Uskonnottomien mainokset tulevat Helsingin busseihin
12.6.2009 19:08 | Päivitetty: 12.6.2009 19:27
A A STT
Helsingin busseihin ilmestyvät "Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä" -mainokset juhannuksen jälkeen. Julistukset ovat Vapaa-ajattelijoiden ja Suomen humanistiliiton lanseeraamia.
Turun ja Tampereen liikennelaitokset sen sijaan kielsivät uskonnottomien etujärjestöjen mainoksen. Mainoksia pidettiin hyvien tapojen vastaisina.
Kaupungit kuitenkin hyväksyivät "Iloitse elämästäsi kuin se olisi ainoasi. Koska se on" -mainokset. Ne ilmestyvät busseihin samalla aikataululla kuin pääkaupunkiseudulle.
Vapaa-ajattelijoiden puheenjohtaja Jussi K. Niemelä kiittää Helsinkiä, ettei se rajoita uskonnottomien sananvapautta. "Helsinki on jo eurooppalaisen sivistyksen arvot sisäistänyt moderni kansainvälinen suurkaupunki. Tampereella ja Turulla on tässä suhteessa vielä paljon petraamista."
Viime viikolla käynnistyi myös Ruotsissa sikäläisten humanistien koko maan kattava kampanja "Gud finns nog inte". Mainoksia löytyy muun muassa Tukholman metrosta sekä suurkaupunkialueiden ulkomainospaikoilta
Puhuttaako sinua
39
363
Vastaukset
- kaikilla
Mainostaahan kirkkokin, ja eri puolueet, milloin missäkin.
Hyvä vain, että myös uskonnottomilla, on oikeus tuoda julki mielipiteensä.
10 stadi! - Jumalaan uskova
Meillä Suomessa on kyllä sanan vapaus,mutta kuitenkin pidän sanaa Jumala niin pyhänä ,jotta kielteisessä kannassa on paras jättää Jumala- sana käyttämättä.
En tiedä, sainko mielipiteeni oikein ilmaistua?
Meillä on yksi elämä,siis iloitkaamme ja kiittäkäämme! - jocus*
Kampanja pyrkii uskonnonvapauteen ja valtion eroon kirkosta. Iskulauseet ovat nokkelia, suvaitsevia ja ajatuksenvapautta kunnioittavia, toisin kuin uskovien hyökkäävät sloganit (Jeesus tulee, oletko valmis?).
- beessisloggi
"Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä".
Mitä nokkelaa, suvaitsevaista ja ajatuksenvapautta kunnioittavaa näet tuossa tekstissä?
Minusta teksti on erityisen typerä. Siinä mm. yritetään leimata jumalaan uskovat ihmiset määrätynlaisiksi, mihin sisältyy samalla toinenkin typeryys, kehotus olla välittämättä. Liika yksilökeskeisyys tuhoaa yhteiskuntaamme, siihenkin tuossa kai yllytetään.
Vapaa-ajattelijoiden oma ajattelu on minusta suppeampaa kuin uskovien.
Minä en usko Jumalaan, mutta en pysty tällä järjelläni kiistämään edes Tuomas Akvinolaisen viittä todistusta Jumalan olemassaolosta.
Julkisissa kulkuneuvoissa en halua tuollaisia lukea. Minulle riittää ihan vain mainokset, joissa kerrotaan, mistä saan halvalla hyvää helposti.
Jos on pakko jotain opetusta olla ?, niin matkapuhelimeen kailotuskieltoa ja nenäliinan käyttöä korkeintaan. - jocus*
beessisloggi kirjoitti:
"Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä".
Mitä nokkelaa, suvaitsevaista ja ajatuksenvapautta kunnioittavaa näet tuossa tekstissä?
Minusta teksti on erityisen typerä. Siinä mm. yritetään leimata jumalaan uskovat ihmiset määrätynlaisiksi, mihin sisältyy samalla toinenkin typeryys, kehotus olla välittämättä. Liika yksilökeskeisyys tuhoaa yhteiskuntaamme, siihenkin tuossa kai yllytetään.
Vapaa-ajattelijoiden oma ajattelu on minusta suppeampaa kuin uskovien.
Minä en usko Jumalaan, mutta en pysty tällä järjelläni kiistämään edes Tuomas Akvinolaisen viittä todistusta Jumalan olemassaolosta.
Julkisissa kulkuneuvoissa en halua tuollaisia lukea. Minulle riittää ihan vain mainokset, joissa kerrotaan, mistä saan halvalla hyvää helposti.
Jos on pakko jotain opetusta olla ?, niin matkapuhelimeen kailotuskieltoa ja nenäliinan käyttöä korkeintaan.Suvaitsevaista on se, ettei väitetä, ettei Jumalaa ole, kun itse ei Jumalaan uskota. (Uskovaiset esittävät Jumalansa yleisenä totuutena, eivät mahdollisuutena, vaikka eivät pystykään todistamaan väitettään mitenkään.) Myös se on suvaitsevaa, että kehotetaan ihmisiä nauttimaan elämästä, toisin kuin uskonnot, jotka näkevät kärsimisen ja kieltäymykset arvokkaina ja paheksuvat niitä, joilla on eri moraalisäännöstö.
Ei teksti tietenkään yllytä yksilökeskeisyyteen ja itsekkyyteen, vaan kehottaa vapautumaan pakkosyötetyn uskonnon synnyttämistä aiheettomista syyllisyydentunnoista. Mikä tässä on typerää?
Kun edellä olen puhunut uskovista yhtenä ryhmänä, tarkoitan äärikristittyjä, en kaikkia uskovia. Tunnen hyvinkin suvaitsevia kristittyjä, mutta he eivät olekaan uskonnon pakkosyötön kannalla. Millä tavoin iskulause leimaa uskovia? Väitteesi vapaa-ajattelijoiden ajattelun suppeudesta jää ilmaan, kun et esitä mitään todistetta siitä. Minä tunnen erilaisia vapaa-ajattelijoita, mm. jocuksen, joka suvaitsee melkein kaikkea paitsi suvaitsemattomuutta.
Ja lopuksi nuo Akvinolaisen väitteet, jotka löysin Googlesta:
1. Kaikki mikä liikkuu, on toisen liikuttamaa, ja ensimmäinen liikuttaja on Jumala.
- Väite lähtee oletuksesta, eikä Tuomas todista oletusta oikeaksi.
2. Kaikella olevalla on syynsä ja ensimmäinen syy on Jumala.
- Taasen lähtökohtana on todistamaton väite.
3. Täytyy olla joku, joka on kaikkein jaloin, paras, eniten tosi, ja se on Jumala.
- Jos Jumalaa ei ole, joku muu on täydellisin.
4. On mahdotonta, että kaikki olisi ollut olemassa aina > täytyy olla Jumala.
- Eikö samalla logiikalla ole täytynyt olla jotakin jo ennen Jumalaa? Joku, joka loi
Jumalan.
5. Kaikella on päämäärä, joten täytyy olla joku, joka ohjaa kaikkia
luontokappaleita.
- Todistamatta jää, että kaikella olisi päämäärä.
Minusta Tuomas Akvinolaisen todistukset eivät mitään todista, koska lähtöväitettä ei osoiteta todeksi. jocus* kirjoitti:
Suvaitsevaista on se, ettei väitetä, ettei Jumalaa ole, kun itse ei Jumalaan uskota. (Uskovaiset esittävät Jumalansa yleisenä totuutena, eivät mahdollisuutena, vaikka eivät pystykään todistamaan väitettään mitenkään.) Myös se on suvaitsevaa, että kehotetaan ihmisiä nauttimaan elämästä, toisin kuin uskonnot, jotka näkevät kärsimisen ja kieltäymykset arvokkaina ja paheksuvat niitä, joilla on eri moraalisäännöstö.
Ei teksti tietenkään yllytä yksilökeskeisyyteen ja itsekkyyteen, vaan kehottaa vapautumaan pakkosyötetyn uskonnon synnyttämistä aiheettomista syyllisyydentunnoista. Mikä tässä on typerää?
Kun edellä olen puhunut uskovista yhtenä ryhmänä, tarkoitan äärikristittyjä, en kaikkia uskovia. Tunnen hyvinkin suvaitsevia kristittyjä, mutta he eivät olekaan uskonnon pakkosyötön kannalla. Millä tavoin iskulause leimaa uskovia? Väitteesi vapaa-ajattelijoiden ajattelun suppeudesta jää ilmaan, kun et esitä mitään todistetta siitä. Minä tunnen erilaisia vapaa-ajattelijoita, mm. jocuksen, joka suvaitsee melkein kaikkea paitsi suvaitsemattomuutta.
1. Kaikki mikä liikkuu, on toisen liikuttamaa, ja ensimmäinen liikuttaja on Jumala.
3. Täytyy olla joku, joka on kaikkein jaloin, paras, eniten tosi, ja se on Jumala.
- Eikö samalla logiikalla ole täytynyt olla jotakin jo ennen Jumalaa? Joku, joka loi
Jumalan.
luontokappaleita.
Minusta Tuomas Akvinolaisen todistukset eivät mitään todista, koska lähtöväitettä ei osoiteta todeksi.Olisiko miljoonien galaksien takana Jumala, joka loi ihmisen omaksi kuvakseen. I wonder?
- jocus*
korpikirjailija kirjoitti:
Olisiko miljoonien galaksien takana Jumala, joka loi ihmisen omaksi kuvakseen. I wonder?
Muinaisilla suomalaisilla ja lappalaisilla oli Ukko ylijumala. Kuinkapa voisin todistaa, ettei Ukko elä, mutta todistustaakka onkin sillä, joka häneen uskoo ja muillekin uskoaan tyrkyttää.
- beessisloggi
jocus* kirjoitti:
Suvaitsevaista on se, ettei väitetä, ettei Jumalaa ole, kun itse ei Jumalaan uskota. (Uskovaiset esittävät Jumalansa yleisenä totuutena, eivät mahdollisuutena, vaikka eivät pystykään todistamaan väitettään mitenkään.) Myös se on suvaitsevaa, että kehotetaan ihmisiä nauttimaan elämästä, toisin kuin uskonnot, jotka näkevät kärsimisen ja kieltäymykset arvokkaina ja paheksuvat niitä, joilla on eri moraalisäännöstö.
Jumalan.
luontokappaleita.
Minusta Tuomas Akvinolaisen todistukset eivät mitään todista, koska lähtöväitettä ei osoiteta todeksi."Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä."
Voihan tuon kai tulkita monellakin tavalla. Minä tulkitsen sen ihan niin kuin siinä minun mielestäni selvästi sanotaan, ja (ehkä) tavallisen bussissa istujan - uskoi hän sitten Jumalaan, Allahiin, Luontoäitiin, mihin tahansa, - näkökulmasta. Kuinka monen oikeasti luulet joutuneen uskonnon pakkosyötön kohteeksi ja kärsineen syyllisyydentunnoista, ainakaan todelliseksi haitaksi asti? Saattaa olla aika marginaalinen joukko.
Valtaosa ei varmasti ole erityisemmin murehtinut tai jättänyt nauttimatta elämästä, vaikka onkin pyrkinyt elämään jonkun uskonnon oppien mukaisesti. Mitä järkeä on siis heille sanoa, että lopeta murehtiminen? Vai onko tarkoitus herättää heidät murehtimaan?
Ja kun valtaosa lienee nauttinut elämästään ilman vapaa-ajattelijoiden vinkkiäkin, niin eikö tuonkin voisi ajatella menevän hiukan yksilökeskeisyyden ja itsekkyyden korostamisen puolelle? Varsinkin kun uskon niiden murehtijoiden - joita onneksi heitäkin on - murehtivan enemmänkin muiden kuin itsensä takia, heikkojen ja avuttomien esim.
(Mainitsit kyllä tarkoittaneesi äärikristittyjä, siinä mielessä jäpitän kai nyt vähän turhaan, mutta minä taas en ensimmäisessä kannanotossani ajatellut lainkaan ääriryhmiä).
En ole perehtynyt teidän vapaa-ajattelijoiden vapaaseen ajatteluun niin, että siitä juuri mitään tietäisin. Ihan vain kuvittelen, että ajattelunne perustuu siihen, että kaiken on oltava järjellä perusteltavissa ? ja mieluiten myös tieteellisesti todistettua. Eikö silloin sellainen, joka uskonsa takia ajattelee myös ei aineellisia asioita olevan olemassa, ajattele laajemmin?
Tuomas Akvinolaisesta taisin sanoakin, etten tällä järjelläni edes jne. Paino sanoille tällä järjellä ja edes. Vedin Tuomaksen tähän oikeastaan pikkuisen leikilläni. Totuus on, että hänen todistelujaan lukiessani nostan tassut pystyyn aika pian. En pystynyt edes nuorempana keskittymään ja ymmärtämään niistä juuri mitään, nykyään en sitäkään vähää.
Sinähän olet näköjään pystynyt, vai oliko nuo kaikki ihan valmiina, ihan vain googlettamalla?
Suvaitsevaisuuskilpaan en taida lähteä, ilmeisesti häviäisin ja reippaasti.
Samaan syssyyn sanonkin, että vapaa-ajattelijat olisivat vain voineet sanoa suoraan; erotkaa kirkosta, se on niin helppoakin nykyään!
Eikähän siitä kuitenkin ole tässä kysymys. - jocus*
beessisloggi kirjoitti:
"Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä."
Voihan tuon kai tulkita monellakin tavalla. Minä tulkitsen sen ihan niin kuin siinä minun mielestäni selvästi sanotaan, ja (ehkä) tavallisen bussissa istujan - uskoi hän sitten Jumalaan, Allahiin, Luontoäitiin, mihin tahansa, - näkökulmasta. Kuinka monen oikeasti luulet joutuneen uskonnon pakkosyötön kohteeksi ja kärsineen syyllisyydentunnoista, ainakaan todelliseksi haitaksi asti? Saattaa olla aika marginaalinen joukko.
Valtaosa ei varmasti ole erityisemmin murehtinut tai jättänyt nauttimatta elämästä, vaikka onkin pyrkinyt elämään jonkun uskonnon oppien mukaisesti. Mitä järkeä on siis heille sanoa, että lopeta murehtiminen? Vai onko tarkoitus herättää heidät murehtimaan?
Ja kun valtaosa lienee nauttinut elämästään ilman vapaa-ajattelijoiden vinkkiäkin, niin eikö tuonkin voisi ajatella menevän hiukan yksilökeskeisyyden ja itsekkyyden korostamisen puolelle? Varsinkin kun uskon niiden murehtijoiden - joita onneksi heitäkin on - murehtivan enemmänkin muiden kuin itsensä takia, heikkojen ja avuttomien esim.
(Mainitsit kyllä tarkoittaneesi äärikristittyjä, siinä mielessä jäpitän kai nyt vähän turhaan, mutta minä taas en ensimmäisessä kannanotossani ajatellut lainkaan ääriryhmiä).
En ole perehtynyt teidän vapaa-ajattelijoiden vapaaseen ajatteluun niin, että siitä juuri mitään tietäisin. Ihan vain kuvittelen, että ajattelunne perustuu siihen, että kaiken on oltava järjellä perusteltavissa ? ja mieluiten myös tieteellisesti todistettua. Eikö silloin sellainen, joka uskonsa takia ajattelee myös ei aineellisia asioita olevan olemassa, ajattele laajemmin?
Tuomas Akvinolaisesta taisin sanoakin, etten tällä järjelläni edes jne. Paino sanoille tällä järjellä ja edes. Vedin Tuomaksen tähän oikeastaan pikkuisen leikilläni. Totuus on, että hänen todistelujaan lukiessani nostan tassut pystyyn aika pian. En pystynyt edes nuorempana keskittymään ja ymmärtämään niistä juuri mitään, nykyään en sitäkään vähää.
Sinähän olet näköjään pystynyt, vai oliko nuo kaikki ihan valmiina, ihan vain googlettamalla?
Suvaitsevaisuuskilpaan en taida lähteä, ilmeisesti häviäisin ja reippaasti.
Samaan syssyyn sanonkin, että vapaa-ajattelijat olisivat vain voineet sanoa suoraan; erotkaa kirkosta, se on niin helppoakin nykyään!
Eikähän siitä kuitenkin ole tässä kysymys.Lestadiolainen ympäristö oli ahdistava ei-uskoville ja - niin olen jälkeenpäin kuullut - vielä ahdistavampi monille uskoville, eikä uskontoperäinen mielen järkkyminenkään ole harvinaista kiivaimmilla lestadiolaisseuduilla. Koulu jatkoi uskonnon pakkosyöttöä ja helluntailaisuus onnistui herättämään synnintunnon ja kuolemanpelon toisessa puolessa 8 - 11 vuoden ikäisistä kasvinkumppaneistani. Todella suuria syntisiä! Rippikoulunkin koki moni herkässä iässä oleva ahdistavaksi.
"Ihan vain kuvittelen, että ajattelunne perustuu siihen, että kaiken on oltava järjellä perusteltavissa?"
- Näin näyttää ajatelleen Akvinolainenkin, mutta miksi ihmeessä pitäisi olla? Maailmankaikkeudessa on paljonkin ongelmia, joihin inhimillinen ajattelu ei ainakaan vielä yllä, ja uusia ongelmia löytyy sitä enemmän, mitä pitemmälle tiede pääsee. Mutta mitä se selittää, että annetaan kaikelle ihmisjärjen yli menevälle nimitys 'Jumala'? Pelkästään käsitteet iäisyys ja äärettömyys ovat meikäläiselle vaikeita tajuta, mutta jumala-selitys on sentään liian yksinkertainen. - beessisloggi
jocus* kirjoitti:
Lestadiolainen ympäristö oli ahdistava ei-uskoville ja - niin olen jälkeenpäin kuullut - vielä ahdistavampi monille uskoville, eikä uskontoperäinen mielen järkkyminenkään ole harvinaista kiivaimmilla lestadiolaisseuduilla. Koulu jatkoi uskonnon pakkosyöttöä ja helluntailaisuus onnistui herättämään synnintunnon ja kuolemanpelon toisessa puolessa 8 - 11 vuoden ikäisistä kasvinkumppaneistani. Todella suuria syntisiä! Rippikoulunkin koki moni herkässä iässä oleva ahdistavaksi.
"Ihan vain kuvittelen, että ajattelunne perustuu siihen, että kaiken on oltava järjellä perusteltavissa?"
- Näin näyttää ajatelleen Akvinolainenkin, mutta miksi ihmeessä pitäisi olla? Maailmankaikkeudessa on paljonkin ongelmia, joihin inhimillinen ajattelu ei ainakaan vielä yllä, ja uusia ongelmia löytyy sitä enemmän, mitä pitemmälle tiede pääsee. Mutta mitä se selittää, että annetaan kaikelle ihmisjärjen yli menevälle nimitys 'Jumala'? Pelkästään käsitteet iäisyys ja äärettömyys ovat meikäläiselle vaikeita tajuta, mutta jumala-selitys on sentään liian yksinkertainen.meillä, en minä ollut lapsena tai nuorena edes kuullut lestadiolaisista tai körttiläisistä, en juuri helluntailaisistakaan. Koulussa en suostunut uskonnon pakkosyöttöön, enkä ole käynyt rippikoulua. Koulutoverini ja ystäväni kävivät rippikoulun, enkä ainakaan muista, että se olisi kenessäkään mitään ahdistusta ja pelkoa herättänyt. Uskon kyllä, että jossain päin on niin käynyt.
Tuossakin taisin maalata itseni nurkkaan, kun Akvinolaisen ja vapaa-ajattelijat ja järjellä perustelemiset ym. samalla kertaa vedin esiin.
Mutta ei se mitään, minullehan ei ole temppu eikä mikään tassutella märän maalin yli vaikka parhailla sukillani. Edelleen olen sitä mieltä, että tuo kampanja vai mikä se nyt on, on typerä, tarpeeton. Tai ainakaan "iskulausetta" ei ole ihan loppuun saakka mietitty.
Ei sen jumala-selityksen kai tarvitse välttämättä niin yksinkertainen olla, mikäs estää menemästä sinne ääretön ja iäinen jne. linjalle. Jaksaisikohan taas vaikka tuota Akvinolaista aluksi, ja siitä sitten... no, olkoon. :)
On vaikea ymmärtää miksi ihmiset haluavat tyrkyttää toisille omia ajatuksiaan ainoina oikeina asioista, joista kenelläkään ei voi olla täysin varmaa, tieteellisesti oikeaksi todistettua faktatietoa.
Miksi jotkut humanistit ja vapaa-ajattelijat haluavat kieltää toisilta ihmisiltä oikeuden uskoa mitä haluavat? Miksi niin moni uskoo tietävänsä millainen on se yksi ja ainoa oikea Jumala? Miksi naapuri kuvittelee tietävänsä parhaiten, miten sinun tai minun pitäisi elää ja ajatella? Miksi moni haluaa kieltää meiltä oikeuden ajatella itsenäisesti omalla tavallamme ja myös muuttaa käsityksiämme matkan varrella?
Miksi halutaan niin usein repiä jotain rikki sen sijaan, että yritettäisiin rakentaa yhdessä jotain parempaa?
Minä haluaisin ajaa bussilla, jonka mainoksessa lukisi esim.:
Hyväksy ihminen Ihmisenä - myös itsesi,
anna tilaa kaikille - myös toisin ajatteleville, arvosta elämää ja eläviä.
Iloitse elämästä tänään tässä ja nyt - auta myös naapuriasi iloitsemaan.- jocus*
"Jumalaa tuskin on olemassa."
Missä näet tyrkyttämistä? Lausehan päinvastoin antaa tilaa sillekin (epätodennäköiselle) mahdollisuudelle, että Jumala on olemassa. Ainoa tavoite - niin luulen - on saada ihmiset ajattelemaan valtionkirkon oikeutusta. - itsenäisesti
jocus* kirjoitti:
"Jumalaa tuskin on olemassa."
Missä näet tyrkyttämistä? Lausehan päinvastoin antaa tilaa sillekin (epätodennäköiselle) mahdollisuudelle, että Jumala on olemassa. Ainoa tavoite - niin luulen - on saada ihmiset ajattelemaan valtionkirkon oikeutusta.Vapaasti ajatellen: Milloin uskovainen on itsenäisesti ajatellut? Eiköhän se ajatuksen 'kaava' tule jostakin muusta kuin itsenäisestä aivoituksesta ja oivalluksesta? - Tasapuolisesti kaikki mielipiteet mietityttävät ja niitä on hyvä tutkiskella sanavapauden oikeutuksella.
- jocus*
itsenäisesti kirjoitti:
Vapaasti ajatellen: Milloin uskovainen on itsenäisesti ajatellut? Eiköhän se ajatuksen 'kaava' tule jostakin muusta kuin itsenäisestä aivoituksesta ja oivalluksesta? - Tasapuolisesti kaikki mielipiteet mietityttävät ja niitä on hyvä tutkiskella sanavapauden oikeutuksella.
Mielestäni uskova ihmoinen ajattelee omilla aivoillaan vain siihen asti, kun tapahtuu kääntymys kristinuskoon (islamiin tms.). Sen jälkeen hän yleensä suostuu kieltämään itseltään järjenkäytön, koska se kielletään Raamatussa.
- 1947
Itse asiassa Jumala on rakkaus Jeesuksessa jokaista ihmistä varten. Taivasosuutta tarjotaan halvalla! Ei maksa mitään. Usko riittää. Ja sekin on Jumalan tekoa.
Jokainen ihminen on tärkeä ja saman arvoinen. Toinen ei ole kummempi toista, ihmisarvoltaan. Eroja meistä kyllä löytyy. Siksi kantasi oli hyvä.
Haluaisin jakaa muillekin tämän sisäisen rauhan, mikä ajan kanssa on tullut. Se on kuin hiljaisesti virtaava puro, kaunis ympäriltään, puhdasta vettä täynnä.
Sitä vettä, elämän vettä juotuaan ei enää ole janoinen.
Täydelliseksi et tule, mutta pyytäessään saa anteeksi paljon.
Ne iskulauseet saavat puolestani jäädä omaan arvoonsa, sillä totuus ei pala tulessakaan.
- santolina
että kyseenalaistetaan uskonto ja kirkon yksinoikeus kaikkeen mainontaan.
Maailmassa on uskonnottomia hyvin paljon, miksi olisi hyvien tapojen vastaista
kertoa myös tästä vaihtoehdosta.
Ihmisillä on oikeus ajatella omilla aivoillaan, mikä on totta, mikä ei.
Nautitaan elämästä, niin kauan kuin eletään, tätä ainoaa elämäämme. - non-rec
Nähtävästi joku muukin on viime yön tunteina asiaa miettinyt, koska kohta viiden jälkeen on aloitusviestin liikkeelle laittanut.
Ajattelin - taas kerran - että uskonnoksi ja esim. meillä länsimaissa Jumalaksi > Raamatuksi kehitetty ajatusmallihan alun pitäen varmaan lähti siitä ihmisen ymmärryksestä, ettei pysty vaikuttamaan maailmassa (siis täällä Telluksella ja myös sen ulkopuolella) tapahtuviin suuriin asioihin mitenkään; aurinko (tämä ymmärrettiin jo varhain tärkeimmäksi), maapallon pinnanmuotostus, ilmasto, kasvi- ja eläinkunta, syntymä (no, tähän ehkä vähän, näin jälkiviisaana), sairaudet, kuolema...
Siis NÖYRYYS sellaisten asioiden edessä, mihin ei voi vaikuttaa. Ja kun ei ole tiedetty, kuka tai mikä näitä asioita johtaa, on kehitelty kaikkivaltias Jumala, jota sitten on eri tavoin alettu "hyvitellä" että saataisiin hyvä elämä ja tuhot ja turmat vältettäisiin. Sama ympäri maailman, vähän eri muodoissa vain.
Tuskinpa Jumalaa sellaisena kuin vaikkapa kristinuskoa tunnustavat sanan käsittävät, on tietenkään olemassa. Miksi meidän kaikkien nöyrästi pitäisi kirkoissa käydä ja siten hyvää ihmistä esittää? Uskonnoton on ihmisenä ihan yhtä hyvä, usein parempikin. Henkilökohtainen suhtautuminen maailmaan ja kanssaihmisiin ratkaisee ihmisen hyvyysarvon, siis teot.
Jeesus saattoi hyvinkin olla olemassa, nöyristä nöyrin. Hän antoi arvon myös huono-osaisille, mikä lienee ollut sensaatiomaista aikanaan. Radikaali Jeesus ajoi ulos kirkosta fariseukset ja kirjanoppineet. Usein tulee mieleen, kuinka paljon hänellä olisi nykymaailmassa töitä. Sekä kirkossa että muualla, ajatelkaapa!
Mitään murehtimista uskontoasioissa ei olisi syytä olla. Lapsena Raamatun opeilla peloteltiin niin, että tuskaisena ajattelin että ei valokuvassakaan saisi olla (Älä tee isestäsi kuvaa...). Uskontomme on aiheuttanut ahdistusta jo aivan liikaa. Keskustelun pohjana olevat julistukset saattavat joillekin olla vapauttavia.
Puntaroikaamme näitä. Omilla aivoillamme.- 1947
Olet todella oikeassa, Jeesuksella olisi PALJON töitä nykykirkossa ja maailmassa yleensä. Hurskastelu ei pelasta, vaan arka omatunto Herran edessä ja Jeesukseen turvaaminen. Yksikään oma teko EI pelasta. Eikä tapakristillisyys.
Omat aivot vaan ovat luodun, vajavaiset. Luoja, Jumala hallitsee kaikkea, vaikka äkkiä ei siltä tuntuisikaan.
Raamattu on synnytetty ihmisen pelastukseksi. Vanha testamentti näyttää, ettei teoilla pelastu. Emme pysty täydellisyyteen. Se kertoo Pyhän Hengen vaikutuksesta kuvaannollisesti Jeesuksen tulosta ja sovituksesta.
Siksi Jeesus tuli ja avasi tien taivaaseen meille kaikille. Ilman Jeesusta sisälle pääsy ei onnistu.
Ihanasti olet oivaltanut Jeesuksen nöyryyden. Sitä meiltäkin odotetaan. Hiljalleen oma minä pienenee suuren Jumalan edessä. Tilalle tulee kiitollisuus kaikesta.
Tuo kuvien kumartelu on sekin vertausta epäjumalan palvomisesta. Raha on nykyihmisen epäjumala, sitä kumarretaan, eikö? Voi olla muitakin vääriä palvontakohteita. Ne tulevat ajallaan tietoisuuteen, jos haluaa tutkia asioita Raamatun pohjalta.
Totuus tulee esille, jos tutkit Raamattua. Näet, puhunko minä omiani.
Se on muuten ainoa kirja, mikä on säilynyt kaikesta vainosta huolimatta. - non-rec
1947 kirjoitti:
Olet todella oikeassa, Jeesuksella olisi PALJON töitä nykykirkossa ja maailmassa yleensä. Hurskastelu ei pelasta, vaan arka omatunto Herran edessä ja Jeesukseen turvaaminen. Yksikään oma teko EI pelasta. Eikä tapakristillisyys.
Omat aivot vaan ovat luodun, vajavaiset. Luoja, Jumala hallitsee kaikkea, vaikka äkkiä ei siltä tuntuisikaan.
Raamattu on synnytetty ihmisen pelastukseksi. Vanha testamentti näyttää, ettei teoilla pelastu. Emme pysty täydellisyyteen. Se kertoo Pyhän Hengen vaikutuksesta kuvaannollisesti Jeesuksen tulosta ja sovituksesta.
Siksi Jeesus tuli ja avasi tien taivaaseen meille kaikille. Ilman Jeesusta sisälle pääsy ei onnistu.
Ihanasti olet oivaltanut Jeesuksen nöyryyden. Sitä meiltäkin odotetaan. Hiljalleen oma minä pienenee suuren Jumalan edessä. Tilalle tulee kiitollisuus kaikesta.
Tuo kuvien kumartelu on sekin vertausta epäjumalan palvomisesta. Raha on nykyihmisen epäjumala, sitä kumarretaan, eikö? Voi olla muitakin vääriä palvontakohteita. Ne tulevat ajallaan tietoisuuteen, jos haluaa tutkia asioita Raamatun pohjalta.
Totuus tulee esille, jos tutkit Raamattua. Näet, puhunko minä omiani.
Se on muuten ainoa kirja, mikä on säilynyt kaikesta vainosta huolimatta."Vanha testamentti näyttää, ettei teoilla pelastu. Emme pysty täydellisyyteen."
Ai että Vanhassa Testamentissa siis niinsanotusti heitettiin pyyhe kehään? Näin ainakin siteeraamani 1947:n teksti antaa ymmärtää.
Olen sitä mieltä, että vain tekemällä hyvää, siis auttamalla heikkoja, väheksyttyjä, sairaita, nälkäisiä, näitä pienimpiä (sanottiinko jossain että työtätekeviä ja raskautettuja?), saa puhtaan omantunnon. Puhtaalla omallatunnolla voi olla onnellinen, myös kuolla onnellisena, koska on parhaansa tehnyt. Vain teot - omat teot - ovat merkityksellisiä. Täydellisyyteen on turha pyrkiä, siinähän vain stressaantuu ja sairastuu. Ja se taas ei auta ketään.
Hyvän ja pahan taistelu maailmassa jatkuu. Jeesus opetti, että hyvillä teoilla on merkitystä, ja oli itse esimerkkinä. Hän myös osoitti, että maailmaa ei auta vaikka osaisi vanhat pyhät kirjoitukset ulkoa sanasta sanaan, jos ei tee mitään ihmisten auttamiseksi. Sama pätee vieläkin. Hyviä tekoja voivat tehdä kaikki ihmiset, kannattivatpa mitä aatesuuntaa tai uskontoa hyvänsä.
Miksiköhän uskonnossamme painotetaan niin kovasti "syntien anteeksi antamista"? Miksi meistä kaikista tehdään syntisiä, vaikka kuinka porskuttaisimme täällä omantuntomme mukaisesti? Miksi meille pitää saada paha olo aikasiksi? Eikö tosiaan olisi jo aika kristinuskonkin vähän hellittää ja antaa ihmisten nauttia elämästä ilman syyllisyyttä? Ihan oikeutetusti, silti nöyrästi.
Tunnustan, että en ole lukenut Raamattua kannesta kanteen. Vanha Testamentti on julmakin kirja. En ole sisäistänyt sen oppeja. Tuskin on olemassa mitään konkreettista Jumalaa (jonka kuvaksi ihminen luotiin), joka maailmaa ohjailee. Jumala on siis myytti.
Bussimainokset todella toimivat, jos ne saavat meidät pohtimaan näitä asioita.
- itsekin
luettua nämä uutiset netistä, kiitos, ei kiitos!
Luuletko meitä muita lukutaidottomiksi? - Pirre*
tarkoittavat tällä lauseellaan:
"Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä"
Kommunistella esim. Venäläisillä ei ole ollut virallisesti Jumalaa, eikä ainakaan kirkkoa, - mutta nyt kun he vapautuivat kommunismin ikeestä, - he tahtovat, yllätys yllätys, kirkon ja Jumalan, - aika käsittämätöntä jos he nauttivat elämästään murehtimatta, eikö vain?
Vai onko kirkko siellä vain vallan väline, jolla ihmiset pidetään ruodussa.., mutta voidaan kysyä kuinka kirkko saa ihmiset tulemaan kirkkoihinsa kuuntelemaan Jumalan sanaa, - tuskin heillä on kirkossa käynti pakkoa..
Sitten erillisenä asiana edelliseen sanomaani..
Ihmisellä, kaikilla maanpäällä olevillä on aina ollut, ei Jumalaa, vaan jumalia, - ihminen on aina tuntenut pelkoa ja tarvinnut jonkun johon turvautua, vaikka vain epäjumalan.- jocus*
Onko tosiaankin kaikilla ihmisillä aina ollut jumala? Ettei väite vain olisi kirkon yleistys, jolla pyritään osoittamaan uskonnon tärkeys ihmiselle. Kun selitetään, että kaikilla ihmisillä on uskonto, uskovaisuus ei ole poikkeus, vaan normi. Uskovalla vain on eri uskonto kuin meillä muilla.
Törkeää vääristelyä ja manipulointia on, että ateismi, uskonnottomuus, halutaan nähdä uskontona. Väitän, että kaikilla ihmisillä ei ole jumalaa, ei edes kaikilla alkuperäiskansoilla. Erilaiset uskomukset ovat aivan eri asia - niitähän on myös kristityillä. - Pirre*
jocus* kirjoitti:
Onko tosiaankin kaikilla ihmisillä aina ollut jumala? Ettei väite vain olisi kirkon yleistys, jolla pyritään osoittamaan uskonnon tärkeys ihmiselle. Kun selitetään, että kaikilla ihmisillä on uskonto, uskovaisuus ei ole poikkeus, vaan normi. Uskovalla vain on eri uskonto kuin meillä muilla.
Törkeää vääristelyä ja manipulointia on, että ateismi, uskonnottomuus, halutaan nähdä uskontona. Väitän, että kaikilla ihmisillä ei ole jumalaa, ei edes kaikilla alkuperäiskansoilla. Erilaiset uskomukset ovat aivan eri asia - niitähän on myös kristityillä.ja palvottu epäjumalia, meilläkin, kunnes kristinusko ne kielsi.
No en nyt tietenkään tarkoittanut yksilötasolla, että jokaisella (kaikilla) olisi ollut jonkinlainen jumala, mutta - käsittääkseni syrjäisillä saamelaisilla alueilla niihin uskotaan vieläkin. - jocus*
Pirre* kirjoitti:
ja palvottu epäjumalia, meilläkin, kunnes kristinusko ne kielsi.
No en nyt tietenkään tarkoittanut yksilötasolla, että jokaisella (kaikilla) olisi ollut jonkinlainen jumala, mutta - käsittääkseni syrjäisillä saamelaisilla alueilla niihin uskotaan vieläkin.Kuka on todistanut, että kaikilla ihmisyhteisöillä olisi ollut jumala? Väite on kristinuskon viljelemä, mutta ei välttämättä totta; eihän kaikkia menneitä tai edes nykyisiä yhteisöjä edes tunneta. Minusta ei myöskään pitäisi puhua epäjumalista, koska sanaan liittyy kielteinen merkitys: 'ei-jumala'. Olivathan ne jumalia siinä kuin kristittyjenkin jumala. Kristinusko pyrki tietysti kieltämään kaikki muut jumalat kuin omansa, ja nimitteleminen oli yksi keino mitätöidä vanha uskonto.
- Sitähän tarkoitat
Eivätkö tämänikäiset jo tiedä uskovatko johonkin vai eivät, joten miksi sitä jokin mainos muuttaisi? Jollei usko, mainos vahvistaa sitä, jos uskoo, uskoo mitä uskoo. Pahinta mitä uskonnolle voidaan tehdä on, että pakotetaan väkisn ihmiset sen piiriin. Kutsumus tulee, jos on tullakseen, mutta väkisin kukaan ei usko muuta kuin ettei usko mitään.
On kummallista, miten tiukkapipoisia suomalaiset ovat tähän luterilaisuuteensa nähden teoriassa, vaikka käytännön elämässä viis veisaavat sen opeista. Viinankin kulutus on taas nousussa, varsinkin tämänikäisten kesken, eikä palstan juttuja lukiessa voi välttyä siltä, että kaikkinainen vieras kelpaa oli se tavaraa tai aineetonta. Koska uskonnot ja uskominen ei ole pakollista, yhtä oikein on suvaita niitä, jotka eivät mihinkään uskontokuntaan kuulu tai peräti kieltävät kaikenlaiset uskomiset. - Vanhemmillani
oli 9n lapsen katras, siihen päälle otettiin evakkoperhe kotiini asumaan,
meikälainen muuttui "näkymättömäksi lapseksi" sen sodan, äidin murheen rintamalla olijoista, työnpaljouden uuvuttavuuden ja omankin jaksamisensa takia.
Opettajani hoputtivat vanhempiani lähettämään minut oppikouluun.
Kuuliaisina vanhempani vastusteltuaan lopulta suostuivat toiseksi nuorimpansa kouluun lähettämiseen.
Yksin lähdin vieraaseen koulukaupunkiin junalla, noin parisataa km. Etsin vuokra-asuntoa, kaikki olivat liian kalliita. Lopulta aloin , 11-vuotiaana, lapsen vahdiksi iltaisin, päivisin kävin koulua.
Kirjaston löytyminen oli suuri tapaus uudessa kaupungissani, - kirkon vielä suurempi.
Uskovaiset, ahkerat vanhempani olivat minua pyhäkouluun vieneet, myöhemmin vein minä pikkusiskoani.
Nyt löytyi kirkko, turvapaikka minulle.
Rukoilin Jumalaa, Taivaan Isää aina, kouluun mennessänikin.
Jumala , Taivaan Isä on meidän kaikkein näkymättömimpien turva.
Älkää kieltäkö lapsilta Taivaan Isää.
Nykyisin, kun mehet menevät peniksensä perässä niin kuin vasikka kiulun perässä,
moni lapsi jää yksin surevan äidin kanssa.
Säälikää lapsia. Oli mielenkiintoista lukea kommentteja läpi.
Aihe kuuluu sarjaan ihmisen sisäinen pinta. Se kärjistää keskustelun jyrkkiin vastakohtiin ajatusmaailmoissa.
Sama kärjistys tapahtuu kun keskustellaan ihmisen ulkoisesta pinnasta.
Tarvitaan vai lause lihavat on laiskoja ja sanan säilä alkaa heilumaan.- jocus*
Tämä keskustelu on ollut mielestäni yksi viimeaikojen parhaista. Kukaan ei ole menettänyt hermojaan eikä sortunut kirjoittajien väheksymiseen - kuten yleensä käy -, vaikka aihe on arka ja syvälle ihmisen sisimpään käyvä.
Sisareni on helluntaiuskovainen. Nuorempana minua ärsytti hänen tuomitsevuutensa ja sokea kuuliaisuutensa lahkon antamille Raamatun tulkinnoille. Elämä on kuitenkin muokannut hänestä suvaitsevan humaanin ihmisen, eikä minulla ole tarvetta ärsyttää saati käännyttää häntä; mitä etua siitä minulle olisi eikä luultavasti hänellekään? Eikä hänkään enää puutu minun uskonnottomuuteeni, mikä onkin hyvä, koska siinä tapauksessa väittely syntyisi. Uskonnosta tai Raamatusta voimme silti keskustella ja joskus väitelläkin. jocus* kirjoitti:
Tämä keskustelu on ollut mielestäni yksi viimeaikojen parhaista. Kukaan ei ole menettänyt hermojaan eikä sortunut kirjoittajien väheksymiseen - kuten yleensä käy -, vaikka aihe on arka ja syvälle ihmisen sisimpään käyvä.
Sisareni on helluntaiuskovainen. Nuorempana minua ärsytti hänen tuomitsevuutensa ja sokea kuuliaisuutensa lahkon antamille Raamatun tulkinnoille. Elämä on kuitenkin muokannut hänestä suvaitsevan humaanin ihmisen, eikä minulla ole tarvetta ärsyttää saati käännyttää häntä; mitä etua siitä minulle olisi eikä luultavasti hänellekään? Eikä hänkään enää puutu minun uskonnottomuuteeni, mikä onkin hyvä, koska siinä tapauksessa väittely syntyisi. Uskonnosta tai Raamatusta voimme silti keskustella ja joskus väitelläkin.....keskustelun aihe on mielenkiintoinen. Kuulun ryhmään hiljaiset liekit sydämessä.
En tykkääsiitä , että mielipiteitä tuomitaan ja rajoitetaan. Jos raamatun lainaukset ja niihin sidotut totuudet ovat sallittuja uskoville miksi ei myös raamatun vastaiset mielipiteet uskottomille.
Aikoinaan kuuskytluvulla T.Mukan kirja Maa on syntinen laulu kosketti kansaamme. Emme olleet silloin valmiit avoimeen keskusteluun. Hän uskalsi olla eri mieltä kiihko lahkolaisuudesta ja kirkonmiesten kansan hyväksikäytöstä.
Onneksi ajat ovat muuttuneet ja silmät avautuneet erilaisille näkemyksille.
- tiedä,
minua ei asia oikeastaan hötkäytä sinne, ei tänne.
Annan rauhan heille, jotka ovat uskonsa löytäneet, hyvä heille.
En myöskään voi pahoin, vaikka toiset eivät tunnusta mitään uskoa.
Itselleni ihminen on tärkein, ei hänen uskomuksensa.
Usein ihmettelen kummankin etäpään halua tuomita ja olla ymmärtämättä toisiaan.
Ei kai vaikkapa uskovaisuus ihmistä pahenna, jos nyt ei tee häntä minun silmissäni muita paremmaksikaan.
Useimmat uskovaiset ovat ihan tavallisia hiljaisia kansalaisia, turha heitä kaikkia on kuvailla hihhuleina.
Miksi on kuin me ihmiset, tässäkin asiassa, pelkäisimme toistemme erilaisuutta?- Vanhemmillani
ei ollut mitään lahkolaisuutta tai hihhuli-henkeä, - vaikka he 9 lasta olivatkin hankkineet. Ehkä siinä oli Tolstoin tai Järnefeltin vaikutusta, puutarhan ja
maanvilejyksen ja kaiken kanssa, jotain ihanteellisuutta. Kirkossakin käytiin,
se kuului elämään.
Sota tuli ja yllätti pahalla tavalla, se muutti tunnelman kotonani. Vaikka olin pikkulapsi, pystyn muistamaan jotain siitä ahdistavasta työn paljoudesta.
Käyn kirkoissa mielelläni, ulkomaillakin olemme perheen kanssa aina hakeutuneet kirkkoihin, mutta mieluummin silloin, kun niissä ei ole jumalanpalvelusta.
Luonnossakin on jumala ainä lähellä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2762043Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131798- 1351283
Mistä löytää kadonnut motivaatio?
Mikä neuvoksi, kun oikein mikään ei enää jaksa huvittaa eli ei ole motivaatiota tehdä mitään? Joka päivä ajattelen, että1181280Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1351195- 83817
- 174796
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä176769Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala426700- 52592