HAMPAIDEN PAIKKAUS KIVUTONTA?

fafasfasgsdg

Hei !
Minulla on suussani 4 reikää...
Lääkäri sanoi, että ne ovat aika mitättömiä, mutta pienenpieniä reikiä silti..
Mulla on kahden viikon päästä paikkaus edessä.


Noh, ei tässä mitään, mutta mulla on ihan järkyttävä hammaslääkärikammo.
Hampilääkärini sano kyllä, että voi puuduttaa, kun näkee että pelkään, mutta nyt pelkään sitäkin.

Sattuuko puudutus ihan kamalasti?
Entä missä reiän pitää olla, että lääkäri puuduttaakitalaen?
Entä sattuuko poraus paljon?

Olen itkenyt jo viikon putkeen, oon 14-vuotias, eikä mun hampaille oo koskaan tehty mitään... tähän asti pötkin.

apua...?

46

5445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monesta

      erilaisesta kommenteista ...

      - hampaiden reikiintyminen on normaalia iän myötä
      tapahtuvaa, johonka voi vaikuttaa esim pesemällä hampaita ym
      Upeata että nyt vasta sinulla ekat reiät!!

      - hammaslääkärit on yksilöitä joten kommentit menee sen mukaan
      - oli vaiva mikä tahansa ..... toiset toteaa "5 reikää, joten nähdään vielä" ja toinen taas "voi kuule kyllä sulla on valitettavasti täältä 5 reikää löytyy",
      oma hamppu "kyllä se hammaspeikko on taas pesää tänne tehnyt mutta eiköhän tämä tästä melko nopeasti saada häädettyä:-)"

      - muista kertoa että jännität!! voit myös kysyä sopiiko
      että pidetään hengähdystauko jossakin kohtaa (sinun merkistä, jos
      vaikka tuntuu leuoissa suun auki pitäminen)

      - hyvä että saat ne reiät paikattua niin pieninä - kun ne on pieniä, porausaika
      on mitättömän pieni!!


      - puudutusaineesta lääkäri ei voi kieltäytyä. Jos sellaista yrittää,
      pistät suun kiinni ja sanot nätisti että paikataan sitten vasta
      kun puudutus onnistuu.

      - puudutusaineen pistäminen taitolaji (kuten verikokeenkin otto) -
      nipistää kyllä (vähemmän jos käyttävät suun sisällä pientä vesisuihkua samalla)mutta sen kestää kyllä kun ei tarvi kestää porausta

      - puudutuksen alkamista kysellään

      - puudutukset laitetaan useimmiten ulkopinnoilta (ihan fyysisesti helpompaa
      hampulle), alatakahampaisiin laitetaan mielellään nk "johtopuudutus"
      (turruttaa sen puolen alaleuan), muihin "yhden hampaan puudutus" (puutuu nopeammin ja on vaan sen hampaan kohalla) puudutus voimistuu kun pääset ulos hampusta ja kestää
      tunteja (jotkut ei tykkää tästä mutta musta ihan ok)

      - itsellä aktiivi karies, 2 kertaa vuodessa hampussa ja aina reikiä, vimeiset 10v näin, juurihoitoja, hampaan vetämisiä ym ---- kitalakea ei ole koskaan puudutettu
      --- miksi ihmeessä sinä sinne puudutuksen haluaisit??????

      Voimia ... kyllä se menee!!!

      • puudutettu

        Kyllä minulla on laitettu puudutuspiikkejä kitalaen puolelle kun on työskennelty ylähampaiden puolella. Välillä tuo puudutuspiikki kitalakeen sattuu todellakin paljon ja hammaslääkäri onkin varoittanut että nyt pistää. Välillä kitalaen puolelle pistäminen on ollut lähes kivutonta, joten ilmeisesti puudutuspisteet vaihtelevat. Taitaa olla niin että mitä enemmän etualalle siirrytään, sitä kivuliaampi puudutuspiikki on. Kun ylhäältä poistettiin kulmahammas, silloin piikki todellakin sattui ja puolet nenääkin oli tunnoton. Mutta hampaan poisto ei sattunut yhtään, vaikka juurenloppujen kaivaminen oli työlästä. Toiselta puolelta otettiin hammas pykälää kauempaa ja silloin puuduttaminen ei sattunut.


      • oon istunut..
        puudutettu kirjoitti:

        Kyllä minulla on laitettu puudutuspiikkejä kitalaen puolelle kun on työskennelty ylähampaiden puolella. Välillä tuo puudutuspiikki kitalakeen sattuu todellakin paljon ja hammaslääkäri onkin varoittanut että nyt pistää. Välillä kitalaen puolelle pistäminen on ollut lähes kivutonta, joten ilmeisesti puudutuspisteet vaihtelevat. Taitaa olla niin että mitä enemmän etualalle siirrytään, sitä kivuliaampi puudutuspiikki on. Kun ylhäältä poistettiin kulmahammas, silloin piikki todellakin sattui ja puolet nenääkin oli tunnoton. Mutta hampaan poisto ei sattunut yhtään, vaikka juurenloppujen kaivaminen oli työlästä. Toiselta puolelta otettiin hammas pykälää kauempaa ja silloin puuduttaminen ei sattunut.

        hammaslääkärin tuolissa about viikon yhteensä porattavana yms.. oon 65v.seon asennekysymys. ei kyllä satu juurikaan,


    • reikiä on

      Onko reiät etu vai takahampaissa? Etuhampaiden paikkaus voi sattua enempi, poskihampaiden vähempi, näin yleiskuvana.

      • keskustelunaloittajaaaaa

        Reiät ovat takahampaissa, ja ylähampaissa ihan tuolla viimeisissä takahampaissa..
        Ja pieniä kuulemma ovat.


      • olla paha
        keskustelunaloittajaaaaa kirjoitti:

        Reiät ovat takahampaissa, ja ylähampaissa ihan tuolla viimeisissä takahampaissa..
        Ja pieniä kuulemma ovat.

        Ei pitäs sattua sillon :) ja pyydä se puudutus vaan, niin saat olla huoleti.


    • 14wee

      Moi! Oon itekkin 14-vuotias. Mulla oli tässä vähän aikaa sitten hammaslääkäriaika poraukseen. Voin sanoa, että mulla on ihan hirveä hammaslääkäripelko! Kädet tärisee jo vastaanotolla, eikä meinaa tulla ääntäkään kun ilmoittautuu luukulle.
      Eihän se kyllä satu kun laitetaan puudutus. Ilman puudutustahan se sattuisi mielettömästi! Mutta... Kyllä se vähän se porauskin sattuu... Kun jomottaa, ja tuntuu aika oudolta. Samaan aikaan kun pora on suussa, siellä on kaiken maailman letkuja... Imurimia ja vesiletkuja mistä tulee vettä, peilejä... Ja jotain kumiakin se sinne työntää ettei poraa kieleen. Niin, poraus siis kyllä jotenkin tuntuu.. Eihän noi 30-100 vuotiaat enään voikaan sanoa että se sattuisi, koska eihän se heitä enään satu. Koska joku 30 vuotta sitten, porattiin hampaita aika raa'alla tavalla. Sen hampaan, joka porattiin, hermot revittiin ensiksi irti. Eihän siksi he tunne nykyään kun käyvät hammaslääkärissä, mitään. Koska hermot otettiin sillon nuorempana pois porauksessa. MUTTA ME! ME, jotka olemme syntyneet tähän nykyaikaan, KAIKKI HERMOT tallella... Voi voi... Kun istuin siinä hammaslääkärituolissa, itkin vain ja toivoin että se olisi jo ohi. SE OLI KAMALAA! En halua pelotella sinua, haluan kertoa vain mikä on odotettavissa. Itsekin pelkään hammaslääkäriä nimittäin niin paljon että... Voin vielä kertoa sen, että aina otan puudutuksen kun minulla porataan... Se puudutuspiikki työnnetään aika siihen lähelle missä reikä on. Se piikki on sitten aika iso ja paksu! Mua ainakin sattui ihan hirveesti! Itkin vaan kun se laitettiin.. Okei olen aika hölmö 14-vuotiaaksi, mutta näin vain siinä kävi. Kivulle en mahda mitään. Eli jos reikä on etuhampaassa, työnnetään piikki etuikenestä läpi. Jos takana, se työnnetään poskeen, ja posken kautta ikeneen... Ne sillä piikillä "kaivelee" monta minuuttia... Ja ensiksi se tuntuu n. 3 minuuttia täydeltä helvetiltä! Sitten alkaa pikkuhiljaa tuntumaan semmoista kirvelyä.. Kutinaa... Siinä kohdassa.. Sitten se otetaan pois, ja ne rupee poraamaan. Porauskin sattuu vähän.. Riippuu vähän missä paikkaan se reikä on. Sitten paikkaus porauksen jälkeen, ei satu yhtään.. Kyllä senkin tuntee, ja aika epämukavaa se on.. Mutta ei niin paha kuin piikki ja poraus!

      Tässä oli sulle vähän tekstiä 14-vuotiaalta tytöltä, joka KAMMOAA hammaslääkäreitä. Ja kertoi omista kokemuksistaan. Kavereilla on ihan samat aatteet(kivun suhteen) mitä siellä tehdään. Että kyllä nuoret tietää!

      • että...

        tämä kirjoitus on täydellinen provo tai jos on totta, tytöstä on tulossa hyvää vauhtia nainen joka pelottelee synnytyksen jälkeen toiset odottavat äidit puolikuoliaaksi (tällaisia pelottelijoita on paljon).

        "Kyllä se vähän se porauskin sattuu... Kun jomottaa, ja tuntuu aika oudolta."

        Poraus ei satu jos puudutus on laitettu oikein eikä hampaassa ole ollut tulehdusta. Jos poraus sattuu, lääkäri laittaa lisää puudutetta, kunhan pyytää. Lääkäri on aina varmistanut minulta ja käskenyt älähtää heti jos poraus sattuu.

        "Eihän noi 30-100 vuotiaat enään voikaan sanoa että se sattuisi, koska eihän se heitä enään satu. Koska joku 30 vuotta sitten, porattiin hampaita aika raa'alla tavalla. Sen hampaan, joka porattiin, hermot revittiin ensiksi irti. Eihän siksi he tunne nykyään kun käyvät hammaslääkärissä, mitään. Koska hermot otettiin sillon nuorempana pois porauksessa. MUTTA ME! ME, jotka olemme syntyneet tähän nykyaikaan, KAIKKI HERMOT tallella..."

        Puhut nyt täysin palturia! Olen 60 vuotias, eikä minulla ole hermoja "revitty pois" (eli juurihoidettu) kuin kaksi hammasta. Muissa hampaissa on hermot tallella. Periaatteessa juurihoidettu hammas ei tarvitse puudutusta porauksen takia, mutta pyysin sen silti viimeksi tuollaista hammasta paikatessa, koska paikkausta varten laitettiin muottiliuska joka murjoo pahasti ientä. Pienten reikien poraus ei ulotu lähellekään hampaan hermoja, mutta hammasta pitkin johtuva porauksen lämpö voi tehdä kipuaistimuksen. Siksi puudutetaan.

        "Se piikki on sitten aika iso ja paksu!"

        Kyllä nyt pelottelet aivan asiattomasti! Puudutuspiikki on erittäin ohut ja melko lyhytkin.

        "Eli jos reikä on etuhampaassa, työnnetään piikki etuikenestä läpi. Jos takana, se työnnetään poskeen, ja posken kautta ikeneen... Ne sillä piikillä "kaivelee" monta minuuttia..."

        Todellakin tästä epäilyttää että olet provo! Etuhampaita puuduttaessa ei piikkiä työnnetä ikenestä läpi vaan ikenen sisäpuolelle kitalakeen ja se on todellakin se arin paikka hampaita puuduttaessa. Selostuksesi mukaan lukija luulee että takahampaiden puudutuspiikki pistettä ulkopuolelta posken läpi ikeneen. Hulluja kirjoittelet! Takahampaita puuduttaessa tehdään johtopuudutus ikenen takaosaan (lähes kivutonta) joka puuduttaa nipun hampaisiin ja muihin kudoksiin johtavia hermoja. Eikä puudutuspiikillä "kaivella", mutta tarvittaessa laitetaan puudutetta useampaan kohtaan jotta kaikki hermot saataisiin työalueella puudutettua.

        "Riippuu vähän missä paikkaan se reikä on. Sitten paikkaus porauksen jälkeen, ei satu yhtään.. Kyllä senkin tuntee, ja aika epämukavaa se on.. Mutta ei niin paha kuin piikki ja poraus!"

        Kuten jo aiemmin kerroin, jos poraus sattuu puudutuksesta huolimatta, ääntä maisemaan niin laitetaan lisää puudutetta. Eikä paikkaus satu yhtään, ei tunnu edes epämukavalta! Porattuun koloon laitetaan UV-valolla kovetettavaa muovista paikka-ainetta ja sitä en tunne koskaan. Paikan tasoituskaan ei satu hiukkaakaan.

        Jos väittämäsi pitää paikkansa että olet noin nuori, sinulta ei ilmeisesti ole vielä poistettu hampaita. Minä olen senkin kokenut. Poisto on ainoa joka minua hieman arastuttaa, porausta en pelkää hetkeäkään, vaikka hampaani onkin yhtä tunnokkaat kuin sinulla. Viimeksi hieman pelkäsin hampaan poistoa, kun puudutuspiikkien jälkeen epäilin ettei ole vielä puutunut. Mutta tunnin työskentely juurenrippeiden poistossa ei tuntunut yhtään, hammaslääkäri oli tehnyt todella hyvän puudutuksen eikä sen poistuttuakaan tullut kipuja.

        Vielä kerran, epäilen että olet provo joka haluaa kiusata pelokkaita hammaslääkäriin menijöitä. Saatko jotain iloa siitä että pelottelet toisia aiheettomasti!


      • Anonyymi

        Mä oon kans 14 ja kuule mua ei sattunut mikää yhtään vaikka oli aika iso reikä ku ennen ku puudutettii ni laitettiin sellasta puuduttavaa geeliä. Ja ei sillä puudutuspiikillä mitää kaivella eikä siinä mee kauaa.


    • NuoriGimma

      Joo, olen samaa mieltä tuon toisen kanssa. Niin kuin kaikki sanovat että vanhemmilta ihmisiltä ollaan jo otettu hermot pois, kun sillon ennenvanhaan oli sellainen käytäntö hammaslääkäreissä porauksen yhteydessä. Siksihän he eivät tosiaankaan tunne enään mitään porausta/piikkiä. Itselläni ei ole sellaista niin kamalaa hammaslääkäripelkoa. Onhan jokaisella nyt jonkinlainen pelko hammaslääkäriin, mutta minulla se on hyvin pieni. Todellakin niin kuin edellinen sanoi, piikki on aika räväkkä piikki :D No mutta kaikesta selviää kuitenkin! Ja saahan sitten lopputuloksena hienot hampaat! Eli piikki todellakin on täyttä helvettiä sen laitto. Poraus nyt ei minusta satu niin kummoisesti. Kyllähän siellä joku näprää jollain ihme "hiomokoneella" tai ihan kun puukon kärjellä kavelisi. Sellaista vihlontaa enimmäkseen. Paikkaus ei satu, kutittaa :D Mutta sen porauksen jälkeen sitten on kyllä todella inhottavaa olla, kun kieli on puutunut ja poski. Hammastakin saattaa vähän heikottaa, mutta kyllä se siitä! Toivon sinulle oikein paljon zemppiä hammaslääkäriisi! Ole rohkea, pidä se mielessä, kuinka kauniit ja terveet hampaat saat porauksen jälkeen!

      • tyttö15

        todellaki. piikki sattuu vitusti, poraaminen sattuu vitusti, paikkaaminen sattuu, muttei niin paljon. kaikki sattuu! niitten puhekin siellä sattuu! varoitan, varoitan.. kohta istut helvetissä. mulla on siitä niiiiiin paljon kokemuksia, tiedän mistä puhun. sä et tiedä, mutta tässä sulle totuutta, eikä niitten aikuisten "rauhoittelupuhetta". ainahan ne yrittää rauhoitella tommosia nuoria, mutta TOTUUS ON JULMAA, JA SE TULEE NUOREN SUUSTA!


      • kummasta

        Nyt ihmettelen suuresti mistä nykynuoret ovat saaneet tuollaisen käsityksen että ennen aina poistettiin hermot hampaasta! Onko tämä jokin kaupunkilegenda joka elää koulumaailmassa kun pelotellaan toisia nuoria hammaslääkäriin lähtiessä. Nyt järki päähän, kyllä noinkin nuorilla sitä pitäisi löytyä, tai sitten olen tavannut vain poikkeuksellisen järkeviä nuoria. "Hermot otetaan pois" vain silloin kun hammas on tulehduksessa vaurioitunut niin syvälle että hermot ovat kuolemassa (sattuu todella julmetusti). Tuolloin hampaaseen tehdään juurihoito. Eikä tuota tehdä kuin äärimmäisestä pakosta, eikä ennenkään ole tehty muuten vain jokaiseen hampaaseen. Tuon juurihoidon jälkeen hammas on kuollut, eikä sen tulevaisuus ole enää niin hyvä kuin elävän hampaan.

        Onneksi laitoit hymiön puudutuspiikistä kertoessasi. Se piikki on todella ohut. Et ehkä ole koskaan ollut verikokeessa jossa piikki on puudutuspiikkiin verrattuna halko.


      • PALSTALTA!
        tyttö15 kirjoitti:

        todellaki. piikki sattuu vitusti, poraaminen sattuu vitusti, paikkaaminen sattuu, muttei niin paljon. kaikki sattuu! niitten puhekin siellä sattuu! varoitan, varoitan.. kohta istut helvetissä. mulla on siitä niiiiiin paljon kokemuksia, tiedän mistä puhun. sä et tiedä, mutta tässä sulle totuutta, eikä niitten aikuisten "rauhoittelupuhetta". ainahan ne yrittää rauhoitella tommosia nuoria, mutta TOTUUS ON JULMAA, JA SE TULEE NUOREN SUUSTA!

        Oletko jokin koulukiusaaja, jolla on kivaa kun voi pelotella toisia turhasta! Olen minäkin ollut 'tyttö15' ja vieläpä 60-luvulla. Pelkäsin minäkin silloin hammaslääkäriä ja osittain syystäkin. Mutta sen jälkeen hoitovälineet ja -tavat ovat muuttuneet rajusti, pystyn sen sanomaan omasta kokemuksestani. Ei kai nykynuoret ole mennyt noin huonoon suuntaan etteivät enää siedä pienimpiäkään kipuja. Totta - kipuja hammaslääkärissä on, mutta siedettäviä ja niihin saa apua kunhan vain sanoo lääkärille. Et kai ole ollut niin saamaton ettet ole uskaltanut sanoa lääkärille että lisää puudutuspiikkiä jos on sattunut.

        Ymmärrän kyllä että olet murrosiässä jossa vanhemmat ovat vihollisia eikä heitä saa kuunnella, mutta voisin olla mummosi. Jos vihaat äitiäsi, kuunteletko mummoasi.


      • ...........
        tyttö15 kirjoitti:

        todellaki. piikki sattuu vitusti, poraaminen sattuu vitusti, paikkaaminen sattuu, muttei niin paljon. kaikki sattuu! niitten puhekin siellä sattuu! varoitan, varoitan.. kohta istut helvetissä. mulla on siitä niiiiiin paljon kokemuksia, tiedän mistä puhun. sä et tiedä, mutta tässä sulle totuutta, eikä niitten aikuisten "rauhoittelupuhetta". ainahan ne yrittää rauhoitella tommosia nuoria, mutta TOTUUS ON JULMAA, JA SE TULEE NUOREN SUUSTA!

        Kerronko, mikä sattuu ihan oikeasti? Se, kun ei paikkauta reikiä ajoissa ja hammas tulehtuu. Sitten sattuu niin paljon, että itket ilosta, kun vihdoin pääset hammaslääkärille puudutettavaksi, porattavaksi ja paikattavaksi.

        Kannattaa myös muistaa, että hammashoito on nopeasti ohi. Puudutus saattaa sattua pikku hetken, mutta sitten ei enää. Poraamisessa voi tulla tukalia kohtia, mutta silloin laitetaan lisää puudutusainetta. Ja kun lääkäri pääsee paikkaamiseen asti, potilas on jo melkein ovesta ulkona.


      • Ei pelota

        "Niin kuin kaikki sanovat että vanhemmilta ihmisiltä ollaan jo otettu hermot pois, kun sillon ennenvanhaan oli sellainen käytäntö hammaslääkäreissä porauksen yhteydessä."

        Milloinhan tuo on tapahtunut ? kun ainakaan minulle ei ole tuota tehty, olen 45v.

        Minulla on sellanen kipuraja että kestän hyvin porausta, en siis tarvitse puudutusta. Tottakai se tuntuu, mutta mitä siitä.

        Muuten mulla on tosi hyvät hampaat vaikka olen ollut raskaana 2 kertaa. Jotku vain väittävät että raskaana hampaat tippuu.


    • ........

      Helvetin kipeää se poraaminen käy jos et ota puudutusta. Puudutus taas ei tunnu miltään (tai no riippuu ihmisestä, minulla ei tunnu). Rohkeasti sinne, että hampaat saadaan kuntoon!

    • Ei pelota

      Hei !

      Kerran hammaslääkärini vahingossa pisti mulle puudutuksen, vaikka yleensä en tarvitse sitä. Ei kyllä tuntunut miltään se puudutus.

      Viisaudenhampaat 4 kpl kun vedettiin pois, niin sillonkaan ei tuntunut miltään puudutus ja puudutuspiikkejä he laittoivat muutaman. ;))

      Jos oikein pelottaa, niin ehkä silloin voi tuntua miten vaan, siksi olen aina hyvin rentona makaamassa ettei tunnu miltään.

      Joskus on paikka tai pala lähtenyt irti hampaasta ja tottakai joutuvat poramaan, mutta kestän sen hyvin renotona olona.

    • minun mielestä

      Jos on vain pienä reikiä, niin oman kokemukseni mukaan niitä porataan paljon pitempää kuin isoja reikiä. Olen antanut omat reikäni kasvaa ensin sopivan kokoisiksi ja sitten vasta menen porattavaksi. Silloin säästyy turhalta porailulta. Se on enemmän sekllaista reiän tasoittelua vaan, eikä tunnu paljonmiltään.

    • KESKUSTELUN ALOITTAJA

      Käväisin tänään toista kertaa porauksessa, eikä sattunut yhtään!
      En ottanut edes puudutusta.

      Kiitokset kaikille vastauksista !

    • riippuu roikkuu

      Minulla on erittäin tuntoherkät hampaat ja pyydän aina puudutuksen, vaikka kyseessä olisi "pikku" reikä. Useimmat hammaslääkärit osaavat puuduttaa ja silloin poraaminen ei tunnu lainkaan.

      Siskoni sanoi, että hänellä puuduttaminen sattuu enemmän kuin itse paikkaus, joten hän ei halua puudutusta.

      Me kaikki olemme siis yksilöitä ja kokemuksen kautta oppii mikä on paras toimintatapa omalla kohdalla.

      Puudutus sattuu mämmikourankin käsittelyssä vähemmän kuin hampaan poraus. Yleensä käy kuitenkin niin ettei mämmikouralta puuduttaminen onnistu. Huonoa ammattitaitoa selitellään sillä, että potilaan hermot ovat luonnottomassa paikassa. Nämä hammaslääkärit kannattaa kiertää kaukaa ja antaa puskaradion levittää tietoa.

      • Winkkie

        Kaveri anto hyvän vinkin tohon, että tuleeko poraus sattumaan, otat lasillisen jääkylmää vettä ja laitat suuhun, sitte jos hammasta jossa on reikä vihloo paljon niin poraus voi sattua pikkuisen, jos taas ei niin puudutus sattuu enemmän, eli ei siis lainkaan. Itselläni huomenna ekan kerran hampaidenporaus edessä, suuri reikä kuulemma, mutta ei vihlo niin ei ole niin syvä että olisi lähellä hermoa :)


    • 23t

      Multa on kaks kertaa paikattu ja ekalla kerralla otin puudutuksen, muistelen että piikki sattui helvetillisen paljon mutta poraaminenhan ei sitten tuntunu tietenkään. Toisella kerralla oli kaksi reikää täysin eri puolilla joten puudutus ois ollu vaikeakin, joten en ottanut eikä kannattanut, vihloi kyllä mutta ei se niin paha ole ilman puudutusta ei joudu piikkiä ainakaan kestämään ! Ylihuomenna olen taas menossa paikkaukseen enkä ota puudutusta.

    • Hammaslääkäriin

      Tänään meen hammaslääkäriin... mulla myös kauhee kammo, mutta eiköhän se sitten siitä... Hampaan paikkaus edessä kun väliaikainen paikkaus irtosi. Nehän irtoaa kuulemma muutenkin erittäin helposti.

      Ensin ajattelin olla menemättä, kun ei tule mitään laskuakaan. Olen 14-vuotias. Menen kuitenkin, koska pelkään, että hampaani voisi tulehtua ja sitten se sattuisi paljon enemmän.

    • ...

      "Ensin ajattelin olla menemättä, kun ei tule mitään laskuakaan."

      Niinpä niin, niillä hammasvastaanoton työntekijöillähän ei olekaan muuta tekemista, kuin odotella jotain potilaita, joista ei tiedä onko ne myöhässä vai onko tulossa ollenkaan.

      Jos jätät menemättä, niin ILMOITA se sinne hoitolaan ja peruuta hammaslääkäriaikasi, ei pitäisi olla liian vaikeata.

    • Vässykät

      Ensimmäiselle kommentoijalle: Reikiintyminen Ei ole normaalia ikään liittyvää!!
      Typerää edes ajatella ja vielä typerämpää kirjottaa moista!

      Jos hampaat reikiintyy jossain on vikaa, hampaiden pesussa ja/ tai ruokailu tottumuksissa.
      Jos pesee hampaat 2X joka päivä ja max. 5 happpohyökkäystä päivässä.

      Reikiä ei tule!

    • ei satu

      juu ei satu yhtään vaikka ei puuduta

    • pelokas

      oon 17v ja mulla porataan huomenna ekaa kertaa :sss jännittää iha hitosti ja aijon ottaa puudutuksen etten tunne mitää D: kuulemma puudutuspiikki on pahempi mitä itse poraus :o?

      • ei sattunutkaan

        Mut on puudutettu sellaisella automaattikoneella, joka ruiskuttaa aineen. Ei tuntunut yhtään ja oli helpotus.


    • pelkäävä hamppi

      Mikä on teidän pisin aika hamppilääkärissä? Oon menossa ja mua pelottaa iha sairaast! Näin viime yönnä jo painajaistaki siit...mulla on reikii varmasti mut en tajuu miten niitä tulee vaikka pesen säännöllisesti hampaitani. Mulla on kait tulehtunu yks hammas ja se on ihan sairaankipeä ky kosken siihen ja,joudun jauhamaan ruokaa vain toisen puolen hampailla...nyt pelkään että mitähän ne hamppulääkärit musta ajattelee ne ei oo varmaa eläissään nähny yht huonoja hampaita..ja vielä jos joudun olemaan siellä lääkärissä about...5 h nii jess!!!

    • pelkäävä hamppi

      Kävin siell hammaslääkärissä ja olin siellä vaan vartin ,siinä kipeessä hampaassa oli kariesta mut muualla ei sit reikiä ollukaan se anto eka kaks puudutus piikkii ja alko sit heiluttelemaan sitä hammasta tuntu vaan painetta ja sen jälkeeneen se kaivettiin ulos ja kipu oli poiss!! Pelkäsin iha turhaan nii paljo!! Toki sen käynnin jälkeen puudutuksen kesto oli rasittavaa mut kaikkein pahin joka,ei ees ollu paha oli ehk puudutuspiikin pisto... See oli kiva reissu qku melkee itkin ilosta se jälkeen ku sain hampaani hoidettua kipu ei ennää vaiva..nnu. Huomasin että karieksen ollessa mun hampaassa niin mun imusolmukkeet oli pul listunu vähä se johtu siit hampaasta mut nyt se on revitty! Eikä ees sattunu ps. Oon yläasteella :)

    • SattuuSe

      No ei todella ole kivutonta. Puudutuspiikin pisto sattuu niin vietävästi. Kun se kerran sattuu niin pyydä ihmeessä sitten samalla kivulla laittamaan tarpeeksi ainetta ja anna vaikuttaa riittävän pitkään. Minulla kävi nimittäin niin, että puudute laitettiin, toimenpide sattui silti - jota hammaslääkäri kovin ihmetteli, ettei pitäisi tuntua - ja puutuminen oli maksimissaan kun kävelin hammaslääkärin vastaanotolta ulos. Toki hammaslääkärillä on kiire (ehtii ottaa enemmän potilaita kun on enemmän aikaa) mutta asiakas kärsii.

    • -Grrauh.

      Mooi (:

      Mul on itelläniki ihan järkky hammaslääkäri pelko ja on kuset housus ku pitäis mennä hammaslääkärii :D mut siis mul on paikattu / porattu 3 kertaa.. Jos ne on kuulemma ihan mitättömiä reikiä niin ÄLÄ OTA puudutusta .. ilman puudutusta pienten reikien poraus ei satu, pari kertaa vihlasee. Ite otin kahella ekalla kerral pieniin reikiin puudutuksen ja sattu ihan helvetisti !! joten pieniin reikiin ei kannata ottaa puudutusta !

      Toivottavasti oli apua ! (:

    • hammaslääkäripelkääj

      Mulla on hirveä hammaslääkäripelko, siitä on jo ainakin yli vuosi kun viimeksi paikattiin, olen nyt 11v ja huomenna olisi edessä paikkaus, pelkään ihan hitosti, maha menee aina ihan kuralle ennen hammaslääkäriä, ja en ikinä haluaisi mennä siihen penkkiin makaamaan. Ne aina sanovat, että nyt tuntuu hyttysenpistolta kun ne laittavat piikin. Mutta ei, eihän se tunnu hyttysenpistolta, koska hyttysenpisto ei melkein tunnu. En vaan haluaisi hammaslääkäriä, vaikka aina olen ollut rohkea ja olen sinne mennyt. Mutta en ikinä vaan haluaisi mennä. Mutta sinne on vain pakko mennä, että hampaat ei putoa suusta jos reikä isonee. Se poraus vaihe on ihan kamalin, en vain kestä sitä. Se on ihan kamalaa.

    • tsemppi3

      kyllä se menee hyvin

    • lolli124

      lol

    • 45789

      onko paikattu

    • lkoijini

      missä

    • Apua tarviiva

      Moi, oon 13-vuotias ja huomasin että mulla on kolo hampaassa joka on noin. 1-2mm ja mua pelottaa poraaminen. Niin kauan se kestää suunnilleen? Ja mun hampaita ei oo IKINÄ porattu, mut on puudutettu. Multa ob revitty neljä rautahammasta. Ja mulla on ollu pieni reikä joka on vaan raaputettu ja fluorattu. Tätä koloa ei satu tai vihlo yhtään tai mitään.

    • ...

      olin tänään hammaslääkärissä ja minullakin on tosi kova kammo. enemmän kuitenkin pelkään piikkejä joten aina kun vain on mahdollista pyydän ilman puudutusta, mutta tänään hammaslääkäri otti kuitenkin vain piikin esille eikä kysellyt asiasta joten kyyneleet alkoivat tirahdella ja yritin peittää ne kovasti. minua rupesi ahdistamaan ja hengitin nopeaa tahtia. piikki kuitenkin nipisti vain pikkuisen ja lääkäri rauhoitteli vieressä eikä se ollut sittenkään mikään iso juttu. näin poraus ja paikkaus ei sattunut yhtään. tietääkö muuten joku kuinka kauan puudutuksen teho kestää??

    • Lolkypop

      Ei tarttee pelkää... Mulla oli just tänään hampaiden poraus, mulla oli 3 reikää...puudutus kannattaa otta, se vaan nipistää vähän, ja kun sen ottaa, niin ei edes tunne että pora osuu hampaaseen... Mua jännitti myös hiveesti kun mulla ei oo ennen ollu reikiä.. Mut ohan turhaan pelkäät... Rohkeesti vaan!

      • Lolkypop

        Ja lisään vielä että poraus kestää noin. 5 min, ja puudutuksen vaikutus aika vaihtelee... Joillainse kestää 2 tuntii ja mulla sitten 5 tuntii... Voi kestää vähän pidempääkin. Niin lääkäri sano... Lähettäkää sähköpostiini [email protected] viestiä jos sattui jäämään jotain mitä poraamiseen littyy mutta en sanonut sitä... :)


    • vvyiui

      ei koske

    • rillataan

      minullakin tuli ekat reiät vasta 14 vuotiaana.kannattaa ottaa puudutus,koska se vihloo aika paljon jos et ota.puudutus ei tunnu missään kunhan et pelkää sitä liikaa.saattaa vähän porauksen aikana vihloa mutta se on pientä.
      itekki pelkäsin sillo aika paljon kun menin ekan kerran paikkaukseen mutta hyvin se meni.

    • kopjihuvgv

      nukutuksessa on kivutonta

    • jdiwkdvdkd

      Ei satu.

    • Anonyymi

      Hampaan paikkaus sattuu ilman puudutusta ainakin vähän ja se tietenkin riippuu kivun sietokyvystä. Minulla jouduttiin paikkaamaan hammas reiän takia ja se pelotti todella paljon, varsinkin puudutus. Ja kaiken lisäksi olin kuullut kauheita kauhutarinoita miten piikki on katkennut ikenen sisään ja kaikkea. Minulla on vieläpä kauhea piikkipelko. Pelkään piikkejä enemmän kuin mitään. Kun menin terveysasemalla tuntia aikaisemmin, minua pyydettiin huoneeseen ja olisin saanut esilääkkeen, mutta minulla on sellainen pilleri ongelma etten pysty nielaista sitä ja sitten minulle tarjottiin sellaista litkumaista versiota, mutta en pystynyt enää nielaisemaan sitäkään vaikka olisin halunnut. Lopulta makasin sitten siinä tuolissa ja, koska minua pelotti puudutus todella paljon niin ikeneen laitettiin sellaista puuduttavaa voidetta ja kun oli kulunut pari minuuttia en tuntenut melkein mitään siltä kohdalta (se hammaslääkäri kokeili vielä jollain ja en tuntenut sitä) silti minua jännitti kauheasti ja kun oli aika pistää se piikki laitoin silmät kiinni ja en tuntenut mitään. Koko poraamisen ja paikkauksen aikana en tuntenut mitään kipua ja koko jutussa ei mennyt edes kauan ja jos minua olisi sattunut tai olisin halunnut lepuuttaa suuta olisin voinut näyttää merkin ja lääkäri olisi lopettanut, mutta ei tarvinnut. Turhaan pelkäsin ja niin moni muukin minulla on vielä kaksi reikää paikaamatta eikä pelota enää oikeastaan yhtään. Toivon, että jos jotain pelottaa hampaan paikkaus ja lukee tämän niin pelko helpottaa vähän, koska minua ainakin olisi helpottanut. Mutta sen sanon, että älkää koskaan jättäkö menemästä hammaslääkäriin pelon takia. Minäkin selvisin siitä ja niin selviää joka ikinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe