Neitsyt Maria

Olen halukas tietämään ev.luterilaisena, miksi Neitsyt Mariaa täytyy palvoa samalla lailla kuin Jeesusta. Minusta Neitsyt Maria oli tavallinen kuolevainen ihminen kuin me muutkin ihmiset, mutta hän oli sovelias Jumalan silmissä Jeesus lapsen äidiksi. En halua loukata ketään vaan olen halukas tietämään tämän asian.

4

353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jalompi serafeja

Mariaa kunnioitetaan ja ylistetään nimenomaan jumalansynnyttäjänä ts. suhteessa Kristukseen.
      Ei siis " palvota kuten Jeesusta".

• palvota

ortodoksisessa kirkossa, ainoastaan ylistetään hänen oman ennustuksensa mukaisesti autuaaksi. Ortodoksisen opin mukaan Jumalansynnyttäjä oli tosiaankin aivan tavallinen nuori tyttö, joka sai Jumalalta tehtäväkseen tulla Jumalan Pojan äidiksi. Tähän tehtävään hän suostui vapaaehtoisesti. Jumala ei pakota ketään.

Ortodoksisen ja luterilaisen kirkon opit Jumalansynnyttäjästä ovat alun perin olleet aivan samanlaisia. Myös Luther, Melanchton & kump. tunnustivat, että autuas Neitsyt Maria on Jumalansynnyttäjä ja ainainen neitsyt, ja että hän rukoilee koko Kirkon puolesta. Luterilaiset ovat sittemmin kuitenkin luopuneet vanhakirkollisesta opetuksesta -ja omista tunnustuskirjoistaan.

Roomalaiskatolinen oppi Neitsyt Mariasta sen sijaan poikkeaa paljonkin ortodoksisesta opista. Heidän mukaansa Maria oli jo etukäteen valittu Jumalan äidiksi ja itse syntynyt vailla perisyntiä.

• on Jumalanäiti. Häntä kunniotetaan Jumalanäitinä, ei Jeesuksen äitinä, sillä Jeesus on Jumala. Neityt Maria oli "Kerubeja kunniotettavampi ja Serafeja verrattomasti jalompi". Häntä kunniotetaan juuri siitä syystä, eli hän ei ollut tavallinen kuolevainen vaikka kuolikin vaan sai taivasten valtakunnassa paikan olla korkein nainen.

• vr
        horrorfan kirjoitti:

on Jumalanäiti. Häntä kunniotetaan Jumalanäitinä, ei Jeesuksen äitinä, sillä Jeesus on Jumala. Neityt Maria oli "Kerubeja kunniotettavampi ja Serafeja verrattomasti jalompi". Häntä kunniotetaan juuri siitä syystä, eli hän ei ollut tavallinen kuolevainen vaikka kuolikin vaan sai taivasten valtakunnassa paikan olla korkein nainen.

Kyllä näissä mennää hyvin helposti yli raamatun sanan.Minkä teette työllä tai toimella tehkää se Herran Jeesuksen nimessä,eikä ole muuta pelastusta mitä annettu on kuin Jeesus Kristus.Jokaisen tehtävä on tutkia itse henkilökohtaisesti raamattua rukoillen jotta löytää totuuden, olet itse vastuussa itsestäsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      75
      4306
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      11
      2303
    3. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      165
      1484
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      243
      1446
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      121
      1281
    6. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      115
      1217
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1139
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      8
      1106
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      1020
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35