Kosteusvauriosta rahat takaisin

KKO

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/06/903179

Ennakkotapaus: Ostajat saivat tietää käsirahan maksamisen jälkeen, että asunnossa olikin kosteusvaurio. He eivät enää halunneet asuntoa ja vaativat käsirahaa takaisin. KKO määräsi myyjän palauttamaan reilun 4000 euron käsirahan korkoineen, koska asunnon kunto oli huonompi kuin ostajat olivat tarjousta tehdessään edellyttäneet.

Reilu peli.

14

2832

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta tiesivätkö

myyjät?Olivatko myyjät teettäneet kosteustutkimuksen?
      Se on vaan niin,että nykyään kun myy asunnon vaikka on
      teettänyt tutkimuksen eikä itse tiedä talossa olevan minkäänlaista
      kosteusvauriota saa silti pelätä pitkään ovatko ostajat kaivaneet jostain
      vikaa tai löytäneet sitä mahdollisen remontin yhteydessä.
      Mielestäni jos taloon on tehty kunnollinen tarkastus sen pitäisi olla siinä.
      Kauppa mikä kauppa.
      Eihän kaikkea vastuuta voi jättää vain myyjille.
      Asuntohan on kaupan jälkeen tavallaan myyjän vielä vuosia kunnes
      jossain vaiheessa huomataan,että tässähän voi asua.
      Kuinka pitkä se myyjän vastuu olikaan?5v?
      Eli se aika ollaan kuin pissaa pidättämässä.
      Tosin se tunne laimenee koko ajan.
      Näinkin voi asiaa ajatella.

• Olla asunto-osake, koska muutoin myyjä ei alun perinkään olisi voinut pidättää käsirahaa (maakaari edellyttää määrämuotoisuutta, joten käsiraha ei ole sitova).

Asunto-osakekaupassa myyjän virhevastuu on kaksi vuotta. Kosteuvaurio menee yleensä yhtiön piikkiin, joten vetäytyminen on hieman yliampuvaa ostajan puolelta. Mielenkiintoinen ennakkopäätös, jonka perusteet eivät uutisjutun perusteella oikein kestä tarkastelua. Tätyy perehtyä ko päätökseen perusteellisemmin, voin sitten palata aiheeseen..

P.S. Kenen sitten pitäisi kantaa vastuu piilevästä virheestä kiinteistökaupassa, kiinteistönsä tunteva myyjä, vai ostaja joka ei voi sitä kaupantekovaiheessa tuntea?

• No ei todellakaan
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Olla asunto-osake, koska muutoin myyjä ei alun perinkään olisi voinut pidättää käsirahaa (maakaari edellyttää määrämuotoisuutta, joten käsiraha ei ole sitova).

Asunto-osakekaupassa myyjän virhevastuu on kaksi vuotta. Kosteuvaurio menee yleensä yhtiön piikkiin, joten vetäytyminen on hieman yliampuvaa ostajan puolelta. Mielenkiintoinen ennakkopäätös, jonka perusteet eivät uutisjutun perusteella oikein kestä tarkastelua. Tätyy perehtyä ko päätökseen perusteellisemmin, voin sitten palata aiheeseen..

P.S. Kenen sitten pitäisi kantaa vastuu piilevästä virheestä kiinteistökaupassa, kiinteistönsä tunteva myyjä, vai ostaja joka ei voi sitä kaupantekovaiheessa tuntea?

"Kosteuvaurio menee yleensä yhtiön piikkiin, joten vetäytyminen on hieman yliampuvaa ostajan puolelta."

No ei kai se kosteusvaurio itsestään parane?? Eli vaikka sen korjauksesta ei itse joudukaan maksamaan, vaan menee yhtiön piikkiin, niin asukkaanhan se pitää se remontti sietää.

En ikimaailmassa minäkään olisi ostanut tuota asuntoa, vaan olisin ehdottomasti vaatinut kaupan purkua.

• Methuussalemi
        No ei todellakaan kirjoitti:

"Kosteuvaurio menee yleensä yhtiön piikkiin, joten vetäytyminen on hieman yliampuvaa ostajan puolelta."

No ei kai se kosteusvaurio itsestään parane?? Eli vaikka sen korjauksesta ei itse joudukaan maksamaan, vaan menee yhtiön piikkiin, niin asukkaanhan se pitää se remontti sietää.

En ikimaailmassa minäkään olisi ostanut tuota asuntoa, vaan olisin ehdottomasti vaatinut kaupan purkua.

"...vaikka sen korjauksesta ei itse joudukaan maksamaan, vaan menee yhtiön piikkiin, niin ..."

ja ketkäköhän ovat se yhtiö, joka korjauksen maksaa? vastaan kun et varmaan tiedä - osakkaatpa tietenkin eli maksumiehiä ovat kaikki yhtiössä asuntonsa omistavat

voi taivas kun ihmiset joskus ymmärtäisivät, että as.oy on osakkaidensa omistama, ei mikään kolmas taho, joka saa rahaa jostakin muualta kuin omistajiensa kukkaroista

hohhoijaa, oppia ikä kaikki

• tuomari.
        Methuussalemi kirjoitti:

"...vaikka sen korjauksesta ei itse joudukaan maksamaan, vaan menee yhtiön piikkiin, niin ..."

ja ketkäköhän ovat se yhtiö, joka korjauksen maksaa? vastaan kun et varmaan tiedä - osakkaatpa tietenkin eli maksumiehiä ovat kaikki yhtiössä asuntonsa omistavat

voi taivas kun ihmiset joskus ymmärtäisivät, että as.oy on osakkaidensa omistama, ei mikään kolmas taho, joka saa rahaa jostakin muualta kuin omistajiensa kukkaroista

On oikein kaikille näille tylsämielisille "uuskädettömille" että kaupat purkaantuvat ja talot ovat mätiä. toivon sydämeni pohjasta että näitä homepesiä ostavat apinat saavat home ja pölykeuhko-ongelmia. Itse myydessäni asuntoa en kertakaikkiaan edes myy sitä tylsimyksille. Nämä joka asiasta vinkuvat runkut eivät ansaitse muuta kuin aaltopellistä kyhätyn hökkelin jossa voivat vinkua kurjuuttaan. Älkää hyvät ihmiset myykö kenelle tahansa asuntojanne. Jos minun asuntoani tulee yksikin listojen alle kurkkija kyyläämään, vedän oikealla päin turpaa ja potkin perseelle ja toivotan parempaa onnea toisaalla. Hyi helvetti että saa oksettamaan nämä idiootit.

• Methuussalemi kirjoitti:

Mutta kuitenkin maksajia on muitakin kuin myyjä, ja ostaja..

Ja olen edeellenkin sitä mieltä, että 1-4 asunnon asunto-osakeyhtiöt pitäisi lailla kieltää!

P.S. Sitä lehtiuutisen päätöstä ei vielä löydy Finlex;istä.

• no empä ostais sulta
        tuomari. kirjoitti:

On oikein kaikille näille tylsämielisille "uuskädettömille" että kaupat purkaantuvat ja talot ovat mätiä. toivon sydämeni pohjasta että näitä homepesiä ostavat apinat saavat home ja pölykeuhko-ongelmia. Itse myydessäni asuntoa en kertakaikkiaan edes myy sitä tylsimyksille. Nämä joka asiasta vinkuvat runkut eivät ansaitse muuta kuin aaltopellistä kyhätyn hökkelin jossa voivat vinkua kurjuuttaan. Älkää hyvät ihmiset myykö kenelle tahansa asuntojanne. Jos minun asuntoani tulee yksikin listojen alle kurkkija kyyläämään, vedän oikealla päin turpaa ja potkin perseelle ja toivotan parempaa onnea toisaalla. Hyi helvetti että saa oksettamaan nämä idiootit.

Täällä yks tylsämielinen uuskädetön asunnon ostaja, kuulutko sinä niihin homeasunnon myyjiin jotka jekuttavat rehellisiä ostajia ja aiheuttavat sen ettei oikein kukaan uskalla ostaa edes kunnollista asuntoa. Eihän laisiisi rontteihin kukaan voi luottaa vaan pitää kaikkia samanlaisina kuin sinä. siinä sitten menevät mukana rehellisetkin myyjät. Heh haluaisimpa nähdä kun kun vedät oikealla päin turpaa meikäläistä, oletkos ajatellut syödä kiinteätä ravintoa sen jäkeen. Tarttee varmaan käyttä home koira ennen kuin sinulta asunnon ostaa.

• Persaukiset ulos!
        tuomari. kirjoitti:

Tuosta sinun tekstistä ilmenee, että et ole kyllä ensimmäistä kämppääkään ostanut! Eli pers-aukinen vuokralainen olet ihan selvästi. Puskista on helppo huudella mitä vaan. Minä olen ostanut ja myynyt muutaman omakotitalon, jotka olen ihan itse rakentanut ja ne itse myynyt. Nipottavat ostajat ovat yleensä sinun laisiasi perseaukisia sunnuntaikatselijoita, jotka käännytän jo kohteliaasti eteisestä takaisin raittiiseen ulkoilmaan!!! Kun kunnolla mitataan paikat, ei takuulla tule yllätyksiä. Ne yllätykset tulevat aina tietämättömille ja osaamattomille. Tämä on oikea köyhien valituspaikka... menkää mieluummin valittamaan kurjuuttanne sossun luukulle!!!

• ...itse ostanut...

• 1-4
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Ja olen edeellenkin sitä mieltä, että 1-4 asunnon asunto-osakeyhtiöt pitäisi lailla kieltää!

Aivan liian helposti saa kiistoja aikaan vielä kuudenkin asunnon yhtiössä. Todennäköisesti vielä isommissakin. Tietenkin kyse on siitä, miten monta elämän taiteilijaa sattuu samaan yhtiöön, mutta itselläni on nyt käsittelyssä yhtiö, jossa 5/6 on varsinaisia sankareita. Kymmenenkin asunnon yhtiöllä olisi tekemistä heidän kanssaan.

Toki kustannusten jakamisessa jo 6 asuntoa on huomattavasti parempi kuin 4.

• pm
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Tapaus löytyy korkeimman oikeuden omilta sivuilta www.kko.fi kohdasta Ennakkopäätökset. Tapauksen nro on KKO 2009:49.

• jaargar
        tuomari. kirjoitti:

"toivon sydämeni pohjasta että näitä homepesiä ostavat apinat saavat home ja pölykeuhko-ongelmia"

Miksi sinä sellaista toivot? Aika vihapitoinen kommentti.

• yksiön ostotarjous

kyseessä yksi huone,keittiö ja alkovi as oy:ssä.

Kyllä vähän ihmettelen että pääsi 4.000 euron vuoksi
      KKO:een, jossa kynnys on rahallisilla määrillä huomattavasti'
      suuremmista korvauksista.

Ostaja teki kiiressä ostotarjouksen
      ja uusi sen vaikkei myyjä suostunut
      kosteusmittaukseen.
      Ostaja oli kyllä päätöksen mukaan
      huomannut eka kerralla tummuneen kohdan.

As oy ilmoitti KIRJALLISESTI ettei korjauksesta
      aiheudu ostajalle lisäkuluja PUTKIREMONTIN
      yhteydessä.

Mietin että jäikö ostajalta alunperin
      huomioimatta tuleva putkiremontti ja
      siitä aiheutuva kustannus ostohinnan päälle.

Miksi tehdä toinen tarjous vaikka näki vaurion??
      ja sitten tulikin katumapäälle.

hmmm....paljonkohan paloi tuon neljän tonnin vuoksi?

• kauppaa

Tässä ei missään vaiheessa purettu kauppaa, vaan palautettiin käsirahaa. Käsiraha jää myyjälle, jos kauppa peruuntuu ostajasta johtuvasta syystä. Nyt siis KKO on päättänyt, että tämä ei ollut ostajasta johtuva syy, mikä kuulostaa aivan kohtuulliselta. Ostaja on tehnyt tarjouksen sillä ehdolla, että tarkastuksissa ei löydy mitään erikoista. Koko hommahan olisi pyörähtänyt toisin päin, jos kauppa olisi jo tehty.

No kannattiko 4000 € takia lähteä taistelemaan, kannatti, jos vakuutus on kunnossa. KKO:han ei mieti käsittelyn kustannuksia, vaan tekee ennakkotapauksia. Tämä on niitä juttuja, joka löytyy varmasti ensi vuoden kiinteistönvälittäjien käsikirjojen uudistetuissa painoksissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      96
      2149
    2. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1398
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1360
    4. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      29
      1308
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1223
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      337
      1038
    7. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      965
    8. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      56
      914
    9. 122
      787
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      82
      786
    Aihe