Stressin vaikutus kuukautisiin

02587

Hei! Kyselisin sellaista, että onko kelään kokemusta stressin vaikutuksesta kuukautisiin niin, että kuukautiset saattavat myöhästellä mikäli kärsit kovasta stressistä?

Olen ruvennut mietiskelemään, voiko stressi oikeasti myöhästyttää menkkoja tällätavoin?

Noin puoli vuotta sitten pelkäsin olevani raskaana, kuvittelin oireita ja menkat olivat melkein viikon myöhässä. Olin täysin varma että olen raskaana, joten tein testin ja se näytti negatiivista. Huojennuin tuloksesta todella ja menkat alkoivatkin heti muutaman tunnin jälkeen testin tekemisestä. [Kuukautiseni eivät myöhästele normaalisti]

Nyt olen odotellut menkkoja että voisin alkaa syömään e-pillereitä, ja olen odottanut niitä todella kovasti jostain syystä. Ja niin kuin arvata saattaa, menkkoja ei näy. Ovat kolme päivää myöhässä. Raskauden todennäköisyys on minimaalinen koska kondomia on käytetty joka yhdynnän aikana [eihän sekään mahdottomuus olisi että kondomi olisi pettänyt] mutta nyt kun stressaan asiaa, kuukautiset eivät taaskaan ala. Ja kun satun olemaan helposti stressaantuvaa tyyppiä, paineet kasvavat jatkuvasti.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Pakko kai kädä ostamassa taas testi, että saan mielenrauhan ja menkat voivat alkaa :D

6

3327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naikkonen1982

Itselläni oli joitakin vuosia sitten sama ongelma. Eli stressin takia jäi menkat tulematta. Itselläni saattoi jäädä tosin kahdetkin menkat välistä. Lääkärissä sitten stressin lisäksi todettiin, että hormonitoimintani oli todella sekaisin. Sain e- pillerit joka siiten korjasi tilanteen. Toivottavasti tästä oli jotain apua:)

• -''-

Kiitoksia vastauksesta. Kumpa ne omat alkaisi pian niin sais pillerit aloitettua, ehkä ei tule sen jälkeen samaa ongelmaa enää !

• qwerrwf

mulla sama ongelma, nämäkin kuukautiset jotka tänään (onneksi!) alkoi, olivat pari viikkoa myöhässä. ja syynä varmasti stressi ja raskauden pelko. seuraavien kuukautisten alkaessa aion aloittaa pillerit, toivottavasti ne saisivat kuukautiseni säännöllisemmiksi. tsemppiä sulle ja hyvää kesää!

• -''-

Kiitos vastauksesta ja hyvää kesää sinnekin :))

• alkaisivat jo
        -''- kirjoitti:

Kiitos vastauksesta ja hyvää kesää sinnekin :))

sama tilanne. Menkat jo 2,5vkoa myöhässä. Yhden testin olen tehnyt ja negatiivista näytti. Ihan mielettömän stressaavan syksyn ja vudoen vaihteen kävin läpi ja lopetin pilleritkin tuossa lokakuussa. Mutta kahden 4vkon kierrolla olevat menkat ehti tuossa välissä tulla. Su taas raskaustesti edessä, jos ei ala. Vatas on kipeä, mutta mitään ei kuulu. Kerran näin käynyt aiemminkin, mutta silloin menkat alkoivat todellakin heti raskaustestin tehtyäni parin päivän päästä. Nyt vaon ei stressi näytä hellittävän. Pillereitä en enää haluaisi, koska ne vievät halut ja aiheuttavat kuivumista ja migreeniä.

• zderxfftg

Stressi voi todellakin vaikuttaa. Stressi "toimii" hormoneilla, kuten kohtusi ja munasarjasikin. Hormonit vaikuttavat toisiinsa ja keho on kokonaisuus. Kaikki vaikuttaa kaikkeen :)

Gynekologi sanoi minulle vuosi sitten jotenkin näin "sinun on ehdottomasti laskettava stressiatasoasi. Hormonitoiminta alkaa sitten pikkuhiljaa palautua ennalleen kun kehosi uskoo, ettei tarvitise enää ylläpitää stressitilaa. Sain myös listaa "hyvistä" ravintoaineista, mutta se oli minulle suunnattua, kun en voi syödä normaalist" Oikeassahan tuo viisas nainen oli.

Onneksi uskoin ja lisäsin viikkoaikataluuni stressinhoitoa. Pikkuhiljaa on kuukautiskierto alkanut tasaantua. Eilen oli ovulaatio kp. 16, eli aika normaalissa alan olla ja olo sen mukainen: normaali. Pitkissä kierroissa oloni onkin karmea ja suurinpiirtein kiipeilen seinille, kun missään ei ole hyvä olla. Tästä syystä varmaan otinkin gynen lääkkettömän neuvon hyvin vakavasti.

Oikeasti ei ole muuta tapaa kuin nähdä itsensä kokonaisvaltaisesti. Kohtu ja munasarjat eivät ole erillään muusta kehosta, vaan reagoivat aika herkästi kaikenlaiseen stressiin. Ei ole evoluutionkaan kannalta järkevää alkaa tehdä raskautta silloin kun on molemmista päistään vedetty kuminauha. Siksi kai tää syysteemi toimii näin (niillä joilla toimii.... joillakin naisilla stressi ei vaikuta mitenkään menkkoihin)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2213
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1534
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      954
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe