Vaaralliset koirat

norjassa

Norjassa on kielletty seuraavat koirarodut, ja niitä sisältävät sekarotuiset, vaarallisina:

Pitbullterrier
Amerikan staffordshire terrier
Fila brasileiro
Toso inu
Dogo argentino
Suden ja koiran sekoitus, riippumatta sekoitussuhteesta.

Olisko mielestänne aihetta seurata Norjan esimerkkiä?

86

4901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mun mielestäni olisi ehdottomasti kiellettävä ilman mitään poikkeuksia.

      • norjassa

        Joo, vaikee keksii mitään järkevää käyttöä sellaiselle, jos nyt ei joku sitte pidä sitä hyvänä jatkeena, kun ei oma riitä?


      • Norjassa
        norjassa kirjoitti:

        Joo, vaikee keksii mitään järkevää käyttöä sellaiselle, jos nyt ei joku sitte pidä sitä hyvänä jatkeena, kun ei oma riitä?

        Jos koirasusi kelpaa johonkin näistä, niin perun sanani:

        Opaskoira
        Poliisi, puolustusvoima-käyttö
        Metsästys
        Paimennus
        Tottis, suoritustasolla
        Agility, suoritustasolla
        Vetokoira, suoritustasolla

        Varmaan muitakin "järkeviä" käyttöjä koiralle on, mutta sanokaa, jos kelpaa johonkin sellaiseen.


      • Norjassa
        Norjassa kirjoitti:

        Jos koirasusi kelpaa johonkin näistä, niin perun sanani:

        Opaskoira
        Poliisi, puolustusvoima-käyttö
        Metsästys
        Paimennus
        Tottis, suoritustasolla
        Agility, suoritustasolla
        Vetokoira, suoritustasolla

        Varmaan muitakin "järkeviä" käyttöjä koiralle on, mutta sanokaa, jos kelpaa johonkin sellaiseen.

        Äh, onhan koiralla vaikka kuinka järkeviä käyttöjä, lisään vielä:

        Vesipelastus
        Henkilöhaku
        Pelastuskoirat (rauniot, maanjäristys, lumenvyörymät jne)
        Kaverikoirat ( ja muut terapiakoirat)


      • norjassa
        Norjassa kirjoitti:

        Äh, onhan koiralla vaikka kuinka järkeviä käyttöjä, lisään vielä:

        Vesipelastus
        Henkilöhaku
        Pelastuskoirat (rauniot, maanjäristys, lumenvyörymät jne)
        Kaverikoirat ( ja muut terapiakoirat)

        noihin käyttöihin, kun ei ainakaan kukaan ilmoita , että toimis. No, toivottavasti toimii sitten edes kahlittuna seurakoirana.


      • sudesta kestävyyttä
        Norjassa kirjoitti:

        Jos koirasusi kelpaa johonkin näistä, niin perun sanani:

        Opaskoira
        Poliisi, puolustusvoima-käyttö
        Metsästys
        Paimennus
        Tottis, suoritustasolla
        Agility, suoritustasolla
        Vetokoira, suoritustasolla

        Varmaan muitakin "järkeviä" käyttöjä koiralle on, mutta sanokaa, jos kelpaa johonkin sellaiseen.

        tavataan välillä "lirauttaa" sutta sekaan. Ei tietenkään Suomessa, mutta tuolla käytännön töissä moalimalla, missä papereilla pyyhitään persettä, eikä kennelliitto rahasta.


      • no nämä ainakin

        Eiväthän nuo oikein turkkinsakaan puolesta ole soveltuvia pohjoisen oloihin.

        Amstaffin nyt luultavasti poistaisin tuosta listasta, ne ovat suurin osa vielä hallittavissa ja Pittbullit sekä Tosa ovat todellisuudessa vaarallisia vain muille koirille, eivät niinkään ihmisille.

        Dogo Argentinoa ja eritoten Fila Brasileiroa pidän kyllä erittäin arvaamattomina ja vaarallisina rotuina myös ihmisille ja siksi puoltaisinkin niiden kieltämistä.

        Koirasudet nyt ovat ihan oma lukunsa, arkojahan nuo yleensä ovat etenkin ihmisiä kohtaan, mutta myös kaikista arvaamattomimpia reaktioissaan ja esimerkiksi pienille koirille/lapsille äärimmäisen vaarallisia todella korkean saalistusviettinsä johdosta.


    • No jos Norjassa on jostain syystä (ilmeisesti ? )jouduttu kieltämään,tai yleensä muussa maailmassa,niin en nyt oikein näe syytä,miksi Suomessa pitäisi.
      Vai onko siihen kenties perusteita?

      • Norjassa

        perehtynyt Norjalaisten perusteisiin, mutten usko että edes norjalaiset tekee perusteettomia päätöksiä. Jos niiden perusteet on järkevät, niin sitten kai ne olis yhtä järkeviä suomessakin, mutta en ole tosiaan vielä ehtinyt perehtyä.


      • Norjassa kirjoitti:

        perehtynyt Norjalaisten perusteisiin, mutten usko että edes norjalaiset tekee perusteettomia päätöksiä. Jos niiden perusteet on järkevät, niin sitten kai ne olis yhtä järkeviä suomessakin, mutta en ole tosiaan vielä ehtinyt perehtyä.

        No en siitä perusteettomuudesta niinkään,mutta lähinnä se,että onko samaan asiaan perusteita(oli mistä sitten onkin kyse)aina Suomessa kuin jossain muualla.

        Eikös ruattalaisetkin ole päättämässä armeijan lopettamista,mutta mahtaako suomalaiset olla sitä mieltä,että siihen ois perusteita myös Suomessa ym.

        Tosin eihän nuot rodut nyt mitään joka maijalle ja matille sovi,enkä ehkä sanoisi,että ihan kaikkiin on ylipäätään "perusteita",mutta ei se vielä riitä mielestäni kieltonkaan.
        Ja jos noita mainitsemiasi töitä tai harrastuksia funtsii,niin eipä taitais ihan rodullisesti karkeesti sanottua ihan kaikista muistakaan olevan.
        Niin,ja onhan se ohjaajan panoskin ehkä jonkinmoinen...


      • mitään varsinaisia norjalaisia perusteita :) sille että noin monta rotua on täällä kiellettyjen listalla. Saksan mallia on jonkin verran kopioitu, ja muistan hämärästi ainakin että kun ensimmäisen kerran kuulin jonkin norjalaisen median kautta fila brasileirosta rotuna, niin siihen liittyi jotain kauhutapauksia Tanskasta.

        Välttämättä ei ehkä tosiaan kannata seurata Norjaa sokeasti ihan kaikissa asioissa. :D Tämä nyt on vaan minun mielipide...


      • Norjassa kirjoitti:

        perehtynyt Norjalaisten perusteisiin, mutten usko että edes norjalaiset tekee perusteettomia päätöksiä. Jos niiden perusteet on järkevät, niin sitten kai ne olis yhtä järkeviä suomessakin, mutta en ole tosiaan vielä ehtinyt perehtyä.

        "JOS" on kyllä ihan oikea sana kun pohtii norjalaisten päätösten järkevyyttä. :) Isoilla kirjaimilla.


      • Ursa kirjoitti:

        mitään varsinaisia norjalaisia perusteita :) sille että noin monta rotua on täällä kiellettyjen listalla. Saksan mallia on jonkin verran kopioitu, ja muistan hämärästi ainakin että kun ensimmäisen kerran kuulin jonkin norjalaisen median kautta fila brasileirosta rotuna, niin siihen liittyi jotain kauhutapauksia Tanskasta.

        Välttämättä ei ehkä tosiaan kannata seurata Norjaa sokeasti ihan kaikissa asioissa. :D Tämä nyt on vaan minun mielipide...

        ja mielestäni sen saisi kieltää myös täällä meillä.


      • Ursa kirjoitti:

        mitään varsinaisia norjalaisia perusteita :) sille että noin monta rotua on täällä kiellettyjen listalla. Saksan mallia on jonkin verran kopioitu, ja muistan hämärästi ainakin että kun ensimmäisen kerran kuulin jonkin norjalaisen median kautta fila brasileirosta rotuna, niin siihen liittyi jotain kauhutapauksia Tanskasta.

        Välttämättä ei ehkä tosiaan kannata seurata Norjaa sokeasti ihan kaikissa asioissa. :D Tämä nyt on vaan minun mielipide...

        Ja onhan noita listoja jo väläytelty joissakin maissakin.Mitä mihinkin sitten kuuluukin.Onhan niitä omiakin rotujani niissä jossain ollut.
        Mutta jos niihin on syytä ja aihetta muualla,niin ilman muuta.
        Mutta en nyt tiedä,miksi sitten täällä,jos ei mitään syytä ja näyttöä tarpeesta ole.


      • umalehtinen kirjoitti:

        ja mielestäni sen saisi kieltää myös täällä meillä.

        No tuskinpa tosiaan täällä kovinkaan monella on ko.rodulle sopivat puitteet antaa,mutta toisaalta,eipä kait niistä erityisemmin ongelmaakaan ole ollut.
        Eli kyllä minä tässäkin kohtaa mietin,onko varsinaisesti kielto ihan välttämätön.
        Minä kun aina vänkään joka asiaan niitä perusteita :D


      • molossi kirjoitti:

        Ja onhan noita listoja jo väläytelty joissakin maissakin.Mitä mihinkin sitten kuuluukin.Onhan niitä omiakin rotujani niissä jossain ollut.
        Mutta jos niihin on syytä ja aihetta muualla,niin ilman muuta.
        Mutta en nyt tiedä,miksi sitten täällä,jos ei mitään syytä ja näyttöä tarpeesta ole.

        aina hyvä olla, mielellään selkeitä ja konkreettisia. Ja niitä minä en ainakaan ole täällä norskeissa oikein löytänyt, vaikka täytyy nyt myöntää että ei tämä mikään sydämenasia ole minulle ollut, kun näitä meikäläisen mussukoita nyt ei ehkä ihan ensimmäisinä olla täältä karkoittamassa rodun perusteella... :)

        Mutta siis jotain selkeämpiä perusteluja kuin esim. joidenkin esittämä "xxxxx-rotu on ARVAAMATON". Siis mitä se tarkoittaa? Minkä tahansa rodun edustaja voi olla "arvaamaton". Ja jos vaikka sakemannin tai kultiksen kokoinen koira on "arvaamaton", niin siitähän voi olla... no, arvaamattomat seuraukset. Silloin vain helpommin myönnetään, että se vikahan on siellä hihnan (jos mitään hihnaa on nähty olevan olemassa) toisessa päässä, ei koko rotua voi laittaa samaan muottiin.

        No, kaipa ne päätökset tekijät ovat tienneet mitä ovat tehneet, tai ehkä pitäisi löytää Saksan perustelut rotujen kieltämiselle, jos ne siellä olisivat selkeämmät. :)


      • molossi kirjoitti:

        No tuskinpa tosiaan täällä kovinkaan monella on ko.rodulle sopivat puitteet antaa,mutta toisaalta,eipä kait niistä erityisemmin ongelmaakaan ole ollut.
        Eli kyllä minä tässäkin kohtaa mietin,onko varsinaisesti kielto ihan välttämätön.
        Minä kun aina vänkään joka asiaan niitä perusteita :D

        koira tai rotuvastainen, mutta noissa Filoissa vaan tökkii saamani tieto.
        Dogoihinkin suhtauduin tietyllä varovaisuudella, niistäkin sain asiallista tietoa ja varovaisuus häipyi. Tosasta en tiedä yhtään mitään jne.


      • umalehtinen kirjoitti:

        koira tai rotuvastainen, mutta noissa Filoissa vaan tökkii saamani tieto.
        Dogoihinkin suhtauduin tietyllä varovaisuudella, niistäkin sain asiallista tietoa ja varovaisuus häipyi. Tosasta en tiedä yhtään mitään jne.

        No itse lähen lähinnä siis siitä.että jos ei koiralle (rodulle,jos sellaisesta puhutaan)ole luontaista paikkaa ja olosuhteita pitää,minkä se vaatii,ja ihmistä,joka tajuaa ja "hallitsee" vaativien rotujen piirteet,niin ei vaan yksinkertaisesti sellaista pidä ottaa.Mutta jos on toisin,niin mikäs siinä,jos ei ongelmia ole.Mutta jos niitä tulisi,niin toki kannattaisi silloin oitis nopeaan asian puuttua,vaikka "pakolla".

        Minä itse ymmärrän,että ihmisiä kiehtoo vähän vaikeimmatkin rodut,jostain kumman syystä ;) ,ja jos lähtökohta on oikea ottaa,niin mikäs siinä.
        Se sitten,jos on lähtökohta on erikoisuuden tavoittelu,erään elimen jatke,ym.vähemmän järkevä,onkin sitten eri juttu.


      • molossi kirjoitti:

        No itse lähen lähinnä siis siitä.että jos ei koiralle (rodulle,jos sellaisesta puhutaan)ole luontaista paikkaa ja olosuhteita pitää,minkä se vaatii,ja ihmistä,joka tajuaa ja "hallitsee" vaativien rotujen piirteet,niin ei vaan yksinkertaisesti sellaista pidä ottaa.Mutta jos on toisin,niin mikäs siinä,jos ei ongelmia ole.Mutta jos niitä tulisi,niin toki kannattaisi silloin oitis nopeaan asian puuttua,vaikka "pakolla".

        Minä itse ymmärrän,että ihmisiä kiehtoo vähän vaikeimmatkin rodut,jostain kumman syystä ;) ,ja jos lähtökohta on oikea ottaa,niin mikäs siinä.
        Se sitten,jos on lähtökohta on erikoisuuden tavoittelu,erään elimen jatke,ym.vähemmän järkevä,onkin sitten eri juttu.

        jalostusnettiä. Iso koira isot pentueet. 2006 rekattiin 3 pentuetta yhteensä 32 pentua. Siinäkin on jo aika hakeminen osaaville omistajille, kun vielä ottaa huomioon muut vaativat rodut. 2007 ei pentueita kuten ei vuonna 2008, siis rekattuja.


      • umalehtinen kirjoitti:

        jalostusnettiä. Iso koira isot pentueet. 2006 rekattiin 3 pentuetta yhteensä 32 pentua. Siinäkin on jo aika hakeminen osaaville omistajille, kun vielä ottaa huomioon muut vaativat rodut. 2007 ei pentueita kuten ei vuonna 2008, siis rekattuja.

        En tiedä,oisko kasvattajilla moraalia sitten tehdä noita pentueita siihen malliin,että katsotaan,eikä hosuta vaan etiäpäin...
        Ja ehkä ei ole kysyntää,ja jalostusparienkaan saati ei varmaan ole helppoa.

        Juu,en tosiaan tiedä,mutta eipä voi samaa sanoa monenkaan muun vaativan rodun puolesta (kun siis eka lauseessa),kun pukkaa niin,että hitaampia hirvittää.Saati ihan oikeaa ongelmanpoikastakin saatu aikaseksi.


      • molossi kirjoitti:

        En tiedä,oisko kasvattajilla moraalia sitten tehdä noita pentueita siihen malliin,että katsotaan,eikä hosuta vaan etiäpäin...
        Ja ehkä ei ole kysyntää,ja jalostusparienkaan saati ei varmaan ole helppoa.

        Juu,en tosiaan tiedä,mutta eipä voi samaa sanoa monenkaan muun vaativan rodun puolesta (kun siis eka lauseessa),kun pukkaa niin,että hitaampia hirvittää.Saati ihan oikeaa ongelmanpoikastakin saatu aikaseksi.

        ne erikoisuuksia halajavat risteytysten tekijät, niin alkaa vahvempaakin hirvittää.


      • molossi kirjoitti:

        No itse lähen lähinnä siis siitä.että jos ei koiralle (rodulle,jos sellaisesta puhutaan)ole luontaista paikkaa ja olosuhteita pitää,minkä se vaatii,ja ihmistä,joka tajuaa ja "hallitsee" vaativien rotujen piirteet,niin ei vaan yksinkertaisesti sellaista pidä ottaa.Mutta jos on toisin,niin mikäs siinä,jos ei ongelmia ole.Mutta jos niitä tulisi,niin toki kannattaisi silloin oitis nopeaan asian puuttua,vaikka "pakolla".

        Minä itse ymmärrän,että ihmisiä kiehtoo vähän vaikeimmatkin rodut,jostain kumman syystä ;) ,ja jos lähtökohta on oikea ottaa,niin mikäs siinä.
        Se sitten,jos on lähtökohta on erikoisuuden tavoittelu,erään elimen jatke,ym.vähemmän järkevä,onkin sitten eri juttu.

        koiralle pitää antaa ne olosuhteet jota ne tarvitsevat. mikään koirasusi taikka Husky jne. ei passaa kaupunkiasuntoon jos niitä ei sitten viedä ulos taikka niitten kanssa ei mitään harrasteta kun nurkan takana pissimistä.
        jos otetaan palvelukoira taikka koira jolla on suuret vietit niin silloin pitää ne koiran perustarpeet tyydyttää.
        vaativammat koirarodut tarvitsee vähintään 3-4 tuntia päivässä ulkoilua ja koulutusta. ainakin siis nuorena. vanhemmiten tietysti riittää vähempi.

        eli siis olen samaa mieltä kanssasi. jospa saisi koiranostajat lukemaan enemmän ennenkuin ostavat koiran ja miettimään tosiaan mitä koiranhankinta edellyttää omistajalta. ja mikä aika siihen kuluu.

        yhdellä naapurilla oli koirasusi ja hieno koira oli kieltämättä. mutta joutuivat luopumaan siitä koska ei aika riittänyt.


      • Pionipimu
        umalehtinen kirjoitti:

        koira tai rotuvastainen, mutta noissa Filoissa vaan tökkii saamani tieto.
        Dogoihinkin suhtauduin tietyllä varovaisuudella, niistäkin sain asiallista tietoa ja varovaisuus häipyi. Tosasta en tiedä yhtään mitään jne.

        Dogoa ei voi käyttää kuin seura- ja harrastekoirana.. Ei metsällä, ei palveluskoirana. Meillä päin asuu viisi dogoa, muotirotu nääs nuorilla cityläisillä. Kyllä dogon kanssa on totuus se, että vain hihna - ja toivottavasti kestävä sellainen - erottaa sen hyökkäämästä oman noutajani kimppuun (ja siis myös minun kimppuuni).

        Dogoissa on se luonnoton, jalostuksella saatu ominaisuus, että ne eivät murise, hauku, eivätkä millään kasvojen ilmeelläkään paljasta, että ovat ärsyyntyneitä. Ne vain hyökkäävät, jos tilaisuus tulee.

        Listaan vois lisätä B-sarakkeen, johon ainakin rotikka ja dobberi.
        B-lista tarkoittaisi näiden rotujen eräänlaista kontrolloitua hankintaa ja omistamista.

        Nimim. "Vuonna 2008 kymmenen rotikkaraatelutapausta - jo riittää kovien rotujen ymmärtäminen"


      • Pionipimu
        Ursa kirjoitti:

        aina hyvä olla, mielellään selkeitä ja konkreettisia. Ja niitä minä en ainakaan ole täällä norskeissa oikein löytänyt, vaikka täytyy nyt myöntää että ei tämä mikään sydämenasia ole minulle ollut, kun näitä meikäläisen mussukoita nyt ei ehkä ihan ensimmäisinä olla täältä karkoittamassa rodun perusteella... :)

        Mutta siis jotain selkeämpiä perusteluja kuin esim. joidenkin esittämä "xxxxx-rotu on ARVAAMATON". Siis mitä se tarkoittaa? Minkä tahansa rodun edustaja voi olla "arvaamaton". Ja jos vaikka sakemannin tai kultiksen kokoinen koira on "arvaamaton", niin siitähän voi olla... no, arvaamattomat seuraukset. Silloin vain helpommin myönnetään, että se vikahan on siellä hihnan (jos mitään hihnaa on nähty olevan olemassa) toisessa päässä, ei koko rotua voi laittaa samaan muottiin.

        No, kaipa ne päätökset tekijät ovat tienneet mitä ovat tehneet, tai ehkä pitäisi löytää Saksan perustelut rotujen kieltämiselle, jos ne siellä olisivat selkeämmät. :)

        Arvaamaton tarkoittaa sitä, että koiran kyky käyttää koiran luonnollista kieltä ja / tai ajattelua on jalostuksella siltä evätty. Esim. varoittamatta hyökkäävä dogo argentino tai ylisuojeleva sakemanni. Siksi tällainen "arvaamaton koira" hyökkää täysin järjettömästi sivullisten koirien - ja jopa ihmisten kimppuun. Suomessa uutisoidaan vuosittain kymmeniä tapauksia, joissa rotikka / dobberi / sakemanni hyökkäsi sivullisen koiran ja / tai ihmisen kimppuun. Näistä tapahtumista uutisoivat suurelta osin pienet maakuntalehdet.


      • Pionipimu
        Ursa kirjoitti:

        aina hyvä olla, mielellään selkeitä ja konkreettisia. Ja niitä minä en ainakaan ole täällä norskeissa oikein löytänyt, vaikka täytyy nyt myöntää että ei tämä mikään sydämenasia ole minulle ollut, kun näitä meikäläisen mussukoita nyt ei ehkä ihan ensimmäisinä olla täältä karkoittamassa rodun perusteella... :)

        Mutta siis jotain selkeämpiä perusteluja kuin esim. joidenkin esittämä "xxxxx-rotu on ARVAAMATON". Siis mitä se tarkoittaa? Minkä tahansa rodun edustaja voi olla "arvaamaton". Ja jos vaikka sakemannin tai kultiksen kokoinen koira on "arvaamaton", niin siitähän voi olla... no, arvaamattomat seuraukset. Silloin vain helpommin myönnetään, että se vikahan on siellä hihnan (jos mitään hihnaa on nähty olevan olemassa) toisessa päässä, ei koko rotua voi laittaa samaan muottiin.

        No, kaipa ne päätökset tekijät ovat tienneet mitä ovat tehneet, tai ehkä pitäisi löytää Saksan perustelut rotujen kieltämiselle, jos ne siellä olisivat selkeämmät. :)

        Uutisoituja puremisia 1.8.07–20.1.09

        Rottweiler puri mäyräkoiran hengiltä
        Rottweiler syöksyi mäyräkoiran kimppuun Kemissä maanantaina. Yhteenotto oli niin voimakas, että pienempi koira menehtyi.. [Pohjolan Sanomat 20.1.2009]
        Rottweiler puri naista koiranäyttelyssä
        Omistajaltaan irti päässyt rottweileruros puri naista reiteen sunnuntaina koiranäyttelyssä Kajaanissa.. [Kainuun sanomat 12.1.2009]
        Irti päässyt koira vammautti emännän ja koiran
        Sekarotuinen pikkukoira ja sen emäntä loukkaantuivat, kun vapaana juossut saksanpaimenkoira hyökkäsi pienempänsä kimppuun Noormarkussa. Nainen katkaisi kätensä, kun hän kaatui lemmikkiä puolustaessaan. Saksanpaimenkoira oli päässyt karkuun hoitajalta. Pienempi koira sai vammoja, mutta selvisi… [Aamulehti 11.1.2009]
        Pyörällä liikkeellä ollut 17-vuotias lukiolaistyttö joutui dobermannin hyökkäyksen kohteeksi Kempeleessä. Noin 50-vuotiaan miehen koira oli lähtenyt seuraamaan tyttöä. Mies oli huutanut koiraa nimeltä luokseen, mutta koira on edelleen seurannut tyttöä. Dobermanni sai tytön kiinni ja iski hampaansa hänen pohkeeseensa. Puremajälkiä tuli myös... [Lähde: Iltalehti 20.12.2008]
        Kaukasianpaimenkoirat tappoivat vastaan tulleen pystykorvan ja purivat sen emäntää Kontiolahdella. Nainen yritti suojata koiraansa, jolloin paimenkoirat purivat naista käsiin ja jalkoihin ja surmasivat pystykorvan... [Lähde: Iltalehti 20.12.2008]
        Raivostunut koira puri kolmea metrossa
        Miehen epäillään usuttaneen rottweilerin mieskolmikon päälle metrossa Helsingissä. Yksi miehistä sai pureman käteen, toinen ranteeseen ja kolmas kyynärvarteen sekä lonkkaan. Vartijat taltuttivat... [Iltalehti 12.12.2008]
        Rottweiler puri sormen
        Vapaana ollut rottweiler hyökkäsi lapinkoiraa ulkoiluttaneen naisen kimppuun Joensuussa. Rottweilerin kanssa liikkunut nuori nainen huusi koiransa perään, mutta se ei totellut. Rouva tarttui lapinkoiraansa kaulapannasta. Rottweiler hyökkäsi kuitenkin lapinkoiran niskaan ja puri samalla rouvaa etusormeen. Rottweiler ehti purra iäkästä rouvaa etusormeen niin pahasti, että sormi jäi roikkumaan kädestä... [Lähde: Karjalainen 25.10.2008]
        Koira puri tyttöä selkään
        Koira hyökkäsi pikkutytön kimppuun Kontulassa. Irti ollut saksanpaimenkoira puri 13-vuotiasta tyttöä alaselkään. Yllättäen hyökännyt koira upotti hampaansa tytön selkään sentin syvyyteen toppatakin ja farkkujen läpi [Vartti.fi 27.11.2008]
        Koira hyökkäsi koiran ja omistajan kimppuun
        Koira hyökkäsi toisen koiran ja sen omistajan kimppuun Muhoksen keskustassa. Pihassa irrallaan ollut rottweiler-koira hyökkäsi ensin toisen koiran kimppuun. Kun omistaja suojasi lapinkoiraansa omalla ruumiillaan, rottweiler kävi kiinni naisen käsivarteen. [Kaleva 5.9.2008]
        Hihnassa ollut koira puri kolmea Kuopiossa
        Saksanpaimenkoira puri useita ihmisiä Kuopiossa. Kaksi ihmistä teki asiasta rikosilmoituksen Kuopion poliisille. Uhrit saivat puremajälkiä ja heilta repeytyi.. [Ilta-Sanomat 8.11.2008]
        Koira puri pikkulasta parkkipaikalla
        Rivitalon pihalta karannut saksanpaimenkoira puri alle kolmevuotiasta lasta parkkipaikalla Nurmeksessa.. [Ilta Sanomat 13.10.2008]
        Koiran pahoin raatelema lapsi yhä sairaalahoidossa
        Koiran puremista vakavia vammoja saanut kaksivuotias lapsi on edelleen sairaalahoidossa. Tapaus sattui viime sunnuntaina Mustasaaressa Pohjanmaalla, jossa bullmastiffi.. (Helsingin Sanomat 3.10.2008)
        Koira hyökkäsi suunnistajan kimppuun
        Koira hyökkäsi suunnistajan kimppuun maanantairasteilla Kokkolassa. Schäfer hyökkäsi ja puri suunnistajaa takamukseen [Keskipohjanmaa/Ilta-Sanomat 1.10.2008]
        Koira hyökkäsi pojan kimppuun
        Saksanpaimenkoira hyökkäsi 11-vuotiaan pojan kimppuun Haukiputaalla. Omistaja oli ulkoiluttamassa kahta hihnassa ollutta koiraansa, kun poika oli pyöräillyt tiellä vastaan. Toinen koirista hyökkäsi yllättäen pojan kimppuun. Koira puri poikaa... [Kaleva 3.9.2008]
        Koira raateli 12-vuotiasta
        Iso belgianpaimenkoira hyökkäsi 12-vuotiaan pojan kimppuun Kauhajoella. Poika sai vakavia vammoja ainakin toiseen käteensä.. [Ilta Sanomat 1.8.2007]
        Saksanpaimenkoira hyökkäsi 11-vuotiaan Jennan kimppuun Vantaalla. Jenna oli kävelemässä bussipysäkiltä kotiinsa isänsä ja 10-vuotiaan veljensä kanssa, kun kolmikkoa kohti ryntäsi vapaana juossut saksanpaimenkoira. Vauhkoontunut koira tönäisi ensin veljen kumoon, ja hyökkäsi sitten Jennan kimppuun sillä seurauksella, että tämän alaselkään tuli.. [Iltalehti 6.3.2008]
        Rottweilerit hyökkäsivät kimppuun - nainen yhä sairaalassa
        K


      • Pionipimu
        Pionipimu kirjoitti:

        Uutisoituja puremisia 1.8.07–20.1.09

        Rottweiler puri mäyräkoiran hengiltä
        Rottweiler syöksyi mäyräkoiran kimppuun Kemissä maanantaina. Yhteenotto oli niin voimakas, että pienempi koira menehtyi.. [Pohjolan Sanomat 20.1.2009]
        Rottweiler puri naista koiranäyttelyssä
        Omistajaltaan irti päässyt rottweileruros puri naista reiteen sunnuntaina koiranäyttelyssä Kajaanissa.. [Kainuun sanomat 12.1.2009]
        Irti päässyt koira vammautti emännän ja koiran
        Sekarotuinen pikkukoira ja sen emäntä loukkaantuivat, kun vapaana juossut saksanpaimenkoira hyökkäsi pienempänsä kimppuun Noormarkussa. Nainen katkaisi kätensä, kun hän kaatui lemmikkiä puolustaessaan. Saksanpaimenkoira oli päässyt karkuun hoitajalta. Pienempi koira sai vammoja, mutta selvisi… [Aamulehti 11.1.2009]
        Pyörällä liikkeellä ollut 17-vuotias lukiolaistyttö joutui dobermannin hyökkäyksen kohteeksi Kempeleessä. Noin 50-vuotiaan miehen koira oli lähtenyt seuraamaan tyttöä. Mies oli huutanut koiraa nimeltä luokseen, mutta koira on edelleen seurannut tyttöä. Dobermanni sai tytön kiinni ja iski hampaansa hänen pohkeeseensa. Puremajälkiä tuli myös... [Lähde: Iltalehti 20.12.2008]
        Kaukasianpaimenkoirat tappoivat vastaan tulleen pystykorvan ja purivat sen emäntää Kontiolahdella. Nainen yritti suojata koiraansa, jolloin paimenkoirat purivat naista käsiin ja jalkoihin ja surmasivat pystykorvan... [Lähde: Iltalehti 20.12.2008]
        Raivostunut koira puri kolmea metrossa
        Miehen epäillään usuttaneen rottweilerin mieskolmikon päälle metrossa Helsingissä. Yksi miehistä sai pureman käteen, toinen ranteeseen ja kolmas kyynärvarteen sekä lonkkaan. Vartijat taltuttivat... [Iltalehti 12.12.2008]
        Rottweiler puri sormen
        Vapaana ollut rottweiler hyökkäsi lapinkoiraa ulkoiluttaneen naisen kimppuun Joensuussa. Rottweilerin kanssa liikkunut nuori nainen huusi koiransa perään, mutta se ei totellut. Rouva tarttui lapinkoiraansa kaulapannasta. Rottweiler hyökkäsi kuitenkin lapinkoiran niskaan ja puri samalla rouvaa etusormeen. Rottweiler ehti purra iäkästä rouvaa etusormeen niin pahasti, että sormi jäi roikkumaan kädestä... [Lähde: Karjalainen 25.10.2008]
        Koira puri tyttöä selkään
        Koira hyökkäsi pikkutytön kimppuun Kontulassa. Irti ollut saksanpaimenkoira puri 13-vuotiasta tyttöä alaselkään. Yllättäen hyökännyt koira upotti hampaansa tytön selkään sentin syvyyteen toppatakin ja farkkujen läpi [Vartti.fi 27.11.2008]
        Koira hyökkäsi koiran ja omistajan kimppuun
        Koira hyökkäsi toisen koiran ja sen omistajan kimppuun Muhoksen keskustassa. Pihassa irrallaan ollut rottweiler-koira hyökkäsi ensin toisen koiran kimppuun. Kun omistaja suojasi lapinkoiraansa omalla ruumiillaan, rottweiler kävi kiinni naisen käsivarteen. [Kaleva 5.9.2008]
        Hihnassa ollut koira puri kolmea Kuopiossa
        Saksanpaimenkoira puri useita ihmisiä Kuopiossa. Kaksi ihmistä teki asiasta rikosilmoituksen Kuopion poliisille. Uhrit saivat puremajälkiä ja heilta repeytyi.. [Ilta-Sanomat 8.11.2008]
        Koira puri pikkulasta parkkipaikalla
        Rivitalon pihalta karannut saksanpaimenkoira puri alle kolmevuotiasta lasta parkkipaikalla Nurmeksessa.. [Ilta Sanomat 13.10.2008]
        Koiran pahoin raatelema lapsi yhä sairaalahoidossa
        Koiran puremista vakavia vammoja saanut kaksivuotias lapsi on edelleen sairaalahoidossa. Tapaus sattui viime sunnuntaina Mustasaaressa Pohjanmaalla, jossa bullmastiffi.. (Helsingin Sanomat 3.10.2008)
        Koira hyökkäsi suunnistajan kimppuun
        Koira hyökkäsi suunnistajan kimppuun maanantairasteilla Kokkolassa. Schäfer hyökkäsi ja puri suunnistajaa takamukseen [Keskipohjanmaa/Ilta-Sanomat 1.10.2008]
        Koira hyökkäsi pojan kimppuun
        Saksanpaimenkoira hyökkäsi 11-vuotiaan pojan kimppuun Haukiputaalla. Omistaja oli ulkoiluttamassa kahta hihnassa ollutta koiraansa, kun poika oli pyöräillyt tiellä vastaan. Toinen koirista hyökkäsi yllättäen pojan kimppuun. Koira puri poikaa... [Kaleva 3.9.2008]
        Koira raateli 12-vuotiasta
        Iso belgianpaimenkoira hyökkäsi 12-vuotiaan pojan kimppuun Kauhajoella. Poika sai vakavia vammoja ainakin toiseen käteensä.. [Ilta Sanomat 1.8.2007]
        Saksanpaimenkoira hyökkäsi 11-vuotiaan Jennan kimppuun Vantaalla. Jenna oli kävelemässä bussipysäkiltä kotiinsa isänsä ja 10-vuotiaan veljensä kanssa, kun kolmikkoa kohti ryntäsi vapaana juossut saksanpaimenkoira. Vauhkoontunut koira tönäisi ensin veljen kumoon, ja hyökkäsi sitten Jennan kimppuun sillä seurauksella, että tämän alaselkään tuli.. [Iltalehti 6.3.2008]
        Rottweilerit hyökkäsivät kimppuun - nainen yhä sairaalassa
        K

        Eivät mahtuneet kaikki tähän viestiin, niin paljon oli rotikoiden, sakemannien / belgien ja dobbereiden puremisia.
        Tyrmistyttävän järkyttävää luettavaa - kuka nyt tuon präntin jaksaa kopioida itselleen, harventaa ja tutkia.

        Dogoista sen verran, että puolen vuoden sisällä on sattunut kaksi hyvin vakavaa Dogo Argentinon puremista, ensin Hämeenlinnassa (uhrina lapsi) ja nt Roi:n. Rotu hyvin uusi Suomessa, mutta yleistymässä. On hyvä, että rotu kaikissa uutisissa mainitaan, koska vain sillä lailla voidaan ymmärtää, mitä jalostus todella saa aikaan ja vaaralliset voidaan erottaa kontrolloitaviksi tai kielletyiksi roduiksi.

        Katsokaa nyt, hyvät ihmiset listaa ja kuvitelkaa, että sama määrä puremia, joista ISO osa VAKAVIA kertyisi 1,5 vuodessa vaikkapa nyt noutajista, spanieleista ja ajokoirista. Nekin ovat hyvin yleisiä rotuja ja verrattavissa "usein asialla" schäferin yleisyyteen.


      • Pionipimu kirjoitti:

        Uutisoituja puremisia 1.8.07–20.1.09

        Rottweiler puri mäyräkoiran hengiltä
        Rottweiler syöksyi mäyräkoiran kimppuun Kemissä maanantaina. Yhteenotto oli niin voimakas, että pienempi koira menehtyi.. [Pohjolan Sanomat 20.1.2009]
        Rottweiler puri naista koiranäyttelyssä
        Omistajaltaan irti päässyt rottweileruros puri naista reiteen sunnuntaina koiranäyttelyssä Kajaanissa.. [Kainuun sanomat 12.1.2009]
        Irti päässyt koira vammautti emännän ja koiran
        Sekarotuinen pikkukoira ja sen emäntä loukkaantuivat, kun vapaana juossut saksanpaimenkoira hyökkäsi pienempänsä kimppuun Noormarkussa. Nainen katkaisi kätensä, kun hän kaatui lemmikkiä puolustaessaan. Saksanpaimenkoira oli päässyt karkuun hoitajalta. Pienempi koira sai vammoja, mutta selvisi… [Aamulehti 11.1.2009]
        Pyörällä liikkeellä ollut 17-vuotias lukiolaistyttö joutui dobermannin hyökkäyksen kohteeksi Kempeleessä. Noin 50-vuotiaan miehen koira oli lähtenyt seuraamaan tyttöä. Mies oli huutanut koiraa nimeltä luokseen, mutta koira on edelleen seurannut tyttöä. Dobermanni sai tytön kiinni ja iski hampaansa hänen pohkeeseensa. Puremajälkiä tuli myös... [Lähde: Iltalehti 20.12.2008]
        Kaukasianpaimenkoirat tappoivat vastaan tulleen pystykorvan ja purivat sen emäntää Kontiolahdella. Nainen yritti suojata koiraansa, jolloin paimenkoirat purivat naista käsiin ja jalkoihin ja surmasivat pystykorvan... [Lähde: Iltalehti 20.12.2008]
        Raivostunut koira puri kolmea metrossa
        Miehen epäillään usuttaneen rottweilerin mieskolmikon päälle metrossa Helsingissä. Yksi miehistä sai pureman käteen, toinen ranteeseen ja kolmas kyynärvarteen sekä lonkkaan. Vartijat taltuttivat... [Iltalehti 12.12.2008]
        Rottweiler puri sormen
        Vapaana ollut rottweiler hyökkäsi lapinkoiraa ulkoiluttaneen naisen kimppuun Joensuussa. Rottweilerin kanssa liikkunut nuori nainen huusi koiransa perään, mutta se ei totellut. Rouva tarttui lapinkoiraansa kaulapannasta. Rottweiler hyökkäsi kuitenkin lapinkoiran niskaan ja puri samalla rouvaa etusormeen. Rottweiler ehti purra iäkästä rouvaa etusormeen niin pahasti, että sormi jäi roikkumaan kädestä... [Lähde: Karjalainen 25.10.2008]
        Koira puri tyttöä selkään
        Koira hyökkäsi pikkutytön kimppuun Kontulassa. Irti ollut saksanpaimenkoira puri 13-vuotiasta tyttöä alaselkään. Yllättäen hyökännyt koira upotti hampaansa tytön selkään sentin syvyyteen toppatakin ja farkkujen läpi [Vartti.fi 27.11.2008]
        Koira hyökkäsi koiran ja omistajan kimppuun
        Koira hyökkäsi toisen koiran ja sen omistajan kimppuun Muhoksen keskustassa. Pihassa irrallaan ollut rottweiler-koira hyökkäsi ensin toisen koiran kimppuun. Kun omistaja suojasi lapinkoiraansa omalla ruumiillaan, rottweiler kävi kiinni naisen käsivarteen. [Kaleva 5.9.2008]
        Hihnassa ollut koira puri kolmea Kuopiossa
        Saksanpaimenkoira puri useita ihmisiä Kuopiossa. Kaksi ihmistä teki asiasta rikosilmoituksen Kuopion poliisille. Uhrit saivat puremajälkiä ja heilta repeytyi.. [Ilta-Sanomat 8.11.2008]
        Koira puri pikkulasta parkkipaikalla
        Rivitalon pihalta karannut saksanpaimenkoira puri alle kolmevuotiasta lasta parkkipaikalla Nurmeksessa.. [Ilta Sanomat 13.10.2008]
        Koiran pahoin raatelema lapsi yhä sairaalahoidossa
        Koiran puremista vakavia vammoja saanut kaksivuotias lapsi on edelleen sairaalahoidossa. Tapaus sattui viime sunnuntaina Mustasaaressa Pohjanmaalla, jossa bullmastiffi.. (Helsingin Sanomat 3.10.2008)
        Koira hyökkäsi suunnistajan kimppuun
        Koira hyökkäsi suunnistajan kimppuun maanantairasteilla Kokkolassa. Schäfer hyökkäsi ja puri suunnistajaa takamukseen [Keskipohjanmaa/Ilta-Sanomat 1.10.2008]
        Koira hyökkäsi pojan kimppuun
        Saksanpaimenkoira hyökkäsi 11-vuotiaan pojan kimppuun Haukiputaalla. Omistaja oli ulkoiluttamassa kahta hihnassa ollutta koiraansa, kun poika oli pyöräillyt tiellä vastaan. Toinen koirista hyökkäsi yllättäen pojan kimppuun. Koira puri poikaa... [Kaleva 3.9.2008]
        Koira raateli 12-vuotiasta
        Iso belgianpaimenkoira hyökkäsi 12-vuotiaan pojan kimppuun Kauhajoella. Poika sai vakavia vammoja ainakin toiseen käteensä.. [Ilta Sanomat 1.8.2007]
        Saksanpaimenkoira hyökkäsi 11-vuotiaan Jennan kimppuun Vantaalla. Jenna oli kävelemässä bussipysäkiltä kotiinsa isänsä ja 10-vuotiaan veljensä kanssa, kun kolmikkoa kohti ryntäsi vapaana juossut saksanpaimenkoira. Vauhkoontunut koira tönäisi ensin veljen kumoon, ja hyökkäsi sitten Jennan kimppuun sillä seurauksella, että tämän alaselkään tuli.. [Iltalehti 6.3.2008]
        Rottweilerit hyökkäsivät kimppuun - nainen yhä sairaalassa
        K

        No en nyt ihan ymmärrä,mikä yhteys näillä on aloituksen mainitsemiin rotuihin...
        JOS siis ne nimenomaan haluttaisiin kieltää...

        Toisaalta en ymmärrä kieltämistäkään.Jos nyt lähettäisiin kieltämään vaikka tämän listan koiria,niin voisi tulla ongelmia työkoirapuolella.
        Ja kun itse uskon kuitenkin niin,että vaikka niitä rotuja kuinka kiellettäisiin,niin sitten vaan ne,jotka haluaa tietynlaisia,ottaa vastaavaan.Ja ihan samoin,niitä silloin joutuu myös tomppeleleille ja vastuuntunnottomille,jotka saavat koiristaan aikaiseksi vähemmän mukavaa .Ihmisestähän nuo asiat lähtee,koirien käyttäytyminen.

        Ihan samoin dogoissa.Mainitsit,ettei dogoista ole pk-puolelle ?Miksi ei?Itseasiassa nehän saivat oikeudet,mutta menetti ne muistaakseni riittämattömien tulosten vuoksi.
        Jos itse ajattelen rotua,niin eiköhän dogoista samoin potentiaalia riitä,kuin jostain muistakin roduista (koirista),jotka ei nyt ole kuitenkaan helpommasta päästä kouluttaa.Oliskohan nyt pääasiassa kyse siitä,että vaan pieni osa on kiinnostunut tekemään jotain harrasteitakin.Ja sekun taas ei ole myöskään rodun vika.
        Ihan samoin monessa muussakin rodussa,ei kait se ole rotujen vika,jos niissä on potentiaalia ja tarmoa tekemiseen,mutta muuta ei tehdä kuin parit korttelit kierretään.
        Ei kai se ihme ole,jos ongelmia tulee.


      • molossi kirjoitti:

        No en nyt ihan ymmärrä,mikä yhteys näillä on aloituksen mainitsemiin rotuihin...
        JOS siis ne nimenomaan haluttaisiin kieltää...

        Toisaalta en ymmärrä kieltämistäkään.Jos nyt lähettäisiin kieltämään vaikka tämän listan koiria,niin voisi tulla ongelmia työkoirapuolella.
        Ja kun itse uskon kuitenkin niin,että vaikka niitä rotuja kuinka kiellettäisiin,niin sitten vaan ne,jotka haluaa tietynlaisia,ottaa vastaavaan.Ja ihan samoin,niitä silloin joutuu myös tomppeleleille ja vastuuntunnottomille,jotka saavat koiristaan aikaiseksi vähemmän mukavaa .Ihmisestähän nuo asiat lähtee,koirien käyttäytyminen.

        Ihan samoin dogoissa.Mainitsit,ettei dogoista ole pk-puolelle ?Miksi ei?Itseasiassa nehän saivat oikeudet,mutta menetti ne muistaakseni riittämattömien tulosten vuoksi.
        Jos itse ajattelen rotua,niin eiköhän dogoista samoin potentiaalia riitä,kuin jostain muistakin roduista (koirista),jotka ei nyt ole kuitenkaan helpommasta päästä kouluttaa.Oliskohan nyt pääasiassa kyse siitä,että vaan pieni osa on kiinnostunut tekemään jotain harrasteitakin.Ja sekun taas ei ole myöskään rodun vika.
        Ihan samoin monessa muussakin rodussa,ei kait se ole rotujen vika,jos niissä on potentiaalia ja tarmoa tekemiseen,mutta muuta ei tehdä kuin parit korttelit kierretään.
        Ei kai se ihme ole,jos ongelmia tulee.

        minkään rotujen kieltämiseen vaikka koirasusien kieltäminen on minusta ihan paikallaan. villieläimellä on luontaiset vaistot vielä niin lähellä jotta siinä ei mikään koulutus tehoa niitä kontrollorloimaan.
        esimerkki vaikka että vaikka karhunpentujakin ihmiset hoitavat joskus mutta kun karhu alkaa kasvamaan niin hoitajat lakkaavat leikkimästä karhun kanssa. just siksi että aiskuiuessaan heräävät myös karhun vietit ja se muuttuu "arvaamattomaksi".

        nuo "Dogot" on tullut nykyisin muotiroduksi, ainakin täällä. ja nuita on eteenkin nuorilla miehillä vai sanoisko jopa "lapsilla". (eli alle 18-vuotiailla). ja niitä koiria tälläkin kylällä on useita.
        mutta täytyy sanoa että kaikki joita täällä olen tavannut ovat ihan hyvinkäyttäytyviä koiria jotka vaikuttavat koulutetuilta.(koputan puuta ja puupäätäni). yhtäkään en ole tavannut ilman hihnaa jotta en tiedä kuinka käyttäytyisvät ilman hihnaa.

        muutama Dopperikin täällä on ja yksi päivä tässä ihailin yhtä kaunista sellaista joka oli yhdellä nuorella tytöllä.
        se koira seurasi omistajaa "koko sielullaan". sitä oli ilo katsella.

        uskon kyllä tuo rekisteröimispakko mikä täällä on ,on hyvä juttu. jokaisella koiralla siis on tunnusmerkintä ja rekisteröity maatalousvirastoon. irti olevat koirat voi aina jäljittää ja omistaja löytyy.


      • molossi kirjoitti:

        No tuskinpa tosiaan täällä kovinkaan monella on ko.rodulle sopivat puitteet antaa,mutta toisaalta,eipä kait niistä erityisemmin ongelmaakaan ole ollut.
        Eli kyllä minä tässäkin kohtaa mietin,onko varsinaisesti kielto ihan välttämätön.
        Minä kun aina vänkään joka asiaan niitä perusteita :D

        olla,sulla taisi olla ja mulla myös filan omistajia tutuissa..jos ei vanhastaan muisti petä...en ole keneltäkään kuullut enkä mistään lukenut että olisi filan kanssa käynyt pahasti täällä suomessa....
        Muutama niistä ei ole ollut kovinkaan "koirasosiaalinen",eli näyttelyssä omistajat varoittelee muita tulemasta liian lähelle,mutta sellaista joka olisi oikeasti käynyt koiran/ihmisen päälle..ei ole korviin kiirinyt ja filapiiri on todella pieni täällä....
        Tuonteja viimeksi 2005 on 2 kpl,kasvattettuja pentueita Suomessa on yhteensä alkaen vuodesta 1995 12 kpl....niistäkin jo osa on takuulla manan majoilla!!!
        Se taas,ettei ole kovin koirasosiaalinen,ei ole sellainen asia mitä voisi vakavana pitää..sitä kohtaa lähes joka rodussa,joissain yksilöissä aina kääpiöstä jättiin.


      • davalyan kirjoitti:

        olla,sulla taisi olla ja mulla myös filan omistajia tutuissa..jos ei vanhastaan muisti petä...en ole keneltäkään kuullut enkä mistään lukenut että olisi filan kanssa käynyt pahasti täällä suomessa....
        Muutama niistä ei ole ollut kovinkaan "koirasosiaalinen",eli näyttelyssä omistajat varoittelee muita tulemasta liian lähelle,mutta sellaista joka olisi oikeasti käynyt koiran/ihmisen päälle..ei ole korviin kiirinyt ja filapiiri on todella pieni täällä....
        Tuonteja viimeksi 2005 on 2 kpl,kasvattettuja pentueita Suomessa on yhteensä alkaen vuodesta 1995 12 kpl....niistäkin jo osa on takuulla manan majoilla!!!
        Se taas,ettei ole kovin koirasosiaalinen,ei ole sellainen asia mitä voisi vakavana pitää..sitä kohtaa lähes joka rodussa,joissain yksilöissä aina kääpiöstä jättiin.

        Joo,en minäkään ole kuullut suomesta (ainakaan tähän mennessä),että varsinaisesti ongelmia olisi ollut filojen kanssa.Toisin kuin ihan jossain muissa.Joten sitäkin vasten peilaten,tuntuisi oudolta vaikka nyt tuon rodun kieltäminen.Olisi vähän kuin hatusta vetämistä.
        Koirasosiaalisuus on mielestäni vähän oma juttunsa,mutta jos niitten perusteella lähettäisiin rankkaamaan,niin taitaisi lähteä aikas urakallakin rotuja.Virkakoirarotuja myöten :D
        Taitaa tosiaan ko.rodun tilanne olla melko hiljainen ja hyvissä käsissä,ainakin täällä.Joten en tuon rodun kanssa asioista vouhkaamista niin ihmeemmin ymmärrä.Kun on niitäkin,joiden kanssa enemmänkin voisi keskittyä ongelmiin.Tosin en nyt mihinkään kieltolinjalle lähtis,vaan enemmän vastuuta niin kasvattajille kuin omistajillekkin.

        ps.Kuulin "huhua",että BM:n järjestämässä luonnetestissä olisi pari filaa.Pahus vaan,kun en pääse kattoon.Olisi ihan mielenkiintoista nähdä niiden toiminta testin puitteissa.


      • molossi kirjoitti:

        Joo,en minäkään ole kuullut suomesta (ainakaan tähän mennessä),että varsinaisesti ongelmia olisi ollut filojen kanssa.Toisin kuin ihan jossain muissa.Joten sitäkin vasten peilaten,tuntuisi oudolta vaikka nyt tuon rodun kieltäminen.Olisi vähän kuin hatusta vetämistä.
        Koirasosiaalisuus on mielestäni vähän oma juttunsa,mutta jos niitten perusteella lähettäisiin rankkaamaan,niin taitaisi lähteä aikas urakallakin rotuja.Virkakoirarotuja myöten :D
        Taitaa tosiaan ko.rodun tilanne olla melko hiljainen ja hyvissä käsissä,ainakin täällä.Joten en tuon rodun kanssa asioista vouhkaamista niin ihmeemmin ymmärrä.Kun on niitäkin,joiden kanssa enemmänkin voisi keskittyä ongelmiin.Tosin en nyt mihinkään kieltolinjalle lähtis,vaan enemmän vastuuta niin kasvattajille kuin omistajillekkin.

        ps.Kuulin "huhua",että BM:n järjestämässä luonnetestissä olisi pari filaa.Pahus vaan,kun en pääse kattoon.Olisi ihan mielenkiintoista nähdä niiden toiminta testin puitteissa.

        nähdä tosiaan miten mihinkin reagoi :)
        Juu,toi "koirasosiaalisuus"...se on niin monilla roduilla jo ryhminä aika heikkoa,saati kaikenrotuisilla yksilöillä,että jos sitä katsoisi niin paljon saisi pois rotuja laittaa :)
        Ongelmat mistä olen kuullut,on olleet ihan samoja kuin muittenkin koirien kanssa,haastetta toki lisää filan "luupäisyys",mutta se sama on useilla molossityyppisillä eikä mikään luonnevika ole tiettykään :)


      • molossi kirjoitti:

        Joo,en minäkään ole kuullut suomesta (ainakaan tähän mennessä),että varsinaisesti ongelmia olisi ollut filojen kanssa.Toisin kuin ihan jossain muissa.Joten sitäkin vasten peilaten,tuntuisi oudolta vaikka nyt tuon rodun kieltäminen.Olisi vähän kuin hatusta vetämistä.
        Koirasosiaalisuus on mielestäni vähän oma juttunsa,mutta jos niitten perusteella lähettäisiin rankkaamaan,niin taitaisi lähteä aikas urakallakin rotuja.Virkakoirarotuja myöten :D
        Taitaa tosiaan ko.rodun tilanne olla melko hiljainen ja hyvissä käsissä,ainakin täällä.Joten en tuon rodun kanssa asioista vouhkaamista niin ihmeemmin ymmärrä.Kun on niitäkin,joiden kanssa enemmänkin voisi keskittyä ongelmiin.Tosin en nyt mihinkään kieltolinjalle lähtis,vaan enemmän vastuuta niin kasvattajille kuin omistajillekkin.

        ps.Kuulin "huhua",että BM:n järjestämässä luonnetestissä olisi pari filaa.Pahus vaan,kun en pääse kattoon.Olisi ihan mielenkiintoista nähdä niiden toiminta testin puitteissa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Fila_brasileiro
        Tää kohta ""Rotu kehitettiin alun perin karanneiden orjien kiinniottamiseen ..........""
        Minua kyllä arveluttaa tämä rotu todella. Yksikin väärän tyyppinen /tai väärät elämän arvot omaava omistaja. . . . . . .
        Vielä enemmän pistää ajatuttamaan ne jotka haluavat sekottaa tätäkin rotua johonkin toiseen rotuun on sitten jo saatettu aikaan todellinen tikittävä aikapommi.


      • umalehtinen kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Fila_brasileiro
        Tää kohta ""Rotu kehitettiin alun perin karanneiden orjien kiinniottamiseen ..........""
        Minua kyllä arveluttaa tämä rotu todella. Yksikin väärän tyyppinen /tai väärät elämän arvot omaava omistaja. . . . . . .
        Vielä enemmän pistää ajatuttamaan ne jotka haluavat sekottaa tätäkin rotua johonkin toiseen rotuun on sitten jo saatettu aikaan todellinen tikittävä aikapommi.

        aika monella rodulla on aika kyseenlainen alkuperäinen käyttötarkoitus...ja mitä tarkoittaa karanneitten kiinniotto...?Etsimistä vai tainnuttamista? :)


      • umalehtinen kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Fila_brasileiro
        Tää kohta ""Rotu kehitettiin alun perin karanneiden orjien kiinniottamiseen ..........""
        Minua kyllä arveluttaa tämä rotu todella. Yksikin väärän tyyppinen /tai väärät elämän arvot omaava omistaja. . . . . . .
        Vielä enemmän pistää ajatuttamaan ne jotka haluavat sekottaa tätäkin rotua johonkin toiseen rotuun on sitten jo saatettu aikaan todellinen tikittävä aikapommi.

        No noit historiat on hieman omanlaisensa juttu.Jos ajattelee vaikka tuon meijän murkunkinkin historiaa,niin aikas verisemmästä päästä taitaapi olla. Viimekädessä tietty lähinnä vois funtsia,millaisia on nykypäivän sukupolvet,käyttötarkoitus ym.Toisaalta,esim.jokusenkin laumiksen takaa voipi tulla,aika läheltäkin,varsinkin tuontien takaa,ihan vielä kunnon "käyttöä".Sitä ehkä kannattaisi enemmänkin miettiä.Siis lähitaustoja.
        Fila on kuitenkin senverran harvinainen,ei erikoisemmin edes tiedostettu,ja saantikin taitaa olla (onneksi)sen verran hankalaa,että tuskin siitä mitään ongelmarotua kovinkaan helposti tulee.Ja kuitenkin,uskon vakaasti siihen,että jos joku/jotkut rodut kiellettäisiin,niin sitten vaan ne,jotka väärin perustein koissunsa ottaa,siirtyy vaan vastaavaan rotuun.Ja väärissä käsissähän on julmetun helppo saada vaarallisia koiria jokusestakin niin fyysisesti kuin psyykkisesti vaativista roduista.Eli tuskin auttaisi muu,kuin totaalikielto kaikille tietyntyyppisille.
        Kyllä itse kannatan,jos mahdollista,enemmän valvontaa kasvatustyöhön ja koirien pitoon.Jonkinsortin koirakorttia ym.

        Noh,noista sekoituksista taitaakin mielipiteeni olla jo aikas hyvin tiedossa.Niissä sitä ongelmaa nykypäivänä löytyy jo ihan riittämiin ja kiertoon pistettyjä :/


      • molossi kirjoitti:

        No noit historiat on hieman omanlaisensa juttu.Jos ajattelee vaikka tuon meijän murkunkinkin historiaa,niin aikas verisemmästä päästä taitaapi olla. Viimekädessä tietty lähinnä vois funtsia,millaisia on nykypäivän sukupolvet,käyttötarkoitus ym.Toisaalta,esim.jokusenkin laumiksen takaa voipi tulla,aika läheltäkin,varsinkin tuontien takaa,ihan vielä kunnon "käyttöä".Sitä ehkä kannattaisi enemmänkin miettiä.Siis lähitaustoja.
        Fila on kuitenkin senverran harvinainen,ei erikoisemmin edes tiedostettu,ja saantikin taitaa olla (onneksi)sen verran hankalaa,että tuskin siitä mitään ongelmarotua kovinkaan helposti tulee.Ja kuitenkin,uskon vakaasti siihen,että jos joku/jotkut rodut kiellettäisiin,niin sitten vaan ne,jotka väärin perustein koissunsa ottaa,siirtyy vaan vastaavaan rotuun.Ja väärissä käsissähän on julmetun helppo saada vaarallisia koiria jokusestakin niin fyysisesti kuin psyykkisesti vaativista roduista.Eli tuskin auttaisi muu,kuin totaalikielto kaikille tietyntyyppisille.
        Kyllä itse kannatan,jos mahdollista,enemmän valvontaa kasvatustyöhön ja koirien pitoon.Jonkinsortin koirakorttia ym.

        Noh,noista sekoituksista taitaakin mielipiteeni olla jo aikas hyvin tiedossa.Niissä sitä ongelmaa nykypäivänä löytyy jo ihan riittämiin ja kiertoon pistettyjä :/

        samaa mieltä,minäkin edelleen,tiettyjen rotujen kanssa :)


      • davalyan kirjoitti:

        samaa mieltä,minäkin edelleen,tiettyjen rotujen kanssa :)

        ÄÄh,mutta pakko sanoa,ei se pahitteeksi olisi kaikille...Tietyllä lailla räätälöitynä,vähintään perusasiat.
        Sen verran huisia välillä näkyy.

        Mutta tähän väliin,negatiivisuuden sijaan,jotain muutakin :)
        Mulla on pariin kertaan ollut nyt ryhmässä melkoisen nuori tyttä corgin kanssa.Ja voi että,ilo katsoa sitä paria.
        Tyttö todella keskittyy koiraan ja kuuntelee kunnolla.Ja koirakin niin hommassa mukana,että huomaa,että melkoisen samalla aaltopitoisuudella ollaan :) Tuollaisia kun katselee,niin muistuu mieleen,miksi harrastuksensa on valinnut ja sinne kentälle vääntäytyy aina vaan :O)


      • molossi kirjoitti:

        ÄÄh,mutta pakko sanoa,ei se pahitteeksi olisi kaikille...Tietyllä lailla räätälöitynä,vähintään perusasiat.
        Sen verran huisia välillä näkyy.

        Mutta tähän väliin,negatiivisuuden sijaan,jotain muutakin :)
        Mulla on pariin kertaan ollut nyt ryhmässä melkoisen nuori tyttä corgin kanssa.Ja voi että,ilo katsoa sitä paria.
        Tyttö todella keskittyy koiraan ja kuuntelee kunnolla.Ja koirakin niin hommassa mukana,että huomaa,että melkoisen samalla aaltopitoisuudella ollaan :) Tuollaisia kun katselee,niin muistuu mieleen,miksi harrastuksensa on valinnut ja sinne kentälle vääntäytyy aina vaan :O)

        hienoa kun koiran ja omistajan välillä on selvä side =)
        Juu,kaikkiin rotuihin vaaditaan jotain tietoa KOIRASTA mutta sitten nää selkeät laumikset,pk rodut...vaatii tietämystä,hirveää oppimisenhalua/intoa.


      • davalyan kirjoitti:

        hienoa kun koiran ja omistajan välillä on selvä side =)
        Juu,kaikkiin rotuihin vaaditaan jotain tietoa KOIRASTA mutta sitten nää selkeät laumikset,pk rodut...vaatii tietämystä,hirveää oppimisenhalua/intoa.

        huomasin juuri, miten pahuksen vaikeaa on kommunikoida virtuaalisesti. Mä tulkitsin sun viestin aluksi (kai) totaalisesti väärin. Ja siitä tulkintavhreestä ei sitten sen enempää eli ei lainkaan :) Eli omistajalta vaaditaan tietoa siitä, miten koira rotutyypillisesti käyttäytyy.


      • neljän suora
        molossi kirjoitti:

        Joo,en minäkään ole kuullut suomesta (ainakaan tähän mennessä),että varsinaisesti ongelmia olisi ollut filojen kanssa.Toisin kuin ihan jossain muissa.Joten sitäkin vasten peilaten,tuntuisi oudolta vaikka nyt tuon rodun kieltäminen.Olisi vähän kuin hatusta vetämistä.
        Koirasosiaalisuus on mielestäni vähän oma juttunsa,mutta jos niitten perusteella lähettäisiin rankkaamaan,niin taitaisi lähteä aikas urakallakin rotuja.Virkakoirarotuja myöten :D
        Taitaa tosiaan ko.rodun tilanne olla melko hiljainen ja hyvissä käsissä,ainakin täällä.Joten en tuon rodun kanssa asioista vouhkaamista niin ihmeemmin ymmärrä.Kun on niitäkin,joiden kanssa enemmänkin voisi keskittyä ongelmiin.Tosin en nyt mihinkään kieltolinjalle lähtis,vaan enemmän vastuuta niin kasvattajille kuin omistajillekkin.

        ps.Kuulin "huhua",että BM:n järjestämässä luonnetestissä olisi pari filaa.Pahus vaan,kun en pääse kattoon.Olisi ihan mielenkiintoista nähdä niiden toiminta testin puitteissa.

        Ystävälläni on Fila Brasileiro,koira tekee työtään vartijana maatilalla.

        Upea eläin..kun mennään kylään soitetaan vähän ennen tontinrajaa jolloin hän tulee koiran kanssa vastaan eikä IKINÄ ole ollut minkäännäköidsä ongelmia..

        Viime kesänä koira näytti mulle ja omille fifeille reviirirajat(uros-omat narttuja) lopuksi kellahti selälleen et sain vähän 'kurnuttaa'..ihana koira..mut en mä menis ilman lupaa reviirillensä,kunnioitusta molemminpuolin.

        Saa ystäväperhe elää rauhassa eläintensä kanssa päivin ja öin.

        PS.Heidän postit haetaan konttoista,yllätys yllätys.


      • wittu79
        Pionipimu kirjoitti:

        Dogoa ei voi käyttää kuin seura- ja harrastekoirana.. Ei metsällä, ei palveluskoirana. Meillä päin asuu viisi dogoa, muotirotu nääs nuorilla cityläisillä. Kyllä dogon kanssa on totuus se, että vain hihna - ja toivottavasti kestävä sellainen - erottaa sen hyökkäämästä oman noutajani kimppuun (ja siis myös minun kimppuuni).

        Dogoissa on se luonnoton, jalostuksella saatu ominaisuus, että ne eivät murise, hauku, eivätkä millään kasvojen ilmeelläkään paljasta, että ovat ärsyyntyneitä. Ne vain hyökkäävät, jos tilaisuus tulee.

        Listaan vois lisätä B-sarakkeen, johon ainakin rotikka ja dobberi.
        B-lista tarkoittaisi näiden rotujen eräänlaista kontrolloitua hankintaa ja omistamista.

        Nimim. "Vuonna 2008 kymmenen rotikkaraatelutapausta - jo riittää kovien rotujen ymmärtäminen"

        Miten saat liimattua dogon ja kymmenen rotikkaraatelutapausta


      • roittismama
        Pionipimu kirjoitti:

        Eivät mahtuneet kaikki tähän viestiin, niin paljon oli rotikoiden, sakemannien / belgien ja dobbereiden puremisia.
        Tyrmistyttävän järkyttävää luettavaa - kuka nyt tuon präntin jaksaa kopioida itselleen, harventaa ja tutkia.

        Dogoista sen verran, että puolen vuoden sisällä on sattunut kaksi hyvin vakavaa Dogo Argentinon puremista, ensin Hämeenlinnassa (uhrina lapsi) ja nt Roi:n. Rotu hyvin uusi Suomessa, mutta yleistymässä. On hyvä, että rotu kaikissa uutisissa mainitaan, koska vain sillä lailla voidaan ymmärtää, mitä jalostus todella saa aikaan ja vaaralliset voidaan erottaa kontrolloitaviksi tai kielletyiksi roduiksi.

        Katsokaa nyt, hyvät ihmiset listaa ja kuvitelkaa, että sama määrä puremia, joista ISO osa VAKAVIA kertyisi 1,5 vuodessa vaikkapa nyt noutajista, spanieleista ja ajokoirista. Nekin ovat hyvin yleisiä rotuja ja verrattavissa "usein asialla" schäferin yleisyyteen.

        Ajokoira väärissä käsissä, ei ole sama asia kuin saksanpaimenkoira väärissä käsissä.

        Ja eihän ole tarkoituskaan, että saksanpaimenkoira ja rottweiler olisi luonteeltaan samanlainen, kuin ajokoira tai spanieli. Niillä on tarkoitus ollakin viettien erilaisia, kuin spanielilla tai ajokoiralla. Onhan ne jo jalostettukin eritarkoitukseen.

        Oikeissa käsissä saksanpaimenkoira ja rottweiler on mahtavia käyttökoiria ja harrastajien unelmia koulutettavuuden ansiosta.


      • roittismama kirjoitti:

        Ajokoira väärissä käsissä, ei ole sama asia kuin saksanpaimenkoira väärissä käsissä.

        Ja eihän ole tarkoituskaan, että saksanpaimenkoira ja rottweiler olisi luonteeltaan samanlainen, kuin ajokoira tai spanieli. Niillä on tarkoitus ollakin viettien erilaisia, kuin spanielilla tai ajokoiralla. Onhan ne jo jalostettukin eritarkoitukseen.

        Oikeissa käsissä saksanpaimenkoira ja rottweiler on mahtavia käyttökoiria ja harrastajien unelmia koulutettavuuden ansiosta.

        >> Oikeissa käsissä saksanpaimenkoira ja rottweiler on mahtavia käyttökoiria ja harrastajien unelmia koulutettavuuden ansiosta.


      • rotukoirakasvattaja.
        umalehtinen kirjoitti:

        ne erikoisuuksia halajavat risteytysten tekijät, niin alkaa vahvempaakin hirvittää.

        toisaal rescue koira toimintaa kehut. Täällä tuomitset rotukoirat
        t. jätä rauhaan meidät rotukoira kasvattajat


      • molossi kirjoitti:

        No en nyt ihan ymmärrä,mikä yhteys näillä on aloituksen mainitsemiin rotuihin...
        JOS siis ne nimenomaan haluttaisiin kieltää...

        Toisaalta en ymmärrä kieltämistäkään.Jos nyt lähettäisiin kieltämään vaikka tämän listan koiria,niin voisi tulla ongelmia työkoirapuolella.
        Ja kun itse uskon kuitenkin niin,että vaikka niitä rotuja kuinka kiellettäisiin,niin sitten vaan ne,jotka haluaa tietynlaisia,ottaa vastaavaan.Ja ihan samoin,niitä silloin joutuu myös tomppeleleille ja vastuuntunnottomille,jotka saavat koiristaan aikaiseksi vähemmän mukavaa .Ihmisestähän nuo asiat lähtee,koirien käyttäytyminen.

        Ihan samoin dogoissa.Mainitsit,ettei dogoista ole pk-puolelle ?Miksi ei?Itseasiassa nehän saivat oikeudet,mutta menetti ne muistaakseni riittämattömien tulosten vuoksi.
        Jos itse ajattelen rotua,niin eiköhän dogoista samoin potentiaalia riitä,kuin jostain muistakin roduista (koirista),jotka ei nyt ole kuitenkaan helpommasta päästä kouluttaa.Oliskohan nyt pääasiassa kyse siitä,että vaan pieni osa on kiinnostunut tekemään jotain harrasteitakin.Ja sekun taas ei ole myöskään rodun vika.
        Ihan samoin monessa muussakin rodussa,ei kait se ole rotujen vika,jos niissä on potentiaalia ja tarmoa tekemiseen,mutta muuta ei tehdä kuin parit korttelit kierretään.
        Ei kai se ihme ole,jos ongelmia tulee.

        kyllä dogoilla pk oikeudet löytyy. Rotuhan sai 2009 alussa pk oikeudet, miten ne on kerinnyt ne menettää samana vuonna?ihan vaan pieni oikaisu , lisää tietoa rodusta ja kokeista löytyy linkeistä.


        http://www.palveluskoiraliitto.fi/kilpailuoikeus.html
        http://www.dogoclub.fi/harrastukset
        http://jalostus.kennelliitto.fi/frmTapahtumat.aspx?R=292&Lang=fi


      • molossi ei rek
        power.light kirjoitti:

        kyllä dogoilla pk oikeudet löytyy. Rotuhan sai 2009 alussa pk oikeudet, miten ne on kerinnyt ne menettää samana vuonna?ihan vaan pieni oikaisu , lisää tietoa rodusta ja kokeista löytyy linkeistä.


        http://www.palveluskoiraliitto.fi/kilpailuoikeus.html
        http://www.dogoclub.fi/harrastukset
        http://jalostus.kennelliitto.fi/frmTapahtumat.aspx?R=292&Lang=fi

        Luepas tuolta ;)

        http://www.dogoclub.fi/historiikki

        On siis kertaalleen menettäneet,mutta saaneet myöhemmin uudestaan.Toivottavasti pystyy pitämään edelleen,ja tulisi tasaisesti enemmän harrastajia.Muuten on "turhia" paineita noilla muutamilla aktiiveilla.


      • molossi ei rek kirjoitti:

        Luepas tuolta ;)

        http://www.dogoclub.fi/historiikki

        On siis kertaalleen menettäneet,mutta saaneet myöhemmin uudestaan.Toivottavasti pystyy pitämään edelleen,ja tulisi tasaisesti enemmän harrastajia.Muuten on "turhia" paineita noilla muutamilla aktiiveilla.

        Miksi pitäisi lukea? kun olen varmasti senkin lukennut tarkkaan!


        korjasin VÄÄRÄÄ TIETOASI

        Lue itse tekstiäsi minkä olet kirjoitannut samana vuonna kun sai takaisin OIKEUDET, JOUDUIN OIKAISEMAAN TEKSTIÄSI,

        MINKÄ MINÄ JA MUUT RODUSTA TIETÄVÄT TIESIVÄT JO ENNEN KUN 1.1 2009 SAI OIKEUDET TAKAISIN

        Tiedän syynkin miksi erosi aikoinaan bullmastiffi mastiffi yhdistyksestäkin, ja yksi syy nimenomaan on siinä kun dogon omistajat halusi koirillaan harrastaa pk lajejakin.

        Ei kannattaisi ottaa herneitä, jos oikaistaan koirien koulutusasioista rotujen kohdalla


      • molossi ei rek
        power.light kirjoitti:

        Miksi pitäisi lukea? kun olen varmasti senkin lukennut tarkkaan!


        korjasin VÄÄRÄÄ TIETOASI

        Lue itse tekstiäsi minkä olet kirjoitannut samana vuonna kun sai takaisin OIKEUDET, JOUDUIN OIKAISEMAAN TEKSTIÄSI,

        MINKÄ MINÄ JA MUUT RODUSTA TIETÄVÄT TIESIVÄT JO ENNEN KUN 1.1 2009 SAI OIKEUDET TAKAISIN

        Tiedän syynkin miksi erosi aikoinaan bullmastiffi mastiffi yhdistyksestäkin, ja yksi syy nimenomaan on siinä kun dogon omistajat halusi koirillaan harrastaa pk lajejakin.

        Ei kannattaisi ottaa herneitä, jos oikaistaan koirien koulutusasioista rotujen kohdalla

        Siis mitä väärää tietoa?Rotu siis menetti oikeudet,mutta sai ne takaisin myöhemmin.
        Eli välillä poissa.Myöhemmin sai sitten oikeudet takaisin.Tämä on vanha ketju,ja viestit siis vanhoja myös.
        Mutta hyvä jos tiesit heti,kun uudelleen oikeudet sai.Olisit toki voinut kirjoittaa jo tiedon noihin vanhoihin viesteihin noiden viestien aikoihin,jos kerran todellakin heti tiesit,kun asian...

        Tosin edellisessä viestissäsi et maininnut edes ekasta kerrasta vaan ihmetelit miten ne samana vuonna oli menettäneet,siis uusista oikeuksista...Olisithan siihenkin voinut tiedon laittaa,kun kerran tarkkaan tiesit...

        En minä ole herneitä ottanut.Enhän minä edes caps lockia käyttänyt.Ihan joku muu :D

        Taitaa eroamisen syyt parhaiten tietää kuitenkin ne sen aikaset dogoihmiset,jotka asioita hoitivat,sen aikaisen b ja m hallituksen jäsenet,sekä vuosikokouksissa,joissa noita asioita käsiteltiin,olleet ihmiset.
        Sitä paitsi harrastaa voi pk-lajeja millä koiralla vaan,ei siinä kytköksissä olla mihinkään yhdistykseen,kilpaileminen on sitten eri juttu.


      • molossi ei rek kirjoitti:

        Siis mitä väärää tietoa?Rotu siis menetti oikeudet,mutta sai ne takaisin myöhemmin.
        Eli välillä poissa.Myöhemmin sai sitten oikeudet takaisin.Tämä on vanha ketju,ja viestit siis vanhoja myös.
        Mutta hyvä jos tiesit heti,kun uudelleen oikeudet sai.Olisit toki voinut kirjoittaa jo tiedon noihin vanhoihin viesteihin noiden viestien aikoihin,jos kerran todellakin heti tiesit,kun asian...

        Tosin edellisessä viestissäsi et maininnut edes ekasta kerrasta vaan ihmetelit miten ne samana vuonna oli menettäneet,siis uusista oikeuksista...Olisithan siihenkin voinut tiedon laittaa,kun kerran tarkkaan tiesit...

        En minä ole herneitä ottanut.Enhän minä edes caps lockia käyttänyt.Ihan joku muu :D

        Taitaa eroamisen syyt parhaiten tietää kuitenkin ne sen aikaset dogoihmiset,jotka asioita hoitivat,sen aikaisen b ja m hallituksen jäsenet,sekä vuosikokouksissa,joissa noita asioita käsiteltiin,olleet ihmiset.
        Sitä paitsi harrastaa voi pk-lajeja millä koiralla vaan,ei siinä kytköksissä olla mihinkään yhdistykseen,kilpaileminen on sitten eri juttu.

        Oiskohan mahdollista että en elä netissä? ja en ole 2009 koko ketjuun edes kirjoitannut silloin, vai näetkö jossakin kirjoitusta vuonna 2009?

        Sattuimoisin tietää todellakin sen aikaiset ihmiset dogoista ja bullmastiffi ja mastiffi yhdistyksen kuuluvat muutkin ihmiset myöskin, miksi dogon omistajat erosi yhdistyksestä, yksi syy oli nimenomaan kun halusi koirien kanssa harrastetaan, toista kun bulmastiffi mastiffi yhdistyksessä koirat ovat seurakoirapohjaisia dogoihin verrattuna.

        Mutta jos ei ks yhdistykseen ole koskaan kuulunnut, ei tiedä sitä tosiasia kun me molossiroduista ja dogoista tietävät ihmiset tiedämme. Nyt sanon hei hei.


      • power.light kirjoitti:

        Oiskohan mahdollista että en elä netissä? ja en ole 2009 koko ketjuun edes kirjoitannut silloin, vai näetkö jossakin kirjoitusta vuonna 2009?

        Sattuimoisin tietää todellakin sen aikaiset ihmiset dogoista ja bullmastiffi ja mastiffi yhdistyksen kuuluvat muutkin ihmiset myöskin, miksi dogon omistajat erosi yhdistyksestä, yksi syy oli nimenomaan kun halusi koirien kanssa harrastetaan, toista kun bulmastiffi mastiffi yhdistyksessä koirat ovat seurakoirapohjaisia dogoihin verrattuna.

        Mutta jos ei ks yhdistykseen ole koskaan kuulunnut, ei tiedä sitä tosiasia kun me molossiroduista ja dogoista tietävät ihmiset tiedämme. Nyt sanon hei hei.

        Olen mainnut asiasta dogojen kohdalla muumuassa 2013

        Ihan vaan tuosta dogosta koulutuksista.

        Aikoinaan se kuului bullmastiffi mastiffi rotuyhdistykseen , mutta sanoi hei hei ja näkemiin yhdistykselle, koska yksi syy oli siinä kun bullero ja mastiff yhdistyksessä pistettiin hantiin että yhdistyksen koirat hakisi pk- oikeudet, se taas johtuusiitä kun vanhemmat kasvattajat vetosi siihen että pennut ei mene kaupaksi jos roduilla on pk-oikeudet, mutta päin vastoin se että koirilla voidaan harrastaa moniakin lajeja on koirien ostajienkin parasta.
        Itse en linKissä ks yhdityksen rotuja listalla näe, dogo löytyy.

        http://www.palveluskoiraliitto.fi/kilpailuoikeus.html


        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11891688#comment-64943934-view


      • molossi ei rek
        power.light kirjoitti:

        Oiskohan mahdollista että en elä netissä? ja en ole 2009 koko ketjuun edes kirjoitannut silloin, vai näetkö jossakin kirjoitusta vuonna 2009?

        Sattuimoisin tietää todellakin sen aikaiset ihmiset dogoista ja bullmastiffi ja mastiffi yhdistyksen kuuluvat muutkin ihmiset myöskin, miksi dogon omistajat erosi yhdistyksestä, yksi syy oli nimenomaan kun halusi koirien kanssa harrastetaan, toista kun bulmastiffi mastiffi yhdistyksessä koirat ovat seurakoirapohjaisia dogoihin verrattuna.

        Mutta jos ei ks yhdistykseen ole koskaan kuulunnut, ei tiedä sitä tosiasia kun me molossiroduista ja dogoista tietävät ihmiset tiedämme. Nyt sanon hei hei.

        Et ole 2009 ketjuun kirjoittanut,mutta 2013 olet eli jälkeen 2009...
        Nyt vasta oikaisusi siis kumminkin teit,vaikka asian sanoit tietäväsi...

        "...kun halusi koirien kanssa..."Yhä edelleen,harrastaa voi millä rodulla vaan,ilman mitään kytköksiä mihinkään yhdistyksiin...

        "Mutta jos ei..." Aiiiivan nimenomaan...

        Mutta päasia,että dogoilla harrastettaisiin.On kuitenkin rotu,jolla kapasiteettiä siihen on ja sitä kautta tulee rodulle myös hienoa pr:ää,kuten yleensäkin.Ja ainahan se hyväksi,että koirien kanssa touhutaan.Ketä sitten mitäkin.


      • molossi ei rek kirjoitti:

        Et ole 2009 ketjuun kirjoittanut,mutta 2013 olet eli jälkeen 2009...
        Nyt vasta oikaisusi siis kumminkin teit,vaikka asian sanoit tietäväsi...

        "...kun halusi koirien kanssa..."Yhä edelleen,harrastaa voi millä rodulla vaan,ilman mitään kytköksiä mihinkään yhdistyksiin...

        "Mutta jos ei..." Aiiiivan nimenomaan...

        Mutta päasia,että dogoilla harrastettaisiin.On kuitenkin rotu,jolla kapasiteettiä siihen on ja sitä kautta tulee rodulle myös hienoa pr:ää,kuten yleensäkin.Ja ainahan se hyväksi,että koirien kanssa touhutaan.Ketä sitten mitäkin.

        Eikö olekkin ihmeelistä, kun eilen vasta huomasin virheen 2009 kirjoituksessasi.. Ja sen oikaisin että ihmiset saavat oikeata tietoa dogojen suhteen, niin kolutuksesta kuin myöskin miksi erosi bullmastiffi mastiffi yhdistyksestä.


      • Ole huoleti
        power.light kirjoitti:

        Eikö olekkin ihmeelistä, kun eilen vasta huomasin virheen 2009 kirjoituksessasi.. Ja sen oikaisin että ihmiset saavat oikeata tietoa dogojen suhteen, niin kolutuksesta kuin myöskin miksi erosi bullmastiffi mastiffi yhdistyksestä.

        Hei järkevät ihmiset tajuamme. jäitä hattuun Älä lähde vedättäjän matkaan. alempana ketju jatkaa vedätystä.pukeli1 ketjussa riitelee.》》


      • Ole huoleti kirjoitti:

        Hei järkevät ihmiset tajuamme. jäitä hattuun Älä lähde vedättäjän matkaan. alempana ketju jatkaa vedätystä.pukeli1 ketjussa riitelee.》》

        Itse todellakin kerron asiat miten menee. Hyvää yötä, itse lähden meinaa nukkumaan.

        Pst: Ei ole mitään uutta kun täällä otetaan herneet tosi asioista ja alkaa kuukuasienkin kiusaaminen siitä syystä. Itse en kaipaa mitään riitelyä, mutta toisilla riitely on veressä ja nautti siitä.


      • 17+12
        power.light kirjoitti:

        Itse todellakin kerron asiat miten menee. Hyvää yötä, itse lähden meinaa nukkumaan.

        Pst: Ei ole mitään uutta kun täällä otetaan herneet tosi asioista ja alkaa kuukuasienkin kiusaaminen siitä syystä. Itse en kaipaa mitään riitelyä, mutta toisilla riitely on veressä ja nautti siitä.

        Huomasin toisaalla.

        Olet elämän sisällöksi tuolle stakkerille tullut, ota yhteyttä ylläpitoon, jos muu EI auta poliisiin :-)


    • Svante

      Kesän 2009 aikana on Tanskassa ja Ruotsissa sattunut useita vakavia ihmisiin kohdistuneita puremisia.
      Koirat ovat myös tappaneet sivullisia koiria.
      Ruotsissa on ollut jo jonkin aikaa voimassa tiukennettu laki, joka sallii poliisin jopa ottaa hyökkäilevä koira pois ja asettaa omistajalle koiranpitokielto. Koska laki ei ole vähentänyt koirahyökkäysten määrää, pohditaan para-aikaa mahdollisia tiukennuksia. Tanskassa taas pohditaan lakia, jossa tietyt rodut olisivat kiellettyjä.

    • chihtzu

      Vaikea ja haastava koirarotu osaavissa ja kokeneissa käsissä ei ole kenellekään vaaraksi, mutta kyse on nimenomaan omistajan kyvyistä. Tunnen mm. erään koirasuden joka on huomattavasti sosiaalisempi ja parempiluonteinen kuin moni palveluskoira. Mutta omistajastahan se kaikki on kiinni!

    • 13+13

      Pitbull Terrier

      Tosa Inu

      (American Staffordshire)

      Fila Brasileiro

      Dogo Argentino

      American Bulldog

      Boerbel

      Kangal

      Central Asian Ovtcharka

      Caucasian Ovtcharka

      Southern Russian Ovtcharka

      Tornjak

      Sarplaninac

      amstaffi taidettiin vapauttaa listalta molemmissa maissa myöhemmin

      • marraskuu10

        Amstaffi tosiaan poistettiin täysin oikeutetusti noilta listoilta. Sekä taitaa noista listan roduista ainakin
        Pitbull Terrier ja American Bulldog olla tietojeni mukaan aika ihmisystävällisiä, mutta perinnöltään
        aggessiivisia saman sukupuolen koirille. Muut taitaa listassa olla laumanvartija ja vartiokoirarotuja.


    • tuon suden ja koiran sekoituksen suhteen!

      • LAKI HETI!

        Koirasudet on kyllä kiellettävä. Lisäksi koirasusi pitäisi tulkita petoeläimeksi näissä hyökkäystapauksissa. Korvaahan valtiokin petoeläinvahinkoina koirasuden raatelemat eläimet, vaika myöhemmin susi todettaisiinkin koirasudeksi. Miksi yksityishenkilöllä ei olisi samaa vastuuta? Ehdottomasti potäisi olla ankarampi vahingonkorvausvastuu koirasusden omistajalla raatelutapauksissa. koirasusi ei ole koira, ei korarotu eikä sekarotuinen koira. Omistajalle pitäisi myös tulla kertarisahduksesta eläimenpitokielto ja koirasudelle lopetustuomio. Mikäli omistajayrittää hyökkäysen jälkeen selittää koirasuden olevan joku koira,esimerkiksi sekarotuinen husky, niin koirasudet dna-testiin omistajansa kustannuksella.Toivottavasti lainmuutokset saadaan koko koirasuden osalta voimaan. Jos ei saada, niin ainakin nämä tiukennukset. Kaupunkiolosuhteisiin ja lemmikiksi koirasusi ei kuulu. Kaikki vaaralisten koirien hyökkäykset, olipa kohteena ihminen, pienempi koira tai muut eläimet. Metsästyskoirat ja riistaeläimet metsästyksen yhteydessä poislukien, tietenkin.


      • 5+8
        LAKI HETI! kirjoitti:

        Koirasudet on kyllä kiellettävä. Lisäksi koirasusi pitäisi tulkita petoeläimeksi näissä hyökkäystapauksissa. Korvaahan valtiokin petoeläinvahinkoina koirasuden raatelemat eläimet, vaika myöhemmin susi todettaisiinkin koirasudeksi. Miksi yksityishenkilöllä ei olisi samaa vastuuta? Ehdottomasti potäisi olla ankarampi vahingonkorvausvastuu koirasusden omistajalla raatelutapauksissa. koirasusi ei ole koira, ei korarotu eikä sekarotuinen koira. Omistajalle pitäisi myös tulla kertarisahduksesta eläimenpitokielto ja koirasudelle lopetustuomio. Mikäli omistajayrittää hyökkäysen jälkeen selittää koirasuden olevan joku koira,esimerkiksi sekarotuinen husky, niin koirasudet dna-testiin omistajansa kustannuksella.Toivottavasti lainmuutokset saadaan koko koirasuden osalta voimaan. Jos ei saada, niin ainakin nämä tiukennukset. Kaupunkiolosuhteisiin ja lemmikiksi koirasusi ei kuulu. Kaikki vaaralisten koirien hyökkäykset, olipa kohteena ihminen, pienempi koira tai muut eläimet. Metsästyskoirat ja riistaeläimet metsästyksen yhteydessä poislukien, tietenkin.

        Määhä kakara jo päiväunille, alkaa nuo viestisi olemaan jo niin idioottimaisia, häpeän puolestasi.

        - Omistajalle pitäisi myös tulla kertarisahduksesta eläimenpitokielto ja koirasudelle lopetustuomio. -

        Mikä eläinvihaaja ja tappaja sää oikkeest olet??


      • Poliisilaki käyttöön
        5+8 kirjoitti:

        Määhä kakara jo päiväunille, alkaa nuo viestisi olemaan jo niin idioottimaisia, häpeän puolestasi.

        - Omistajalle pitäisi myös tulla kertarisahduksesta eläimenpitokielto ja koirasudelle lopetustuomio. -

        Mikä eläinvihaaja ja tappaja sää oikkeest olet??

        Metsästyslaissa on koiraa ja sutta koskevat säännökset, mutta näiden välisistä risteymistä ei ole erikseen mainittu mitään. Suden osalta noudatetaan 19.12.2005 hyväksyttyä Suomen susikannan hoitosuunnitelmaa, jonka mukaan Suomen susikanta pidetään geneettisesti puhtaana ja suden ja koiran risteymät sekä susien kanssa laumaantuneet villiintyneet koirat poistetaan luonnosta. Käytännössä vahinkoa aiheuttava susi tai suden tai koiran risteymä voidaan poistaa metsästyslain tai poliisilain nojalla.


      • LAKI HETI!
        5+8 kirjoitti:

        Määhä kakara jo päiväunille, alkaa nuo viestisi olemaan jo niin idioottimaisia, häpeän puolestasi.

        - Omistajalle pitäisi myös tulla kertarisahduksesta eläimenpitokielto ja koirasudelle lopetustuomio. -

        Mikä eläinvihaaja ja tappaja sää oikkeest olet??

        Mitäs luulet tapahtuvan, jos kiellot astuvat voimaan?

        Kyllä kielletyt eläimet tapetaan. Koirasudet ensimmäisenä.


      • Koirasusikielto?
        LAKI HETI! kirjoitti:

        Mitäs luulet tapahtuvan, jos kiellot astuvat voimaan?

        Kyllä kielletyt eläimet tapetaan. Koirasudet ensimmäisenä.

        Uskoisin, että myös koirasusipiireissä ollaan tietoisia siitä, että koirasusia on levinnyt kaupunkiolosuhteisiin ja taitamattomiin käsiin ja raatelutapauksia on alkanut sattua. Koirasusi lapin safareilla tuskin häiritsee ja haittaa ketään ja pohjoisessa, jossa koiranomistajilla on kokemusta metsästys- ja vetokoirista ei koirasusia päästetä raatelemaan pieniä koiria, ihmisiä tai tuotantoeläimiä. Koirasusi ulkokoirana maalla on ihan ok. Kaupungissa ja taitamattomissa käsissä ei.


      • MR
        Koirasusikielto? kirjoitti:

        Uskoisin, että myös koirasusipiireissä ollaan tietoisia siitä, että koirasusia on levinnyt kaupunkiolosuhteisiin ja taitamattomiin käsiin ja raatelutapauksia on alkanut sattua. Koirasusi lapin safareilla tuskin häiritsee ja haittaa ketään ja pohjoisessa, jossa koiranomistajilla on kokemusta metsästys- ja vetokoirista ei koirasusia päästetä raatelemaan pieniä koiria, ihmisiä tai tuotantoeläimiä. Koirasusi ulkokoirana maalla on ihan ok. Kaupungissa ja taitamattomissa käsissä ei.

        Jos laki tulee joka kieltää Suomesta koirasuden ja " vaaralliset " rodut niin pitäähän Suomesta sitten lopettaa myös aito susi kantakin koska nekin raatelevat jatkuvasti kotieläimiä..
        Mutta mitä mahtaa suuri ja mahtava EU sanoa siihen....
        Itsellä on rottweiler jota en ole käyttänyt valvotussa koulutuksessa mutta mitään ongelmaa ei ole ollut karvakamun kanssa ja tosin asumme maalla ja ulkoilemme metsissä noin 2-3 h päivässä jälkiä etsiessä ja mustikoita syödessä ;)
        Mielestäni koira ei ole tarkoitettu siihen että kiskotaan pannasta ja kuristamalla koulutetaan siitä hyvä ja kuuliainen koira.. Rottiskin on sellainen joka vaatii hellyyttä ja PALJON vaikka niin huono mainen onkin..
        Itse olen kerran joutunut neitä ottamaan lujempaa kiinni 9kk ikäisenä kun halusi koittaa onko isännässä tarpeeksi halua johtaa laumaa ja sai huomata että se ei ole hyväksytty yritys ei sitä ole enään "vielä" yrittänyt uudelleen...

        Luulen että kaikista roduista saadaan hyviä koiria jos kasvatetaan ne hyvin ja sillä suurella sydämmellä !
        Kyllähän meidänkin rotu pitäisi bannata maailmasta koska mehän niitä pahimpia tappajia ja tuholaisia olemme joten annetaan nyt koirien elää ...


      • YÄK
        MR kirjoitti:

        Jos laki tulee joka kieltää Suomesta koirasuden ja " vaaralliset " rodut niin pitäähän Suomesta sitten lopettaa myös aito susi kantakin koska nekin raatelevat jatkuvasti kotieläimiä..
        Mutta mitä mahtaa suuri ja mahtava EU sanoa siihen....
        Itsellä on rottweiler jota en ole käyttänyt valvotussa koulutuksessa mutta mitään ongelmaa ei ole ollut karvakamun kanssa ja tosin asumme maalla ja ulkoilemme metsissä noin 2-3 h päivässä jälkiä etsiessä ja mustikoita syödessä ;)
        Mielestäni koira ei ole tarkoitettu siihen että kiskotaan pannasta ja kuristamalla koulutetaan siitä hyvä ja kuuliainen koira.. Rottiskin on sellainen joka vaatii hellyyttä ja PALJON vaikka niin huono mainen onkin..
        Itse olen kerran joutunut neitä ottamaan lujempaa kiinni 9kk ikäisenä kun halusi koittaa onko isännässä tarpeeksi halua johtaa laumaa ja sai huomata että se ei ole hyväksytty yritys ei sitä ole enään "vielä" yrittänyt uudelleen...

        Luulen että kaikista roduista saadaan hyviä koiria jos kasvatetaan ne hyvin ja sillä suurella sydämmellä !
        Kyllähän meidänkin rotu pitäisi bannata maailmasta koska mehän niitä pahimpia tappajia ja tuholaisia olemme joten annetaan nyt koirien elää ...

        Suden pitäminen lemmikkinä on jo toki kielletty. Susi on luontoon kuuluva petoeläin.

        Koirasusi on suden ja koiran risteytys, joiden teettäminen on luonnonvastaista. Koirasusia ei saisi mielestäni teettää,jalostaa eikä pitää.

        Luonnossa elävän susikannan suojelu on tärkeää ja susi kuuluu Suomen luontoon. Häirikkösusille annetaan tappolupia silloin kun ne raatelevat koti-ja tuotantoelämiä. Luonnossa elävät sudet eivät pääsääntöisesti hakeudu ihmisasumusten lähelle eivätkä ole vaaraksi ihmisasutukselle maaseudullakaan. Luonnossa elävien susien osalta susikantaa olisi pyrittävä nostamaan.

        koirasusien teettämisellä ei ole mitään positiivista vaikutusta luonnossa eläviin susiin. Ainakaan se ei edistä susien suojelu. Koirasusiporukka on näitä "sudet on ihqui, ihanat keltaiset silmät, sopii mun korviksiin. Haluun hukan kotiinkin...isi, osta"-tyyppejä. Suomen koirasusien taustalla on tuontisusia tai ulkomailta tuotuja korkeaprosenttisia koirasusia.


      • shis
        YÄK kirjoitti:

        Suden pitäminen lemmikkinä on jo toki kielletty. Susi on luontoon kuuluva petoeläin.

        Koirasusi on suden ja koiran risteytys, joiden teettäminen on luonnonvastaista. Koirasusia ei saisi mielestäni teettää,jalostaa eikä pitää.

        Luonnossa elävän susikannan suojelu on tärkeää ja susi kuuluu Suomen luontoon. Häirikkösusille annetaan tappolupia silloin kun ne raatelevat koti-ja tuotantoelämiä. Luonnossa elävät sudet eivät pääsääntöisesti hakeudu ihmisasumusten lähelle eivätkä ole vaaraksi ihmisasutukselle maaseudullakaan. Luonnossa elävien susien osalta susikantaa olisi pyrittävä nostamaan.

        koirasusien teettämisellä ei ole mitään positiivista vaikutusta luonnossa eläviin susiin. Ainakaan se ei edistä susien suojelu. Koirasusiporukka on näitä "sudet on ihqui, ihanat keltaiset silmät, sopii mun korviksiin. Haluun hukan kotiinkin...isi, osta"-tyyppejä. Suomen koirasusien taustalla on tuontisusia tai ulkomailta tuotuja korkeaprosenttisia koirasusia.

        "Koirasudet on kyllä kiellettävä. Lisäksi koirasusi pitäisi tulkita petoeläimeksi näissä hyökkäystapauksissa. Korvaahan valtiokin petoeläinvahinkoina koirasuden raatelemat eläimet, vaika myöhemmin susi todettaisiinkin koirasudeksi. Miksi yksityishenkilöllä ei olisi samaa vastuuta? Ehdottomasti potäisi olla ankarampi vahingonkorvausvastuu koirasusden omistajalla raatelutapauksissa. koirasusi ei ole koira, ei korarotu eikä sekarotuinen koira. Omistajalle pitäisi myös tulla kertarisahduksesta eläimenpitokielto ja koirasudelle lopetustuomio. Mikäli omistajayrittää hyökkäysen jälkeen selittää koirasuden olevan joku koira,esimerkiksi sekarotuinen husky, niin koirasudet dna-testiin omistajansa kustannuksella.Toivottavasti lainmuutokset saadaan koko koirasuden osalta voimaan. Jos ei saada, niin ainakin nämä tiukennukset. Kaupunkiolosuhteisiin ja lemmikiksi koirasusi ei kuulu. Kaikki vaaralisten koirien hyökkäykset, olipa kohteena ihminen, pienempi koira tai muut eläimet. Metsästyskoirat ja riistaeläimet metsästyksen yhteydessä poislukien, tietenkin. "

        Voi hyvä luoja! Liittyykö tämäkin TAAS siihen, kun irtiollut pikkukoira juoksi hihnassa olleiden koirasusien luokse ja joutui tilanteessa purruksi? Koirasusia oli kolme ja kaksikiloinen pikkukoira selvisi yhdellä puremahaavalla ja murtuneella jalalla, koska omistaja välittömästi tilanteen havaittuaan sai käskyllä koiransa hallintaan. Ikävää, että hän ei voinut ennustaa irtiolevan koiran syöksyvän pusikosta hänen koiransa suuhun, eivätkä hänen reaktionsa olleet nopeampia kuin koiransa.
        Ymmärrän, että inhottaa, kun joutuu itse maksamaan omista virheistään, mutta jospa ne siellä oikeudessa sitten tuomitsisi koirasusien omistajan vihoviimein vastuuseen järkyttävästä teostaan, eiks jeh? Täysin vastuutonta ja sairasta ulkoiluttaa koirasusia hihnassa niin, että irtiolevat koirat pääsevät pusikosta syöksymään iholle. Huhhuh. Eläintenpitokielto ja murhatuomio!!! Vähintään!


    • Ylpeä Dogon Omistaja

      Nyt on kyllä pakko postata oma juttu tänne. En ole koskaan ymmärtänyt tätä kauheeta kohinaa näistä ns. "vaarallisista roduista". Eiköhän se ole siellä remmin päässä se vika noin niinkuin yleisesti ottaen. Saahan sitä vaikka kultaisesta noutajasta vaarallisen jos ei koiraa osaa asianmukaisesti käsitellä.

      Mä olen ainakin henkilökohtaisesti vastaan mitään kieltojuttuja. Aivan turhaa. Mun oma narttu dogo on 1,5 vuotias, rakastaa ihmisiä yli kaiken. Toisia koiria kohtaan on kyllä hyvinkin agressiivinen, mutta itse vastuuntuntoisena omistajana pidän huolen ettei vaaratilanteita synny. Ja eikös suomessa jo lakikin kiellä koiran vapaana pitämisen, oli koira minkärotuinen tahansa. Ja se on aivan sama oli rotu mikä hyvänsä, koira on aina kuitenkin eläin. Vaikka koira olisi kuinka hyvin koulutettu, et voi koskaan luottaa täysin miten se käyttäytyy missäkin tilanteessa.

      Haistatan pitkät kaikille jotka esim. juuri Dogojen mainetta mustamaalaa ja puheissaan tekevät niistä "tappajakoiria". Tunnen parisenkymmentä Dogoa omistajineen ja yksikään ei ole tehnyt kärpäsellekkään pahaa.

      Kyllä se ihmiset vain niin on että se vika löytyy sieltä hihnan päästä, eikä koirasta. Vastuullinen omistaja tiedostaa riskit ja toimii sen mukaisesti!

      • Jennieh

        IHANAA!! Asiallista tekstiä..

        Ihan turhanpäiväistä spekulointia juuri näiden "tiettyjen" rotujen ympärillä... Voih, dogohan on mitä ihanin ja luttanin, itsekin tunnen monta yksilöä ja heidän LAPSIPERHEENSÄ ;) hahha


    • koirasusi<3

      Koirasusia ei pidä kieltää! Rottweiler mieluiten.

    • niinpä niin

      Ei se rotu vaan se hihnan päässä oleva henkilö. Varmasti saat oikealla koulutuksella vaikka Bully kuttasta sosiaalisen koiran.

    • naurettavaaa???????

      mun mielestä ei oomitäään järkeä kieltää kyseisiä rotuja muutaman hullun omistan jan virheen takia joka johtanut koirien vaarallisuuteen EI OLE KOIRAN VIKA ETTÄ SE ON AGGRESSIIVINEN VAAN VIKA ON SILLOIN OMISTAJASSA

      KOIRA EI SYNNY AGGRESSIIVISEKSI VAAN SILLE ON PITÄNYT TAPAHTUA JOTAIN TRAUMAATTISTA MIKÄ TEKEESIITÄ VIHAISEN esim: omista ja Löynyt koiraansa tai kurittanut sitä liian kovakoiraisesti

      olen nähnyt kerran ku mies löi Saksanpaimenkoiraansa koirapuistossa kaikkien silmien edessä

      • naurettavaaa???????

        Lisäys viellä että mä asun kerrostalossa ja tässä meidän talo yhtiössä asuu nää rodut


        Amerikan staffordshire terrier

        Dogo argentino

        ja noi molemmat koirat ovat tän meidän aueen koirista kiltimpiä ne ei edeskoskaan hauku koskaan

        ja ton Amerikan staffordshire terrierin omistaa sellanen vanha mummo joka on jo 70v


    • Kun täällä kävin eilen oli viellä viestini. Mutta aloitukseen jos jotakin rotuja aletaan Norjassa kieltää mitä listassa on niin pitäisi joka ainoa rotu kieltää mitä maapalollolta löytyy( ironiaa)
      Itse olen olen kaikkiin yllä oleviin rotuihin tutustunnut ja myöskin nähnyt molossiroduista kiinostunnut niin kun muutamat muutkin rekatut ketjussa mitkä on oikeasti nähnyt listan koira eikä vaan huhuja niistä kuullut (paitsi en koirasusia niihin en ota kantaa) mm. suomen ensimmäiset filaat olen nähnyt ja muistan niiden lempinimetkin, dogoja moniakin niin pentuja kun aikuisiakin sekä tosa ja pittejä (aitoja ei venäjän tuonteja)

      Ihan se on omistajasta kiinni mitä tekee koirien kanssa ja mimmoiseksi saa koiransa muokatuksi, itse olen elämäni aikana törmännyt vihaisiin ja häijyihin pikkukoiriin, mutta vastaavasti maailman hertaisempiin kilteimpiin molossirotuihin mitkä korkeintaan kuolaamalla ja kielellä nuolemalla osoittavat kuinka hurjan pelottavia molossikoirat on.

      • amstaffit unohtu niitäkin olen huuurjan paljon nähnyt, nekin on tastoistaan huolimatta mitä mahtavimpia koiria lapsiperheissäkin.


    • jokunen33

      Suomi on lainlaatijalle ihannemaa jos siis halutaan rajoittaa ja muutenkin hankaloittaa kansalaisten elämää.
      Tuski mitään kansalaisten elämää helpottavaa lainmuutosta mailmalta tänne kulkeutuu. Kieltoja ja rajoituksia kyllä, jota keksitään muualla ,varsinkin pohjoismaissa.
      Joten ei kannata ollenkaan provoilla jollain lain tiukentamisella .
      Voi iskeä omaan nilkkaan.

    • Samantien pitäisi

      Kieltää rotikat ja sakut. Paras olisi tehdä laki, jonka mukaan koiran hyökkäys ihmisen kimppuun aiheuttaisi välittömästi kyseisen rodun täyskiellon ja hävittämisen.

    • 2562

      tai sitte sellasten ihmisten ei tarvii ottaa koiraa jotka ei niiitten kaa selviä. Tarvii taas leikkii jotaki Hitleriä, et kaikki pois ku yks töppää. Voi että on ihmiset naurettavia.

    • mrkejiry89394uff

      Hyvä jos koirat testattais,tietyn ikäisenä,ja sit sen käyttäytymisen mukaan agressiiviset hävitettäis.Jokainen sitten varmaan enemmän kouluttais koiraansa,että olisivat sosiaalisia,ja valitsivat sen rodun tarkemmin.
      Ihmisille vihaisia koiria,ei sellaisia mhinkään tarvita.

    • Entten tentten jne
    • ghjghjghj

      Paskat omistajat pitäs kieltää ja mielenvikaiset koirat lopettaa. Pitäisi olla joku koirakurssi tai vastaava omistajalle, koska kouluttamalla koirasta tulee kunnollinen, mutta se voi vaatia tiukempaa koulutusta.

      Yhdeltä tyypillä tässä kylässä on putbullterrieri (pentu) ja se on kieltämättä kaikista parhaiten käyttäytyvä koira jonka olen koskaan tavannut, rauhallinen kuin mikä ja antaa vieraidenkin ottaa kiinni, jos se on mennyt takapihalta liian pitkälle.

      Niin kauan kuin omistaja tietää mitä tekee ja olot on hyvät, koirasta tulee todella hyvä seuralainen.

    • pittiläinen

      Mitä helvetin lässytystä täällä "iik kun ne ja ne koirat on pahoja kieltää pitäisi" Mihin mailma on menossa?. Kielletäänkö seuraavaksi autot ja tulitikut kun nekin saattavat tappaa väärissä käsissä? Mikään koira rotu ei ole vaarallinen ellei ole jokin sairaus tai vastuuton omistaja. Itselläni dogo/amerikanbulldog/pitbull mix eikä ole vaarallinen ketään kohtaan. Ainut tilanne milloin purisi ihmistä on se että joku tunkeutuisi asuntooni tai lähestyisi agressiivisesti. Juuri niinkuin pitääkin suojella perhettä. Minkä takia mitään koiraa pitäisi kieltää. Ne "tappaja" koiratkin ovat osa mailmaa ja elämää. Minä en ainakaan halua elää enkä kasvattaa lapsiani missään pumpuli mailmassa jossa ei ole mitään varomista. Kaikista pahamaineisin koira amerikanpitbullterrieri on sitäpaitsi mielestäni kaikista luotettavin ja turvallisin koira rotu minkä minä tiedän. Lehdistön ja koiravihaajien aiheuttamia nuo epäluulot. Kyllä ne muutkin koirat hyökkäilee mutta niistä ei kerrota koska ajatellaan ettei ketään kiinnosta jos joku ajokoira tai noutaja puree. Lehdistö käyttää "tappajakoiria" hyväksi saadakseen enemmän lukijoita. Ainut koira johon en luota on koirasusi. Pitbull paras koira mitä tiedän. Sopii yksin asuvalle, lapsi perheeseen, kerrostaloon, rivitaloon, omakotitaloon tai mihintahansa. Ainut mikä pitää kieltää on vastuuton koiran omistaja.

    • Pikkukoiran emäntä

      Ehdottomasti! Vähän aikaa sitten kotinurkillamme kaksi keskenkasvuista irti ollutta pitbullia repi pahasti pientä koiraansa ulkoiluttaneen naisen. On onni, että se en ollut minä, itsekin pienen koiran omistaja. Usein tuo kaksikko emäntineen on tullut vastaan, koska ulkoilemme samoissa paikoissa. Vaikka kuinka vakuutettaisiin pitbullien olevanystävällisiä ja ihmisrakkaita, ei niistä ole takeita varsinkaan kun omistaja ei osaaq kouluttaa petojaan.

      • unohdin vastata sulle. Se mitä tiety yksilöt koirissa käyttäytyy ei kaikki rodun edustajat samalla tavalla käyttäydy.

        Ei se ole kivaa kenelläkään koiria tai ihmisiä puree toinen koira, se on hihnana toisesta päästä kiinni, miten koiransa saa käyttäytymään.

        Se miten suomessa tietyt rodut on pehmennetty luonteelta niin muualla päin maailmaa koiren luonetta ei millään tavalla ole pehmeämmäksi muokattu ja näistä maista tuodaan koiria tänne suomeen ja koirat menee koemattomille ihmisille.

        Viimesessä koiramme lehteä saa katsoa mikä rotu on purentatilaston ykkösenä eräässä saksalaisessa kaupungissa, niin tajuaa että ykkösenä on kilttinä pidetty rotu.

        Itse en voi hyväksyä kenenkään koiran kimpuun kävisi toinen koira tai koira kävisi ihmisen kimpuun, ja mitä tulee aloitukseen niin aloituksen roduista on englantiin vientikieltoa osallla roduista, tieto löytyy eviran sivulta.

        En jaksa laittaa linkittää tai rotuaq kertoa, koska on hyvä kun jokainen etsii vaikka koirammelehdestä tiedon itse tai eviran sivulta.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe