Cipramil 20mg

depiskoppa

Kertokaa ihmiset kokemuksianne kyseisestä lääkkeestä. Lääkäri kirjoitti minulle juuri kyseistä masennuslääkettä, mutta reseptiä en ole vielä noutanut kun olen ihan kahden vaiheilla, että viitsinkö aloittaa.
Onko taillä ollut haittavaikutuksia lääkkeestä? Onko paino noussut? Itselläni on ollut ongelmana tuo painon nousu eräiden masennuslääkkeiden kanssa ja pelkään että nousee taas jos alan syödä tuota Cipramilia...

48

91494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Mulla ei AINAKAAN PAINO NOUSSUT YHTÄÄN...

      ALUKSI OLI TIETYSTI HAITTAVAIKUTUKSIA....PAHOINVOINTIA,UNETTOMUUTTA....YM
      YM......

    • Sappi

      Erinomaiset kokemukset.

      Haittoina ekan viikon aikana lievä pahoinvointi ja hikoilu.

      Serotoniiniselektiivisten lääkkeiden sivuvaikuksiin ei kuulu painonnousu: itse olen käyttänyt useita vuosia eikä ole vaikuttanut painoon millään tavalla.

      Toisaalta, jos sinulla on vara miettiä "viitsitkö aloittaa", oletko itse asiassa lainkaan lääkkeen tarpeessa?

      • Ellu

        läheiseni kuoli reilu vuosi sitten ja sain samoihin aikoihin vauvan!!!
        En kerinnyt silloin "suremaan"sillä tavalla kuin olisi tarvinnut.ja sitten kuoleman vuosipäivän aikoihin marraskuun alussa se iski.
        KAMALA masennus...sitä on joskus vuosien aikana ollut ennenkin ja lääkärit ovat ehdottaneet lääkitystä jo aiemmin,mutta en ole" huolinut"!!!
        Nyt masennus iski niin rajuna,ettei vaihtoehtoja ollut.Hain cipramilit ja ne ovat sopineet tosi hyvin.alkuun kuivui suu ihan älyttömästija hikoilutti,mutta se meni ohi.Olen syönyt sitä nyt
        neljä kk ja olen iloinen,että aloitin!!!!
        Olo on paljon "vakaampi" ja rauhallisempi!!eräs sukulaiseni käyttää lääkkeitä väärin,niin siksi mun oli vaikea ensin alottaa itse lääkitys,mutta onneksi aloitin ja löytyi sopiva!!!!!


    • sepram

      Jos häilyt kahden vaiheilla, alkaako vai eikö alkaa,ei varmaankaan kannata alkaa. Kyllä sen sitten tiedät, kun on aika. Mutta vaihda ihmeessä cipramil sepramiin. Se on monta kertaa halvempaa ja IHAN prikulleen samaa tavaraa. On olemassa vieläkin halvempi vaihtoehto.
      Jos haluat tietää enempi cipramillista ja muusta lääkkeisiin liittyvästä mene Tukiasema.net sivuille.

    • Nasu

      Itse olen vähän samassa tilanteessa kuin sinäkin. Tosin en aikaisemmin ole käyttänyt masennuslääkkeitä, enkä ole masentunut. Ajattelin kokeilla Cipramilia pahaan jännitykseen. Auttaako se todellakin? Pelkään vaan hieman sen haittavaikutuksia, minkä vuoksi olen vähän kahden vaiheilla. Kokeilin vähän aikaa sitten Seroxatia, mutta en voinut ottaa kuin pari tablettia, koska sivuvaikutukset oli niin voimakkaat. Pahoinvointia, ripulia yms.
      Miten siis on Cipramilin haittavaikutusten laita?
      Kaiken muun kai kestän, mutta en pahoja vatsavaivoja.

    • Kevättä kohti

      Olen käyttänyt Sepramia (Cipramilin saman lääketehtaan halvempi versio) 3kk ja haluaisin jättää lääkkeen pikkuhiljaa, sillä uskon mielialani kohoavan kevään myötä. Sivuvaikutukset hikoilu ja suun kuivuminen ja ajoittainen päänsärky ovat jatkuneet koko 3 kk käytön ajan, se on yksi syy miksi haluan lopettaa. Hikoilen öisin, heräilen, näen sekavia unia. Paino ei ole noussut. Käyttö pitäisi kuulemma lopettaa pikkuhiljaa, onko kokemuksia miten se tapahtuu? Olen kyllä ottamassa yhteyttä lääkkeen määränneeseen lääkäriin. Lääkkellä on ollut hyvä vaikutus kyllä jännitykseen sosiaalisissa tilanteissa.

      • sepram

        lopetus on viisainta tehä samalla lailla, kuin alotuskin, eli pudottaa puolikkaaseen ja syödä silleen viikko. eikö lekuri kertonut?

        mä olen syönyt toista kuukautta sepramia. Aluksi oli lievä päänsärky ja pikkusen kuivu suu, mutta ne meni viikossa. Väsyttää, mutta luulen, että se on enempi ohessa syömieni xanoreiden syy.


      • Sappi

        Itselläni on nyt 9. vuosi lääkityksellä menossa, siirryin myös Cipramilista Sepramiin kun halpislääkkeet tulivat markkinoille.

        Nykyisin syön vain talvisin pientä annosta estolääkityksenä, huhti-toukokuussa jätän yleensä lääkkeen pois ja kaikki menee hyvin. Lokakuun tienoilla fiilikset on sellaiset että tiedän aloittaa uudestaan - yhden talven hölmöyksissäni jätin väliin ja depressio palasi niin hurjana etten edes muista ko. talvesta mitään. Joten jos jätät lääkkeen keväällä, ole tarkkana syyspimeiden taas saapuessa....


      • xanorista se johtuu
        sepram kirjoitti:

        lopetus on viisainta tehä samalla lailla, kuin alotuskin, eli pudottaa puolikkaaseen ja syödä silleen viikko. eikö lekuri kertonut?

        mä olen syönyt toista kuukautta sepramia. Aluksi oli lievä päänsärky ja pikkusen kuivu suu, mutta ne meni viikossa. Väsyttää, mutta luulen, että se on enempi ohessa syömieni xanoreiden syy.

        uskoisin että suun kuivuminen ja ETENKIN väsymys johtuu ehdottomasti xanorista, sehän on tosi vahva rauhoittava!! Ei cipramilit ym. aiheuta väsymystä, tietääkseni.


    • sari

      Sinun kannattaisi kokeilla ensin mäkikuismakapseleita. joita saa apteekista ilman reseptiä. Jos olet masentunut, ahdistunut tai hermostunut, ne saattavat auttaa. Ainakin minua ne auttavat em. tilanteissa. Otan yhden esbericum-kapselin tarvittaessa. Lisäksi, jos otat kapselin ennen nukkumaanmenoa, ne auttavat nukahtamaan. Kannattaisi ensin kokeilla tällaista luonnontuotetta, mikä ei aiheuta riippuvuutta, niinkuin kaikki kemiallisesti valmistetut masennuslääkkeet tekevät.

      • Sappi

        Tuo riippuvuushöpinä on täysin tuulesta temmattua.

        Serotoniiniselektiiviset masennuslääkkeet eivät aiheuta minkäänlaista riippuvuutta, vaan niitä voi syödä kuureittain tai tarpeen mukaan, tai kuten itse, ainoastaan pimeimpään vuodenaikaan.

        Jätä jo 50-luku taaksesi.


      • abi

        kuin Sepram, mutta kalliimpi. Minunkin tietoni on, että nämä uuden ajan masennuslääkkeet ei aiheuta riippuvuutta. Tosin en käyttäisi niistä myöskään julkisuudessa esiintynyttä nimitystä "onnellisuuspilleri". Itse ottaisin vastaan kaiken tiedon eri mäkikuismavalmisteista, onko jollain kommentteja niiden tehosta?


      • tietoa

        Mäkikuismakapselien vaikutus tulee ilmi vasta n. viikon säännöllisen käytön jälkeen. Noin viikossa tai kahdessa alkaa mäkikuisma vaikuttaa mm. aivojen serotoniini- ja dopamiiniaineenvaihduntaan, sekä noradrenaliinipitoisuuksiin - vaikutukset eivät ala tämän nopeammnin. Kerroit ottavasi Esbericum-kapselin "tarvittaessa" ja tuntevasi sen vaikuttavan, mutta tuo on ns. "lumevaikutusta". Mäkikuismalla on tutkitusti tehoa, mutta vain säännöllisessä käytössä - "täsmälääkkeeksi" siitä ei ole eli "vain tarvittaessa" otettavaksi lääkkeeksi.


      • vielä
        tietoa kirjoitti:

        Mäkikuismakapselien vaikutus tulee ilmi vasta n. viikon säännöllisen käytön jälkeen. Noin viikossa tai kahdessa alkaa mäkikuisma vaikuttaa mm. aivojen serotoniini- ja dopamiiniaineenvaihduntaan, sekä noradrenaliinipitoisuuksiin - vaikutukset eivät ala tämän nopeammnin. Kerroit ottavasi Esbericum-kapselin "tarvittaessa" ja tuntevasi sen vaikuttavan, mutta tuo on ns. "lumevaikutusta". Mäkikuismalla on tutkitusti tehoa, mutta vain säännöllisessä käytössä - "täsmälääkkeeksi" siitä ei ole eli "vain tarvittaessa" otettavaksi lääkkeeksi.

        Mäkikuisma vaikuttaa aivojen aineenvaihduntaan aivan samoin kuin monet "kauhistelemasi" synteettiset lääkkeet (ssri-antidepressiivit esimerkiksi). Riippuvuutta eivät teollisesti tuotetut masennuslääkkeet synnytä sen enempää kuin mäkikuismakaan.

        Toiseksi: mäkikuismalla on erittäin vaarallisia yhteisvaikutuksia eräiden lääkkeiden ja luontaistuotteiden kanssa - mäkikuisma ei ole "vaaraton luontaistuote"; sen käytössä on noudatettava varovaisuutta siinä missä muidenkin lääkkeiden.


      • minä vain
        vielä kirjoitti:

        Mäkikuisma vaikuttaa aivojen aineenvaihduntaan aivan samoin kuin monet "kauhistelemasi" synteettiset lääkkeet (ssri-antidepressiivit esimerkiksi). Riippuvuutta eivät teollisesti tuotetut masennuslääkkeet synnytä sen enempää kuin mäkikuismakaan.

        Toiseksi: mäkikuismalla on erittäin vaarallisia yhteisvaikutuksia eräiden lääkkeiden ja luontaistuotteiden kanssa - mäkikuisma ei ole "vaaraton luontaistuote"; sen käytössä on noudatettava varovaisuutta siinä missä muidenkin lääkkeiden.

        Älä missään nimessä kokeile masennuslääkkeitä ja mäkikuismaa yhtä aikaa. Seurauksena voit saada serotoniini syndrooman(hengenvaarallinen tila)!


    • Eline

      Sitalopraamia (esim. Cipramil) saa nykyään halvempinakin vaihtoehtoina.
      Koostumus pitäisi olla sama yms, mutta miksi ihmeessä sivuvaikutuslista vaihtelee?

      Käytin sekä Cipraa että erästä halvempaa korvaavaa, siinä halvemmassa oli 1,5 kertaa enemmän mainittuja sivuvaikutuksia kuin Cipramilissa... Että onko siis IHAN sama vaikutus..?

      • Sappi

        Minä ainakin siirryin ihan lennossa Cipramilista Sepramiin enkä todellakaan huomannut mitään eroa. Sivuvaikutuksia ei kummassakaan.


    • Fiilis

      Aloitin 20 mg ja viikon kuluttua aloin ottaa 40mg päivässä.
      Itselläni ei minkäänlaisia sivuoireita.
      Kannattaa kokeilla, harvoin mitään pahoja sivuoireita. Jos jotain lieviä oireita tulee ne häviävät kun jatkat lääkkeen ottamista.
      Painon nousuun ei kyseinen tuote vaikuta.

      • KÄYTTÄNYT

        Itse käytin aikanaan. Painoni kylläkin laski 3 kiloa mutta en muutenkaan paina paljoa. Alkukäyttö ei sivuvaikutuksia, lopetus karmea.
        Toinen käyttäjä sai niin pahat sivuoireet, että vaihtoi uudempaan Cipralexiin - toistaiseksi ei sivuoireita ja parempi mieli.


    • tytteli

      Mulla se autto, ei paljon, mutta vähän.
      remeron ainakin lihottaa ihan vitusti. zoloft on ollu parhain näistä masislääkkeistä, sitä ennemminki suosittelisin..

    • essi22

      itselläni cipramil ei tehnyt mitään muuta kun että tuli kauheita valveunia.
      lopetin aika lyhyeen joten painonnoususta en osaa sanoa.käsittääkseni ei pitäis aiheuttaa.

      • vemspula

        minä käytin cipramilia muutaman vuoden kunnes vaihdoin halvempaan, sepram-nimiseen. miulla paino nousi 15kg, ja otivon todella että voisin lopettaa niiden syönni että laihtuisin! tosin, ennemmin pyöreä ja ilman paniikkihäiriöitä!!


      • lad
        vemspula kirjoitti:

        minä käytin cipramilia muutaman vuoden kunnes vaihdoin halvempaan, sepram-nimiseen. miulla paino nousi 15kg, ja otivon todella että voisin lopettaa niiden syönni että laihtuisin! tosin, ennemmin pyöreä ja ilman paniikkihäiriöitä!!

        Vittu alkaa kyllästyttää toi tekosyiden taakse piiloutuminen. Lääke ei nosta painoa!! Syö vähemmän paskaa, niin eiköhän se painokin siitä laske.


      • RUOKAHALUA!
        lad kirjoitti:

        Vittu alkaa kyllästyttää toi tekosyiden taakse piiloutuminen. Lääke ei nosta painoa!! Syö vähemmän paskaa, niin eiköhän se painokin siitä laske.

        Jos lääke lisää ruokahalua, niin silloinhan se on ihan sama juttu kuin lisäisi painoa, niin että turha saivarrella!


    • Laura

      Hei!
      Kyseinen lääke auttoi minulla sekä masennuksen että paniikkihäiriön hoidossa. Olen ko. lääkkeelle (tai sitä määränneelle lääkärille)mielestäni elämäni velkaa. Sillä ei ollut muita sivuoireita kuin painajaisunet, joita näin noin ekat 2 viikkoa. Se ei todellakaan lihota kuten esim. Remeron. Nyt syön enää puolta annosta ja kohta olisi aika lopettaa kokonaan (söin 2,5 vuotta).
      Tarjolla on muuten halvempiakin vaihtoehtoja, jotka on periaatteessa sama lääke, esim Citalopram (Ratiopharm), kannattaa kysyä apteekista, koska Cipramil on melko kallis. Tsemppiä ja aurinkoista kevättä!

    • leskenlehtiä

      Olen syönyt cipramilia 2 vuotta ja elämänlaatuni koheni60 prosenttia.Olin jännittäjä ihminen, en enää.Persoonani ei muuttunut ,päin vastoin se löytyi.Sivuoireita oli aluksi ja lopettamisessa.Jatkan lääkitystä mielelläni.

    • ...

      Lopettakaa jo se painonnoususta jauhaminen! Cipramilillä ei ole mitään vaikutusta painoon, mutta jos syöt samalla voita nyrkillä suoraan purkista niin kyllä se paino varmaan nousee.

    • Pilleri

      Olen syönyt Cipramilia 12 vuotta. 45-vuotiaana olin kokeillut monet monet lääkkeet ja käynyt terapiassa yli 20 vuotta. Cipramil muutti elämäni todelliseksi elämäksi. Kuoriuduin ulos jännityksen ja ahdistuneisuuden pakkopaidasta. Elämän ongelmat muuttuivat normaalikokoisiksi, siis kohdattavissa ja ratkaistavissa oleviksi. En vaihtaisi päivääkään pois tästä 12 vuodesta, siihen asti elämä oli yhtä ahdistuksen helvettiä.
      Päivittäinen annos on pysynyt 20 mg:ssa, ei siis ole tullut tottumista lääkkeeseen. Sivuvaikutukset ovat rajoittuneet seksuaalisen kiinnostuksen vähenemiseen, mutta se on kuitenkin kestettävissä. - Lääkevaihdon alettua apteekki suositteli Sepramia, jota söin viime tammikuuhun saakka. Silloin jouduin neurologin puheille, koska minulla oli alkanut ilmetä yhä voimakkaampaa pään vetämistä vasemmalle. Oikea hartia oli jo ihan jumissa.Neurologi diagnosoi vaivan dystoniaksi ja sain pistoksena annettavaa "myrkkyä" lihasten laukaisemiseen. Vaikutuksen piti kestää nelisen kuukautta, mutta vaiva ei mennyt kokonaan pois ja alkoi taas pahentua jo kuukauden kuluttua pistoksista. Päätin kokeilla Sepramin vaihtamista takaisin Cipramiliin, ja - lääkärinkin ihmetykseksi - vaiva "romahti" kahdessa päivässä. Nyt olen todella huolissani, mitä pitää tehdä, kun
      Cipramil poistui korvattavien lääkkeiden listalta. Minä en suostu uskomaan, että Cipramil=Sepram. Mitä te muut olette mieltä ja miten aiotte ratkaista pulman?

      • Cip

        Moi.
        Ostin tänään Tallinnasta Cipramil 10mg.Hinta 273.70 viron kruunua eli 17.50 EUR
        En tiiä paljonko se Suomessa maksaa?


      • ...
        Cip kirjoitti:

        Moi.
        Ostin tänään Tallinnasta Cipramil 10mg.Hinta 273.70 viron kruunua eli 17.50 EUR
        En tiiä paljonko se Suomessa maksaa?

        miten noin paljon oot menny maksamaa? täällä saat alle kympillä.


      • lök

        Tee elämäsi hankalaksi, äläkä usko yksinkertaisia faktoja. Kyseessä on aivan sama lääke, se on vain eri firman valmistana ja siksi myydään toisella nimellä. Vittu arsyttää ihmisten tyhmyys!


      • siskoni on lääkäri

        hei nyt haloo kaikki!!
        älkää uskoko kaikkea mitä teille sanotaan ja syötetään lääkärissä.cipramil ei ole todellakaan sama asia kuin sepram,sillä pää aine joka vaikuttaa on sama,MUTTA LISÄAINEET JA TÄYTEAINEET OVAT TÄYSIN ERILAISET!eli kukaan ei voi varmasti sanoa miten eritavalla ne vaikuttavat,koska se on täysin yksilökohtaista,jos olet esim.allerginen jollekin täyteaineelle.eli älkää luottako korvike lääkkeisiin.itselläni ne aiheuttivat harhoja ja lisäsivät pahaa oloa.


      • Pillerit
        siskoni on lääkäri kirjoitti:

        hei nyt haloo kaikki!!
        älkää uskoko kaikkea mitä teille sanotaan ja syötetään lääkärissä.cipramil ei ole todellakaan sama asia kuin sepram,sillä pää aine joka vaikuttaa on sama,MUTTA LISÄAINEET JA TÄYTEAINEET OVAT TÄYSIN ERILAISET!eli kukaan ei voi varmasti sanoa miten eritavalla ne vaikuttavat,koska se on täysin yksilökohtaista,jos olet esim.allerginen jollekin täyteaineelle.eli älkää luottako korvike lääkkeisiin.itselläni ne aiheuttivat harhoja ja lisäsivät pahaa oloa.

        Edes joku uskoo, että Cipramil vaikuttaa eri tavalla! Kysymys nyt vain on siitä, miten voin palata Cipramiliin, kun minulla ei ole varaa maksaa siitä todellista hintaa. Lääkehän ei kuulu enää korvattavien piiriin. Minua raivostuttaa, että on olemassa minulle sopiva lääke, mutta en voi saada sitä. Ja että minulle selitetään koko ajan, että rinnakkaislääkkeet ovat samoja. Olen nyt kokeillut kolmea ja voin sanoa edelleen, että Cipramil on paras. Mitä varten rinnakkaislääkkeitä tehdään, jos ne ovat samoja kuin alkuperäislääke?


      • musta kissa
        Pillerit kirjoitti:

        Edes joku uskoo, että Cipramil vaikuttaa eri tavalla! Kysymys nyt vain on siitä, miten voin palata Cipramiliin, kun minulla ei ole varaa maksaa siitä todellista hintaa. Lääkehän ei kuulu enää korvattavien piiriin. Minua raivostuttaa, että on olemassa minulle sopiva lääke, mutta en voi saada sitä. Ja että minulle selitetään koko ajan, että rinnakkaislääkkeet ovat samoja. Olen nyt kokeillut kolmea ja voin sanoa edelleen, että Cipramil on paras. Mitä varten rinnakkaislääkkeitä tehdään, jos ne ovat samoja kuin alkuperäislääke?

        Minulle on myös väitetty, että cipramil ja sepram ovat samanlaisia lääkkeitä. Olen aiemmin käyttänyt cipramilia muutamia jaksoja vuosia sitten ja se on sopinut hyvin. Nyt tuli taas lääkkeen tarvetta paniikkioireiden pahentumisen vuoksi. Kokeilin Sepramia ja sain siitä aivan kamalat sivuoireet, joita ei ole cipramilista tullut lainkaan. Päätin kokeilla cipramilia vaikka se on nykyisin todella kallis, kun ei kuulu edes korvattaviin lääkkeisiin. Ja taaskaan Cipramilista ei tule minulle sivuoireita!! Se näyttää sopivan minulle hyvin. Olen kuullut muitakin tarinoita siitä, että rinnakkaislääkkeistä voi jostain kumman syystä tulla erilaisia sivuvaikutuksia joillakin.

        Apteekissa kovasti ihmettelivät asiaa, kun Sepramissa ja Cipramilissä on käsittääkseni samat apuaineetkin. Jokatapauksessa tiedän, että toisesta sain järkyttäviä sivuvaikutuksia, ja toisesta en, joten jotain eroa niillä täytyy olla...


      • Pillerit
        musta kissa kirjoitti:

        Minulle on myös väitetty, että cipramil ja sepram ovat samanlaisia lääkkeitä. Olen aiemmin käyttänyt cipramilia muutamia jaksoja vuosia sitten ja se on sopinut hyvin. Nyt tuli taas lääkkeen tarvetta paniikkioireiden pahentumisen vuoksi. Kokeilin Sepramia ja sain siitä aivan kamalat sivuoireet, joita ei ole cipramilista tullut lainkaan. Päätin kokeilla cipramilia vaikka se on nykyisin todella kallis, kun ei kuulu edes korvattaviin lääkkeisiin. Ja taaskaan Cipramilista ei tule minulle sivuoireita!! Se näyttää sopivan minulle hyvin. Olen kuullut muitakin tarinoita siitä, että rinnakkaislääkkeistä voi jostain kumman syystä tulla erilaisia sivuvaikutuksia joillakin.

        Apteekissa kovasti ihmettelivät asiaa, kun Sepramissa ja Cipramilissä on käsittääkseni samat apuaineetkin. Jokatapauksessa tiedän, että toisesta sain järkyttäviä sivuvaikutuksia, ja toisesta en, joten jotain eroa niillä täytyy olla...

        Lääkäreiden on vaikea tunnustaa, että rinnakkaisvalmisteet eivät ole yhtä hyviä kuin alkuperäiset. Keräsin rahaa ja hain Cipramil-reseptin, sillä halusin selvittää, olinko itse muuttunut jotenkin niistä ajoista, kun käytin Cipramilia ennen kuin se poistui korvattavien piiristä. Kas kummaa, Sepramin aiheuttamat sivuvaikutukset - mm. paha muistinmenetys - katosivat, kun olin syönyt Cipramilia viikon. Kolmen kuukaudeen Cipramilin käytön jälkeen resepti vaihdettiin Orionin Citalopramiin. Kaksi viikkoa on kulunut, ja oloni on hyvä. Nyt katson, miten tämä lääke toimii, ja tarvittaessa palaan Cipramiliin. Ainoa keino on itse kokeilla.


      • pelästynyt
        Pillerit kirjoitti:

        Lääkäreiden on vaikea tunnustaa, että rinnakkaisvalmisteet eivät ole yhtä hyviä kuin alkuperäiset. Keräsin rahaa ja hain Cipramil-reseptin, sillä halusin selvittää, olinko itse muuttunut jotenkin niistä ajoista, kun käytin Cipramilia ennen kuin se poistui korvattavien piiristä. Kas kummaa, Sepramin aiheuttamat sivuvaikutukset - mm. paha muistinmenetys - katosivat, kun olin syönyt Cipramilia viikon. Kolmen kuukaudeen Cipramilin käytön jälkeen resepti vaihdettiin Orionin Citalopramiin. Kaksi viikkoa on kulunut, ja oloni on hyvä. Nyt katson, miten tämä lääke toimii, ja tarvittaessa palaan Cipramiliin. Ainoa keino on itse kokeilla.

        Kiinnostaisi tietää tarkemmin miten muistinmenetys ilmeni. Itselle tuli TGA=ohimenevä muistihäiriökohtaus, joka kesti n. 4 tuntia. Olin yrittänyt lopettaa Sepramin käyttöä vähentämällä lääkettä pikkuhiljaa. Kysyin neurologilta (kun muisti palasi sairaalassa), voisiko muistikatkos johtua lääkkeestä, mutta hänen mielestään ei. Pelko jäi häiritsemään elämää, joten aloitin Sepramin (20mg) käytön uudelleen. Aikaisemmin käytin Cipramilia, mutta vaihdoin halvempaan. Cipramililla ei ollut sivuvaikutuksia alkuvaikeuksien jälkeen.


      • Pillerit
        pelästynyt kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää tarkemmin miten muistinmenetys ilmeni. Itselle tuli TGA=ohimenevä muistihäiriökohtaus, joka kesti n. 4 tuntia. Olin yrittänyt lopettaa Sepramin käyttöä vähentämällä lääkettä pikkuhiljaa. Kysyin neurologilta (kun muisti palasi sairaalassa), voisiko muistikatkos johtua lääkkeestä, mutta hänen mielestään ei. Pelko jäi häiritsemään elämää, joten aloitin Sepramin (20mg) käytön uudelleen. Aikaisemmin käytin Cipramilia, mutta vaihdoin halvempaan. Cipramililla ei ollut sivuvaikutuksia alkuvaikeuksien jälkeen.

        mietin usein aamulla ja yritin palauttaa mieleeni yksityiskohtia. Välillä nolotti keskustella ihmisten kanssa, kun ei yhtään muistanut, oliko edellisenä päivänä puhunut saman asian. Tietysti näiden lääkkeiden tarkoituskin on lievittää liikaa muistamista eli että jokaista mahdollista "mokaa" ei märehtisi kuukausia/vuosia, vaan antaisi itselleen oikeuden elää. Sepramin aiheuttama muistinmenetys ei kuitenkaan ollut tätä, vaan ihan lähimuisti petti niin pahasti, että työntekokin oli vaikeaa, kun kaikki piti yrittää kirjata tarkasti ylös ja sitten ei muistanut, minne mitäkin oli kirjannut ja oliko kirjannut. Tilaa voisi jotenkin kuvailla muistin laimenemisella: muisti hämärästi jotain, mutta ei saanut mistään langanpäästä kiinni. Orionin Citalopram, 20 mg/päivä, toimii minulla edelleen, joten en ole joutunut palaamaan Cipramiliin.
        Tunnen Sepramin käyttäjiä muutaman ja näen heissä saman muutoksen muistamisessa. Heillä vain ei ole vertailukohtaa, koska ensimmäinen lääke on ollut Sepram.


      • pelästynyt
        Pillerit kirjoitti:

        mietin usein aamulla ja yritin palauttaa mieleeni yksityiskohtia. Välillä nolotti keskustella ihmisten kanssa, kun ei yhtään muistanut, oliko edellisenä päivänä puhunut saman asian. Tietysti näiden lääkkeiden tarkoituskin on lievittää liikaa muistamista eli että jokaista mahdollista "mokaa" ei märehtisi kuukausia/vuosia, vaan antaisi itselleen oikeuden elää. Sepramin aiheuttama muistinmenetys ei kuitenkaan ollut tätä, vaan ihan lähimuisti petti niin pahasti, että työntekokin oli vaikeaa, kun kaikki piti yrittää kirjata tarkasti ylös ja sitten ei muistanut, minne mitäkin oli kirjannut ja oliko kirjannut. Tilaa voisi jotenkin kuvailla muistin laimenemisella: muisti hämärästi jotain, mutta ei saanut mistään langanpäästä kiinni. Orionin Citalopram, 20 mg/päivä, toimii minulla edelleen, joten en ole joutunut palaamaan Cipramiliin.
        Tunnen Sepramin käyttäjiä muutaman ja näen heissä saman muutoksen muistamisessa. Heillä vain ei ole vertailukohtaa, koska ensimmäinen lääke on ollut Sepram.

        Kiitos vastauksesta koskien muistihäiriöitä.
        Itselläni oli erilainen, diagnoosi: transientti globaaliamnesia, joka harvoin uusiutuu. Mutta sen verran kova kokemus se henkisesti oli, että nyt täytyy kerätä itsetunnon palaset pikkuhiljaa kasaan ja yrittää elää normaalia elämää mielialalääkkeen kanssa.


    • Aewon

      Jos lääke määrättiin nimen omaan masennukseen, se voi auttaakki.
      Paniikkihäiriöön se ei auttanut tippaakaan.Vaihdoin Zoloftiin.

    • Plaikku

      Moi, minulle määrättiin cipramiliä vaihdevuosioireisiin, lähinnä unihäiriöihin. En ole vielä aloittanut lääkettä, koska minulla ei ole mielialaongelmia,mutta uniongelmia kylläkin. Onko muilla samaa tilannetta? Olisin kiitollinen muiden kokemuksista.

    • lääkäri______

      Pyydä lääkäriäsi vaihtamaan cipramil cipralexiin. Se on parempi vasteeltaan ja kuitenkin sama vaikuttava aine. ( Cipralexista on saatavissa vieläpä paljon halvempi korvattava lääke: escitalopram actavis.)

      • lääkäri_____

        kuka muuten näitä vanhoja ketjuja aina nostelee .... mitä järkeä????


      • resurrektsioon
        lääkäri_____ kirjoitti:

        kuka muuten näitä vanhoja ketjuja aina nostelee .... mitä järkeä????

        Kiitos Googlen nämä nousevat aika ajoin kuolleista.


    • jatkoa ketjuun:)

      Hyvähän se vaan on että nostelee. Itselläni pätkähti kesän myötä hirveä huoli että itselleni tai läheisilleni tapahtuu jotain pahaa. Huolehdin tuota asiaa 24/7, nukun huonosti, herään sydämmen tykyttelyyn ja epätodelliseen oloon. Näin ahdistunut en ole koskaan ollut. Olen aiemmin pärjännyt paniikkihäiriöini kanssa ilman lääkkeitä. Mutta nyt alkaa tuntua siltä että pakko on jotain tähän hakea. Kun mainitsin asiasta, mua peloteltiin painon nousulla ja niillä hakusanoilla löysin tämän ketjun. Mulla on tosin ikää 42v ja suvussani vaihdevuodet ovat alkaneet n. 46 joten osittain oloni voi johtua siitäkin.

      • tuli22

        Tässä pientä tarinaa omakohtainen kokemus cibramiilistä oire alkoi jännityksellä aamuisin ihmettelin syytä mutta alkoi selvitä vähitellen mistä kiikastaa. Koin avioeron ja pahan otsaontelo tulehduksen kaupan päälle hampaasta lähtöisin. oli siinä kestämistä hirveä paineen tunne päässä kävin neurologilla hän sanoi ja suositteli cibramilia ja auttoi myös. olin välillä ilmankin mutta tuli takaisin sama jännitys en jäänyt odottamaan hain kuurin jäi kai joku merkki.Aina juhannuksen korvilla että tämmöinen tapaus tällä kertaa.


    • ekiii

      Wittu soikoon...

    • Daegg

      Olen erikoislääkäri ja suosittelen Daegolax lääke valmistetta. Lopettaa kyseiset sivuoireet painajaisia myöten. Voi aiheuttaa äkillistä ripulointia.

      • Anonyymi

        Olet varmaan oikein erikoistunut ripuli sähläri lääkäri ,tuntuu siltä,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe