Nenäleikkauksen jälkeen

kesää09

Kolmisen viikkoa nenäleikkauksesta. Kertokaa kokeneet, kuinka paljon turvotusta teillä oli vielä tässä vaiheessa vai oliko kaikki turvotus jo poissa? Itsellä nenän pää vielä aika turpean näköinen. Olisi hyvä, JOS turvotus tästä vähän laskisi.

62

7715

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällä kyselee

      kyselisin uteliaana, että tehtiinkö sinulle pelkkä nenänpään muokkausta vai kajottiinko yhtään myös luuhun? Anteeksi, etten vielä voi sanoa kokemuksesta mitään, sillä leikkaukseni vasta lähestyy.

      • nenätyttö

        sinänsä en olisi huolissani tuosta turvotuksesta. Oma plastiikkakirurgini on ohjeistanut minua tulevaa varten ja hän korosti, että pahin turvotus laskee kuukauden sisällä, mutta lievän turvotuksen olemassolo on täysin potilaskohtaista, eli voi säilyä pitkään, mutta yleensä sitä ei silloin huomaa kuin potilas itse ja kirurgi, esim. ulkopuoliset eivät huomaa sitä häiritsevästi. Tämän vuoksi usein korostetaankin, että nenäoperaation lopullista tulosta voidaan arvioida vasta noin puolen vuoden - vuoden kuluttua.
        Turvotusta tulee seurata; mikäli turvotuksessasi on epätyypillisiä piirteitä, jos joku kohta on arka, punertava tms., silloin täytyy epäillä tulehdusta, mutta normaali pehmytkudosturvotus kuuluu nenäleikkauksen jälkeiseen tilaan. Itse kuitenkin kävisin ehkä näyttämässä turvotuksen astetta omalle lääkärilleni, sehän kuuluu tuohon jälkitarkastusrumbaan. Olet varmaan käynyt ainakin jo ensimmäisellä jälkikäynnillä, kun tikit on poistettu ja nenää teipattu?


      • kesää09
        nenätyttö kirjoitti:

        sinänsä en olisi huolissani tuosta turvotuksesta. Oma plastiikkakirurgini on ohjeistanut minua tulevaa varten ja hän korosti, että pahin turvotus laskee kuukauden sisällä, mutta lievän turvotuksen olemassolo on täysin potilaskohtaista, eli voi säilyä pitkään, mutta yleensä sitä ei silloin huomaa kuin potilas itse ja kirurgi, esim. ulkopuoliset eivät huomaa sitä häiritsevästi. Tämän vuoksi usein korostetaankin, että nenäoperaation lopullista tulosta voidaan arvioida vasta noin puolen vuoden - vuoden kuluttua.
        Turvotusta tulee seurata; mikäli turvotuksessasi on epätyypillisiä piirteitä, jos joku kohta on arka, punertava tms., silloin täytyy epäillä tulehdusta, mutta normaali pehmytkudosturvotus kuuluu nenäleikkauksen jälkeiseen tilaan. Itse kuitenkin kävisin ehkä näyttämässä turvotuksen astetta omalle lääkärilleni, sehän kuuluu tuohon jälkitarkastusrumbaan. Olet varmaan käynyt ainakin jo ensimmäisellä jälkikäynnillä, kun tikit on poistettu ja nenää teipattu?

        tikit poistettiin viikko leikkauksen jälkeen, sen jälkeen en ole käynyt lääkärin luona... - Mulla myös luuta viilailtiin.


      • nenätyttö
        kesää09 kirjoitti:

        tikit poistettiin viikko leikkauksen jälkeen, sen jälkeen en ole käynyt lääkärin luona... - Mulla myös luuta viilailtiin.

        Minullekin tulee luun viilausta. Ajattelisin, että ns. totaalileikkauksesta turvotus voi olla hiukan sitkeämpää, tämä on kuitenkin ihan oma ajatukseni. Ehkä iitse kävisin ihan vaan mielenrauhan vuoksi näyttämässä turvotusta lääkärilleni, käyntiä ei todennäköisesti edes laskutettaisiin. Uskon, että lääkärisi toteaa kaiken olevan kunnossa, mutta että tuo turvotus kuuluu nyt leikkauksen jälkitilaan. Tärkeää, että nenä ei ole mistään kohtaa tulehtuneen, kosketusaran oloinen.


      • kymysyss
        nenätyttö kirjoitti:

        Minullekin tulee luun viilausta. Ajattelisin, että ns. totaalileikkauksesta turvotus voi olla hiukan sitkeämpää, tämä on kuitenkin ihan oma ajatukseni. Ehkä iitse kävisin ihan vaan mielenrauhan vuoksi näyttämässä turvotusta lääkärilleni, käyntiä ei todennäköisesti edes laskutettaisiin. Uskon, että lääkärisi toteaa kaiken olevan kunnossa, mutta että tuo turvotus kuuluu nyt leikkauksen jälkitilaan. Tärkeää, että nenä ei ole mistään kohtaa tulehtuneen, kosketusaran oloinen.

        Kysyisin vielä tuosta viilauksesta tai sen lopputuloksesta, eli oletko tyytyväinen uuteen profiiliin, näyttääkö se kauniimmalta, onko olennaista muutosta aikaisempaan? Itselläni on vähän kyömyä ja niin kovasti odotan sitä hetkeä, kun saan katsoa peilistä ja sitä ei enää ole...


      • kesää09
        kymysyss kirjoitti:

        Kysyisin vielä tuosta viilauksesta tai sen lopputuloksesta, eli oletko tyytyväinen uuteen profiiliin, näyttääkö se kauniimmalta, onko olennaista muutosta aikaisempaan? Itselläni on vähän kyömyä ja niin kovasti odotan sitä hetkeä, kun saan katsoa peilistä ja sitä ei enää ole...

        no kyllä nenä tässä vaiheessa on kokonaan vielä tosi kosketusarka... Profiiliin olen tosi tyytyväinen.


      • nenätyttö
        kesää09 kirjoitti:

        no kyllä nenä tässä vaiheessa on kokonaan vielä tosi kosketusarka... Profiiliin olen tosi tyytyväinen.

        On varmaan täysin normaalia, että nenä on myös kosketusarka tässä vaiheessa, onhan luun viilaus jne. kuitenkin isohko toimenpide itse nenäluuhun. Mutta jos vähänkin huolettaa, ehkä olisi ongelmattominta joko käydä tai arkipäivänä soittaa omalle nenälääkärille, hän tietää, miten nenän kuuluu reagoida tässä vaiheessa. Saat heti huolen pois.


      • kesää09
        nenätyttö kirjoitti:

        On varmaan täysin normaalia, että nenä on myös kosketusarka tässä vaiheessa, onhan luun viilaus jne. kuitenkin isohko toimenpide itse nenäluuhun. Mutta jos vähänkin huolettaa, ehkä olisi ongelmattominta joko käydä tai arkipäivänä soittaa omalle nenälääkärille, hän tietää, miten nenän kuuluu reagoida tässä vaiheessa. Saat heti huolen pois.

        ... no, totta kai voin käydä lääkärillä. Mä nyt vaan olisin kaivannut _saman kokeneiden_ kokemuksia, miten asia heillä meni, oliko tässä vaiheessa turvotusta ja miten myöhemmin muotoutui. Mut kiitos vaan kommenteista.


      • Nokkanen

        Hei mulla 2 vk vasta ja kyllä nenä on turvonnut.. Kuinkakohan kauan sitä en tiedä ...... Olisi hyvä jos kesäksi laskisi, jos jollain kokemusta kertokaa, mulla viilattiin luuta


    • olivia.

      Kenellä kävit, kiinnostaisi tietää kun olen itsekkin suunnittelemassa toista operaatiota riittämättömän leikkauksen jälkeen

      • konkkis

        heip!kenellä kävit leikkauksessa? leikkasiko kirurgi toiveittesi mukaisesti vai jäikö epäselväksi minkälaisen nenän halusit?


      • nenätyttö
        konkkis kirjoitti:

        heip!kenellä kävit leikkauksessa? leikkasiko kirurgi toiveittesi mukaisesti vai jäikö epäselväksi minkälaisen nenän halusit?

        Konkkis hei, leikataanko sinulta pian, jo ennen kesää vai kesän jälkeen? Itselläni taitaa mennä kesän jälkeen.


      • konkkis
        nenätyttö kirjoitti:

        Konkkis hei, leikataanko sinulta pian, jo ennen kesää vai kesän jälkeen? Itselläni taitaa mennä kesän jälkeen.

        Heip!nyt on käyty leikkauksessa ja nenä vielä paketissa.kipua ei ole ollut lainkaan vaikka viilattiin paljon luuta sekä lyhennettiin/madallettiin nenää muutenkin.väliseinä oikaistiin myös.huomenna näen vasta lopullisen tuloksen.


      • jesjessss
        konkkis kirjoitti:

        Heip!nyt on käyty leikkauksessa ja nenä vielä paketissa.kipua ei ole ollut lainkaan vaikka viilattiin paljon luuta sekä lyhennettiin/madallettiin nenää muutenkin.väliseinä oikaistiin myös.huomenna näen vasta lopullisen tuloksen.

        Kiva kuulla, sinulla siis lienee ollut vähän sama ongelma kuin minulla, jos vähän madallettiin ja pienennettiin kokonaisuutta, plus varmaan vähän nenänpäätä muotoiltiin. Oletkohan siis konkkis? Varmasti tulos on parempi kuin ennen leikkausta, kaikkea hyvää nyt jatkoon, olisi kiva kuulla kun saat nenäsi paketista, jos haluaisit välillä raportoida, miltä nenä näyttää jne. Itse menen kesän jälkeen, nyt olen ruvennut siihen jo henkisesti valmistumaan, vähän pelottaa kuitenkin vielä.


      • nenätyttö
        konkkis kirjoitti:

        Heip!nyt on käyty leikkauksessa ja nenä vielä paketissa.kipua ei ole ollut lainkaan vaikka viilattiin paljon luuta sekä lyhennettiin/madallettiin nenää muutenkin.väliseinä oikaistiin myös.huomenna näen vasta lopullisen tuloksen.

        hei konkkis, olitko nukutuksessa ja onko profiili nyt pehmeämpi?


      • nenätyttö
        konkkis kirjoitti:

        Heip!nyt on käyty leikkauksessa ja nenä vielä paketissa.kipua ei ole ollut lainkaan vaikka viilattiin paljon luuta sekä lyhennettiin/madallettiin nenää muutenkin.väliseinä oikaistiin myös.huomenna näen vasta lopullisen tuloksen.

        Onko sinulla vielä mustelmia näkyvissä? Itse laskeskelen, että miten pitkään itse mustelmia näkyy, kun on luuta viilattu. Eli alkaako hälvenemään esim. 2 viikon kuluttua?


    • Neekerin nenä

      Hei! Minä taas en halunnut luuhun koskettavan, vaan tyydyin pelkkiin "maxi"sierainten pienennykseen. Olin leikkauksessa vuosi sitten ja nenä on nyt lopullisessa muodossaan. Mielestäni sieraimet olivat alussa pienemmät, eli ovat himpun verran ottaneet takaisin entisen tyyppistä linjaa (pyöreä). Kuitenkin olen ERTTÄIN TYYTYVÄINEN lopputulokseen. Edes oma isäni eikä sisareni huomanneet muutosta, joka kertoo, että kirurgi teki homman luonnollisen näköiseksi. Kuitenkin, kun katson vanhaa kuvaani, muutos on TOSI SUURI. Uusi nenäni on tuntunut omalta alusta lähtien!!

      • nenäleikkaukseen

        Kenellä kävit ja paljon oli hintaa?


      • konkkis
        nenäleikkaukseen kirjoitti:

        Kenellä kävit ja paljon oli hintaa?

        Heip!nenä on vielä turvonneen näköinen ja kova.mustelmia on vielä silmien alla(10pv leikauksesta).profiili parani huomattavasti ja eron entiseen kyllä huomaa.ennen leikkausta kannattaa varmistaa että lääkäri on varmasti ymmärtänyt minkälaisen nenän haluat.lääkärini näytti kirjasta suht samanlaisen nenän kuin itselläni ja minkälaisen siitä saa leikattua.leikkaus kesti 4h ja sujui ongelmitta. kannattaa pyytää pahoinvointiin lääkitys valmiiksi.heräsin nukutuksesta nopeasti ja olo oli hyvä eikä kipuja nenässä ollut.kurkku oli ainoastaan kipeä,mutta veden juonti auttoi.itse meinasin perua koko homman kun rupesi jännittämään.onneksi en perunut. pitkä kyömyinen nenäni oli niin huomiota herättävä,että kaupassa monesti huomasi aikuistenkin "salaa"katsovan.lapset kommentoi ääneen varsinkin kassa jonossa.onneksi lapseni eivät tätä perintönenää kanna.ihan pienen "vian"vuoksi en leikkaukseen menisi,koska persoonallinen nenä on hieno


      • nenätyttö
        konkkis kirjoitti:

        Heip!nenä on vielä turvonneen näköinen ja kova.mustelmia on vielä silmien alla(10pv leikauksesta).profiili parani huomattavasti ja eron entiseen kyllä huomaa.ennen leikkausta kannattaa varmistaa että lääkäri on varmasti ymmärtänyt minkälaisen nenän haluat.lääkärini näytti kirjasta suht samanlaisen nenän kuin itselläni ja minkälaisen siitä saa leikattua.leikkaus kesti 4h ja sujui ongelmitta. kannattaa pyytää pahoinvointiin lääkitys valmiiksi.heräsin nukutuksesta nopeasti ja olo oli hyvä eikä kipuja nenässä ollut.kurkku oli ainoastaan kipeä,mutta veden juonti auttoi.itse meinasin perua koko homman kun rupesi jännittämään.onneksi en perunut. pitkä kyömyinen nenäni oli niin huomiota herättävä,että kaupassa monesti huomasi aikuistenkin "salaa"katsovan.lapset kommentoi ääneen varsinkin kassa jonossa.onneksi lapseni eivät tätä perintönenää kanna.ihan pienen "vian"vuoksi en leikkaukseen menisi,koska persoonallinen nenä on hieno

        Ymmärrän ihan täysin mitä tarkoitat, eli nenäsi oli hiukan liikaa huomiota herättävä. Vähän sama itselläni, sinänsä kyömy ei ole kovin iso, mutta nenäni on kaiken kaikkiaan aika kookas kokonaisuudessaan ja kaiken lisäksi päässä on vielä pottu, eli nenässä on kokoa, kyömyä ja pottua, mikä tekee siitä vähän liian "persoonallisen". Itse olen samoilla linjoilla eli en lähtisi leikkauslinjalle, jos nenäni sopisi kasvoihini. Se on kuitenkin ollut aina eri paria kuin esim. silmäni, suuni jne., joten nyt on jo pakko tehdä asialle jotain.
        Aivan, lääkärille on hyvä tehdä tarkkaan selväksi se, mitkä olisi ne omat tavoitteet/ihanteet nenän suhteen, sillä tavalla lääkäri kykenee itse arvioimaan, kyetäänkö tätä tavoitetta edes tavoittelemaan. Sillä tavalla voidaan jo lähtökohtaisesti karsia tilanne, jossa potilaalla olisi epärealistiset odotukset.


      • nenätyttö
        nenätyttö kirjoitti:

        Ymmärrän ihan täysin mitä tarkoitat, eli nenäsi oli hiukan liikaa huomiota herättävä. Vähän sama itselläni, sinänsä kyömy ei ole kovin iso, mutta nenäni on kaiken kaikkiaan aika kookas kokonaisuudessaan ja kaiken lisäksi päässä on vielä pottu, eli nenässä on kokoa, kyömyä ja pottua, mikä tekee siitä vähän liian "persoonallisen". Itse olen samoilla linjoilla eli en lähtisi leikkauslinjalle, jos nenäni sopisi kasvoihini. Se on kuitenkin ollut aina eri paria kuin esim. silmäni, suuni jne., joten nyt on jo pakko tehdä asialle jotain.
        Aivan, lääkärille on hyvä tehdä tarkkaan selväksi se, mitkä olisi ne omat tavoitteet/ihanteet nenän suhteen, sillä tavalla lääkäri kykenee itse arvioimaan, kyetäänkö tätä tavoitetta edes tavoittelemaan. Sillä tavalla voidaan jo lähtökohtaisesti karsia tilanne, jossa potilaalla olisi epärealistiset odotukset.

        Anteeksi vielä, mutta onko mustelmat vielä kovin voimakkaat, eli laskeskelen, että kykenisinkö noin parin viikon kuluttua jollainlailla menemään töihin? Nimenomaan, että pahimmat näkyvimmät mustelmat olisivat pois, ettei joku luulisi, että minua on joku lyönyt.


      • nenuliini
        konkkis kirjoitti:

        Heip!nenä on vielä turvonneen näköinen ja kova.mustelmia on vielä silmien alla(10pv leikauksesta).profiili parani huomattavasti ja eron entiseen kyllä huomaa.ennen leikkausta kannattaa varmistaa että lääkäri on varmasti ymmärtänyt minkälaisen nenän haluat.lääkärini näytti kirjasta suht samanlaisen nenän kuin itselläni ja minkälaisen siitä saa leikattua.leikkaus kesti 4h ja sujui ongelmitta. kannattaa pyytää pahoinvointiin lääkitys valmiiksi.heräsin nukutuksesta nopeasti ja olo oli hyvä eikä kipuja nenässä ollut.kurkku oli ainoastaan kipeä,mutta veden juonti auttoi.itse meinasin perua koko homman kun rupesi jännittämään.onneksi en perunut. pitkä kyömyinen nenäni oli niin huomiota herättävä,että kaupassa monesti huomasi aikuistenkin "salaa"katsovan.lapset kommentoi ääneen varsinkin kassa jonossa.onneksi lapseni eivät tätä perintönenää kanna.ihan pienen "vian"vuoksi en leikkaukseen menisi,koska persoonallinen nenä on hieno

        Kiitos kun kerroit kokemuksestasi, Konkkis! Olen itsekin menossa leikkaukseen ja kaikki tällainen tieto on nyt kullan arvoista.

        Murrettiinko sinulla luuta vai riittikö luun viilaus?

        Minusta on muuten kurjaa, että aina kun täällä netissä nenäleikkaus puheeksi tulee, joukossa on aina muutama tuomitseva ihminen joka ihmettelee miten kukaan voi mennä leikkaamaan nenäänsä ja voi sentään, persoonalliset nenäthän ovat tosi upean näköisiä, jne. Mutta kuitenkin nämä samat ihmiset saattavat olla juuri niitä jotka salaa tiirailevat kanssaihmisten persoonallisia neniä kaupassa ja miettivät että onneksi heillä ei sentään itsellään tuollaista ole...

        Täytyy muuten myöntää että olen joskus itsekin tiiraillut toisten isoja neniä, mutta se johtuu siitä että tunnen suurta hengenheimolaisuutta heitä kohtaan, kun itselläkin on iso ja persoonallinen nenä :) Ja varsinkin nyt kun oma leikkaus on edessäpäin niin asia tietysti pyörii mielessä jatkuvasti.


      • nenätyttö
        nenuliini kirjoitti:

        Kiitos kun kerroit kokemuksestasi, Konkkis! Olen itsekin menossa leikkaukseen ja kaikki tällainen tieto on nyt kullan arvoista.

        Murrettiinko sinulla luuta vai riittikö luun viilaus?

        Minusta on muuten kurjaa, että aina kun täällä netissä nenäleikkaus puheeksi tulee, joukossa on aina muutama tuomitseva ihminen joka ihmettelee miten kukaan voi mennä leikkaamaan nenäänsä ja voi sentään, persoonalliset nenäthän ovat tosi upean näköisiä, jne. Mutta kuitenkin nämä samat ihmiset saattavat olla juuri niitä jotka salaa tiirailevat kanssaihmisten persoonallisia neniä kaupassa ja miettivät että onneksi heillä ei sentään itsellään tuollaista ole...

        Täytyy muuten myöntää että olen joskus itsekin tiiraillut toisten isoja neniä, mutta se johtuu siitä että tunnen suurta hengenheimolaisuutta heitä kohtaan, kun itselläkin on iso ja persoonallinen nenä :) Ja varsinkin nyt kun oma leikkaus on edessäpäin niin asia tietysti pyörii mielessä jatkuvasti.

        Hei, itsekin odottelen leikkausta, se on kesän jälkeen. Sekä nenäluuta viilataan että paksua nenänpäätä muotoillaan. Itsellänikin tämä on pyörinyt jo viimeiset 5 kk mielessä, olen halunnut tottua ajatukseen, ja nyt tiedän aika tarkalleen mihin olen menossa ja valmis. Onhan tätä nenää kannettu jo vaikka kuinka kauan.


      • Tyytyväinen esteetikko
        nenäleikkaukseen kirjoitti:

        Kenellä kävit ja paljon oli hintaa?

        Savonlinnan Terveystalo ja Helena Puonti, hinta 2393e. Nyt tänä kesänä leikkautin samalla kirurgilla yläluomet sekä pyynnöstäni korjattiin toista sierainta, hinta 2129 e. SUOSITTELEN!


      • Nöpönenu
        Tyytyväinen esteetikko kirjoitti:

        Savonlinnan Terveystalo ja Helena Puonti, hinta 2393e. Nyt tänä kesänä leikkautin samalla kirurgilla yläluomet sekä pyynnöstäni korjattiin toista sierainta, hinta 2129 e. SUOSITTELEN!

        Sama paikka ja ihana lääkäri. Toisen sieraimen muotoilu. Nyt kuitenkin edelleen eriparia. Toinen kapeampi. Leikkauksesta kolme viikkoa ja leikattu puoli arka ja turvonnut koko nenä. En tiedä kannattiko. Tuntuu kohta, et olen yhtä nenää. Takana rhino septoplastia myös, koska nenäni korjattiin terveydellisistä syistä. Hengitys kulkee nyt. Mut vino se on ja harmittaa koko juttu


      • Nöpönenu

        Olen ilmaissut etten ole tyytyväinen tulokseen, koska sierainten muotoilulla piti juuri saada aikaan samanlaisuus ja nyt ne ovat kuten ennenkin. Toinen huomattavasti kapeampi ja pitempi toinen lyhyt ja pyöreä. Ahdistavaa ja rahaa meni. Yritin saada vielä yhteyttä mut ei ole vastannut soittopyyntööni.


    • wauziwau

      Hoitaminen lampulla auttaa!

    • NeitiNenä

      Minulle tehtiin kolme vuotta sitten leikkaus jossa muokattiin myös nenäluuta. Operaatio tehtiin Siluetissa Helsingissa ja kirurgi oli Matti, nyt en muista enää sukunimeä mutta hän on johtavia nenäkirurgeja Suomessa. Nenä oli turvonnut puolesta vuodesta vuoteen mikä oli kuulemma normaalia. Nyt kun katsoo valokuvia siltä ajalta, huomaa kuinka nenäni on pienempi kuin esim. kaksi vuotta sitten.

      Tosin nenänpään rusto on vieläkin hieman kovempaa kuin siellä missä sitä ei ole muokattu mutta se lienee asiaankuuluvaa. Tuskin se siitä pehmeneekään enää. Toisaalta muotokin on alkanu palautua lähelle sitä mikä se oli ennen leikkausta. Lääkärini sanoi, että nenä on yksi haasteellisimmista leikkauskohteista ja että rustolla on taipumus hakeutua vanhaan paikkaan takaisin (?). Silloin en oikein käsittänyt mitä hän tarkoitti mutta nyt olen huomannut sen, että nenäni on melko samanlainen kuin ennen leikkausta. Luuosa on tietenkin sellainen kuin miksi se muovattiin mutta rusto-osa on muuttunut vuosien saatossa.

      Olen silti edelleen tyytyväinen tulokseen :) Ihan heppoisin perustein en enää lähtisi sitä tekemään mutta hyvä kun tehtiin silloin niin ei toivottavasti enää tarvitsekkaan...

      • operaatiostani jo 15 v.

        Nenä rusto kovettuu hieman, mutta ei haittaa millään tavalla. Oma nekkuni oli n. puolen vuoden kuluttua leikkauksesta sellainen kuin se tulisi olemaan, niin kuin kirurgi kertoi. Nenääni "kavennettiin", sieraimia pienennettiin, luuhun ei koskettu. Aluksi se oli "oudon näköinen", liian kapea, mutta levisi sitten ihan sopusuhtaiseksi ja on pysynyt leikkausmuodossaan. Pääsin kompeksistani ! Kävin Helsingissä kuulema kokeneella nenäleikkauksista; on ollut eläkkeellä jo pitkään. Kirurgi kannattaa valita hyvin, itse en uskaltautuisi ulkomailla operaatioon. Tsemppiä kaikille !


      • leikkaamaton
        operaatiostani jo 15 v. kirjoitti:

        Nenä rusto kovettuu hieman, mutta ei haittaa millään tavalla. Oma nekkuni oli n. puolen vuoden kuluttua leikkauksesta sellainen kuin se tulisi olemaan, niin kuin kirurgi kertoi. Nenääni "kavennettiin", sieraimia pienennettiin, luuhun ei koskettu. Aluksi se oli "oudon näköinen", liian kapea, mutta levisi sitten ihan sopusuhtaiseksi ja on pysynyt leikkausmuodossaan. Pääsin kompeksistani ! Kävin Helsingissä kuulema kokeneella nenäleikkauksista; on ollut eläkkeellä jo pitkään. Kirurgi kannattaa valita hyvin, itse en uskaltautuisi ulkomailla operaatioon. Tsemppiä kaikille !

        Olen kuullut tuosta eläkkeelle jääneestä kirurgista ja kuulemma on hyvä työssään. Hän olisi ollut minun ainut toivoni nenäni kanssa (näin minulle sanottiin), mutta ei enää nykyisin tee leikkauksia. Harmi.


      • ex-potaatti
        leikkaamaton kirjoitti:

        Olen kuullut tuosta eläkkeelle jääneestä kirurgista ja kuulemma on hyvä työssään. Hän olisi ollut minun ainut toivoni nenäni kanssa (näin minulle sanottiin), mutta ei enää nykyisin tee leikkauksia. Harmi.

        Heippa kaikille!

        Oon 18-vuotias tyttö, ja kävin viime torstaina nenäleikkauksessa Klinikka 22:ssa, Kaarlo Sthålbergilla. Naama on kuín norsunperse, silmät muurautuneet umpeen, otsalohko turvonnut yhdessä nenän ja muun naaman kanssa.. mutta yhtä kaikki, kadu en yhtään! Leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa joka oli 2000 euroa halvempi kuin anestesialeikkauksessa, yhtään ei sattunut, itseasiassa nukuin melkein koko leikkauksen ajan! Lääkäri oli todella pätevä, ja sairaanhoitajat todella lämpimän oloisia. Sitäpaitsi kun lääkäri itse oli tehnyt mielestään kaikkensa, näytti hän nenää minulle peilistää ja kysyi, olenko tyytyväinen. Ja minä olin!
        minulla oli ennen kammottava perunanenä, leveä ja pyöreä, saaden pyöreät kasvoni näyttämään todella lapsenomaisilta. Kärkeä muotoiltiin, laitettiin rustosiirteitä, levennettiin ja korotettiin nenänselkää, sekä tehtiin pieni persoonallinen kyömy profiiliin(tiedän, ihmiset inhoavat niitä yleensä, minä pidän niistä!)
        Nyt vain odottelen turvotuksen laskemista ja sitä, että voin vihdoin ottaa nenäkorun ajattelematta koko ajan, että ihmiset kiinnittävät huomiota RUMAAN nenääni- nyt profiilini on kaunis :) Just do it! hyvää kesää kaikille!


      • nenätyttö
        ex-potaatti kirjoitti:

        Heippa kaikille!

        Oon 18-vuotias tyttö, ja kävin viime torstaina nenäleikkauksessa Klinikka 22:ssa, Kaarlo Sthålbergilla. Naama on kuín norsunperse, silmät muurautuneet umpeen, otsalohko turvonnut yhdessä nenän ja muun naaman kanssa.. mutta yhtä kaikki, kadu en yhtään! Leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa joka oli 2000 euroa halvempi kuin anestesialeikkauksessa, yhtään ei sattunut, itseasiassa nukuin melkein koko leikkauksen ajan! Lääkäri oli todella pätevä, ja sairaanhoitajat todella lämpimän oloisia. Sitäpaitsi kun lääkäri itse oli tehnyt mielestään kaikkensa, näytti hän nenää minulle peilistää ja kysyi, olenko tyytyväinen. Ja minä olin!
        minulla oli ennen kammottava perunanenä, leveä ja pyöreä, saaden pyöreät kasvoni näyttämään todella lapsenomaisilta. Kärkeä muotoiltiin, laitettiin rustosiirteitä, levennettiin ja korotettiin nenänselkää, sekä tehtiin pieni persoonallinen kyömy profiiliin(tiedän, ihmiset inhoavat niitä yleensä, minä pidän niistä!)
        Nyt vain odottelen turvotuksen laskemista ja sitä, että voin vihdoin ottaa nenäkorun ajattelematta koko ajan, että ihmiset kiinnittävät huomiota RUMAAN nenääni- nyt profiilini on kaunis :) Just do it! hyvää kesää kaikille!

        Ihana kuulla näin iloista palautetta, sillä itsekin olen menossa Kaarlolle. Jo suunnitteluvaiheessa minulle on tullut käsitys, että kyseessä on yksi pätevimpiä nenäkirurgeja, nimenomaan tuon eläkkeelle jääneen herran jälkeen.
        Eli joudun varautumaan siihen, että naamani on kuin pahoinpitelyn jälkeen, toivottavasti mustelmat eivät kestä enempää kuin noin 2 viikkoa. Minulla otetaan myös luuta pois, haluan pois kyömyä, jota minulla on. Mielenkiintoista kuulla, että joku ihminen on päinvastoin halunnut itselleen pienen kyömyn. Toisaalta on varmaan niin, että ne, joilla on pieni pyöreä, söpö nenä, haluavat siihen uljautta jonkinlaisella kyömyllä, kun taas ihmiset, kuten minä, jolla on ihan tarpeeksi tätä nenää, haluaa siitä pienen ja naisellisen. Itse olen aivan kypsä tähän klyyvariini...:-), mutta ihana kuulla, että olet todella tyytyväinen. Minuankin toivomuksiani tai tavoitteita Kaarlo on kuunnellut hyvin tarkkaan ja lukuisilta potilailtaan olen kuullut, että nenäoperaatioissa hän tekee poikkeuksellisen tarkkaa työtä.


      • Inbox
        ex-potaatti kirjoitti:

        Heippa kaikille!

        Oon 18-vuotias tyttö, ja kävin viime torstaina nenäleikkauksessa Klinikka 22:ssa, Kaarlo Sthålbergilla. Naama on kuín norsunperse, silmät muurautuneet umpeen, otsalohko turvonnut yhdessä nenän ja muun naaman kanssa.. mutta yhtä kaikki, kadu en yhtään! Leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa joka oli 2000 euroa halvempi kuin anestesialeikkauksessa, yhtään ei sattunut, itseasiassa nukuin melkein koko leikkauksen ajan! Lääkäri oli todella pätevä, ja sairaanhoitajat todella lämpimän oloisia. Sitäpaitsi kun lääkäri itse oli tehnyt mielestään kaikkensa, näytti hän nenää minulle peilistää ja kysyi, olenko tyytyväinen. Ja minä olin!
        minulla oli ennen kammottava perunanenä, leveä ja pyöreä, saaden pyöreät kasvoni näyttämään todella lapsenomaisilta. Kärkeä muotoiltiin, laitettiin rustosiirteitä, levennettiin ja korotettiin nenänselkää, sekä tehtiin pieni persoonallinen kyömy profiiliin(tiedän, ihmiset inhoavat niitä yleensä, minä pidän niistä!)
        Nyt vain odottelen turvotuksen laskemista ja sitä, että voin vihdoin ottaa nenäkorun ajattelematta koko ajan, että ihmiset kiinnittävät huomiota RUMAAN nenääni- nyt profiilini on kaunis :) Just do it! hyvää kesää kaikille!

        Lapsesi sitten ihmettelevät aikanaan, mistä ovat oman potaattinenänsä saaneet ;-).


      • nenätyttö
        Inbox kirjoitti:

        Lapsesi sitten ihmettelevät aikanaan, mistä ovat oman potaattinenänsä saaneet ;-).

        No ei kai moista tarvitse salailla kun lapset kasvavat. Itselläni on kyömyä ja jos ja kun saan lapsia, varmaan mainitsen heille sitten kun kasvavat, että kyllä, äiti kävi leikkauttamassa oman kyömyn pois. Minulle moinen asia ei ole mikään tabu. Huh huh...


      • ex-pottu
        nenätyttö kirjoitti:

        No ei kai moista tarvitse salailla kun lapset kasvavat. Itselläni on kyömyä ja jos ja kun saan lapsia, varmaan mainitsen heille sitten kun kasvavat, että kyllä, äiti kävi leikkauttamassa oman kyömyn pois. Minulle moinen asia ei ole mikään tabu. Huh huh...

        Hienoa nenätyttö! Haluan nyt tsempata sua ja kaikkia leikkausta harkitsevia! :))
        Kukaan ei tukenut päätöstäni, päinvastoin! Kaarlo Kalle S. taikoo sulle varmaan kauniin nenän! Tällä hetkellä oon itse erittäin epätöivoinen kasvojeni kanssa, leikkauksesta on siis nyt neljä päivää, ja kasvoni ovat keltaiset kuin keltatautisella ja kasvot ovat edelleen turvoksissa. Kuitenkin ihailen lastan peittämää profiiliani 8D Alkaa kyllä pikkuhiljaa kyllästyttämään tämä sisällä nyhväys! Mutta joo, tsemppiä vielä nenätytölle! :)
        Ilmoittele sitten minkälaisen nenän shoppailit! :D ... kyllä muakin vähän sé tehty kyömy vähän epäilyttää, mutta halusin vähän sillä rispektiä, entinen tavallinen pehmeä nenäni ei sopinut persoonaani ollenkaan, joten päätin kasvattaa kyömyn, jonka itse yhdistän voimakkaisiin persooniin ja päättäväisyyteen :) Saa nyt nähdä oliko ihan vikatikki 8D


      • nenätyttö
        ex-pottu kirjoitti:

        Hienoa nenätyttö! Haluan nyt tsempata sua ja kaikkia leikkausta harkitsevia! :))
        Kukaan ei tukenut päätöstäni, päinvastoin! Kaarlo Kalle S. taikoo sulle varmaan kauniin nenän! Tällä hetkellä oon itse erittäin epätöivoinen kasvojeni kanssa, leikkauksesta on siis nyt neljä päivää, ja kasvoni ovat keltaiset kuin keltatautisella ja kasvot ovat edelleen turvoksissa. Kuitenkin ihailen lastan peittämää profiiliani 8D Alkaa kyllä pikkuhiljaa kyllästyttämään tämä sisällä nyhväys! Mutta joo, tsemppiä vielä nenätytölle! :)
        Ilmoittele sitten minkälaisen nenän shoppailit! :D ... kyllä muakin vähän sé tehty kyömy vähän epäilyttää, mutta halusin vähän sillä rispektiä, entinen tavallinen pehmeä nenäni ei sopinut persoonaani ollenkaan, joten päätin kasvattaa kyömyn, jonka itse yhdistän voimakkaisiin persooniin ja päättäväisyyteen :) Saa nyt nähdä oliko ihan vikatikki 8D

        Tuo persoona-asia itseänikin tässä nenässäni on vihastuttanut, sillä itse puolestaan en ole hirveän voimakas, toki tahtoa löytyy, mutta enemmän olen sellainen huomiosta sivussa viihtyvä tyyppi, aika pehmeä luonne kaiken kaikkiaan, eli periaatteessa tärkein syy tuohon leikkaukseen tosiaan on, että nenäni ei oikein heijastele sitä mitä itse todella olen eli siksi oma kyömyni ei suoraan sanottuna sovi minulle, olen itse ollut sen kanssa aina ristiriidassa, tai ainakin koen niin. Joo, uskon, että lopputulos paranee ainakin tähänhetkiseen, siihen uskon täysin, sillä tämänhetkinen nenäni ei ole millään lailla ideaalinenä, eli teki sille mitä tahansa muokkausta, se on parannusta. Ilmoittelen sitten kun se on leikattu. Itseäni vähän hirvittää ihan ne leikkauksen jälkeiset pari viikkoa, että onko naama ihan muodoton, onko kauheasti esim. mustelmia, nimittäin minulle tulee todennäköisesti pahemmat jäljet, sillä luuta viilataan. Sinultahan ei varmaan luuta oikeastaan viilattu. no toisaalta voihan olla, että vaikka luuta ei muokatakaan, rustosiirteiden jne. muokkaaminen on kuitenkin aika rasittavaa itse nenän rakenteelle, että voihan siitä silti tulla mustelmia. Olisi kiva tietää, jos sinulla on mustelmia, niin jos tulisit tänne sanomaan sitten, että milloin ne on lähtenyt pois, siis kuinka monentena päivänä leikkauksesta. Itse nimittäin laskeskelen, miten pitkään tulee olla täysin ihmisten ilmoilta poissa.


      • saat varmaan
        ex-pottu kirjoitti:

        Hienoa nenätyttö! Haluan nyt tsempata sua ja kaikkia leikkausta harkitsevia! :))
        Kukaan ei tukenut päätöstäni, päinvastoin! Kaarlo Kalle S. taikoo sulle varmaan kauniin nenän! Tällä hetkellä oon itse erittäin epätöivoinen kasvojeni kanssa, leikkauksesta on siis nyt neljä päivää, ja kasvoni ovat keltaiset kuin keltatautisella ja kasvot ovat edelleen turvoksissa. Kuitenkin ihailen lastan peittämää profiiliani 8D Alkaa kyllä pikkuhiljaa kyllästyttämään tämä sisällä nyhväys! Mutta joo, tsemppiä vielä nenätytölle! :)
        Ilmoittele sitten minkälaisen nenän shoppailit! :D ... kyllä muakin vähän sé tehty kyömy vähän epäilyttää, mutta halusin vähän sillä rispektiä, entinen tavallinen pehmeä nenäni ei sopinut persoonaani ollenkaan, joten päätin kasvattaa kyömyn, jonka itse yhdistän voimakkaisiin persooniin ja päättäväisyyteen :) Saa nyt nähdä oliko ihan vikatikki 8D

        Saat varmaan lastan pois tällä viikolla jo, eli pääset katsomaan profiiliasi. Onko se lasta muuten kovin iso kokoinen yleensäkin? Itse ajattelin, että jos joutuu liikkumaan ihmisten ilmoilla laittaisin aurinkolasit ja joskus ajattelin jopa, että laittaisin hunnun naamalle, että ei väliä vaikka joku luulisi sen pari viikkoa että olen vakaumukseltani eri uskontokuntaan kuuluva, onhan sitä pakko käydä kaupassa tms...Itsekin odottelen sitä ihmeellistä hetkeä, kun pitkään kantamani kyömy on madallettu pois, se on ihmeellistä...siinä mielessä täytyy sanoa, nenäkirurgit tekevät psyykkisen puolen työtä myös, koska usein näillä asioilla on paljon vaikutusta ihmisen itsetuntoon jne...


    • nenulineiti

      Itselleni tehtiin nealeikkaus Moskovassa 5 pva sitten. Kavin ensin Suomessa tapaamassa Kaarlo S., hanelta en kuitenkaan saanut yhtaan kannustusta ielkkaukseen, painvastoin han kuulosti silta, ettei olisi sita halunnut suorittaa.
      Tutkin eri paikkoja kuukauden ja lopulta loysin huippulaakarin Moskovasta. Heilla kaiken lisaksi 50% alennus kesakuusta syyskuuhun, joten kaiken kaikkiaan maksoin nenastani 2100 euroa!

      Olin nukutuksessa, leikkaus kesti 2h, 2 yota sairaalassa, sitten kotiuduin. Huomenna menossa poistamaan teipit, ja parin pvan paasta, siis yht.9 pva leikkauksesta tikit otetaan pois. Kaikki tehtiin sisaisesti, hieman on turvotusta, mutta mustelmia ei juuri nimeksikaan! Silmien alla keltaisuutta, mutta uskon etta parissa paivassa haviavat. Tupakoitsijoiden kannattaa olla polttamatta YHTAAN toipumisajan, silla tupakointi lisaa mustelmia! Lisaksi pitaa nukkua AINA (n. 5 pva leikkauksesta) paa pystyasennossa, siis ei sivuttain toipumisaikana. Lisaksi kannattaa juoda hyvin hyvin vahan nesteita varsinkin klo 18 jalkeen.(edelleen sen viikon toipumisaikana)

      Kun katson peiliin, nayttaa nenani ihanalta ja naytan edelleen taysin itseltani. Minulta poistettiin kyomy ja muotoiltiin nenanpaata sirommaksi. En jannittanyt patkaakaan ja suosittelen etta he jotka oikeasti karsivat suuren nenan takia, ei kannata ajatella tuomitsevatko muut ihmiset sinut jos nenasi leikkautat, vaan ajattelet miten hyvalta tuntuu ( ja NAYTTAA) sen jalkeen!

    • ihana päivä

      Hienoa kuulla että nenäoperaatiosi meni hyvin ja varmasti hieno lopputulos! Minulta leikattiin ,voin sanoa että todella ruma epänaisellinen nenä Tampereella Mehiläisen sairaalassa ja olen enenmmän kuin tyytyväinen! Kärsin pitkään rumasta nenästäni ja en oikein koskaan ns puhjennut naisena kukkaan,,aina jännitin nenääni ja todella tylsät ihmiset humalapäissään kommentoivat nenäni muotoa.Nenässä oli murtuma joka oli lapsena tullut nenälleen kaatumisen seurauksena..ja nenäni oli kyömy,vino ja pitkä..ja kaiken huippu peruna-kärkinen..No nyt olen onnellinen ja nenä on suora ja lyhyempi ja kärjestä sirompi,,ei mikään trumpettinenä vaan minun persoonaani sopiva! Miehiltä saan huomiota ja en ole siihen tottunut..mukavalta tuntuu ja itsevarmuuteni kasvaa päivä päivältä! Harmi etten tajunnut aikaisemmin jo leikkauttaa,,muiden happamat kommentit jätän omaan arvoonsa,,,minähän nenäni kanssa elän...

      • nimaha

        Hei ihana päivä!

        Voitko mainita sinut leikanneen lääkärin nimen?? Kärsin samasta ongelmasta ja etsin hyvää kirurgia.


    • nenä nätimmäks

      Nimimerkki ihana päivä, paljonko sinulla maksoi leikkaus, ja millainen operaatio oli? Kumpi leikkasi, Tatu Tarkka vai Jukka Kostiainen? Itse olen meinannut ainakin ajan varata Tatu Tarkalle nenäleikkausta varten, ja kiva ois kuulla lisää tietoa hänestä. Mullakin tosi epänaisellinen ja suuri ruma nenä, etenkin toiselta puolelta... toiselta puolelta se on ihan nättikin välillä.... mutta kun toinen puoli on niin karski, niin ehdottomasti haluan leikkaukseen. Kunhan vain saisin suostuteltua äidin lainaamaan rahaa :/ Nenä laskee itsetuntoani tosi paljon ja koko ajan joutuu häpeämään... joten toivon todella pääseväni leikkaukseen........ Toinen vaihtoehto olisi Ståhlberg... käyn varmaan molemmilla konsultaatiossa jos nyt saan rahoituksen.... omaakin rahaa siis on jonkun verran.

    • juuri leikattu

      Hei! Minun nenäni leikattiin 5 pv sitten (luu ja kärki), nenäni näyttää nyt valtavalta lastassa! Haluaisinki kuulla, kuinka paljon teidän turvotuksenne prosenttuaalisesti laski parin ensimmäisen viikonaikana? Minulla on koko naama aivan turvonnut ja mustelmilla. Nenästäni tulee myös veristä kudosnesettä tiputtaen koko ajan. Kirurgi on hyvä ja luotettava, mutta haluaisin kuulla, kuinka paljon voin olettaa nenäni pienentyvän tulevan noin 10 pv aikana?

    • annukkaH..

      Kertokaa ihmiset keillä te olette käyneet leikkauksissa kun tänne kokemuksianne kerrotte :)

      Vuosien selvitystyön jälkeen olen ymmärtänyt, että parhaat Suomessa on kuulemma Ståhlberg, Tarkka ja Pakkanen (ei taida tosin leikata enää), myös Koistiainen. Näitä kaikkia on suositellut mulle myös erään klinikan sairaanhoitaja. Kuulemma näille kaikille voi mennä turvallisin mielin. Itselle tällainen tieto oli ainakin todella arvokasta!

      Itse olen käynyt kolmella ensinmainitulla konsultaatioissa ja erittäin ystävällisiltä ja ammattitaitoisilta vaikuttavat kaikki. Nyt vaan sitten vielä jännitän leikkausta..

      Kirjoitan kyllä ison postauksen kokemuksistani muille nenän ja itsetunnon kanssa painiville avuksi, jos saan nenästäni leikkauksella paremman. Pitäkää peukkua :)

    • Lyylikkä

      Moikka! Olen lukenut teidän kokemuksia leikkauksista, itse olen menossa 28.3 nenäleikkaukseen, josta minulla poistetaan kyömy, suoristetaan ja kavennetaan nenänvartta sekä lyhennetään nenää. Olen 30v ja koko aikuisikäni miettinyt leikkausta. Nyt siihen mahdollisuus. Pelkään vaan kuinka mustalla naamalla joudun töihin palaamaan?kun 2vkon päästä leikkauksesta palaan takaisin töihin. En ole edes työpaikalla kenellekkään siitä puhunut. Olen lomalla niin ei tarvitse palkatonta sairauslomaa ottaa. Menen Viroon fertilitakseen ja 2 yötä siellä joutuu olemaan. Olen niin innoissani että vihdoin olen pääsemässä eroon tästä isosta nenästä!
      Turpoaako silmät kiinni, ja kuinka nopeaa se turvotus silmistä laskee?

      • Utelias-kysyy

        Kuka sut leikkaa?


      • Lyylikkä
        Utelias-kysyy kirjoitti:

        Kuka sut leikkaa?

        Aet Saarts leikkasi! Nyt 5 pvää leikkauksesta ja ei Ile yhtään kipuja ollut. Silmän aluset tummui hieman ja nyt ovat ihan kellertävät. Multa poistettiin kyömy, kavennettiin ja lyhennettiin nenänvartta sekä pienennettiin sieraimia ja jotain pieniä viilauksia sinnetänne


      • nenukki

        Poistettiinko sinulta koko kyömy? Minu lääkäri sanoi ettei sitä voi kokonaan poistaa:-( Ihmettelen miksi ei saaneet pienemmäksi kun maksoikin tuhansia euroja


    • finest

      Hei Lyylikkä!

      Mulla on myös Luhtille leikkausaika samana päivänä! Hurjasti jo jännittää..
      Minulla ei oo noinkaan pitkä sairasloma..Kuulemma yleensä viikon mittaan häviää mustelmat, näyttää pahalta aluksi mutta yhtäkkiä sitten lähtevät pois.:)

    • Sissun27

      Hei lyylikkä ja finest! Olisi ihanaa jos kertoisitte kokemuksenne kun olette tulleet leikkauksesta! Itse myös päättänyt että menen nenäleikkaukseen. Ja viroon.

    • finest

      Tiistaina kotiuduin pitkään odotetusta leikkauksesta.

      Maanantaina lähdettiin satamasta aamulla laivalla kohti Tallinnaa. Autonkuljettaja odotteli nimikyltin kanssa terminaalissa ja siitä lähdettiin kohti sairaalaa. Silloin ei oikeastaan enää jännittänyt niin kovin. Matka meni maisemia katseltaessa ja kesti ehkä n. 15 min.

      Sairaalassa meille jaettiin huoneet(samalla kyydillä tuli muitakin leikattavia). Sitten pyydettiin vaihtamaan sairaalakamppeet niskaan ja noin tunnin päästä kirurgi tuli luokseni juttelemaan leikkauksesta.Käytiin leikkaussuunnitelmaa läpi ja kirjoiteltiin papereita sekä otettiin vielä kuvia. Kirurgi oli tosi ihana ja mukava,viimeinenkin jännitys alkoi häipyä.

      Pala tuli kurkkuun kuitenkin melkein heti, kun hoitaja tuli pari minuuttia kirurgin lähdön jälkeen sanomaan että lähdetään leikkaussaliin. Nopea vessareissu ja sitten kohti salia. Anestesia lääkäri oli vastassa ja vaihdettiin leikkaustöppöset jalkaan, sitten vain makaamaan sängylle. Jännitti kovasti ja muistelin vain kirurgin ohjeita kuinka hengittää ihan rauhassa mutta sydän takoi kamalasti. Kanyylin laitto nipisti aikalailla ja tunsin kun siitä laitettiiin jotain ainetta joka laittoi silmäni heti kiinni ja mahassa alkoi outo tippumisen tunne. Pystyin vielä liikuttamaan suutani mutta silmiä ei enää millään saanut auki. Pelotti että tässäkö se nukutus nyt oli :-D Vaikka oikeastaan se tuntui oikeastaan aika hauskalta. Muistan kun hoitaja silitteli olkapäästä ja toivotti hyvää yötä. Sitten tuli muistaakseni maskista happea ja sen jälkeen muistikuvat katkeavat.


      Heräsin siihen kun suuta kuivasi ihan mielettömästi. Kello oli jo jotain kuusi illalla.
      Vietin pari tuntia heräämössä ja siellä sain ottaa jo pikku kulauksia vettä. Hoitajat olivat ihania ja huolehtivaisia ja kyselivät tarviiko jotain ja onko kaikki hyvin.

      Sitten pyörätuolilla huoneeseen. Ensimmäinen yö oli tuskaa, heikotti ja huimasi. Nenää jonkinverran särki, mutta inhottavampaa oli siitä kurkkuun valuva veri jota yön syljeskelin. Istuin oikeastaan koko yön sängyllä ja nukuin ehkä tunnin.
      Aamulla sitten laivalla takaisin Helsinkiin, kun kirurgi oli käynyt antamassa hoito-ohjeet ja kyseli vointia. Aamupalaa en saattanut syödä, olisi tullut varmaan heti ylös.

      Kotona nyt sitten toivuttu ja nenä on erittäin turvonnut ja vuotaa verta ja kudosnestettä jonkinverran. Kipeä ei edelleenkään ole, välillä alkaa nipistämään jostain tuolta lastan alta. Silmät on mustat muttei kovin pahasti, eikä ne ole muurautuneet mitenkään umpeen.

    • Espoo911

      Hei! Olitko tavannut kirurgin ennen leikkauspäivää?
      Otettiinko sulta hampaista ja kallosta kuvaa leikkausta suunniteltaessa?
      Millä tekniikalla sinut leikattiin?

      Katsoin FinEstin sivuja. Tuo Luhti näyttää tehneen suurimman osan opinnoistaan Neuvostoliiton aikana. En oikein tiedä pystyykö niitä millään tasolla edes vertaamaan silloiseen Suomen koulutukseen...
      Muutaman päivän kursseja nenän leikkauksesta näkyy olevan. En tiedä henkilöä, joten en sano etteikö hän silti osaisi leikata hyvin.

      Verrannollisena pitäisin esim. Tukholman vastaavaa kirurgia, joka näkyy harjoitelleen nenäleikkauksia ympäri maailmaa viisi vuotta, ennen omia toimenpiteitä.

      Pitäisin Siim Simmoa sekä Pille Kirjasta CV:n pohjalta parhaina.
      Muut eivät näytä edes kuuluvan oman maansa plastiikkakirurgiseen järjestöön, mikäli katsoin oikein.

    • finest

      Siis että mun olis pitänyt mennä leikkauttamaan nenäni tissikirurgille? :D

      Kyllä luotan Luhtin ammattitaitoon, oli erittäin asiantunteva ja taitava. Avoin leikkaus oli.

      Ilmeisesti hän on sitten niin paljon lahjakkaampi, sillä mitä olen nähnyt tuloksia suomalaisten kirurgien jäljiltä, on jälki monesti rumaa. Ystäväni kertoi, että Luhtilla on itseasiassa käynyt monta suomalaisen nenäkirurgin asiakasta korjausleikkauksessa, ennenkuin ovat olleet tyytyväisiä nenäänsä.

      "Verrannollisena pitäisin esim. Tukholman vastaavaa kirurgia, joka näkyy harjoitelleen nenäleikkauksia ympäri maailmaa viisi vuotta, ennen omia toimenpiteitä."

      Niin minkäs nimistä kirurgia? Miten "ympäri maailmaa" vaikuttaa kirurgin pätevyyteen? Tai viisi vuotta? Meinaatko ettei Margus ole harjoitellut?

      Huhhuh kyllä taisi tulla nyt ruokittua trollia (vai kenties kilpailevan firman mustamaalausta?). Vastaus kysymykseesi: Margus erittäin pätevä ja OSAA leikata.

      • Espoo911

        Moi! Magnus Luhti ei CV:n perusteella näytä olevan Viron plastiikkakirurgien jäsen, johon ensisijaisesti kaikki tutkintonimikkeen saaneet kuuluvat.

        -Kuten sanoin, hyvä jos leikkaus on onnistunut ja voi olla hyvä kirurgi. En tiedä henkilöä, niin siksi kysyn suoraan.

        Kysymykseen, tapasitko kirurgin vasta leikkauspäivänä et vastannut.
        Tämän tiedon perusteella pystyy päättelemään paljon.

        Harjoittelu näkyy usein CV'ssä.
        Varsinkin nenäkirurgiassa pätevyyteen vaikuttaa KENEN plastiikkakirurgin/ylilääkärien alaisuudessa harjoittelut ja kurssit on suoritettu, missä maassa ja missä sairaaloissa. Luhtin CVstä nämä muut kirurgit eivät ainakaan minulle käyneet millään tavalla ilmi. Patrik Lassuksen sanoin, Plastiikkakirurgiksi opiskelu kestää yhteensä 20vuotta.


    • Espoo911

      Tässä Magnus Luhtin CV:

      1977-1983 Tartu University (medical studies)
      = Perus lääkärin koulutus Neuvostoliitosta

      1984-1992 ENT Physician, Mustamäe Hospital ENT Department in Tallinn, Estonia
      = Ollaan edelleen Neuvostoliitossa, ja Magnus on päässyt kommunistien valtaamassa maassa suoraan kurkku, korva -ja nenä lääkäriksi peruslääkärin pätevyydellä.

      Samaan aikaan Suomessa Korva-, nenä- ja kurkkutautien koulutusohjelman pituus on 5 vuotta, peruslääkärin koulutuksen jälkeen. Koulutus koostuu korva-, nenä- ja kurkkutautipalvelun (4 v) lisäksi terveyskeskuspalvelusta (9 kk) ja ns. reunapalvelusta jollakin kirurgisella erikoisalalla tai neurokirurgiassa tai anestesiologiassa ja tehohoidossa (3 kk).

      -En näe Magnuksen CV:ssä varsinaista KIRURGIN KOULUTUSTA.
      Oikeat plastiikkakirurgit opiskelevat erikoistumisopintojen jälkeen vielä sitten erikseen plastiikkakirurgeiksi.

      1991 Ear surgery training, Central Hospital in Skövde, Sweden
      = Neuvostoliitto on hajoamassa ja Magnus on 7 vuoden korvalääkärinä toimimisen jälkeen lähetetty Ruotsiin korvanleikkaus kurssille. Tietysti se ei ole hänen vikansa, että oli syntynyt ks maahan.
      En kuitenkaan ole varma, korvaako nämä kurssit 5 vuoden täysipäiväistä opiskelua, mitä nykyään varmasti jo Vironkin julkisella puolella vaaditaan EU standardien mukaisesti.

      Luhti näyttää ottaneen vielä kolme muuta kurssia vuosina 1991-1995 korvasta, nenästä, ja kurkusta ja esteettisestä kirurgiasta Ruotsissa. Voi jopa olla, että Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen Baltian maiden lääkäreille on järjestetty tällainen pikakoulutus Ruotsin valtion taholta...?

      1992-1996 Head of the ENT Department, Mustamäe Hospital in Tallinn, Estonia
      1996-1997 ENT Physician, Tartu University ENT Clinic in Tartu, Estonia
      1997-2005 Head of the Center of ENT Diseases, Tallinn Central Hospital, Estonia
      = Varmasti 13 vuodessa käytännön kautta oppinut paljon. Vaikea kuitenkin sanoa voiko hyvää tekniikkaa oppia pelkästään käytännössä, ilman opiskelua.
      Sen kyllä tiedän, että hyvät nenäkirurgit haluavat aina tehdä konsultaation ITSE, koska nenän SISÄSSÄ on paljon asioita mitä tulee huomioida. Tämän pohjalta kirurgi miettii leikkaussuunnitelman, joka vie paljon aikaa.

      2005- Chief-doctor,Foundation E-N-T Clinic, Tallinn, Estonia
      = Oma yksityinen klinikka

      2004-2010 Laatukirurgia Finland Oy
      = Tämä ei valitettavasti anna kovin luotettavaa kuvaa

      2005 XXIX Congress of the Nordic Association of Otolaryngology

      2005 International Multidisciplinary Symposium ´ Reconstructive & aesthetic Surgery of the Nose and Face, Stockholm, Sweden

      19-22.10.2006 Vienna, Austria. Facial Plastic Surgery now and tomorrow congress

      23-25.3.2007 Milano Masterclass. Sinonasal & Skull base endoscopic microsurgery

      25-27.3.2007 Milano. Rhynoplasty & pearls of facial plastic surgery

      28.6-2.7.2007 Boston, MA. 35 hours of the Advances in Rhinoplasty

      11-12.04.2008 Varese, Italy. 6th Meeting “ A. Guccione”, Live-Surgery, International workshop, “ Aesthetic reconstruction of nasal Defects ”

    • leikattu

      Voi hyvänen aika, ketään ei oikeasti kiinnosta nämä sun "faktatiedot", varsinkaan kun et saa kirurgin nimeä edes kirjoitettua oikein :-D
      Mitä oikein ajat tällä takaa?

      En ole kuullut kuin yhden negatiivisen palautteen Marguksesta, sekin johtuen siitä että asiakas olisi halunnut nenästään luonnottoman pienen. Ja olen asiaan perehtynyt. Eihän sitä kirurgia nyt papereiden perusteella kannata valita, vaan tulosten.

      Kaarlo Ståhlberg Suomessa ainoa jolle itse uskaltaisin mennä, mutta hinta tuplat!
      Ruotsin puolella varmasti myös osaavia, mutta myös siellä hinta pilvissä.

      Voit perustaa oman keskustelun, mutta lopeta nyt hyvänen aika jo tuo turhanpäiväinen länkytys. Vaihdoin nimimerkkini väärinkäsitysten varalta.

    • Espoo911

      Varmaan jokaista normaali järkistä kiinnostaa Faktat.

      1. Magnuksen virallinen tutkintotodistus on peruslääkäri.
      2. Virallista yliopiston tutkintotodistusta muusta ei ole.
      Ilman virallista kirurgin pätevyyttä, Suomessa ei saa leikata mitään lukuunottamatta harjoittelua.

      Jotta lääkäristä tulisi kirurgi, hänen on lääketieteen lisensiaatin tutkinnon jälkeen opiskeltava kuusi vuotta ohjatussa kirurgian koulutuksessa. Koulutukseen sisältyy Suomessa noin kaksi vuotta eri alojen leikkauksia sisältävää runkokoulutusta, jonka jälkeen erikoistuva lääkäri valitsee jonkin kirurgian osa-alueen. Kirurgiaa opiskellaan paljolti "mestarin kisällinä" eli seuraamalla kokeneiden kirurgien leikkauksia ja tekemällä omaa leikkaustoimintaa kokeneemman valvonnassa, mutta myös laaja teoriaopetus on välttämätöntä.

      Alleviivauksia: Laaja teoriaopetus on välttämätön.
      Hyvä, jos nenästäsi on kuitenkin tullut sellainen kuin halusit.

      Luht on sukunimi, ja taipuu genetiivissä Luhtin.

      Ruotsissa kruunun ja ehkä kilpailuntakia hinta on kyllä huomattavasti halvempi kuin Suomessa.

      • Anonyymi

        Kyllä valitettavasti Suomessa saa leikata ilman koulutusta. Eli yleislääkäri voi tehdä sydänleikauksia, ortopediaa ja plastiikkakirurgiaa, jopa neniä. Ja valitettavasti kirurgisia toimenpiteitä tekevät yleislääkärit Suomessa. Meillä ei ole niinkuin monessa maassa määritelty että vain erikoislääkärit tekevät oman alansa toimenpiteitä. Eli tarkista Suomessakin sinua hoitavan lääkärin tai ns. kirurgin tausta.


    • Espoo911

      Ja nimi on Margus, mutta sillä ei ole vaikutusta CV'n.

    • Espoo911

      Joku Egorazzi näyttää mainostaneen tyyppiä "Pohjoismaiden johtavana nenäkirurgina".

      Jutun kirjoittajalle tiedoksi, että Viro ei edes kuulu Pohjoismaihin, eikä tällä henkilöllä ole A) kirurgin tutkintotodistusta yliopistosta taikka B) ISAPS:n jäsenyyttä, johon suurin osa oikeasti johtavista yksityisistä plastiikkakirurgeista kuuluu.

      Patrik Lassus, jonka sivuaine on kasvokirurgia, ja joka tekee mm. pistoshoitoja Bulevardin Klinikalla, kasvoleikkaus on rankattu maailman top 10:n. Ompelivat jokaisen suonen, hermon, kielen, silmät ym kuolleesta elävään ihmiseen, vieläpä tekniikalla jota ei ollut aikaisemmin käytetty. Tällä vältettiin ongelmat.

      Varmasti kaikki, jotka ovat oppinsa ainakin tässä kirurgien ryhmässä saaneet osaavat yhden nenän leikata. Ja kyllä. Hinta on varmasti kovempi.

      HOX! Tämä ei ole kenenkään mustamaalausta. Luht voi osata silti leikata ihan hyvin, mutta hän on niin sanotusti itseoppinut eikä taatusti ole Pohjoismaiden johtava kirurgi sillä hänellä ei edes ole minkään Pohjoismaan lupia toimia Pohjoismaassa lääkärinä.

      • Anonyymi

        Kenelläkään ei ole ilman tarvittavaa kielitaitoa lupaa toimia esimerkiksi Suomessa lääkärinä. Näiden ulkomailla tehtyjä leikkauksia kyseenalaistavien kirjoituksia on kyllä ihmeellistä lukea. Ihan kuin Suomessa otettaisiin hampaista ja kallosta automaattisesti kuvia ja ainakaan tällaiset ei kuulu kyllä leikkauksen hintaan.

        Kävin Eiran sairaalassa suomalaisen "huipun" konsultaatiossa, joka maksoi 160 euroa. Tyyppi katsoi taskulampulla sieraimesta sisään ja ei edes koskenut nenään tai tunnustellut rustojen muotoja tai ihon paksuutta. Sitten piirteli pieneen lehtiöön mustekynällä jotain "leikkaussuunnitelmaa" ja korosti, että mitään uuden leikkauksen takuuta ei kuulu hintaan. Tapaamisen kesto 15 minuuttia, jonka jälkeen seuraavan kerran olisi tavattu leikkauksessa.


    • Anonyymi

      Täälläkin on pitkät ketjut suomalaisten "huippujen" epäonnistuneista leikkauksista. Virossa käyneet potilaat kertoo hyviä kokemuksia.

      Minulle ehdottomasti valinta kohdistuisi näihin TOP3

      Aet Saarts
      Priit Kasenömm
      Margus Luht

    • Anonyymi

      Kokemuksia Patrik Lassus ja keskikasvojen kohotus?
      Poskirasvat roikkuvat ja syvät nasobiaalijuonteet. Olen 55 vuotias.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4336
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1724
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1400
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1195
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe