Sain tietää, että autoliikkeestä ostamaani autoa on kolaroitu.
Olisiko liikkeen pitänyt kertoa kolaroinnista?
Olen kuullut, että liikkeen tulisi kertoa jos auto on:
Entinen taksi, kolariauto tai tuontiauto
Miten on, onko tämä vain hevosmiesten toimiston juttuja?
Nyt kun itse tiedän kolaroinnista, minun pitää kertoa siitä tulevalle ostajalle. En halua leikkiä tietämätöntä.
Kolaroitu auto
10
2629
Vastaukset
- yesshe
Kait se vähän riippuu kaupasta mitä haluavat kertoa..
Oliko joku paikallinen "jobbari" firma?
Vai joku ihan kunnon merkkiliike?
Itse kun kävin auton ostamassa perus "peltihalli, pari remppareiskaa ja piha täynnä 1-3 tonnin vaihdokkeja" liikkeestä, niin eivät ne maininneet, kuin että ilmastointi löytyy (tosin testattiin, että sekään ei toimi ja nesteet loppu) ja että kuskinpuolen ovesta ei kunnolla saa lukkoja auki...
Auton tarroista pystyikin jo päättelemään, että ulkomailta tullut (alankomaiden tarra persiissä) ja no eihän siinä ollut mitään lämmityksiä, eli ei tosiaan suomi auto.
Ja maalien valumajälkiä etupuskurissa ja pientä klommoa siellätäällä, eli mällättä on joskus. Mutta ei siitä mitään mainittu, tosin kyseessä olikin vain parin tonnin prutku.
Purettiin tuo vakiopuskuri pois edestä ja siellä oli haljenneen puskurin paikkaukseen käytetty ties mitä kittiä ja mömmöjä, oli nimittäin puskurin takana "kovetteena" parit työhanskat, villapaidan puolikas, muovipussia ja paperia.
Hiukan pääsi nauru.. Mutta jopas meni ohi aiheen....
Eli ei ne tosiian kauheasti mainosta vikoja, jos ei mitään selkeää ole minkä voisi heti ensikilometreillä huomata. - kokonaan....
...siitä onko entinen omistaja kertonut autoliikkeelle kolaroinnista vai ei. Korjaus tehdään usein päällepäin niin hyvin ettei kiireinen myyjä sitä huomaa.
Kysehän on toki petoksesta, ja jos jälkikäteen selviäisi, voisi autonvaihtaja pimittäessään tiedon saada jonkun rangaistuksen (sakko? korvaus autoliikkeelle?).- vvbb
Ei tule rangaistusta. Automyyjä on autoalan ammattilainen ja on myyjän oma moka jos ei näitä asioita huomaa. Vaihtokaupassa kaikki vastuu jää autoliikkeelle lukuunottamatta maksamattomia veroja ja vak maksuja. Näitäkin tapahtuu. Voitteko kuvitella, suomessa on myös epärehellisiä ihmisiä, tuovat romuja vaihtoon.
- vitun
vvbb kirjoitti:
Ei tule rangaistusta. Automyyjä on autoalan ammattilainen ja on myyjän oma moka jos ei näitä asioita huomaa. Vaihtokaupassa kaikki vastuu jää autoliikkeelle lukuunottamatta maksamattomia veroja ja vak maksuja. Näitäkin tapahtuu. Voitteko kuvitella, suomessa on myös epärehellisiä ihmisiä, tuovat romuja vaihtoon.
vastuu? Jos auto on kolaroitu niin se on, jos et itse ostaessasi huomaa niin epäilisin että on kolarin jälkeen korjattu. Ei se auto muutu mihinkään, kolaroitu tai ei
- vvbb
Mistä myyjä sen tietää onko kolariauto, ei niitä selvitetä kun auto otetaan vaihtoon(paitsi jos on 2kilpinen lunastusauto, niin tietää EHKÄ heti). Myyjät ei yleensä tee vaihtoon tulevalle autolle muuta kuin ottaa vaihtoon ja ajaa liikkeen pihalle vaihtoautoriviin, pesun kautta tietenkin. Pitää tajuta erottaa kolariauto ja lunastusautosta rakennettu sätös jo merkitykseltään. Lähes kaikki autot tien päällä on jotenkin kolaroitu, on parkkikolhuja, risteyskolarissa menny heiman peltiä lyttyyn. Paremman näkönen auto on korjattuna kuin ruttusena. Lunastusautot on aina eri asia kuin tavallinen kolarivaurio joka vielä korjataan, ei se auton arvoa laske, ne korjaamattomat rutut sitä arvoa laskee, joskus on hyväkin asia että vahinko käy ja auto saa uutta maalia, esim kiveniskut menee samaan vaurioon etupuskurista ja konepellistä jos keulaan on kolahtanut. Nyt puhutaan siis vakuutusyhtiön maksamasta vauriosta. Jos itse joutuu maksamaan niin silloin yleensä aita on matalin ja työnlaadun kyllä näkee jos on teetetty kyläsepällä. Jos autossa on ollut kaksi tai useampi rek tunnus niin voi epäillä että on lunastusvehkeestä tehty, täytyy kuitenkin muistaa että siihen on muitakin syitä. Aikasemmin piti viedä kilvet kats konttorille että kaikki maksut katkesi ja jos halusi kilvet myöhemmin takaisin niin nopeammin(heti) sai kokonaan uuden kilven satunnaisella tunnuksella, samoin kun eu-kilpivillitys alkoi niin ne kilvet haluttiin heti eikä maltettu varttua joitakin viikkoja että saisi alkuperäisellä tunnuksella jolloin taas rekisteritunnus oli satunnainen. Kaikki tuontiautot on luonnollisesti 2kilpisiä, niissähän on tuontimaan rek merkitty lisätietoihin. Miksi muuten auto ei saisi olla "tuontiauto", nehän on lähtöisin samoista tehtaista kuin suomeenkin tulevat autot. Kukaan ei tunne ihmisiä keillä autot on ollu aikaisemmin, ei suomessakaan, eikä tiedä kuinka niitä on kohdeltu. Huoltokirja saattaa löytyä molemmista, väärennöksen mahdollisuus on molemmissa. Eikä h-kirja kerro miten autoa on käytetty, vain huollot näkyy. Siinä on erona vain että sen on omistanut ulkomaalainen mikä on mahdollista myös "suomiautoissa", suomessahan asuu paljon ulkomaalaisia. Tuontiauton pitää tietenkin olla halvempi myytäessä koska se on myös lähtöhinnaltaan ollut halvempi niin uutena kuin maahan tuotaessa kuin suomiautot, paitsi jos on tarkoitus saada huomattava voitto myynnistä minkä kyllä tajuaa jokainen. Sinun ei yksityisenä myyjänä tarvi kertoa mitään jos ei kysytä, kun kysytään, pitää kertoa niin kuin asia on. Automyyjä ei voi kertoa jos ei tiedä ja eihän se tiedä jollei asiakas kerro totuutta autosta vaihtoon tuodessa. Mitä itse esim tiedätte autosta jonka kierrätte kerran ympäri ja ajatte 100m, ette mitään, ei ne myyjät käy autoilla edes ajamassa nykyään vaihtohyvitystä tehdessään tai ainakin on todella harvinaista saati että tutkisivat tunti tolkulla autoa.
- Kolariauto
Onko auto ajettu joskus lunastuskuntoon vaiko kolhittu kaupan parkkipaikalla?
Pieniä peltikolareita, lumipenkkaan ajoaja tai kolhimisia parkkipaikalla tapahtuu isommissa kaupungessakin useita joka päivä, joten kyllä niitä osittain uudelleen maalattuja autoja löytyy myös useita joka autolikkeestä. Ei pienistä kolhuista tarvi tietää tai kertoa. - automyyjän
tiedä itsekkäänn tosiaan välttämättä, että onko autoa joskus mahdollisesti kolaroitu vai ei. Niin kuin tuossa jo todettiin aikaisemmin yleensä homma menee juuri niin että myyjä ajaa autolla pienen lenkin, toteaa että "kunnossa on" ja pesun kautta myyntiriviin.
Sen takia aina jos joku käytetty auto kiinnostaa, ota ihmeessä luuri käteen ja soita edelliselle omistajalle että onko auto mätä vai kannattaako tehä kaupat!
Itse olen aina tehnyt näin ja kerran kun soitinkin edelliselle omistajalle kävi ilmi että auto on todella pahasti kolaroitu joskus ja auto syö renkaat tosi nopeesti. Myyjä tietysti sanoi että auto on aivan priima kunnossa..... - olisi kertoa
ostitko auton liikkeestä, joka kenties tälläkin palstalla tunnetaan noiden kolaroitujen autojen kokoon parsimisesta?
Kerro tarkemmin minkälainen kolari oli kyseessä. Haittaako se ajoa vai pelkästään sinua?
Mikäli se ei näy päällepäin niin laita vahinko kiertämään, kun luovut siitä. - Peltiseppänen
Kolari?
- Toope
Ainahan jotain käytetystä löytyy. HALOO
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?486178Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki664008Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t163047- 1902875
- 312768
- 402462
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132439törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/192360Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3171451- 1491448