Mitä öljyä olette laittaneet mercruiserin v-8 koneeseen, 6.2 mpi, ei ole bensa koneista kokemusta joten jos joku tietäs.
Mitä öljyä
5
247
Vastaukset
- öljyä
Minä olen käyttänyt 5,0 koneessa 20w-40 öljyä. Se on mielestäni oikeata.
Synteettistä ei saa laittaa. Ja korkeaviritteisempi kuin vanhemmat kasit, joten hyvälaatuinen 15W40 mineraaliöljy on ainakin perusöljynä toimiva (kyseessä dieselmoottorille kehitetty öljy, mutta S-luokituskin on yleensä korkea).
Voit kyllä huoleti käyttää syyntteettistä öljyä, muista vain että 0W-jotakin (tai 5w-jotakin) ei hyödytä yhtään. Tai hyödyttää mikäli tarvitset notkeutta -30 asteessa tapahtuvissa kylmäkäynnistyksissä :D- 90-luvun alun
merkkarin kone ja olen käyttänyt 20W40 öljyä. Siinä ei saa käyttää synteettistä.
- merkkarin kone
90-luvun alun kirjoitti:
merkkarin kone ja olen käyttänyt 20W40 öljyä. Siinä ei saa käyttää synteettistä.
eikä ainakaan käsikirja kiellä synteettistä. Vaadittavat luokitukset kirjassa on kerrottu, mutta öljyn muuta laatua ei.
merkkarin kone kirjoitti:
eikä ainakaan käsikirja kiellä synteettistä. Vaadittavat luokitukset kirjassa on kerrottu, mutta öljyn muuta laatua ei.
Vaadittu minimiviskositeetti, ja öljyn luokitus on mainittuna.
Suomessa kytettävä luokitus on API:
- ensimmäinen kirjain C = dieselmoottoriluokka
- ensimmäinen kirjain S = bensiinimoottoriluokka
Toinen kirjan kertoo nousevasti kyseisen öljyn laadun. Esim. CD on huonompi kuin CE, Tai SE huonompi kuin SH...
Synteettinen öljy on pesevämpi kuin mineraaliöljy, joten loppuun ajetuissa moottoreissa saattaa tulla ongelmia, eli moottori joutuu siihen purkaamoon johon jo ennen öljynvaihtoa kuului.
Toisaalta synteettisten öljyjen laajasta viskositeettialueesta ei ole hyötyä venekäytössä (pumpattavuus erittäin kylmissä olosuhteissa, tai äärimmäisen kuumissa olosuhteissa).
Joten se SAE 15W-40 mineraaliöljy ("dieselmoottoriöljy") on edellenkin järkevin vaihtoehto. Luokitus niissä on yleensä API CH/SH.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 952143
- 1291398
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.231350Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau291308- 681223
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3371028- 89965
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?56904- 122787
- 82776