Öljynpaineen merkkivalo syttyi

Öljynpaineen merkkivalo

Eilen piti lähteä Juhannus viettämään vesillä, mutta..... Käytin moottorin (Yanmar 3HM35F) normaalisti laiturissa lämpimäksi. Siiten lähdettiin ajamaan normaaleilla matkakierroksilla, 2000 näytti mittari, päästiin noin puoli kilometriä ja sitten alkoi hälyytys summeri soida ja öljynpaineen merkkivalo syttyi. Hihjensin kierrokset tyhjäkäynnille ja käänsin veneen kohti kotisatamaa, muutaman minuutin valo paloi ja sitten se sammui. Tuossa vaiheessa vaimo sanoi että aika paljon savutta pakoputkesta. Ajoin hitaasi koti satamaan. Kävin itse katsomassa niin aika paljon savutti tyhjäkäynnilläkin. Sammutin moottorin ja avasin kopan, mielestäni moottori oli normaalia kuumempi, lämpötilan hälyytysvalo ei kuitenkaan palanut missään vaiheessa. Hetken päästä käynnistin koneen uudelleen, normaali käyntiääni, mutta savutti aika lailla. Sammutin moottorin ja korkkasin Juhannus oluen ;) Harmitti aika vietävästi....

No, tänä aamuna menin veneelle ja tutkin kaikki mitä itse osaan. Öljyt oli noin sentin mittatikun yläreunasta, samaasa korkeudessa kun keväällä vaihdettaessa. Öljyn vaihtoi huoltomies, muuta en tiedä kuin että mainitse niiden olevan Kendal merkkiset. Öljyt näytti normaalin mustilta, ei merkkiä vedestä. Tarkistin nesteet, ei merkkiä öljystä aivan kirkaat oli. Avasin ilmanputsarin, täysin puhdas ei merkkiä huohottamisesta. Tähän loppui oma taitoni.

Käynnistin moottorin, lähti heti käyntiin, kävi ihan normaalisti. Ei savuttanut yhtään, mutta polttoaine mielestäni haisi aika lailla pakoputken tienoilla. Käytin lämpimäksi ja annoin kierroksia tuonne 2000. Menin katsomaan ja savua tuli, savu oli harmaata, ei mustaa. Löysäsin kierrokset tyhjäkäynnille, savutti edelleen, sammutin moottorin. Moottori tuntui taas normaalia kuumemmalta, hälyytykset ei soineet, mutta varmaankin jos olisin pitempään käyttänyt tuokin olisi varmasti tullut eteen.

Osaisiko joku antaa vinkkejä mikä on pielessä?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

16

2467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaan

      merivesi pumpun siivet murtunu tai muuten tukossa et kone ylilämpee on mahollista et öljyrenkaat on jumissa tai poikki

    • Tilapäisestä öljynpainehäiriöstä, laakeriliuska pyörähtänyt, pumpun imupuoli tukkeutunut roskan seurauksesta, tai vastaavaa, jonka seurauksena on ollut hetkellinen mutta voimakas öljynpaineen tippuminen.

      Tuo savutus viittaa valitettavasti moottorin leikkaamiseen tuon paineenlaskun seurauksena, sinertävä savu on merkki öljyn joutumisesta palotilaan. Öljysavun hajukin on hieman "polttoainemainen".

      Itse ottaisin sylinterikannen irti, ja etsisin mahdollisia leikkausjälkiä sylinterin seinämistä.

    • Joskus moottorit väsyy

      Jos vanha moottori ei jaksa lämpimänä pitää öljynpaineita ylhäällä, niin useimmiten kyseessä on kuluneet laakerit. Joskus ne koneet vaan tulee tiensä päähän ja on joko uusittava runkolaakerit tai vaihdettava mylly uuteen. En tiedä onko kyseessä ns. putkikone, johon pystyisi vaihtamaan sylinteriputket, laakerit ja samalla männänrenkaat ja ehkä uudet männät etc, mutta voisi olla uuden koneen vaihto edessä.

      Paksummilla öljyillä menee yksi kesä. Ei mitään hienoja peseviä moniasteöljyjä vaan 20W20 yksasteöljyt sisään.

      Asiansa osaava huoltomies kertoo vian syyn heti aukaistuaan myllyn.

      • Kyllä pitäisi

        tuosta välittäjästä tehdä ilmoitus ylläpitoon.


      • Kyllä pitäisi kirjoitti:

        tuosta välittäjästä tehdä ilmoitus ylläpitoon.

        Ja miksi et sitten vastannut minun kirjoittamaan viestiin, vaan anonyymivastaukseen?


    • olla-

      sylinterin kannet puhki syöpyneet ja vettä menee palotilaan. Vain veikkaus. Pukkaa siten harmaata savua putkesta.

      • Kauko Kiito

        Mutta arvelen että makeavesijäähdytteinen. Minä epäilisin kannentiivisteen vauriota, eli tarkaistaisin tuleeko jäähdytysjärjestelmään painetta,(kuplia) häviääkö nestettä. En purkaisi moottoria toteakseni onko laakeriluiska pyörähtänyt.


      • sitä mieltä
        Kauko Kiito kirjoitti:

        Mutta arvelen että makeavesijäähdytteinen. Minä epäilisin kannentiivisteen vauriota, eli tarkaistaisin tuleeko jäähdytysjärjestelmään painetta,(kuplia) häviääkö nestettä. En purkaisi moottoria toteakseni onko laakeriluiska pyörähtänyt.

        että paineet katoaa johonkin ja yksi syyllinen voi olla laakerivika. Jos öljyt mustat, ei ole vettä seassa. Sellainen kone on tosi helppo tutkia, kun ei paina juuri mitään ja onnistuu vaikka siinä veneen lattialla. Samantien kun ottaa auki pohjan, vaihtaa uudet liuskat. Samalla purkaa öljypumpun ja tutkii, onko naarmuja tai muuta kulumaa.


      • sitä mieltä kirjoitti:

        että paineet katoaa johonkin ja yksi syyllinen voi olla laakerivika. Jos öljyt mustat, ei ole vettä seassa. Sellainen kone on tosi helppo tutkia, kun ei paina juuri mitään ja onnistuu vaikka siinä veneen lattialla. Samantien kun ottaa auki pohjan, vaihtaa uudet liuskat. Samalla purkaa öljypumpun ja tutkii, onko naarmuja tai muuta kulumaa.

        Sitä mieltä, että kansi pois, ja katsoo mahdolliset leikkaamisjäljet.

        Helppo tehdä, ja halpaa. Toisaalta en ymmärrä sitä peruskorjausajatusta. Ensin tutkitaan, ja sitten korjataan...

        Ja kyllä kolmipyttyinen painaa jonkin verran..


      • Sene
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Sitä mieltä, että kansi pois, ja katsoo mahdolliset leikkaamisjäljet.

        Helppo tehdä, ja halpaa. Toisaalta en ymmärrä sitä peruskorjausajatusta. Ensin tutkitaan, ja sitten korjataan...

        Ja kyllä kolmipyttyinen painaa jonkin verran..

        Jos oli ensimmäinen reissu tänä suvena, niin tarkistitko veden kierron? Olisko pohjahana ollut kiinni(kuulin yhdestä samantyyppisestä tapauksesta, Yanmarilla, kun pohjahana oli kiinni.)


      • Öljynpaineen merkkivalo
        Sene kirjoitti:

        Jos oli ensimmäinen reissu tänä suvena, niin tarkistitko veden kierron? Olisko pohjahana ollut kiinni(kuulin yhdestä samantyyppisestä tapauksesta, Yanmarilla, kun pohjahana oli kiinni.)

        Kiitos kaikille vastauksista, aika monen laisia vastauksia tuli ;)

        Toivottavasti kyseessä ei ole kiinnileikkaaminen.... Savutuksesta sen verran, se ei ole kovinkaan suurta, mutta herätti ihmetystä kun en ole koskaan koneen huomannut savuttavan yhtään. Eräs kokenut venemies sanoi että kylmänä ei kuulusikaan savutta, mutta kun konelämpiää kuuluukin tulla vähän savua kun pakokaasut kuumenee ja vesi kiertää samassa pakoputkessa. Savu on tosiaan aivan vaaleaa, melkein valkoista, ei missään nimessä tummaa.

        Raakavesihana on auki ja paloputkesta tulee vettä, mutta siipipyörää ei ole tarkistettu.

        Tänään olisi tarkoitus tilata uusi raakavesipumpun siipipyörä ja samalla vaihtaa öljyt ja suodatin. Suodatinta ei vaihdettu keväällä kun öljyt vaihdettiin, eli eliminoidaan tuo suodattimen tukossa oleminen.

        Millaisia ja minkä merkkisiä öljyjä olette tälläisissä pikku dieseleissä käyttäneet?


      • Öljynpaineen merkkivalo

        No, niin kävin paikallisen Yanmar huollon juttusilla. Kerroin ongelman ja vastaus oli öljyt. Eli synteettiset öljyt ei ole hyvä vaihtoehto vanhaan dieseliin. On kuulemma yleinen ongelma ja poistuu melkovarmasti vaihtamalla 15w-40 mineraaliöljyt koneeseen.

        Toivotaan että tuolla korjaantuu. Vaihdan samalla öljynsuodattimen ja raakavesipumpun siipipyörän, toivotaan että noilla toimenpiteillä pääsen vesille. Huollon kaveri sanoi ettei usko että tuossa ehti vielä mitään vahinkoa tapahtumaan kun öljynpaineen merkkivalo hetken kuluttua sammui.


      • paineöljy
        Öljynpaineen merkkivalo kirjoitti:

        No, niin kävin paikallisen Yanmar huollon juttusilla. Kerroin ongelman ja vastaus oli öljyt. Eli synteettiset öljyt ei ole hyvä vaihtoehto vanhaan dieseliin. On kuulemma yleinen ongelma ja poistuu melkovarmasti vaihtamalla 15w-40 mineraaliöljyt koneeseen.

        Toivotaan että tuolla korjaantuu. Vaihdan samalla öljynsuodattimen ja raakavesipumpun siipipyörän, toivotaan että noilla toimenpiteillä pääsen vesille. Huollon kaveri sanoi ettei usko että tuossa ehti vielä mitään vahinkoa tapahtumaan kun öljynpaineen merkkivalo hetken kuluttua sammui.

        Nouseehan siitä öljynpaineet jos öljy on paksua, mutta voitelu heikkenee myös jos ei öljy tunkeudu jokaiseen rakoon mihin sen on ajateltu menevän.

        Loppupäätös on kuitenkin se, että jossakin alkaa olla korjausta vaativia välyksiä.


      • Öljynpaineen merkkivalo
        paineöljy kirjoitti:

        Nouseehan siitä öljynpaineet jos öljy on paksua, mutta voitelu heikkenee myös jos ei öljy tunkeudu jokaiseen rakoon mihin sen on ajateltu menevän.

        Loppupäätös on kuitenkin se, että jossakin alkaa olla korjausta vaativia välyksiä.

        No niin, nyt sitten on asia selvinnyt. Ja onneksi monen veikkaus koneen väljyydestä ja isoista remonteista osottautui ilmeisesti vääräksi.

        Raakavesipumpun kun eilen aukaisin oli silmät pudota päästä! Kumisessa juoksijapyörässä oli jäljellä enää kaksi siipeä! Nekin puoliksi poikki menossa ja loput neljä poikki mennyttä tukki vielä tekokkaasti vähäistäkin veden kiertoa. Ensimmäinen vene kun on kyseessä niin luotin edelliseen omistajaan, hyvin huollettu ja kaikki syksyllä läpi käyty.... Vaihdoin tilalle Yanmarin oman, tuhottoman kalliin juoksijapyörän (toivottavasti on laadukas ja hintansa väärti) samalla vaihdoin öljyt ja suodattimen.

        Pitkän käytön jälkeenkään ei minkäänlaista savutusta ja moottori kävi nyt huomattavasti viileämpänä. Eli muutaman veikkaus raakaveden kierto ongelmasta osui aivan nappiin.

        Kiitos kaikille keskustelussa mukana olleille vastauksista. Tämä on ollut aloittelevalle veneilijälle varsin opettava juttu.


      • paineöljy
        Öljynpaineen merkkivalo kirjoitti:

        No niin, nyt sitten on asia selvinnyt. Ja onneksi monen veikkaus koneen väljyydestä ja isoista remonteista osottautui ilmeisesti vääräksi.

        Raakavesipumpun kun eilen aukaisin oli silmät pudota päästä! Kumisessa juoksijapyörässä oli jäljellä enää kaksi siipeä! Nekin puoliksi poikki menossa ja loput neljä poikki mennyttä tukki vielä tekokkaasti vähäistäkin veden kiertoa. Ensimmäinen vene kun on kyseessä niin luotin edelliseen omistajaan, hyvin huollettu ja kaikki syksyllä läpi käyty.... Vaihdoin tilalle Yanmarin oman, tuhottoman kalliin juoksijapyörän (toivottavasti on laadukas ja hintansa väärti) samalla vaihdoin öljyt ja suodattimen.

        Pitkän käytön jälkeenkään ei minkäänlaista savutusta ja moottori kävi nyt huomattavasti viileämpänä. Eli muutaman veikkaus raakaveden kierto ongelmasta osui aivan nappiin.

        Kiitos kaikille keskustelussa mukana olleille vastauksista. Tämä on ollut aloittelevalle veneilijälle varsin opettava juttu.

        Hyvä ettei ollut sen ihmeempää, mutta selvitä vielä miksi se lämpötilan varoitusvalo ei syttynyt. Onko sekin edellisen omistajan irroittama.


      • Varoitusvalo
        paineöljy kirjoitti:

        Hyvä ettei ollut sen ihmeempää, mutta selvitä vielä miksi se lämpötilan varoitusvalo ei syttynyt. Onko sekin edellisen omistajan irroittama.

        Jep, tuo täytyykin tarkistaa. Mittaristossa on kytkin jolla voi koittaa valon toimivuuden, se pelaa, mutta voi hyvinkin olla että johto on anturilta irti tai anturi rikki.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      95
      2143
    2. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1398
    3. Ammuskelua taas

      Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1350
    4. Juniorivalmennus Jokereissa..

      Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      29
      1308
    5. Päivämääriä

      Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1223
    6. Introverttinä osastolla

      Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      337
      1028
    7. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      965
    8. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

      Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      56
      904
    9. 122
      787
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

      Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      82
      776
    Aihe