisessa kuivausprosessissa. Yleensä sahakarkea puutavara huonommin kuivattua, kuin mitallistettu. => karvanen puutavara siis homehtuu paremmin kuin höylätty.

• miki

ensin aivan samaa mieltä samasta asiasta.Syyllinen on saha/kuivaamo.

• rrr

puutavarassa se vika on eikä Kastellin luonnoskuvissa, kylläpä olikin viisas inssi.

• rrr
        miki kirjoitti:

ensin aivan samaa mieltä samasta asiasta.Syyllinen on saha/kuivaamo.

inssien klubi koolla. Vika voi olla missä tahansa, mutta Kastelli ne pulikat myi - vai mitä ?

• Rak.ins
        rrr kirjoitti:

puutavarassa se vika on eikä Kastellin luonnoskuvissa, kylläpä olikin viisas inssi.

Näin se on..Tavarantoimittajalla häikkää..Kasatelli välittää eri toimittajilta "lautatarhatavaran"..Ja Kastelli vastaa tuotteistaan..Nykyään pystyy lautatarhalta ostamaan puuta, joka menee homeeseen pelkällä ulkosäilytyksellä..siinä olis Karpolla asiaa

• miki
        Rak.ins kirjoitti:

Näin se on..Tavarantoimittajalla häikkää..Kasatelli välittää eri toimittajilta "lautatarhatavaran"..Ja Kastelli vastaa tuotteistaan..Nykyään pystyy lautatarhalta ostamaan puuta, joka menee homeeseen pelkällä ulkosäilytyksellä..siinä olis Karpolla asiaa

Ensin Rak.inssille, ei pysty vaan joutuu ostamaan kelvotonta puuta. Muuten ihan samaa mieltä. Selkiinnyttämiseksi vastaus metsurille, kuollutpuu tarkoittaa ennen kasvukauden alkua kaadettua puuta, on kaadettaessa huomattavasti kuivempi kun kesäaikaan kaadettu. Sitten varsinainen pointti, asiaa ymmärtämättömät kuivaamot olettavat, että sama aika mikä menee kuivatassa ns. kuollutta puuta riittää myös kasvukaudella kaadettuihin puihin. Vastuu on joka tapauksessa viime kädessä Kastellin.

• Naisrakentaja

Olen kesän aikana rakentanut sahalaudasta puuhuussin ja vajan. Sahalauta tekee hometta jo nyt, ainakin pinnasta. Laudat on säilytetty oikein. Huussi kasvaa home"nukkaa" (ei maalattu). Vajaan tulee hometta Tikkurilan punamultamaalin alle (näkyy tummempina kohtina). Laudat on ostettu Suutarilan Starkista. Kysymys puutavarasta: Mistä muusta (kuin painosta) tiedän, että ostamani sahalauta on kuivaa, ei homehdu oikean säilytyksen ja käsittelyn jälkeen? Voinko saada selvityksiä puutavaratoimittajilta kuivatusmenetelmistä? Miten verifioin laudan laadun? Toivon asiallisia vastauksia;) Nimim. Toivottavasti tieto ei lisää tuskaa....

• TYYTYVÄINEN

Meillä ainakin asiat sujui Kastellin kanssa loistavasti. Muutama pieni ongelma sattui koko projektin aikana jotka Kastelli hoiti hienosti kuntoon kuitenkin. Asennus porukka oli hyvä tiimi, terveisiä vaan veljeksille Lempäälään! Jos jollekin sattuu huono asennustiimi niin ei se tarkoita vielä että koko firma olisi fiasko. Aina sattuu matkaan mätämuniakin jotka pilaavat hyvän maineen. Monesti on myös asiakkaassakin vikaa. Tiedän tapauksen jossa asiakas laati minuttiaikataulun pystyttäjille, jolloin pystyttäjät valitsivatkin toisen paikan johon lähtivät pystyttämään.
      Meillä ei ole ilmaantunut sairauksia jotka aiheutuisivat homeesta joten talomme on ok. Jos rakennamme vielä joskus uudestaan on Kastelli ehdottomasti ykkösvaihtoehtomme!

• kastelli rakentaja

miten paljon olikin ongelmia asennusryhmän takia.Syy miksi lähdin rakentamaan uutta oli se että en halunnut vanhaa taloa jossa voi olla homevaurioita tai muuta isompaa remonttia vaativaa.Tässä on lopputulos.Minullakin oli alunperin käsitys Kastellista että se on laatutuote.Olitko itse rakentamassa ja tiedätkö miten talosi on rakennettu?Siihen olen tyytyväinen että Kastelli teki vain runkopystytyksen.Jos he olisivat asentaneet vielä tuulensuojat ja villat olisin varmaan jo lataamossa.Oletko valmis ottamaan riskin että jos tavarassa on vikaa kukaan ei korvaa?Itse makselen pankkilainaa seuraavat 20 vuotta, olisi ollut mukava saada rahoille myöskin jotain vastinetta.

• Slider

miten paljon olikin ongelmia asennusryhmän takia.Syy miksi lähdin rakentamaan uutta oli se että en halunnut vanhaa taloa jossa voi olla homevaurioita tai muuta isompaa remonttia vaativaa.Tässä on lopputulos.Minullakin oli alunperin käsitys Kastellista että se on laatutuote.Olitko itse rakentamassa ja tiedätkö miten talosi on rakennettu?Siihen olen tyytyväinen että Kastelli teki vain runkopystytyksen.Jos he olisivat asentaneet vielä tuulensuojat ja villat olisin varmaan jo lataamossa.Oletko valmis ottamaan riskin että jos tavarassa on vikaa kukaan ei korvaa?Itse makselen pankkilainaa seuraavat 20 vuotta, olisi ollut mukava saada rahoille myöskin jotain vastinetta.

Toivottavasti taloprojektisi kääntyy parempaan suuntaan. Tälläinen menettely on kyllä Kastellille mahdollisimman huonoa mainosta.

Olisi kiva kuulla myös ne aseenusporukan ongelmat. Itse olemme ajatellet Kastellia tai Design-taloa - ihan erilaiset konseptit. Tekeekö Kastelli muuten koskaan avaimet käteen sopimuksia?

• Jussi

Meillä otettiin kastelli pystytettynä, asennusryhmä laittoi ensin villat ja sitten tuulensuojalevyt seiniin, näin varmistui että villat on varmasti hyvin.
        Myös aluskate on asennettu oikein ja tiilikatto tuli päälle päivässä.
        Jos itse olisimme tehneet em asennukset olisi aikaa mennyt paljon ennemmän ja kastumiset altistaneet puutavaran homeille.
        Nyt saimme melko nopeasti tuuletuksen ja lämmityksen päälle sähköpuhaltimilla.

• kastelli rakentaja
        Slider kirjoitti:

Toivottavasti taloprojektisi kääntyy parempaan suuntaan. Tälläinen menettely on kyllä Kastellille mahdollisimman huonoa mainosta.

Olisi kiva kuulla myös ne aseenusporukan ongelmat. Itse olemme ajatellet Kastellia tai Design-taloa - ihan erilaiset konseptit. Tekeekö Kastelli muuten koskaan avaimet käteen sopimuksia?

Ajattelin tehdä kotisivut josta voit käydä lukemassa koko jutun.Laitan myös kuvia.En tiedä tekeekö Kastelli avaimet käteen asennuksia.Joidenkin heidän asennusryhmien ei pitäisi tehdä mitään talonrakennukseen liittyvää.

• Talotar
        Jussi kirjoitti:

Meillä otettiin kastelli pystytettynä, asennusryhmä laittoi ensin villat ja sitten tuulensuojalevyt seiniin, näin varmistui että villat on varmasti hyvin.
        Myös aluskate on asennettu oikein ja tiilikatto tuli päälle päivässä.
        Jos itse olisimme tehneet em asennukset olisi aikaa mennyt paljon ennemmän ja kastumiset altistaneet puutavaran homeille.
        Nyt saimme melko nopeasti tuuletuksen ja lämmityksen päälle sähköpuhaltimilla.

Katsos jussia. Taidat olla pasin pikkuveli...?!

• ok...

täällä on sitten mun lisäksi toinen tyytyväinen kastelliin.toimitus ok ja pystytys oli 2,5 viikkoa tuulensuoja ja vesikate päällä.tästä jatkoimme itse.

• home kastelli

on käsitämätöntä että talon toimittajlla ei ole mitään vastuuta,tuodaa paskaa lautaa.vika on muissa kun kastelissa.kumma kun home vaan ilmestyy.kai timpuri porukan ois pitänyt tarkitaa.tietenkin jos laudan nusijat on väri sokeita.kastelin terveisiä lopeta talojen valmistus.kato home taloja on suomi täynnä.ei tarte uusia tehdä

• Pasi

Suolle

• onko masilla pipipäivä
        Pasi kirjoitti:

Suolle

häivy dille sekoilemasta

• Milla

Meille Kastelli- talo oli suuri unelmien täyttymys. Itse tehtynä tiedetään mitä talo sisältää ja millaista tavaraa talomme rakennukseen on käytetty. Ehkä teille on sattunut vaan liian monen onnettoman asian summa? Onhan mersuissakin maanantai-versioita.

• p.r.

Kuinkahan paljon näistä vastauksista on Kastellin vastapropagandaa? Itse, jos olisin Kastellin myyjä/omistaja/edustaja, laittaisin tietysti tähän Kastellia myönteisesti kehuvan lausunnon.

Mutta tosiasiaan, Kastellin tulisi nyt toimia nyt nopeasti virheensä korjaamiseksi. Negatiivista julkisuutta tulee paljon. Tätäkin kirjoitettaessa juttuketju oli luettu 23 000 kertaa. Ja vastausketjussa oli ainakin yksi luvannut jättää tarjoukset kysymättä Kastellilta. Kuinka monta kauppaa jää Kastellilta tekemättä tämän ansiosta.

On se netti ihme juttu, ei tälläistä julkisuutta ennen olisi saanut. Ja julkisuutta saaneet kärsijät ovat vihdoin saaneet oikeutta. Mutta varoituksen sanakin, laissa on myös sanktiot liiketoiminnan haittaamisesta; kieli keskelle suuta siis.

Mutta mikään ei ole niin paskaa, kuin se, että kun on hankkinut uuden tavaran ja huomaa heti kalkkiviivoilla, että se on rikki. Voidaan vaihtaa uuteen, mutta menetyksiä ei korvata. Tai sitten se pitää lähettää "tehtaaseen", odotellaan kaksi kuukautta, palautetaan "korjattuna". Tai myyjä sanoo heti, että ei meillä ole huoltoa, mene sinne ja sinne. Tai voidaan jopa syyttää, että mitäs rikoit. Kuluttajansuojaviranomaiset ovat täysin hampaattomia.

Voimia sinne Helsinkiin/Nurmijärvelle ja toivotaan, että asia selviää parahin päin!

• kastelli rakentaja

kannustuksesta ja asiallisista kommenteista.En halua haitata kenenkään tai minkään yrityksen toimintaa.Kerron jutussani vain omasta näkökulmasta asioita niinkuin ne ovat minulle tapahtuneet.Kyseessä on kumminkin useimmille ihmisille ja perheille heidän elämänsä suurin rahallinen investointi.Kuten loppulauseessa totesin, itse en kyseistä talomerkkiä enää ostaisi.Mitä tulee kuluttujansuojaan, niin olin yhteydessä kuluttujaneuvojaan syksyllä asennusturauksista.Hän sanoi että semmoisissa tapauksissa minun tulee pystyä näyttämään toteen virheet.Paikalle tilataan tavarantarkastaja jonka lausuntoon YLEENSÄ molemmat osapuolet tyytyvät.Nyt tässä hometapauksessa Kastelli ei noteeraa lausuntoa.

• Kokemusta on

Olen ollut n. 20 Kastelli kohteessa vastaavana mestarina sekä pääsuunittelijana. Kohdalleni ei ole vielä sattunut kuvauksen mukaista kohdetta. Tietysti
      "maanantai kappaleita" ilmestyy silloin tällöin niin on myös meissä ihmisissä. Kyllä Kastelli-talo on nykypäivän ns. puuelementtitaloista paras,koska työn jäljen näkee joka hetki ja mitään ei ole piilotettu tehtaalla elementtien sisään.
      Kastelli ei ole maksanut minulle tästä kommentista mitään vaan tämä on minun henkilökohtainen tieto ja tuntemus asioissa!
      Aivan hyvin voisin panna tänne palstalle maininnan että, kaikki suomalaiset puuelementtitalot ovat harakanpesiä, ja ihmisethän uskoisivat. En ymmärrä miksi tälläinen
      show ja mustamaalaminen aloitettiin!!

• Rauski Rakentaja

Hyvin on hairahtunut "Kastelliko home" kirjoittaja, kun luulee Kastellia puuelementtitaloksi. Näin meitä asiakkaitakin kuljetetaan ko. myyjien taholta, kun annetaan ymmärtää taloa ostettaessa, että kyseessä on Kastellin elementtitalo. Monelle on totuus valjennut, kun rekka tulee pihaan ja "kippaa" tilauksen (=puutavaraniput) pihaan.

• pasi
        Rauski Rakentaja kirjoitti:

Hyvin on hairahtunut "Kastelliko home" kirjoittaja, kun luulee Kastellia puuelementtitaloksi. Näin meitä asiakkaitakin kuljetetaan ko. myyjien taholta, kun annetaan ymmärtää taloa ostettaessa, että kyseessä on Kastellin elementtitalo. Monelle on totuus valjennut, kun rekka tulee pihaan ja "kippaa" tilauksen (=puutavaraniput) pihaan.

Voi helvetti. Jos ihmiset vasta sillä hetkellä (kun rekka tulee pihaan) huomaa että se tehdään pre-cuttina, niin vastaavan mestarin (onko käytetty), isukin tai muun olisi kannattanut suositella kerrostaloa.

Edellinen ei väittänyt Kastellia puuelementti taloksi. Suosittelen lukemis/ymmärtämisharjoituksia.

Tilasitko itse Kastellin ja rekan kaartaessa pihaan huomasit ettei se ollutkaan elementti?? Aivan älyttömiä kommentteja. Jos ihmiset sijoittaa miljoona mummoo taloon eikä tiedä MITEN se rakennetaan niin kerrostaloon vuokralle. Eipähän tartte ajatella omilla aivoilla.

• kastelli rakentaja

Kukaan ei ole väittänytkään että kaikki Kastelli talot ovat samanlaisia homepesiä.Olisin varmaan itsekin päätynyt johonkin muuhun merkkiin silloin.Sinä pidät asiaa mustamaalamisena.Ihmisillä on oikeus tietää asioista silloin kun ne perustuvat tosiasioihin, ei mihinkään huuhaa juttuihin.Ja on se kumma kun te piiloudutte aina nimimerkkien taakse, eikö teillä ole munaa esiintyä omalla nimellä?
        On se hyvä että Kastellissa näkee miten se rakennetaan.Tiedän ainakin että talossani on hometta ja paljon!
        T Alanne

• myös kastellin rakentanut

Kukaan ei ole väittänytkään että kaikki Kastelli talot ovat samanlaisia homepesiä.Olisin varmaan itsekin päätynyt johonkin muuhun merkkiin silloin.Sinä pidät asiaa mustamaalamisena.Ihmisillä on oikeus tietää asioista silloin kun ne perustuvat tosiasioihin, ei mihinkään huuhaa juttuihin.Ja on se kumma kun te piiloudutte aina nimimerkkien taakse, eikö teillä ole munaa esiintyä omalla nimellä?
        On se hyvä että Kastellissa näkee miten se rakennetaan.Tiedän ainakin että talossani on hometta ja paljon!
        T Alanne

luulenpa että sinulle olisi tapahtunut ihan sama juttu kaikilla muillakin puisilla talopaketeilla!
        ei kaikki ole seppiä syntyessään...

terv.onnellinen kastelli talon omistaja

• kastelli-home

Samaa mieltä olen.Olen vain sivustaseuraaja, mutta mustamaalaukselta tää tuntuu.Ja tahdon uskoa, et jos vääryys(homelaudat) on tapahtunut, niin se korvataan ja korjataan.Eihän kukaan tietämättään voi myydä pa..aa.Ainaskaan Suomessa!Haloo!! kaikki onnelliset Kastelli-talon omistajat.Kirjoittakaa heti tänne ja maalatkaa talonne niin valkoiseksi, et niitä ei saa mustalla ylivedettyy.

• kastelli rakentaja
        myös kastellin rakentanut kirjoitti:

luulenpa että sinulle olisi tapahtunut ihan sama juttu kaikilla muillakin puisilla talopaketeilla!
        ei kaikki ole seppiä syntyessään...

terv.onnellinen kastelli talon omistaja

jos nämä muut talotehtaat olisivat toimittaneet yhtä HYVÄÄ tavaraa.Mukava kuulla ihmisistä jotka pystyvät ASUMAAN rakentamissaan kodeissaan.

• Talotar
        pasi kirjoitti:

Voi helvetti. Jos ihmiset vasta sillä hetkellä (kun rekka tulee pihaan) huomaa että se tehdään pre-cuttina, niin vastaavan mestarin (onko käytetty), isukin tai muun olisi kannattanut suositella kerrostaloa.

Edellinen ei väittänyt Kastellia puuelementti taloksi. Suosittelen lukemis/ymmärtämisharjoituksia.

Tilasitko itse Kastellin ja rekan kaartaessa pihaan huomasit ettei se ollutkaan elementti?? Aivan älyttömiä kommentteja. Jos ihmiset sijoittaa miljoona mummoo taloon eikä tiedä MITEN se rakennetaan niin kerrostaloon vuokralle. Eipähän tartte ajatella omilla aivoilla.

kirjoitit: Edellinen ei väittänyt Kastellia puuelementti taloksi. Suosittelen lukemis/ymmärtämisharjoituksia.

Kastelli on ns. puuelementtitaloista paras...

Voi vee...lukihan siinä!!!

• pallipää
        Talotar kirjoitti:

kirjoitit: Edellinen ei väittänyt Kastellia puuelementti taloksi. Suosittelen lukemis/ymmärtämisharjoituksia.

Kastelli on ns. puuelementtitaloista paras...

Voi vee...lukihan siinä!!!

VOI VEE. LUKEMISEN YMMÄRTÄMISESSÄ VIKAA-VIKAA.

• kyllä

Aina on tuotteissa niitä mätämunia.Otan osaa, että yksi osui kohdallesi.Puun kasvulla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.Ostit tuotteen, johon kuuluu laudat.Toimittaja, eli tässä tapauksessa Kastelli, vastaa siitä, että laudat ovat käyttökelpoisia.ts. eivät sisällä homeitiöitä.Vie asia oikeuteen.Ja tallenna tarkasti rakennuspäiväkirjasi kuvineen.Kyllä kaikki korjataan ja korvataan.Kastellilla on kyllä varaa.Ja tahtoa piste.Tästä alkanut keskustelu on mustamaalannut koko omakotitalopakettien myynnin.Olisin valmis milloin vaan ostamaan Kastellin talopaketin-jos minulla olisi siihen varat.ps. olen Kastelli-unelmoitsija.

• home kastelli

vastuu.kastelin tullee todistaa oikeudessa .ja toteen näytää että puu mätäni ittekseen tontilla .kato paskaa tavaaraa!!!!!!!.tuntuu ihmeeliseltä kuika suuri kustannus olisi ollut korjata tapahtunut vahinko .neuvotella korjaus .mutta maineen menetys on näköjään parempi ,kun hoitaa vahikko asiallisesti.talon ostaminen ei ole mikää mikroautouunin ostamista.

Mulla kävi aika samalla lailla, syksyn rakentamisen aikana osa puutavarasta yksinkertaisesti vain homehtui vaikka mitä teki. Oli kanssa erittäin märkä ja lämmin syksy. Ei ollut kastellitalo. Hoidin asian niin että "sisätiloihin" tulevat puut vahdin ettei niihin tule homeista tavaraa. Ulkopuolisiin rakenteissa homeista tavaraa oli kanssa esim. jiirien tukirakenteissa. Ne vedin boracolilla tms. Homeet kuivu aikanaan pois eikä niitä sen jälkeen ole tullut kun yläpohja on hyvin tuuletettu ja kaikki laudat lopulta kuivui kunnolla.
      Tulin siihen tulokseen kanssa että osa puutavarasta oli väärään aikaan kaadettu ja huonosti kuivattu. Kyllä on surkeaa toimintaa tämä tämmöinen.

• Vanhempi suunnittelija

Jos kyse on pinnassa olevista pilkuista, on kyse kosmeettisista jutuista. On aivan eri juttu, jos puun sisässä on sieni. Älkää nyt viitsikö tehdä merkityksettömästä jutusta tärkeää.

Home syö sokereita ensi vaiheessa puusta. Ja jos tavara on kuivassa jatkossa, niin asialla ei ole mitään arvoa. Uskokaa nyt ja keskittykää tärkeisiin juttuihin. Jos pintahometta on nimeksi ja tavara ei enää kastu, se säilyy seuraavat 100 vuotta täydessä lujuudessa. Tärkeintä on vain pitää puu kuivana.

Sen verran olen Kailan kannalla, että hyvää tavaraa luullaan pilalliseksi. Lahovikainen kellarilta haiseva puu on aivan eri juttu.

• no problem

Rakensimme Kastellin 9 vuotta sitten. Homeista puutavaraa meillä ei ollut ja olenkin samaa mieltä joidenkin kirjoittajien kanssa maanantaikappaleista ja huonosta tuurista. En malta myös olla mainitsematta kuuluisasta höyrynsulusta. Höyrynsulku on villojen välissä, kuten rakentamisohjeissa neuvottiin. Näiden keskustelujen innoittamana olen lueskellut aiheesta eri lähteistä. Lopputulos on, että mikäli höyrynsulun ulkopuolinen eriste on min 2,5 kertaa (joissakin lähteissä puhutaan 3 kertaisesta) niin paksu kuin sisäpuolinen, rakenne toimii. Kastellilla oli silloin ja käsittääkseni myös nyt 150 mm ja 45 mm. Samoin tuuletus ja mahdollisesti myös lämmitys (ajankohdasta riippuen) ovat tärkeitä. Näin yhdeksän vuoden jälkeen voin todeta että talomme on täysin kuiva, rakenteissa ei ole kosteutta. Tämä on mitattu tosiasia. Olenkin odottanut palstalle kommenttia muilta vanhoilta Kastellirakentajilta. Mikäli hometta olisi pilvin pimein, luulisi jonkun älähtävän.

Rakensimme Kastellin 9 vuotta sitten. Homeista puutavaraa meillä ei ollut ja olenkin samaa mieltä joidenkin kirjoittajien kanssa maanantaikappaleista ja huonosta tuurista. En malta myös olla mainitsematta kuuluisasta höyrynsulusta. Höyrynsulku on villojen välissä, kuten rakentamisohjeissa neuvottiin. Näiden keskustelujen innoittamana olen lueskellut aiheesta eri lähteistä. Lopputulos on, että mikäli höyrynsulun ulkopuolinen eriste on min 2,5 kertaa (joissakin lähteissä puhutaan 3 kertaisesta) niin paksu kuin sisäpuolinen, rakenne toimii. Kastellilla oli silloin ja käsittääkseni myös nyt 150 mm ja 45 mm. Samoin tuuletus ja mahdollisesti myös lämmitys (ajankohdasta riippuen) ovat tärkeitä. Näin yhdeksän vuoden jälkeen voin todeta että talomme on täysin kuiva, rakenteissa ei ole kosteutta. Tämä on mitattu tosiasia. Olenkin odottanut palstalle kommenttia muilta vanhoilta Kastellirakentajilta. Mikäli hometta olisi pilvin pimein, luulisi jonkun älähtävän.

Joo tuo varmaan pitää paikkansa ja normaali käytössä ongelmia tuskin ilmenee. Mielestäni ongelma voi tulla jos rakentaa talvella eikä lämmitä ja tuuleta rakentamisen aikana tarpeeksi. Nurkat voi olla liian kylmät ja kova rakentamis kosteus tiivistyy höyrysulkuun, sisäpuoliset villat nurkissa kastuu ja itku on herkässä. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olen lukenut netistä tapauksista jossa on huomattu että seinä on märkä kipsilevyn takaa.

• Talotar
        ville kirjoitti:

Joo tuo varmaan pitää paikkansa ja normaali käytössä ongelmia tuskin ilmenee. Mielestäni ongelma voi tulla jos rakentaa talvella eikä lämmitä ja tuuleta rakentamisen aikana tarpeeksi. Nurkat voi olla liian kylmät ja kova rakentamis kosteus tiivistyy höyrysulkuun, sisäpuoliset villat nurkissa kastuu ja itku on herkässä. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta olen lukenut netistä tapauksista jossa on huomattu että seinä on märkä kipsilevyn takaa.

Talvi (helmi-huhtikuu)on nimittäin parasta aikaa rakentaa puutalo. Ei mitään mustia pillkuja tule koska talvi on lähes aina vuoden kuivinta aikaa. Pakkasella ei kosteusongelmia ole...toista se on lämpimällä ja sateisella heinä-elokuun (=mätäkuuna)

Terv. Valkean rungon

• vesa
        Talotar kirjoitti:

Talvi (helmi-huhtikuu)on nimittäin parasta aikaa rakentaa puutalo. Ei mitään mustia pillkuja tule koska talvi on lähes aina vuoden kuivinta aikaa. Pakkasella ei kosteusongelmia ole...toista se on lämpimällä ja sateisella heinä-elokuun (=mätäkuuna)

Terv. Valkean rungon

Kyllä talvellakin homepilkkuja tulee. Harvemmin talossa on sisällä yhtä kylmä kuin ulkona. Jos talossa on n. 5 astetta lämmintä on se hyvin otollista homeelle. Lattianvalusta tulee kosteutta yllin kyllin.

Kyllä talvellakin homepilkkuja tulee. Harvemmin talossa on sisällä yhtä kylmä kuin ulkona. Jos talossa on n. 5 astetta lämmintä on se hyvin otollista homeelle. Lattianvalusta tulee kosteutta yllin kyllin.

Talottarelle tiedoksi että oma taloni rakennettiin märkänä ja lämpimänä syksynä sekä talvella, ja voin sanoa että mitä todennäköisimmin homeeseen olisi mennyt ellei olisi ns "muoviton" talo. Esim osa kattokipsilevyn alla olevasta koolauksesta alkoi kukkimaan ja jouduttiin vaihtamaan. Lattianvalu (Juuri niin Vesa!) yms tuottivat valtavan määrän kosteutta ja kosteudenpoistosta ei ollut kunnolla huolehdittu. Märkäpuhallusvillat seinissä sisältää onneksi paljon homeita tappavaa booria ja talo sitten kuivui aikanaan keväänaikana.

• home kastelli

sinä joka rakensit 9v.jos ne puut on homeessa,ne pitää uusia terveyden takia .sen nyt pitäis ymmärtää.jos sun tallossa ei ole hometta ,niin tässä talossa näköjään on.koita ymmärtää pahvi!!!!!.miksei kastelli korjaa virhettä.

• no problem

kyllä kirjoittajan pointin ja tietysti tehtaan kuuluu oikaista asia. Oma pointtini sen sijaan on tämä koko home kastelli keskustelu, ei pidä yleistää.

• home kastelli

niin ymmärrät,mut mä en ymmärrä minkä takia virhettä ei korjata.kuinka suuri kustannus siitä olisi.on helppo pitkitää asiaa,mutta minä en kastellia osta.jos talon toimittajalla on niin vaikea korjata vahinkko oli se kenen vika tahanssa.talon rakentaminen tänä päivänä ei ole halpaa lystiä.tulevaisuudessa ihmiset mietii mistä talon ostaa jos 2000e korjaus on liikaa,kun asia pitkityy se maksaa tuplasti enemmän.niin sopii ihmetellä miksi tähän olaan tultu

• Robert

Uskon ettei ole kuitenkaan mitään haittaa, homettahan on joka paikassa muutenkin. Home ei leviä kun on paikat kuivana.

• rakentaja-98

Moi.
      Itse rakensin v-98 kastellin..kun luin juttusi niin tulipahan omat rakentamisajat mieleen. Meillä tosin oli virheet pienenpiä mutta mielestäni kuitenkin vakavia. Mitään ei myönnetty kastellin tiimoilta vaan työpäällikkö vaan kiisti kaiken virheen tutkimatta asiaa. Onnekseni viimeinen erä oli erääntymättä josta jätin maksamatta virhettä vastaavan summan (oma arvioni) ja ilmoitin siitä kastellille, eräpäivän jälkeen työpäällikkö soitti ja haukkui maksamattomuudesta, totesin tilanteen ja kerroin ettei maksua tule ennen kuin asiat on sovittu ja vieläpä kirjallisesti. Sain osakseni vain halveksuntaa... siitä suuttuneena soitin heidän tj:lle (joka on edelleenkin sama) ja kerroin asiani. Tilanteen hän hoiti tyylikkäästi. Hän katsoi minun olleen oikeassa ja hänellä oli taito pyytää heidän firman puolesta vieläpä anteeksi. Muuten jäi huono maku, mutta tj toimi mielestäni fiksusti. Ymmärrän tilanteesi ja toivon parasta teille...onhan kotivakuutuksessasi oikeusturvavakuutus? tarkista se ennen käräjöintiä... On hienoa että uskalsit laittaa kritiikin nimelläsi. Tsemppiä sinulle.
      ps toimin itsekkin rak.alalla

• cdgf

Höyrysulun paikka

Tällä kysy/ vastaamme palstalla on ainakin kolme kertaa lyhyessä ajassa käsitelty ulkoseinän höyrysulun paikaa. Yhteistyökumppaninne Kastellitalot käyttää ulkoseinärakenteessa 5 cm:n villaa ennen höyrysulkua. Yksinkertaistettuna tuon rakenteen voi laskea lämmöneristyksien ja höyrysulun osalta niin, että sisäpuolella on tiivis pahvi, 50 mm villaa, muovi höyrysulkuna ja ulkopuolella 160 mm villaa ( tuulensulku ja ulkovuori muutettu villaksi). Tämä on todella yksinkertaistus rakenteesta. Jos lasken tuon rakenteen talviolosuhteissa, en mitenkään saa aikaan ratkaisua, etteikö tuossa höyrynsulussa jossain tilanteessa syntyisi kastepistettä.

Ajatellaan tapausta sisällä lämpötila 22 oC, suhteellinen kosteus 55 % ja ulkona – 20 oC, suhteellinen kosteus 80 %. Lämpötila esittämässäni homogeenisessa eristeessä muuttuu tasaisesti eli höyrysulun pinnassa on lämpötila n. 10,5 oC. Kipsilevyn pahvit toimii jonkunlaisena ilmasulkuna, mutta kaksi päivää esittämääni ilmaa riittää siihen, että kosteus on kulkenut pahvien läpi. Tästä syystä pahvien aiheuttama kosteuden alenema on korkeintaan 5 %-yksikköä. Ulkoilman suhteellinen kosteus ei tässä vaikuta. Näillä lähtöolettamuksilla höyrysulkuun syntyy kastepiste. Siis 22 oC, 50 % ja tästä 100 % kosteus vastaa 11 oC. Ulkoapäin laskettuna höyrysulun ulkopuolella on kosteus 12 % ( -20 oC, 80 % ja 10,5 oC, 12 %, melkoinen höyrypaine-ero siis höyrysulun eri puolilla. Muovi ei ole höyrytiivis. Siksi muovin läpi pääsee höyryä ja paljon mahdollista, että höyrysulun ulkopuolella kosteus nousee ja on n. 20 %. Kun tämä kosteus siirtyy jälleen ulospäin syntyy uusi kastepiste – 16 oC kohdalla, eli siis juuri ennen tuulisuojaa. Tilanteet voivat olla hetkellisiä tai pitkäaikaisia. Eri prosenteilla ja lämpötiloilla näitä saa aikaan miljoonan. Ja kuten totesin, yksinkertaistukseni on suoralinjainen, kokonaisrakenteen huomioiminen muuttaa vielä tilannetta.

Siksi tämä on vain yksi esimerkki. Minä en edusta kilpailijaa. Yritän vain itselleni muodostaa kuvaa rakenteenne varmuudesta käyttäen hyväkseni netissä olevaa ilman kosteuslaskuria. Ymmärrän myös hyvän tarkoituksenne höyrysulun asentamisessa, eli sähköasennuksilla ei rikota höyrysulkua, mutta kun toisaalta kuitenkin aiheutatte rakenteelle kuormituksen. Miten perustelette?

SJukka

Kysymys on teoreettinen. Asiaa on kuitenkin jo aiemminkin palstallamme käsitelty, joten vastaan tähän vain tämän kerran. Tästä asiasta ei kirjoittelua jatketa. On kuitenkin hyvä käydä asia vielä kerran läpi. Kysymys on pitkä, vastaus on pitkä. Laskekaa hyvät asiakkaat, miten arvokasta on selvitellä asiaa ilmaisella palstalla.

Ongelmana tällaisissa yksinkertaistetuissa diffuusiolaskelmissa on usein se, että alkuarvot valitaan karkeilla oletuksilla tai tulosten analysoinnissa jää jotain tärkeitä asioita huomioimatta. Ko. lähtöarvo-oletukset ovat kyllä erikseen tarkasteltuina ihan normaaleja arvoja, mutta sellaista tilannetta että ko. arvot olisivat sisällä ja ulkona yhtäaikaisesti voimassa ei varmaankaan käytännössä pääse syntymään.

Mainitsemassasi tapauksessa sisäpuolella lämpötila 22 oC, suhteellinen kosteus 55 % ja ulkona – 20 oC, suhteellinen kosteus 80 %. Tällaisilla lähtöarvoilla saadaan että 50 mm päässä seinän sisässä sijaitsevan höyrynsulun sisäpinnan suhteelliseksi kosteudeksi tulee jonkin verran yli 100 %, eli tiivistymistä tapahtuu. Kuitenkin jos suhteelliset kosteudet muutetaan absoluuttisiksi kosteuksiksi, saadaan että kosteutta ulkopuolella on vulko=0,9 g/m3 ja vsisä=10,8 g/m3. Tämä tarkoittaisi siis sitä että rakennuksen sisällä pitäisi olla kosteulähteitä niin paljon että ulkopuoliseen ilmaan vulko olisi lisättävä 10,8-0,9 g/m3= 9,9 g/m3 jotta sisäilmassa olisi kosteutta 10,8 g/m3. Toisin sanoen rakennuksen sisäpuolinen kosteuslisä olisi 9,9 g/m3. Rakennusaikana laatan valu tuottaa kyllä reilusti kosteutta, tämä pitää taas huomioida talvirakentamisessa riittävällä tuuletuksella ja kuivatuksella. Sen sijaan kosteuslisät asumisaikana ovat paljon pienempiä, yleensä kosteuslaskelmissa kosteuslisäksi oletetaan 3…4 g/m3.

Vaikka sisäilman suhteellisen kosteuden suositusarvoina pidetään yleensä 40…55 %, niin kovilla pakkasilla kun ulkoilma on kuivaa (absoluuttinen kosteus pieni), myös sisäpuolinen kosteus jää käytännössä suositusarvojen alapuolelle.

Höyrynsulun sijoittamista eristeen sisäpuolelle on tutkittu paitsi talotehtaiden sisällä, myös useiden arvovaltaisten tutkimuslaitosten taholta. Yleiseksi ohjeeksi on vakiintunut se, että jos höyrynsulun ulkopuolella on kolminkertainen määrä eristettä verrattuna sisäpuoleen, niin rakenne on toimiva.

Mitä tulee kysymykseesi höyrynsulun ulkopuolisen osan kosteusolosuhteista, niin jos muovi on limitetty ja teipattu huolellisesti, sisältä höyrynsulun ulkopuolelle diffusoituvan kosteuden määrä on mitätön. Jos seinärakenteen ulkopuolella olevan tuulensuojalevyn vesihöyrynläpäisevyys on normaaleissa rajoissa (esim. kipsilevy, ei tiivistä muovia seinän ulkopuolella tms.), noudattavat tuulensuojalevyn lämpö- ja kosteusolosuhteet melko tarkasti ulkoilman arvoja. Talven pakkasilla ulkoilman suhteellinen kosteus on suuri (mutta siis absoluuttinen kosteus pieni), jolloin myös tuulensuojalevyn suhteellinen kosteus on suuri. Mutta vaikka tuulensuojalevyn kosteus olisi 80% tai ylikin, ei biologisia vaurioita voi tapahtua koska levyn lämpötila on samanaikaisesti niin alhainen. Yleisohjeena tuulensuojalevylle on että sen vesihöyrynläpäisevyyden tulisi olla vähintään viisinkertainen sisäpuoliseen vesihöyrynläpäisevyyteen verrattuna, eli tuulensuojalevyn läpäisevyys tulisi olla viisinkertainen hs-muoviin verrattuna. Muovin tiiveys kipsilevyyn verrattuna on monisatakertainen. Eli vanha ohje, rakenteen tulee harveta ulospäin mentäessä.

Seinän kosteusteknisen toiminnan kannalta on tärkeää että seinän sisäpuolella on riittävän vesihöyrynvastuksen omaava ilmansulku ja talossa pieni alipaine. Näin varmistetaan ettei kostea sisäilma pääse virtaamaan rakenteeseen ja tiivistymään. Tilanteessa jossa ilmansulkuun on tehty läpivientejä, ja niitä ei ole jälkeenpäin huolellisesti tiivistetty, on riskinä että kosteus pääsee rakenteeseen ja ehkäpä tiivistyy tuulensuojalevyn sisäpintaan.

• Rakentaja 2006

Tänä vuonna valmistuvassa, vielä keskeneräisessä Kastelli talossa on kaikki 25x100 lautatavara homeessa. Laudat ovat homehtuneet talven aikana, seinään pantaessa ne olivat kirkkaita ja puhtaita.

Pyydän muita Kastellin omistajia tarkastamaan talonsa. Tässäkin asiassa ryhmässä on voimaa, vaikkapa kanneasiassa.

• Hannu_Pentti

Nykyään on paljon hyviä medioita, joilla asialle saa LAAJAA julkisuutta.

- Lehdet, TV, ehkä joku kiinnostuu aiheesta
      - Perusta webbisivu, ilmaistakin saittitilaa on saatavilla. Hakuehdoiksi toimittajan nimi
      - YouTube. Tee mainosvideo
      - Karpo

Kaikki tietenkin omalla vastuulla. Jos asia on asinamukaisesti hoidettu, turhaan ei tietenkään saa hälyä nostaa.

• afla

Minkalaisen Kastellin myyjän kanssa on sopimus tehty? Olemme itse hetkellä "vielä" Kastellin puolella. Kenen kanssa ei kannata tehdä sopimusta? Olemme kyllä ottanut muualta tarjouksia.

• keskustelun seuraaja

Tällä homekeskustelulla näkyy olleen moninaisia vivahteita. Kaikille kuitenkin tiedoksi, että puutavara (pl.muottilaudat) kuivataan sahalla ennen toimitusta. Tavara siis lähtee sieltä eteenpäin kuivana ja paketoituna.

Tavaran ja rakenteiden rakennusaikaista suojausta tontilla taasen käsittelee mm. Rakennustieto julkaisuissaan.

• tuliko ratkaisuja

Mitenkäs on tämä asia edennyt?

• ihmetys....

Kyllä kaikki talopakettitoimittajat pitäs laittaa viivalle ja tutkia kenellä LAATU on ykkösasia? Tyytyväinen Klassikkotalon omistaja!

• Ä-tyyppi

Miten asia on edennyt? Onko korvauksia tullut?

• tulee meille

Olipas kivaa luettavaa, economy 103 toimitus tulee ens viikolla tänne Joensuun kupeelle. Tässähän ihan kämmenet alkaa hikoilla homeesta.. Tähän asti on kyl kaikki asiat toiminut niinkuin pitää, Kastelli on joustanut hyvin meidän tarpeisiin, esim keittiö pyöriteltiin mieleiseksi meille. Sanotaan et liike lähtee lantiosta, tai siis tässä tapauksessa kastellin myyjästä. Meille sattui niin hyvä ja sosiaalinen myyjä, et kaikki asiat on sujahtanu kohdalleen. Minusta on ainakin kivaa ku myyjä soittaa ilman mitään tärkeää tai ihmeellistä asiaa ja kyselee et mites menee, sataako, paistaako, katkeaako verisuoni päästä??? ym ei niin tärkeää, eli ihan joutavan päiväistä sosiaalista paskan jauhamista... ; ) Se on tietty kiinni sosiaalisesta kemiasta tää soittelu puolin ja toisin..
        Tässä vaiheessa pitää vielä olla positiivisella ja odottavalla kannalla, vai pitäisikö ottaa jo asenne: leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä..

Tää ei ollu maksettu mainos, vaan HENK.KOHT MIELIPIDE tänne negatiivisten kommenttien sekaan, tietty ei minua haittaa jos vaikka lounaan tai nesteellä kaffet sais tästä lausunnosta.. *vink vink* Ja jos jollain on jotain muristavaa/kysyttävää, meille voi tulla höpöttelee joutavia ja potkii sokkelia.. *sokkeli valmiiksi päivässä, aika luksusta*

Nii, siitä puutavarasta, hmm, jos se nyt homehtuu, ilman maalaisjärjellistä selitystä normaalilla säilytyksellä. Pitää varmaan istuu sokkelin kulmalle miettii kummasta kädestä viiltää ranteen ensin auki.. Puuta hakataan ympäri vuoden, kesällä hommassa mukana kantokäsittelyaineet, prkl mie tiedän, vaikka sanonta kuuluu,
        (mie oon mies, miun ei tarvii tietää)
        *hommaa seuranneena perhepiirissä monta vuotta.*

*mikä ei tapa, se vituttaa*

• Rak.ins2
        tulee meille kirjoitti:

Olipas kivaa luettavaa, economy 103 toimitus tulee ens viikolla tänne Joensuun kupeelle. Tässähän ihan kämmenet alkaa hikoilla homeesta.. Tähän asti on kyl kaikki asiat toiminut niinkuin pitää, Kastelli on joustanut hyvin meidän tarpeisiin, esim keittiö pyöriteltiin mieleiseksi meille. Sanotaan et liike lähtee lantiosta, tai siis tässä tapauksessa kastellin myyjästä. Meille sattui niin hyvä ja sosiaalinen myyjä, et kaikki asiat on sujahtanu kohdalleen. Minusta on ainakin kivaa ku myyjä soittaa ilman mitään tärkeää tai ihmeellistä asiaa ja kyselee et mites menee, sataako, paistaako, katkeaako verisuoni päästä??? ym ei niin tärkeää, eli ihan joutavan päiväistä sosiaalista paskan jauhamista... ; ) Se on tietty kiinni sosiaalisesta kemiasta tää soittelu puolin ja toisin..
        Tässä vaiheessa pitää vielä olla positiivisella ja odottavalla kannalla, vai pitäisikö ottaa jo asenne: leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä..

Tää ei ollu maksettu mainos, vaan HENK.KOHT MIELIPIDE tänne negatiivisten kommenttien sekaan, tietty ei minua haittaa jos vaikka lounaan tai nesteellä kaffet sais tästä lausunnosta.. *vink vink* Ja jos jollain on jotain muristavaa/kysyttävää, meille voi tulla höpöttelee joutavia ja potkii sokkelia.. *sokkeli valmiiksi päivässä, aika luksusta*

Nii, siitä puutavarasta, hmm, jos se nyt homehtuu, ilman maalaisjärjellistä selitystä normaalilla säilytyksellä. Pitää varmaan istuu sokkelin kulmalle miettii kummasta kädestä viiltää ranteen ensin auki.. Puuta hakataan ympäri vuoden, kesällä hommassa mukana kantokäsittelyaineet, prkl mie tiedän, vaikka sanonta kuuluu,

jos se on kaadettu kasvuaikana, eikä sitä ole homesuojattu. Tietysti pikainen koneellinen kuivaus estää homehtumista, mutta harvemmin sitäkään maltetaan tehdä kunnolla, kun kuivaaminen maksaa paljon. Itsellä on kokemusta siitä, että puu saattaa homentua räystään alla vasta vuosien kuluttua, mikäli syksy on siihen otollinen, eli pitkä , lämmin ja märkä. Talvella kaadettu puu säilyy huomattavasti paremmin ilman homesuojausta.

Todennäköisesti tuossa alkuperäisessä tapauksessa oli kesällä kaadetun huonosti kuivatun puutavaran toimittaminen talotehtaalle.

• Heh heh vitsin murjasit
        tulee meille kirjoitti:

Tuskinpa provikkapalkkainen myyjä paljon perään soittelee sen jälkeen kun kauppa on tehty, joten tää oli taas näitä: maksettuja mainoksia...

• ylämyllylle
        Heh heh vitsin murjasit kirjoitti:

Tuskinpa provikkapalkkainen myyjä paljon perään soittelee sen jälkeen kun kauppa on tehty, joten tää oli taas näitä: maksettuja mainoksia...

En oo saanu vielä mainoksesta edes kahvia, puhumattakaan lounaasta!! Katsotaan miten käy.. Jos soittelu/ yhteyden pito loppuu, pitää pistää torppa myyntiin, katkeroitua ja viiltää ranteet auki.. johan se mökki on kerinnyt homehtua siihen mennessä *nauraa*

• ylämyllylle
        Heh heh vitsin murjasit kirjoitti:

hitto, mie hokasin et oon jo ajat sit tehny kaupat ko. talosta ja vielä yhteys toimii..

se mikä ei tapa, vituttaa

• asia etenee?

Onko ratkaisua löytynyt?

Omiin kokemuksiin perustuen väitän, että puutavara on ollut huonoa. Meilläkin yksi nippu homehtui pressujen alle muutamassa päivässä. Vieressä ollut samanlainen pino eri toimittajalta ei ollut moksiskaan, ja edelleen siitä pinosta jäljelle jäneet laudankappaleet ovat hyvässä kunnossa, vaikka ovat taivasalla polttopuupinossa.

Minun mielestä Kastellin kuuluu hoitaa asia kuntoon. Järkyttävää kun vastuu loppuu siihen että materiaali on toimitettu pihalle ja naulattu kasaan ja maksu saatu.

• kastellirakentaja

En ole pariin vuoteen seuraillut täällä keskusteluja ja nyt täältä löytyy oma kirjoitukseni vuosien takaa.Asia meni loppupelissä kuluttajavalituslautakuntaan jossa Kastelli velvoitettiin maksamaan 3000 euroa jonka Kastelli kyllä heti maksoi.Pieni summa kaikista menoeristä ja vaivasta mutta pidän itseäni voittajana tässä asiassa.Tavarantarkastajan lausunnolla oli iso osa päätöksessä ja sen lausunnon olin kyseenalaistanut jo aiemmin.Vantaalla oli toinen vastaava tapaus samoihin aikoihin, sen kohtalosta en sitten tiedä.Siellä tavarantarkastaja,joka oli homeasioihin perehtynyt diplomi-inssi,totesi että vika oli puutavarassa.Mun osalta juttu on nyt loppuunkäsitelty.

Kastellirakentaja

• mistermen
        kastellirakentaja kirjoitti:

En ole pariin vuoteen seuraillut täällä keskusteluja ja nyt täältä löytyy oma kirjoitukseni vuosien takaa.Asia meni loppupelissä kuluttajavalituslautakuntaan jossa Kastelli velvoitettiin maksamaan 3000 euroa jonka Kastelli kyllä heti maksoi.Pieni summa kaikista menoeristä ja vaivasta mutta pidän itseäni voittajana tässä asiassa.Tavarantarkastajan lausunnolla oli iso osa päätöksessä ja sen lausunnon olin kyseenalaistanut jo aiemmin.Vantaalla oli toinen vastaava tapaus samoihin aikoihin, sen kohtalosta en sitten tiedä.Siellä tavarantarkastaja,joka oli homeasioihin perehtynyt diplomi-inssi,totesi että vika oli puutavarassa.Mun osalta juttu on nyt loppuunkäsitelty.

Kastellirakentaja

Tämä esimerkki miten Kastelli on vastannut homekysymyksessä asiakkaalle on mielestäni ylimielistä suhtautumista maksajiin... Itse olin päätynyt Kastellin talopakettiin, oli mielikuva hyvä, mutta tämän kirjoittelun perusteella taidan etsiä ns. avamaimet käteen toimittajan, jotta ei tarvitse arpoa kenen vastuulla mikäkin osa rakentamisesta on... Kiitos avoimista ja rohkeista mielipiteistä!

• eteenpäin :)

Kastellirakentaja

taisit myydä sen homeasunnon kuplahintaan pois, kun asia on sun osalta nyt loppuunkäsitelty

• Ihimettelevä

Kastellirakentaja

Siis 3000 euroa korvausta siitä, että talon runkorakenteet ovat homeessa? Huh huh.

• näkyy laadussa

Kun tikkutoimittajat vetää hinan liian tiukalle niin sehän näkyy laadussa, Elementti toimittajiin nähden tikkutoimittajilla ei ole niin tasaisen laadukasta materiaalia vaan ostetaan kaikki mahdolliset pinon aluset. ostaa kannattaa kun halvalla saa.

• voi voi

Olipa taas kyllä tuulesta temmattu kommentti. Kuka tällaisia kommentteja oikein viljelee??? Vaikea uskoa, että joku tavallinen tallaaja joka ei ole missään tekemisissä talotehtaiden kanssa keksisi tällaisia. Tai ainakin ihmettelisin motiiveja.

• kun on aihetta
        voi voi kirjoitti:

Olipa taas kyllä tuulesta temmattu kommentti. Kuka tällaisia kommentteja oikein viljelee??? Vaikea uskoa, että joku tavallinen tallaaja joka ei ole missään tekemisissä talotehtaiden kanssa keksisi tällaisia. Tai ainakin ihmettelisin motiiveja.

Kun on aihetta kannattaa voivotellakkin, eipä ole elementtitoimittajista mainintaa että olisi kampe märkää paskaa jota ei ole kuivattu kunnolla. ja halvallahan sellainen pystytään myymään.
        Taidat olla itse tulitikkutehtailijoiden poikii.

• elementtikiihkoilija
        kun on aihetta kirjoitti:

Kun on aihetta kannattaa voivotellakkin, eipä ole elementtitoimittajista mainintaa että olisi kampe märkää paskaa jota ei ole kuivattu kunnolla. ja halvallahan sellainen pystytään myymään.
        Taidat olla itse tulitikkutehtailijoiden poikii.

Taidat olla aika monen kirjoituksen takana. Ainakin samanlaisia virheitä lauserakenteissa, kuin monessa muussakin Kastellia (& muita) mollaavassa viestissä. Jos sulla on kaupat vähissä, niin tässä sulle oiva neuvo. Lopeta tyhjä mustamaalaaminen, ota asiakaskontakteja ja kerro heille oman tuotteesi vahvuudet. Eli nyt vaan se luuri kouraan ja tapaamisia sopimaan! Voi olla, että joku päivä saatat saada jotain myytyä. Tsemiä kovasti!

• kiihkoilija-
        elementtikiihkoilija kirjoitti:

Taidat olla aika monen kirjoituksen takana. Ainakin samanlaisia virheitä lauserakenteissa, kuin monessa muussakin Kastellia (& muita) mollaavassa viestissä. Jos sulla on kaupat vähissä, niin tässä sulle oiva neuvo. Lopeta tyhjä mustamaalaaminen, ota asiakaskontakteja ja kerro heille oman tuotteesi vahvuudet. Eli nyt vaan se luuri kouraan ja tapaamisia sopimaan! Voi olla, että joku päivä saatat saada jotain myytyä. Tsemiä kovasti!

Mielenkiintoista nähdä kun selitykset loppuu miten ryhdytään mollaamaan täällä kirjoittajia, jos ja mikä huvittavinta tutkitaan jo kirjoitusvirheitä. Kyllä minuakin vituttaisi jos tuollaisia rekkuloita alkaisi tulla ja maine menisi, hyvä veto ruveta sitten vaan haukkumaan asiakasta- noin ongelmat taidetaan kastellilla hoitaa!

Ja toisekseen kaverihan on oikeassa jos on myyty paskaa on myyty.

• Kastellin rakentanut
        elementtikiihkoilija kirjoitti:

Ja edellisen viestin kirjoitti naispuolinen Kastelli-myyjä, arvaan...

Mitä sitten tulee Kastelliin omakohtaisen kokemuksen perusteella, niin virhe yritetään vierittää keinolla millä hyvänsä asiakkaan niskaan. Me kun täysin aiheellisesti reklamoimme, tuli Kastellilta paikanpäälle kaveri joka yritti etsiä (reklamaatioon kuulumattomia) virheitä tekemisistämme, vaan vetipä vesiperän, kun ei niitä löytänyt. Mutta yritystä oli siinä määrin, että tuskin oli ainutkertaista! Yrittämällä osoittaa asiakkaan tehneen virheen JOSSAIN Kastelli vierittää syytä asiakkaalle, mikä on ihan psykologista peliä. Virheelle osoitetaan eri syitä - asiakkaasta johtuvia tietysti - ja kokeillaan kerta toisensa jälkeen, josko jonkin niiden kohdalla asiakas saataisiin epäilemään virheen olleen sittenkin oma. Ja jos siinä onnistutaan, asiakas jättää asian sikseen. Ja on taatusti tehokasta!

• naurettavaa
        Kastellin rakentanut kirjoitti:

Ja edellisen viestin kirjoitti naispuolinen Kastelli-myyjä, arvaan...

Mitä sitten tulee Kastelliin omakohtaisen kokemuksen perusteella, niin virhe yritetään vierittää keinolla millä hyvänsä asiakkaan niskaan. Me kun täysin aiheellisesti reklamoimme, tuli Kastellilta paikanpäälle kaveri joka yritti etsiä (reklamaatioon kuulumattomia) virheitä tekemisistämme, vaan vetipä vesiperän, kun ei niitä löytänyt. Mutta yritystä oli siinä määrin, että tuskin oli ainutkertaista! Yrittämällä osoittaa asiakkaan tehneen virheen JOSSAIN Kastelli vierittää syytä asiakkaalle, mikä on ihan psykologista peliä. Virheelle osoitetaan eri syitä - asiakkaasta johtuvia tietysti - ja kokeillaan kerta toisensa jälkeen, josko jonkin niiden kohdalla asiakas saataisiin epäilemään virheen olleen sittenkin oma. Ja jos siinä onnistutaan, asiakas jättää asian sikseen. Ja on taatusti tehokasta!

Täällä epätoivoiset elementtimyyjät mollaa parempiaan.Ala-arvoista.

• Pelle Peloton
        naurettavaa kirjoitti:

Miten muka risukasatoimitus on parempi kuin tehdastekoinen elementti?

• ylämyllylle
        Pelle Peloton kirjoitti:

Miten muka risukasatoimitus on parempi kuin tehdastekoinen elementti?

no niin, nyt on economy 103 viittä vaille toimitettuna muutamaa viikkoa vaille valmis. Ja sen verran puutavarasta että ei oo homeisia kalikoita näkyny meillä. Oma 22x100 nipun jämä on homeessa, ku on ollu koko syksyn ilman peittoo pihalla.. Kastellin toimittamaa lankkua ym on pihalla sateessa odottamassa sthil sahan hellää hipaisua ja pääsyä pinon kautta tiilerin lyydiaan, eikä nekään oo homeessa.. (on muute piru hyvä uuni, ainakin alkuun kokeiltuna)

*taitaa olla varastoinnista kiinni puun homehtuminen*

Asennusporukka sattui meille todella hyvä, kiitos edelleen K&N: pojat!!
        Tavoite oli jouluksi kotiin ja se näyttää toteutuvan reippaasti.

• Arvaappa kuka
        naurettavaa kirjoitti:

Kato peliin ja käy kusella.

• tuunari_mikko

Mitä ihmettä muuten tekee homeisella paketilla? Kun kastelli on lähinnä puuosatoimitus, niin mitä ihmettä tekee koko paketilla, jos sen puut on homeessa?

Kaatikselle koko roska...

• lauripee

Huhtikuussa tilaamani kastellin "paketin" puutavarat näyttivät olevan ihan ok laatuisia ja kosteusmittarillani (gann) en löytäntyt yli 18% lukemia (>22 hälyttävä)

• perunakellari

käsittele puutavara jollakin homeenpoistoaineella vaikka pureairilla.

• Rak INS

Hei,
      Olen valvonut joskus myös kastellitaloja. Kuten muitakin puutaloja. Itse en ikinäpäivänä rakenna puutaloa:)

Taas yksi esimerkki;)

• vaihtua

tyhjäntoimittaja rakennusinsinööriksi :) Taas yksi esimerkki palstan huuhaaviesteistä.

• Mikuski
        vaihtua kirjoitti:

tyhjäntoimittaja rakennusinsinööriksi :) Taas yksi esimerkki palstan huuhaaviesteistä.

Hirveä juttu kokonaisuudessaan. On niin suuret rahat talopaketissa kiinni että ei uskaltaisi ottaa Kastellin pakettia kun on niin monet kommentit negatiivisia täällä. Tosin en valitsisi muutamaa muutakaan. Pitää ostaa talo valmiina ja vaatia kuntotutkimukset niin ei tule yllätyksiä.

• Kulutuspinta
        Mikuski kirjoitti:

Hirveä juttu kokonaisuudessaan. On niin suuret rahat talopaketissa kiinni että ei uskaltaisi ottaa Kastellin pakettia kun on niin monet kommentit negatiivisia täällä. Tosin en valitsisi muutamaa muutakaan. Pitää ostaa talo valmiina ja vaatia kuntotutkimukset niin ei tule yllätyksiä.

Homerakentamisen syitä:
        - Perustukset väärin tehty.
        - Salaojat väärin tehty ja virheellisesti piirustuksissa ja varsinkin Uponorin ohjeissa.
        - Materiaalit jo valmiiksi homeessa, kuten kesällä kaadetut puut, tukinpää homehtuu tunnissa.
        - Villat kastuu viimeistään seinässä ja katoissa, viikkotolkulla vesisateiden armoilla.
        - Pullotalot puhaltaa kuitenkin pienistä reijistä asumiskosteudet eristeisiin.
        - Ullakkotiloja ei ole tuuletettu.
        - Vesikatto vuotaa.
        Huomaatko että vain vesi on homeen kasvun edellytys. Jos sitä asiaa ei oppilaitoksissa, rakennusfirmoissa ja yleisesti ymmärretä, niin TEHDÄÄN JA KORJATAAN, siinähän se nuoruus hupenee.

• Kokenut rakentaja
        Kulutuspinta kirjoitti:

Homerakentamisen syitä:
        - Perustukset väärin tehty.
        - Salaojat väärin tehty ja virheellisesti piirustuksissa ja varsinkin Uponorin ohjeissa.
        - Materiaalit jo valmiiksi homeessa, kuten kesällä kaadetut puut, tukinpää homehtuu tunnissa.
        - Villat kastuu viimeistään seinässä ja katoissa, viikkotolkulla vesisateiden armoilla.
        - Pullotalot puhaltaa kuitenkin pienistä reijistä asumiskosteudet eristeisiin.
        - Ullakkotiloja ei ole tuuletettu.
        - Vesikatto vuotaa.
        Huomaatko että vain vesi on homeen kasvun edellytys. Jos sitä asiaa ei oppilaitoksissa, rakennusfirmoissa ja yleisesti ymmärretä, niin TEHDÄÄN JA KORJATAAN, siinähän se nuoruus hupenee.

Surullinen tapaus oli meidänkin Kastelli-työmaamme. Perheemme isä joutui kädestä pitäen opettamaan Kastellin asentajille, kuinka esimerkiksi ulkoverhous, lämpöeristys tai kattotiilet asennetaan oikein.

Kastelli-paketin materiaali oli suureksi osaksi sekundaa ja jopa kaatopaikkatavaraa. Ammattilaisen silmin sen onneksi tiesi - mutta miten käy niiden nuorten perheiden, jotka eivät ymmärrä rakentamisesta mitään? Voi, voi...

Kastelli ei sekundan tavaran vaihdoista asiallisesti keskustellut tai sopinut, vaan syytti asiakasta lähes kaikessa taivaan ja maan väliltä ja luisteli vastuustaan. Sellainen tyyli ei kauas pitkässä juoksussa kanna.

Emme voi valitettavasti suositella omien ja kuulemiemme asiakaskokemusten jälkeen Kastellia kenellekään. Onneksi sille on paljon parempia vaihtoehtoja.

• millä lailla
        Kokenut rakentaja kirjoitti:

Surullinen tapaus oli meidänkin Kastelli-työmaamme. Perheemme isä joutui kädestä pitäen opettamaan Kastellin asentajille, kuinka esimerkiksi ulkoverhous, lämpöeristys tai kattotiilet asennetaan oikein.

Kastelli-paketin materiaali oli suureksi osaksi sekundaa ja jopa kaatopaikkatavaraa. Ammattilaisen silmin sen onneksi tiesi - mutta miten käy niiden nuorten perheiden, jotka eivät ymmärrä rakentamisesta mitään? Voi, voi...

Kastelli ei sekundan tavaran vaihdoista asiallisesti keskustellut tai sopinut, vaan syytti asiakasta lähes kaikessa taivaan ja maan väliltä ja luisteli vastuustaan. Sellainen tyyli ei kauas pitkässä juoksussa kanna.

Emme voi valitettavasti suositella omien ja kuulemiemme asiakaskokemusten jälkeen Kastellia kenellekään. Onneksi sille on paljon parempia vaihtoehtoja.

Olisi kiva tietää millä lailla tavara on sekundaa? Eikös se ole pääosin puutavaraa?

• edellinen kirjoittaj
        millä lailla kirjoitti:

Olisi kiva tietää millä lailla tavara on sekundaa? Eikös se ole pääosin puutavaraa?

Toimitan monille muille talotehtaille puutavaraa ja ihmetyttää mitä sekundaa sinne kastellin pakettiin oikein laitetaan vai tarkoitatko vajaasärmää?

• mikä maksaa
        edellinen kirjoittaj kirjoitti:

Toimitan monille muille talotehtaille puutavaraa ja ihmetyttää mitä sekundaa sinne kastellin pakettiin oikein laitetaan vai tarkoitatko vajaasärmää?

Kastellin tarjouksissa on edelleen vastuu tuotteen suojauksesta tilaajalla. Miksi näin, eikö työmiehet itse osaa vastata lautojen suojauksesta? Ei, kyllä kysymys on juuri siitä, jos talo pystytyksen aikana tai varastoinnissa kastuu liiaksi, voidaan aina syyttää tilaajaa siitä ettei se ollut suojannut lautoja... kusetusta alusta sakkaa...

• melkein huijattu
        mikä maksaa kirjoitti:

Kastellin tarjouksissa on edelleen vastuu tuotteen suojauksesta tilaajalla. Miksi näin, eikö työmiehet itse osaa vastata lautojen suojauksesta? Ei, kyllä kysymys on juuri siitä, jos talo pystytyksen aikana tai varastoinnissa kastuu liiaksi, voidaan aina syyttää tilaajaa siitä ettei se ollut suojannut lautoja... kusetusta alusta sakkaa...

Tämähän on kuin Kastellin messumainos. kierrä kierrä,,, kaukaa..

• puu insinööri

kyllä ahneus näyttää voittavan kun ei kuivata puita kunnolla mul on kesällä tehty talli sieltä täältä läiskänen sisältä hyvä tuuletys on mut ku lankut kuivataa pinnasta vähä ja myyntii kyl tulee paskaa jälkikätee iha vitu sama kui säilyttää jos on ulkona ni home tulee mul o joka lanku väli auki ei mitää mahkua säilöö paremmin mut ei ne kuivu ulkona ku talvella kun on kuivaa !!!!!!! siinä ihmettelijöille syy on huono kuivaus jos ollenkaan kuivaan ei tartu homeet mut märkii ne hyppää!!!!"

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6133
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3396
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3315
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      265
      2052
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1636
    10. 6
      1398
    Aihe