Tiedätkö missä on autosi valmistenumero?

suikkapää

Moniko tietää autonsa valmistenumeron sijainnin?
Kyseessä on se runkoon tai koriin stanssattu kirjain/numerosarja joka määrää auton identiteetin ja on täsmättävä rekisteröintitodistuksen tietojen kanssa.

Auton omistajan pitäisi se tietää...

Jos ei tiedä, on ostanut auton vastuuttomasti ja riskillä, että auto ei ole se mikä väitetään.
Varsinkin maahantuontien kanssa pitää olla tarkkana.

Rekisterikilpiähän voi siirrellä autosta toiseen helpostikin.

105

11218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä tee

      tuolla tiedolla mitään, suikkapäähän sen tutkii konttorilla

      • jos tutkii.

        Minä merkkaan aika herkästi paperiin "A1 ei löydy". Ja tervetuloa kuukauden sisällä uudestaan. Ei liukuhihnalla ole aikaa raapata ruosteisia runkoja.


      • suikkapää

        Sinä varmaan sanot tuon saman tullimiehellekin tullissa, jos hän sattuu kiinnostumaan numerosta.
        Kutsutko suikkapään asialle?

        Koeta nyt ymmärtää, että auton omistajan on se numeron paikka tiedettävä.


      • suikkap
        suikkapää kirjoitti:

        Sinä varmaan sanot tuon saman tullimiehellekin tullissa, jos hän sattuu kiinnostumaan numerosta.
        Kutsutko suikkapään asialle?

        Koeta nyt ymmärtää, että auton omistajan on se numeron paikka tiedettävä.

        nyt jotain muutakin kuin vittuilua itse osata. Jos ei ammattitaito riitä edes numeron paikkaan niin suosittelen todella vajavasti ammatinvalinnanohjausta.


      • suikkapää
        suikkap kirjoitti:

        nyt jotain muutakin kuin vittuilua itse osata. Jos ei ammattitaito riitä edes numeron paikkaan niin suosittelen todella vajavasti ammatinvalinnanohjausta.

        Minä toin vain tosiasiat esille.
        Auton omistajan on itse tiedettävä valmistenumeron paikka.
        Kenen muun se pitäisi tietää ?

        Katsastaja tietää ja osaa hakea lähes kaikkien autojen, moottoripyörien, mopojen yms. laitteiden valmistenumerot jotka erilaisine variaatioineen tuottavat tuhansia vaihtoehtoja sijoituspaikkojen suhteen.
        Mieti kaikki merkit, mallit, vuosimallit jne !

        Toin vain esille esimerkin jolloin auton omistajan on itse löydettävä se numero.
        Ostatko sinäkin auton tarkistamatta sen identiteettiä eli löytyykö valmistenumero ja täsmääkö se paperien kanssa?
        Ilmeisesti olet niin idiootti, että teet siten.


        Niin ja lopuksi!
        katsastaja ei ole velvollinen hakemaan rungosta alustamassojen, kuran, paskan ja ruosteen seasta alustanumeroa.
        Se homma kaatuu omistajan niskoille ja voi jopa johtaa valmistenumeroselvitykseen ja uuden numeron stanssaukseen. Omistajan kustannuksella tietenkin.

        Se on naurun paikka kun auto menee hylkyyn perjantaina klo 15.55 valmistenumeron löytymättömyyden vuoksi ja saa kuunnella uusavuttoman asiakkaan valitusta siitä miten on kiire lomamatkalle ja auto olisi pakko ollut saada leimaan. Tai sitten auto oli tarkoitus myydä viikonlopun aikana.
        Ai ai sentään.
        Tähän kuuluu vielä se, että auto on jo ajokiellossa myöhästyneen katsastuksen vuoksi.
        Samaa uusavuttomuuden lopputulosta sekin.


        Katsastajan kiireisen viikon tällainen komiikka pelastaa. Saa kunnon naurut !!


      • katsastettava
        suikkapää kirjoitti:

        Minä toin vain tosiasiat esille.
        Auton omistajan on itse tiedettävä valmistenumeron paikka.
        Kenen muun se pitäisi tietää ?

        Katsastaja tietää ja osaa hakea lähes kaikkien autojen, moottoripyörien, mopojen yms. laitteiden valmistenumerot jotka erilaisine variaatioineen tuottavat tuhansia vaihtoehtoja sijoituspaikkojen suhteen.
        Mieti kaikki merkit, mallit, vuosimallit jne !

        Toin vain esille esimerkin jolloin auton omistajan on itse löydettävä se numero.
        Ostatko sinäkin auton tarkistamatta sen identiteettiä eli löytyykö valmistenumero ja täsmääkö se paperien kanssa?
        Ilmeisesti olet niin idiootti, että teet siten.


        Niin ja lopuksi!
        katsastaja ei ole velvollinen hakemaan rungosta alustamassojen, kuran, paskan ja ruosteen seasta alustanumeroa.
        Se homma kaatuu omistajan niskoille ja voi jopa johtaa valmistenumeroselvitykseen ja uuden numeron stanssaukseen. Omistajan kustannuksella tietenkin.

        Se on naurun paikka kun auto menee hylkyyn perjantaina klo 15.55 valmistenumeron löytymättömyyden vuoksi ja saa kuunnella uusavuttoman asiakkaan valitusta siitä miten on kiire lomamatkalle ja auto olisi pakko ollut saada leimaan. Tai sitten auto oli tarkoitus myydä viikonlopun aikana.
        Ai ai sentään.
        Tähän kuuluu vielä se, että auto on jo ajokiellossa myöhästyneen katsastuksen vuoksi.
        Samaa uusavuttomuuden lopputulosta sekin.


        Katsastajan kiireisen viikon tällainen komiikka pelastaa. Saa kunnon naurut !!

        löytyy rintapellistä yleisjapanilaiseen tapaan. Omistajan käsikirjassakin paikka muistaakseni on neuvottu.

        Mutta jos kyse olisikin jostain harvinaisemmasta vähän iäkkäämmästä autosta josta omistajan käsikirjakin olisi kadonnut vuosien varrella, mistäpä auton vasta ostanut omistajakaan sitä välttämättä tietää? Mistä tällaisen tiedon voisi silloin saada? Onko sulla asiallista vastausta tähän suikkapää, jos aiot vittuilla niin pidä vaan mölyt mahassasi.


      • vain,
        suikkapää kirjoitti:

        Minä toin vain tosiasiat esille.
        Auton omistajan on itse tiedettävä valmistenumeron paikka.
        Kenen muun se pitäisi tietää ?

        Katsastaja tietää ja osaa hakea lähes kaikkien autojen, moottoripyörien, mopojen yms. laitteiden valmistenumerot jotka erilaisine variaatioineen tuottavat tuhansia vaihtoehtoja sijoituspaikkojen suhteen.
        Mieti kaikki merkit, mallit, vuosimallit jne !

        Toin vain esille esimerkin jolloin auton omistajan on itse löydettävä se numero.
        Ostatko sinäkin auton tarkistamatta sen identiteettiä eli löytyykö valmistenumero ja täsmääkö se paperien kanssa?
        Ilmeisesti olet niin idiootti, että teet siten.


        Niin ja lopuksi!
        katsastaja ei ole velvollinen hakemaan rungosta alustamassojen, kuran, paskan ja ruosteen seasta alustanumeroa.
        Se homma kaatuu omistajan niskoille ja voi jopa johtaa valmistenumeroselvitykseen ja uuden numeron stanssaukseen. Omistajan kustannuksella tietenkin.

        Se on naurun paikka kun auto menee hylkyyn perjantaina klo 15.55 valmistenumeron löytymättömyyden vuoksi ja saa kuunnella uusavuttoman asiakkaan valitusta siitä miten on kiire lomamatkalle ja auto olisi pakko ollut saada leimaan. Tai sitten auto oli tarkoitus myydä viikonlopun aikana.
        Ai ai sentään.
        Tähän kuuluu vielä se, että auto on jo ajokiellossa myöhästyneen katsastuksen vuoksi.
        Samaa uusavuttomuuden lopputulosta sekin.


        Katsastajan kiireisen viikon tällainen komiikka pelastaa. Saa kunnon naurut !!

        jatkossakin valmistenumeroiden etsimistä jostain auton pohjasta alustamassan ja paskan alta kun auto on nosturilla. Työn iloa.


      • oletkin
        suikkapää kirjoitti:

        Minä toin vain tosiasiat esille.
        Auton omistajan on itse tiedettävä valmistenumeron paikka.
        Kenen muun se pitäisi tietää ?

        Katsastaja tietää ja osaa hakea lähes kaikkien autojen, moottoripyörien, mopojen yms. laitteiden valmistenumerot jotka erilaisine variaatioineen tuottavat tuhansia vaihtoehtoja sijoituspaikkojen suhteen.
        Mieti kaikki merkit, mallit, vuosimallit jne !

        Toin vain esille esimerkin jolloin auton omistajan on itse löydettävä se numero.
        Ostatko sinäkin auton tarkistamatta sen identiteettiä eli löytyykö valmistenumero ja täsmääkö se paperien kanssa?
        Ilmeisesti olet niin idiootti, että teet siten.


        Niin ja lopuksi!
        katsastaja ei ole velvollinen hakemaan rungosta alustamassojen, kuran, paskan ja ruosteen seasta alustanumeroa.
        Se homma kaatuu omistajan niskoille ja voi jopa johtaa valmistenumeroselvitykseen ja uuden numeron stanssaukseen. Omistajan kustannuksella tietenkin.

        Se on naurun paikka kun auto menee hylkyyn perjantaina klo 15.55 valmistenumeron löytymättömyyden vuoksi ja saa kuunnella uusavuttoman asiakkaan valitusta siitä miten on kiire lomamatkalle ja auto olisi pakko ollut saada leimaan. Tai sitten auto oli tarkoitus myydä viikonlopun aikana.
        Ai ai sentään.
        Tähän kuuluu vielä se, että auto on jo ajokiellossa myöhästyneen katsastuksen vuoksi.
        Samaa uusavuttomuuden lopputulosta sekin.


        Katsastajan kiireisen viikon tällainen komiikka pelastaa. Saa kunnon naurut !!

        Jumalasta seuraava....... ylöspäin niin tuskinpa sinunkaan pomosi montaa kertaa kuuntelevat valitusta (Ja aivan syystä, sanoo laki mitä hyvänsä) siitä että hylkäät auton hukassa olevan runkonumeron vuoksi. Kyllä se on Sinun työsi kaivaa se esiin tai etsiä uusi leipäpuu.
        Ja aivan oikein, ostaessani autoa en todellakaan rupea kaivelemaan sitä numeroa, jos 200,- euroa menee siinä "hukkaan" niin menköön.

        P.S Kyllä niitä numeroita on välillä etsitty ihan tosissaankin, käytän vuosittain 20-30 autoa ja perävaunua leimalla ja kärryissä on tosiaan luovia ratkaisuja välillä sen numeron paikalle. Arvaapa kaksi kertaa kävisinkö toiste konttorilla jolla numeron paikasta ruvettaisiin vinoilemaan. Tai jos tosiaan työksesi autoja katsastat niin kävisinkö konttoreilla jossa muutenkaan olisi asenne sitä luokkaa mitä täällä kirjoittelet


      • identiteetti
        suikkapää kirjoitti:

        Minä toin vain tosiasiat esille.
        Auton omistajan on itse tiedettävä valmistenumeron paikka.
        Kenen muun se pitäisi tietää ?

        Katsastaja tietää ja osaa hakea lähes kaikkien autojen, moottoripyörien, mopojen yms. laitteiden valmistenumerot jotka erilaisine variaatioineen tuottavat tuhansia vaihtoehtoja sijoituspaikkojen suhteen.
        Mieti kaikki merkit, mallit, vuosimallit jne !

        Toin vain esille esimerkin jolloin auton omistajan on itse löydettävä se numero.
        Ostatko sinäkin auton tarkistamatta sen identiteettiä eli löytyykö valmistenumero ja täsmääkö se paperien kanssa?
        Ilmeisesti olet niin idiootti, että teet siten.


        Niin ja lopuksi!
        katsastaja ei ole velvollinen hakemaan rungosta alustamassojen, kuran, paskan ja ruosteen seasta alustanumeroa.
        Se homma kaatuu omistajan niskoille ja voi jopa johtaa valmistenumeroselvitykseen ja uuden numeron stanssaukseen. Omistajan kustannuksella tietenkin.

        Se on naurun paikka kun auto menee hylkyyn perjantaina klo 15.55 valmistenumeron löytymättömyyden vuoksi ja saa kuunnella uusavuttoman asiakkaan valitusta siitä miten on kiire lomamatkalle ja auto olisi pakko ollut saada leimaan. Tai sitten auto oli tarkoitus myydä viikonlopun aikana.
        Ai ai sentään.
        Tähän kuuluu vielä se, että auto on jo ajokiellossa myöhästyneen katsastuksen vuoksi.
        Samaa uusavuttomuuden lopputulosta sekin.


        Katsastajan kiireisen viikon tällainen komiikka pelastaa. Saa kunnon naurut !!

        ongelma näkyy herran mielipiteissä, suikkapää olisi ehkä halunnut poliisiksi, onneksi meille tavallisille kansalaisille, ei edes poliisikoulutukseen ole kelpuutettu, vaikka sinnekin kaikenlaisia kompleksikimppuja pääsee.
        Suikkapään kelpoisuus on ehkä täyttänyt muodolliset pätevyysvaatimukset, mutta soveltuvuustestiä ei kukaan älynnyt tältäkään napoleonkompleksia kärsivältä, siis asiakkaat kärsivät, vaatia.
        Ei ole kenenkään etu, ei edes turvallisuus kysymyksissä, tämän kaltaisten vähä-älyisten provokaattorien toiminta.


      • hoi!
        suikkapää kirjoitti:

        Sinä varmaan sanot tuon saman tullimiehellekin tullissa, jos hän sattuu kiinnostumaan numerosta.
        Kutsutko suikkapään asialle?

        Koeta nyt ymmärtää, että auton omistajan on se numeron paikka tiedettävä.

        Tulli ei ole edes nähnyt autoani, saati kysellyt koodin paikkaa.


      • suikkapää
        vain, kirjoitti:

        jatkossakin valmistenumeroiden etsimistä jostain auton pohjasta alustamassan ja paskan alta kun auto on nosturilla. Työn iloa.

        En etsi numeroita minkään teräsharjan kanssa. Asiakas on itse velvollinen putsaamaan sen numeron sieltä esiin.
        Laki on tässä kohtaa katsastajan puolella.

        Mahtaa vituttaa kun tulee hylky/keskeytys tuollaisen takia ja runsaan 20:n lisälasku ja ehkä vielä jopa muutoskatsastus valmistenumeroselvityksineen...

        Tyhmästä päästä kärsii koko auton tyhmä omistaja.


        Miten voit ostaa auton katsomatta valmistenumeroa ?????


      • suikkapää
        oletkin kirjoitti:

        Jumalasta seuraava....... ylöspäin niin tuskinpa sinunkaan pomosi montaa kertaa kuuntelevat valitusta (Ja aivan syystä, sanoo laki mitä hyvänsä) siitä että hylkäät auton hukassa olevan runkonumeron vuoksi. Kyllä se on Sinun työsi kaivaa se esiin tai etsiä uusi leipäpuu.
        Ja aivan oikein, ostaessani autoa en todellakaan rupea kaivelemaan sitä numeroa, jos 200,- euroa menee siinä "hukkaan" niin menköön.

        P.S Kyllä niitä numeroita on välillä etsitty ihan tosissaankin, käytän vuosittain 20-30 autoa ja perävaunua leimalla ja kärryissä on tosiaan luovia ratkaisuja välillä sen numeron paikalle. Arvaapa kaksi kertaa kävisinkö toiste konttorilla jolla numeron paikasta ruvettaisiin vinoilemaan. Tai jos tosiaan työksesi autoja katsastat niin kävisinkö konttoreilla jossa muutenkaan olisi asenne sitä luokkaa mitä täällä kirjoittelet

        KÄY MISSÄ KONTTORILLA LYSTÄÄT.
        Meidän konttorilla eivät asiakkaat määrittele katsastussääntöjä.
        Eikä meillä asiakkaat korota ääntään ilman vakavia seurauksia.


      • katsastuskonttoreilla
        suikkapää kirjoitti:

        KÄY MISSÄ KONTTORILLA LYSTÄÄT.
        Meidän konttorilla eivät asiakkaat määrittele katsastussääntöjä.
        Eikä meillä asiakkaat korota ääntään ilman vakavia seurauksia.

        henkilökunta käyttäytyy asiallisesti ja on ammattitaitoista joten ei ole tarvetta äänenkorottamiseen paitsi joskus laskuun liittyen, siitä koituva vakava seuraus on yksimielisyys. Katsastussääntöjä ei tarvitse määritellä koska ammattitaitoinen henkilökunta tuntee ne jo. Toki välillä keskustelemme esim välyksistä, vaihdetaanko osa heti, seuraavaan leimaan mennessä tai esim 3kk sisään. Katsurin ammattitaitoon kuuluu myös avun tarjoaminen mm jarrusovitusta tehtäessä työkalujen ja jopa mutterin vääntämisen muodossa. Myös vesiletku löytyy konttorilta jos muu ei auta.
        Nämä yksinkertaiset perusasiat tehtiin selväksi jo silloin kun katsastus oli monopolitoimintaa, oman paikkakunnan konttorin päällikkö nimittäin vartavasten kysyi miksi käytämme romumme muualla leimalle ja Hänelle asiallisesti vastattiin että katsastuskonttorin toimenkuva on tarkastaa ja hyväksyä, ei harrastaa pilkunviilausta.


      • KATSURI
        oletkin kirjoitti:

        Jumalasta seuraava....... ylöspäin niin tuskinpa sinunkaan pomosi montaa kertaa kuuntelevat valitusta (Ja aivan syystä, sanoo laki mitä hyvänsä) siitä että hylkäät auton hukassa olevan runkonumeron vuoksi. Kyllä se on Sinun työsi kaivaa se esiin tai etsiä uusi leipäpuu.
        Ja aivan oikein, ostaessani autoa en todellakaan rupea kaivelemaan sitä numeroa, jos 200,- euroa menee siinä "hukkaan" niin menköön.

        P.S Kyllä niitä numeroita on välillä etsitty ihan tosissaankin, käytän vuosittain 20-30 autoa ja perävaunua leimalla ja kärryissä on tosiaan luovia ratkaisuja välillä sen numeron paikalle. Arvaapa kaksi kertaa kävisinkö toiste konttorilla jolla numeron paikasta ruvettaisiin vinoilemaan. Tai jos tosiaan työksesi autoja katsastat niin kävisinkö konttoreilla jossa muutenkaan olisi asenne sitä luokkaa mitä täällä kirjoittelet

        MINÄ AINAKIN PYRIN ETSIMÄÄN VALMISTENUMERON VAIKKA SITTEN TERÄSHARJAN AVULLA ESIM. RUNGOSTA MUTTA EI SIIHEN VOI KOHTUUTTOMASTI AIKAA KÄYTTÄÄ.
        JOISTAKIN AUTOISTA EI VAAN YKSINKERTAISESTI LÖYDY SITÄ TAI EI VOI MUISTAA.
        KYLLÄ SUIKKAPÄÄ ON SIINÄ OIKEASSA ETTÄ JOS SE EI KOHTUUDELLA LÖYDY NIIN ON ASIAKKAAN ASIANA SE HAKEA.EI VOIDA LÄHTEÄ SIITÄ ETTÄ SITÄ TUNTITOLKULLA HAETAAN KYLLÄ JÄMPTI ON NIIN.


      • ja että näin
        suikkapää kirjoitti:

        Minä toin vain tosiasiat esille.
        Auton omistajan on itse tiedettävä valmistenumeron paikka.
        Kenen muun se pitäisi tietää ?

        Katsastaja tietää ja osaa hakea lähes kaikkien autojen, moottoripyörien, mopojen yms. laitteiden valmistenumerot jotka erilaisine variaatioineen tuottavat tuhansia vaihtoehtoja sijoituspaikkojen suhteen.
        Mieti kaikki merkit, mallit, vuosimallit jne !

        Toin vain esille esimerkin jolloin auton omistajan on itse löydettävä se numero.
        Ostatko sinäkin auton tarkistamatta sen identiteettiä eli löytyykö valmistenumero ja täsmääkö se paperien kanssa?
        Ilmeisesti olet niin idiootti, että teet siten.


        Niin ja lopuksi!
        katsastaja ei ole velvollinen hakemaan rungosta alustamassojen, kuran, paskan ja ruosteen seasta alustanumeroa.
        Se homma kaatuu omistajan niskoille ja voi jopa johtaa valmistenumeroselvitykseen ja uuden numeron stanssaukseen. Omistajan kustannuksella tietenkin.

        Se on naurun paikka kun auto menee hylkyyn perjantaina klo 15.55 valmistenumeron löytymättömyyden vuoksi ja saa kuunnella uusavuttoman asiakkaan valitusta siitä miten on kiire lomamatkalle ja auto olisi pakko ollut saada leimaan. Tai sitten auto oli tarkoitus myydä viikonlopun aikana.
        Ai ai sentään.
        Tähän kuuluu vielä se, että auto on jo ajokiellossa myöhästyneen katsastuksen vuoksi.
        Samaa uusavuttomuuden lopputulosta sekin.


        Katsastajan kiireisen viikon tällainen komiikka pelastaa. Saa kunnon naurut !!

        "Se on naurun paikka kun auto menee hylkyyn perjantaina klo 15.55 valmistenumeron löytymättömyyden vuoksi"

        Taidat olla todella osaava katsastuksen ammattilainen kun hylkäät tästä syystä vaikka AKE:n Katsastuksen perusteissa kohdassa Vikoijen arvostelu/toimenpiteet sanovat "Keskeytys" !

        Kehotan lukaisemaan oppikirjat uudestaan ennen seuraavaa asiakastasi katsastus konttorillasi.


      • duippa duippa
        suikkapää kirjoitti:

        KÄY MISSÄ KONTTORILLA LYSTÄÄT.
        Meidän konttorilla eivät asiakkaat määrittele katsastussääntöjä.
        Eikä meillä asiakkaat korota ääntään ilman vakavia seurauksia.

        "Eikä meillä asiakkaat korota ääntään ilman vakavia seurauksia."

        Eli esim. millaisia seurauksia?

        §13 lain säädös 1099/1998 annettu Helsingissä 23 päivänä joulukuuta 1998:

        "Toimiluvan haltijan on järjestettävä toimintansa siten, etteivät muut seikat kuin ajoneuvon kuntoon ja muuhun määräystenmukaisuuteen liittyvä arviointi voi vaikuttaa katsastuksen lopputulokseen."

        "Olen urallani passittanut mm. monta Pajerokuskia ILMAN LEIMAA selvittelemään syntyjä syviä."

        Kuulostaa ihan merkkikohtaiselta "rasismilta"

        §13 lain säädös 1099/1998 annettu Helsingissä 23 päivänä joulukuuta 1998:

        "Ajoneuvojen katsastukset on suoritettava ajoneuvon merkistä, mallista, käyttöönottoajankohdasta ja muista vastaavista seikoista riippumatta."

        Jos lopetat sen valmistenumeron etsimisen edes yrittämättä löytää sitä voi tulla eteen seuraava kohta:

        §21 lain säädös 1099/1998 annettu Helsingissä 23 päivänä joulukuuta 1998:

        "Toimen piteet puutteiden johdosta

        Ajoneuvohallintokeskuksen on peruutettava toimilupa määräajaksi tai kokonaan, jos:

        3) katsastuksessa on laiminlyöty ajoneuvojen verotukseen liittyvää valvontaa tai muutoin jätetty suorittamatta tehtävä, joka on erikseen säädetty suoritettavaksi katsastuksen yhteydessä"

        Ja tästä työnantajasi varmasti pitäisi.

        §25 lain säädös 1099/1998 annettu Helsingissä 23 päivänä joulukuuta 1998:

        "Joka laiminlyö tässä laissa tai sen nojalla annetuissa säännöksissä säädetyn ilmoituksen tekemisen tai tietojenantovelvollisuuden taikka estää tai haittaa 20 §:n 4 momentissa mainitun tarkastuksen tekemistä, on tuomittava ajoneuvojen katsastusluvista annettujen säännösten rikkomisesta sakkoon.

        Ajoneuvojen katsastuksia suorittavaa henkilöä pidetään rikoslain 2 luvun 12 §:n mukaisena virkamiehenä."

        "Helsingissä 23 päivänä joulukuuta 1998

        Tasavallan Presidentti
        MARTTI AHTISAARI

        Liikenneministeri
        Matti Aura "

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19981099


      • kuin laki
        KATSURI kirjoitti:

        MINÄ AINAKIN PYRIN ETSIMÄÄN VALMISTENUMERON VAIKKA SITTEN TERÄSHARJAN AVULLA ESIM. RUNGOSTA MUTTA EI SIIHEN VOI KOHTUUTTOMASTI AIKAA KÄYTTÄÄ.
        JOISTAKIN AUTOISTA EI VAAN YKSINKERTAISESTI LÖYDY SITÄ TAI EI VOI MUISTAA.
        KYLLÄ SUIKKAPÄÄ ON SIINÄ OIKEASSA ETTÄ JOS SE EI KOHTUUDELLA LÖYDY NIIN ON ASIAKKAAN ASIANA SE HAKEA.EI VOIDA LÄHTEÄ SIITÄ ETTÄ SITÄ TUNTITOLKULLA HAETAAN KYLLÄ JÄMPTI ON NIIN.

        Tikkukirjaimilla rustattua tekstiä on ensinnäkin ärsyttävä lukea. Ei kaikkea toki voi vaatia. Mainitsinpahan kuitenkin.

        Epäpätevän katsastusmiehen henkilökohtaiset mielipiteet eivät liity millään tapaa lainsäädäntöön. Mieltä painavista asioista on kuitenkin syytä kertoa esimiehelle, joka pystyy viemään asiaa eteenpäin. Lakeihin vaikuttaminen on kuitenkin hidas prosessi.

        Yleinen ilmapiiri katsastustoimintaa kohtaan ei ole tällä hetkellä otollinen sille, että asiakkaan vastuuta saataisiin lisättyä. Päinvastoin. Autotekniikan kehittymisen myötä esimerkiksi uusien autojen katsastusväli tullee tulevaisuudessa harvenemaan.

        Auton kunnossapito kuuluu nykyään merkkihuollolle. Asiakkaan ei tarvitse tietää esimerkiksi moottoritilan puolella kuin keltaisella merkityt kohteet. Eli pesunestesäiliö ja öljytikku. Tarkemmin ottaen ne ovat ainoa kohteet, joihin tavallinen autoilija saisi autovalmistajan mukaan koskea.

        Alkuperäiseen väitteeseen auton valmistusnumerosta:

        Jokainen Suomessa myyty auto on läpäissyt tyyppihyväksynnän. Myös auton valmistusnumeron sijainti selviää siinä vaiheessa. Katsastusta työkseen tekevien tulisikin päivittää jatkuvasti henkilökohtaista osaamistaan näihin tietokantoihin tulevien lisäysten kautta. Ammattimiehen tulee seurata aikaansa.

        Uuden henkilöautomallin opetteluun on aikaa yli 2,5 vuotta.


      • Ammatin harjoittaja
        duippa duippa kirjoitti:

        "Eikä meillä asiakkaat korota ääntään ilman vakavia seurauksia."

        Eli esim. millaisia seurauksia?

        §13 lain säädös 1099/1998 annettu Helsingissä 23 päivänä joulukuuta 1998:

        "Toimiluvan haltijan on järjestettävä toimintansa siten, etteivät muut seikat kuin ajoneuvon kuntoon ja muuhun määräystenmukaisuuteen liittyvä arviointi voi vaikuttaa katsastuksen lopputulokseen."

        "Olen urallani passittanut mm. monta Pajerokuskia ILMAN LEIMAA selvittelemään syntyjä syviä."

        Kuulostaa ihan merkkikohtaiselta "rasismilta"

        §13 lain säädös 1099/1998 annettu Helsingissä 23 päivänä joulukuuta 1998:

        "Ajoneuvojen katsastukset on suoritettava ajoneuvon merkistä, mallista, käyttöönottoajankohdasta ja muista vastaavista seikoista riippumatta."

        Jos lopetat sen valmistenumeron etsimisen edes yrittämättä löytää sitä voi tulla eteen seuraava kohta:

        §21 lain säädös 1099/1998 annettu Helsingissä 23 päivänä joulukuuta 1998:

        "Toimen piteet puutteiden johdosta

        Ajoneuvohallintokeskuksen on peruutettava toimilupa määräajaksi tai kokonaan, jos:

        3) katsastuksessa on laiminlyöty ajoneuvojen verotukseen liittyvää valvontaa tai muutoin jätetty suorittamatta tehtävä, joka on erikseen säädetty suoritettavaksi katsastuksen yhteydessä"

        Ja tästä työnantajasi varmasti pitäisi.

        §25 lain säädös 1099/1998 annettu Helsingissä 23 päivänä joulukuuta 1998:

        "Joka laiminlyö tässä laissa tai sen nojalla annetuissa säännöksissä säädetyn ilmoituksen tekemisen tai tietojenantovelvollisuuden taikka estää tai haittaa 20 §:n 4 momentissa mainitun tarkastuksen tekemistä, on tuomittava ajoneuvojen katsastusluvista annettujen säännösten rikkomisesta sakkoon.

        Ajoneuvojen katsastuksia suorittavaa henkilöä pidetään rikoslain 2 luvun 12 §:n mukaisena virkamiehenä."

        "Helsingissä 23 päivänä joulukuuta 1998

        Tasavallan Presidentti
        MARTTI AHTISAARI

        Liikenneministeri
        Matti Aura "

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19981099

        Taisi valahtaa suikkapäältä paskat punttiin, kun huomasi, että myös "Jumalasta seuraavaakin" koskee lait ja velvoitteet. Itse en vittuilevia suikkapäitä siedä.

        Kiitos vielä asiallisesta kirjoituksestasi. Kyllä nämä itsensä normi-ihmisen yläpuolelle asettaneet renkaanravistajat pitää pudottaa välillä tavallisten kuolevaisten joukkoon.


      • tarkastamatta;
        Ammatin harjoittaja kirjoitti:

        Taisi valahtaa suikkapäältä paskat punttiin, kun huomasi, että myös "Jumalasta seuraavaakin" koskee lait ja velvoitteet. Itse en vittuilevia suikkapäitä siedä.

        Kiitos vielä asiallisesta kirjoituksestasi. Kyllä nämä itsensä normi-ihmisen yläpuolelle asettaneet renkaanravistajat pitää pudottaa välillä tavallisten kuolevaisten joukkoon.

        meistettyä valmistenumeroa ja myyjän henkilöllisyyttä/oikeutta myydä kyseinen ajoneuvo?
        Ajatellaampa vaikka näin: Pekka ajaa kännipäissään omalla mökkitiellään autonsa puuhun. Ambulanssia ei tarvita ja tapaus ei tule viranomaisten tietoon. Vauriot ovat melkoiset ja Pekkaa vit.ttaa kun autossa ei ole kaskoa.

        Pekka näkee asuntomessujen parkissa samanlaisen, Markun auton.
        Rek. tunnuksen perusteella saa AKE:sta tietoon auton omistajan/haltijan ja valmistenumeron perusteella saa auto/avain liikkestä "asiakaspalvelijalta" uuden avaimen.

        Pekka "varastaa" Markun auton sen omilla avaimilla. Skenaariot ovat esim:

        - Hanskalokerosta löytyy ilmoitusosa. Pekka myy Markun auton, koska ostaja
        ei varmistunut myyjän henkilöllisyydestä/ oikedesta myydä auto!

        - Hanskalokerosta ei löytynyt ilmoitusosaa, siis Pekan autosta rek. kilvet ja valmistenumero riittävän isona palana irti ja siirtäen siististi hitsaten Markun autoon.
        Ikkunan alareunan numero muutetaan tietsikalla/ tarralla aidon näköiseksi. Valmistajan kilpi ( josta te suurin osa suupäistä ette ole ikinä kuulleetkaan) no tilataan tarraliikkeestä oikealla valm.numerolla uusi.

        Muistathan tarkastaa ajoneuvon identiteetin, silloin tiedät minkä ostit!
        Muuten voit joutua "kuseen".

        Kuka muu tarkastaa valmistenumeron aitouden kuin katsastusmies. Eikö se ole
        kaikkien rehellisten ihmisten etu.


      • katsastettava
        tarkastamatta; kirjoitti:

        meistettyä valmistenumeroa ja myyjän henkilöllisyyttä/oikeutta myydä kyseinen ajoneuvo?
        Ajatellaampa vaikka näin: Pekka ajaa kännipäissään omalla mökkitiellään autonsa puuhun. Ambulanssia ei tarvita ja tapaus ei tule viranomaisten tietoon. Vauriot ovat melkoiset ja Pekkaa vit.ttaa kun autossa ei ole kaskoa.

        Pekka näkee asuntomessujen parkissa samanlaisen, Markun auton.
        Rek. tunnuksen perusteella saa AKE:sta tietoon auton omistajan/haltijan ja valmistenumeron perusteella saa auto/avain liikkestä "asiakaspalvelijalta" uuden avaimen.

        Pekka "varastaa" Markun auton sen omilla avaimilla. Skenaariot ovat esim:

        - Hanskalokerosta löytyy ilmoitusosa. Pekka myy Markun auton, koska ostaja
        ei varmistunut myyjän henkilöllisyydestä/ oikedesta myydä auto!

        - Hanskalokerosta ei löytynyt ilmoitusosaa, siis Pekan autosta rek. kilvet ja valmistenumero riittävän isona palana irti ja siirtäen siististi hitsaten Markun autoon.
        Ikkunan alareunan numero muutetaan tietsikalla/ tarralla aidon näköiseksi. Valmistajan kilpi ( josta te suurin osa suupäistä ette ole ikinä kuulleetkaan) no tilataan tarraliikkeestä oikealla valm.numerolla uusi.

        Muistathan tarkastaa ajoneuvon identiteetin, silloin tiedät minkä ostit!
        Muuten voit joutua "kuseen".

        Kuka muu tarkastaa valmistenumeron aitouden kuin katsastusmies. Eikö se ole
        kaikkien rehellisten ihmisten etu.

        Kerrankin näillä palstoilla järkevää puhetta.


      • Oleellista!!!
        tarkastamatta; kirjoitti:

        meistettyä valmistenumeroa ja myyjän henkilöllisyyttä/oikeutta myydä kyseinen ajoneuvo?
        Ajatellaampa vaikka näin: Pekka ajaa kännipäissään omalla mökkitiellään autonsa puuhun. Ambulanssia ei tarvita ja tapaus ei tule viranomaisten tietoon. Vauriot ovat melkoiset ja Pekkaa vit.ttaa kun autossa ei ole kaskoa.

        Pekka näkee asuntomessujen parkissa samanlaisen, Markun auton.
        Rek. tunnuksen perusteella saa AKE:sta tietoon auton omistajan/haltijan ja valmistenumeron perusteella saa auto/avain liikkestä "asiakaspalvelijalta" uuden avaimen.

        Pekka "varastaa" Markun auton sen omilla avaimilla. Skenaariot ovat esim:

        - Hanskalokerosta löytyy ilmoitusosa. Pekka myy Markun auton, koska ostaja
        ei varmistunut myyjän henkilöllisyydestä/ oikedesta myydä auto!

        - Hanskalokerosta ei löytynyt ilmoitusosaa, siis Pekan autosta rek. kilvet ja valmistenumero riittävän isona palana irti ja siirtäen siististi hitsaten Markun autoon.
        Ikkunan alareunan numero muutetaan tietsikalla/ tarralla aidon näköiseksi. Valmistajan kilpi ( josta te suurin osa suupäistä ette ole ikinä kuulleetkaan) no tilataan tarraliikkeestä oikealla valm.numerolla uusi.

        Muistathan tarkastaa ajoneuvon identiteetin, silloin tiedät minkä ostit!
        Muuten voit joutua "kuseen".

        Kuka muu tarkastaa valmistenumeron aitouden kuin katsastusmies. Eikö se ole
        kaikkien rehellisten ihmisten etu.

        Jos auton identiteetti on selvittämälläsi tavalla muutettu, kelpaa se lähes kaikilla asemilla, mikäli työn jälki on hyvä, joten tieto korinumeron sijainnista ei auta ostajaa paskan vertaa, koska edes alan ammattilainen ei välttämättä huomaa hyvää kusetusta.

        Tärkeämpää, kuin tietää, missä vin-koodi sijaitsee on tietää myyjän henkilöllisyys.

        Jos ajelet kymmenen vuotta samalla kinnerillä, mitä vitun väliä, missä kipon korinumero sijaitsee? Jos ei suikkapää sitä tiedä, niin kannattaa vaihtaa asemaa!


      • taidosta
        Oleellista!!! kirjoitti:

        Jos auton identiteetti on selvittämälläsi tavalla muutettu, kelpaa se lähes kaikilla asemilla, mikäli työn jälki on hyvä, joten tieto korinumeron sijainnista ei auta ostajaa paskan vertaa, koska edes alan ammattilainen ei välttämättä huomaa hyvää kusetusta.

        Tärkeämpää, kuin tietää, missä vin-koodi sijaitsee on tietää myyjän henkilöllisyys.

        Jos ajelet kymmenen vuotta samalla kinnerillä, mitä vitun väliä, missä kipon korinumero sijaitsee? Jos ei suikkapää sitä tiedä, niin kannattaa vaihtaa asemaa!

        on kyse . Ei Pärnäsen korjaamosta.


      • katsastajien
        tarkastamatta; kirjoitti:

        meistettyä valmistenumeroa ja myyjän henkilöllisyyttä/oikeutta myydä kyseinen ajoneuvo?
        Ajatellaampa vaikka näin: Pekka ajaa kännipäissään omalla mökkitiellään autonsa puuhun. Ambulanssia ei tarvita ja tapaus ei tule viranomaisten tietoon. Vauriot ovat melkoiset ja Pekkaa vit.ttaa kun autossa ei ole kaskoa.

        Pekka näkee asuntomessujen parkissa samanlaisen, Markun auton.
        Rek. tunnuksen perusteella saa AKE:sta tietoon auton omistajan/haltijan ja valmistenumeron perusteella saa auto/avain liikkestä "asiakaspalvelijalta" uuden avaimen.

        Pekka "varastaa" Markun auton sen omilla avaimilla. Skenaariot ovat esim:

        - Hanskalokerosta löytyy ilmoitusosa. Pekka myy Markun auton, koska ostaja
        ei varmistunut myyjän henkilöllisyydestä/ oikedesta myydä auto!

        - Hanskalokerosta ei löytynyt ilmoitusosaa, siis Pekan autosta rek. kilvet ja valmistenumero riittävän isona palana irti ja siirtäen siististi hitsaten Markun autoon.
        Ikkunan alareunan numero muutetaan tietsikalla/ tarralla aidon näköiseksi. Valmistajan kilpi ( josta te suurin osa suupäistä ette ole ikinä kuulleetkaan) no tilataan tarraliikkeestä oikealla valm.numerolla uusi.

        Muistathan tarkastaa ajoneuvon identiteetin, silloin tiedät minkä ostit!
        Muuten voit joutua "kuseen".

        Kuka muu tarkastaa valmistenumeron aitouden kuin katsastusmies. Eikö se ole
        kaikkien rehellisten ihmisten etu.

        mainos, ne yrittää tehdä toiminnastaan hyväksyttävää.
        K 1 Eskelinen ajaa kilpaa miljoona pudjetilla. rahat pois köyhiltä ja päästään luontoa saastuttamaan.


      • kerrankin
        tarkastamatta; kirjoitti:

        meistettyä valmistenumeroa ja myyjän henkilöllisyyttä/oikeutta myydä kyseinen ajoneuvo?
        Ajatellaampa vaikka näin: Pekka ajaa kännipäissään omalla mökkitiellään autonsa puuhun. Ambulanssia ei tarvita ja tapaus ei tule viranomaisten tietoon. Vauriot ovat melkoiset ja Pekkaa vit.ttaa kun autossa ei ole kaskoa.

        Pekka näkee asuntomessujen parkissa samanlaisen, Markun auton.
        Rek. tunnuksen perusteella saa AKE:sta tietoon auton omistajan/haltijan ja valmistenumeron perusteella saa auto/avain liikkestä "asiakaspalvelijalta" uuden avaimen.

        Pekka "varastaa" Markun auton sen omilla avaimilla. Skenaariot ovat esim:

        - Hanskalokerosta löytyy ilmoitusosa. Pekka myy Markun auton, koska ostaja
        ei varmistunut myyjän henkilöllisyydestä/ oikedesta myydä auto!

        - Hanskalokerosta ei löytynyt ilmoitusosaa, siis Pekan autosta rek. kilvet ja valmistenumero riittävän isona palana irti ja siirtäen siististi hitsaten Markun autoon.
        Ikkunan alareunan numero muutetaan tietsikalla/ tarralla aidon näköiseksi. Valmistajan kilpi ( josta te suurin osa suupäistä ette ole ikinä kuulleetkaan) no tilataan tarraliikkeestä oikealla valm.numerolla uusi.

        Muistathan tarkastaa ajoneuvon identiteetin, silloin tiedät minkä ostit!
        Muuten voit joutua "kuseen".

        Kuka muu tarkastaa valmistenumeron aitouden kuin katsastusmies. Eikö se ole
        kaikkien rehellisten ihmisten etu.

        ajamassa asiakkaan etua. Mielenkiintoista paskanjauhantaa löytyy vähäpätöisimmästäkin asioista.


      • jauhaa
        katsastajien kirjoitti:

        mainos, ne yrittää tehdä toiminnastaan hyväksyttävää.
        K 1 Eskelinen ajaa kilpaa miljoona pudjetilla. rahat pois köyhiltä ja päästään luontoa saastuttamaan.

        taas, ei pers aukiset kilpaa aja. Niillä pitää olla sponsorrit tai rahaa taskussa.


      • Pärnänen itse
        taidosta kirjoitti:

        on kyse . Ei Pärnäsen korjaamosta.

        Liikenteessämme tuhansia ammattitaidolla väärennettyjä autoja, joita ei kaikenmaailman suikkapäät osaa edes epäillä Pärnäsen rakentamaksi.


      • asiakas...........
        suikkapää kirjoitti:

        KÄY MISSÄ KONTTORILLA LYSTÄÄT.
        Meidän konttorilla eivät asiakkaat määrittele katsastussääntöjä.
        Eikä meillä asiakkaat korota ääntään ilman vakavia seurauksia.

        Heh heh heh...........todellinen asiakaspalvelija..... heh heh.


      • Anonyymi
        suikkap kirjoitti:

        nyt jotain muutakin kuin vittuilua itse osata. Jos ei ammattitaito riitä edes numeron paikkaan niin suosittelen todella vajavasti ammatinvalinnanohjausta.

        Piä turpa kii tai tulee pataan pelle


    • aika monessa paikassa

      niitä kun sattuu olemaan autossani kuudessa paikassa ja onneksi kaikki samoja numeroita, joista kolme meistettyjä ja kolme painettuja.

      Sitten vaan tietäjä kertoo mikä auto on.

    • kysymys...

      Missä on uuden sukupolven VW Caddyn valmistenumero?
      Saa arvata?

      • ei viitsi

        kuulemma vastata alkeelliseen kysymykseen; mutta kaveri katsuri kertoi, että etsippä oikean puolen takaluukun pilarista vähän taaksepäin ja siirrä tunkki tarvittaessa sivuun, niin näet paremmin.
        Menikö oikein, vai puhuuko katsuri taas paskaa?


      • puhuu hän!
        ei viitsi kirjoitti:

        kuulemma vastata alkeelliseen kysymykseen; mutta kaveri katsuri kertoi, että etsippä oikean puolen takaluukun pilarista vähän taaksepäin ja siirrä tunkki tarvittaessa sivuun, niin näet paremmin.
        Menikö oikein, vai puhuuko katsuri taas paskaa?

        Volkkareiden valmistenumero on aina ollut konepellin alla. Kyllä tyhmiä voidan vedättää!


      • netistä...

      • tietokilpailun

      • koppalakki
        puhuu hän! kirjoitti:

        Volkkareiden valmistenumero on aina ollut konepellin alla. Kyllä tyhmiä voidan vedättää!

        Kyllä kuplavolkkarin valmistenumero on takapenkin alla. Tiedoksi vain volkkareista kaikki tietäville.


      • ole...
        puhuu hän! kirjoitti:

        Volkkareiden valmistenumero on aina ollut konepellin alla. Kyllä tyhmiä voidan vedättää!

        takaveto transportterissa, mut missä?


      • kaikkein,
        netistä... kirjoitti:

        tunkki paljasti
        http://www3.ake.fi/NR/rdonlyres/2AA88653-3B0A-49A1-BCFB-07D28D6A0C6D/0/Volkswagen_Caddyn_valmistenron_sijainti.pdf

        tärkeintä ei se mistä tiedon on saanut. Tietoa voi hankkia monella tavalla.

        Aivan sama onko tiedon saanut opiskelemalla, lukenut kirjoista, seuraamalla mediaa, googlettanut netistä, kuullut kaverilta tai faijalta jne, jne, aivan sama.

        Tiedon hankinta ja löytäminen on fiksuutta, mistä sen on saanut ei ole tärkeintä, eikä sen alkuperä, vaan tärkeintä on että myös tässäkin tapauksessa tietää!!!


      • moottori-
        ole... kirjoitti:

        takaveto transportterissa, mut missä?

        tilasta, joka on takana, sieltä se löytyy.


      • heti nyt
        moottori- kirjoitti:

        tilasta, joka on takana, sieltä se löytyy.

        lähettämäni tieto. Takavetoisissa vanhemmissa transporttereissa oli numero konehuoneessa, mutta taisi olla nelikulmaisten lyhtyjen myötä siirtynyt oikealle eteen poikittaispalkin tynkään ja lähelle etupyörää.


      • ihmetystys
        netistä... kirjoitti:

        tunkki paljasti
        http://www3.ake.fi/NR/rdonlyres/2AA88653-3B0A-49A1-BCFB-07D28D6A0C6D/0/Volkswagen_Caddyn_valmistenron_sijainti.pdf

        Heh "Ohje katsastajalle Volkswagen Caddyn valmistenumeron sijainnista".

        Miksi se ohje on katsastajalle kun "omistajanhan sen täytyy tietää eikä katsastajan"?!

        XD

        Noh pitääpä kysyä myyjältä valmistenumeron paikka kunhan uusi autoni on haettavissa jos vaikka sattuu "mulkku" katsastaja kohdalle. Toivottavasti vain muistan paikan vielä kolmisen vuoden kuluttua

        =P


    • Kake Kaliforniasta

      Mukana myos viivakoodi.
      Onneksi ei tarvi katsastaa autoja. Huollot ilmaisia. Piiiitkat takuut. Huollosta saa ilmaisen sijaisauton jne

      • vastaus...

        se on VVIN(Visible Vehicle Identification Number). Löytyy myös meistettynä koriin, mut mistä?


      • Kake Kaliforniasta
        vastaus... kirjoitti:

        se on VVIN(Visible Vehicle Identification Number). Löytyy myös meistettynä koriin, mut mistä?

        Sinapa vitsin murjasit! En ole koskaan kuullutkaan mistaan VVIN eika sita loydy DMV:n sivuilta.
        Jenkeissa ei tarvi meistaa VIN:ia koriin eika niita siella ole. Ne yleensa on em. paikassa, kuskin puolen oven karmissa ja joissakin loytyy myos hanskalokerosta.


      • suikkapää
        Kake Kaliforniasta kirjoitti:

        Sinapa vitsin murjasit! En ole koskaan kuullutkaan mistaan VVIN eika sita loydy DMV:n sivuilta.
        Jenkeissa ei tarvi meistaa VIN:ia koriin eika niita siella ole. Ne yleensa on em. paikassa, kuskin puolen oven karmissa ja joissakin loytyy myos hanskalokerosta.

        Nyt puhutaan Suomen katsastuksesta, ei jenkkilän tavoista.

        Lähes tulkoon kaikissa autoissa on nykyään valmistenumeromeistos jossain kohtaa.
        Jenkkilä on oma lukunsa. Tosin niidenkin EU-markkinoille tarkoitetuista autoista löytyy meistos. On pakko.


    • niin?

      "Moniko tietää autonsa valmistenumeron sijainnin?"
      "Auton omistajan pitäisi se tietää..."

      Hae http://www.finlex.fi/ -sivuilta se kohta, joka määrää auton omistajan tietämään kyseisen featuren kinneristään.

      Löytösi jälkeen voit tulla opastamaan taas meitä asioista, joita ei autokoulussa opeteta.

      • mutta:

        Auton omistajan pitäisi se tietää.... ( huom pitäisi; painotus viidennellä kirjaimella " i ")

        Jos ei tiedä, on ostanut auton vastuuttomasti ja riskillä, että auto ei ole se mikä väitetään.
        Varsinkin maahantuontien kanssa pitää olla tarkkana.

        Rekisterikilpiähän voi siirrellä autosta toiseen helpostikin.


      • määrää

        vaan tiedosta itse ajoneuvosi identiteetti; onko se aito ja alkuperäinen.


      • voiko,
        määrää kirjoitti:

        vaan tiedosta itse ajoneuvosi identiteetti; onko se aito ja alkuperäinen.

        asiaa tuon paremmin ilmaista.

        Fiksuja ihmisiä on liittynyt palstoille.

        Toivottavasti kehitys jatkuu!!!!


      • hevonen.

        osta se pois, nyt saat sie kuule halllllllvalla. Lyöppä rahnaa miulle ja vot pääset sie ratsastamaan ja kärryt laitat taakse, niin saat muijasikin mukkaan.


      • neuvoa..
        mutta: kirjoitti:

        Auton omistajan pitäisi se tietää.... ( huom pitäisi; painotus viidennellä kirjaimella " i ")

        Jos ei tiedä, on ostanut auton vastuuttomasti ja riskillä, että auto ei ole se mikä väitetään.
        Varsinkin maahantuontien kanssa pitää olla tarkkana.

        Rekisterikilpiähän voi siirrellä autosta toiseen helpostikin.

        Pitäisi ja pitäisi. Kyllä katsastusta suorittavan henkilön tulisi osata ammattinsa.

        Yhteiskunnan säännöt määrittelee lainsäädäntö. Ihmisillä on oikeus toki mielipiteisiin, muttei niistä mielipiteistä tarvitse muiden välittää.

        Kun minä ostan autoliikkeestä auton, niin en tosiaankaan tiedä sen valmistusnumeroa. Eipä sitä välttämättä tiedä kukaan muukaan, sillä auton luovutus saattaa olle vasta puolen vuoden päästä. Rekisterinumeron sen sijaan tietää yleensä jo kaupantekohetkellä.

        Sen verran voin lohdutuksesi kertoa, että nykyisen autoni valmistusnumero näyttää sijaitsevan kojetaulun päällä.


      • voi olla
        neuvoa.. kirjoitti:

        Pitäisi ja pitäisi. Kyllä katsastusta suorittavan henkilön tulisi osata ammattinsa.

        Yhteiskunnan säännöt määrittelee lainsäädäntö. Ihmisillä on oikeus toki mielipiteisiin, muttei niistä mielipiteistä tarvitse muiden välittää.

        Kun minä ostan autoliikkeestä auton, niin en tosiaankaan tiedä sen valmistusnumeroa. Eipä sitä välttämättä tiedä kukaan muukaan, sillä auton luovutus saattaa olle vasta puolen vuoden päästä. Rekisterinumeron sen sijaan tietää yleensä jo kaupantekohetkellä.

        Sen verran voin lohdutuksesi kertoa, että nykyisen autoni valmistusnumero näyttää sijaitsevan kojetaulun päällä.

        merkittynä myös kojetaulun päällä.
        Kannattaa muuten peittää se, ettei ohikulkija kirjoita sitä ylös ja mene teettämään auton avaimia valmistenumeron perusteella.
        Ikävä yllätys töihin lähtiessä; missä auto ja selitä sitten vakuutusyhtiölle miten auto on viety sen omilla avaimilla.
        Valmistenumero on koriin tai runkoon pysyvästi meistetty ajoneuvon tunnistetieto.
        Toki niitä voi olla infona myös muualla, kuten kojetaulun päällä.


      • viisasta
        voi olla kirjoitti:

        merkittynä myös kojetaulun päällä.
        Kannattaa muuten peittää se, ettei ohikulkija kirjoita sitä ylös ja mene teettämään auton avaimia valmistenumeron perusteella.
        Ikävä yllätys töihin lähtiessä; missä auto ja selitä sitten vakuutusyhtiölle miten auto on viety sen omilla avaimilla.
        Valmistenumero on koriin tai runkoon pysyvästi meistetty ajoneuvon tunnistetieto.
        Toki niitä voi olla infona myös muualla, kuten kojetaulun päällä.

        Samasta syystä myös auton rekisterikilvet kannattaa aina ajon jälkeen ottaa mukaansa, jotta ohikulkijat eivät anastaisi niitä.

        Yksi hyvä tapa huijata rosvoja on vaihtaa väärä valmistenumero kojelaudalle. Teettävät poloiset avaimet aivan väärään autoon!

        Ennen oli asiat paremmin, kun lähes kaikkiin autoihin pääsi yksillä avaimilla.

        Valmistusnumero olisi syytä olla irroitettavaa mallia. Se voisi olla vaikka omistajan henkilötunnus, joka vaihtuisi aina isännän muuttuessa. Autolla ei ole niin väliä, koska ne ovat kaikki loppujen lopuksi melko samanlaisia. Kaikilla pitäisi päästä paikasta a paikkaan b. Suurimman osan ajastaan auto ruostuu tyhjänpanttina.


      • onneksi,
        viisasta kirjoitti:

        Samasta syystä myös auton rekisterikilvet kannattaa aina ajon jälkeen ottaa mukaansa, jotta ohikulkijat eivät anastaisi niitä.

        Yksi hyvä tapa huijata rosvoja on vaihtaa väärä valmistenumero kojelaudalle. Teettävät poloiset avaimet aivan väärään autoon!

        Ennen oli asiat paremmin, kun lähes kaikkiin autoihin pääsi yksillä avaimilla.

        Valmistusnumero olisi syytä olla irroitettavaa mallia. Se voisi olla vaikka omistajan henkilötunnus, joka vaihtuisi aina isännän muuttuessa. Autolla ei ole niin väliä, koska ne ovat kaikki loppujen lopuksi melko samanlaisia. Kaikilla pitäisi päästä paikasta a paikkaan b. Suurimman osan ajastaan auto ruostuu tyhjänpanttina.

        ei kulje ilman omia avaimia nykykyisin


      • estä.
        onneksi, kirjoitti:

        ei kulje ilman omia avaimia nykykyisin

        Aika moni nykyauto käynnistyy muuten rahoitusyhtiön avaimillakin ;-)


      • tehdä pelkän
        voi olla kirjoitti:

        merkittynä myös kojetaulun päällä.
        Kannattaa muuten peittää se, ettei ohikulkija kirjoita sitä ylös ja mene teettämään auton avaimia valmistenumeron perusteella.
        Ikävä yllätys töihin lähtiessä; missä auto ja selitä sitten vakuutusyhtiölle miten auto on viety sen omilla avaimilla.
        Valmistenumero on koriin tai runkoon pysyvästi meistetty ajoneuvon tunnistetieto.
        Toki niitä voi olla infona myös muualla, kuten kojetaulun päällä.

        valmistenumeron perusteella. Näin kuulin Esson baarissa.


    • suikkapää

      http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

      Ohjeessa lukee selvästi kohdassa A:
      valmistenumero:

      -puuttuu
      -on vaikeasti luettavissa
      -ei vastaa rekisteröintitodistuksen tietoja.


      Omistaja on vastuullinen hoitamaan valmistenumeroa niin, että se säilyy luettavissa, sitä ei ole peitetty massalla eikä sitä ole epähuomiossa hitsailtu pois korjauksien yhteydessä.
      ELI OMISTAJAN ON TIEDETTÄVÄ SEN SIJAINTI.

      Valmistenumeroista kelpaa vain meistetty versio, ei se tuulilasin alaosassa oleva viivakoodikyhäelmä.

      • löydettävä...

        Juttujesi perusteella teidän hallissa joudutaan hengittelemään pakokaasuja?

        Missä HELVETIN kohdassa linkissäsi on kohta, jossa velvoitetaan "omistaja" tietämään valmistusnumeron sijainti?

        Tuo iltasatusi pitää ilmeisesti opetella, että pääsisi nykyään ajokortin kirjallisesta kokeesta läpi?

        Tulevaisuudessa auton omistajan pitänee ilmeisesti tietää myös OBD-pistokkeen sijainti?


      • pistokkeen
        löydettävä... kirjoitti:

        Juttujesi perusteella teidän hallissa joudutaan hengittelemään pakokaasuja?

        Missä HELVETIN kohdassa linkissäsi on kohta, jossa velvoitetaan "omistaja" tietämään valmistusnumeron sijainti?

        Tuo iltasatusi pitää ilmeisesti opetella, että pääsisi nykyään ajokortin kirjallisesta kokeesta läpi?

        Tulevaisuudessa auton omistajan pitänee ilmeisesti tietää myös OBD-pistokkeen sijainti?

        sijaintia?
        Esson baarissa sinut nauretaan pihalle, kun valmistenumeron sijaintiakaan et tiedä.
        Kysy kantaporukalta, nehän tietää kaiken!


      • sinä?
        pistokkeen kirjoitti:

        sijaintia?
        Esson baarissa sinut nauretaan pihalle, kun valmistenumeron sijaintiakaan et tiedä.
        Kysy kantaporukalta, nehän tietää kaiken!

        En jaksa Essolle (nyk.st1) asti enää tänään lähteä. Mutta jos tiedät pistokkeen paikan, niin kerro toki. Käyn kyllä tarkastamassa ja raportoin mikäli pistoke löytyi.

        Samalla reissulla aion ainakin ihailla autoni valmistusnumeroa, joka sijaitsee kojelaudan päällä. Se on hieno numerosarja, jonka ainoastaan Minä Omistan...


      • malli,
        sinä? kirjoitti:

        En jaksa Essolle (nyk.st1) asti enää tänään lähteä. Mutta jos tiedät pistokkeen paikan, niin kerro toki. Käyn kyllä tarkastamassa ja raportoin mikäli pistoke löytyi.

        Samalla reissulla aion ainakin ihailla autoni valmistusnumeroa, joka sijaitsee kojelaudan päällä. Se on hieno numerosarja, jonka ainoastaan Minä Omistan...

        ja käyttöönottopäivämäärä. Kerro niin saa tietää meistetyn valmistenumeron (ei ole sama kuin ikkunatarra) sijainnin ja OBD pistokkeen paikan.
        Tuskin edes omistat autoasi, vaan olet ostanut sen osamaksulla, rahoitusyhtiö sen omistaa.
        Tarjous koskee vain Sinua, koska olet uusavuton nyhverö, mukamas automies joka yrittää päteä ja kuuluu kuitenkin autoilijoiden alhaisimpaan Ö-luokkaan, koska ei sitä edes ymmärrä, ettei ymmärrä autoista mitään!


      • Sinä autosi
        sinä? kirjoitti:

        En jaksa Essolle (nyk.st1) asti enää tänään lähteä. Mutta jos tiedät pistokkeen paikan, niin kerro toki. Käyn kyllä tarkastamassa ja raportoin mikäli pistoke löytyi.

        Samalla reissulla aion ainakin ihailla autoni valmistusnumeroa, joka sijaitsee kojelaudan päällä. Se on hieno numerosarja, jonka ainoastaan Minä Omistan...

        merkki, malli ja käyttöönottopäivämäärä. Kerro niin saat tietää meistetyn valmistenumeron (ei ole sama kuin kojetaulussa, ikkunasta näkyvä) sijainnin ja OBD pistokkeen paikan. Tarjous koskee edelleenkin vain näin urveloa Esson baarissa käymätöntä urpoa.

        Esson baari tietää kaiken!


      • kertomaan
        Sinä autosi kirjoitti:

        merkki, malli ja käyttöönottopäivämäärä. Kerro niin saat tietää meistetyn valmistenumeron (ei ole sama kuin kojetaulussa, ikkunasta näkyvä) sijainnin ja OBD pistokkeen paikan. Tarjous koskee edelleenkin vain näin urveloa Esson baarissa käymätöntä urpoa.

        Esson baari tietää kaiken!

        koska se on nyhverö.


      • tietää.
        kertomaan kirjoitti:

        koska se on nyhverö.

        Mulle riittää että olen autoni omistaja, ja että se on kunnossa, ja että mulla on sille voimassa oleva ajolupa. Kun vielä ajelen sillä sääntöjen mukaisesti, niin millään viranomaisella (henkilö jolle palkan maksaa valtio tai kunta) ei ole autoiluharrastukseeni mitään sanomista. Eikä edes oikeutta huomauttaa tekemisistäni, koska silloin rikkoisivat lakia.


      • suikkapää
        löydettävä... kirjoitti:

        Juttujesi perusteella teidän hallissa joudutaan hengittelemään pakokaasuja?

        Missä HELVETIN kohdassa linkissäsi on kohta, jossa velvoitetaan "omistaja" tietämään valmistusnumeron sijainti?

        Tuo iltasatusi pitää ilmeisesti opetella, että pääsisi nykyään ajokortin kirjallisesta kokeesta läpi?

        Tulevaisuudessa auton omistajan pitänee ilmeisesti tietää myös OBD-pistokkeen sijainti?

        Siinähän (arvosteluperusteohjeessa) sanotaan selvästi, että meistos on oltava luettavissa.

        Miten se meistos voi pysyä siinä luettavassa kunnossa, esim. rungollisessa autossa jos et onneton vittupää edes tiedä missä koko valmistenumeromeistos on ??
        Eihän katsastaja sitä ala hiekkapuhaltamaan sieltä näkyviin.

        Seurauksena on katsastuksen keskeytys ja omistaja HAKEE NUMERON... TAI MIKÄ PAHINTA, JOUTUU TEKEMÄÄN VALMISTENUMEROSELVITYKSEN MAAHANTUOJAN LUONA. Se maksaa.
        Ja siihen päälle vielä vaikkapa muutoskatsastus ja uudelleen meistokset.
        HAH!

        Olen urallani passittanut mm. monta Pajerokuskia ILMAN LEIMAA selvittelemään syntyjä syviä.
        Katsastaja ei ole mikään ruosteisten romujen arkeologi.



        Logiikantaitosi ovat pahasti hukassa.
        Ovatko vanhempasi serkusavioliitossa ?
        Muuta rutsaa ?


      • suikkapää
        tietää. kirjoitti:

        Mulle riittää että olen autoni omistaja, ja että se on kunnossa, ja että mulla on sille voimassa oleva ajolupa. Kun vielä ajelen sillä sääntöjen mukaisesti, niin millään viranomaisella (henkilö jolle palkan maksaa valtio tai kunta) ei ole autoiluharrastukseeni mitään sanomista. Eikä edes oikeutta huomauttaa tekemisistäni, koska silloin rikkoisivat lakia.

        Mitä lakia väität viranomaisen rikkovan ?


      • Hah hah
        suikkapää kirjoitti:

        Siinähän (arvosteluperusteohjeessa) sanotaan selvästi, että meistos on oltava luettavissa.

        Miten se meistos voi pysyä siinä luettavassa kunnossa, esim. rungollisessa autossa jos et onneton vittupää edes tiedä missä koko valmistenumeromeistos on ??
        Eihän katsastaja sitä ala hiekkapuhaltamaan sieltä näkyviin.

        Seurauksena on katsastuksen keskeytys ja omistaja HAKEE NUMERON... TAI MIKÄ PAHINTA, JOUTUU TEKEMÄÄN VALMISTENUMEROSELVITYKSEN MAAHANTUOJAN LUONA. Se maksaa.
        Ja siihen päälle vielä vaikkapa muutoskatsastus ja uudelleen meistokset.
        HAH!

        Olen urallani passittanut mm. monta Pajerokuskia ILMAN LEIMAA selvittelemään syntyjä syviä.
        Katsastaja ei ole mikään ruosteisten romujen arkeologi.



        Logiikantaitosi ovat pahasti hukassa.
        Ovatko vanhempasi serkusavioliitossa ?
        Muuta rutsaa ?

        "Siinähän (arvosteluperusteohjeessa) sanotaan selvästi, että meistos on oltava luettavissa."

        Missä kohtaa siellä velvoitetaan omistajan tietävän autonsa valmistusnumeron SIJAINTI?

        Älä sössötä omiasi, vaan kerro vastaus suoraan kysymykseen.


      • hulipalloo

        Juu numero on löydyttävä mutta tuossa KATSASTAJAN ohjeistuksessakaan mainita kenen se on löydettävä.

        Mutta koska kyseessä oli katsastuksen arvoperusteet eikä missään (luultavasti) mainita omistajan sen osoitettavan niin ensimmäiseki tulisi mieleen pätevän katsastusmiehen hommiin (saatan olla väärässä).

        Koitas suikkapää löytää nyt se mustaa valkoisella jossa mainitaan suoraan se että omistajan on lain mukaan valmistenumeron paikka tiedettävä niin ettei voi jäädä epäselväksi millään tavalla.

        Ei voi olettaa että kaikki auton omistavat tajuavat autoista kaiken mutta luulisi alan ammattilaisten tuommoset hommat osaavan.

        Sen verran luulisi niiden katsastavan samanlaisia autoja että jo kokemuksella paikan löytää tai tietää suunnilleen missä sen pitäisi olla, varsinkin jos katsastajille on ohjeetkin niiden paikkojen löytämiseksi tehty.

        Kuulostaisi ihan nuo suikkapään kirjoitukset kuin olisi vasta tullut alalle ja virkainto vähän tuurhan iso.


      • suikkapää
        Hah hah kirjoitti:

        "Siinähän (arvosteluperusteohjeessa) sanotaan selvästi, että meistos on oltava luettavissa."

        Missä kohtaa siellä velvoitetaan omistajan tietävän autonsa valmistusnumeron SIJAINTI?

        Älä sössötä omiasi, vaan kerro vastaus suoraan kysymykseen.

        Täytyyhän omistajan tietää valmistenumeron sijainti jotta se pysyy luettavissa !

        Miten se muuten onnistuisi ?


      • Suikkapää
        hulipalloo kirjoitti:

        Juu numero on löydyttävä mutta tuossa KATSASTAJAN ohjeistuksessakaan mainita kenen se on löydettävä.

        Mutta koska kyseessä oli katsastuksen arvoperusteet eikä missään (luultavasti) mainita omistajan sen osoitettavan niin ensimmäiseki tulisi mieleen pätevän katsastusmiehen hommiin (saatan olla väärässä).

        Koitas suikkapää löytää nyt se mustaa valkoisella jossa mainitaan suoraan se että omistajan on lain mukaan valmistenumeron paikka tiedettävä niin ettei voi jäädä epäselväksi millään tavalla.

        Ei voi olettaa että kaikki auton omistavat tajuavat autoista kaiken mutta luulisi alan ammattilaisten tuommoset hommat osaavan.

        Sen verran luulisi niiden katsastavan samanlaisia autoja että jo kokemuksella paikan löytää tai tietää suunnilleen missä sen pitäisi olla, varsinkin jos katsastajille on ohjeetkin niiden paikkojen löytämiseksi tehty.

        Kuulostaisi ihan nuo suikkapään kirjoitukset kuin olisi vasta tullut alalle ja virkainto vähän tuurhan iso.

        Sama vastaus sinullekin.
        Koeta harjoittaa logiikantaitojasi. Yritä edes.

        Jotta esim. rungossa oleva numero SÄILYISI LUETTAVISSA, ON OMISTAJAN TÄLLÖIN TIEDETTÄVÄ SEN SIJAINTI.
        Ei katsastaja sitä käy teräsharjaamassa ja maalaamassa sinun parkkipaikallasi.
        Mikä vittu siinä muuten on, että aktiivisesti haluat olla tietämättä numeron sijainnin ?


        Miten ihmiset ylipäätään voivat omistaa autoja tietämättä sen alkeellisintakaan identiteettiä joka yhdistää sen rek. otteeseen.


      • asentaja..
        Suikkapää kirjoitti:

        Sama vastaus sinullekin.
        Koeta harjoittaa logiikantaitojasi. Yritä edes.

        Jotta esim. rungossa oleva numero SÄILYISI LUETTAVISSA, ON OMISTAJAN TÄLLÖIN TIEDETTÄVÄ SEN SIJAINTI.
        Ei katsastaja sitä käy teräsharjaamassa ja maalaamassa sinun parkkipaikallasi.
        Mikä vittu siinä muuten on, että aktiivisesti haluat olla tietämättä numeron sijainnin ?


        Miten ihmiset ylipäätään voivat omistaa autoja tietämättä sen alkeellisintakaan identiteettiä joka yhdistää sen rek. otteeseen.

        Auton omistajan ei tarvitse tietää rungonnumeron sijaintia.
        Mikäli katsastusmies ei kelpuuta tai saa numerosta selvää voi auton viedä esim. merkkiliikkeeseen jossa numero puhdistetaan.
        Täytyy muistaa että auton vie yleisesti katsastukseen joku muu kuin omistaja.


      • suikkapää
        asentaja.. kirjoitti:

        Auton omistajan ei tarvitse tietää rungonnumeron sijaintia.
        Mikäli katsastusmies ei kelpuuta tai saa numerosta selvää voi auton viedä esim. merkkiliikkeeseen jossa numero puhdistetaan.
        Täytyy muistaa että auton vie yleisesti katsastukseen joku muu kuin omistaja.

        Ahaa, selityksesi mukaan auton omistaja on ostanut auton tietämättä sen runkonumeroa ?
        Ilmeisesti autokauppakin on tehty Vermon raviradan parkkipaikalla joltain tuntemattomalta tummalta kaverilta.

        Omistajat 90%:sti katsastavat itse autonsa.



        AKEn ohjeiden mukaan autonkin "henkilöllisyys" on tarkistettava.
        http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Tee_autokauppa_oikein/
        "Varmista auton henkilöllisyys, että esimerkiksi auton valmistenumero ja rekisteritunnus ovat samat kuin rekisteröintitodistuksessa"


    • tiedän...

      ja siitä olen katsonut vaan sen tärkeimmän eli keskeltä kirjaimen jälkeisen numeron joka on 9 joka tarkoittaa sitä että auton on tullu Uudenkaupungin tehtaalta joskus ulos

    • Vittumainen poka

      Minä kyllä tiedän sijainnin mutta jos sinä et sitä tiedä, olet ammattitaidoton suikkapää. Silloin haistatan sulle vitut ja vaihdan asemaa. Lähetän sitten kyllä terveiset pomollesi, että pistäisivät pojan kurssille.

      • hinnan

        uudestaan. Tosi fksua ja täällä mariset korkeista hinnoista.


      • Vittumainen poka
        hinnan kirjoitti:

        uudestaan. Tosi fksua ja täällä mariset korkeista hinnoista.

        Suikkapäät marisee. Ammattitaidottoman suikkapään työstä en muuten maksa mitään. Ammattitaidottoman suikkapään asema saa hyvittää puutteellisesti tehdyn katsastuksen.

        Ei olisi ensimmäinen lajiaan minun kohdalla. Edellinen ilmainen katsastus koski väljää, joka sijaitsi vasemmassa etukulmassa. Vein auton asiantuntijan tutkittavaksi, joka löysi vian. Aseman pomo pahoitteli tapahtunutta ja hyvitti koko katsastuksen hinnan.


      • suikkapää
        Vittumainen poka kirjoitti:

        Suikkapäät marisee. Ammattitaidottoman suikkapään työstä en muuten maksa mitään. Ammattitaidottoman suikkapään asema saa hyvittää puutteellisesti tehdyn katsastuksen.

        Ei olisi ensimmäinen lajiaan minun kohdalla. Edellinen ilmainen katsastus koski väljää, joka sijaitsi vasemmassa etukulmassa. Vein auton asiantuntijan tutkittavaksi, joka löysi vian. Aseman pomo pahoitteli tapahtunutta ja hyvitti koko katsastuksen hinnan.

        Kuten olen ennenkin sanonut, olen passittanut asiakkaita matkoihinsa valmistenumeroselvityspyynnön kanssa, jos numeroa ei ole kuran, ruosteen ja paskan seasta löytynyt.

        Sinullekin käy niin, jos satut onnettomuudeksesi asemallemme ruosteisen rohjosi kanssa.


        Katsos, kyllä jokaisen idiootin pitäisi autonsa numero itse tietää. Sehän on vain se yksi auto.

        Katsastajan muun muistamisen ohella pitää osata kaikkien autojen, mallien ja eri vuosimallien numeroiden sijainnit.
        Siinä on tuhansia kombinaatioita joita ei tietenkään kaltaisesi katkera edes ymmärrä olevan olemassa.


        Oletkos katsonut mitä arvosteluperusteissa lukee ?


      • Turhaa narinaa!
        suikkapää kirjoitti:

        Kuten olen ennenkin sanonut, olen passittanut asiakkaita matkoihinsa valmistenumeroselvityspyynnön kanssa, jos numeroa ei ole kuran, ruosteen ja paskan seasta löytynyt.

        Sinullekin käy niin, jos satut onnettomuudeksesi asemallemme ruosteisen rohjosi kanssa.


        Katsos, kyllä jokaisen idiootin pitäisi autonsa numero itse tietää. Sehän on vain se yksi auto.

        Katsastajan muun muistamisen ohella pitää osata kaikkien autojen, mallien ja eri vuosimallien numeroiden sijainnit.
        Siinä on tuhansia kombinaatioita joita ei tietenkään kaltaisesi katkera edes ymmärrä olevan olemassa.


        Oletkos katsonut mitä arvosteluperusteissa lukee ?

        "Oletkos katsonut mitä arvosteluperusteissa lukee ?"

        En vieläkään tee työtäsi, vaikka miten rutkutat. Minunkin työhöni kuuluu osata tuhansia erilaisia asioita mutta en silti pyydä sinua tekemään työtäni. Jos et osaa työtäsi, en maksa tekemästäsi katsastuksesta.

        Olen ennenkin passittanut pullikoivia suikkapäitä pomonsa juttusille ja saanut oikaisun lisäksi korvauksen tekemättömästä/väärin tehdystä työstä.


      • ammattilainen
        Turhaa narinaa! kirjoitti:

        "Oletkos katsonut mitä arvosteluperusteissa lukee ?"

        En vieläkään tee työtäsi, vaikka miten rutkutat. Minunkin työhöni kuuluu osata tuhansia erilaisia asioita mutta en silti pyydä sinua tekemään työtäni. Jos et osaa työtäsi, en maksa tekemästäsi katsastuksesta.

        Olen ennenkin passittanut pullikoivia suikkapäitä pomonsa juttusille ja saanut oikaisun lisäksi korvauksen tekemättömästä/väärin tehdystä työstä.

        olet.? En minäkään tee työtäsi; juuri korjasin sähkömiehen jäljiltä pistorasian kiinnitystä. Oli irti seinästä, kiinnitys puutteellinen ja pahasti vinossa.
        Katsastaja korjasi ammattimiehen mokan ja ei valita kellekkään helpon jutskan korjaamisesta.

        Käytkö kolmen vuoden välein osoittamassa ammattitaitosi pätevyyden olevan ajan tasalla? Katsastaja osoittaa AKE:lle osaamisensa .

        Käräjätuomarit määräävät ihmisiä linnaan ja hovissa tuomiot yleensä muuttuvat.
        Pitäisikö tuomareilta vaatia myös osoitusta ammattipätevyydestä

        Ei koska lääkärikin voi antaa millaisia diagnooseja tahansa, meni oikein tai väärin.
        Kaikkein tärkeintähän on valvoa katsastusmiesten ammattitaitoa.


      • Tee työsi!
        ammattilainen kirjoitti:

        olet.? En minäkään tee työtäsi; juuri korjasin sähkömiehen jäljiltä pistorasian kiinnitystä. Oli irti seinästä, kiinnitys puutteellinen ja pahasti vinossa.
        Katsastaja korjasi ammattimiehen mokan ja ei valita kellekkään helpon jutskan korjaamisesta.

        Käytkö kolmen vuoden välein osoittamassa ammattitaitosi pätevyyden olevan ajan tasalla? Katsastaja osoittaa AKE:lle osaamisensa .

        Käräjätuomarit määräävät ihmisiä linnaan ja hovissa tuomiot yleensä muuttuvat.
        Pitäisikö tuomareilta vaatia myös osoitusta ammattipätevyydestä

        Ei koska lääkärikin voi antaa millaisia diagnooseja tahansa, meni oikein tai väärin.
        Kaikkein tärkeintähän on valvoa katsastusmiesten ammattitaitoa.

        Vaikka luulet, että se suikka nostaa sinut heti jumalasta seuraavaksi, voin kertoa sinulle, ettei sinun koulutuksella kannata paljoa henkseleitä paukutella. Kuules kun sinun osoittamasi ammattipätevyys ei ole osoitus, kun siitä, että olet pätevä toimimaan alalla, johon riittää keskiasteen koulutus.

        Älä siis perkele vertaa itseäsi käräjätuomariin tai lääkäriin. Olet VAIN renkaanravistaja piste!

        Tuo sinun ammattitutkinto ei muuten anna sinulle valtuuksia edes sen pistorasian korjaukseen, joten sinun olisi lain mukaan, mitä pikimmiten kutsuttava ammattipätevyyden omaava henkilö tarkastamaan asennuksesi.

        Keskity nyt vaan tekemään se oma työsi ja lopeta vaatimukset, joissa asiakkaan tulee näyttää sitä ja tätä. Asiakas ei katsasta autoaan eikä ravista rengasta vaan sinä! Jos et osaa työtäsi, kysy neuvoa vaikka kollegaltasi tai vaihda alaa. Puisto-osastolla varmasti kukkapenkinhoitajan paikkoja vapaana noin innokkaalle päsmärille.


      • olispa hauskaa..
        Tee työsi! kirjoitti:

        Vaikka luulet, että se suikka nostaa sinut heti jumalasta seuraavaksi, voin kertoa sinulle, ettei sinun koulutuksella kannata paljoa henkseleitä paukutella. Kuules kun sinun osoittamasi ammattipätevyys ei ole osoitus, kun siitä, että olet pätevä toimimaan alalla, johon riittää keskiasteen koulutus.

        Älä siis perkele vertaa itseäsi käräjätuomariin tai lääkäriin. Olet VAIN renkaanravistaja piste!

        Tuo sinun ammattitutkinto ei muuten anna sinulle valtuuksia edes sen pistorasian korjaukseen, joten sinun olisi lain mukaan, mitä pikimmiten kutsuttava ammattipätevyyden omaava henkilö tarkastamaan asennuksesi.

        Keskity nyt vaan tekemään se oma työsi ja lopeta vaatimukset, joissa asiakkaan tulee näyttää sitä ja tätä. Asiakas ei katsasta autoaan eikä ravista rengasta vaan sinä! Jos et osaa työtäsi, kysy neuvoa vaikka kollegaltasi tai vaihda alaa. Puisto-osastolla varmasti kukkapenkinhoitajan paikkoja vapaana noin innokkaalle päsmärille.

        ..päästä katsoo kuinka tää suikkapää huutaa naama punaisena jollekin naiselle missä on joku meistetty numero!! hehehehehh "Omistajan PITÄÄ TIETÄÄ!!" ;-) Muija piipittää ettei ole omistaja vaan auton omistajan vaimo.. ;-) vittu että on vaikea ammatti jollakin, ei ihme että vintti on pimeenä.. ku pitää muistaa miljoonien auton paikat.. vaikka tiedot löytyy koneeltakin.. heh kyllä on ankeeta.. Suikkapäälläkin koittaa viikonloppu niin pääsee taas opiskelee numerosarjojen paikkoja ulkoa ;-) Mulla on 25v aikana ollu vaikka millaista romua alla, ja koskaan en ole mitään meistattuja numeroita etsiny ennen katsatusta. Eikä siitä hylkäys tule vaan keskeytys.. Valmistajan kilven kohdalla tulee hylätty. Etkö ymmärrä asian eroa? Jos katsastus keskeytyy esim. konttorin tietotekniika ongelmiin kesken katsastuksen, seuraa keskeytys. Selitäppä tämä. meinaatko että uudelleen kun tulee, joutuu maksaa saman maksun uudestaan vaikka tuli keskeytys kun tietsikat kaatui? Tai muu keskeytys? mitä väliä sillä sitten on jos molemmissa tapauksissa joutuu maksaa saman kuin uudelleen näytettäväksi määrätty, siis hylkäyksen saanut ajoneuvo 1kk sisällä?
        Jäänpä mielenkiinnolla odottamaan vastausta. ;-))


      • ..näyttää..
        olispa hauskaa.. kirjoitti:

        ..päästä katsoo kuinka tää suikkapää huutaa naama punaisena jollekin naiselle missä on joku meistetty numero!! hehehehehh "Omistajan PITÄÄ TIETÄÄ!!" ;-) Muija piipittää ettei ole omistaja vaan auton omistajan vaimo.. ;-) vittu että on vaikea ammatti jollakin, ei ihme että vintti on pimeenä.. ku pitää muistaa miljoonien auton paikat.. vaikka tiedot löytyy koneeltakin.. heh kyllä on ankeeta.. Suikkapäälläkin koittaa viikonloppu niin pääsee taas opiskelee numerosarjojen paikkoja ulkoa ;-) Mulla on 25v aikana ollu vaikka millaista romua alla, ja koskaan en ole mitään meistattuja numeroita etsiny ennen katsatusta. Eikä siitä hylkäys tule vaan keskeytys.. Valmistajan kilven kohdalla tulee hylätty. Etkö ymmärrä asian eroa? Jos katsastus keskeytyy esim. konttorin tietotekniika ongelmiin kesken katsastuksen, seuraa keskeytys. Selitäppä tämä. meinaatko että uudelleen kun tulee, joutuu maksaa saman maksun uudestaan vaikka tuli keskeytys kun tietsikat kaatui? Tai muu keskeytys? mitä väliä sillä sitten on jos molemmissa tapauksissa joutuu maksaa saman kuin uudelleen näytettäväksi määrätty, siis hylkäyksen saanut ajoneuvo 1kk sisällä?
        Jäänpä mielenkiinnolla odottamaan vastausta. ;-))

        ..olevan täällä liikkeellä paljonkin.. ;-)) tekemisen puute jollain?? ;-))
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8334724


      • suikkapää
        olispa hauskaa.. kirjoitti:

        ..päästä katsoo kuinka tää suikkapää huutaa naama punaisena jollekin naiselle missä on joku meistetty numero!! hehehehehh "Omistajan PITÄÄ TIETÄÄ!!" ;-) Muija piipittää ettei ole omistaja vaan auton omistajan vaimo.. ;-) vittu että on vaikea ammatti jollakin, ei ihme että vintti on pimeenä.. ku pitää muistaa miljoonien auton paikat.. vaikka tiedot löytyy koneeltakin.. heh kyllä on ankeeta.. Suikkapäälläkin koittaa viikonloppu niin pääsee taas opiskelee numerosarjojen paikkoja ulkoa ;-) Mulla on 25v aikana ollu vaikka millaista romua alla, ja koskaan en ole mitään meistattuja numeroita etsiny ennen katsatusta. Eikä siitä hylkäys tule vaan keskeytys.. Valmistajan kilven kohdalla tulee hylätty. Etkö ymmärrä asian eroa? Jos katsastus keskeytyy esim. konttorin tietotekniika ongelmiin kesken katsastuksen, seuraa keskeytys. Selitäppä tämä. meinaatko että uudelleen kun tulee, joutuu maksaa saman maksun uudestaan vaikka tuli keskeytys kun tietsikat kaatui? Tai muu keskeytys? mitä väliä sillä sitten on jos molemmissa tapauksissa joutuu maksaa saman kuin uudelleen näytettäväksi määrätty, siis hylkäyksen saanut ajoneuvo 1kk sisällä?
        Jäänpä mielenkiinnolla odottamaan vastausta. ;-))

        Tässä se lukee, AKE:n ohjeena:

        http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Tee_autokauppa_oikein/

        "Varmista auton henkilöllisyys, että esimerkiksi auton valmistenumero ja rekisteritunnus ovat samat kuin rekisteröintitodistuksessa"


        Tällöinhän auton omistajan/ostajan ON tiedettävä missä se numero on.
        Mikä siinä on niin vaikeaa?

        Noh, vittupäille kaikki on vaikeaa.


      • Vittumainen poka
        suikkapää kirjoitti:

        Tässä se lukee, AKE:n ohjeena:

        http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Tee_autokauppa_oikein/

        "Varmista auton henkilöllisyys, että esimerkiksi auton valmistenumero ja rekisteritunnus ovat samat kuin rekisteröintitodistuksessa"


        Tällöinhän auton omistajan/ostajan ON tiedettävä missä se numero on.
        Mikä siinä on niin vaikeaa?

        Noh, vittupäille kaikki on vaikeaa.

        Tässä se lukee, AKE:n ohjeena:

        http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Tee_autokauppa_oikein/

        "Varmista auton henkilöllisyys, että esimerkiksi auton valmistenumero ja rekisteritunnus ovat samat kuin rekisteröintitodistuksessa"

        ESIMERKIKSI!!!!!!!!!!!!!! Siinä lukee ESIMERKIKSI!!

        Lukeekos siinä, että asiakkaan tulee näyttää suikkapäälle vuosikatsastuksen yhteydessä, missä valmistenumero sijaitsee?

        Jos tiedän autoni identiteetin varmasti oikeaksi, ei se kuulu suikkapäälle, mistä sen tiedän!

        Tärkeämpää, kuin ryömiä auton alla etsimässä korinumeroa on varmistaa myyjän henkilöllisyys. Valmistenumeroita ei tarvitse etsiä normaalia vuosikatsastusta varten. Sen numeron etsiminen on katsastajan työ ja siitä työstä maksaa asiakas.

        Jos työstä maksaa on syytä odottaa työlle vastinetta. Tosin jos on tyhmä, niin maksaa sähkömiehelle sudesta ja tekee itse vastoin määräyksiä. Harmi vaan, ettei autoa voi ihan itse katsastaa, vaikka suikkapää olisikin ammattitaidoton.


      • ..........
        Vittumainen poka kirjoitti:

        Tässä se lukee, AKE:n ohjeena:

        http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Tee_autokauppa_oikein/

        "Varmista auton henkilöllisyys, että esimerkiksi auton valmistenumero ja rekisteritunnus ovat samat kuin rekisteröintitodistuksessa"

        ESIMERKIKSI!!!!!!!!!!!!!! Siinä lukee ESIMERKIKSI!!

        Lukeekos siinä, että asiakkaan tulee näyttää suikkapäälle vuosikatsastuksen yhteydessä, missä valmistenumero sijaitsee?

        Jos tiedän autoni identiteetin varmasti oikeaksi, ei se kuulu suikkapäälle, mistä sen tiedän!

        Tärkeämpää, kuin ryömiä auton alla etsimässä korinumeroa on varmistaa myyjän henkilöllisyys. Valmistenumeroita ei tarvitse etsiä normaalia vuosikatsastusta varten. Sen numeron etsiminen on katsastajan työ ja siitä työstä maksaa asiakas.

        Jos työstä maksaa on syytä odottaa työlle vastinetta. Tosin jos on tyhmä, niin maksaa sähkömiehelle sudesta ja tekee itse vastoin määräyksiä. Harmi vaan, ettei autoa voi ihan itse katsastaa, vaikka suikkapää olisikin ammattitaidoton.

        Etpäs säkään mikään ruudinkeksijä ole, mutta ostapa vaan auto tarkastamatta valmistenumero, niin joku päivä vielä kolahtaa. Osta vaikka auto mustalaisilta, niin varmaan haluat tsekata valmistenumeron.

        "...näyttää suikkapäälle vuosikatsastuksen yhteydessä.." Sitäpaitsi, ei ole enää vuosikatsastusta, vaan se on määräaikaiskatsastus, vitun pallinaama!


      • Vittumainen poka
        .......... kirjoitti:

        Etpäs säkään mikään ruudinkeksijä ole, mutta ostapa vaan auto tarkastamatta valmistenumero, niin joku päivä vielä kolahtaa. Osta vaikka auto mustalaisilta, niin varmaan haluat tsekata valmistenumeron.

        "...näyttää suikkapäälle vuosikatsastuksen yhteydessä.." Sitäpaitsi, ei ole enää vuosikatsastusta, vaan se on määräaikaiskatsastus, vitun pallinaama!

        Eikä se kuulu suikkapäälle, vaikka ostaisi autonsa suoraan Hitleriltä! Se ei kuulu paskan vertaa suikkapäälle, miten on auton identiteetti todettu oikeaksi. Vaikka tiedän autoni korinumeron sijainni, en sitä sulle kerro. On sinun työsi tietää missä se on, eikä sinun kuulu sitä tietämättömyyttäsi minulta kysyä, vaan kysy vaikka kollegaltasi. Minä kun nautin siitä saatanan kalliista kahvista sen ajan, kun sinä teet työtäsi. Jos et osaa työtäsi, niin turha siitä on tulla minulle itkemään.

        Tyhmä on ostaa auto, joka ei ole, mitä papereissa lukee. Viisaampi ostaa auton, joka on mitä papereissa lukee. Tyhmä maksaa sähkömíehelle työstä, jonka tekee itse. Viisaampi vaatii rahoilleen vastinetta, niin autokaupassa, sähköasennustyössä, kuin KATSASTUSASEMALLA.

        Tee molopää vaan työsi, äläkä rutkuta, kun vaivainen apina.


      • saman,
        Tee työsi! kirjoitti:

        Vaikka luulet, että se suikka nostaa sinut heti jumalasta seuraavaksi, voin kertoa sinulle, ettei sinun koulutuksella kannata paljoa henkseleitä paukutella. Kuules kun sinun osoittamasi ammattipätevyys ei ole osoitus, kun siitä, että olet pätevä toimimaan alalla, johon riittää keskiasteen koulutus.

        Älä siis perkele vertaa itseäsi käräjätuomariin tai lääkäriin. Olet VAIN renkaanravistaja piste!

        Tuo sinun ammattitutkinto ei muuten anna sinulle valtuuksia edes sen pistorasian korjaukseen, joten sinun olisi lain mukaan, mitä pikimmiten kutsuttava ammattipätevyyden omaava henkilö tarkastamaan asennuksesi.

        Keskity nyt vaan tekemään se oma työsi ja lopeta vaatimukset, joissa asiakkaan tulee näyttää sitä ja tätä. Asiakas ei katsasta autoaan eikä ravista rengasta vaan sinä! Jos et osaa työtäsi, kysy neuvoa vaikka kollegaltasi tai vaihda alaa. Puisto-osastolla varmasti kukkapenkinhoitajan paikkoja vapaana noin innokkaalle päsmärille.

        ammattilaisen tarkastamaan asennukseni?

        "Tuo sinun ammattitutkinto ei muuten anna sinulle valtuuksia edes sen pistorasian korjaukseen, joten sinun olisi lain mukaan, mitä pikimmiten kutsuttava ammattipätevyyden omaava henkilö tarkastamaan asennuksesi".


      • on kyse

      • Sinun,vai
        Tee työsi! kirjoitti:

        Vaikka luulet, että se suikka nostaa sinut heti jumalasta seuraavaksi, voin kertoa sinulle, ettei sinun koulutuksella kannata paljoa henkseleitä paukutella. Kuules kun sinun osoittamasi ammattipätevyys ei ole osoitus, kun siitä, että olet pätevä toimimaan alalla, johon riittää keskiasteen koulutus.

        Älä siis perkele vertaa itseäsi käräjätuomariin tai lääkäriin. Olet VAIN renkaanravistaja piste!

        Tuo sinun ammattitutkinto ei muuten anna sinulle valtuuksia edes sen pistorasian korjaukseen, joten sinun olisi lain mukaan, mitä pikimmiten kutsuttava ammattipätevyyden omaava henkilö tarkastamaan asennuksesi.

        Keskity nyt vaan tekemään se oma työsi ja lopeta vaatimukset, joissa asiakkaan tulee näyttää sitä ja tätä. Asiakas ei katsasta autoaan eikä ravista rengasta vaan sinä! Jos et osaa työtäsi, kysy neuvoa vaikka kollegaltasi tai vaihda alaa. Puisto-osastolla varmasti kukkapenkinhoitajan paikkoja vapaana noin innokkaalle päsmärille.

        jonkun muun? Mietippä tätä:

        Ostatko ajoneuvon tarkastamatta meistettyä
        valmistenumeroa ja myyjän henkilöllisyyttä/oikeutta myydä kyseinen ajoneuvo?
        Ajatellaampa vaikka näin: Pekka ajaa kännipäissään omalla mökkitiellään autonsa puuhun. Ambulanssia ei tarvita ja tapaus ei tule viranomaisten tietoon. Vauriot ovat melkoiset ja Pekkaa vit.ttaa kun autossa ei ole kaskoa.

        Pekka näkee asuntomessujen parkissa samanlaisen, Markun auton.
        Rek. tunnuksen perusteella saa AKE:sta tietoon auton omistajan/haltijan ja valmistenumeron perusteella saa auto/avain liikkestä "asiakaspalvelijalta" uuden avaimen.

        Pekka "varastaa" Markun auton sen omilla avaimilla. Skenaariot ovat esim:

        - Hanskalokerosta löytyy ilmoitusosa. Pekka myy Markun auton, koska ostaja
        ei varmistunut myyjän henkilöllisyydestä/ oikedesta myydä auto!

        - Hanskalokerosta ei löytynyt ilmoitusosaa, siis Pekan autosta rek. kilvet ja valmistenumero riittävän isona palana irti ja siirtäen siististi hitsaten Markun autoon.
        Ikkunan alareunan numero muutetaan tietsikalla/ tarralla aidon näköiseksi. Valmistajan kilpi ( josta te suurin osa suupäistä ette ole ikinä kuulleetkaan) no tilataan tarraliikkeestä oikealla valm.numerolla uusi.

        Muistathan tarkastaa ajoneuvon identiteetin, silloin tiedät minkä ostit!
        Muuten voit joutua "kuseen".

        Kuka muu tarkastaa valmistenumeron aitouden kuin katsastusmies. Eikö se ole
        kaikkien rehellisten ihmisten etu


      • osaa?
        Tee työsi! kirjoitti:

        Vaikka luulet, että se suikka nostaa sinut heti jumalasta seuraavaksi, voin kertoa sinulle, ettei sinun koulutuksella kannata paljoa henkseleitä paukutella. Kuules kun sinun osoittamasi ammattipätevyys ei ole osoitus, kun siitä, että olet pätevä toimimaan alalla, johon riittää keskiasteen koulutus.

        Älä siis perkele vertaa itseäsi käräjätuomariin tai lääkäriin. Olet VAIN renkaanravistaja piste!

        Tuo sinun ammattitutkinto ei muuten anna sinulle valtuuksia edes sen pistorasian korjaukseen, joten sinun olisi lain mukaan, mitä pikimmiten kutsuttava ammattipätevyyden omaava henkilö tarkastamaan asennuksesi.

        Keskity nyt vaan tekemään se oma työsi ja lopeta vaatimukset, joissa asiakkaan tulee näyttää sitä ja tätä. Asiakas ei katsasta autoaan eikä ravista rengasta vaan sinä! Jos et osaa työtäsi, kysy neuvoa vaikka kollegaltasi tai vaihda alaa. Puisto-osastolla varmasti kukkapenkinhoitajan paikkoja vapaana noin innokkaalle päsmärille.

        kaiken ja tätä taitoahan nyt vaikeina taloudellisina aikoina tarvitaan.

        Osaatko tehdä jotain työtä, tarkoitan työtä, enkä golffailua hyvässä seurassa, edustamista, paperin pyöritystä, palavereita, kokouksia, työryhmiä, seminaareja jne, jne,jne.

        Taitaa työmarkkinoilla olla kohta tunkua sinunlaisista työnhakijoista, mutteivat ne palkkaa teitä edes puisto-osastolle, koska ette osaa tehdä edes töitä, vaan kaikkea jotain muuta!


      • Vittumainen poka
        saman, kirjoitti:

        ammattilaisen tarkastamaan asennukseni?

        "Tuo sinun ammattitutkinto ei muuten anna sinulle valtuuksia edes sen pistorasian korjaukseen, joten sinun olisi lain mukaan, mitä pikimmiten kutsuttava ammattipätevyyden omaava henkilö tarkastamaan asennuksesi".

        Juuri näin laki vaatii ja lain "vartijana" ymmärrät, että jos tapahtuu tulipalo, olet korviin asti kusessa. Jos olet niin tyhmä miltä kuulostat, niin maksat siitä tarkastuksesta vielä täyden hinnan.


      • Vittumainen poka
        saman, kirjoitti:

        ammattilaisen tarkastamaan asennukseni?

        "Tuo sinun ammattitutkinto ei muuten anna sinulle valtuuksia edes sen pistorasian korjaukseen, joten sinun olisi lain mukaan, mitä pikimmiten kutsuttava ammattipätevyyden omaava henkilö tarkastamaan asennuksesi".

        Juuri näin sinun pitäisi toimia ja koska olet niin tyhmä, joudut maksamaan tarkastuksesta täyden hinnan.

        Jos asuntosi palaa, joudut linnaan, koska valtion viran omaavana henkilönä olet syyllistynyt todella vakavaan rikkeeseen ylittäessäsi valtuutesi.


      • Mitä, miten?
        Sinun,vai kirjoitti:

        jonkun muun? Mietippä tätä:

        Ostatko ajoneuvon tarkastamatta meistettyä
        valmistenumeroa ja myyjän henkilöllisyyttä/oikeutta myydä kyseinen ajoneuvo?
        Ajatellaampa vaikka näin: Pekka ajaa kännipäissään omalla mökkitiellään autonsa puuhun. Ambulanssia ei tarvita ja tapaus ei tule viranomaisten tietoon. Vauriot ovat melkoiset ja Pekkaa vit.ttaa kun autossa ei ole kaskoa.

        Pekka näkee asuntomessujen parkissa samanlaisen, Markun auton.
        Rek. tunnuksen perusteella saa AKE:sta tietoon auton omistajan/haltijan ja valmistenumeron perusteella saa auto/avain liikkestä "asiakaspalvelijalta" uuden avaimen.

        Pekka "varastaa" Markun auton sen omilla avaimilla. Skenaariot ovat esim:

        - Hanskalokerosta löytyy ilmoitusosa. Pekka myy Markun auton, koska ostaja
        ei varmistunut myyjän henkilöllisyydestä/ oikedesta myydä auto!

        - Hanskalokerosta ei löytynyt ilmoitusosaa, siis Pekan autosta rek. kilvet ja valmistenumero riittävän isona palana irti ja siirtäen siististi hitsaten Markun autoon.
        Ikkunan alareunan numero muutetaan tietsikalla/ tarralla aidon näköiseksi. Valmistajan kilpi ( josta te suurin osa suupäistä ette ole ikinä kuulleetkaan) no tilataan tarraliikkeestä oikealla valm.numerolla uusi.

        Muistathan tarkastaa ajoneuvon identiteetin, silloin tiedät minkä ostit!
        Muuten voit joutua "kuseen".

        Kuka muu tarkastaa valmistenumeron aitouden kuin katsastusmies. Eikö se ole
        kaikkien rehellisten ihmisten etu

        Miten tämä liittyy siihen, että KATSASTUS asiakkaan tulee tietää, missä auton valmistenumero sijaitsee?

        Kuseen voit joutua vaikka menemällä katsastusasemalle, jossa on töissä "suikkapää"!


      • suikkapää
        osaa? kirjoitti:

        kaiken ja tätä taitoahan nyt vaikeina taloudellisina aikoina tarvitaan.

        Osaatko tehdä jotain työtä, tarkoitan työtä, enkä golffailua hyvässä seurassa, edustamista, paperin pyöritystä, palavereita, kokouksia, työryhmiä, seminaareja jne, jne,jne.

        Taitaa työmarkkinoilla olla kohta tunkua sinunlaisista työnhakijoista, mutteivat ne palkkaa teitä edes puisto-osastolle, koska ette osaa tehdä edes töitä, vaan kaikkea jotain muuta!

        siksi minunkin pitää tehdä katsurin töitä, vaikka olen ydinfyysikko ja ihmistieteiden professori. ja sähkömiäs.


      • sähkömies Virta
        saman, kirjoitti:

        ammattilaisen tarkastamaan asennukseni?

        "Tuo sinun ammattitutkinto ei muuten anna sinulle valtuuksia edes sen pistorasian korjaukseen, joten sinun olisi lain mukaan, mitä pikimmiten kutsuttava ammattipätevyyden omaava henkilö tarkastamaan asennuksesi".

        Ja "ripittäydyt" tekemisistäsi ammattilaiselle välttyäksesi vastuuasioista. Mitä pikimmiten. URPO!


      • on
        suikkapää kirjoitti:

        siksi minunkin pitää tehdä katsurin töitä, vaikka olen ydinfyysikko ja ihmistieteiden professori. ja sähkömiäs.

        samanlainen "suiikapää" töissä jutuista päätellen.


      • Suikkapää
        Vittumainen poka kirjoitti:

        Tässä se lukee, AKE:n ohjeena:

        http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Tee_autokauppa_oikein/

        "Varmista auton henkilöllisyys, että esimerkiksi auton valmistenumero ja rekisteritunnus ovat samat kuin rekisteröintitodistuksessa"

        ESIMERKIKSI!!!!!!!!!!!!!! Siinä lukee ESIMERKIKSI!!

        Lukeekos siinä, että asiakkaan tulee näyttää suikkapäälle vuosikatsastuksen yhteydessä, missä valmistenumero sijaitsee?

        Jos tiedän autoni identiteetin varmasti oikeaksi, ei se kuulu suikkapäälle, mistä sen tiedän!

        Tärkeämpää, kuin ryömiä auton alla etsimässä korinumeroa on varmistaa myyjän henkilöllisyys. Valmistenumeroita ei tarvitse etsiä normaalia vuosikatsastusta varten. Sen numeron etsiminen on katsastajan työ ja siitä työstä maksaa asiakas.

        Jos työstä maksaa on syytä odottaa työlle vastinetta. Tosin jos on tyhmä, niin maksaa sähkömiehelle sudesta ja tekee itse vastoin määräyksiä. Harmi vaan, ettei autoa voi ihan itse katsastaa, vaikka suikkapää olisikin ammattitaidoton.

        Jos en rungossa olevaa ruosteen ja alustamassan alla olevaa valmistenumeroa löydä, tulee katsastuksessa hylky JA SINÄ JOUDUT SEN NUMERON SELVITTÄMÄÄN.

        Pahimmassa tapauksessa tulee eteen valmistenumeroselvitys ja muutoskatsastus jonka SINÄ KAIKKI maksat.

        Olet hävinnyt tämän väittelyn ja tulet häviämään sen myös käytännössä kertomallani tavalla.


      • Vittumainen poka
        Suikkapää kirjoitti:

        Jos en rungossa olevaa ruosteen ja alustamassan alla olevaa valmistenumeroa löydä, tulee katsastuksessa hylky JA SINÄ JOUDUT SEN NUMERON SELVITTÄMÄÄN.

        Pahimmassa tapauksessa tulee eteen valmistenumeroselvitys ja muutoskatsastus jonka SINÄ KAIKKI maksat.

        Olet hävinnyt tämän väittelyn ja tulet häviämään sen myös käytännössä kertomallani tavalla.

        Kysymyksesi kuului:"Tiedätkö missä on autosi valmistenumero?"

        Kysymyksesi EI kuulunut:"Onko autosi valmistenumero ruostunut pois?"

        Minä, enkä suurin osa autoilijoista ei ajele läpilahoilla kinnereillä, eikä sinkkikorista autoa ole syytä tervata, joten jos et sinä sitä numeroa löydä, niin ehkäpä esimiehesi sen sinulle kaivaa. Minähän en siitä muuten mitään ylimääräistä maksa!


    • Enska- ensio

      Tosi on

    • Nuiva ja kyllästynyt

      Eihän nämä tampiot tajua edes sitä tilannetta jolloin he myyvät autonsa ja ostaja haluaa tarkistaa valmistenumeron.

      Kukaan täyspäinen ei osta autoa ilman sen identiteetin tarkistamista.

      Sano siinä sitten ostajalle, että "vittu, hae itse se numero!!"

    • ns.normaali

      Mikä vittu teitä ihmiset vaivaa?

      • sdkjsklfjlksdjflk

        Työterveyshuolto on epäonnistunut pahasti mielenterveysongelmien tunnistamisessa suikkapään kohdalla...


    • Lelukeksintö

      Tästä on nyt kulunut jo kahdeksan vuotta, mutta mikään ei ole muuttunut. Jos valmistenumeroa ei löydy, niin auton omistaja on se joka asian selvittää omalla kustannuksellaan. Yhtään poikkeusta en ole todistanut. Numeron etsintään kyllä käytetään kohtuudessa pysyen enemmän tai vähemmän energiaa asiakkaan käytöksestä riippuen. Ihan asiakaspalvelun nimessä. Jos asiakkaita on jonossa, niin yleensä teen 15 min aikavarauksen numeron etsintää varten myöhemmälle ajankohdalle. Yleensä asiakas ilmestyy valmistenumero kauniisti esillä, jolloin teen keskeytetyn katsastuksen jatkamisen veloituksetta. Kaikki osapuolet ovat poikkeuksetta tyytyväisiä.

      • Numeron etsintään käytetään aikaa siis yleensä noin 0 sekuntia jotkut käyttää aikaa siis jopa 30 sekuntia.

        Vähän sama kuin turvavöidän tarkistamisessa. Lähes kaikki käyttää aikaa 0 sekuntia, jotkut muutaman sekunnin testatakseen etuvyöt... ehkä 0,1% käyttää pari minsaa ja testaa kaikki vyöt


    • Katsuri-

      Valmistenumero, tiedätkö minkä auton ostit? Rekisteriotteesta voit katsoa kaupankohteen valmistenumeron ja autosta sen alkuperäisen olemuksen, onkohan autonvalmistajan meistämä. Latvian, Viron ja Venäjän tuontiautoista kehottaisin tarkastamaan tuon meistoksen ja huolella!

    • JEK

      Jos meistetty valmistenumero on mennyt lukukelvottomaksi, saa maahantuojalta moottorin ja vaihteiston valmistenumerot sähköpostilla pyytämällä. Maahantuoja lähettää ne suoraan sähköpostilla katsastustoimipaikalle, missä numerot voidaan meistää uudelleen. Maahantuojan lähettämä sähköposti on ilmainen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe