Pitäisi itsekin vähentää kahvin juontia, vaikka iha nuori en nyt olekaan. Tulee juotua aivan liian monta kuppia päivässä.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/147438.shtml
Kofeiinia ei alle 15-vuotiaille
29
2072
Vastaukset
- Jameson84
Itse aloin juomaan kahvia jo 10-vuotiaana tyttönä. Nykyisin juon kofeiinitonta, sillä pidän kahvin mausta, enkä voinut lopettaa juomista kokonaan. Joidenkin väitteiden mukaan kofeiini aiheuttaa paniikkihäiriötä, ja täytyy kyllä todeta, että vähemmällä kofeiinilla tulee oireita harvemmin/ei ollenkaan.
- se
niinki mut mun mielestä enerkia juomia ei sais myydä alle 15 vuotiaille melkeen sama tupakan kans tulee riippuvaiseksi kokemusta on tupakoin ja joskus tulee ostettua näitä juomia kaupasta. mut ei kahvin juontia voi kieltää keneltäkään.
- Kohtuus kaikessa.
Kohtuus kaikessa niin on hyvä olla. käytän itse kahvia, mutta pärjään yhdellä kahvipaketilla peräti yli kuukauden, sillä elän yksin. Kahvimääräni on viikossa vain 2 kuppia päivässä (päivässä yksi siis.) On sanottu monesti, että miten sinä voit noin käyttää kahvia? No mutta jokaisella on oma näkemys ja kokemus käyttää jotain tuotetta. En ainakaan tiedä mitään riippuvuutta kofeiiniin itseni kohdalla. Kuten moni sanoo jos joutuu käyttämään jotain lääkettä kauan ja sitten ei tarvitse sitä enää sitten olisi pahoja riippuvuutta sitä kohtaan. Olen joutunut aikoja sitten käyttämään erästä lääkettä, mutta ei siitä ainakaan tullut minulle mitään. Kyllä lääkärit olivat ihmeissään ja sanoivat, että tämän lääkkeen käyttö aiheuttaa riippuvuutta käyttäjälle valitettavasti. No eipä käynyt niin.
- nimetön hä ?
se kirjoitti:
niinki mut mun mielestä enerkia juomia ei sais myydä alle 15 vuotiaille melkeen sama tupakan kans tulee riippuvaiseksi kokemusta on tupakoin ja joskus tulee ostettua näitä juomia kaupasta. mut ei kahvin juontia voi kieltää keneltäkään.
tuo menee jo kyll ehk vähä liian pitkälle .. oon 14 vasta ja mä poltan ja juon kaffia ja energia juomia.. mulle ei tuu yhtää mitäää niistä ni tuo kofeeni jutun haita taitaa olla vain jollain tai sitten jollain vaa ei tuu niistä mitää ::: et joo.. :D mä en tajua..
- ilmeisesti
nimetön hä ? kirjoitti:
tuo menee jo kyll ehk vähä liian pitkälle .. oon 14 vasta ja mä poltan ja juon kaffia ja energia juomia.. mulle ei tuu yhtää mitäää niistä ni tuo kofeeni jutun haita taitaa olla vain jollain tai sitten jollain vaa ei tuu niistä mitää ::: et joo.. :D mä en tajua..
on todella paljon asioita, joita et tajua.
Tajuat kyllä vanhempana. Siihen asti usko kiltisti aikuisia. - jejeee
nimetön hä ? kirjoitti:
ihan hyvä vaan tollanen suositus, on kauheeta kun noi 12 vuotiaatkin pojat vetää noita energia juomia varmaan 5 päivässä, vaikkei niistä nyt haittaa oiskaan paljon ni ei kyllä hyötyäkään, ei ne mitenkään energisesti vaikuta.
- mieltä
se kirjoitti:
Olen myös sitä mieltä että energiajuomiin ikäraja 15v ! Itse olen kaupassa töissä ja kieltämättä on kamalaa kun natiaiset ostavat usean juoman kerralla ja toiset käy jopa useasti päivässä. Onhan niitä tutkittu jo että aiheuttavat ties mitä ! Ikäraja siis näihinkin tuotteisiin ! Oman lapseni en anna näitä tuotteita käyttää, selvästi tuli oireita kun kerran on maistanut.
- wnw4wn6844n68nw4n6wn6wn6
mieltä kirjoitti:
Olen myös sitä mieltä että energiajuomiin ikäraja 15v ! Itse olen kaupassa töissä ja kieltämättä on kamalaa kun natiaiset ostavat usean juoman kerralla ja toiset käy jopa useasti päivässä. Onhan niitä tutkittu jo että aiheuttavat ties mitä ! Ikäraja siis näihinkin tuotteisiin ! Oman lapseni en anna näitä tuotteita käyttää, selvästi tuli oireita kun kerran on maistanut.
k
- päivässä
tai tarkemmin sanoen yhden mukillisen, joka on noin kaks kupillista, yleensä klo 16-17 aikoihin. Jos en ole juonut kahviannostani, viimeistään alkuillasta huomaan, että pää on "kipeä" tai jotenkin oudon tuntuinen, tai pitäiskö sanoa poikkeuksellisen oudon tuntuinen. Eli tulee vieroitusoireita, kun ei saa kofeiinia. Joku "asiantuntija" väitti, että neljä kupillista voi juoda päivässä ilman vieroitusoireita. Mulla siis kaksi kupillista päivässä riittää aikaansaamaan vieroitusoireita.
Yks tuttu, joka teki kotonaan käännöstöitä kertoi, että joi pahimmillaan 30 kupillista päivässä! Tais olla kiire saada käännös valmiiksi. Ja aina ku väsytti, kahvia vaan kurkusta alas.
Ilman muuta pitäis kieltää esim. energiajuomien myynti alle 15-vuotiaille. Heistä on ihan turha tehdä kofeiiniriippuvaisia. Juomien valmistajat tietysti haluaa koukuttaa nuorison omaan tuotteeseensa. Juovat sitten läpi elämänsä, ja valmistaja saa miljoonansa. Ihan sama meininki kuin tupakanvalmistajilla. Jos minulla olisi vaikkapa leipomo, tunkisin kofeiinia kaikkiin tuotteisiini ruisleivästä lähtien, niin vakioasiakkaat jäis koukkuun, ja myynti olisi taattu tulevaisuudessakin.
Mihin lapsi edes tarvii piristeitä. Niillähän riittää virtaa muutenkin aamusta iltaan. Ei ne sitä väsymykseen juo. Se on vaan muotia nuorison keskuudessa. - taas joo
ja plaa plaa plaaaa..
vähä väliä kaikki on myrkyllistä ja sit kohta terveellistä..
ei o pitkä aika ko puhuttiin jotta ranskalaiset potut o myrkyllisiä tms ko niitä paistetaan rasvassa, no pikkisen etiäpäin ni ei ollukkaan..
kolesteroli, ei pitäs syörä rasvaa ko kolesteroli arvot nousee, paskat! siinä o taas yks lääketieteellinen huuhaa juttu millä rahastetaan ihmisparkoja jotka uskoo kaikkeen sontaan. MULLA on kolesteroli alle hyvän vaikka syöny 12v ( nyt 37v ) n.1kg oikeeta voita ruuan kans per viikko ja syön mitä millonki päähän pälkähtää eikä kolesteroli arvot nouse ja paino pysyy kurissa ko liikkuu.. SE ON IHAN PERINNÖLLINEN TEKIÄ EIKÄ SIIHEN VAIKUTA LÄÄKKEET, joillakin on korkeempi perinnöllisesti toisilla ei vaikka söis 2kg viikos voita ninku kaveri..
ym muut tälläset jutut mitä suolletaan pihalle. ei kaikki o samanlaisia ihmisiä, jos joillakin on sokeritauti ne ei sitä välttämättä naapurilla ole tai eturauhassyöpä, sama homma.. NE O PERINNÖLLISIÄ..
kiitos ja hei.. - taas joo
ja plaa plaa plaaaa..
vähä väliä kaikki on myrkyllistä ja sit kohta terveellistä..
ei o pitkä aika ko puhuttiin jotta ranskalaiset potut o myrkyllisiä tms ko niitä paistetaan rasvassa, no pikkisen etiäpäin ni ei ollukkaan..
kolesteroli, ei pitäs syörä rasvaa ko kolesteroli arvot nousee, paskat! siinä o taas yks lääketieteellinen huuhaa juttu millä rahastetaan ihmisparkoja jotka uskoo kaikkeen sontaan. MULLA on kolesteroli alle hyvän vaikka syöny 12v ( nyt 37v ) n.1kg oikeeta voita ruuan kans per viikko ja syön mitä millonki päähän pälkähtää eikä kolesteroli arvot nouse ja paino pysyy kurissa ko liikkuu.. SE ON IHAN PERINNÖLLINEN TEKIÄ EIKÄ SIIHEN VAIKUTA LÄÄKKEET, joillakin on korkeempi perinnöllisesti toisilla ei vaikka söis 2kg viikos voita ninku kaveri..
ym muut tälläset jutut mitä suolletaan pihalle. ei kaikki o samanlaisia ihmisiä, jos joillakin on sokeritauti ne ei sitä välttämättä naapurilla ole tai eturauhassyöpä, sama homma.. NE O PERINNÖLLISIÄ..
kiitos ja hei.. - momomomo
Ite alotin juomaan 4-vuotiaana. Ja ikää on pian 15.
- nimi muutettu
Aikoinaan kahvi oli laiton nautintoaine/huumausaine suomessa. Salakuljetimme sitä Ruotsista veneellä. Hienosto piirit olivat asiakkaitamme. Kerran pamahti rannikolla niin pahat kyttäfiilikset ja dumpattiin lasti mereen kun kalastajapaatti tuli hämärässä vastaan.
Myöhemmin se sallittiin, tämän jälkeen siirryimme salakuljettamaan alkoholia, joka tuolloin oli myös kielletty nautintoa/huumausaine Suomessa. Muita huumeita ei tuolloin tunnettu, myhemmin 60 luvun lopulla alkoi muiden aineiden salakuljetus
Nykyään itse olen aika hyvin kuivilla molemmista, laillisista aineista. Kannabis on ainut mihin jäin sen verran koukkuun, että silloin tällöin vanhanakin tulee vielä pössyteltyä. Muttei se niin haitallista terveydelle ole kuin nuo edelliset, eikä fyysistä riippuvuutta tule. - ......
Olen 18 -vuotias nainen ja sydänlääkärini laittoi kahvin ja erityisesti energiajuomat ehdottomaan pannaan. Sydämeni on perusterve, mutta sen verran herkkä, että kofeiini nostaa liikaa sykettä ja aiheuttaa rytmihäiriöitä - kofeiini ei siis todellakaan sovi kaikille. Lääkärini päivitteli myös teinien suosimia energiajuomia ja niiden vaarallisuutta sekä tarpeettomuutta sen ikäisille. Vanhemmat eivät ymmärrä minkälaista myrkkyä ne ovat.
- siitä miten
kahvin/teen/kofeiinin kanssa voi käydä.
http://qmies.blogit.fi/- koko litku
näin se on.suosittelen lopettamista.
- kahvi......
koko litku kirjoitti:
näin se on.suosittelen lopettamista.
juon kahvia päivässä ehkä 5-10 kuppii. ja oon vasta 13. melkein aina 10 tai yliki joskus....Energia juomia en ostanu paljo. en oo ostanu ku jotain 2 pulloa energia juomaa.kofeiini pitoiset juomat on aika hyviä.
- tyttötre-
kahvi...... kirjoitti:
juon kahvia päivässä ehkä 5-10 kuppii. ja oon vasta 13. melkein aina 10 tai yliki joskus....Energia juomia en ostanu paljo. en oo ostanu ku jotain 2 pulloa energia juomaa.kofeiini pitoiset juomat on aika hyviä.
Siis tämähän menee ihan naurettavaksi touhuksi.
Eka ollaan pihistämässä meidän nuorten kouluruuista ja kun pistetään kampoihin, niin viedään kaikki muukin suuhun pantava. Kieltäkää toki karamallit, jäätelöt, sipsit sun muut samaan syssyyn. Mikseipä aleta samantien nälkäkuurille koko Suomen nuoriso väki? :)
Tottahan se on, että on järkyttävää katsellakkin, kun meidän ikäiset juo ihan huvikseenkin monia pulloja päivässä energiajuomia. Sitä tuntuu menevän ihan janojuomana, niinkuin vettäkin. Mutta oletteko te vanhemmat koskaan miettineet, kun annatte 10-15 vuotiaille lapsillenne rahaa, että mihin he sitä oikeasti tarvitsevat? "Tarvitsisin vähän karkkia, ostan jäätelön." Tosiasiassa kipitetään läheiseen siwaan ostamaan ediä ja redbullia ja illalla kaikki on huonosti.
Kaveri joskus minulle puhui, että siitä seuraa muunmuassa kovaa oksentelua ja muitakin sivuvakutuksia, kun huvikseen kittaa sekaisin sekä kahvia, että energiajuomia. Itse en aio enkä halua kokea samaa. Joten: ottakaa selvää mitä lapset panevat suuhunsa, vastuu on myös teillä !
Itse olen juonut kahvia valehtelematta polvekorkuisesta. Mitään muuta haittaa siitä ei ole ollut, kuin hampaiden kellastuminen, muttei sitäkään liikaa ja sekin on tällä hetkellä hoidon alaisuudessa. Olen huomannut, ettei kahvi enään edes piristä minua, mutta järki kädessä on silti kofeiinin kanssa edelleen. Energiajuomia saatan ostaa 1 kuukaudessa ja kahvia menee päivässä 2-5 kuppiin. Se on järkyttäviä määriä, mutta elimistöni on tottunut siihen jo pienen ikäni aikana.
Ja vielä, että oletteko tulleet ajatelleeksi, että olisihan se kornia, että kahviloissa kuten Coffee House tai meidän nuorten suosimassa McDonaldsissa ta Hesburgerissa alettaisin kyselemään kahvinoston yhteydessä papereita, että varmasti olisi sen 15 ikävuoden jo saavuttanut, niin johan pomppas. :D Äidit pistävät ipanat kauppaan ostamaan presidentti kahvia ja kassalla kysytään paperit. Jaa että mitäkö sitten? Ei muuta kuin kassajonot pitenevät entisestään. :)
Näin yhteenvetona ja tiivistettynä sama asia kuin ylempänä: olen sekä puolesta, että vastaan. Muutos ei koskisi minua millään tavalla, mutta kiinnostuinpa aiheesta kuitenkin. :) Nauratti idea, mutta sinänsä ihan toimivakin voisi olla.
Kuitenkin jos lähdettäisiin siitä liikkelle, että vanhemmat ottaisivat alaikäisten lapsiensa rahankäytöstä selvää ja vastuuta.
Tyttötre on puhunut nuorien näkökulmasta, kiitos!
- NakitJaMuuta
Eikö ole ollut kahvinjuontia iät ja ajat? Mikä siitä nyt tekeevaarallista?
Nykyaikana vissii kaikki tappaa. Ja mikä ei tapa, vahvistaa... mutta lopulta tappaa...
päättäkää jo !!! - vanhaa tietoa
Sillä meillä mummi jo noin 20v sitten sanoi, että lapsille ei saa antaa kahvia, a) koska se vaikuttaa heidän aivotoimintaan haitallisesti b) lasten haima ei jaksa kehittymättömänä sitä käsitellä... Yleensäkään ns. paremmissa perheissä lapset eivät todellakaan juoneet/juo kahvia, vaan heille tarjottiin mehua, limsaa, teetä...
Enkä itsekään niin vanha kuitenkaan vielä ole..
En oikein ymmärrä miksi täällä joku alle ovenrivan melskaa,kun nuorilta viedään kaikki hyvä syöminen...ei kahvi ole ruokaa,kaukana siitä ja vie ruokahalun tehokkaasti ja sen kanssa syödään herkkuja ja katso liian energiapitoista ruokaa syövää nuorisoamme....
Mutta kansa tarvitsee sirkushuvinsa ja siinä melskeen keskellä tehdään todella suuria päätöksiä joita ei huomatakaan. Kannattaisiko siis keskittyä olennaiseen..- en tiedä...
Mutta itse ainakin huomasin että noiden energiajuomien suhteen sen, että ne kyllä onnistuvat "koukuttamaan" ihmisen suhteellisen helposti...
Eli:
Olen nyt 25 vuotias mies ja olen tehnyt suhteellisen rankkaa 3-vuorotyötä 18-vuotiaasta alkaen.
En ole koskaan opetellut röökin polttamista taikka kahvin juomista, mutta noista energiajuomista meinasi ainakin meikäläiselle tulla todellinen ongelma/riippuvuus.
Ajauduin nimittäin itse siihen tilanteeseen, että noita energiajuomia kului vähintään 4kpl 0,5 litran pulloja päivässä...
Oikeastaan ensimmäinen varoitus noiden juomien suhteen oli hieman kohonntut verenpaine, joka palautui takaisin normaaliin noiden juomien käytön lopettamisen jälkeen.
Ja toinen asia jota aloin pohtimaan, oli noihin juomiin käytetty raha = n.2e/kpl (ed) joka oli meikäläisen kulutuksella (4 plo/pv) 8e/päivä n. ~ 230e/kk ja huimat 2760e/vuosi!!!
Lopettamisen jälkeen meikäläisellä ainakin esiintyi normaaleita "kofeiini riippuvuuden" oireita = päänsärkyä/yleistä "vetämättömyyttä", mutta toisaalta parinviikon päästä lopettamisen jälkeen olo tuntui paremmalta kuin aikoihin...
Tosin täysin en noita juomia ole hylännyt, mutta tuon entisen 4plo/pv sijasta nykyään käytän noita juomia max 1-2 kpl/kk...
Joten...
Uskokaa te nuoret minua (tosin itsekkään en mielestäni ole vielä kovin vanha) ...
Noista juomista ei seuraa mitään hyvää vaikka aluksi saattaakin siltä tuntua... Todellisuudessa nuo juomat vievät vain terveyden ja rahat... - en itse myöskään
en tiedä... kirjoitti:
Mutta itse ainakin huomasin että noiden energiajuomien suhteen sen, että ne kyllä onnistuvat "koukuttamaan" ihmisen suhteellisen helposti...
Eli:
Olen nyt 25 vuotias mies ja olen tehnyt suhteellisen rankkaa 3-vuorotyötä 18-vuotiaasta alkaen.
En ole koskaan opetellut röökin polttamista taikka kahvin juomista, mutta noista energiajuomista meinasi ainakin meikäläiselle tulla todellinen ongelma/riippuvuus.
Ajauduin nimittäin itse siihen tilanteeseen, että noita energiajuomia kului vähintään 4kpl 0,5 litran pulloja päivässä...
Oikeastaan ensimmäinen varoitus noiden juomien suhteen oli hieman kohonntut verenpaine, joka palautui takaisin normaaliin noiden juomien käytön lopettamisen jälkeen.
Ja toinen asia jota aloin pohtimaan, oli noihin juomiin käytetty raha = n.2e/kpl (ed) joka oli meikäläisen kulutuksella (4 plo/pv) 8e/päivä n. ~ 230e/kk ja huimat 2760e/vuosi!!!
Lopettamisen jälkeen meikäläisellä ainakin esiintyi normaaleita "kofeiini riippuvuuden" oireita = päänsärkyä/yleistä "vetämättömyyttä", mutta toisaalta parinviikon päästä lopettamisen jälkeen olo tuntui paremmalta kuin aikoihin...
Tosin täysin en noita juomia ole hylännyt, mutta tuon entisen 4plo/pv sijasta nykyään käytän noita juomia max 1-2 kpl/kk...
Joten...
Uskokaa te nuoret minua (tosin itsekkään en mielestäni ole vielä kovin vanha) ...
Noista juomista ei seuraa mitään hyvää vaikka aluksi saattaakin siltä tuntua... Todellisuudessa nuo juomat vievät vain terveyden ja rahat...voi kahvia juoda, koska se nostaa happoja niin paljon, että täytyy heti ottaa soodaa. Vielä pahempi aine on kuitenkin natriumglutamaatti, jota nuoret saavat usein pikaruokien yhteydessä. Se lihottaakin ja nuoren vatsa voi hetkenaikaa tuota myrkkyä kestää, mutta vanhempana sitten ei voi syödä juuri mitään, kun sitä joka mössöön lykätään.
- Anonyymi
oon 12v ja aloin juomaa redbullia ja se teki minusta actiivinen ja urheilinen ja autto mua ei nukkumaa
- Anonyymi
kyllä suostun jos alle 15-v lapsi ei voi halitsea määrää olen alle 15-v ja juon 2kpl redbullia viikossa tai enemmä minä urheilia tarvitsen kofeinii että pitän itseeni pystyissa painitreeneissa ja ymmärän niisa on paljon sokeria muttä mä osaan hallitsea sitä määrää. haluan sen tilalle juoda kahvia mutta mun maku ei vaa hyväksy sitä kahvin makua.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433027Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta612991- 422377
- 311873
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa811763Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251729- 481586
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä781294- 391260
- 791080