Olen piruuttani kaksi kertaa seurannut vanhan autoni matkaa, kun vien sen liikkeeseen vaihtoon. Ensimmäisellä kerralla auto oli tunnin kuluessa hävinnyt liikkeen pihalta, eikä sitä sen koommin näkynyt missään myynnissä eikä muuallakaan.
Toisella kerralla vaihtoon viemäni auto ajettiin liikkeen sivustalla olevaan pitkään riviin, jossa oli paljon autoja ilman hintalappua. Siellä se seisoi pari viikkoa kunnes hävisi. Ei siis ollut liikkeellä ollenkaan "julkisesti" myynnissä sekään.
Ymmärtäisin jos kysymyksessä olisi muutaman satasen romut, että ne veisi jobbari, mutta nyt puhutaan kunnossa olevista n. 15.000 - 20.000 euron vaihtoautoista.
Kysymys kuuluu onko autoliikkeillä ostajarekisteri, josta katsotaan kuka odottaa vaihtoon tulevaa tiettyä automallia?
Se selittäisi miksi läheskään kaikki liikkeisiin viedyt vaihturit ei tule ollenkaan myyntiin. Ja toisaalta myös sen, miksi niitä haluttuja ja varusteltuja malleja on myynnissä niin hämmästyttävän vähän.
Minne vaihtoautot katoaa?
36
5887
Vastaukset
- assss
muutama vuosi sitten Rinta-Jolppi osteli autoja Helsingistä Pohjanmaan liikkeisiinsä myytäväksi.
Voisi epäillä, että ostaisivat muilta autokauppiailta tiettyjä vaihtoautoja.
Helsingissä on ollut halvimmat käytetyt autot.
Tämä voisi olla hyvä arvaus. - erästä kärryä
Annoin vanhan autoni vaihdossa uuteen viime syksynä. Ihan mielenkiinnosta kurkkasin ovatko saaneet myytyä mutta ei ollut mennyt. Nyt sen katsomisesta silloin tällöin on tullut lähes "pakkomielle" ja auto on vieläkin myynnissä 4000 euroa alle ensimmäisen pyynnin ja 3000 euroa alle minulle annentun hyvityksen. Käyn pian vaihtamassa tämän nykyisen "uuden" takaisin siihen, sillä se on virheetön kärry ja kiva ajaa mutta melupesä. On onneksi saman konsernin eri liikkeessä jonne sen annoin eli eivät tunne minua.
Olisiko kova veto jos vaihto onnistuisi hyvään hintaan eli he maksavat tietysti minulle, koska uusi oli tuplaten kalliimpi kuin vanha vaihturini viime syksynä?- kyllä,kyllä..
sitten meinaat ettei nykyinen koslasi ole menettänyt sitä 5000 euroa arvostaan viime syksystä? Saatat päittäin saada vaihdettua tai pienellä välirahalla sitten.
- itsellesi!
kyllä,kyllä.. kirjoitti:
sitten meinaat ettei nykyinen koslasi ole menettänyt sitä 5000 euroa arvostaan viime syksystä? Saatat päittäin saada vaihdettua tai pienellä välirahalla sitten.
Ei 5000 euron pudotus nykyiseen 9 kuukautta vanhaan autoon riitä mihinkään. Vähintään 10000 tuhatta euroa on haihtunut taivaan tuuliin. Silti olisin mielestäni saamapuolella.......
- listat
Ainakin tuttu Toyota-kauppias pitää tuollaista listaa.
Kun tulee vähänajettu Avensis, josta omistaja suostuu luopumaan normaalilla hyvityshinnalla, hän soittaa heti tutuille kavereilleen. Näistä joku ottaa auton ennenkuin se ehtii edes yleiseen myyntiin.
Vaihtoautorivistö koostuukin pääosin niistä paljon ajetuista bulkkituotteista. Sieltä sitten sellaisen poljetun työsuhdeauton saa tavallinen pulliainen ylihintaan ostaa.
Hyvät on jo viety.- 1.om
Osta hyvä veli tästä tutulle;)
siis oikeesti vm.2003 "uudempi korimalli "(2003-2008) farkku uudesta asti ollut minulla täyd.huoltokirja, tecnical Sol , mm.sadetunnistin,aut ilm.,iroit.vet.koukku kovil,sumuvalot,9turvatyynyä, cd\radio\kasetti 8kaijutinta,9turvatyynyä,kesärenkaat aluilla ja uusilla renkailla ym ym niin väri "hopea"=platina - Rasvasaapas
1.om kirjoitti:
siis oikeesti vm.2003 "uudempi korimalli "(2003-2008) farkku uudesta asti ollut minulla täyd.huoltokirja, tecnical Sol , mm.sadetunnistin,aut ilm.,iroit.vet.koukku kovil,sumuvalot,9turvatyynyä, cd\radio\kasetti 8kaijutinta,9turvatyynyä,kesärenkaat aluilla ja uusilla renkailla ym ym niin väri "hopea"=platinaMiul ois vähän kompastellu raviheppa tarjota vaihtoon. Maksat sie välirahhaa vai maksanks mie, tai pannaan päittäin. Päälliväri on ruskeen kultaa, hyvät harjakset, hyvä turpa, ei tyynyi, vetokärry, aisat, ravikärry, hyvät neljä jalkaa ja hei, mie annan talvikengät kaupan päälle. Kusee hyvin paskoo hyvin, heinä on halapaa. Vesi ei maksa mittään. Mennee ku ohjus.
- auton_arvo
1.om kirjoitti:
siis oikeesti vm.2003 "uudempi korimalli "(2003-2008) farkku uudesta asti ollut minulla täyd.huoltokirja, tecnical Sol , mm.sadetunnistin,aut ilm.,iroit.vet.koukku kovil,sumuvalot,9turvatyynyä, cd\radio\kasetti 8kaijutinta,9turvatyynyä,kesärenkaat aluilla ja uusilla renkailla ym ym niin väri "hopea"=platinaOk, saat sen 5 tonnia. Siinä on jo hyvänmiehen lisää, muista että minä en saa kymppitonnia voittoa uuden myynnistä..
- löytyy
Merkkiliikkeillä tuntuu olevan tiukka seula siihen, mitä myydään itse ja mikä myydään "yhteistyökumppaneille". Jobbareille lähtevät kaikki, joissa on liikaa riskiä suhteessa saatavaan voittoon (=halvat autot, paljon ajetut autot), vaikeat myytävät (=erikoisautot) ja autot jollaisia on jostakin syystä rivistössä jo liikaa.
Ja osa tietysti menee tutuille ja tutuntutuille ilman fiksauksia edullisesti.- Ropalis
Isommat liikkeet tekevät myöskin niin että jos joku toinen autokauppa haluaa ostaa tietyn auton niin he tyrkkäävät siihen mukaan niitä parintonnin "pommeja" joita kukaan ei muuten huolisi.
- päittäin
Liikkeet vaihtaa myös ahvenanmaalaisten autoliikkeiden kanssa autoja päittäin, tavallisesti 5-10 auton nipuissa. Siellä saarella on hyvin selvää millä ihmiset haluaa ajella ja muut ei sitten menekkään kaupaksi ollenkaan. Rekisteröinti mantereelta ahvenanmaalle ja päinvastoin ei ole iso kustannus, ja asiakashan sen maksaa.
- bigdummy
Sen sun kosla vietiin samointein paaliin. Jopa peräkylän miehet olisivat nähneet että ei tuollaisen Uunon jäljiltä kannata autoa ostaa.
- puheet on suuret
Kyllä menee lama-Suomessa helevetin hyvin jos 15.000 euron autot viedään paaliin.
Eiköhän liikkeillä ole hyväveli-rekisteri jossa kunnolliselle vaihdokille on tuttu ostaja valmiina. Siksi kaupoissa seisoo vain loppuun ajettuja tai puutteellisesti varusteltuja ylihintaisia rutkuja. - menee.
puheet on suuret kirjoitti:
Kyllä menee lama-Suomessa helevetin hyvin jos 15.000 euron autot viedään paaliin.
Eiköhän liikkeillä ole hyväveli-rekisteri jossa kunnolliselle vaihdokille on tuttu ostaja valmiina. Siksi kaupoissa seisoo vain loppuun ajettuja tai puutteellisesti varusteltuja ylihintaisia rutkuja.toisiin liikkeisiin,pesuun,fiksaamoon ja sitten myyntiin.
- tehdään
menee. kirjoitti:
toisiin liikkeisiin,pesuun,fiksaamoon ja sitten myyntiin.
Meillä tehdään ainakin niin että jobbarit ostaa kaikki halvat autot ja lisäksi myös muutaman kalliin auton, eli niille laitetaan joku paketti missä on halvat autot sekä muutama kalliskin, eli hyvin voinu mennä juurikin jobbarille vanhojen autojen seassa! =) Ja sekin vielä että meillä tarkistetaan auto kuin auto kun tulee vaihtoon et onko hirveesti korjattavaa ja jos on ni sit se toden näköisesti myydään jobbarille!
Miksi et katso rekisterinumeron perusteella missä päin auto liikkuu ja ketä omistaa, niitähän on kaikkia erilaisia palveluja mistä näkee et mis päin auto menee rekkarinumeron lähettää tiettyyn numeroon ni sit tulee vastaus! Siitähän sen ainakin näkee et onko muualla päin liikkeessä vai yksityisellä!!! - tehdään
menee. kirjoitti:
toisiin liikkeisiin,pesuun,fiksaamoon ja sitten myyntiin.
Meillä tehdään ainakin niin että jobbarit ostaa kaikki halvat autot ja lisäksi myös muutaman kalliin auton, eli niille laitetaan joku paketti missä on halvat autot sekä muutama kalliskin, eli hyvin voinu mennä juurikin jobbarille vanhojen autojen seassa! =) Ja sekin vielä että meillä tarkistetaan auto kuin auto kun tulee vaihtoon et onko hirveesti korjattavaa ja jos on ni sit se toden näköisesti myydään jobbarille!
Miksi et katso rekisterinumeron perusteella missä päin auto liikkuu ja ketä omistaa, niitähän on kaikkia erilaisia palveluja mistä näkee et mis päin auto menee rekkarinumeron lähettää tiettyyn numeroon ni sit tulee vastaus! Siitähän sen ainakin näkee et onko muualla päin liikkeessä vai yksityisellä!!! - Kalle.
Oli oikein osuva sinulle, tuollaisen roskaviestin kirjoittajalle. Vapaasti suomennettuna "puupää".
- Kalle.
Oli oikein osuva sinulle, tuollaisen roskaviestin kirjoittajalle. Vapaasti suomennettuna "puupää".
- tuskinpa paaliin
puheet on suuret kirjoitti:
Eiköhän liikkeillä ole hyväveli-rekisteri jossa kunnolliselle vaihdokille on tuttu ostaja valmiina. Siksi kaupoissa seisoo vain loppuun ajettuja tai puutteellisesti varusteltuja ylihintaisia rutkuja.Kyllä automyyjille kuka tahansa voi jättää "tilauksen" tietynlaisesta autosta. Siihen mitn hyväveli jutui tartte. Minäki jätin muutamaan liikkeeseen numeroni, kun tyttärelle autoa oltiin vailla. Ja riippuu miten palveluhaluinen myyjä on kyseessä, niin vähintään pari kertaa ottaa yhteyttä kun edes sinnepäin on tarjolla. Ja olen huomannu, että isommatki autoliikkeet ilmottelee tunnetuimila nettipalstoila autojaan, jolloin tavallinen tasamaan tallaaja tahikka jobbari voi helposti nähhä mitä on kelläki valikoimis.
- vituttaa kun
tuskinpa paaliin kirjoitti:
Kyllä automyyjille kuka tahansa voi jättää "tilauksen" tietynlaisesta autosta. Siihen mitn hyväveli jutui tartte. Minäki jätin muutamaan liikkeeseen numeroni, kun tyttärelle autoa oltiin vailla. Ja riippuu miten palveluhaluinen myyjä on kyseessä, niin vähintään pari kertaa ottaa yhteyttä kun edes sinnepäin on tarjolla. Ja olen huomannu, että isommatki autoliikkeet ilmottelee tunnetuimila nettipalstoila autojaan, jolloin tavallinen tasamaan tallaaja tahikka jobbari voi helposti nähhä mitä on kelläki valikoimis.
köyhät vinkuu. Kyllä mä laittaisin 20000e:n koslan paaliin heti. Mitä ne edes on? Avensiksia yms. paskaa.
- tapauksia nähnyt
Autoliikkeestä voidaan siirtää myyntiriskiä ( mahdollisia vikoja - tulee kuluttaja-asiamies asiaa ) sisältäviä autoja myyntiin yksityiselle puolelle, jotta liike vapautuu kuluttajansuoja-asioista tyystin. Tapauksia tiedän. Vaan voihan sinne liikkeeseen käydä kehumassa kuinka löytyi helmi paljon ajettu peli ja maksoikin vaan - sano 1500 e mitä joppari pyysi , rupee liikkeiden välit joppariin lämpenemään. Heko heko...
- ajettu xD
Yhteen merkkiliikkeeseen tuli vaihdossa leasing-auto, kaksi vuotta vanha mobil, ja nyt oli mittarissa reilut 200tkm, yhdessäkään takuuhuollossa ei oltu autoa käytetty, ei edes öljyjä oltu moottoriin vaihdettu, aika tervaa oli ollut, liike ei ottanut riskiä, möi sen jobbarille, ja tietysti halavalla xD
- kaupassa on
toki kuluttajansuoja joskin ei niin kattava kuin yrittäjältä ostettaessa.
Mikäli ostajaa tahallisesti harhautetaan kauppatilanteessa, on aivan sama onko myyjä yksityinen tai yritys kauppa voidaan vaikka tarvittaessa perua.
Ostaja voi vaatia myyjältä kauppalle takuun, se on eri asia suostuuko myyjä siihen ja kuinka kattavan takuun mahdollisesti saa. Nämä ovat sopimusasioita, eivätkä koske pelkästään yrittäjiä. - heräsin
kaupassa on kirjoitti:
toki kuluttajansuoja joskin ei niin kattava kuin yrittäjältä ostettaessa.
Mikäli ostajaa tahallisesti harhautetaan kauppatilanteessa, on aivan sama onko myyjä yksityinen tai yritys kauppa voidaan vaikka tarvittaessa perua.
Ostaja voi vaatia myyjältä kauppalle takuun, se on eri asia suostuuko myyjä siihen ja kuinka kattavan takuun mahdollisesti saa. Nämä ovat sopimusasioita, eivätkä koske pelkästään yrittäjiä.ja päästin kissan ulos
- annetaan
Vaihtoautoja on suuret autoliikkeet jo vuosia vieneet venäjälle alle nimellishinnoilla, haittaamasta uusien kauppaa. Kun ei saa vaihtoautoa ostettua halvalla joutuu ostamaan uuden. Venäläiset kiittää. Sinne ne häviää.
- ei enää
Vanhat Ladat ja Datsunit roudattiin Venäjälle silloin Venäjä oli Neuvostoliiton jäljiltä kuralla.
Nyt on eri meininki. - venäjälle autoja.
Ellein sitten veronmaksajat subventoi vientiä. Se on se epäpyhä autokartelli, varsinkin kun on porvarit nyt vallassa, sellainen, että siinä saa yhteiset varat palaa vaikka kuinka, jotta yksityinen etu pelastettaisiin.
- hölömöukko
käytössä jo kymmeniä vuosia työkoneet(traktorit, kaivurit, pyöräkoneet, kuormurit...) On myyty jo kymmeniä vuosia tuolla tavalla.Halvemmat pelit eli henkilö-autotkin myydään monesti varauslistalla.
- kuten autotkin
Kiinteistöalan ammattilaisena voin puolestani sanoa että myös rantakiinteistöille ja hyvällä paikalla sijaitseville omakotitaloille on varauslistansa, jotka on näin taantuman aikanakin yllättävän pitkiä.
- varauslista
kuten autotkin kirjoitti:
Kiinteistöalan ammattilaisena voin puolestani sanoa että myös rantakiinteistöille ja hyvällä paikalla sijaitseville omakotitaloille on varauslistansa, jotka on näin taantuman aikanakin yllättävän pitkiä.
varo itsekkin joutumasta sille:
http://www.oikeus.fi/14499.htm - hölömöukko
varauslista kirjoitti:
varo itsekkin joutumasta sille:
http://www.oikeus.fi/14499.htmEi sitä koskaan tässä maailmassa voi olla mistään maallisesta varma.
Toivotaan että nämä ihmiset jaksaa kaiken ikävänkin keskellä. - ahkera vaihtaja
hölömöukko kirjoitti:
Ei sitä koskaan tässä maailmassa voi olla mistään maallisesta varma.
Toivotaan että nämä ihmiset jaksaa kaiken ikävänkin keskellä....tulee vastaan lähes joka päivä joku entinen kosla. Kaikki, mitä olen vaihtanut, on jäänyt samoille kulmille pyörimään ja on ostettu lähes heti. Olen vissiin niin höveli auton vaihtaja, että liikkeet tekevät kanssani hyvia kauppoja. Uudet ostajat myös yleensä soittelevat, että mitä entisessä autossa on vikaa/korjattavaa. Toinen autoni, jonka vaihdoin uudempaan vuonna 2001, on samalla paikkakunnalla ja näköjään pelikunnossa edelleen. Se on vuoden 1989 lancer, jolla oli vuonna 2001 ajettu jotain 230tkm. Mutta minä tein siihen 2500€:n edestä remppaa ennen vaihtoa, joten ei ole ihme, että vielä surraa!! Olisin aika monta tuhatta euroa rikkaampi, jos en olisi sitä koskaan lähtenyt mihinkään vaihtamaan :)
Joskus hämmästyttää,kuinka pienellä katteella oma auto lähtee myyntiin. Silloin tietää, että on maksanut reippaasti ylihintaa omasta uudesta autostaan. Mutta mitäs sitten, pääsasia, että ajaa semmosilla autoilla, joilla on mukava ajella. Euroja ei lasketa.
- alle 10 000
autoja myyvät vain pienemmät yrittäjät ja viedään tosiaan täältä muualle Suomeenkin autoja. Itse ostin tällaiselta "jobbarilta" 5000 euron auton ja hyvin on toiminut jo neljättä vuotta. Yksinkertaisesti kalliilla myyntipaikoilla ei kannata myydä kuin uusia ja todella vähän käytettyjä autoja.
- autokauppias
Etupenkille oli tullut kuset ja autossa oli muutenkin niin hirveä löyhkä että se jouduttiin lähettämään Riihimäen ongelmajätelaitokselle. Jouduimme maksumieheksi myös auton hävityksen suhteen.
- varsinkin lamassa
Lama-aikana kun ihmiset on entistä tarkempia niin ainoastaan ehjät, sopivasti ajetut ja hyvin varustellut autot kelpaa. Tavalliset paljonajetut bensalahnat jaa liikkeiden pihoille makaamaan. Ilmastoiduille pikkudieseleille on ostajalistat ja autot menee samantien, siksi niitä ei juuri liikkeissä näy.
Olin hakenut tietyn väristä hyväpeltistä ja hoidettua Nissan Almeraa alle 100tkm. Tiesin, mitä hain, joten ilmoitin myyjälle Helsingin Herttoniemen Autokeskuksessa. Katolla oli parkissa vielä myllyttämättä juuri sellainen ja tein koeajon ja tarjosin ilman vaihdokkia 10000e tiskiin ja sanoin että tohon rahaan tollasen saa yksityiseltäkin, ostan sen mieluummin sinulta suoraan käteisellä. Laski ja mietti 5min, tiesi olevani oikeassa ja haistoi, että kundi tietää autosta vähintään tarpeeksi, mitä haluaa ja hakee. Auto ei siis ollut koskaan myymälässä, vaan hain sen myllytettynä seuraavalla viikolla. Päivääkään en ole katunut loisto-ostosta ja pikku kojelaudan natinatkin tehtiin takuuna. Laskin ja vertailin merkkejä ja ominaisuuksia ja tämä oli ehdottomasti parasta, mitä ko. rahalla sai noilla kilometreillä varsinkin. Ikävä tulee vielä kun joskun on luovuttava beibestä. Se "ei petä ja puhu paskaa selän takana", kuten monet muut merkit. Aivan samoin ottaisin koska vaan takaisin vanhan Mazda 323 1.5 hatchbackin tuunattuna, koska se on kunnon aito japsi ja laatupalikkaa joka paikassa, mikä on harvinaista nykyautoissakin.
Joku tuolla sanoikin, että jos on saanut hyvän japsi-auton, ei ole mitään järkeä vaihtaa kultakimpaletta johonkin esim. korealaiseen tai varsinkaan etelä-eurooppalaisiin Seateihin tai vaikka ranskalaisiin. Tietysti on moni eri mieltä ihan kuin ruuasta tai viineistä puhuttaessa, mutta paha tuota on huonoksi haukkua. En voi kuvitella paljon kusipäisempää idioottia, kun aamuyöstä taksitolpalla joku urpo kailottaa koko torin mitalta, ettei suostu nousemaan esim. johonkin riisipussiin, vaikka luvassa olisi varmin kyyti perille juurikaan mukavuudesta tinkimättä. En ole ikinä kuullut kenenkään sanovan japsista, että onpa paska ajettava, silloin kannattais mennä ensin radalle opettelemaan ja kertaamaan autokoulun ajotunneille alkeita...
Ketjusta on poistettu 44 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348