Epilepsia

Epileptikko

Heipä hei te murheiden suossa rämpivät ja tuota kamalaa tautia sairastavat ja pelätyt epileptikot!
Tiedättehän nuo pelonsekaiset katseet kun avaatte suunne ja kerrotte epilepsiastanne? Olette kuulleet kutsuttavan tuota jaloa sairautta, keisarien vaivaa, myös kaatumataudiksi? Olette nielleet kurkkuunne nousevaa naurua kuullessanne tuon antiikkisen ilmaisun?
" Ai sulla on kaatumatauti. Syätsä lääkkeitä? Tuleeks sulle kohtauksia?"
Oletteko kuulleet sivistyneiden ihmisten suusta seuraavaa ? " Ai epilepsia, onko se sama kuin skitsofrenia?" (tämän viisauden lauseen päästi suustaan opettajaksi opiskeleva nainen)

Ah kaatumatauti, se on tauti jossa ilmeisesti kaatuillaan holtittomasti. Kaikenlaiset alustat ovat vaarallisia kaatumatautiselle, hänhän voi kaatua...
Niin itse lausun kaatumatauti nimitystä käyttäville,joita ei onneksi ole monta, ja kyläpaikoissa oiotaan mattoja ahkerasti saapuessani. Saan aina myös talon turvallisimman tuolin, jos vaikka kaatumatauti iskee...

Ovatko ystävät kadonneet kuin pieru saharaan kun olette kertoneet sairastavanne tätä pelättyä sairautta? Ovatko kohtaukset ajaneet pois raavaita uroksia jotka aina kehuvat rohkeuttaan? Onko työpaikkanne tai koulunne luokka hiljennyt santtomaksi ja katsonut teitä pelonsekaisella kunnioituksella kerrottuanne sairaudesta?

Tämän on kirjoittanut eräs jonka lähisukulaisista 5 sairastaa epilepsiaa ja jolla on itsellään kunnia kuulua tähän keisarilliseen loistoon sulkeutuvaan joukkoon sairastamalla itsekkin. Kukaan meistä, en minä eivätkä sukulaiseni koe epilepsiaa millään tavalla elämää ja elämistä rajoittavaksi tekijäksi. Olo on turvallinen kun kaikki lähimmät ja yleensä kaikki tietävät sairaudesta. Syön lääkkeitä. Ajan autoa normaalisti. Juon viinaa, tulen känniin ja kärsin krapulasta. Ainoat kenellä tästä on on ongelma ovat tietämättömät ja sivistymättömät moukat, jotka luulevat epilepsian olevan tarttuvaa tai mielenterveysongelma. Epileptikot, nouskaa kapinaan! Tehdään tauti tunnetuksi.

10

3136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anueeva 41v.

Hän kosi minua tai minä häntä tai samaan aikaan, en muista. Nyt ollaan tosin erottu eikä harmita pätkääkään.

Hänen kaverinsa sanoivat:'Älä vaan mene ton naisen kanssa naimisiin. Epilepsia ja pullerokin vielä ja köyhä ym ym.' Hän ei ollut nähnyt yhtään kohtausta eikä tullut näkemäänkään 7 vuoden aikana. Vapisin vähän nukahtaessa, mutta ei muuta.
      Kaverit löivät vetoa, että kauanko liitto kestää. Aivan naurettavaa.

Avioliiton aikana laihdutin 20 kiloa ja aloin tienata. Tienasin enemmän kuin mieheni. Sitten tulivat muut naiset oven taa pyytämään miestäni liikenteeseen. Kun sitten olin varma, että joku huolehtii miehestäni kauemminkin, lähdin.

Sanoin lähtiessäni, että epileptikko-nainen pärjää elämässä sata kertaa paremmim kuin miehet, joista ei ole mihinkään terveinäkään. Mulla on ajokorttikin. Mieheni kärähti ratista maanantai-aamuna. Soitin itse kytille...kukaan ei loukkaantunut.

En ole kylmä ihminen. Nuo tapahtumat ovat elämäni käännekohtia ja kirjoitan ne nyt kovalla tekstillä. Siivoan, pyykkään, teen ruokaa ym ym. Palvelin miestäni siihen päivään asti, kun olin jo pakannut.

Entinen mieheni pyysi takaisin luokseen. Sillä oli jo uusi muija ja hän petti sitä mun kanssa yhtenä iltana, kumilla tietenkin. Sanoin, liha on heikko ja lähdin viimeisen kerran. Miehen kaverit sanoivat: "Kato, muija on tullu järkiinsä:"

• Epileptikko 20.v.

Mielestäni epilepsiasta puhutaan yleisesti liian vähän. Monilla on vieläkin käsitys kaatumatudista, niinkuin vanha kansa sanoi.

Epilepsia tuntuu pelottavalta niiden mielestä jotka eivät siitä mitään tiedä.

Itse sairastuin 10 vuotta sitten epiin. Vietän normaalia nuoren naisen elämää. Käyn töissä, ajan autoa, juon alkoholia ja olen niinkuin muutkin kanssaihmiset. Kun itse kerroin sairaudestani ystävilleni he ottivat sen hyvin. Kun he tietävät sairauden luonteen, niin heitä ei pelota. Puhukaamme epilepsiasta yhdessä! Tätäkin sairautta on yhtä monta eritasoista kun on epileptikoitakin. Eletään sovussa toistemme kanssa!

• Anueeva-61

Lähinnä "meidän piireissä" on mietitty sitä, että mistä erottaa epileptikon ja diabeetikon kohtauksen. Viinakramppi samankaltainen myös.

Diabeetikolla sokeria, yhdellä pullo ja epileptikolla mangneettia ym ym, joista ulkopuolinen ei tiedä mitään, kun olisi käytön paikka. Ranneke kädessä, ok. Heti vain 112 paikalle, parasta niin. Paitaa tai takkia pään alle suojaksi, kun on kohtaus ja nukahtaa. Kylkiasento...suu tyhjä....

Epilepsiasta puhutaan jo nyt avoimemmin ja monet ovat hämmästyneitä sairauden yleisyydestä. Ovat myös hämillään ja uteliaita. Epileptikko ei välttämättä kaadu, kun kohtaus tulee. Oireet ovat huomaamattomia, pientä nykinää tai ääntelyä ym ym. Jotkut alkavat riisua itseään tai kävelevät mihin suuntaan vain nenä näyttää ja tavarat jäävät siihen paikkaan sitten. Muutamat itkevät tai tavarat putoaa käsistä.

On myös sitten niin, että näitä oireita on terveilläkin ihmisillä. On se hyvä, että muutkin käyttäytyvät joskus, aika useinkin, oudosti.

Hyväksytään siis toisemme sellaisina kuin ollaan.
        Jotkut ihmiset saavat kuulla pilkkaa nenästä, jaloistaan tai mistä tahansa koko ikänsä. Luoja on ne luonut, ei ihminen ite.

Eikös mene jakeluun tämä homma!!!! En puhu itsestäni nyt. Nenäni normaali ym....

• Epileptikko

Mummoni oli epileptikko 14 vuotiaasta saakka ja sen aikaisilla lääkkeillä voi arvata, että kohtauksia tuli niistä huolimatta. Hän oli kahdesti naimisissa, synnytti 7 lasta 3 eri miehelle, adoptoi yhden lisää ja kasvatti 7 aikuisiksi asti. Raatoi epilepsiasta huolimatta, sillä perhe oli köyhä. Marjasti, sienesti, pesi pyykit ja puolusti lapsiaan kuin tiikeri. Arjen katkaisi uupumuksen laukaisema kohtaus. Pieni lepo ja työ jatkui. Mummo ei nähnyt sairauttaan ongelmana ikinä kohtauksista huolimatta, ei pitänyt itseään erilaisena. Hän oli vahva ja kova nainen, epileptikko ja suurperheen äiti. Vaarini oli rohkea naidessaan tämän ylpeän lesken, epileptikon. Se oli kova juttu siihen aikaan, 50 -luvulla. Lapsista kaksi sairastui epilepsiaan.

Meissä lapsenlapsissa on epileptikoita, yksi meistä on kehitysvammainen.
      Mummon esimerkkiä noudattaen kannamme kaikki sairautemme ylpeydellä.

Väännämme sairaudestamme vitsiä, emme kuulu epiyhdistyksiin emmekä käy tukileireillä. Minulla ja sisarellani on epileptikoina toisistamme tukea ja suvusta tietenkin. En kanna merkkejä, en ranteessa enkä kaulassa. Aiemmin minulla oli mummon perintönä hopeinen epimerkki kaulakorussa, ketju katkesi enkä ole ehtinyt löytää uutta.

• Asiantuntia

Olet oikeassa ja meidän pitäisi ihan oikeasti nousta paikasta joka on pimeä ja tehdä se tunnetuksi valkeaksi luonon niityksi!

P.S.oikeasti

T:Asiantuntia

• DJVain

Hei Kaikille!
        Olen mies 39v. epilepsia puhkesi kun olin 10v.
        Avasin ircnettiin #epilepsia nimisen irc-kanavan. Toivon että sinne tulis sakkii juttelemaan epilepsiasta ja kaikesta muustakin.
        Jos irc-softaa ei satu olemaan niin sinne pääsee myös selaimellakin http://ratiorules.com/ircepi.htm
        tv: Ari Kivikangas (nick=DJVain)

• onneks en ite sairasta kyseistä sairautta. mutta pakko ottaa kantaa koska kyseessä on kuitenki tauti johon meistä jokainen saattaa sairastua vaikka emme oisi epileptikoiden kanssa ees tekemisessäkää.

ja sama koskee diabetesta eli sokeritautia sairastavia. meidän on pystyttävä ottamaan huomioon nämä henkilöt ihmisiähä hekin ovat

ja sama sais koskea myös esim downin syndrooma sairastavia heilläki on oikeus sosiaaliseen elämään samoin ku epileptikoilla ja diabeetikoilla.

vai liittyyks suvaistemattomuudeen kenties mahollisesti pelkoaki? et saisitte tartunnan siittä ku ootte olleet esim jonku Downin syndroomaa sairastavan kanssa tekemisessä.

sori vaan ku otin diabeetikot ja downin syndroomaa sairastavat mukaan tähän keskusteluun.
      mutta näitä kolmea ryhmää yhdistää se asia et heitä pelätään ja heitä syrjitään tautinsa vuoksi. eivätkä hei voi mittää sille. ja enkä mäkään voi esim mittään sille et sairastan kilpirauhasen-vajaatoimintaa.

• yks1

Moi! Olen epileptikko; sairastuin 2002. Kukaan ei ole katsonut mua kieroon, pelännyt, kauhistunut, syrjinyt taí pitänyt outona kun olen kertonut että mulla on epilepsia.

Totean vaan rauhallisest: mulla on epilepsia.
      Ikään kuin puhuisin kaurapuurosta, maailman tavallisimmasta asiasta ja koko homma on sillä kuitattu. Ikään kuin kyseessä olisi pikkujuttu, vaikka epilepsia ei ole pikkujuttu.

Ainoastaan äitini ja veljeni ottivat siitä lyömäaseen minua vastaan ja se oli hyvin järkyttävää. Ketkä ovat syrjineet minua? Ainoastaan omat perheenjäsenet.
      Että näinkin tämä voi mennä.

• Hugo.

No jopas on huonoja kokemuksia. Jos joku loukkaisi minua tuolleen, niin antaisin siivistyneesti sille turpaan. Sen olen myös tehnyt joillekin ja se on herättänyt vain kunnioitusta.

Sinänsä kai liikun niin sivistyneissä piireissä ja kokeineissa, että jokaisella omat ongelmansa ja epilepsia on tosiaan vain yksi ongelma. Elämän saa sekaisin muuten paljon pahemmin.

Mielestäni Epilepsialiitto on epäonnistunut tosin työssään jo pitkään. Kiitos Reetta Kälviäisen ja ei tuo Tapani Töllikään paljoa epileptikoiden asiaa tee tunnetuksi, vaikka onneksi joitakin kirjoituksia ja vierailuja tekee.

Olen odottanut hänen pääkirjoitusta Epilepsialehteen, mutta eipä kirjoita siihen surkeaan lehteen mitään.

• kaksi tuttua

Epilepsialiitto voisi kyllä tehdä paljon suomalaisten asenteelle! Itse sairastan sekä epilepsiaa että diabetesta. Diabeteksesta kertominen ei nolota itseäni tippaakaan, se sairaus on enemmänkin kuin elämäntapa. Olenhan toki sairastanut sitä huomattavasti kauemmin kuin epilepsiaa. Suhteeni epilepsiaan on huomattavsti vaikeampi. Diabetekseen liittyvistä ennakkoluuloista on Suomessa päästy eroon mielestäni erinomaisesti kun vertaa epilepsiaan, ja Diabetesliitto on varmasti vaikuttanut siihen paljon. Diabetes on todellinen kansansairaus, josta on puhuttu paljon julkisuudessa ja tietysti 2-tyypin diabeteksen riskin takia. Mutta onhan diabetes aikaisemminkin ollut Suomessa huomattavan yleinen riippumatta elämäntavoista. Epilepsiasta annetaan ensijaisesti pelottava mielikuva. Itse yllätyin täysin, kun esimerkiksi kuulin miten yleinen epilepsia on Suomessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      79
      4468
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3105
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      3091
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      400
      2179
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      219
      1296
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1064
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1056
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe