Käyttöetu vs oma auto -mun tapaus

idua69

Tilanne:

omat ajot n. 20.000 km/v
työajot n. 15.000 km/v
kokonaispalkka (etu vähennetään palkasta)
auton arvo n. 35.000 Ege molemmissa tapauksissa

Mietittävää:

oma auto vai käyttöetu
diesel vai 95E
oma auto lainarahoilla vai omilla

Löytyykö mielipiteitä asiasta?

15

6164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyse...

      uudesta niin helppo. Käyttöetusi on vuodessa 12 x 540 = 6480. 35 000 hintaisen uuden auton pelkkä arvonalenema on todennäköisesti enemmän kuin tuon verran vuodessa. Lisäksi sinulle tulisi omasta autosta pesu-, huolto-, rengas-, vakuutus-, käyttömaksu- yms. kulut päälle. Eli käyttöetu on ilman muuta omaa edullisempi.

      • ei lasketa

        Km-korvauksia tulee noilla parametreilla vajaa 5000/vuosi enemmän
        omalla ajaessa (44c/km) kuin käyttöedulla (12c/vuosi).

        Kääntää kyllä laskelman kummasti oman auton puolelle.


      • Gulf
        ei lasketa kirjoitti:

        Km-korvauksia tulee noilla parametreilla vajaa 5000/vuosi enemmän
        omalla ajaessa (44c/km) kuin käyttöedulla (12c/vuosi).

        Kääntää kyllä laskelman kummasti oman auton puolelle.

        Autoedun arvohan on laskettu maks 18000km/v omaa ajoa, joten autoedun arvokin nousisi tuosta 540€:sta vielä suuremmaksi - 20000km/v omilla ajoilla siis.


      • periaattessa..
        Gulf kirjoitti:

        Autoedun arvohan on laskettu maks 18000km/v omaa ajoa, joten autoedun arvokin nousisi tuosta 540€:sta vielä suuremmaksi - 20000km/v omilla ajoilla siis.

        Autoetu nousisi 380 euroa tuosta. Tosin en usko, että kukaan tuollaiseen kiinnittäisi mitään huomiota ( noihin 2000 ylimääräiseen kilometriin ). Autoetuhan on siitä kummallinen etu, että kaikki sen saavat ajavat täsmälleen 18 000 omaa kilometriä vuodessa. Jos eivät ajaisi niin paljoa varmasti ilmottaisivat oikeat ajokilometrit, koska se vähentäisi autoedun arvoa. Jos ajavat enemmän niin autoetua vastaavasti korotetaan. Autoedun ylikilometreistä voi käytännössä jäädä kiinni vain, mikäli ilmoittaa työmatkavähennyksiin oman auton kilometrit.

        Tuo laskelma ( kannattaako/ei kannata ) on periaattessa helppo, koska kulut ( käyttökulut pääomakulut ) on helppo laskea, vaikka siihen vaikuttavatkin aika monet tekijät ( mm. nykyinen korkotaso, vakuutuksen bonukset jne. ). Vaikeaksi tuon tekee vain auton arvon alenemisen arvioiminen, jonka lähes kaikki omalla autolla ajavat arvioivat alakanttiin.


      • laskuttaa
        ei lasketa kirjoitti:

        Km-korvauksia tulee noilla parametreilla vajaa 5000/vuosi enemmän
        omalla ajaessa (44c/km) kuin käyttöedulla (12c/vuosi).

        Kääntää kyllä laskelman kummasti oman auton puolelle.

        työnantajaasi km-korvauksilla vielä tänä vuonna. On nimittäin 45 c/km.


    • Laske tästä

      Oma auto
      Ostohinta 35000€, ajat vuodessa 35tkm. Kolmessa vuodessa 105000.
      Arvonaleneminen kolmessa vuodessa 50% 17500€. Lisäksi huollot, korjaukset, rahoituskulut ja vakuutukset, arviolta 5850 t€ per kolme vuotta. Maksat siis ilman polttoainekustannuksia omasta autostasi kolmessa vuodessa n. 23350€.
      Kilometrikorvauksia saat 6750€. Kuluksi jää 16 600€, tekee per kk 461€.

      Käyttöetuauto
      OVH varusteineen 35000€. Autoedunverotusarvo 535€/kk.
      Todellinen vaikutus palkkaasi riippuu palkkasi suuruudesta ja veroprosentistasi.
      Mutta: Ei vakuutusmaksuja, ei huolto/korjauskustannuksia, ei rahoitusongelmia ja kaiken päälle, ei huolta auton jälleenmyyntiarvosta.

      • Auto on huono sijoitus

        Lisää autoedun hyviä puolia "omaan" velka-autoon verrattuna:
        - Kun työpaikassa saneerataan, et potkut saatuasi ole liemessä autovelan maksun kanssa.
        - Riski isosta korjauksesta ja sen maksajasta riiteleminen takuuajan ulkopuolella (esimerkiksi moottoriremontti, kytkninremontti jne.) jää rahoitusyhtiölle.
        - Huollossa saa hyvää, nopeaa ja täsmällistä palvelua varsinkin, jos diiliin kuuluu sijaisauto huoltojen ajaksi. Ison asiakkaan (=rahoitusyhtiö) ääni on painavampi kuin yksittäisen auton omistajan.

        Vielä yksi pikku täsmennys verotusarvoon: jos autoetu on palkan osa, joka arvotetaan verotusarvon mukaan, se vaikuttaa nettopalkkaan täsmälleen verotusarvon verran.


      • Myötärannan silli
        Auto on huono sijoitus kirjoitti:

        Lisää autoedun hyviä puolia "omaan" velka-autoon verrattuna:
        - Kun työpaikassa saneerataan, et potkut saatuasi ole liemessä autovelan maksun kanssa.
        - Riski isosta korjauksesta ja sen maksajasta riiteleminen takuuajan ulkopuolella (esimerkiksi moottoriremontti, kytkninremontti jne.) jää rahoitusyhtiölle.
        - Huollossa saa hyvää, nopeaa ja täsmällistä palvelua varsinkin, jos diiliin kuuluu sijaisauto huoltojen ajaksi. Ison asiakkaan (=rahoitusyhtiö) ääni on painavampi kuin yksittäisen auton omistajan.

        Vielä yksi pikku täsmennys verotusarvoon: jos autoetu on palkan osa, joka arvotetaan verotusarvon mukaan, se vaikuttaa nettopalkkaan täsmälleen verotusarvon verran.

        Autoedussa on myös varjopuolensa. Kun työpaikassa saneerataan, sinulta lähtee työpaikan lisäksi samalla myös auto. Siinähän liikut kun kassan ensimmäiseen maksuun menee neljä kuukautta.

        Minkä takia muuten se oma auto on aina ostettu velalla näissä laskelmissa? Eikö kenelläkään ole todella omaa autoa?


      • km korvauksen?

        "Maksat siis ilman polttoainekustannuksia omasta autostasi kolmessa vuodessa n. 23350€. Kilometrikorvauksia saat 6750€. Kuluksi jää 16 600€, tekee per kk 461€."

        Jos kulut ovat KOLMESSA vuodessa 23350 euroa, niin KOLMESSA vuodessa tulee työajoa 3 * 15 000 km = 45 000 * 0,45 eur = 20 250 euroa, ei siis 6750 eur (joka on yhden vuoden km korvaus)? Vai ymmärsinkö väärin? Jos en, niin kuukausikustannus muuttuu merkittävästi alaspäin.


      • mennä uusiksi
        km korvauksen? kirjoitti:

        "Maksat siis ilman polttoainekustannuksia omasta autostasi kolmessa vuodessa n. 23350€. Kilometrikorvauksia saat 6750€. Kuluksi jää 16 600€, tekee per kk 461€."

        Jos kulut ovat KOLMESSA vuodessa 23350 euroa, niin KOLMESSA vuodessa tulee työajoa 3 * 15 000 km = 45 000 * 0,45 eur = 20 250 euroa, ei siis 6750 eur (joka on yhden vuoden km korvaus)? Vai ymmärsinkö väärin? Jos en, niin kuukausikustannus muuttuu merkittävästi alaspäin.

        Taisi mennä edellisen kirjoittajan "tarkat" kannattavuuslaskelmat ihan uusiksi, kun pelkillä km korvauksilla maksaa leijonan osan auton kaikista kustannuksista polttoaineita lukuunottamatta... Periaatteessa voi vaihtaa auton 3 vuoden välein uuteen pelkillä km korvauksilla mukaan lukien muut mm. huoltokustannukset.


      • laskentaa
        mennä uusiksi kirjoitti:

        Taisi mennä edellisen kirjoittajan "tarkat" kannattavuuslaskelmat ihan uusiksi, kun pelkillä km korvauksilla maksaa leijonan osan auton kaikista kustannuksista polttoaineita lukuunottamatta... Periaatteessa voi vaihtaa auton 3 vuoden välein uuteen pelkillä km korvauksilla mukaan lukien muut mm. huoltokustannukset.

        Niin, jos aiempia laskelmia hieman täydentää, niin oman auton kulut 3 vuodelta olisivat:
        - kulut 23350 euroa
        kilometrikorvaukset 20250 euroa (45 tkm * 0,45 eur)
        = oman auton kulut 3 vuodelta 3100 euroa polttoaineet

        Työsuhdeauto käyttöedulla:
        - verotusarvo 19260 euroa (36 * 535 €)
        kilometrikorvaukset 5400 euroa (45 tkm * 0,12 eur)
        = työsuhdeauton kulut 3 vuodelta 13860 polttoaineet

        Eli näillä luvuilla taloudellisesti katsoen ei mitään järkeä ottaa työsuhdeautoa. Oman auton osalta suurin kysymysmerkki on arvon aleneminen, huolto- ja korjauskulutkin pystyy huoltosopimuksella vakioimaan (sen kai saa lähes autoon kuin autoon). Siltikin jää aika reilu varmuusmarginaali, eli aika paljon voi laskelmat mennä pieleen ennen kuin työsuhdeauto tulee kannattavammaksi.

        Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä sitä että jos työajoa tulee enemmän kuin muutama tuhat km vuodessa niin oma auto on kannattavampi kilometrikorvausten johdosta (oletuksena että autoetu on osa kokonaispalkkaa).


      • tuo aiempi
        laskentaa kirjoitti:

        Niin, jos aiempia laskelmia hieman täydentää, niin oman auton kulut 3 vuodelta olisivat:
        - kulut 23350 euroa
        kilometrikorvaukset 20250 euroa (45 tkm * 0,45 eur)
        = oman auton kulut 3 vuodelta 3100 euroa polttoaineet

        Työsuhdeauto käyttöedulla:
        - verotusarvo 19260 euroa (36 * 535 €)
        kilometrikorvaukset 5400 euroa (45 tkm * 0,12 eur)
        = työsuhdeauton kulut 3 vuodelta 13860 polttoaineet

        Eli näillä luvuilla taloudellisesti katsoen ei mitään järkeä ottaa työsuhdeautoa. Oman auton osalta suurin kysymysmerkki on arvon aleneminen, huolto- ja korjauskulutkin pystyy huoltosopimuksella vakioimaan (sen kai saa lähes autoon kuin autoon). Siltikin jää aika reilu varmuusmarginaali, eli aika paljon voi laskelmat mennä pieleen ennen kuin työsuhdeauto tulee kannattavammaksi.

        Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä sitä että jos työajoa tulee enemmän kuin muutama tuhat km vuodessa niin oma auto on kannattavampi kilometrikorvausten johdosta (oletuksena että autoetu on osa kokonaispalkkaa).

        Aiempi viesti otsikolla "autoetu ehdottomasti", ja nyt "Eli näillä luvuilla taloudellisesti katsoen ei mitään järkeä ottaa työsuhdeautoa". Hieman muuttuu järkevyys toiseen suuntaa, kun hieman lasketaan... :)


      • kannattavuus
        tuo aiempi kirjoitti:

        Aiempi viesti otsikolla "autoetu ehdottomasti", ja nyt "Eli näillä luvuilla taloudellisesti katsoen ei mitään järkeä ottaa työsuhdeautoa". Hieman muuttuu järkevyys toiseen suuntaa, kun hieman lasketaan... :)

        Kyllähän autoedussa omat hyvät puolensa on ja se helppous ja huolettomuus houkuttaa, ei sitä käy kiistäminen. Meillä työpaikan autoetupolitiikka on juuri aiemmin kuvatunlainen, eli autoedun saa käyttöetuna ja se on osa kokonaispalkkaa.

        Osa työkavereista on ottanut autoedun ja osa ei. En tiedä onko sitten sattumaa, mutta niistä jotka autoetua ovat harkinneet ja sen kannattavuutta laskeskelleet, ovat kaikki päätyneet kuitenkin ajamaan omalla autolla. Osa taas on ottanut autoedun lähinnä perusteena se "kun se on mahdollista saada" sen ihmeemmin edun järkevyyttä tai kannattavuutta laskematta.


      • kun lasketaan
        kannattavuus kirjoitti:

        Kyllähän autoedussa omat hyvät puolensa on ja se helppous ja huolettomuus houkuttaa, ei sitä käy kiistäminen. Meillä työpaikan autoetupolitiikka on juuri aiemmin kuvatunlainen, eli autoedun saa käyttöetuna ja se on osa kokonaispalkkaa.

        Osa työkavereista on ottanut autoedun ja osa ei. En tiedä onko sitten sattumaa, mutta niistä jotka autoetua ovat harkinneet ja sen kannattavuutta laskeskelleet, ovat kaikki päätyneet kuitenkin ajamaan omalla autolla. Osa taas on ottanut autoedun lähinnä perusteena se "kun se on mahdollista saada" sen ihmeemmin edun järkevyyttä tai kannattavuutta laskematta.

        No siis pointti oli se, että joku (sinä?) laski euron tarkkuudella kuukausikustannuksia 3 vuodelle ja totesi, että työsuhdeauto kannattaa ehdottomasti viestiketjun aloittajan spekseillä, mutta kun laskettiin oikein, niin tulos heitti 99% eri suuntaan. 45 tkm:ä km korvauksia on paljon. Sillä ostaa 3 vuoden välein uuden auton (n. 30 teuron hintaluokassa). Jos itselle jää huolto,- korjaus- ja vakuutuskustannukset ja käytänössä ei ollenkaan arvon alenemaa, niin ei mitään järkeä taloudellisessa mielessä ottaa työsuhdeautoa. Polttoainekulut toki tulevat molemissa tapauksissa vielä päälle.


    • Meizii

      Itse mietin tuota samaa alkuvuonna. Nuo kustannukset riippuvat monesta seikasta, niin kuin tässä moni on sanonutkin.

      Meillä tilanne on se, että emme saa työsuhdeautoksi kuin tiettyjä merkkejä ja niitä en halunnut. Toinen pointti oli se, että tällä hetkellä autoja saa kaupasta siihen hintaan kuin vaan jaksat tinkiä varsinkin jos kelpaa esim vuoden vanha esittelyauto, niin kuin itse ostin. Autolla oli ajettu 15tkm ja 9kk vanha.
      Auton ovh uutena n. 60t€
      Myyjä ensin sanoi viimeiseksi nettohinnaksi 47t€
      Sanoin takaisin 40t€
      Kuukauden kuluttua päädyimme 42t€

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe