En ymmärrä - PAPP-A ja hCG-B-V

apua tarvitseva

Äh... olen googlettanut ja googlettanut ja yrittänyt etsiä tietoa, mutta en vaan oikein ymmärrä. Voitteko auttaa...

Minulta otettiin veriseula viime viikolla ja tiistaina käydessäni neuvolalääkärillä sain myös vastaukset. ne olivat vain kirjekuoressa ja sanottiin että ota nämä sitten mukaasi kun menet nt-ultraan. Nt-ultra on ensi viikolla, kun raskaus on viikolla 12 4... No, riskihän lasketaan niskaturvotuksen ja noiden kahden arvon papp-a ja hcg-b:n perusteella ( sitten äidin ikä ) - sen olen ymmärtänyt, mutta nyt en tosiaan tajua, kun kaikkialla puhutaan vain MoM arvoista ja minun paperissa ei ole mitään sellaista merkintää! Vain ne absoluuttiset numeroarvot. :(. Olisi kiva saada vähän jotain osviittaa että onko arvot yhtään oikeat, tottakai ikä ja turvotus yhdessä tuovat sen lopullisen riskilukeman, mutta kun pitää vielä odottaa viikko :( ja tää on eka raskaus ja ikää on kummiskin 35-vuotta ja eli ikäriskikin on jo korkeampi.

Onko muille ilmoitettu niitä MoM-arvoja, vai saadaanko ne vasta ultrassa? Eri kunnilla on varmaan eri käytännöt, näin on Pirkanmaalla. Ihme että edes sain ajan nt-ultraan... se on nyt sitten toiseksi viimeisenä mahdollisena päivänä, ajat oli Tampereella niin varattuja :(.

Saadakseni jotain mielenrauhaa ( kun se nt-ultra meni niin pitkälle ) kävin varhaisraskauden ultrassa tiistaina yksityisellä... ja kyllähän se vauva näytti olevan ihan oikeassa paikassa ja ultran tehnyt gynekologi puhui minimaalisesta turvotuksesta, tosin mitään mittausta hän ei tehnyt koska olen kuitenkin kunnan tarjoamaan ultraan menossa.

Eli puuttuuko ne MoM-arvot ihan tarkoituksella tuosta lappusesta vai oliko kyseessä joku moka?? Lääkäri ei mitään sanonut, eikä neuvolantätikään, antoi vain kirjekuoren... olivat kyllä siitä ottaneet hb-lukeman ylös neuvolakorttiin eli olivat katsoneet arvojani... On niin inhottavaa odottaa vielä viikko :(( ja tiistain neuvolassa en osannut mitään kysyä kun en tiennyt edes että millainen lappunen siellä kirjekuoressa on sisällä.

6

20186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mom!

      Mom arvot ovat ne joihin peilataan. En osaa sanoa puuttuuko ne tarkoituksella, mutta riskisuhde lasketaan sitten varmaan kun olet käynyt nt-uä:ssä. Millaiset ne muut arvot ovat?

      • alkuper.

        Nii-in, niin olen nyt ymmärtänyt että ne mom-arvot on lukemat jotka on tärkeät, ei nuo absoluuttiset arvot ja mistään en niitä mom-arvoja näe :(. Arvot olivat papp-a 493 mU/l ja hcg-b 41 ug/l - osaakohan kukaan sanoa että onko ees yhtään normiarvoilta kuulostavia??


      • Alkuper.
        alkuper. kirjoitti:

        Nii-in, niin olen nyt ymmärtänyt että ne mom-arvot on lukemat jotka on tärkeät, ei nuo absoluuttiset arvot ja mistään en niitä mom-arvoja näe :(. Arvot olivat papp-a 493 mU/l ja hcg-b 41 ug/l - osaakohan kukaan sanoa että onko ees yhtään normiarvoilta kuulostavia??

        No, tässä kun olen koko illan surffannut netissä, niin löysin Verneri.netistä lääkärin vastauksen jossa luki että papp-a arvo ( joka oli kysyjällä 779 ja minulla vain 493 ) oli matala, ja se tietää suurentunutta donw-riskiä. Nyt on mieli tositosi maassa... niskaturvotuksestahan ei vielä tiedä, mutta ei tuo luku hyvältä näytä :(:(. Hcg-b sentään vissiin on suhteellisen normaali, kai... en tiedä sitäkään. Nyt on ihan itkuinen olo :(:(


      • .................
        Alkuper. kirjoitti:

        No, tässä kun olen koko illan surffannut netissä, niin löysin Verneri.netistä lääkärin vastauksen jossa luki että papp-a arvo ( joka oli kysyjällä 779 ja minulla vain 493 ) oli matala, ja se tietää suurentunutta donw-riskiä. Nyt on mieli tositosi maassa... niskaturvotuksestahan ei vielä tiedä, mutta ei tuo luku hyvältä näytä :(:(. Hcg-b sentään vissiin on suhteellisen normaali, kai... en tiedä sitäkään. Nyt on ihan itkuinen olo :(:(

        Mulle ainakin sanottiin, että näin katsomalla ei luvut sano juuri mitään. Hyvä on, että luvut ovat kaukana toisistaan.

        Mulla luvut olivat

        PAPPA-A 219 mU/L
        hCGb 20 ng/mL

        näistä luvuista kone laski sitten nen MoM arvot. Minäkin olen pirkanmaalainen ja sain Terveystalolta np-ultran yhteydessä paperitulosteen missä kaikki arvot näkyvät.

        Hauskaa odotusta ja rauhoitu. Mulla on mennyt tässä raskaudessa moni asia pieleen ja kaikenmaailman ongelmia on ollut, mutta yritän olla liikaa hermoilematta. Mitenkään en itse pysty asioihin vielä vaikuttamaan vaikka niin toivoisinkin. Nyt yritän vaan ottaa rauhallisesti ja toivon, että kaikki menee hyvin.


      • jhjlullu
        Alkuper. kirjoitti:

        No, tässä kun olen koko illan surffannut netissä, niin löysin Verneri.netistä lääkärin vastauksen jossa luki että papp-a arvo ( joka oli kysyjällä 779 ja minulla vain 493 ) oli matala, ja se tietää suurentunutta donw-riskiä. Nyt on mieli tositosi maassa... niskaturvotuksestahan ei vielä tiedä, mutta ei tuo luku hyvältä näytä :(:(. Hcg-b sentään vissiin on suhteellisen normaali, kai... en tiedä sitäkään. Nyt on ihan itkuinen olo :(:(

        Äläs hyvä ihminen siellä vielä itke ollenkaan! Sulla on vain kaksi lukua paperilla ja nt-ultrakin vielä tekemättä. Siellä se luku sulle lasketaan ja muista, vääriä positiivisia tulee aika usein. Joten silloinkaan ei kannata vielä hermostua asiasta!


      • Alkuper.
        ................. kirjoitti:

        Mulle ainakin sanottiin, että näin katsomalla ei luvut sano juuri mitään. Hyvä on, että luvut ovat kaukana toisistaan.

        Mulla luvut olivat

        PAPPA-A 219 mU/L
        hCGb 20 ng/mL

        näistä luvuista kone laski sitten nen MoM arvot. Minäkin olen pirkanmaalainen ja sain Terveystalolta np-ultran yhteydessä paperitulosteen missä kaikki arvot näkyvät.

        Hauskaa odotusta ja rauhoitu. Mulla on mennyt tässä raskaudessa moni asia pieleen ja kaikenmaailman ongelmia on ollut, mutta yritän olla liikaa hermoilematta. Mitenkään en itse pysty asioihin vielä vaikuttamaan vaikka niin toivoisinkin. Nyt yritän vaan ottaa rauhallisesti ja toivon, että kaikki menee hyvin.

        Mieli on vähän rauhoittunut... nuo ovat tosiaan vain lukuja paperilla ja MoM-arvothan sitten antavat sen lopullisen tuloksen. ja jos jotain onkin niin vääriäkin hälyjä tulee, joten pitää vaan odottaa mitä tuleman pitää. Raskaus on muuten sujunut hyvin ja raskauduinkin helposti joten tottakai sitä nyt sitten ajattelee että kyllähän jonkin asian pitää mennä pieleen kun tähän asti on saanut olla vailla suurempaa murhetta :(

        Kiitos vielä kerran... odotellaan nyt sitten vaan sitä np-ultraa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2468
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2230
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2059
    5. 173
      1876
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      43
      1865
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1548
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe