- palkka 3 300 €/kk
- kotoa töihin 50 km -> 100 km/päivä (julkisilla ei pääse)
- kilometrikorvauksia vain n. 200 - 400 €/vuosi
Alkaa kyllästyttämään omalla autolla ajaminen, kun saa jatkuvasti käyttä huollossa ja ostaa rengasta... Hintakin tippuu ihan silmissä ja vaihtaa pitäisi usein. Kannattaako ottaa seuraavan palkankorotuksen sijaan autoetu? Mikä näistä olisi järkevin?
Mikä autoetu kannattaisi parhaiten?
16
2908
Vastaukset
- Velkavolvo
Työsuhdeauto on uusi ja siitä maksetaan uuden auton hinta. Kannattavuus riippuu sinun kannaltasi siitä, kuinka suuren osan tuosta hinnasta joudut itse maksamaan. Lopullisen laskelman voi tehdä vasta kun pääset vertailemaan todella tarjottuja vaihtoehtoja.
Itse jouduin elämään samassa ruletissa pitkään. Palkka oli pienempi ja työmatkoja meni omaan piikkiin lähes 20000 km vuodessa. Tosin korvattaviakin ajoja tuli saman verran päälle. Totesin että pystyn maksamaan auton käyttökulut näinkin pitkälle matkalle, mutta kalliin auton pääomakulut söisivät palkan kuin huomaamatta. Siispä olen ajellut selvästi alle 10000 euron hintaluokan autoilla ja kahdella sellaisella selvisin tuon kahdeksan vuotta.
Ero uuteen ajopeliin tekee ainakin 400 euroa kuussa. Senkokoisia remontteja ei käyttöautoihini ole tullut edes joka vuosi, vaikka liikutaan yli 200000 km mittarilukemissa. Tämä vanhalla ajaminen säästää siis parin kuukauden nettopalkan verran vuodessa vaikkapa sijoitettavaksi.
Tänä vuonna pääsin lopulta etätyöhön ja ajomäärästä putoaa ehkä 15000 km pois. Kun korvattujen kilometrien määrä jää ennalleen, alan lopultakin todella ansaita autolla. Tähän asti korvaukset ovat juuri riittäneet kattamaan kustannukset. Työsuhdeautoa ei ole tarjottu eikä toivottavasti tarjotakaan. Sekä minä että työnantaja pärjäämme paremmin ilman sitä. - parhaiten
Rahallisesti kannattaa valita mahdollisimman halpa ja pieni auto. Sieltä löytyy pienein verotusarvo.
- arvoon
sisältyy 18,000 km/vuosi omaa ajoa johon kodin ja konttorin väliset matkat lasketaan. Jälkeenpäin ylikilometrit ovat 0,16 eur/km. Voit tietenkin korottaa alusta lähtien omien ajojen km-määrää jolloin tietenkin verotusarvo nousee. Saat kylläkin ne työmatkavähennykset kuten saat omalla autollakin.
- koskaan
tullu mitään jälkiveroa, muutama kysely kyllä
Ajelin 1976 vuodesta 2006teen asti autoetuatoilla ja duunimatka aina yli 50 Km / sivu. ja 50 tonnii vuodessa. ja eikun samalla perusverolla. - onnea..
koskaan kirjoitti:
tullu mitään jälkiveroa, muutama kysely kyllä
Ajelin 1976 vuodesta 2006teen asti autoetuatoilla ja duunimatka aina yli 50 Km / sivu. ja 50 tonnii vuodessa. ja eikun samalla perusverolla.etkä mahdillisesti tehnyt mitään työmatkavähennyksiä vuosien varrella. Ajoittain eri kunnat saattavat syynätä näitä vapaa autoedun haltioiden omia ajoja.
Omalta kohdaltani tuli kolme vuotta sitten selvitys pyyntö omista ajoistani. Olivat nimittäin laskeskelleet että päivittäiset kodin ja työpaikan väliset ajot tekevät sen 18,000 km. Vielä siten että pyyntö tuli Heinäkuun ensimmäisellä viikolla jolloin meidän perhe oli kuukauden euroopanreisuulla (työsuhdeautolla). Soittivat loman aikana ja kyselivät miksi en ollut jättänyt vastinetta kun kahden viikon jättöaika oli juuri mennyt umpeen. Siis kesken lomakuukauden. No antoivat lisäaikaa sen verran että oli 5 pv. aikaa kotiinpalattuani tutustua aiheeseen.
Koska oli vapaa autoetu niin ei vuosien varrella tullut mieleenikään pitää ajopäiväkirjaa omista ja työajoista.Eikä tietenkään ollut vaadittuja bussilippuja esittää minkä he vaativat mikäli olisin mennyt töihin julkisilla.
No eipä siinä auttanut kuin antaa ympäripyöreitä selityksiä asiakaskäynneistä tiettyinä päivinä ja työmatkan varrella. Mikä sinänsä oli tottakin.
Selitys ei heille kelveannut ja asia käsiteltiin harkintaverolautakunnassa . Lopputuloksena se että olivat arvioineet omien ajojen suuruutta ja perusteettomien työmatkavähennyksien arvoksi 1600 euroa. Eli kirpaiseva kulu sinä syksynä.
Tässä vuosituhannen alkupuolella kun työkaverini asui Sipoossa oli kunta päätänyt vallitsevan naapurikateuden takia pistää syyniin kaikki työsuhdeautoilijat tietäen että liki kaikilla pitkä työmatka. Tästä oli aika paljon kirjoittelua lehdissä ja mainittiinkin kuinka moni oli jäännyt kiinni ylikilometreistä. Oli aika suuria summia heille langettu jälkiveroina.
No omalta kohdaltani luovuin 12 vuoden jälkeen vapaasta autoedusta jonka sain muutettua palkaksi ja nettotulot nousi 700 euroa kuukaudessa. Km-korvauksia saan 7-9000 euroa vuodessa. Toki en aja enää 35,000 euron autolla vaikka nykyinenkin uusi.
- menisi
Työmatkat menisi tällä mukavasti:
http://www.autoblog.com/gallery/new-york-hyundai-equus-1 - firman politiikasta
Osa työnantajista maksattaa verotusarvon lisäksi osan leasing-vuokrasta työntekijällä, toisilla kyseessä ihan varsinainen etu, eli verotusarvosta verot ja sillä selvä.
- toimitaan...
Niin autoedun verotusarvohan pienenee tuon maksetun osan verran.
- autoetuilija
Ei autoetu kannata. Itselläni on vapaa autoetu, joka on todella kallis verrattuna siihen, että ajaisin omalla. Työmatkani on 65km yhteen suuntaan, mutta kilometrikorvauksia tulisi ehkä noin 30-40tkm:ltä (en siis käy konttorilla läheskään joka päivä). Ainoa hyöty on, että siitä auton kulumisesta ei tarvi välittää. Tuolla ajomäärällä auton arvo tippuu ja renkaita ym. menee melkoisesti. Sikäli autoetu on mielestäni hyvä. Meillä on pakko ottaa se vapaa autoetu, jos tulee työajoa yli 20 000km/vuosi, joten ei tarvinnut valita ottaakko vai eikö ottaa.
Moni firma leikkaa muuten palkasta sen verotusarvon verran, jos autoa ei tarvita työtehtävien hoitamiseen. Jos otat vapaan autoedun, niin se tekee helposti 600-700€/kk. Tuosta palkasta ei sen jälkeen paljoa jää jäljelle. Käyttöedulla summa jää pienemmäksi, mutta polttoaine maksaa kuitenkin. Suosittelisin, että unohda koko juttu. Tai voithan hommata itsellesi parin tonnin palkankorotuksen ja ottaa siitä pienen osa autoetuna.- Hiiaceee
Työajoa (paperilla) 35000 km, omaa ajoa 9000 km (paperilla) auton verotuarvon 810 € josta maksan nettona ajopäiväkirja selvityksen jälkeen n. 400 € kk !!! Tuolla hinnalla ajan 42000 € autolla, matkaan 3 kertaa vuodessa lappiin ilamn polttoainekuluja ja autoon hukattuja rengas, vakuutus, huolto tms kuluja. Kun ajat työajoa yli 30000 km saat perusarvoon 20% vähennyksen ja maksat omista ajoista muistaakseni 0,17 snt km, ja huom. ajopäiväkirja täysedussa tehdään vain verottajalle ei työnantajalle joten pieni säätäminen on paikallaan,,,itse täytän ajopäiväkirja kerran vuodessa kun veroilmoituksen aika,,,,
- miten laskee
Hiiaceee kirjoitti:
Työajoa (paperilla) 35000 km, omaa ajoa 9000 km (paperilla) auton verotuarvon 810 € josta maksan nettona ajopäiväkirja selvityksen jälkeen n. 400 € kk !!! Tuolla hinnalla ajan 42000 € autolla, matkaan 3 kertaa vuodessa lappiin ilamn polttoainekuluja ja autoon hukattuja rengas, vakuutus, huolto tms kuluja. Kun ajat työajoa yli 30000 km saat perusarvoon 20% vähennyksen ja maksat omista ajoista muistaakseni 0,17 snt km, ja huom. ajopäiväkirja täysedussa tehdään vain verottajalle ei työnantajalle joten pieni säätäminen on paikallaan,,,itse täytän ajopäiväkirja kerran vuodessa kun veroilmoituksen aika,,,,
mikä kannatta ja mikä ei. Jos liität veroehdotukseen ajopäiväkirjan missä ilmenee nuo vähäiset omat ajot niin huomoivat sen verotusarvon pienentämisellä. Aloittajallahan tuleen 18,000 hetkessä täyteen. Ja ei voi tehdä työmatkavähennyksiä koska jää siten kiinni ylikilometreistä (kokemusta). Itse kun luovuin autosta niin sain sen muutettuna palkaksi ja nettotulot kasvoivat 680 eur/kk. Eli noin verotusarvon verran.
Sinun omat ajosi alittavat reippaasti suomalaisen keskimääräiset ajokilometrit. Kalliita omia ajoja sinulla.
Maksat kilometristä 0,533 eura. Eipä halpaa huviajoa. Jos autosi on otsikon mukainen niin sehän ei ole mikään etu vaan työkalu josta ei pitäisi maksaa mitään. Varsinkin kun pääsääntöisesti työkäytössä. Nuo omat ajosi mikäli et maksaisi autoedusta olisi 127 euroa kuukaudessa. plus löpöä tankillinen. - hys hys
Hiiaceee kirjoitti:
Työajoa (paperilla) 35000 km, omaa ajoa 9000 km (paperilla) auton verotuarvon 810 € josta maksan nettona ajopäiväkirja selvityksen jälkeen n. 400 € kk !!! Tuolla hinnalla ajan 42000 € autolla, matkaan 3 kertaa vuodessa lappiin ilamn polttoainekuluja ja autoon hukattuja rengas, vakuutus, huolto tms kuluja. Kun ajat työajoa yli 30000 km saat perusarvoon 20% vähennyksen ja maksat omista ajoista muistaakseni 0,17 snt km, ja huom. ajopäiväkirja täysedussa tehdään vain verottajalle ei työnantajalle joten pieni säätäminen on paikallaan,,,itse täytän ajopäiväkirja kerran vuodessa kun veroilmoituksen aika,,,,
juu asiahan on juuri noin niinkuin laitot!
Itselläni about sama tilanne ollut jo vuosia.
Ajopv.kirjan täyttäminen mulla tapahtuu siten että otan kasan eri värisiä kyniä,
kalenterin, olutta ja istun alas illaksi sitä täyttämään. Rustaan kilsat silleen sopivasti
ja vääntelen,kääntelen pv.kirjaa jotta näyttää "käytetyltä".
Mutta hys hys....ei kerrota muille. - Hiiaacee
miten laskee kirjoitti:
mikä kannatta ja mikä ei. Jos liität veroehdotukseen ajopäiväkirjan missä ilmenee nuo vähäiset omat ajot niin huomoivat sen verotusarvon pienentämisellä. Aloittajallahan tuleen 18,000 hetkessä täyteen. Ja ei voi tehdä työmatkavähennyksiä koska jää siten kiinni ylikilometreistä (kokemusta). Itse kun luovuin autosta niin sain sen muutettuna palkaksi ja nettotulot kasvoivat 680 eur/kk. Eli noin verotusarvon verran.
Sinun omat ajosi alittavat reippaasti suomalaisen keskimääräiset ajokilometrit. Kalliita omia ajoja sinulla.
Maksat kilometristä 0,533 eura. Eipä halpaa huviajoa. Jos autosi on otsikon mukainen niin sehän ei ole mikään etu vaan työkalu josta ei pitäisi maksaa mitään. Varsinkin kun pääsääntöisesti työkäytössä. Nuo omat ajosi mikäli et maksaisi autoedusta olisi 127 euroa kuukaudessa. plus löpöä tankillinen.totuus on aivan toinen,,,,,,,,,,,
- Rehellisesti..
Hiiaceee kirjoitti:
Työajoa (paperilla) 35000 km, omaa ajoa 9000 km (paperilla) auton verotuarvon 810 € josta maksan nettona ajopäiväkirja selvityksen jälkeen n. 400 € kk !!! Tuolla hinnalla ajan 42000 € autolla, matkaan 3 kertaa vuodessa lappiin ilamn polttoainekuluja ja autoon hukattuja rengas, vakuutus, huolto tms kuluja. Kun ajat työajoa yli 30000 km saat perusarvoon 20% vähennyksen ja maksat omista ajoista muistaakseni 0,17 snt km, ja huom. ajopäiväkirja täysedussa tehdään vain verottajalle ei työnantajalle joten pieni säätäminen on paikallaan,,,itse täytän ajopäiväkirja kerran vuodessa kun veroilmoituksen aika,,,,
asiakirja väärennyksillä on tietenkin mahdollista saamaan sen työsuhdeauton edullisesti käyttöönsä. Mutta oletan että suurin osa kuitenkin rehellisesti toimivat.
- Duuniauto
Työsuhdeautojen kiemuroita esittelee esimerkiksi Duuniauto osoitteessa http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/autonvalitsijalle/
Autoetuja on yllättävän moninaisia ja eroja selvitetään em. osoitteessa. Siellä arvioidaan myös oman auton kannattavuutta paljon työajoa ajavalle. - Timo S.
Ota ihmeessä Audi. Näyttävyys ja sporttisuus on tärkeää, mukavaa vähän "kyykytellä" kusipääluusereita liikenteessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631463Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681274Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä261271Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151144- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171009Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241002- 42949
- 72915
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että272913