KELA naitti minut

kesä yllätys

Sain yllättäen Kelalta kirjeen , jossa ilmoitetaan yksinhuoltajan lapsilisäkorotuksen kohdaltani päättyvän. Olen muuttanut herra x.X.n kanssa avoliittomaiseen suhteeseen.
Vau, juttu olisikkin hieno jos olisi niin hyvä tuuri käynyt. Mutta ostin talon huhtikuun lopussa ja entinen omistaja herra x.X ei ilmeisesti olekkaan muuttanut osoitettaan, ja näinpä Kela päättikin minun olevan avoliitossa. Ja minä raukka olen elää kituuttanut yli kuukauden yksinhuoltajana tietämättä että Kela miulle onkin järjestynyt kumppanin!! Vaikka kerran Kela nyt naittamaan rupesi niin olisivat valinneet paremmin, nuoren komian ja rikkaan.
Täytyypi vain ihmetellä kerrankin Kelan nopeutta. Osoitteenmuutokseni tein 30. päivä ja jo 4. päivä oli kirje sieltä saatettu matkaan. Mutta luulenpa että kun nyt joudun tekemään selvityksen asiasta, niin heidän tekemänsä "avoliittopäätöksen " purkaminen ei niin näppärästi sujukkaan.
Kelalle on pikkuhiljaa siirtynyt kaikenlaisten asioiden hoitaminen ;asumistuet, elatusmaksut ym.ym, ja kerran mielenkiintoa yksinhuoltajia kohtaan heillä riittää ,niin laittakoonpa Kela aviomiesvälityksen pystyyn, tokihan minäkin jo 7 vuotta kestäneestä yksinhultajuudesta ilolla luovun.

98

14135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toisesta maasta tullut

      muuton yhteydessä toisen lapsen. Mieheni oli päässyt näkemään sen Kelalla ja joutui sanomaan että ei meillä kyllä ole kuin yksi lapsi. Nimikin oli kuulemma ollut.
      Jouduin kysymään että eikö minun äitinä pitäisi tietää että montako olen kantanut ja synnyttänyt. Ihmetouhua, ei voi muuta sanoa. Minua kiinnosti että oliko minulla tyttö vai poika se toinen lapsi josta en tiennyt mitään.
      Aloin tutkimaan asiaa ja soittelin entisen kotiseurakuntani papinvirastoon ja kas kummaa kun sielläkin oli vain yksi lapsi minun kohdallani merkittynä.
      Ei tässä olla vieläkään varmoja vaikka kuinka Kela saa lisättyä meidänkin perhettä.

      • oli sitten

        miehesi "papinkirjoissa"?


      • Vain 2 lasta

        Vuosia meille tuli veroilmoituksessa kolmen lapsen lapsivähennykset, teimme asianmukaiset korjaukset ja taas seuraavana vuona sama juttu.Lopulta päätin , jos meillä on 3 lasta niin miksi vain kahdesta (2) maksetaan lapsilisää, vaadin muutosta siihen lannistui verovirasto, myönsivät meidän olleen oikeassa eivätkä vaatineet mitään takaisin !


      • Vain 2 lasta

        Vuosia meille tuli veroilmoituksessa kolmen lapsen lapsivähennykset, teimme asianmukaiset korjaukset ja taas seuraavana vuona sama juttu.Lopulta päätin , jos meillä on 3 lasta niin miksi vain kahdesta (2) maksetaan lapsilisää, vaadin muutosta siihen lannistui verovirasto, myönsivät meidän olleen oikeassa eivätkä vaatineet mitään takaisin !


      • Toisesta maasta tullut
        oli sitten kirjoitti:

        miehesi "papinkirjoissa"?

        enempää kuin tämä yksi yhteinen.


      • oli sitten
        Toisesta maasta tullut kirjoitti:

        enempää kuin tämä yksi yhteinen.

        mikä saavutus HHAHAHAHHAAAHahhahahha

        tv. nimim oli sitten


      • ap. oli sitten
        oli sitten kirjoitti:

        mikä saavutus HHAHAHAHHAAAHahhahahha

        tv. nimim oli sitten

        mukavaa kun kirjoitat puolestani!


      • naura,pajatso

        Entinen,yksinään asunut naapuri näytti joskus kelalta saamansa kirjeen jonka mukaan hänen huoneistossaan asuu hänen lisäkseen kaksi afrikkalaistaustaista maahanmuuttajaa.emme kuitenkaan etsinnöistä huolimatta löytäneet em.somaleita mistään


      • Arvoisa kirjoittaja, olet törmännyt ainoastaan Suomessa esiintyvään ilmiöön nimeltä Kelan asiantuntijat. Jo Väinö Linnan Tuntematon Sotilas -teoksessa viitataan tulevaan kohdassa, jossa Lahtinen kertoo "asiantuntijoista" jotka kykenevät selittämään rintamajermuille ettei heillä yksinkertaisesti voi olla nälkä.

        Sittemmin nämä "asiantuntijat" ovat siirtyneet käsittelemään Kelalle tulleita sairauseläke ja -vakuutusasioita ja kummasti vaan sokeat ovat saaneet näkönsä takaisin ja työkoneen irtirepimät jäsenet ovat palanneet paikalleen pelkästään kynän piirrolla.

        Se, että olet saanut Kelalta lapsen on mielestäni vain onnekas sattuma. Mitä, jos nämä asiantuntijat olisivat päättäneet sinun vaikkapa kuolleen... miten olisi leskesi ja orpolapsesi silloin käynyt.

        Ole siis iloinen ja vietä näkymättömän lapsesi syntymäpäivää Kelan ilmoittamaan aikaan ja muista hakea kaikki toisen lapsen korotukset ja lapsilisät plakkariisi. Näkymätön lapsi on aika huokea, joten hänen subjektiivisella oikeudellaan nostettavat yhteiskunnan varat helpottavat perheen elämää kummasti. Ties vaikka saisit Halosen Tarjalta itsenäisyys- tai äitienpäivänä esimerkillisen äidin prenikan tai jotakin.


    • ........

      Minulle kelassa kerran asioidessani sanottiin, että jaa kanssasi asuu siis myös herra se ja se (ei kylläkään olisi tukiin vaikuttanut vaikka olisi asunutkin). Asia korjaantui sillä kun kävin maistraatissa ilmoittamassa, että poistakaa tällainen ukko tästä osoitteesta.

    • sama juttu :))

      Samanlainen kokemus opiskeluajoilta!!! Muutin opiskelupaikkakunnalle, omakotitalon päätyyn, jossa oli kaksi erillistä asuntoa. Toisessa asunnossa oli joku sälli, jota en koskaan onnistunut kunnolla edes näkemään, mutta koska osoite oli sama, niin KELA päätti että olemme avoliitossa ja opintotukeani "tarkistettiin"! Soitin KELA:an ja sanoin että "kertokaa nyt edes jätkän nimi, niin menen sopimaan sitten tiskivuoroista!!!"

      Asia selvisi vuokranantajan todistuksella... Hehee... ihmeellinen tämä "KELA-maailma". Voiskohan niitä vastaan nostaa syytteen parituksesta...? :D

      • minullekin,

        sattui samalla tavalla Tampereella joitakin vuosia sitten!

        Kela lähetti joitakin papereita minun osoitteeseeni jonkun miehen nimellä.
        Soitin Kelaan ja ihmettelin asiaa: sieltä kysyttiin, että eikö herra x sitten asu minun kanssani?
        Kerroin etten ole ikinä edes tavannut herra x:ää, ja tiedän kyllä entisen asukkaan nimen, mutta sekään ei täsmää.

        Muutama vuosi sen jälkeen myös uuteen asuntooni tuli postia Kelalta, tällä kertaa naisen nimellä. Asia oli aika kummallinen siksikin, koska me olimme muuttaneet juuri rakennettuun taloon, jonka paikalla oli ennen metsää....


      • Luonnotonta,
        minullekin, kirjoitti:

        sattui samalla tavalla Tampereella joitakin vuosia sitten!

        Kela lähetti joitakin papereita minun osoitteeseeni jonkun miehen nimellä.
        Soitin Kelaan ja ihmettelin asiaa: sieltä kysyttiin, että eikö herra x sitten asu minun kanssani?
        Kerroin etten ole ikinä edes tavannut herra x:ää, ja tiedän kyllä entisen asukkaan nimen, mutta sekään ei täsmää.

        Muutama vuosi sen jälkeen myös uuteen asuntooni tuli postia Kelalta, tällä kertaa naisen nimellä. Asia oli aika kummallinen siksikin, koska me olimme muuttaneet juuri rakennettuun taloon, jonka paikalla oli ennen metsää....

        Hämmästyksiä kysymyksiä aiheuttava pesuejoukkue.Lujaa täytyy mennä.kun nämä päsmärit saavat vallan katoaa inhimilllyys ikuisesti.Mieleen putkahtaa Ruanda,aPäälliköistä uljain.tämä Katainen niinistö uljan kyvykkäänä sensaatiomaisesti alistaa vallan hirmuisesti.Nuokahdamme onnettomuuteen


    • ..tilanne kävi itsellekin vuosia sitten.tuli kotiin kirje kelalta jonka mukaan olen avoliitossa ihan oudon miehen kanssa..ei auttanut selittelyt kelalle..Kävin itse henkirekisterissä poistamassa tyypin asunnon kirjoista..

      Kummallista siinä oli se että kyseessä oli kaupungin vuokra-asunto ja irtisanominen tehdään aina kirjallisesti ja uusi tuleva osoite kerrotaan siinä..Poista kaveri nopeasti kirjoilta esim. henkirekisteri toimistossa..

    • Minulle on käynyt myös niin että edellinen asukas ei ollut tehnyt osoitteenmuutosta maistraattiin. Sain jatkuvasti hänen postiaan. Ja vaikka ilmoitin postiin että hän ei asu siellä postin tulo jatkui. Postissa sitten sanoivat että ilmeisesti edellinen asukas ei ole tehnyt osoitteenmuutosta maistraattiin. Me siis mukamas asuimme yhdessä.

      Ajattelinkin silloin että jos olisin hakenut jotain tukea kelalta niin tämä asia olisi haitannut. Onneksi näin ei käynyt.

      Soitin maistraattiin ja ilmoitin että asun yksin. He pyysivät faksaamaan kirjallisena ilmoituksen että asun yksin. Kumma kun ilmoitus puhelimitse ei riitä.

      • Faksaamaan? Mitä ihmeen kasarimenoa siellä Kelassa on.


      • ***
        okaro kirjoitti:

        Faksaamaan? Mitä ihmeen kasarimenoa siellä Kelassa on.

        Pyydettiin faxaamaan maistraattiin. Kela ja maistraatti on kaksi eri virastoa


      • okaro kirjoitti:

        Faksaamaan? Mitä ihmeen kasarimenoa siellä Kelassa on.

        No jaa'a, samaa ihmettelin. Onneksi olin töissä joten faksaaminen onnistui helposti. Kenellä enää on kotona faksi?


      • *** kirjoitti:

        Pyydettiin faxaamaan maistraattiin. Kela ja maistraatti on kaksi eri virastoa

        Otsikossa puhuttiin Kelasta. Huomasin sekunnin lähettämisen jälkeen, että kirjoitin vahingossa Kelan Maistraattiin sijaan. En viitsinyt alkaa perimaan viestiä ja kirjoittamaan uutta, kun jokainen ajatteleva tajuaa asian. En kuvitellut, kukaan alkaisi tuohon tyyliin vastailemaan viestiini. selvästikin olin väärässä.


      • deft
        sanna-76 kirjoitti:

        No jaa'a, samaa ihmettelin. Onneksi olin töissä joten faksaaminen onnistui helposti. Kenellä enää on kotona faksi?

        Melkein jo uskoin. Ja sitten tajusin että tottahan se on. Sitten ei voinut muuta kuin virnistää.
        Tuo faksi plus maistraatti yhtälö.
        Laitos jonka palveluita on ehdottomasti eniten tullut käytettyä viime aikoina. Niin luulisi jo, että kaikki olisi mahdollista hoitaa oikeasti sähköitse. Huoh...


    • Kela saa tiedot sieltä

      Heh, kyllähän tuo hassulta tuntuu, mutta ei paljon naurata kun tulee omalle kohdalle. Vähän samaan tapaan Kela herätti kuolleista 5v haudassa maanneen äitini. Siis ajatelkaa, mikä taito ja ihan ilmaiseksi :D

      Syynä on siis maistraatin, poliisin tai henkikirjojen väärät tiedot, joskus kirjaamatta jäänyt muuttoilmoitus tai väärät talonkirjat.
      Kela saa näistä tiedot ja sen mukaan tekee näitä odottamattomia perheenlisäyksiä ja kuolleista herettelyjä :D

      Eli jos näin käy, soitto tai käynti maistraattiin tai poliisilaitokselle, kela tai verovirasto ei voi juuri tietoja muuttaa, jos ne ovat 'ylemmällä tasolla' väärin.

    • Tuittu42

      Sain Kelalta vuoden alussa kirjeen,jossa minun ilmoitettiin asuvan avioliiton omaisessa suhteessa tai heille on tullut tietoon,että luonani asuu joku mies...siksi tarkistavat olenko oikeutettu saamaan lapsestani yks.huoltajalisää.. Soitin kelaan ja ihmettelin asiaa..Kelaan oli puhelimitse tullut ilmoitus,että asun jonkun miehen kanssa??? ja tämähän tieto ei pidä paikkaansa tänä päivänäkään eli asun todellakin vain ja ainoastaan tyttäreni kanssa..tiedän kyllä kuka tai aavistan,että tämän ilmoituksen takana on katkeroitunut exäni....

      • ihmetyttää

        joutunut Kelan kanssa tekemisiin. Kyllä se on byrokraattista ja naurettavaa touhua.
        Olin yksinhuoltaja ja sain asumistukea. Kaikki hyvin 10 vuotta, kunnes tulee kirje kelalta "isänne on kuollut silloin ja silloin eli n.20vuotta sitten. Asumistukenne lakkautetaan kunnes olette selvittäneet tilanteen.
        Olin järkyttyä toden teolla, kyllähän minä tiesin milloin isäni oli kuollut, mutta mitä se asumistukeeni liittyy.
        Eikun kelaan että mitä tämä nyt on. Kelassa sitten, koska äitinne elää, hänellä omaisuutta(as.osake), niin olen kuolinpesän osakas. En kyllä ole ja äitini on ihan yksin omalla nimellään sen ostanut isästäni erottuaan.
        Ja isäni oli kuollut vain pari vuotta eron jälkeen ja perunkirjoitus oli pidetty ja kaikki tasittu. Ja vielä tuhlattukin.
        Kirjeen mukaan mulla oli jos oikein muistan pari viikkoa aikaa selvittää isäni perukirjat ja sanottiin että pitää selvittää.
        kaikenkaikkiaan kävi niin että rupesimme sisaruksieni kanssa arvuuttelemaan,että mistähän ne isän perukirjat löytyykään kun kukaan ei tiennyt missä isäni kuollessaan oli kirjoilla ja vaihtoehtoja löytyi. Jos lähden joka paikasta sitä kyselemään niin ei siihen pari viikkoa riitä. Lopulta lähdin kelaan ja sanoin että tilanne on tälläinen, nyt lisäätte mulle pari viikkoa vähintään lisää aikaa ja siitä minulle paperi, koska ei tämä nyt näin lyhyessä ajassa selviä.
        Kai se virkailija näki että mä en siitä aio mihinkään lähteä ennenkuinolen saanut haluamani. Lopulta pääsin enempi vastuullisen henkilön puheille ja riitti suullinen selvitys paperille ja allekirjoitus ja pääsin mokomasta älyttömästä virkailijan keksimästä ajatuksesta että olenkin kuolinpesän osakas.
        Kun uudet ja vanhat systeemit menee päällekäin niin se on turhauttavaa.
        Tämä loppuhuipennus ei nyt liity kelaan, mutta on yhtä älytöntä.
        Vanhempani eivät tehneet ilmeisesti erottuaan 1977 tai 78 osituspaperia ja nyt isäni kummittelee vieläkini, äitini kuoleman jälkeen kun jaamme äitimme asuntoa.
        Äitini ei ollut millään tavoin isäni perussa osakkaana, mutta isäni 20vuotta kuolemansa jälkeen on äitini asunnon osituksessa mukana, ainakin taas yhden byrokraatin toimesta.


    • Yksi mikrosiru

      Siellä laitetaan lapsetkin huoltajiksi. Sitten peritään sillä perusteella esim. asumistukia takaisin. Kummaa touhua. Jotkut ei käy ikinä töissä ja pärjäävät.

      • noin 5v

        Sattui n. 5v hain asumistukea kelalta. Kaikki kunnossa ja sain myöntävän päätöksen ja milloin alkaa maksaminen heiltä.
        Eipä tullutkään silloin kun piti, noo odottelin vähän aikaa. Minä sitä ihmettelemään että mikä tässä on vialla kun ei vieläkään.
        Otin sitten päätöksen myöntämisestä käteeni ja rupesin sitä tutkailemaa sana sanalta. No ilmankos ei mitään tullu tilille, kun olivatten erehtyneet vuodesta. Olikin päätös myönnetty seuraavalle vuodelle. Inhimillinen näppäimen lipsahdus virkailijalta. No minä siittän kelaan, mielessäni vain kuvitelma että lipsahdus näpäytetään siellä vain oikealle kohalle eli yksi numeron painallus.
        Höh hölmöä, sehän piti MINUN anoa korjausta ja se piti heitin käsitellä uudestaan. Noo sainhan sitten takautuvasti, mutta kyllä siinä sitten kolmatta kuukautta ekasta hakemuksesta vierähti ja kelalta paperia, mutta onneksi heille... töitä riittää.


    • ja kohta konkassa

      Mun mielestä tommoset KELAt pitäis lopettaa ja ihmiset sais mennä töihin tienaamaan omat rahnsa!

      • työntekijät

        Mihis ne Kelan työntekijät sitten joutuisi....
        Sairastuuhan nekin ja sinäkin, ellet ole jo..


      • maksaa..

        sinullekin eläkkeen,sairauskorvauksen jos sairastut,vammaistukea jos vammaudut,lääkekorvasten huolehtiminen vai haluatko maksaa täyden summan lääkkeistä ja monta muuta juttua.Luulitko että kela on vain tukien maksamista varten?


      • sairasta on

        Todellakkin.. Varsinkin pienten lasten yh äidit töihin.. Jätetään ne ihan pienet kotiin kun päiväkotiinkin saa viedä vasta tietyssä iässä. Ja opiskelijat kanssa töihin. Ei sillä koululla väliä, kunhan käy töissä. Ja sairaat kanssa. Mielestäni varsinkin syöpä potilaat ja elinsiirtoa tarvitsevat potilaat pitää pistää töihin.. Kannattaa ajatella ennen kuin itkee..

        Nim. Veljensä avovaimo KELA.n mielestä


      • totaaliyhäri
        sairasta on kirjoitti:

        Todellakkin.. Varsinkin pienten lasten yh äidit töihin.. Jätetään ne ihan pienet kotiin kun päiväkotiinkin saa viedä vasta tietyssä iässä. Ja opiskelijat kanssa töihin. Ei sillä koululla väliä, kunhan käy töissä. Ja sairaat kanssa. Mielestäni varsinkin syöpä potilaat ja elinsiirtoa tarvitsevat potilaat pitää pistää töihin.. Kannattaa ajatella ennen kuin itkee..

        Nim. Veljensä avovaimo KELA.n mielestä

        Menisin vaikka just töihin jos;

        saisin hoitopaikan lapsilleni

        koulutukseni riittäisi johonkin

        ois VARAA

        ja jonnekkin töihin huolittaisi?
        Montahan hakemusta olen tänäkin vuonna laitanut, ja tiedustellut -mahdollisesti- vapautuvia hoitopaikkoja (myös erityishoitoa vaativalle lapselleni)
        Maksan veroja siitäkin vähästä mitä sään. Eli kiitos suomen kansa kun elätätte meidät! :D

        Kelasta puheen ollen.
        Lasteni biologinen isä oli laittanut velkojillee osoitteekseen minun osoitteeni.
        Sain kelalta kirjeen jossa minua pyydettiin selvittämään asumistilanteeni, ja tukeni peruttiin.
        Nam, 2kk. meni että sain rahaa mistään. Olipa helevetin kiva kokemus!!!


      • kaikille..
        maksaa.. kirjoitti:

        sinullekin eläkkeen,sairauskorvauksen jos sairastut,vammaistukea jos vammaudut,lääkekorvasten huolehtiminen vai haluatko maksaa täyden summan lääkkeistä ja monta muuta juttua.Luulitko että kela on vain tukien maksamista varten?

        tai ainakaan sillä summalla ei perhettä elätä.

        Eli itsellä oli kahden viikon sairaslomajakso..ja koska työnantaja ei suostunut maksamaan sairaspäivärahaa..siitä sitten sairaspäiväraha anomus Kelaan..kuinkas ollakaan sain kokonaiset 23 euroa(1.ltä päivältä)...kyllähän sillä summalla yksinhuoltajana elättää 5 alaikäistä lasta,eikö? ; )

        Totesin että vaikka tarve sairasloman jatkamiselle olikin olemassa..päätin mennä töihin kärvistelemään..koska lapset ei ymmärrä miksei kaapissa olekaan ruokaa.


      • asiat kuntoon ensin.
        totaaliyhäri kirjoitti:

        Menisin vaikka just töihin jos;

        saisin hoitopaikan lapsilleni

        koulutukseni riittäisi johonkin

        ois VARAA

        ja jonnekkin töihin huolittaisi?
        Montahan hakemusta olen tänäkin vuonna laitanut, ja tiedustellut -mahdollisesti- vapautuvia hoitopaikkoja (myös erityishoitoa vaativalle lapselleni)
        Maksan veroja siitäkin vähästä mitä sään. Eli kiitos suomen kansa kun elätätte meidät! :D

        Kelasta puheen ollen.
        Lasteni biologinen isä oli laittanut velkojillee osoitteekseen minun osoitteeni.
        Sain kelalta kirjeen jossa minua pyydettiin selvittämään asumistilanteeni, ja tukeni peruttiin.
        Nam, 2kk. meni että sain rahaa mistään. Olipa helevetin kiva kokemus!!!

        Jos olet tuollaisessa tilanteessa ,eikö lapsia pitäisi tehdä silloin kun pystyy niistä ihan itse huolehtimaan ,onpa itsekästä tehdä lapsia sen varaan että yhteiskunta tukee. esim linnakundit ja muut luuserit on kovia sikiämään. Oon kyllä itsekin perseaukinen ja siksi juuri en ole lapsia tehnyt.


      • ope80
        kaikille.. kirjoitti:

        tai ainakaan sillä summalla ei perhettä elätä.

        Eli itsellä oli kahden viikon sairaslomajakso..ja koska työnantaja ei suostunut maksamaan sairaspäivärahaa..siitä sitten sairaspäiväraha anomus Kelaan..kuinkas ollakaan sain kokonaiset 23 euroa(1.ltä päivältä)...kyllähän sillä summalla yksinhuoltajana elättää 5 alaikäistä lasta,eikö? ; )

        Totesin että vaikka tarve sairasloman jatkamiselle olikin olemassa..päätin mennä töihin kärvistelemään..koska lapset ei ymmärrä miksei kaapissa olekaan ruokaa.

        Niin, elikkäs siis 8 arkipäivää sairastumispäivän jälkeen pitää kelan mukaan sairastaa ilman sairaspäivärahaa...jos olisit jatkanut saikkua ilman työpäivää perättäisten saikkujen välissä, olisi rahan maksaminen jatkunut keskeytyksettä, jos on sama saikun syy...


      • kesäpuu
        työntekijät kirjoitti:

        Mihis ne Kelan työntekijät sitten joutuisi....
        Sairastuuhan nekin ja sinäkin, ellet ole jo..


    • on naittanut

      soluasunnossa. Vaikkakin toinen osapuoli oli mies ja olin tyttäreni kanssa työsuhdeasunnossa joka oli solu. Mutta miehen kanssa ei ollut muuta yhteistä kuin työnantaja. Menetin yksinhuoltajalisäni kun asunnon toinen asukas oli vastakkaista sukupuolta jos asukas olisi ollut nainen en olisi menettänyt. Eli lesbona olisin saanut lisäni hehhee.. Kela suosii mitä niitä haluttaa. Ja vaikka näytin heille vuokrasopimukseni ja kaikki ei mikään auttanut muuta kuin tyttäreni kanssa muutto toiseen asuntoon ja sossun kirjoille kun yksin ei ollut varaa maksaa korkeita vuokria.

      • Ladilaa

        Tuo nyt on ihan normaali käytäntö. Ite muistan kun satuin asumaan samalla opiskelupaikalla pikkuveljeni kanssa.. Avopuolisojahan meistä ois tullut jos samassa kämpässä ois asuttu. Muutenkin kuulostaa niin vekkulilta kun näitä sisaruspuolisoita on kelalla varmasti monia. Ihmetyttää vaan se että jos sattuis lesbo olemaan niin joutuis hakemaan sitä avopuolison titteliä kelalta. että aika epätasa-arvoista.


      • tietysti noin
        Ladilaa kirjoitti:

        Tuo nyt on ihan normaali käytäntö. Ite muistan kun satuin asumaan samalla opiskelupaikalla pikkuveljeni kanssa.. Avopuolisojahan meistä ois tullut jos samassa kämpässä ois asuttu. Muutenkin kuulostaa niin vekkulilta kun näitä sisaruspuolisoita on kelalla varmasti monia. Ihmetyttää vaan se että jos sattuis lesbo olemaan niin joutuis hakemaan sitä avopuolison titteliä kelalta. että aika epätasa-arvoista.

        On kai ihan luontevaa, että lähdetään ensin olettamuksesta, että avokki ei ole sisarus ja kun pystyy osoittamaan että on, niin taatusti kela ei sen jälkeen enää kohtele avopuolisoina. Vai onko kenties toisenlaisia kokemuksia?


      • asukkaiden
        Ladilaa kirjoitti:

        Tuo nyt on ihan normaali käytäntö. Ite muistan kun satuin asumaan samalla opiskelupaikalla pikkuveljeni kanssa.. Avopuolisojahan meistä ois tullut jos samassa kämpässä ois asuttu. Muutenkin kuulostaa niin vekkulilta kun näitä sisaruspuolisoita on kelalla varmasti monia. Ihmetyttää vaan se että jos sattuis lesbo olemaan niin joutuis hakemaan sitä avopuolison titteliä kelalta. että aika epätasa-arvoista.

        Kyllä kela on minut usein avoliittoon laittanut asunnon entisen asukkaan kanssa mutta, kun veljeni muutti kanssani samaan asuntoon hetkeksi niin ei ollut ongelmaa. Täytyy vain tuki hakemuksessa muistaa kertoa että kyseessä on veli/sisko.


      • asuvat yhdessä
        Ladilaa kirjoitti:

        Tuo nyt on ihan normaali käytäntö. Ite muistan kun satuin asumaan samalla opiskelupaikalla pikkuveljeni kanssa.. Avopuolisojahan meistä ois tullut jos samassa kämpässä ois asuttu. Muutenkin kuulostaa niin vekkulilta kun näitä sisaruspuolisoita on kelalla varmasti monia. Ihmetyttää vaan se että jos sattuis lesbo olemaan niin joutuis hakemaan sitä avopuolison titteliä kelalta. että aika epätasa-arvoista.

        Veljeni asuvat kaupungin vuokra-asunnossa ja toinen on päävuokralainen jolla on alivuokralainen, niin kelakaan ei kohtele heitä homoparina, vaan kahtena itsenäisenä miehenalkuna, joilla kummallakin on omat tulot ja menot.


    • ongelma.....

      Erääseen asuntoon muuttaessani hain asumistukea ja tuli laput takaisin. Syynä avopuolison tulojen selvityksen puuttuminen. Ongelman selvitys vain hieman kesti koska eivät ensin suostuneet ilmoittamaan "avopuolisoni" nimeä. Nimen saatuani sain selville hänen olleen talon entinen asukas. Tästä minun oli tehtävä kirjallinen selvitys ja pyydettävä selvitykset myös vuokraisännältä, isännöitsijältä ja taloyhtiöltä. Että ei se ihan helpolla selväksi käy. Muutenkin oli kyllä ongelmia tästä entisestä asukkaasta vaikka en koskaan nähnytkään. Poliisit kävivät kyselemässä, en saanut tavaroitani varastoon koska hänen kamansa olivat siellä (lopulta taloyhtiö hävitti kun aikani valitin), humalaisia ihmisiä kävi häntä kyselemässä. Ja tietysti hänen postinsa tuli minulle. Postissa käskivät lopulta heittää vain roskiin kun ei heilläkään ollut osoitetta johon olisi voinut ne toimittaa.

      • sano että tuo

        tapahtui Kokkolassa?


    • kaksi naista

      Eivät meinanneet edes uskoa, että kaikki johtui siitä kun exäni ei ollut jättänyt muuttoilmoitusta..

      Lopulta uskoivat kun marssin sisälle ja katsoin virkailijaa silmiin ja selitin tilanteen.

    • kaksin aina kaunihimpi

      No katos, ihan sama juttu minulla pari kk sitten! Tuumasin Kelan rouvalle puhelimessa (väiteltyäni ensin asiasta n. 15 min.) että täytyypä jättää tänään lapset "avomiehelle" hoitoon, on se jo minunkin vuoro vissiin päästä tuulettumaan, kun ei miestäkään oo paljo näkyny! Kelan rouvaa nauratti, kun alkoi vihoviimein hoksata mistä on kyse. Luuli tosiaan aluksi, että valehtelen ja puhun puutaheinää... Mut tekevälle sattuu, ihan hauska juttu sinänsä. Tuo ehdottamasi aviomiesvälitys voisi toki toimia ihan käytännössä Kelan ylläpitämänä palveluna :D

    • raskaana vai ei??????

      Sain minäkin Kelasta postia. Kirjeessä luki jotenkin näin: "koska ette ole antanut omaa ehdotustanne teille liikaa maksetun asumistuen takaisin perinnästä, ehdotamme, että liikaa maksettu osuus vähennetään teille maksettavasta äitiys-ja vanhempainrahasta." Herttanen sentään, että hartaasti tavasin tekstiä. Ajattelin, että aina nämä on ollu vaikeesti tajuttavia, mutta nyt en ymmärrä. Minä kun olen 47v täyttänyt ja ei pienintäkään aikomusta ole lapsia enää hankkia. Sit kattomaan onko nimi ja osoitetiedot oikeat ja näin oli ja sotu oli myös minun. Soitin siltä seisomalta Kelaan, että elkää maksako mulle mitään rahoja, varsinkin kun peritte ne takaisin. Kevennykseksi vielä, että äitiyspakkaustakaan ei tarvi lähettää, koska en ole tietääkseni raskaana. Meinas siinä virkailijaakin naurattaa. Nyt odottelenkin seuraavaksi, että tuleeko päätöstä sotilasavustuksesta..... : ))

      • yykaakoo

        Hahaa, hyvä juttu, kiitos nauruista :D


      • hauskaaaaa
        yykaakoo kirjoitti:

        Hahaa, hyvä juttu, kiitos nauruista :D

        kyllä naurattaa.. aamun paras....hihii :))


      • olla totta...

        Tää oli ihan paras!! Ihan parhaat naurut näin perjantaille sai tästä :D


      • muahaaa!

        eheheh, että oli hyvä. :D ehottomasti paras. kiitosket nauramisesta kipeistä poskista. :D


    • mitään kun

      KELA eväsi ystävältäni yksinhuoltajakorotuksen kun taloudessa asui täysi-ikäinen "mies". Tämä täysi-ikäinen mies sattui olemaan ystäväni aikuinen poika!

      Voisikohan tässä olla herjaussyytteen paikka, KELA määritteli ystäväni lapselle uuden isän, joka sattuu siis olemaan lapsen oma veli!

    • tuulakaija

      kela teki mun kanssa juuri noin.ei kyllä uskoneet ennenkuin talohuollota sain todistus paperin että ei asu miestä tässä osoitteessa.ei edes postitoimiston todistus kelvannut.

    • KELA on supernopea

      kun se lakkauttaa asiakkailtaan etuuksia. Ne hoidetaan parhaimmillaan saman päivän aikana. Usein vieläpä ilman yhteydenottoja ja ihan omatoimisesti. Sen sijaan heidän usein kummallistenkin virheidensä korjaamisia joutuu pahimmillaan odottelemaan puolikin vuotta.

      • deft

        Juu tuo on ihan normaalia. Varmaankin pitäjästä riippumatta.
        Kiinnostaisi kyllä kysyä, että millä logiikalla näitä päätöksiä jahkaillaan ja sitten muutaman tunnin viiveellä revitään puhki.
        Itsellä ei vielä ei ole ollut tarvis oikaista takaisinmaksuista tai vastaavista, mutta pelottaa jo valmiiksi mikäli tulee niitä kivoja perimisilmoituksia.


    • kelaa vähän;)

      Opiskelujeni loppuvaiheessa vaihdoin vuokra-asuntoa ja sain vielä asumislisää. Se evättiin kuitenkin KELAN toimesta, koska heidän mielestään 28 neliön yksiössäni asui 2 ihmistä lisäkseni. Eläkeläispariskunta, joka kämpässä asui minua ennen, ei ollut tehnyt muuttoilmoitusta.. 3 kk meni tilanteen setvimiseen, ja lopulta saivat tiedon, että asun todellakin asunnossa yksin.

    • Rosvo 1

      KELAlta saa mitä ihmeellisimpiä tietoja ihmisistä puhelimitse. Esität vain uskottavasti olevasi jostain virallisesta tahosta, esim. TEKES, jonkin lukion rehtori, lääkäri, apteekkari..etc..
      Tarvitset vain asianomaisen HeTun ja simsalabim, sulle kerrotaan esim. minkälaisia sairauksia henkilöllä on (lääkärin kysyessä, voitaisiinko esim. vammaistukea harkita)..
      Miten asianomaisen henkilön yritys voi ollakin veloissa (soitat TEKESiltä että voidaanko tällaiselle myöntää tukea..tms)..
      Onko opintotukihakemus tullut perille? (rehtori)..
      Millä summalla asianomainen on ostanutkaan lääkkeitä viime vuonna? (apteekkari)

      Tiedän, että nämä toimii käytännössä.. sori..
      Helpottaa mun hommia, kun vähän ensin kyselee KELAlta... :))

      KELAlla on niin pässiä porukkaa töissä, ettei ne tajua ettei puhelimitse saa antaa mitään tietoja kenestäkään. Mutta kun asiat esittää uskottavasti ja itsevarmasti, tietäen asiaa koskevat seikat perinpohjaisesti .. voi varastaa jotain hyvin tärkeää jonkun ihmisen tiedoista, persoonasta ja niitä hyväksikäyttäen tilataan vaiks Ellokselta vähän lainaa, 6000€.. ja hups rahat tilille, joka onkin jo samantien suljettu ja rahat siirretty samaan tapaan muutamalta tililta toiselle :) että onnea vaan etten joskus sinun identiteettiäsi varasta.. hehe!

      • epätiedokas

        Miten kelassa tiedetään, onko yritykseni veloissa vai ei? Vastaus: ei mitenkään.


      • epätiedokkuus jatkuu
        epätiedokas kirjoitti:

        Miten kelassa tiedetään, onko yritykseni veloissa vai ei? Vastaus: ei mitenkään.

        Jos sulla on eksäs henkilötunnus tiedossa, sillä voi tilata tavaraa postimyynnistä ja lainoja ellokselta ilman että täytyy soittaa Kelaan ja kysyä, millainen vaatemaku tällä naisella on. Meinaan jos on sattunut itseltä unohtumaan.


      • noinkohan?
        epätiedokkuus jatkuu kirjoitti:

        Jos sulla on eksäs henkilötunnus tiedossa, sillä voi tilata tavaraa postimyynnistä ja lainoja ellokselta ilman että täytyy soittaa Kelaan ja kysyä, millainen vaatemaku tällä naisella on. Meinaan jos on sattunut itseltä unohtumaan.

        Ellos-lainan sivuilta:

        "Näin saat alustavan päätöksen heti netissä:

        * 1. Täytä nettihakemus. Muista tutustua lainaehtoihin. Tarkistamme luottotietosi hakemuksen saavuttua. Se voi kestää hetken. Saat pian alustavan päätöksen ruudullesi.
        * 2. Jos lainapäätös on myönteinen, lähetämme lainasitoumuksen allekirjoitettavaksi kotiin.
        * 3. Allekirjoita lainasitoumus ja lähetä se meille palautuskuoressa viimeisimmän PALKKALASKELMAN/ELÄKKEEN MAKSUILMOITUKSEN kanssa.
        * 4. Laina maksetaan tilillesi välittömästi, kun olemme saaneet allekirjoitetun lainasitoumuksen takaisin ja verranneet lähettämäsi palkkalaskelman tietoja aiemmin antamiisi. Tämä vie yleensä 3-4 päivää.

        Älä unohda lähettää viimeisintä palkkalaskelmaa/eläkkeen maksuilmoitusta lainasitoumuksen kanssa. Tutustu myös lainaehtoihimme."

        Eli sinulla pitäisi olla tämän exän viimeisin palkkalaskelma jotta tuo onnistuisi. Kun ne maksavat rahat tilille, niin luulisi että ne tarkistavat onko tilin omistajan nimi on sama kuin lainan ottajan nimi? Ja lähettävätkö tuon lainasitoumuksen maistraatissa ilmoitettuun osoitteeseen? En usko että ihan hetulla voisi ottaa toisen nimissä lainaa.


      • uskoo ken tahtoo

        Ammattiukottaja paljastaa ihan varmasti tulonhankkimiskeinonsa kaikelle kansalle, antaen samalla oman IP-osoitteensa palveluntarjoajan muistiin hopeavadilla. Taidat pikemminkin olla helppo uhri huijareille jos kuvittelet jonkun nielevän tuon :)


    • x

      Jos vinkut korotuksen perään, niin miten sulla on varaa sitten ostaa talo? Vittu myy se purkukuntoinen paska ja muuta vuokralle

    • Microman76

      Maistraatin takia sulle nämä tulee ja kela tekee mitä toinen viranomainen ilmoittaa. Edellinen asukas ei ole tehnyt väestörekisteriin osoitteen muutosta tai maistraatti on mokeltanut. Eipä se ole kuin soittaa sinne ja pyytää poistamaan henkilö osoitetiedoista ja kela korjaa takautuen päätökset.

    • Mistral76

      Maistraatin takia sulle nämä tulee ja kela tekee mitä toinen viranomainen ilmoittaa. Edellinen asukas ei ole tehnyt väestörekisteriin osoitteen muutosta tai maistraatti on mokeltanut. Eipä se ole kuin soittaa sinne ja pyytää poistamaan henkilö osoitetiedoista ja kela korjaa takautuen päätökset.

    • josefiina3

      Kela naitti myös allekirjoittaneen komean nuorenmiehen kanssa. Ikävä kyllä, tämä nuorimies vaan sattui olemaan oma täysi-ikäinen poikani =)

      • ?????

        oman poikani kanssa. Ja Kela vielä meinasi ottaa tyttöjen lapsilisistä yksinhuoltaja korotukset pois. Upeaa toimintaa


    • Kela saa tietonsa väestörekisteristä. Jos edellinen asukas ei ole tehnyt muuttoilmoitusta, kuten omassa tapauksessani, edelliset asukkaat vievät neliöitä omasta vuokra-asunnosta. Muuttaessamme aikoinaan "uuteen" vuokra-asuntoon, oli Kelassa käydessä osoitteessamme oikein kunnon lista asukkaita; eri-ikäisiä, eri sukupuolta ja heitä oli yli kymmenen. Asia selvisi kyllä samalla käynnillä. Ei siitä sen kummempaa.

      Nykyään talonkirjat ja väestörekisterin tiedot eivät vastaa toisiaan, sillä entiseen tapaan ei muuttoilmoituksen perusteella ketään oteta vuokra-asunnon vuokranantajan tiedoista pois. Eli poismuuttanut voi olla talonkirjoilla, vaikka olisi muuttoilmoituksen tehnytkin ja toisin päin.

      Olisi aika järjetöntä, jos Kela ei väestörekisterin tietoja voisi käyttää erilaisia etuuksia myöntäessään. Nämä sekaannukset toki aiheuttavat päänvaivaa aivan turhaan "viattomille" etuuksia nostaville, se on selvä ja tosi ikävää. Mutta ilman väestörekisteritietoja ei saataisi mahdollisia väärinkäytöksiä esiin. Se olisi mielestäni suurempi ongelma kuin tämänhetkisen tilanteen aiheuttama asioiden selvittely.

      Parasta kai olisi se, että Kelalla olisi käytettävissään sosiaalitoimen, työhallinnon, verottajan ja väestörekisterin tiedot. Näiden yhteensovittaminen onkin sitten toinen juttu. Perustelen näiden kaikkien tietojen käyttöä sillä, että yleensä jostain nämä aikanaan "kadonneet" ja sittemmin toisten nurkissa vielä paperilla kummittelevat alivuokralaiset saavat jonkinlaisia tuloja. Palvelisi kaikkien etuja, jos nämä todennäköiset etuisuuksien väärinkäyttäjät saataisiin narautettua.

      Ylipäätään Kelan rooli omassakin elämässä on aivan liian suuri; on asumistukea, elatustuet, sairauspäiväraha ja lapsilisät. On esitetty, että toimeentulotuki siirtyisi Kelan hoidettavaksi. Asiassa on hyvät ja huonot puolensa; hyvää siinä olisi se, että myös toimeentulotukea saavat olisivat samassa rekisterissä muiden etuisuuksien maksajalla. Huonoa tietty se, että jo nyt kasvoton jätti maksaisi toimeentulotuen paneutumatta sen enempiä perheiden tai yksinäisten elämäntilanteeseen, kyllä sosiaalityöntekijät ovat tarpeen edelleen.

      Töihin, kaikki töihin. Ne, jotka vaativat kaikkien etuisuuksien poistamista ja kaikki töihin, eivät ole päivääkään "nauttineet" esimerkiksi työttömyydestä, pitkäaikaisesta sairastamisesta jne. Se on mukavaa, jos tulee omillaan toimeen esim. hyvää palkkaa nostaen. Mutta entäs sitten, kun joudut työttömäksi, yrittäjä tekee konkurssin, sairastut tms.? Ajattelehan nyt nenääsi pidemmälle jo ennakoiden, todennäköisesti sinullekin jossain vaiheessa elämääsi "nakki napsahtaa". Sitten on turha itkeä, kun kituutat minimipäivärahalla kaiken maailman sosiaalietuuksia hakien. Kyllä se kolahtaa vielä omaan nilkkaan.

      Jos ensin menee työ, sitten oma asunto, kiertelet toisten nurkissa kunnan tms. vuokra-asuntojonossa, olet työtön ja sairastut, ehkä haet sairauspäivärahaa ja myöhemmin eläkettä, tulet saamaan "ehkä joskus" asunnon, haet asumistukea, työttömyyspäivärahaa, toimeentulotukea. Odotat pari kuukautta noita kaikkia vailla mitään tuloja, mitenkäs sitten suu pannaan? Kyllä sitten muistelet hymyillen, kuinka halusit sosiaalietuudet pois ja kehotit kaikkia menemään töihin. Se ei ole aina mahdollista, valitettavasti.

      • moosegooseelvis

        kuin että kelan on noudatettava samaa lakia kuin muidenkin. Päätökset pitää tehdä todellisen tilanteen mukaan ja jos tätä tietoa ei pystytä hankkimaan hakijan edun mukaan.


    • ^________^<

      itselleni on käynyt samoin kun muutin uuteen vuokra asuntoon. tuli kelalta päätös asumistuen lakkauttamisesta koska olen avoliitossa! :D ei ollut entinen asukas vaihtanut osoitettaan pois tai jotain... soitto kelalle, jokunen paperi piti täyttää ja lähettää nii avoliitto "päättyi" ja olin jälleen oikeutettu asumistukeen...

      • olin eronnut jo vuosia ja aloin odottaa toiselle miehelle lasta,seurustelimme muttei asuttu samassa taloudessa. Kela soitti lapsen isälle,vauva n.5kk, että missä olet enimmäkseen,omassa asunnossa vaiko lapsen luona?Mies vastasi että tietenkin hän lastaan käy katsomassa,mutta asuu omassa asunnossaan,( Kela ei edes esitellyt kuka ja mistä puhelu tulee)!!Kela päätti että,asumme samassa taloudessa,peruste yhteinen lapsi ja seksuaalisuhde!Siihen loppui lapsilisät ja kotinhoitotuki,jee,ja joulu pukkasi pahasti päälle!!
        Meni Kelale ja ihmettelin asiaa,ja sitä miksei minulta ole asiaa kysytty lainkaan??!!Ja miten niin seksisuhde on peruste avoliitolle??Ja mitenkäs sitten ne naiset jotka myyvät itseään,pitääkö heidänkin aina kysy tulotiedot asiakkailta,kun heillä on seksisuhde!!!( EN OLE MIKÄÄN ITSEÄÄN MYYJÄ,EN!!)!Mutta pisti niin vihaksi tuo sana!!!
        Lopulta meni lakitoimistoon ja pyysin sieltä apua!!Helmikuussa sain tuet,mutta joulu meni pipariksi:)
        Toinen tapaus vielä; kyseinen lapsi synt.-98 ja viime vuonna sain Kelalta lapun että olivat vuonna -98 maksaneet asumistukea liikaa,278€, ja ehdottivat että voisin lyhentää tätä lapsilisästä 10€/ kk=27 kertaa!Tein päätösksen,anti mennä!Mutta nyt tulee joka ikinen kuukausi kirje että olen maksanut 10€ ja lapsilisää makseteen sen ja sen verran,naurettavaa!Heillä taitaa olla tekemisen puutetta!
        PS. tarkistin asian vielä ennen maksu päätöstä lakitoimistosta,kun siitä oli jo mennyt 10vuotta liika maksusta,mutta hupsista, kuukautta vaille 10 vuotta voivat laittaa maksuun!!!
        Huvittavaa hommaa!!!


      • malboroman
        thaimaa kirjoitti:

        olin eronnut jo vuosia ja aloin odottaa toiselle miehelle lasta,seurustelimme muttei asuttu samassa taloudessa. Kela soitti lapsen isälle,vauva n.5kk, että missä olet enimmäkseen,omassa asunnossa vaiko lapsen luona?Mies vastasi että tietenkin hän lastaan käy katsomassa,mutta asuu omassa asunnossaan,( Kela ei edes esitellyt kuka ja mistä puhelu tulee)!!Kela päätti että,asumme samassa taloudessa,peruste yhteinen lapsi ja seksuaalisuhde!Siihen loppui lapsilisät ja kotinhoitotuki,jee,ja joulu pukkasi pahasti päälle!!
        Meni Kelale ja ihmettelin asiaa,ja sitä miksei minulta ole asiaa kysytty lainkaan??!!Ja miten niin seksisuhde on peruste avoliitolle??Ja mitenkäs sitten ne naiset jotka myyvät itseään,pitääkö heidänkin aina kysy tulotiedot asiakkailta,kun heillä on seksisuhde!!!( EN OLE MIKÄÄN ITSEÄÄN MYYJÄ,EN!!)!Mutta pisti niin vihaksi tuo sana!!!
        Lopulta meni lakitoimistoon ja pyysin sieltä apua!!Helmikuussa sain tuet,mutta joulu meni pipariksi:)
        Toinen tapaus vielä; kyseinen lapsi synt.-98 ja viime vuonna sain Kelalta lapun että olivat vuonna -98 maksaneet asumistukea liikaa,278€, ja ehdottivat että voisin lyhentää tätä lapsilisästä 10€/ kk=27 kertaa!Tein päätösksen,anti mennä!Mutta nyt tulee joka ikinen kuukausi kirje että olen maksanut 10€ ja lapsilisää makseteen sen ja sen verran,naurettavaa!Heillä taitaa olla tekemisen puutetta!
        PS. tarkistin asian vielä ennen maksu päätöstä lakitoimistosta,kun siitä oli jo mennyt 10vuotta liika maksusta,mutta hupsista, kuukautta vaille 10 vuotta voivat laittaa maksuun!!!
        Huvittavaa hommaa!!!

        mulle tuli kelasta ilmoitus että liikaa maksettu asumustuki peritään takaisin,ehdottivat että lyhentäisin sitä äitiysrahasta(olen mies)asun kyllä lapseni kanssa mut eikait se tee minusta naista kuitenkaan vaan ihan pelkästään miespuoleisen yh:n


      • ketjus
        malboroman kirjoitti:

        mulle tuli kelasta ilmoitus että liikaa maksettu asumustuki peritään takaisin,ehdottivat että lyhentäisin sitä äitiysrahasta(olen mies)asun kyllä lapseni kanssa mut eikait se tee minusta naista kuitenkaan vaan ihan pelkästään miespuoleisen yh:n

        Vai on Kela ruvennut jo sukupuolenleikkauksiakin tekemään. Ei riitä että naittaavat ihmisiä ja tempoovat olemattomia lapsia.

        Tästä irtos koko ketjun parhaat naurut. :)


      • -sinikka-
        ketjus kirjoitti:

        Vai on Kela ruvennut jo sukupuolenleikkauksiakin tekemään. Ei riitä että naittaavat ihmisiä ja tempoovat olemattomia lapsia.

        Tästä irtos koko ketjun parhaat naurut. :)

        muistan jostain lukeneeni,että Kelalla ei ole oikeutta takaisin perintään lapsilisistä,olipa kyseessä asumis-tai opintotuki.Ainoastaan liikaa maksetut lapsilisät(näinkin voi joskus sattua?) voidaan periä takaisin..


      • -sinikka- kirjoitti:

        muistan jostain lukeneeni,että Kelalla ei ole oikeutta takaisin perintään lapsilisistä,olipa kyseessä asumis-tai opintotuki.Ainoastaan liikaa maksetut lapsilisät(näinkin voi joskus sattua?) voidaan periä takaisin..

        itsekin asiasta jostain,en vain saa päähäni mistä luin!!Sama koskee elatustukeen!Mutta tuntuu välillä että Kela saa tehdä omia päätöksiä ja vähän enemmänkin, kun kyseessä on liikaa maksetuista etuuksista!!Ja sen olen oppinut että jos käyn kysymässä johonkin apua,pyydän sen aina kirjallisena!!
        Hauskin juttu muuten sattui kun opiskelin hoitajaksi ja sosiaalituki asioissa meitä opetti henkilö joka oli työskennellyt Kelalla 25-vuotta ja kun meille tuli tentti ja saimme käyttää apuna nettiä,puhelinta ym. Me päätettiin että käydään suoraan Kelalla kysymässä tentti kysymyksiin vastaukset (oisko ollut jotain että mitä etuuksia vanhus saa ja kuinka paljon)!No saimme apua Kelalta!Mutta hupsista,meidän tentti oli HYLÄTTY!!Väärä vastaus!!
        Sitä kun ihmettelimme koko luokan edessä että,miten ihmeessä voi olla näin:::
        Ope vastasi; laki on muuttunut sillä aikaa!!Siis alle 5 vuorokaudessa,haloo hei!!
        Menimme uusinta tenttiin ja vastasimme ihan omasta päästämme kaikki ryhmäläiset..tuli 5!!!Joten maalaisjärki vei voiton!!!!!


      • se kävi helposti
        ketjus kirjoitti:

        Vai on Kela ruvennut jo sukupuolenleikkauksiakin tekemään. Ei riitä että naittaavat ihmisiä ja tempoovat olemattomia lapsia.

        Tästä irtos koko ketjun parhaat naurut. :)

        Upeita juttuja!

        Minunkin antamani tiedot KELA "korjasi" niin, että jo yli 6 vuotta avioliitossa olleina minusta ja AVIOmiehestäni tuli AVOpari. Ilmeisesti KELA:lla ei ollut tietoa "jo jonkin aikaa" voimassa olleesta sukunimilaista, jonka mukaan nainen voi pitää tyttönimensä avioitumisensa jälkeenkin.


    • huumorilla. :)

      Hieno juttu. :D

    • minulle myös

      Sain viime keväänä ilmoituksen, että lapsilisän yksinhuoltaja korotus evätään, koska herra X on muuttanut osoitteeseeni. Olen asunut osoitteessa 25v, eikä ko. henkilö ole silellä koskaan asunut/eikä käynyt. "Muuton" aikana olin itse matkoilla;) Minäkin sitten kavereille ilmoittelin, että yksinäiset sinkkuajatn on nyt ohi kun Kela löysi minulle Miehen!
      Minun piti laatia Kelalle kirjallinen selvitys, vaikka virhe ei johtunut minusta!!!!

    • Pohjoisen muuttolintu

      No, KELA pisti minun kohdalla vielä paremmaksi..
      Ryhtyi vaatimaan avo-mieheni tulotietoja asumistuki hakemuksen liitteeksi..
      Ja kun ryhdyin yksinhuoltajana tutkimaan tarkemmin asiaa,
      ala-ikäisestä (12 vuotta) pojastani oli KELA:n yksipuoleisella
      päätöksellä leivottu minulle uuden uutukainen avomies..

      Että siltä pohjalta..

      • HATER

        KELAn touhut on aina ollut perseestä. Saisi tulla jo joku kilpailija rinnalle. Esim. joku vakuutusyhtiön tyylinen jonne maksettaisiin "vakuutusmaksua" ja joka hoitaisi ainakin lähes kaikki samat palvelut kuin KELA. Ja koska rahaa tarvitaan jatkuvasti niin olisi hyvä jos päätöksien tekeminen hoituisi muutamassa päivässä. Sellaselle systeemille olisi kiva maksaakin palkasta jokunen prosentti.

        Nuorille tiedoksi, joilla on jo ensimmäinen lapsi (tai useampi) niin älkää helvetissä kiirehtikö naimisiin ja/tai muuttako yhteen jos esim. jompikumpi opiskelee tai osa-aikatyössä tms.. muuttakaa vasta sitten kimppaan kun molemmat ovat työssäkäyviä, muuten KELA tekee elämästänne helvetin. Meillä kun on näin vittumainen kansaneläkelaitos niin ei sekään ole kiellettyä jos on yhteinen lapsi ja vanhemmat asuu eri osoitteissa. Nostakaa vaan niitä tukia, se on ihan oikein, ne rahat on herroilta pois (EIKÄ MEIDÄN KAIKKIEN VERONMAKSAJIEN!!). KELA vitut välittää vähävarasista ja rikkaat ei edes tarvitse kyseistä laitosta. Antaa mennä vaan.


    • leikki...

      Pitäiskö nämä ketjun kirjoitukset toimittaa KELA:lle...? Että näkevät miten idioottimaisia mokia tekevät...? :D

    • Byrokratiaa Ranskassa

      Voi kuulkaa rakkaat suomalaiset! Kela toimii suomessa loistavasti, tehokkaasti ja jopa korjaa tekemänsä virheet. Tiedot saadaan sähköisesti ja homma pelaa. maksut maksetaan ajallaan pankkitilille jne jne.

      Tietäisittepä Ranskan vastaavan systeemin! Asuimme mieheni työn takia Ranskassa 12 vuotta. Tuona aina syntyi kaksi lastamme. Minulla on valehtelematta 8 mapillista "ranskan kelan" papereita ja kyselyitä".
      Vieläkin, nyt 7v kotimaassa asumisen jälkeen, käymme kirjeenvaihtoa ja odottelemme mm sikäläisiä lapsilisiä!

      Joten... suhteellista on byrokratia!!!

    • Nimimerkki-erkki

      ..lonkkaleikkaus.

      Hain asumistukea KELAsta. Päätös tuli, siinä luki että et tule mitään tukia saamaan sillä saat jo sen verran suurta sairauspäivärahaa että se kattaa asumismenot (tms, toi oli kuitenkin sen viestin idea). Olin että what the fuck, enhän mä mitään hemmetin sairauspäivärahaa saa.
      No ei siinä muutaku soittamaan KELAan. Kerroin asiani, erittäin vittumainen naishenkilö napautti että täällä lukee että 'sinulle on tehty päivänä x LONKKALEIKKAUS jonka vuoksi olet sairauslomalla x-määrän.' Lisäsipä akka vielä että 'Ei KELA ole mikään pankki mistä haetaan rahaa aina kun tarvitaan'. Olin aivan puulla päähän lyöty, kun akka toisessa päässä puhelinta inttää että 'Sulle on tehty lonkkaleikkaus' ja mä yritän pistää väliin että tietääkseni ei ole tehty..
      Siinä ei auttanut muu kuin mennä itse paikanpäälle. Siellä sainkin jo asiallisempaa palvelua, neiti selvitti että niillä oli siellä KELAssa puurot ja vellit sekaisin, että ilmeisesti lääkäri (??!) oli lisännyt mun tietoihin tuon lonkkaleikkauksen. Sairaspäivärahaa olisi napsahtanut kyllä tililleni ihan kiva summa (lähemmäs 1600 euroa kk). Että ehkä olisi pitänyt vaan olla hiljaa ja ottaa sairauspäivärahat vastaan :D :D Kovasti ihmettelivät miten tällaisen luokan sekaannus on mahdollinen. Mä en voi muuta todeta kuin että KELAssa kaikki on mahdollista.
      Kyllä mä sitten sain sen asumistuen, mutta 3kk viiveelllä. . . Ja sitäkin yrittivät muuten sitten periä takaisin perusteettomasti. En jaksanut kinata koko paskalafkan kanssa enää ja annoin asian olla, vaikka olisin ollut oikeutettu asumistukeen. Pitäköön penninsä.

      • hATER

        "En jaksanut kinata koko paskalafkan kanssa enää ja annoin asian olla, vaikka olisin ollut oikeutettu asumistukeen. Pitäköön penninsä."

        Anteeksi, mutta EI NÄIN! Miksi?

        Tämä juuri on KELAn toimintasuunnitelma, väsyttäminen. Perustuu ihmisen vitutuksen multihuipennuksen hyväksikäyttöön jonka vaikutuksen alaisena ihminen luovuttaa, vaikka hänen tekisikin mieli räjäyttää KELA taivaan tuuliin. Moni luovuttaa siinä ikuisuuksia kestävässä paperisodassa kun ei jaksa, heitä on valitettavan paljon ja juuri näin KELA säästää systeemiä pyörittäville paviaaneille rahaa, ei ne rahat mene mihinkään yhteiseen hyvään. Tämä on KELAn tarkoitus. Kuumottaa kuumottaa kuumottaa ja lyödä vastustaja (joka on jo hädässä). KELAn juttujen kanssa kannattaa aina mennä loppuun asti koska ne joutuvat maksamaan kuitenkin ne sinulle/teille kuuluvat korvaukset. Loppuun asti vaan!!

        Ainoa poikkeus on päätöksen lopussa oleva teksi: "tästä päätöksestä ei voi valittaa", mutta sen jälkeen voikin mennä sossun luukulle kertomaan tilanne ja nostaa sieltä sitten ne rahat.

        KELAn ja sossun avustukset ja tuet eivät ole veronmaksajilta pois. Ne on hallituksen bileistä ja palkankorotuksista sekä eduista pois ja se on hyvä asia. Miettikääpä mitä valtio tekee rahoillaan vähävaraisten, vanhuksien tai lapsien hyväksi. Ei mitään. Pihistää koko ajan kaikessa. Kouluja ja hoitopaikkoja kiinni ja edellinen eläkekorotus taisi olla 5€/kk. Hellallettat tentään! Sen sijaan mm. kansanedustajien palkat ja edut nousevat aina mukavia summia.

        Kun katsoo tätä viestiketjua ja esimerkkejä miten suomen KELA toimii niin eipä näytä lafka kovin taasapainossa olevan. Samoin tiedonkulku näyttäis on 200v jäljessä muusta maailmasta. Nykyään eletään digiaikaa jolloin viestit ja hakemukset siirtyvät paikasta toiseen alle sekunnissa, miksi siitä pitää tehdä niin vaikeaa silti? Eihän siinä voi olla vastauksena kuin tämä: "vittuilun vuoksi".

        Rahaa ja korvauksia niille jotka sitä OIKEASTI tarvitsee. Itseäni ei vituttaisi maksaa veroja silloin kun tietäisin että raha menee sinne, missä sitä tarvitaan. Esim. vaikka YH-äideille. Ei heilläkään helppoa ole.


    • tietää >:(

      ja kelan lääkäri se vasta tietääkin, kelan lääkäri tietää aina muita paremmin, kuin erikoislääkäri se tietää, että työkyvytön ihminen onkin työkykyinen. Miksi te ette vie asiaa oikeuteen? Koska kela voittaisi sen kuitenkin. KELAA VÄHÄN HEI!

    • .............

      ASIAA!!!!!!!!!!

    • Hra 45

      Väärä tieto pitää korjata etuisuuksien menettämisen lisäksi myös siksi, että se on tietosuojalakien vastainen. Väärää tietoa ei saa rekistereihin kenestäkään kirjoittaa. Jos Kela ei korjaa tietoja, niin on syytä selvittää asia tietosuojavaltuutetun toimiston kautta.

      • vaan

        teille kaikille valittajille tiedoksi, että mitään tukia ei oo pakko hakee, saa olla hakemattakin. Jos kelaa ei olis, nii mistä te valittajat sitten rahanne hakisitte, aina naristaan mutta mitään ei viitsitä sen eteen tehdä ja jos pitää vielä joku lisäselvitys lähettää nii siitäkös se riemu repeää, pitäis valmiina kaikki nenän alle kantaa.

        itsekin olen joutunut selvityksiä antamaan, mutta onko sillä jotai väliä, ei ne mitää ennustajia oo mitä kristallipallon kanssa siellä istuu ja eikö se oo parempi antaa oma selvitys. iha vaan ihmettelen ku asia ku asia nii aina on kaikki huonosti..


      • random_N
        vaan kirjoitti:

        teille kaikille valittajille tiedoksi, että mitään tukia ei oo pakko hakee, saa olla hakemattakin. Jos kelaa ei olis, nii mistä te valittajat sitten rahanne hakisitte, aina naristaan mutta mitään ei viitsitä sen eteen tehdä ja jos pitää vielä joku lisäselvitys lähettää nii siitäkös se riemu repeää, pitäis valmiina kaikki nenän alle kantaa.

        itsekin olen joutunut selvityksiä antamaan, mutta onko sillä jotai väliä, ei ne mitää ennustajia oo mitä kristallipallon kanssa siellä istuu ja eikö se oo parempi antaa oma selvitys. iha vaan ihmettelen ku asia ku asia nii aina on kaikki huonosti..

        Mutta toisaalta, onhan se nyt naurettavaa jos siellä toimistossa ei yhtään käytetä järkeä. Eli jos asiat on ihan oudolla tolalla Kelan papereissa, niin luulisi että kysyisivät ensin ja sitten vasta nuijisivat päätöksiä.

        Minulla on ollut Kelan kanssa simppeleitä hommia eli palautuksia yksityisestä hammaslääkäristä ja äitiysrahaa ja -avustusta (= äitiyspakkaus) ja ne on aina hoituneet lääkärin tai neuvolan antamalla todistuksella.

        Opiskeluaikana kimppa-asuminen oli kyllä melkoista setvinkiä... Meillä oli omat vuokrasopimukset ja kullakin asukkaalla oma huone. Itse olin myös töissä enkä edes hakenut asumistukea, mutta silti olin mukana selvimässä sotkuja. Meitä oli 3 naista ja kolme miestä, joista yhdelle miehelle se kämppä oli kakkoskoti ja hän eli vakinaisesti avoliitossa naisen kanssa toisessa kaupungissa. Yksi asukas puolestaan omisti perikunnan jäsenenä osa omakotitalosta, jossa ei asunut eikä ollut koskaan asunut.

        Kela sitten yhdisteli tätä porukkaa miten milloinkin. Eli välillä oli tehty avopariksi kämppiksiä, välillä vaikutti sen muualla avoliitossa olevan miehen puolison juttuihin jonkun muun kimppakämpässä asuvan miehen tulot ja jotain etuutta perittiin takaisin, koska sen kuolinpesän muualla asuvalla osakkaalla oli tulot niin ja niin paljon. Ymmärrän sen, että samassa osoitteessa asuvat joutuvat antamaan selvityksen, mutta miten helvetissä ne saa pariksi NAIMISISSA muualla olevan ihmisen ja henkilön, joka vain sattuu asumaan samassa osoitteessa kuin henkilö, joka on osakas samassa kuolinpesässä kuin tämä jo avioitunut?? Sen kämpän asioiden setvimiseen meni varmaan yhden virkailijan aika kokonaan...


      • .............
        vaan kirjoitti:

        teille kaikille valittajille tiedoksi, että mitään tukia ei oo pakko hakee, saa olla hakemattakin. Jos kelaa ei olis, nii mistä te valittajat sitten rahanne hakisitte, aina naristaan mutta mitään ei viitsitä sen eteen tehdä ja jos pitää vielä joku lisäselvitys lähettää nii siitäkös se riemu repeää, pitäis valmiina kaikki nenän alle kantaa.

        itsekin olen joutunut selvityksiä antamaan, mutta onko sillä jotai väliä, ei ne mitää ennustajia oo mitä kristallipallon kanssa siellä istuu ja eikö se oo parempi antaa oma selvitys. iha vaan ihmettelen ku asia ku asia nii aina on kaikki huonosti..

        mielestäni myös Kelassa, tukitoiminnasta huolimatta, olisi hyvä vältellä mokia eikä vain toiminnan luonteen vuoksi elää kuin pellossa. Ihan samalla tavalla voisimme vaatia, että muista kunnan ja valtion toimintaan liittyvistä asioista ei saisi valittaa tai julkisiin yhteisöihin kohdistaa minkäänlaista kritiikkiä, koska ne kuitenkin tukevat jotenkin kansalaisten/kuntalaisten elämää.

        Se on sitten taas eri juttu onko ap:n kaltaisessa tilanteessa kyse Kelan mokasta: Hämminkihän syntyi siitä, että alkuperäinen asukas mokasi eikä tehnyt muuttoilmoitusta. Jos ei muuttoilmoitusta ole tehty, ei maistraatti tai sitä kautta kelakaan voi odottaa henkilön muuttaneen muualle. Ei tuossa ole moittiminen sitä, joka tuen menetti, eikä Kelaakaan.


    • kerhoon

      mullekkin tuli kelasta kirje, kun hain asumistukea, etten voi sitä saada koska olen naimisissa...olen siis ilmeisesti ollut melko humalassa, koska en muista )missä b) milloin c)kenen kanssa ja d) ei kukaan muukaan tuntunut tietävän moisesta...ilmeisesti kelan henkilökunta on ollut ainoa selväpäinen häävierasporukka häissäni...mutta kun kysyin asiasta heiltä, en saanut vastausta näihin kysymyksiin=)

    • Micke82

      Itsekin muutama vuosi sitten sinkkumiehenä hain asumistukea, lappujen täyttämisen jälkeen kesti ja kesti eikä tukea kuulunut, niin päätin sitten soittaa KELAan, puhelun sisältö ulkomuistista:


      Minä: - Mulle ei oo tullut lainkaan tätä asumistukea, vaikka tietääkseni toimitin kyllä pyydetyt paperit.

      Kelan täti: - Joo, sä et ole näköjään ilmoittanut sun avopuolisosi tuloja.

      M: - Siis kenen tuloja?

      KT: - Sulta puuttuu avopuolison tulot tästä ilmoituksesta.

      M: *miettii hetken* - Tota, kenenköhän kanssa mä oon teidän mukaan avosuhteessa?

      KT: - No tämä XX (edellistä edeltävä asukas, jonka olin tavannut kerran elämässäni) asuu samassa osoitteessa

      M: - Ai, mun täytyy varmaan kertoa hänelle että me ollaan avosuhteessa.


      Kuulostin varmaan niin aidon pihalla olevalta että KELAn tätiäkin rupesi naurattamaan tässä vaiheessa ja asia hoitui ihan mallikkaasti, oli vain siis osoitteenmuutos jäänyt häneltä toimittamatta tms.

      Hyvät nauruthan tuosta saatiin kun soitin ko. leidille (kivannäköinen ja mukava nainen mutta varattu) ja kerroin että "Tiesitkö että me ollaan avopuolisoita?"

    • naitettu

      Kela naitti minut työkaverilleni, asuimme jonkun aikaa kimppakämpässä. Joten kelan mielestä olemme avoliitossa ja mikä kaikista naurettavinta olivat vielä valituskirjelmän vastaukseen laittaneet minulle työkaverini sukunimen! Onneksi laki on niin että samaa sukupuolta olevan kanssa voi hyvin asua, vaikka seurusteleekin ja siitä huolimatta on yksinhuoltaja=)

    • onnellinen pari

      Kyllä tuo kela toimii noinpäin tosi nopeasti, kun keväällä muutimme emännän kanssa yhteen.
      Niin kahden päivän päästä muuttoilmoituksen jättämisestä tuli hänelle selvitys pyyntö siitä että on muuttanut asumaa samaan ositteeseen miehen kanssa. Ja näin ollen he lopettavat korotetun lapsilisän maksamisen.
      Mutta oleppa anomassa siitä puulaakista jotain, niin kyllä osaavat venyttää ja vehdata korvausten maksun kanssa..

    • Kukkonen.

      No... soluasunnossa 4 naista ja minä.

      Oma haaremi - Kelan siunauksella. Asia tuli ilmi kun opintotukeni peruttiiin - ei tietenkään sillä perusteella että olin töissä (eli se ei olisi mulle kuulunutkaan) vaan siksi että mulla on samassa asunnossa fem-kvartetti.

      Vaikka sitä usein kyselinkin ihan vakavastikin niin en saanut virallista todistusta neljästä avokista saman katon alla, en vaikka toimitin oikein talonkirjan otteen kelalle haaremini virallistaaksen... :-(

      • ihmeparansi

        minut ja naitti pojalleni...


      • ulla pulla
        ihmeparansi kirjoitti:

        minut ja naitti pojalleni...

        Eksyin tälle sivulle sattumalta ja silmäilin joitakin kirjoituksia. Päällimmäiseksi nousi kysymys: Eikö ole meidän kaikkien veronmaksajien etu, että asumiset ja tulot selvitetään kun tukia myönnetään tai niitä on makussa? Tarkoitan, että ei ihan perusteettomasti vaan tehdä tukipäätöksiä selvittämättä asioita hakijalta.

        Ja tuen lakkauttaminen siinä tilanteessa, kun siihen ei ole oikeutta (yksinhuoltajakorotus avoliittoon muuttavalle): Eikö ole parempi, että se lakkautetaan, jos hakija ei ole siitä itse ilmoittanut, kun että annettaisiin olla maksussa ja perittäisiin jälkikäteen takaisin?


    • Montako kertaa olet tehnyt asumistuen tarkastuksen 10kk sisällä??? Minä olen joutunut tekemään sen jo 4 kertaa ja vielä on yksi edessä parin kuukauden sisällä.
      Tyttöni palasi Irlannista Suomeen ja tuli asumaan luokseni: ensimmäinen tarkastus/tulojen selvitys. Likka laittoi postin menemään papan osotteeseen ja hänen oli tarkoitus muuttaa yläkertaan kunnes muutto kariutui homeongelmien vuoksi, maistraattiin ei oltu vielä keritty tehdä ilmoitusta vain postista, kelasta lappu selvitys ruokakunnasta, toinen tarkastus. Sitten oli vuositarkastuksen vuoro nro 3. Nyt tyttöni muutti Ouluun ja tarkastus nro 4. Ja nyt meille tehdään kattoremonttia jonka jälkeen tarkastus nro 5.
      Olen tullut kelassa tutuksi ja naureskelemme virkailijan kanssa teenkö ennätyksen vuoden aikana tehdyistä tarkistuksista...

    • teidän elättäjänne

      Oppisivat nämä tietyt hunsvottiämmät sitten miettimään vähän tarkemmin kenen kanssa niitä mukuloita vääntävät, kun ei olisi mahdollisuutta pistää meitä veronmaksajia elättämään äpäriään.

    • roope ankka

      mulle kela keksi niin hyvät tulot asumistukihakemukseen että ihan
      huvitti. Kun soitin (valtakunnallinen maksullinen numero vielä) niin
      sanottiin voi voi, haetko tämän uudestaan.
      No hain, titetnkin, vaan tulot oli mukamas ihan samat, pelkkä hakemus
      oli vaan pyöritelty siellä....
      On se muuten mukavaa kun on niin rikas !

      • jennu

        Mieheni oli 1,5 vuotta sairaslomalla todetun pitkäaikaissairauden vuoksi. Erikoislääkäri oli tehnyt lausunnon jonka perusteella mieheni ei ole kykenevä palaamaan entiseen työhönsä, vaan pitäisi ammatillisesti kuntouttaa (kuntoutustuki uusi koulutus) no kelan lääkärihän oli tietenkin sitä mieltä, että mies on täysin kykenevä palaamaan entiseen työhön ja kuntoustukihakemus hylättiin. Mieheni ei saanut rahaa mistään. Oli siinä muutama kuukausi ennen sairauden toteamista ostettu asunto (onneksi ei mitään jättilainaa, mutta lainaa kuitenkin), kelalta sanottiin, että pitää sitten hakea työttömyyskorvausta jos ei töissä ole. No sitä mieheni sitten haki, mutta kuinka ollakkaan minun tulot olivat niin suuret, ettei miehelleni myönnetty työttömyyspäivärahaakaan! Kysyin kelan tätiltä, että voiko hän todellakin väittää että lähihoitajan tulot on niin hyvät, ettei puoliso ole oikeutettu työttömyyspäivärahaan!? ja vastaus oli kyllä. No onneksi ei ole suuri asuntolaina, joten saatiin sitä juuri ja juuri maksettua minun tuloilla, mutta tiukkaa oli. Mieheni lähti kouluttautumaan uuteen ammattiin ja tällä hetkellä on työelämässä. Mutta lähes vuoteen mieheni ei saanut euroakaan rahaa mistään! Onneksi kuitenkin loppu hyvin kaikki hyvin! :)


    • sama ongelma

      minulla kävi samoin kun tammikuussa muutin niin täällä asuikin minun ja poikani lisäksi yksi äiti ja kolme tyttö lasta vein talon kirjaotteen ni sanoivat et pitää maistraatista hakea lappu ja soitin sinne niin sanoivat että vasta kun on kuukausi kulunut ja jos ei ole muuttaneet osoitettaan niin sitten maistraatti poistaa ne minun osoitteesta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe