Usko ja kaste ovat Jumalan tekoja ihmisille. Ne saa armosta.
Ja kun Jumala kastaa, ei sitä todista muut ihmiset. Kuka teistä uskaltaa nousta vastustamaan Jumalaa ja sanoa ettei Hän sitä tee.
kaksiteräinen miekka
44
341
Vastaukset
- Tremoles
Tänä päivänä, arvatenkin moni, valitettavasti. Minä en sitä tohdi kuitenkaan tehdä.
- Jeesuksen opetuslapsi
No kerroppa yksikin ihminen, jonka Jumala on kastanut vesikasteella, en tarkoita nyt Pyhän Hengen kastetta, koska niitähän kyllä löytyy.
- Jeesuksen opetuslapsi
Jeesus ei ketään kastanut:
Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes, vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa, jätti hän Juudean ja meni taas Galileaan.
Paavali kastoi harvoja:
Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen? Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen, niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut. Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan, ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
Ihmisopin kastajat sitä vastoin kastavat kaikki ymmärtämättä Jumalan tahtoa. - Jeesuksen opetuslapsi
Jeesuksen opetuslapsi kirjoitti:
Jeesus ei ketään kastanut:
Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes, vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa, jätti hän Juudean ja meni taas Galileaan.
Paavali kastoi harvoja:
Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen? Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen, niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut. Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan, ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
Ihmisopin kastajat sitä vastoin kastavat kaikki ymmärtämättä Jumalan tahtoa.Laittomuutta.
- Trubaduuri
Eihän avaaja eritellyt kasteita.
Mutta tosiasiahan on tälläinen, jotta Luoja, taivaallinen Isä suo kasteenkin, kukille.
Vai väitätkö vastaan. Siis antaa kasteen kukille. Mietippä tuota. - peso.
Trubaduuri kirjoitti:
Mutta tosiasiahan on tälläinen, jotta Luoja, taivaallinen Isä suo kasteenkin, kukille.
Vai väitätkö vastaan. Siis antaa kasteen kukille. Mietippä tuota.Kristillisessä kasteessa ollaan "yhdessä hänen kanssaan" eli Jeesuksen ylösnousemusruumis on kasteessa, kun lapsi kastetaan Jeesuksen sanojen mukaisesti nimeen "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen". Kaste ei ole pelkkää vettä. Siinä toimii Jumalan sana ja sanan lupaukset; mutta myös Jumalan Henki liikkuu kasteessa vetten päällä, kuten teki jo ensimmäisessä luomisessa.
- Trubaduuri
peso. kirjoitti:
Kristillisessä kasteessa ollaan "yhdessä hänen kanssaan" eli Jeesuksen ylösnousemusruumis on kasteessa, kun lapsi kastetaan Jeesuksen sanojen mukaisesti nimeen "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen". Kaste ei ole pelkkää vettä. Siinä toimii Jumalan sana ja sanan lupaukset; mutta myös Jumalan Henki liikkuu kasteessa vetten päällä, kuten teki jo ensimmäisessä luomisessa.
Anteeksi, mutta yritätkö väittää, jotta joku kristitty on enemmän kuin Luoja, taivaallinen Isä, joka on kaiken luonut omaksi ilokseeen. Ja tarkoitatko jotta ihmisen suorittama riitti on enemmän kuin Luojan suoma kaste.
- Jeesuksen opetuslapsi
Trubaduuri kirjoitti:
Vai väitätkö vastaan. Siis antaa kasteen kukille. Mietippä tuota.Tottakai Jumala antaa sateet ja myös henkikasteet, mutta nyt puhuttiin vesikasteesta. Ihmiset kastaa vesikasteella joko Jumalan tahdon mukaan, kun ihminen on tehnyt parannuksen tai ihmisen tahdon mukaan ilman parannusta. Lisäksi täytyy ymmärtää, että ihminen, joka tekee parannuksen, tahtoo itse myös ottaa vesikasteen Jumalan tahdon mukaan. Tässä hänet upotetaan Jeesuksen Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen, siis Herraan Jeesukseen, hänen maan päälliseen ruumiiseensa. Kuitenkaan se ei tapahtu pelkästään kasteessa vaan parannuksessa ja uskon kuuliaisuudessa Herralle Jeesukselle sydämen uskon kautta. Siksi parannuksen tehnyt voi huutaa ensin Herran Jeesuksen nimeä ja anoa syntien anteeksisaamista ja elävää sydämmen uskoa Jeesukseen, tämä tapahtuu elävän veden kautta, joka alkaa virrata hänen sydämmessään.
- Trubaduuri
Tottakai Jumala antaa sateet ja myös henkikasteet, mutta nyt puhuttiin vesikasteesta. Ihmiset kastaa vesikasteella joko Jumalan tahdon mukaan, kun ihminen on tehnyt parannuksen tai ihmisen tahdon mukaan ilman parannusta. Lisäksi täytyy ymmärtää, että ihminen, joka tekee parannuksen, tahtoo itse myös ottaa vesikasteen Jumalan tahdon mukaan. Tässä hänet upotetaan Jeesuksen Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen, siis Herraan Jeesukseen, hänen maan päälliseen ruumiiseensa. Kuitenkaan se ei tapahtu pelkästään kasteessa vaan parannuksessa ja uskon kuuliaisuudessa Herralle Jeesukselle sydämen uskon kautta. Siksi parannuksen tehnyt voi huutaa ensin Herran Jeesuksen nimeä ja anoa syntien anteeksisaamista ja elävää sydämmen uskoa Jeesukseen, tämä tapahtuu elävän veden kautta, joka alkaa virrata hänen sydämmessään.
Niin, mutta enhän minä ole sanonut sitä vastaan sanallakaan. Etkö ymmärrä lukemaasi. Ja en minä laita Jumalan sanoiksi ja teoiksi sellaista jota sinä laitat.
Sillä Hänhän tekee ja sanoo jotenka itse päättää toimia. - Jeesuksen opetuslapsi
Trubaduuri kirjoitti:
Niin, mutta enhän minä ole sanonut sitä vastaan sanallakaan. Etkö ymmärrä lukemaasi. Ja en minä laita Jumalan sanoiksi ja teoiksi sellaista jota sinä laitat.
Sillä Hänhän tekee ja sanoo jotenka itse päättää toimia.Tämä on aivan hedelmätöntä, parempi lopettaa.
- Trubaduuri
Tämä on aivan hedelmätöntä, parempi lopettaa.
Eikö jumalasi tottele enää sinua.
Tähän lopuksi kerron sinulle jotta Luoja, taivaallinen Isä ei edellytä ihmiseltä kasteen ottamista joltakin toiselta ihmiseltä, jotta tämä voisi olla parannuksen tehnyt uskova ja Hänen, siis Luojan, tavaallisen Isän tahtoa noudattava ihminen. - Jeesuksen opetuslapsi
Trubaduuri kirjoitti:
Tähän lopuksi kerron sinulle jotta Luoja, taivaallinen Isä ei edellytä ihmiseltä kasteen ottamista joltakin toiselta ihmiseltä, jotta tämä voisi olla parannuksen tehnyt uskova ja Hänen, siis Luojan, tavaallisen Isän tahtoa noudattava ihminen."Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
Yksiselitteisesti Jeesus tahtoo, että ihminen kastetaan vesikasteella hänen nimeensä, ymmärrä tai ole ymmärtämättä. Toivottavasti saat ymmärrystä, että voit sen ymmärtää.
Jumalan siunausta Herran Jeesuksen nimessä. - etp
Trubaduuri kirjoitti:
Tähän lopuksi kerron sinulle jotta Luoja, taivaallinen Isä ei edellytä ihmiseltä kasteen ottamista joltakin toiselta ihmiseltä, jotta tämä voisi olla parannuksen tehnyt uskova ja Hänen, siis Luojan, tavaallisen Isän tahtoa noudattava ihminen.Niinpä ne vesileikitetyt vauvat ymmärryksen ikään tultuaan alkavat synnin tekemisen ja vauvakasteen hedelmät näkyy eduskunnasta alkaen tavallisiin pulliaisiin.
Jos trubakin viitsis katsella niitä hedelmiä varsinkin viikoloppu iltaisin kaduilla ja kujilla,eikö nämä vauvakasteen armossa olevat pitäis olla jossain muualla kuin eläimellistä elämää viettämässä,ovathan he tietty vesileikissä saaneet voimaa, hehän ovat saaneet kuulemma Pyhän Hengen,uskon ja synnit anteeksi.
Suomi onkin rappiotilassa moraaliton,jumalaton suruton jne,jne tämä kuvaa tilanteen Suomessa ja on ajan kysymys kun tulee maksun aika ja ahdinkon ajat kuka senkin kestää??
Alla lainaus H.M
Yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte, yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä. Ef 4:4-6
En halua sielunvihollista ylistää, mutta pakko on sanoa, että paljoon se on pystynyt. Se on tällä lapskastehuijauksella hämärtänyt uudestisyntymän, siis uskoontulon, välttämättömyyden ja samalla estänyt vuosituhansien ajan vilpittömiäkin kilvoittelijoita saamasta raamatullista kastetta.
Sinun kohdalla tilanne voidaan vielä korjata, se riippuu tyystin sinusta.
Tunnen ihmisiä, jotka kyllä tunnustavat uskovana tapahtuvan kastamisen anoaksi UT:stä löytyväksi, mutta kuuliaisina esivanhempiensa omaksumalle linjalle, he haluavat seurata näiden esimerkkiä. He jopa pelkäävät poikkeamisen johtavan pyhäinjäännösten häpäisemiseen.
Kumpi sinusta on turvallisempaa: uskoakko Jumalan sanan ohjeet, vai kirkolliskokousten kehittämä ja esivanhempien noudattama Raamatulle vieras käytäntö? Pyydän, että otat kantaa tähän kysymykseeni mielessäsi.
ää jäljelle vain "yksi ja sama" kaste, se minkä Jeesus on UT:ssa asettanut. Siinä kaste aina - siis aina - seuraa uskoontuloa, ei koskaan päinvastoin. Siinä kaste kuvaa hautaamista ja siksi se tapahtuu paljossa vedessä, upottamalla. Sitä upottamista kreikan verbi "babtizo" tarkoittakin.
Niin, joko sinut on uskottuasi upotettu? Ellei, niin sinunkin on aika herätä. - Ensin sanotaan että
"Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
Yksiselitteisesti Jeesus tahtoo, että ihminen kastetaan vesikasteella hänen nimeensä, ymmärrä tai ole ymmärtämättä. Toivottavasti saat ymmärrystä, että voit sen ymmärtää.
Jumalan siunausta Herran Jeesuksen nimessä.Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia KAIKILLE LUODUILLE.
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Ja seuraavaan hengen vetoon väitetään että "LAPSIA EI SAA KASTAA"? Että lasten usko ei kelpaa - sellaisella puheella ei ole mitään pohjaa Raamatussa.. pohjautuuko tuo kielto kastaa lapsia siihen että koska lapset eivät ole rypeneet synnin loassa he eivät voi katua ja vain hädissään katuva voidaan kastaa?
Unohdetaanko että lapsi RAKASTAA - ILMAN EHTOJA.
Jeesus itse sanoi "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä". "Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta".
Ehkä olisi aika ajatella hieman mitä Jeesus asiasta sanoi.
Herran sana kuuluu: "Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse". - Trubaduuri
etp kirjoitti:
Niinpä ne vesileikitetyt vauvat ymmärryksen ikään tultuaan alkavat synnin tekemisen ja vauvakasteen hedelmät näkyy eduskunnasta alkaen tavallisiin pulliaisiin.
Jos trubakin viitsis katsella niitä hedelmiä varsinkin viikoloppu iltaisin kaduilla ja kujilla,eikö nämä vauvakasteen armossa olevat pitäis olla jossain muualla kuin eläimellistä elämää viettämässä,ovathan he tietty vesileikissä saaneet voimaa, hehän ovat saaneet kuulemma Pyhän Hengen,uskon ja synnit anteeksi.
Suomi onkin rappiotilassa moraaliton,jumalaton suruton jne,jne tämä kuvaa tilanteen Suomessa ja on ajan kysymys kun tulee maksun aika ja ahdinkon ajat kuka senkin kestää??
Alla lainaus H.M
Yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte, yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä. Ef 4:4-6
En halua sielunvihollista ylistää, mutta pakko on sanoa, että paljoon se on pystynyt. Se on tällä lapskastehuijauksella hämärtänyt uudestisyntymän, siis uskoontulon, välttämättömyyden ja samalla estänyt vuosituhansien ajan vilpittömiäkin kilvoittelijoita saamasta raamatullista kastetta.
Sinun kohdalla tilanne voidaan vielä korjata, se riippuu tyystin sinusta.
Tunnen ihmisiä, jotka kyllä tunnustavat uskovana tapahtuvan kastamisen anoaksi UT:stä löytyväksi, mutta kuuliaisina esivanhempiensa omaksumalle linjalle, he haluavat seurata näiden esimerkkiä. He jopa pelkäävät poikkeamisen johtavan pyhäinjäännösten häpäisemiseen.
Kumpi sinusta on turvallisempaa: uskoakko Jumalan sanan ohjeet, vai kirkolliskokousten kehittämä ja esivanhempien noudattama Raamatulle vieras käytäntö? Pyydän, että otat kantaa tähän kysymykseeni mielessäsi.
ää jäljelle vain "yksi ja sama" kaste, se minkä Jeesus on UT:ssa asettanut. Siinä kaste aina - siis aina - seuraa uskoontuloa, ei koskaan päinvastoin. Siinä kaste kuvaa hautaamista ja siksi se tapahtuu paljossa vedessä, upottamalla. Sitä upottamista kreikan verbi "babtizo" tarkoittakin.
Niin, joko sinut on uskottuasi upotettu? Ellei, niin sinunkin on aika herätä.Eipä Kristus kreikkaa puhunut vaan arameaa. Muunmuassa näinkin: Sallikaa lasten tulla tyköni. Sillä heidän kaltaisten on taivasten Valtakunta oleva!
Toki, ymmärrän teitä kaikkia joilla on tarkoitus, jokseenkin lievä, pahaan. Mutta hyvän tahtoisuudella voi kuitenkin osoittaa hyvää tarkoitustaankin. Ja kun sinun tekstiäsi lukee ja tulkitsee, niin sinä ikään kuin väität etteivät esim Johannes Kastaja ja kristus voineet olla uskossa pienestä pitäen, siis tottelevaisia Luojalle, taivaalliselle isälle juuri sen tähden kun he eivät olleet aikuisia, eivätkä ymmärtäneet asioita aikuisten tavalla. Kuitenkin usko on Luojan suoma lahja kuten aivan kaikki muukin täällä maan päällä, siis tämä elämäkin. Ja on se kummaa jos ei Hän itse sitä tiedosta enää, vaan tarvitsee teitä monenmonituisia ihmisiä muistinsa virkistämiseksi. En ole tavannut yhtäkään sielun vihollista joka kastaisi lapsia sen vuoksi jotta he uskovat.
Ja kun meille on edeltäkäsin kerrottu suuresta luopumuksesta, niin toki se näkyy kaikkialla maan päällä. Siis sen jälkeen kun Luoja, taivaallinen Isä teki kaikesta uutta. Myös lihasta sydämen ihmisten rintaan, jossa on kaikki uudet käskyt lajiteltu ja ylös kirjoitettuna! Ja sydämessähän on oikea uskoisella ihmisellä koko taivasten Valtakuntakin, Kristusta myöden.
Jumalan yksi ohje. Olkaa uskossanne vahvoja älkääkä peljätkö sillä Minä olen teidät pelastava. Eikä Hän kiellä kastamasta lapsia, vammaisia, sairaita, naisia!
Eikä edes anna ohjeita kasteen muodoista, veden määrästä! Eikä muutenkaan ohjeista asiasta yhdelläkään sanalla. Mutta kristuksen suulla määrää. Menkää ja tehkää kaikista kansoista minulle opetulapsia kastamalla heitä, Isän, Pojan ja pyhän Hengen nimeen. Ja näin kaikki sadat/tuhannet opetuslapset ovat toimineet näihin äiviin saakka. Ja joka uskoo, niin pelastuu ikuiselta kadotukselta, vaikkei olisi kastetta saanutkaan. Sillä näinhän Johannes Kastajakin ilmiselvästi pelastuu ja ryöväri ristillä, jolle Kristus itse lupasi paikan paratiisissa!
Lopuksi, ikään kuin sinua siteeraten, Tottahan toki sinäkin voit pelastua, mutta huonolta nyt tässä vaiheessa näyttää! Sillä sinut on kastettu väärin sen vuoksi kun olet uskonut väärin. Et siis ole totellut Jumalaa oikein, vaan kääntänyt selkäsi Hänelle ja alkanut taistelemaan Hänen luomuksiansa vastaan.
Kreikkalaisilla termeillä et siis onnistu hämäämään minuakaan. Et vaikka oletkin upoksissa jossakin jonkun ihmisopin ja aatteen hämärissä. Heräjä valvomaan ajoissa ja anna Kristuksen johdattaa sinut valoon sekä elämään! - etp
Trubaduuri kirjoitti:
Eipä Kristus kreikkaa puhunut vaan arameaa. Muunmuassa näinkin: Sallikaa lasten tulla tyköni. Sillä heidän kaltaisten on taivasten Valtakunta oleva!
Toki, ymmärrän teitä kaikkia joilla on tarkoitus, jokseenkin lievä, pahaan. Mutta hyvän tahtoisuudella voi kuitenkin osoittaa hyvää tarkoitustaankin. Ja kun sinun tekstiäsi lukee ja tulkitsee, niin sinä ikään kuin väität etteivät esim Johannes Kastaja ja kristus voineet olla uskossa pienestä pitäen, siis tottelevaisia Luojalle, taivaalliselle isälle juuri sen tähden kun he eivät olleet aikuisia, eivätkä ymmärtäneet asioita aikuisten tavalla. Kuitenkin usko on Luojan suoma lahja kuten aivan kaikki muukin täällä maan päällä, siis tämä elämäkin. Ja on se kummaa jos ei Hän itse sitä tiedosta enää, vaan tarvitsee teitä monenmonituisia ihmisiä muistinsa virkistämiseksi. En ole tavannut yhtäkään sielun vihollista joka kastaisi lapsia sen vuoksi jotta he uskovat.
Ja kun meille on edeltäkäsin kerrottu suuresta luopumuksesta, niin toki se näkyy kaikkialla maan päällä. Siis sen jälkeen kun Luoja, taivaallinen Isä teki kaikesta uutta. Myös lihasta sydämen ihmisten rintaan, jossa on kaikki uudet käskyt lajiteltu ja ylös kirjoitettuna! Ja sydämessähän on oikea uskoisella ihmisellä koko taivasten Valtakuntakin, Kristusta myöden.
Jumalan yksi ohje. Olkaa uskossanne vahvoja älkääkä peljätkö sillä Minä olen teidät pelastava. Eikä Hän kiellä kastamasta lapsia, vammaisia, sairaita, naisia!
Eikä edes anna ohjeita kasteen muodoista, veden määrästä! Eikä muutenkaan ohjeista asiasta yhdelläkään sanalla. Mutta kristuksen suulla määrää. Menkää ja tehkää kaikista kansoista minulle opetulapsia kastamalla heitä, Isän, Pojan ja pyhän Hengen nimeen. Ja näin kaikki sadat/tuhannet opetuslapset ovat toimineet näihin äiviin saakka. Ja joka uskoo, niin pelastuu ikuiselta kadotukselta, vaikkei olisi kastetta saanutkaan. Sillä näinhän Johannes Kastajakin ilmiselvästi pelastuu ja ryöväri ristillä, jolle Kristus itse lupasi paikan paratiisissa!
Lopuksi, ikään kuin sinua siteeraten, Tottahan toki sinäkin voit pelastua, mutta huonolta nyt tässä vaiheessa näyttää! Sillä sinut on kastettu väärin sen vuoksi kun olet uskonut väärin. Et siis ole totellut Jumalaa oikein, vaan kääntänyt selkäsi Hänelle ja alkanut taistelemaan Hänen luomuksiansa vastaan.
Kreikkalaisilla termeillä et siis onnistu hämäämään minuakaan. Et vaikka oletkin upoksissa jossakin jonkun ihmisopin ja aatteen hämärissä. Heräjä valvomaan ajoissa ja anna Kristuksen johdattaa sinut valoon sekä elämään!siinäpä truballe miettimisen aihetta!
Kastevesi pelastavaa vettä?
Katekismus väittää:
Kastevesi on tavallista puhdasta vettä. Jumalan sanaan liitettynä se on pelastavaa vettä, sillä se pesee meidät puhtaaksi kaikesta synnistä.
Raamattu opettaa:
Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista ,ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista te olette tämän todistajat, Luuk 24: 46-48
Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, Apt 16:31
Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä, 1 Joh 1:9
Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena-joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta-Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, 1 Piet 3:18-21
Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon,
Sananlaskut 28:13
Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!" Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?" Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta , Room 10:9-17
Kastamalla opetuslapsia?
Katekismus väittää:
Lähetyskäskyssään Kristus kehottaa tekemään kaikki kansat opetuslapsikseen kastamalla ja opettamalla.
Raamattu opettaa:
Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen, .Mark 16:15-16
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti. Matt 28:19
Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi, 1 Kor 1:17
Pappi valaa kastettavan päähän kolme kertaa vettä?
Katekismus väittää:
Kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Pappi valaa kastettavan päähän vettä kolme kertaa ja lausuu: Minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Raamattu opettaa:
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan, Apt 2:38
sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen, Apt 8:16
Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?" Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet, .Apt 8:36-38
"Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä, Apt10:47-48
Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin , Apt 18:8
Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen, Apt 19:5
Katekismus väittää:
Kasteen sakramentissa Jumala kutsuu jokaisen nimeltä omakseen. Tämä armo annetaan kaikille, myös lapsille. Jeesus käski tuomaan lapsia luokseen, koska Jumalan valtakunta kuuluu heidän kaltaisilleen.
Raamattu opettaa:
Älä siis häpeä todistusta Herrastamme äläkä minua, h
- palturia,...
Jälleen kirjoitit täyttä palturia, kun kirjoitit:
"Usko ja kaste ovat Jumalan tekoja ihmisille. Ne saa armosta.
Ja kun Jumala kastaa, ei sitä todista muut ihmiset. Kuka teistä
uskaltaa nousta vastustamaan Jumalaa ja sanoa ettei Hän sitä
tee."
Meidän Herramme Jeesus toki antoi (lihassa vaelluksensa päivinä)
eräille jotka kysyivät:
"Mitä meidän pitää tekemän, jotta me Jumalan tekoja tekisimme".
seuraavan vastauksen:
"Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen jonka Jumala on
lähettänyt.".
Tosiasiassa kysyjillä oli mielessään `Jumalan tahdon mukaiset
teot´ joita kysyjien itsensä eli ihmisten itsensä tuli suorittaa.
Niinpä Herramme vastauskin kysyjille koski tosiasiassa Jumalan
tahdon mukaista asiaa, eli:
"Se on Jumalan tahdon mukainen teko, että te uskotte häneen
jonka Jumala on lähettänyt".
Tässäkin siis Jeesus tarkoitti, että kysyjien itsensä eli ihmisten
itsensä tuli uskoa Jumalan lähettämään Jeesukseen, eikä Jumala
suinkaan usko heidän puolestaan.
Tosin uskon syntyminen ihmiseen on kyllä Jumalan vaikuttamaa
siinä samassa merkityksessä jota kolossalaiskirje tarkoittaa,
puhuessaaan "Jumalan vaikuttamasta uskosta". Tällä kuitenkin
tarkoitetaan sitä samaa, mitä tarkoittaa sanankohta joka sanoo:
"Usko syntyy kuulemisesta".
Jumala on näet säätänyt uskon syntymisen tavaksi evankeliumin
eli hyvän sanoman julistamisen, ja Jumala on säätänyt omiensa
tehtäväksi tuon uskoa synnyttävän evankeliumin julistamisen.
Kun meidän Herramme Jeesus kysyi lihassa vaelluksensa päivinä
eräiltä epäuskoisilta, Johannes Kastajan kastetta koskien:
"Oliko Johanneksen kaste taivaasta vaiko ihmisistä?"
hän tarkoitti Johannes Kastajan suorittaman kastetehtävän olevan
ilman epäilystä "Jumalan aivoitus."
Siksipä evankeliumeissa kerrotaankin, että:
"... fariseukset ja kirjanoppineet tekivät turhaksi Jumalan aivoituksen
itseään kohtaan" kun eivät suostuneet Johanneksen kastettaviksi,
eli, eivät suostuneet tekemään parannusta.
Jo lihassa vaelluksensa päivinä Jeesus yhtyi Johannes Kastajan
toimintaan, alkaen hänkin kastattaa omilla oppilaillaan uusia opetus-
lapsia itselleen.
Kun Jeesus sitten, ihmisenä elämisensä ja kuolemaansa jälkeen
asetettiin ylösnousemuksensa ja taivaisiin takaisin ottonsa yhtey-
dessä uudelleen entiseen taivaallisen Herran asemaansa, ei vesi-
kaste parannukseen enää riittänyt, vaan kaste tuli tästedes suorittaa
tämän taivaalliseksi Herraksi korotetun "Herran Jeesuksen nimeen".
Myös kristillinen vesikaste on näin ollen Jumalan aivoitus eli Jumalan
pelastusneuvonpide, jonka hän on uskonut omiensa suoritettavaksi.
Silti on palturia sanoa, vesikastetta tarkoittaen:
"kun Jumala kastaa",
sillä Jumala itse ei todellakaan kasta vesikasteella ketään, sillä
vedellä kastamisen hän on uskonut ekkleesiansa eli seurakuntansa
jäsenille.
Sen sijaan Pyhällä Hengellä kastamisen Isä Jumala on uskonut vain
yhdelle henkilölle, eli ihmiselämänsä jälkeen kuolleista herätettynä
ihmisenä uudelleen kirkkauden Herraksi asetetulle omalle Pojalleen
Jeesukselle.
Tämä Pyhällä Hengellä kastaminen on todellakin `Jumalan teko´ jossa
kasteessa ihmisillä ei ole muuta osuutta kuin vain kokemuksdeen joh-
dattava ja valmistava osuus.
Kun siis väitit:
"Ja kun Jumala kastaa, ei sitä todista muut ihmiset."
ja jatkoit:
"Kuka teistä uskaltaa nousta vastustamaan Jumalaa ja sanoa ettei Hän
sitä tee."
Niin minä vastaan:
Jumala ei itse kasta vedellä, ja näin ollen minä kyllä uskallan nousta
vastustamaaan väärää oppiasi, ja sanoa: "Hän ei sitä tee."
Korostan, etten vastusta suinkaan Jumalaa, vaan vain sinun väärää
oppiasi.
Sinähän näet väität Jumalan tekevän sellaista, jota Hän ei tosiasiassa
tee.- eepu*
Oikein hyvä, korjaisin vain yhden kohdan ja se on tämä: Sillä kyllä Johannes ja Kristus/Messias jo kastoivat uskovat siihen Oikeaan Jumalan Karitsaan ja hänen Nimeensä - JAHSHUA MESSIAS - se on; Jumala Pelastaa Pojassaan!
*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille
minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa י ה וֹ שׁ ﬠ
JAHSHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
Jk.:
"Jolla on minun KÄSKYNI ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle.
Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan. " (Joh.14:21,23)
”Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille. Ja hän sanoi suurella äänellä ( JUMALAN LAISTA/SAPATISTA) :
--- "PELJÄTKÄÄ JUMALAA ja antakaa hänelle KUNNIA,
sillä hänen TUOMIONSA HETKI ON TULLUT, ja KUMARTAKAA häntä, joka on TEHNYT TAIVAAN ja MAAN ja MEREN ja VETTEN LÄHTEET." [viittaus Neljänteen (4) Käskyyn]
”Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "LÄHTEKÄÄ siitä ULOS, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.” (Ilm.14:7; 18:4)
"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät (sydämessään) JUMALAN KÄSKYT ja USKON VAPAHTAJAAN." (Ks. Ilm.14.Luku)
*
♥ MARANATA! ♥ - Trubaduuri
Eipä avauksen kirjoittaja vedestä kirjoita. Olet vissiin niin vihan sumentama, ettet enää erota totuutta valheesta.
- kirjoittanut?
Trubaduuri kirjoitti:
Eipä avauksen kirjoittaja vedestä kirjoita. Olet vissiin niin vihan sumentama, ettet enää erota totuutta valheesta.
Onpa suorastaan lukihäiriöiseen viittaava
kommentti tämä kirjoittamasi:
”Eipä avauksen kirjoittaja vedestä kirjoita.”
Kiellätkö ja väitätkö siis ihan vakavissasi,
etteikö aloituskirjoituksen kirjoittaja tarkoita
muka seuraavassa lauseessa olevalla ”kaste”-
sanalla nimenomaan vesikastetta?
”Usko ja kaste ovat Jumalan tekoja ihmisille.”
Jos sellaista vakavissasi väität, osoittaudut
väitteelläsi (ihan nimimerkkisi mukaisesti)
todelliseksi `trubaduuriksi' eli perättömien
väitteitten säveltäjäksi.
Kyllä näet on aivan varmaa ja selvää, että
tuon avauksen kirjoittaja on selvästi sakra-
menttimaagikko, joka yhdistää uskon syli-
vauvoille jo kasteessa saatavaksi Jumalan
teoksi, jota väitettä he täälläkin toistuvasti
esittävät.
Jopa ketjun aloittajan kirjoittama jatkolause:
”Ne saa armosta”
todistavat saman asian.
Tuolla `armolla` sakramenttimaagikot tarkoit-
tavat ”kasteen armoa” joka on yksi heidän ho-
kemistaan, ja jossa ”kasteen armossa” sylivau-
voille muka lahjoitetaan ihan oikea elävä ja
pelastava usko.
Jopa aloituskirjoituksen kirjoittajan jatkon
virkkeet ovat tyypillistä sakramenttimaagikon
kirjoitusta, jossa sylivauvoille suoritettava
vesikaste tulkitaan jopa Jumalan teoksi:
”Ja kun Jumala kastaa, ei sitä todista muut ihmiset.
Kuka teistä uskaltaa nousta vastustamaan Jumalaa
ja sanoa ettei Hän sitä tee.”
En ole tutustunut trubaduuri- nimimerkillä kirjoitta-
van viesteihin, mutta yleensä pitää paikkansa se
ihmisistäkin käytetty lauselma, jonka mukaan:
”Se koira älähtää, johon kalikka kajahtaa”
(tarkoittamatta nyt ollenkaan nimitellä sinua
koiraksi.)
Sakramenttimaagikot näet näilläkin palstoilla
tulkitsevat toistuvasti totuudellisten kirjoitusten
kirjoittajat muka 'vihan sumentamiksi', koska
eivät itse kestä totuutta, vaan kaipaavat korva-
syyhyihinsä valheitten jatkuvaa jauhamista.
Kun siis sinä menit tekemään tämän tässä jat-
kossa toistamani täysin perättömän diagnoosin,
jossa jopa väitit totuutta valheeksi ja valhetta to-
tuudeksi, niin eikös pidä paikkaansa se huomio,
että sinä kuulut sylilapsille suoritettavan vesikas-
teen puolustajiin?
Kirjoitit näet tämän täysin perättömän diagnoosin:
”Olet vissiin niin vihan sumentama, ettet enää erota
totuutta valheesta.”
Enkös olekin sinua koskevassa huomiossani
oikeassa? - niinkin,...
kirjoittanut? kirjoitti:
esittävät.
”Ne saa armosta”
todistavat saman asian.
pelastava usko.
koiraksi.)
teen puolustajiin?
totuutta valheesta.”
oikeassa?Saattaa tosin olla niinkin, että avauksen kirjoittaja
olikin trubaduuri- nimimerkillä kirjoittava itse, tai
sitten samansisältöiset näkemykset omaava kuin
itse trubaduurikin.
Tässä tapauksessa hän on aloituskirjoituksellaan
saanut aikaan sen, että lukijat ovat vetäneet vääriä
johtopäätöksiä hänen tarkoittamastaan, kuten jo
kirjoitetuista vastauksista onkin nähtävissä.
Trubaduuri näet kirjoitti erääseen tämän ketjun
viestiinsä seuraavan otsikon, jossa hän esitti
täysin paikkansa pitämättömän väitteen:
”Pietarikin katui sanojaan, vesikasteen suhteen.”
Tosiasiassa Pietari ei ole suinkaan katunut sanojaan
vesikasteen suhteen. Sen sijaan tuollaista väittävä on
pahasti erehtynyt.
Tämä huomio trubaduurin näkemyksistä kristillistä
vesikastetta koskien viittaa siihen, että aloitusviestin
kirjoittaja (joko trubaduuri itse tai joku muu) ovatkin
noita luonnon kasteiden ja / tai lapsivesikasteiden suo-
sijoita, joiden harhaiset näkemykset eivät kuulu alkuun-
kaan tälle palstalle, jossa Raamatun tekstien mukaista
kristillisen vesikasteen alkuperäistä merkitystä pyritään
vakavassa mielessä selvittelemään. - Trubaduuri
kirjoittanut? kirjoitti:
esittävät.
”Ne saa armosta”
todistavat saman asian.
pelastava usko.
koiraksi.)
teen puolustajiin?
totuutta valheesta.”
oikeassa?Älähän höpötä. Johannes Kastaja antoi ymmärtää selvästi, että hänen jälkeensä tuleva (Kristus) ei kasta vedellä, vaan antaa pyhän Hengen kasteen. Ja tuo osoittaa jotta sinä et tunne edes kirjoituksia. Sinä et ole oikeassa yhdessäkään kohdin.
Tyypillinen eksyttäjä sinä olet. Narsisti ja väärintekijä. - odotettu.
Trubaduuri kirjoitti:
Älähän höpötä. Johannes Kastaja antoi ymmärtää selvästi, että hänen jälkeensä tuleva (Kristus) ei kasta vedellä, vaan antaa pyhän Hengen kasteen. Ja tuo osoittaa jotta sinä et tunne edes kirjoituksia. Sinä et ole oikeassa yhdessäkään kohdin.
Tyypillinen eksyttäjä sinä olet. Narsisti ja väärintekijä.Jälleen on todettava että "se koira älähti johon kapula osui",
ja hän älähti seuraavasti, eli kirjoittaen:
"Älähän höpötä. Johannes Kastaja antoi ymmärtää selvästi,
että hänen jälkeensä tuleva (Kristus) ei kasta vedellä, vaan
antaa pyhän Hengen kasteen. Ja tuo osoittaa jotta sinä et
tunne edes kirjoituksia. Sinä et ole oikeassa yhdessäkään
kohdin. Tyypillinen eksyttäjä sinä olet. Narsisti ja väärintekijä."
Eli, näin nuo hörhöoppeja opettavat aina reagoivat, kun joutuvat,
selvän totuuden sanalla paljastetuiksi. He alkavat paljastajaansa
herjaamaan ja rienaamaan, kuten nyt tämä trubaduurikin.
Trubaduuri väitti tuolla edellä täysin harhaisesti, että apostoli
Pietari muka joutui katumaan vedellä kastamisen ohjetta kos-
kevia sanojaan.
Tässä edellä olevassa viestissään hän väitti Johannes Kastajan
antaman todistuksen Jeesuksesta Pyhällä Hengellä kastajana
muka todistavan todeksi trubaduurin harhaisen väitteen.
Katsotaan nyt ensin, katuiko apostoli Pietari muka myöhemmin
vesikastetta koskevia ohjeitaan?
Helluntaipäivänä Pietari antoi selvän ohjeen pelstuksen perään
kyselijöille, sanoen heille:
"Muuttakaa mielenne ja antakoon jokainen teistä kastaa itsensä
Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi,
niin te saatte Pyhän Hengen lahjan."
Pietari siis esitti, että mielen muutos ja vesikasteen ottaminen
Jeesus Messiaan nimeen oli edellytys sille, että he saisivat lah-
jaksi Pyhän Hengen, itsensä ylösnousseen ja taivaisiin palan-
neen Jeesuksen antamana Pyhän Hengen kasteena eli Pyhän
Hengen vuodatuksena.
Myöhemmin Pietari johdatettiin Korneliuksen kotiin, ja siellä
evankeliumia heille puhuessaan, hän joutui seuralaistensa
kanssa havaitsemaan, että ylösnoussut Herramme kastoi hänen
vielä puhuessaan hänen kuulijansa Pyhän Hengen kasteella.
Vaikka siis Pietari havaitsi Jeesuksen jo kastaneen hänen
kuulijansa Pyhällä Hengellä, ei Pietari silti katunut jo aikai-
semmin antamaansa vedellä kastamisen ohjettaan, vaan
päin vastoin toisti sen, sanoen:
"Eihän kukaan voine kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka
ovat saaneet Pyhän Hengen samoin kuin mekin?"
Ja Luukas jatkoi tapahtuman selostusta, lisäten:
"Ja hän (= Pietari) käski, että heidät kastetaaan Jeesuksen
Kristuksen nimeen."
Vielä paljon tässä edellä kerrottuja tapahtumia myöhemmin
apostoli Pietari kirjoitti kirjeen eri paikkakunnilla hajallaan
asuville `muukalaisille´ eli kristityille.
Oliko Pietari jo tähän mennessä muka katunut aikaisemmin
toistaen antamiansa vedellä kastamisen ohjeitaan?
Ei suinkaan, vaan päin vastoin Pietari piti edelleen vedellä
kastamista kunniassa ja tärkeänä, sillä hän kirjoitti:
"...joka tämän esikuvan mukaan nyt tekee meidätkin autuaiksi
kasteessa, joka ei ole lihan saastaisuuden poistamista, vaan
hyvän omantunnon vetoamista Jumalaan, Jeesuksen Kristuk-
sen ylösnousemisen kautta." (Suomen Vapaan Ev.lut. seura-
kuntaliiton käännös).
Näemme siis, että tämän nimimerkki trubaduurin väitteet
muka vedellä kastamisen syrjäytymisestä Pyhän Hengen
kasteen johdosta, ovat täysin perää vailla olevaa harhaoppia.
Trubatuuri väittää täysin perättömästi, että apostoli Pietarikin
muka joutui myöhemmin katumaan aikaisemmin antamiaan
vedellä kastamisen ohjeitaan. - Jeesuksen opetuslapsi
Trubaduuri kirjoitti:
Älähän höpötä. Johannes Kastaja antoi ymmärtää selvästi, että hänen jälkeensä tuleva (Kristus) ei kasta vedellä, vaan antaa pyhän Hengen kasteen. Ja tuo osoittaa jotta sinä et tunne edes kirjoituksia. Sinä et ole oikeassa yhdessäkään kohdin.
Tyypillinen eksyttäjä sinä olet. Narsisti ja väärintekijä.Niinhän se sanakin ilmoittaa.
- edelliseen:
Trubaduuri kirjoitti:
Tyypillinen eksyttäjä sinä olet. Narsisti ja väärintekijä.Otetaanpa tähän lisäksi vielä apostoli Paavalinkin todistus
samasta asiasta.
Efesossa Paavali havaitsi eräiltä opetuslapsilta puuttuvan
jotakin kristityille sangen tärkeää, ja siksi hän kysyi heiltä:
"Saitteko Pyhän Hengen tultuanne uskoon?"
Saatuaan kysymykseensä kieltävän vastauksen, Paavali oitis
kysyi toisen kysymyksen:
"Mihin te sitten olette kastetut?"
Edellä lainatusta on selvästi nähtävissä, että Paavali piti
noiden opetuslasten Pyhän Hengen osattomuuden syynä
nimenomaan sitä, ettei heitä oltu kastettu sellaisella vesi-
kasteella, johon liittyi Pyhän Hengen saamisen lupaus.
Kun miehet vastasivat: "Johanneksen kasteeseen",
selitti Paavali heille:
"Johannes kastoi mielenmuutoksen kasteella, sanoen
kansalle, että uskoisivat häneen joka oli tuleva hänen
jälkeensä, se on, Jeesukseen."
Ja Luukas jatkoi tapahtuman selostusta:
"Sen kuultuaan he antoivat kastaa itsensä Herran
Jeesuksen nimeen. Ja kun Paavali pani kätensä heidän
päälleen, tuli Pyhä Henki heihin, ja he puhuivat kielillä ja
profetoivat."
Edellä selostetusta on nähtävissä, että pakanain apostoli
Paavali piti oikean eli ylösnousemuksessaan Herraksi
asetetun Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen toimitet-
tavaa vesikasteen saamista erittäin tärkeänä Pyhän
Hengen kasteen saamisen edellytyksenä.
Ja aivan sama apostoli Paavali opettikin vesikasteesta
seuraavaa:
"...Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä kuole-
maan sen edestä, jotta hän sen pyhittäisi, puhdistettuaan
sen veden pesussa sanan kautta, asettaakseen eteensä
kunniallisena seurakunnan, jossa ei ole tahraa eikä ryppyä,
eikä mitään sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton."
Tämän edellä lainatun Paavali kirjoitti aivan saman paikka-
kunnan uskoville (Ef.5:25-27), jossa hän tapasi nuo edellä
mainitut opetuslapset.
Kuten myös Paavalin myöhemmästä Tiitus- kirjeestä on
nähtävissä, kristittyjen pelastuskokemukseen kuului
edelleen "uudestisyntymisen pesu" eli vesikaste, mutta
myös "Pyhän Hengen uudistus", eli Pyhän Hengen kaste,
"runsaasti vuodatettuna" pelastettuihin.
Ja teksti lisää:
"...jotta me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta
tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi."
Uudestisyntymisen pesun eli vesikasteen ja Pyhän
Hengen uudistuksen eli Pyhän Hengen runsaan vuoda-
uksen itseensä kokenut on myös vanhurskautettu,
muttei tietenkään näistä osaton.
Lopuksi:
On järkyttävä ja vaarallinen harhaoppi tämä nimimerkki
trubaduurin oppi. Kristillinen vesikaste mitätöidään hänen
opissaan siitä syystä, että hän on ymmärtänyt täysin vää-
rin Johannes Kastajan todistuksen Jeesuksesta, joka
kastaa Pyhällä Hengellä.
Johannes Kastaja todisti aivan oikein, sanoessaan:
"Minä kastan vedellä, mutta minun jälkeeni tuleva kastaa
Pyhällä Hengellä."
Johannes Kastaja todella kastoi vain vedellä parannukseen.
Jeesus sen sijaan on kastanut vain Pyhällä Hengellä,
Apostolien teoissa kerrotusta helluntaipäivästä alkaen,
aina tähän päivään asti, ja jatkaa kastamistaan edelleen.
Lihassa vaelluksensa päivinä Jeesus ei kastanut vedellä
ketään, vaan jätti uusien opetuslastensa kastamisen
aikaisempien seuraajiensa tehtäväksi.
Luukkaan kirjoittamasta Apostolien teoista pitäisi jokaisen,
(myös nimimerkki trubaduurin) kyetä ymmärtämään totuus.
Aivan kirjan alussa Luukas kertoo ylösnousseen ilmesty-
misestä oppilailleen, jolloin Jeesus kielsi heitä poistumasta
Jerusalemista. Poistumisen sijaan Jeesus antoi heille
tehtäväksi odottaa häneltä kuulemaansa Isän Jumalan
lupauksen toteutumista, jonka selitykseksi Jeesus sanoi:
"Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaaan
Pyhällä Hengellä muutamia päiviä tämän jälkeen."
Se tosiasia, etteivät Jeesuksen sanat suinkaan merkinneet
kristillisen vesikasteen mitätöimistä, sen pitäisi olla ilmeisen
selvää kaikille
Luukas kertoo toisessa luvussa, miten lupaus toteutui, eli
miten Jeesus alkoi kastamaan Pyhällä Hengellä.
Silti ei missään kohtaa tätä ensimmäistä kirkkohistoriaa
ole mitään pientä vihjettäkään kristillisen vesikasteen muka
mitätöimisestä, vaan päin vastoin vesikaste on mukana
alusta alkaen kirjan loppuun asti, ja samaa voi todeta koko
Uudesta testamentista.
Lopuksi:
Nimimerkki trubaduurin väitteet on siis nyt tässä edellä
todistettu selviksi harhaopeiksi, ja kuten arvata saattaa,
uusia herjoja sekä rienoja on siltä taholta odotettavissa.
Eli, kuten jo tekstin alussa totesin:
"Eli, näin nuo hörhöoppeja opettavat aina reagoivat, kun joutuvat,
herjaamaan ja rienaamaan, kuten nyt tämä trubaduurikin." - Apt.2:38
odotettu. kirjoitti:
Jälleen on todettava että "se koira älähti johon kapula osui",
kevia sanojaan.
Hengen vuodatuksena.
Kristuksen nimeen."
kuntaliiton käännös).
vedellä kastamisen ohjeitaan.Eihän trubaduurilla (Alpolla, terencella) ole aikomustakaan totuuteen, vaan kieroilu ja valhe ja epäraamatullinen oppi on heidän lähteensä, he eivät taivu Apt.2:38 mukaiseen parannukseen - pyhitykseen - pelastukseen! Ovat itse itsensä tuominneet!
- Trubaduuri
odotettu. kirjoitti:
Jälleen on todettava että "se koira älähti johon kapula osui",
kevia sanojaan.
Hengen vuodatuksena.
Kristuksen nimeen."
kuntaliiton käännös).
vedellä kastamisen ohjeitaan.Sinä olet vihan sokeuttama valheen orja joka et edes ymmärrä Raamatussa olevaa kirjoitusta!
Kyllä kaikkeuden Korkein, Luojamme, Jumalamme, taivaallinen Isä antaa niin uskon kuin kasteenkin, kaikille meille oikein uskoville ihmisille. Mutta ei sinunkaltaisille.
Eikä Hän sinulta, valheen orjalta ja moukkamaiselta koiran tavoin räksyttävältä öykkäriltä siihenkään lupaa kysy.
Mutta hyväksyykö sinun pienen pääsi sisällä asuva tekojumala tuon, onkin sitten kokonaan toinen juttu. Ja tunnetusti, koirahan palaa aina oksennuksilleen. - Trubaduuri
Niinhän se sanakin ilmoittaa.
Jopa Luojaa, Jumalaa. Ja vain siitä, että Hän antaa ihmisille uskon ja kasteensa.
- Viimeisinä päivänä.
Trubaduuri kirjoitti:
Sinä olet vihan sokeuttama valheen orja joka et edes ymmärrä Raamatussa olevaa kirjoitusta!
Kyllä kaikkeuden Korkein, Luojamme, Jumalamme, taivaallinen Isä antaa niin uskon kuin kasteenkin, kaikille meille oikein uskoville ihmisille. Mutta ei sinunkaltaisille.
Eikä Hän sinulta, valheen orjalta ja moukkamaiselta koiran tavoin räksyttävältä öykkäriltä siihenkään lupaa kysy.
Mutta hyväksyykö sinun pienen pääsi sisällä asuva tekojumala tuon, onkin sitten kokonaan toinen juttu. Ja tunnetusti, koirahan palaa aina oksennuksilleen.2:17 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
2:18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
2:19 Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita.
2:20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
2:21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.' - Jeesuksen opetuslapsi
Trubaduuri kirjoitti:
Jopa Luojaa, Jumalaa. Ja vain siitä, että Hän antaa ihmisille uskon ja kasteensa.
Olet täysin väärässä. Olet vain loukkaantunut opetukseen, jota tuon Raamattuun perustettuna. Jumala antaa uskon ja ihminen kastaa vesikasteella. Jumala kastaa Pyhän Hengen kasteella. Sinä syytät minua, minä en syytä Jumalaa. Kuitenkin mieletöntä on tuo sinun yrityksesi asettaa loukkauksia eteeni ja syyttää minua noista harhoistasi, joita esität minusta. Olkoon Jumala sinulle armollinen ja antakoon anteeksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä. Amen.
- Jeesuksen opetuslapsi
Apt.2:38 kirjoitti:
Eihän trubaduurilla (Alpolla, terencella) ole aikomustakaan totuuteen, vaan kieroilu ja valhe ja epäraamatullinen oppi on heidän lähteensä, he eivät taivu Apt.2:38 mukaiseen parannukseen - pyhitykseen - pelastukseen! Ovat itse itsensä tuominneet!
Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet. Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska, ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille. Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet, ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta. - etp
eepu* kirjoitti:
Oikein hyvä, korjaisin vain yhden kohdan ja se on tämä: Sillä kyllä Johannes ja Kristus/Messias jo kastoivat uskovat siihen Oikeaan Jumalan Karitsaan ja hänen Nimeensä - JAHSHUA MESSIAS - se on; Jumala Pelastaa Pojassaan!
*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille
minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa י ה וֹ שׁ ﬠ
JAHSHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
Jk.:
"Jolla on minun KÄSKYNI ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle.
Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan. " (Joh.14:21,23)
”Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille. Ja hän sanoi suurella äänellä ( JUMALAN LAISTA/SAPATISTA) :
sillä hänen TUOMIONSA HETKI ON TULLUT, ja KUMARTAKAA häntä, joka on TEHNYT TAIVAAN ja MAAN ja MEREN ja VETTEN LÄHTEET." [viittaus Neljänteen (4) Käskyyn]
”Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "LÄHTEKÄÄ siitä ULOS, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.” (Ilm.14:7; 18:4)
"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät (sydämessään) JUMALAN KÄSKYT ja USKON VAPAHTAJAAN." (Ks. Ilm.14.Luku)
*
♥ MARANATA! ♥Kuka tahansa pystyy pari riviä kasteesta kirjoittamaan,muutta se ei saa olla syy muun asian esille tuomisen välikappale.Noille jutuilles on muitakin forumeita kuten adventismi meuhkaa siellä.
TÄLLÄ FORUMILLA POHDITAAN KASTEASIAA, OLETKOS SEN PANNUT MERKILLE??
Jk.:
*
♥ MARANATA! ♥ - ennustin,...
Trubaduuri kirjoitti:
Sinä olet vihan sokeuttama valheen orja joka et edes ymmärrä Raamatussa olevaa kirjoitusta!
Mutta hyväksyykö sinun pienen pääsi sisällä asuva tekojumala tuon, onkin sitten kokonaan toinen juttu. Ja tunnetusti, koirahan palaa aina oksennuksilleen.Kuten siis jo edeltä arvata saatoin ja ennustin, uusia herjoja ja
rienoja olikin tämän hörhöoppeja opettavan taholta lisää odotet-
tavissa.
Vai on tämä trubaduuri omasta mielestään jopa `ìhan oikein
uskova ihminen´.
Hänen teksteistään luettavissa olevat rienat ja herjat kuitenkin
osoittavat, ettei hän ole uskova ollenkaan.
Tuollaisia herjoja ja rienoja joita hän kirjoittelee, ei näet kirjoittele
edes yksikään opillisesti erehtynyt, mutta kuitenkin todellisesti
uskoon tullut Jumalan lapsi.
Ainoastaan selvääkin selvemmin sielunvihollisen vallassa olevat
kirjoittelevat lähimmäisistään tuollaisia täysin katteettomia ja
perättömiä herjoja ja rienoja.
Me todelliset Jumalan lapset ojennamme kuitenkin täysin
sävyisästi heidän laisiaan.
Näin teemme siinä toivossa, että ehkäpä Jumala antaa heille
vielä mielen muutoksen, niin että he pääsevät tuntemaan to-
tuuden, ja pääsevät totuuden vapauttamina irti perkeleen
pauloista, joka on vanginnut heidät tahtoansa toteuttamaan. - jatkoa:
ennustin,... kirjoitti:
Kuten siis jo edeltä arvata saatoin ja ennustin, uusia herjoja ja
rienoja olikin tämän hörhöoppeja opettavan taholta lisää odotet-
tavissa.
Vai on tämä trubaduuri omasta mielestään jopa `ìhan oikein
uskova ihminen´.
Hänen teksteistään luettavissa olevat rienat ja herjat kuitenkin
osoittavat, ettei hän ole uskova ollenkaan.
Tuollaisia herjoja ja rienoja joita hän kirjoittelee, ei näet kirjoittele
edes yksikään opillisesti erehtynyt, mutta kuitenkin todellisesti
uskoon tullut Jumalan lapsi.
Ainoastaan selvääkin selvemmin sielunvihollisen vallassa olevat
kirjoittelevat lähimmäisistään tuollaisia täysin katteettomia ja
perättömiä herjoja ja rienoja.
Me todelliset Jumalan lapset ojennamme kuitenkin täysin
sävyisästi heidän laisiaan.
Näin teemme siinä toivossa, että ehkäpä Jumala antaa heille
vielä mielen muutoksen, niin että he pääsevät tuntemaan to-
tuuden, ja pääsevät totuuden vapauttamina irti perkeleen
pauloista, joka on vanginnut heidät tahtoansa toteuttamaan.Tässä jatkoksi esitän parin nimimerkki trubaduurin kirjoittaman
tekstin sisällön.
Nämä tekstit näet paljastavat hänen opillisia näkemyksiään.
Sakramenttimaagikoksi hän paljasti itsensä tässä viestissään:
"Kaikki tulee kastaa;
Kirjoittanut: Trubaduuri / 29.5.09 / klo 15:24 Isän ja Pojan sekä Pyhän
Hengen nimissä, siis aivan kaikki, niin terveet kuin sairaat ja niin vam-
maiset kuin vammattomatkin sekä niin aikuiset kuin lapsetkin. Rakkaus
sitä vaatii osaksemme. Siis aito ja oikea lähimmäisen rakkaus, josta
Kristus antoi omanlaisen käskynsä. Joka tuota käskyä rikkoo, tulee
jäämään osattomaksi."
Trubaduurin mukaan siis:
"kaikki tulee kastaa Isän ja Pojan sekä Pyhän Hengen nimissä,
siis aivan kaikki, niin terveet kuin sairaat ja niin vammaiset kuin
vammattomatkin sekä niin aikuiset kuin lapsetkin."
Edellä lainatusta ilmenee, ettei trubaduurille ole selvinnyt Matte-
uksen lähetyskäskyssä olevan kastekäskyn epäaitous, eikä näin
ollen sekään, että alkuseurakunta todellakin kastoi vain uskoon
tulleita, ja heitäkin Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Vain aidot sakramenttimaagikot edustavat myös tällaista truba-
duurin näkemystä, jonka mukaan vesikasteen toimittaminen
ihan vain tehtynä toimituksena saa aikaan kristillisesti merkittäviä
tuloksia, ja siksi kaikki mahdolliset kastekohteet tulee kastaa.
Apostolien tekojen kohdassa 1: 9 - 12 kerrotaan seuraavaa:
"Kun hän oli tämän sanonut, otettiin hänet ylös heidän nähdensä,
ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään.
Ja kun he tarkkaan katselivat taivaalle hänen mennessään, niin
katso, heidän vieressään seisoi kaksi miestä valkoisissa vaaat-
teissa; ja nämä sanoivat:
`Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä
Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on niin tuleva, kuin
te näitte hänen taivaaseen menevänkin.´
Silloin he palasivat Jerusalemiin vuorelta, jota nimitetään
Öljymäeksi, ja joka on lähellä Jerusalemia, sapatinmatkan
päässä."
Enkelit siis edellä lainatun Raamatun tekstin mukaan vakuuttivat
oppilaille:
"Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on niin tuleva,
kuin te näitte hänen taivaaseen menevänkin."
Mutta mitä väittikään nimimerkki trubaduuri eräässä
kirjoittamassaan viestissään.
Lukekaamme:
"viimeistä silausta vain vaille
Kirjoittanut: Trubaduuri / 28.5.09 / klo 15:45 Ilmestyskirjan
mukaan, siis oikein tulkittuna, Luojamme, taivaallinen Isä
lupaa tehdä kyllä uudeksi aivan kaiken, elikä myös taivaat
ja maan. Eikä ilmestyskirjan mukaan yksikään Jeesus tule
tänne enää takaisin, vaan ihmisen Poika tuhansiensa kans-
sa tulee. Ja onkin jo tullut, kuten uudeksi on myös kaikki jo
tehty."
Trubaduuri siis kieltää Jeesuksen takaisin tulon Ilmestys-
kirjastaan tekemän väärän tulkintansa perusteella, kirjoit-
taen:
"Eikä ilmestyskirjan mukaan yksikään Jeesus tule tänne
enää takaisin,..."
Kun trubaduuri kuitenkin jatkoi:
"...vaan ihmisen Poika tuhansiensa kanssa tulee", on ilmeistä,
että `Jeesus´ ja `Ihmisen Poika´ eivät ole hänelle ainakaan
aidosti sama henkilö eli persoona.
Trubaduurin näkemys onkin selvästi yhtenevä Jehovan todistajien
näkemyksen kanssa, sillä hehän opettavat, että Jumala hävitti hau-
dassa olleen Jeesuksen ruumiin, joten Jeesusta ei herätetty Isän
toimesta eloon ruumiillisesti.
Jehovan todistajien kanssa yhtenevyyteen viittaa myös tämän
trubaduurin viestiinsä kirjoittama jatko:
"Ja onkin jo tullut, kuten uudeksi on myös kaikki jo tehty."
Juuri näet Jehovan todistajilla on sellainen näkemys, että Ihmisen
Pojan tulemus on jo tapahtunut, eli että Uudessa testamentissa
opetettu `paruusia´ merkitsee muka Ihmisen Pojan silmillemme
näkymätönsä läsnäoloa.
Ihmisen Pojan läsnäolo voidaan näet Jehovan todistajien mukaan
havaita muka vain `ymmärryksen silmin´, ja mikä merkittävää,
Ihmisen Pojan `paruusia´on jo toteutunut.
Ilmeistä siis on, että nimimerkki trubaduuri on saanut näkemyk-
siinsä ainakin vaikutteita Jehovan todistajilta.
Jehovan todistaja hän ei kuitenkaan ole, sillä Jehovan todistajilla
ei ole trubaduurin omaksumaa sakramenttimaagikkojen vesikaste-
oppia.
Raamatun todellisilla opetuksilla punnittuna trubaduurilla on
niin rutkasti harhakäsityksiä, ettei häntä voi mitenkään ottaa
Raamatun tulkitsijana vakavasti. - oot kumiseva kelo
jatkoa: kirjoitti:
Tässä jatkoksi esitän parin nimimerkki trubaduurin kirjoittaman
tekstin sisällön.
"Kaikki tulee kastaa;
jäämään osattomaksi."
Trubaduurin mukaan siis:
päässä."
oppilaille:
Lukekaamme:
tehty."
taen:
enää takaisin,..."
näkymätönsä läsnäoloa.
oppia.
Raamatun tulkitsijana vakavasti.koska onttouttasi vihaat uskovia ja valhetta rakastat enemmän kuin totuutta!
Ite oot siis Perkeleen sikiö ja jonkun lahkopapin lähettämä hullu hihuli. - Trubaduuri
jatkoa: kirjoitti:
Tässä jatkoksi esitän parin nimimerkki trubaduurin kirjoittaman
tekstin sisällön.
"Kaikki tulee kastaa;
jäämään osattomaksi."
Trubaduurin mukaan siis:
päässä."
oppilaille:
Lukekaamme:
tehty."
taen:
enää takaisin,..."
näkymätönsä läsnäoloa.
oppia.
Raamatun tulkitsijana vakavasti.Ja tuon edellä sanotun lisäksi, olet pahasuova ja erityisen pahantahtoinen ilkeämielinen ja itsekäs ihmisvihaaja, vailla oikean Jumalan rakkautta ja totuutta.
Koska, melkein kaikki jota eityisesti harkitun vakaasti panetellan sekä herjaus- ja halveerausmielessä kerroit minusta tai minun olevan, on kyllä täyttä valhetta.
Sillä en ole milloinkaan todistanut Jehovasta sanallakaan enkä todista, en myöskään palvo Jehovaa enkä muitakaan juutalaisten jumalaa, en myöskään ole ollut jonkun uskonnollisen järjestön jäsen tai kuulunut yhtenkään uskonnolliseen järjestöön tai kannattanut näiden aatteita tai uskonnollisia näkemyksiä ja oppeja. Olen täysin riippumaton jok'ikisestä uskonnollisesta ja aatteellisesta yhteisöstä, enkä aijo ikinä liittyä yhteenkään tälläiseen raadollisen ja maalliseen yhteisöön
jossa sinun kaltaisia valehtelijoita tehdään ja valmistellaan eksytystehtäviin!
Olen aito ja oikea uskoinen puhdas uudelleen synnytetty kristitty kyllä kuolemaani saakka. Josta päättää ainoastaan kaikkeuden Korkein, rakas Luojani, taivaallinen Isä yksin. Ettekä suinkaan te Kristuksen opetuksia vääristelevät valehtelijat. Ja uskoni suurin voimavara on nimenomaan edelleenkin Hän, taivaallinen Isä ettekä te, saatanan kaksinaamaiset ja uskovaisia teeskentelevät eksyttäjät, te valheen paaduttamat synkkämieliset orjat ja vääryden sekä vilpin harjoittajat.
Sinua valheen orjaa on kyllä syytä ihmisten vältellä. Sillä pelastus ja parannuskin on niin sanotusti yksin Luojan, taivaallisen isän käsissä ja täydessä harkinnassa, eikä yhdenkään sinun kaltaisen valhettelijan sanoja siinä apuna tarvita. - viestissäsi...
Trubaduuri kirjoitti:
Ja tuon edellä sanotun lisäksi, olet pahasuova ja erityisen pahantahtoinen ilkeämielinen ja itsekäs ihmisvihaaja, vailla oikean Jumalan rakkautta ja totuutta.
Koska, melkein kaikki jota eityisesti harkitun vakaasti panetellan sekä herjaus- ja halveerausmielessä kerroit minusta tai minun olevan, on kyllä täyttä valhetta.
Sillä en ole milloinkaan todistanut Jehovasta sanallakaan enkä todista, en myöskään palvo Jehovaa enkä muitakaan juutalaisten jumalaa, en myöskään ole ollut jonkun uskonnollisen järjestön jäsen tai kuulunut yhtenkään uskonnolliseen järjestöön tai kannattanut näiden aatteita tai uskonnollisia näkemyksiä ja oppeja. Olen täysin riippumaton jok'ikisestä uskonnollisesta ja aatteellisesta yhteisöstä, enkä aijo ikinä liittyä yhteenkään tälläiseen raadollisen ja maalliseen yhteisöön
Olen aito ja oikea uskoinen puhdas uudelleen synnytetty kristitty kyllä kuolemaani saakka. Josta päättää ainoastaan kaikkeuden Korkein, rakas Luojani, taivaallinen Isä yksin. Ettekä suinkaan te Kristuksen opetuksia vääristelevät valehtelijat. Ja uskoni suurin voimavara on nimenomaan edelleenkin Hän, taivaallinen Isä ettekä te, saatanan kaksinaamaiset ja uskovaisia teeskentelevät eksyttäjät, te valheen paaduttamat synkkämieliset orjat ja vääryden sekä vilpin harjoittajat.
Sinua valheen orjaa on kyllä syytä ihmisten vältellä. Sillä pelastus ja parannuskin on niin sanotusti yksin Luojan, taivaallisen isän käsissä ja täydessä harkinnassa, eikä yhdenkään sinun kaltaisen valhettelijan sanoja siinä apuna tarvita.Tuossa viimeisessä viestissäsi kaiken minua
herjaavan mielettömän sanallisen riehuntasi
joukosta löytyi yksi ainoa järkevämpi lause,
jossa väitit itsestäsi seuraavaa:
”Olen aito ja oikea uskoinen puhdas uudelleen
synnytetty kristitty kyllä kuolemaani saakka.”
Käytit ilmaisua ”uudelleen synnytetty kristitty”.
Kerrohan nyt vähän tarkemmin, missä ja milloin
ja miten sinut uudelleen `synnytettiin' kristityksi?
Et kai vaan tarkoita sylivauvana ollessasi sinulle
toimitettua kasteaktia, jossa toimituksessa sinut
muka uudesti synnytettiin?
Todella uudestisyntynneet kristityt näet puhuvat
uudestisyntymisestään aktiivissa, esimerkiksi
ilmaisuin
”Minä uudestisynnyin silloin kun..jne..”
Tuo passiivinen ilmaisusi ”uudelleen synnytetty”
näet pistää epäilemään, että sinä tarkoitat omalla
kohdallasi juuri sylivauvana saamaasi kastetta.
Jos ei niin ole, vaan tarkoitat uudestisyntymisen
kokemusta, voisitko kertoa siitä hiukan tarkemmin.
Sitten ihmettelen sinun riehuntaasi senkin suhteen,
kun syytit minua siitä, että minä muka syytin sinua
Jehovan todistajaksi? Ja sanallisessa riehunnassasi
yritit kovasti todistaa, ettet ole Jehovan todistaja.
Nyt kysyn, oletko todella lukihäiriöinen, joka et
kykene saamaan selvää toisten kirjoittamista
teksteistä?
Minähän näet nimenomaan kirjoitin, ettet voi olla
Jehovan todistaja, sillä Jehovan todistajilla ei ole
sinun omaksumaasi sakramenttimaagillista oppia
vesikasteesta.
Jään nyt odottamaan sinun mahdollista selvitystäsi
siitä, miten ja milloin sinut uudestisynnytettiin. - tulee väkisinkin mieleen
viestissäsi... kirjoitti:
Tuossa viimeisessä viestissäsi kaiken minua
herjaavan mielettömän sanallisen riehuntasi
joukosta löytyi yksi ainoa järkevämpi lause,
jossa väitit itsestäsi seuraavaa:
”Olen aito ja oikea uskoinen puhdas uudelleen
synnytetty kristitty kyllä kuolemaani saakka.”
Käytit ilmaisua ”uudelleen synnytetty kristitty”.
Kerrohan nyt vähän tarkemmin, missä ja milloin
ja miten sinut uudelleen `synnytettiin' kristityksi?
Et kai vaan tarkoita sylivauvana ollessasi sinulle
toimitettua kasteaktia, jossa toimituksessa sinut
muka uudesti synnytettiin?
Todella uudestisyntynneet kristityt näet puhuvat
uudestisyntymisestään aktiivissa, esimerkiksi
ilmaisuin
”Minä uudestisynnyin silloin kun..jne..”
Tuo passiivinen ilmaisusi ”uudelleen synnytetty”
näet pistää epäilemään, että sinä tarkoitat omalla
kohdallasi juuri sylivauvana saamaasi kastetta.
Jos ei niin ole, vaan tarkoitat uudestisyntymisen
kokemusta, voisitko kertoa siitä hiukan tarkemmin.
Sitten ihmettelen sinun riehuntaasi senkin suhteen,
kun syytit minua siitä, että minä muka syytin sinua
Jehovan todistajaksi? Ja sanallisessa riehunnassasi
yritit kovasti todistaa, ettet ole Jehovan todistaja.
Nyt kysyn, oletko todella lukihäiriöinen, joka et
kykene saamaan selvää toisten kirjoittamista
teksteistä?
Minähän näet nimenomaan kirjoitin, ettet voi olla
Jehovan todistaja, sillä Jehovan todistajilla ei ole
sinun omaksumaasi sakramenttimaagillista oppia
vesikasteesta.
Jään nyt odottamaan sinun mahdollista selvitystäsi
siitä, miten ja milloin sinut uudestisynnytettiin.että sinä olet piintynyt lahkolainen ja kaikki mitä päässäsi on tulee sieltä. Väistelet taitavasti kaikki kysymykset jotka eivät sinulla sovi ja toistelet omia käsityksiäsi kerta kekkan jälkeen - miksiköhän?? :)
Jeesus - on vapahtaja, ei sinun pappisi tai seurakuntasi..
.. ja tämä Jeesus sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta" ja vielä sanoi senkin että "Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos".
Kuka teistä on se joka uskaltaa sanoa jotain muuta? - selvisi.
Trubaduuri kirjoitti:
Ja tuon edellä sanotun lisäksi, olet pahasuova ja erityisen pahantahtoinen ilkeämielinen ja itsekäs ihmisvihaaja, vailla oikean Jumalan rakkautta ja totuutta.
Sinua valheen orjaa on kyllä syytä ihmisten vältellä. Sillä pelastus ja parannuskin on niin sanotusti yksin Luojan, taivaallisen isän käsissä ja täydessä harkinnassa, eikä yhdenkään sinun kaltaisen valhettelijan sanoja siinä apuna tarvita.Löysin näet tähän ketjuun juuri lähettämäsi uuden viestin
jonka sisältö todella paljasti sinut sakramenttimaagikoksi.
Enää ei sinun siis tarvitse kertoa tarkemmin sitäkään, mitä
tarkoitit sanoillasi "minut uudesti synnytettiin", sillä tiedän
nyt, mitä noilla sanoilla tarkoitit.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8211730#comment-38320153 - sakramenttimaagikolle.
tulee väkisinkin mieleen kirjoitti:
että sinä olet piintynyt lahkolainen ja kaikki mitä päässäsi on tulee sieltä. Väistelet taitavasti kaikki kysymykset jotka eivät sinulla sovi ja toistelet omia käsityksiäsi kerta kekkan jälkeen - miksiköhän?? :)
Jeesus - on vapahtaja, ei sinun pappisi tai seurakuntasi..
.. ja tämä Jeesus sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta" ja vielä sanoi senkin että "Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos".
Kuka teistä on se joka uskaltaa sanoa jotain muuta?Kirjoitit:
Tulee väkisinkin mieleen että sinä olet piintynyt lahkolainen”
Vastaan:
Tuo mitä mieleesi on tullut on täyttä harhaa. En näet ole
minkään lahkon jäsen, enkä kuulu edes yhteenkään
kristilliseen järjestöön.
Ainoastaan yhdessä merkityksessä ole lahkolainen, nimittäin
siinä samassa merkityksessä, jota apostoli Paavali tarkoitti,
sanoessaan eräälle syyttäjäjälleen seuraavaa:
Mutta sen tunnustan sinulle, että sen tien mukaan, jota he
sanovat lahkoksi, niin palvelen isieni Jumalaa, että uskon
kaikki, mitä on kirjoitettu laissa ja profeetoissa...”
Kirjoitit:
”ja kaikki mitä päässäsi on tulee sieltä.”
Vastaan:
Taas meni luulosi täysin harhaan. Kaikki mitä uskon-
asioista opetan on näet tullut minuun yksin Raamatun
tekstien ja korkeasti oppineiden ja jopa kansainvalises-
ti tunnustettujen raamattuteologienopetuksista, joita
olen uskoon tulostani lähtien tutkinut tähän mennessä
jo yli 47 vuotta.
Kirjoitit:
”Väistelet taitavasti kaikki kysymykset jotka eivät sinulla
sovi ja toistelet omia käsityksiäsi kerta kekkan jälkeen -
miksiköhän?? :)
Vastaan:
Taas meni väitteesi täysin pieleen. Yhtäkään minulle
esitettyä kysymystä en ole väistellyt, vaan kaikkiin
olen ollut valmis vastaamaan.
Kun toiset ovat antaneet keskustelupalstoilla moniin
kysymyksiin vääriä vastauksia, ne olen ollut valmis
aivan oma-aloitteisesti oikeiksi vastauksiksi oikomaan.
Kirjoitit:
”Jeesus - on vapahtaja, ei sinun pappisi tai seurakuntasi.”!
Vastaan:
Minulle ei ole olemassa mitään `minun pappiani' eikä
myöskään `minun seurakuntaani´.
Uusi testamentti tunnustaa voimassa olevaksi ainoastaan
kaksi pappeutta: Herrani Jeesuksen ylimmäisen pappeuden,
ja kaikkien kristittyjen yleisen pappeuden. Kaikki muu
pappeus on ihmiskeksintöä ja lainaa Vanhan testamentin
järjestelmästä, joka Jumalan tahdonn vastaisesti on otettu
kirkossa käyttöön.
Kristillisten eri paikkakuntien seurakuntien vanhimmat ja
paimenet ovat asia erikseen, mutta heitä ei Raamatun
teksteissä suinkaan nimitetä papeiksi.
Seurakuntani on aina siellä, missä kaksi tai kolmekin on
tullut kokoon Herrani Jeesuksen nimessä, sillä itse Jeesus
on luvannut olla mukana täälaisessa kokoontumisessa.
Kirjoitit:
... ja tämä Jeesus sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni,
älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valta-
kunta" ja vielä sanoi senkin että "Kaikki, minkä Isä antaa
minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee,
minä en heitä ulos".
Vastaan:
Näistä lainaamistasi kohdista olen aivan samaa mieltä kuin
itse Jeesus, joka ne sanoi.
Kuitenkin on syytä olla vähän tarkempi sen suhteen mitä
Hän sanoi ja tarkoitti.
Jeesus ei sanonut: ”Sallikaa kantaa lapset minun tyköni”
eikä hän myöskään sanonut: ”sitä joka minun tyköni kanne-
taan, minä en heitä ulos.”
Kyllä ilmaisut ”sallikaa lasten tulla” ja ”joka minun tyköni
tulee”, ilmaisevat omatoimisuutta, eli lasten omin jaloin
kulkemaa matkaa Jeesuksen tykö.
Näin on fakta siitäkin huolimatta, että Jeesuksen lihassa
vaelluksen aikana myös sylivauvaikäisiä kannettiin Jee-
suksen siunattaviksi.
Samoin tekevät kaikki vapaat kristityt. Kyllä hekin ru-
koilevat ja siunaavat vastasyntyneitä jälkeläisiään,, ja
pyytävät heille Jeesuksen siunausta.
Kasteelle he kylläkään eivät jälkeläisiään kanna, sillä
Uuden testamentin opetuksien mukaan kasteessa kas-
tettava pyytää Jumalaan vetomalla hyvää omaatuntoa,
ja vaatii tietoista uskon omaksumista kasteen edellä,
ja siihen eivät vauvat kykene. On siis parempi opettaa
pikkulapsia pienestä pitäen omaksumaan kristillisen
opetuksen sisältö, ja jättää heidän kastamisensa myö-
hemmäksi, eli siihen asti, kun he itse tietoisesti halu-
avat kasteen vastaanottaa.
Kun teikäläiset kantavat sylivauvojaan kastettaviksi,
se ei ole sylivauvojen Jeesuksen tykö tulemistaan, sillä
jonkun tykö tulevan täytyy tietää kenen tykö on tullut
ja myöhemmin jopa muistaa se, kenen luona on käynyt.
Kysyit:
”Kuka teistä on se joka uskaltaa sanoa jotain muuta?”
Vastaan:
Edellä olen sanonut sanottavani, ja se on aivan varmasti
jotakin muuta, kuin sinun tulkintasi samasta aiheesta. - sikiö?
oot kumiseva kelo kirjoitti:
koska onttouttasi vihaat uskovia ja valhetta rakastat enemmän kuin totuutta!
Ite oot siis Perkeleen sikiö ja jonkun lahkopapin lähettämä hullu hihuli.Vai olet sinä savolaisakka tai -ukko (kumpi lienetkään)
tullut näille palstoille meitä todellisia Jumalan lapsia
käärmeen eksyttämiksi ja jopa perkeleen sikiöiksi rie-
naamaan.
Savolaisuutesi paljastaa tuo murteesi joka on sama kahdessa
eri tekstissä.
Tässä ensimmäisessä käytät sanoja: sie, ite oot,
Ja tuossa toisessa käytät sanoja: iha ite,
joten sekin on siis sinun kirjottamasi.
Tuo toinen kirjoittamasi teksti paljastaa kyllä muutakin,
kuin vain savolaisuutesi.
Teksti näet paljastaa sinun suuren tietämättömyytesi
todellisesta kristillisestä opista, ja ennen kaikkea
Jeesuksen persoonasta.
Viestissäsi näet kirjoitit seuraavaa:
”Jeesuksenkin Hän loi. Eikä Hän Jeesuksesta jumalaa tehnyt,
vaan ihmisen, pojan muotoisen, rujon ja runnellun.”
Väität siis vastoin selvää ja tunnustettua kristillistä oppia,
että Isä Jumala LOI Jeesuksen.
Et näköjään tiedä todellisesta kristillisestä opista siis yhtään
mitään, koska tuollaista väität.
Oikea kristillinen koko kristikunnan tunnustama oppi näet
kertoo, ettei Isä Jumala suinkaan luonut Jeesusta, vaan Jeesus
on yhtä iankaikkinen kuin Isänsäkin.
Sinä myös jatkoit, väittäen:
Eikä Hän Jeesuksesta Jumalaa tehnyt, vaan ihmisen, pojan
muotoisen, rujon runnellen.”
Näytät siis olevan täysin tietämätön siitä, että paljon ennen
ihmiseksi tuloaan ja syntymistään, jopa paljon ennen maail-
man luomista. Isä Jumala synnytti itselleen Pojan jo iankaik-
kisuudessa.
Jumala synnyttää Jumalan, ja siksi Herramme apostoli kertoi
eräässä kirjeessään, että Jeesuksella oli ennen ihmiseksi tu-
loaan Jumalan luona taivaassa ollessaan, myös itsellään Juma-
lan muoto.
Siitä asemastaan Jeesus luopui, ja tuli ihmiseksi, meidät synnistä
vapaaksi lunastaakseen.
Mutta sinä poloinen luulet, että Jeesuksen olemassaolo alkoi
vasta hänen ihmiseksi tulostaan, ja vieläpä Isän Jumalan luo-
mana olentona.
Ja näin köykäisillä kristillisen tietämyksen eväillä sinä tulet näille
palstoille herjaamaan Jumalan lapsia muka käärmeen eksyttämiksi
ja jopa perkeleen sikiöiksi.
Minä puolestani olen aivan varma, että JOS meistä kahdesta eli
sinusta tai minusta jompi kumpi eli toinen on käärmeen eksyt-
tämä, se eksytetty olet nimenomaan sinä.
Samoin olen aivan varma siitäkin, että JOS meistä kahdesta, eli
sinusta tai minusta jompi kumpi eli toinen on perkeleen sikiö, se
perkeleen sikiö olet nimenomaan sinä enkä minä.
Esitän tässä jatkossa vielä omat tekstisi alekkain, jotta voit verrata
niitä, ja tunnistaa omat tekeleesi.
” sie käärmeen eksyttämä
Kirjoittanut: oot kumiseva kelo / Tänään / klo 11:04
koska onttouttasi vihaat uskovia ja valhetta rakastat
enemmän kuin totuutta! Ite oot siis Perkeleen sikiö ja
jonkun lahkopapin lähettämä hullu hihuli. ”
” Luoja on kaiken luonut, kasteetkin!
Kirjoittanut: iha ite väärin tulkitset / Eilen / klo 16:57
Aivan kaikki ovat taivaallisen Isän tekosia. Jeesuksenkin
Hän loi. Eikä Hän Jeesuksesta jumalaa tehnyt, vaan
ihmisen, pojan muotoisen, rujon ja runnellun. ” - Jeesuksen opetuslapsi
sikiö? kirjoitti:
Vai olet sinä savolaisakka tai -ukko (kumpi lienetkään)
tullut näille palstoille meitä todellisia Jumalan lapsia
käärmeen eksyttämiksi ja jopa perkeleen sikiöiksi rie-
naamaan.
Savolaisuutesi paljastaa tuo murteesi joka on sama kahdessa
eri tekstissä.
Tässä ensimmäisessä käytät sanoja: sie, ite oot,
Ja tuossa toisessa käytät sanoja: iha ite,
joten sekin on siis sinun kirjottamasi.
Tuo toinen kirjoittamasi teksti paljastaa kyllä muutakin,
kuin vain savolaisuutesi.
Teksti näet paljastaa sinun suuren tietämättömyytesi
todellisesta kristillisestä opista, ja ennen kaikkea
Jeesuksen persoonasta.
Viestissäsi näet kirjoitit seuraavaa:
”Jeesuksenkin Hän loi. Eikä Hän Jeesuksesta jumalaa tehnyt,
vaan ihmisen, pojan muotoisen, rujon ja runnellun.”
Väität siis vastoin selvää ja tunnustettua kristillistä oppia,
että Isä Jumala LOI Jeesuksen.
Et näköjään tiedä todellisesta kristillisestä opista siis yhtään
mitään, koska tuollaista väität.
Oikea kristillinen koko kristikunnan tunnustama oppi näet
kertoo, ettei Isä Jumala suinkaan luonut Jeesusta, vaan Jeesus
on yhtä iankaikkinen kuin Isänsäkin.
Sinä myös jatkoit, väittäen:
Eikä Hän Jeesuksesta Jumalaa tehnyt, vaan ihmisen, pojan
muotoisen, rujon runnellen.”
Näytät siis olevan täysin tietämätön siitä, että paljon ennen
ihmiseksi tuloaan ja syntymistään, jopa paljon ennen maail-
man luomista. Isä Jumala synnytti itselleen Pojan jo iankaik-
kisuudessa.
Jumala synnyttää Jumalan, ja siksi Herramme apostoli kertoi
eräässä kirjeessään, että Jeesuksella oli ennen ihmiseksi tu-
loaan Jumalan luona taivaassa ollessaan, myös itsellään Juma-
lan muoto.
Siitä asemastaan Jeesus luopui, ja tuli ihmiseksi, meidät synnistä
vapaaksi lunastaakseen.
Mutta sinä poloinen luulet, että Jeesuksen olemassaolo alkoi
vasta hänen ihmiseksi tulostaan, ja vieläpä Isän Jumalan luo-
mana olentona.
Ja näin köykäisillä kristillisen tietämyksen eväillä sinä tulet näille
palstoille herjaamaan Jumalan lapsia muka käärmeen eksyttämiksi
ja jopa perkeleen sikiöiksi.
Minä puolestani olen aivan varma, että JOS meistä kahdesta eli
sinusta tai minusta jompi kumpi eli toinen on käärmeen eksyt-
tämä, se eksytetty olet nimenomaan sinä.
Samoin olen aivan varma siitäkin, että JOS meistä kahdesta, eli
sinusta tai minusta jompi kumpi eli toinen on perkeleen sikiö, se
perkeleen sikiö olet nimenomaan sinä enkä minä.
Esitän tässä jatkossa vielä omat tekstisi alekkain, jotta voit verrata
niitä, ja tunnistaa omat tekeleesi.
” sie käärmeen eksyttämä
Kirjoittanut: oot kumiseva kelo / Tänään / klo 11:04
koska onttouttasi vihaat uskovia ja valhetta rakastat
enemmän kuin totuutta! Ite oot siis Perkeleen sikiö ja
jonkun lahkopapin lähettämä hullu hihuli. ”
” Luoja on kaiken luonut, kasteetkin!
Kirjoittanut: iha ite väärin tulkitset / Eilen / klo 16:57
Aivan kaikki ovat taivaallisen Isän tekosia. Jeesuksenkin
Hän loi. Eikä Hän Jeesuksesta jumalaa tehnyt, vaan
ihmisen, pojan muotoisen, rujon ja runnellun. ”Jeesus opetti:
"Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi, eikä palvelija parempi isäntäänsä. Opetuslapselle riittää, että hänelle käy niinkuin hänen opettajalleen, ja palvelijalle, että hänelle käy niinkuin hänen isännälleen. Jos he perheenisäntää ovat sanoneet Beelsebuliksi, kuinka paljoa enemmän hänen perheväkeään! älkää siis peljätkö heitä. Sillä ei ole mitään peitettyä, mitä ei tule paljastetuksi, eikä mitään salattua, mikä ei tule tunnetuksi. Minkä minä sanon teille pimeässä, se puhukaa päivän valossa. Ja minkä kuulette kuiskattavan korvaanne, se julistakaa katoilta. älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."
lisäksi:
"Voi teitä, kun kaikki ihmiset puhuvat teistä hyvää! Sillä niin tekivät heidän isänsä väärille profeetoille. Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat, siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat."
- Jeesuksen opetuslapsi
Voisit selvästi tuoda esille, mitä kastetta tarkoitat, niin ei syntyisi mahdollisia väärinkäsityksiä, ellet niitä juuri halua.
- iha ite väärin tulkitset
Aivan kaikki ovat taivaallisen Isän tekosia. Jeesuksenkin Hän loi. Eikä Hän Jeesuksesta jumalaa tehnyt, vaan ihmisen, pojan muotoisen, rujon ja runnellun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei81258- 891135
Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1031037Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51913Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk62787- 81705
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli170667- 35659
Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253656Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42613