Autolehdissä aina muistutetaan ilmastoinnin huoltamisesta ja mainoksissa hinnat ovat n. 90 €.
Autoni on 5 vuotta vanha Ford eikä ilmastointia ole koskaan huollettu. Silti se toimii yhtä hyvin kuin uutena. Huollossakaan ei ole koskaan kommentoitu ilmastointia.
Pitäisikö se silti huoltaa ja miksi? Onko tarve todellinen vai tarkoitus vain kerätä rahat pois ihmisiltä?
Pitääkö ilmastointi huoltaa
13
2619
Vastaukset
- Vellu Pirinen
Ilmastoinnissa on ihan sama asia kuin muussakin auton huollossa; huoltamisella pidetään laite kunnossa torjumalla mahdollista vikaantumista ennakolta.
Kyllähän ilmastointi toimii aikansa huoltamattakin, niinhän tekee autokin.
Älä turhaan laita rahoja ilmastoinnin huoltamiseen, ja auton huoltaminenkin on turhaa.
Molemmat toimivat huoltamatta aikansa, sitten ne voi vaihtaa uusiin.
Se, että onko moisen huollon hinta asiallinen, esim. 90 €, se onkin toinen tarina.
Sanoisinpa että huoltaminen kannattaa, mutta tuollainen hinta on sitä rahastusta.- Epätietoinen Eemeli
Voisitko kertoa, mikä ilmastointilaitteen tuleva vika ehkäistyy ilmastoinnin "huollolla", jossa kylmäaine otetaan pois ja sitten ("tyhjiöinnin") jälkeen myydään asiakkaalle takaisin uutena?
Mikä muu auton huoltotoimi on vastaava, johon ensimmäisessä lauseessasi viittaat? - Gulf
Epätietoinen Eemeli kirjoitti:
Voisitko kertoa, mikä ilmastointilaitteen tuleva vika ehkäistyy ilmastoinnin "huollolla", jossa kylmäaine otetaan pois ja sitten ("tyhjiöinnin") jälkeen myydään asiakkaalle takaisin uutena?
Mikä muu auton huoltotoimi on vastaava, johon ensimmäisessä lauseessasi viittaat?Onhan tuossa hieman eroa kirjoittamaasi. Ensinnäkin sitä samaa mömmöä ei laiteta sisään suoraan vaan se ensin puhdistetaan epäpuhtauksista. Lisäksi kylmäaineen mukana laitetaan kompressorille öljyä ja mahdollisesti väriainetta vuotojen havaitsemiseksi.
Ja mikä tärkeintä sinne laitetaan lisää sitä ainetta jos sitä sieltä puuttuu. Puuttuva kylmäaine kun voi aiheuttaa kompressorin rikon ja/tai muita ongelmia. 90€ huolto parin vuoden välein on kuitenkin paljon halvempi kuin 900€ kompressorin uusiminen vaikka vaan 5v välein. - tiedoksi
Gulf kirjoitti:
Onhan tuossa hieman eroa kirjoittamaasi. Ensinnäkin sitä samaa mömmöä ei laiteta sisään suoraan vaan se ensin puhdistetaan epäpuhtauksista. Lisäksi kylmäaineen mukana laitetaan kompressorille öljyä ja mahdollisesti väriainetta vuotojen havaitsemiseksi.
Ja mikä tärkeintä sinne laitetaan lisää sitä ainetta jos sitä sieltä puuttuu. Puuttuva kylmäaine kun voi aiheuttaa kompressorin rikon ja/tai muita ongelmia. 90€ huolto parin vuoden välein on kuitenkin paljon halvempi kuin 900€ kompressorin uusiminen vaikka vaan 5v välein.Kylmäaineen vajaus EI RIKO kompressoria. Paineanturi estää kompressorin käynnistymisen, jos paine on alle 1,7 bar.
Se kylmäaineputkistossa oleva "kuivain" sisältää suodattimen! Ei siinä mitään muita suodatuksia tarvita. Kun aine otetaan huoltolaitteeseen, suodattamisen tarve syntyy siitä. Jos ei oteta, ei ole erillisen suodatuksen tarvettakaan.
Se väriainejuttu on ainoastaan pahasti vuotavaksi tiedetyn laitteiston vianhakukonsti ja sopii siihenkin huonosti. Elektroninen vuodonilmaisin on nykyaikaa.
Liikenteessä on runsain määrin 90-luvun autoja, joiden ilmastoinnit toimivat edelleen, kuten uusina. Ilman ensimmäistäkään "huoltoa". - tiedoksi
Gulf kirjoitti:
Onhan tuossa hieman eroa kirjoittamaasi. Ensinnäkin sitä samaa mömmöä ei laiteta sisään suoraan vaan se ensin puhdistetaan epäpuhtauksista. Lisäksi kylmäaineen mukana laitetaan kompressorille öljyä ja mahdollisesti väriainetta vuotojen havaitsemiseksi.
Ja mikä tärkeintä sinne laitetaan lisää sitä ainetta jos sitä sieltä puuttuu. Puuttuva kylmäaine kun voi aiheuttaa kompressorin rikon ja/tai muita ongelmia. 90€ huolto parin vuoden välein on kuitenkin paljon halvempi kuin 900€ kompressorin uusiminen vaikka vaan 5v välein.öljyä lisätään sen verran, mitä kylmäaineen poistossa tuli ulos kylmäsineen mukana. Ei siis yhtään enempää. Joten kun ei tehdä tarpeetonta "huoltoa", ei synny öljyn lisäystarvettakaan.
"90€ huolto parin vuoden välein on kuitenkin paljon halvempi kuin 900€ kompressorin uusiminen vaikka vaan 5v välein."
Tämä on aivan perätön tarina. "Huolto" parin vuoden välein ei pidennä kompressorin ikää! Sensijaan huolimattomasti tehtynä se lyhentää sitä. - niin...
tiedoksi kirjoitti:
Kylmäaineen vajaus EI RIKO kompressoria. Paineanturi estää kompressorin käynnistymisen, jos paine on alle 1,7 bar.
Se kylmäaineputkistossa oleva "kuivain" sisältää suodattimen! Ei siinä mitään muita suodatuksia tarvita. Kun aine otetaan huoltolaitteeseen, suodattamisen tarve syntyy siitä. Jos ei oteta, ei ole erillisen suodatuksen tarvettakaan.
Se väriainejuttu on ainoastaan pahasti vuotavaksi tiedetyn laitteiston vianhakukonsti ja sopii siihenkin huonosti. Elektroninen vuodonilmaisin on nykyaikaa.
Liikenteessä on runsain määrin 90-luvun autoja, joiden ilmastoinnit toimivat edelleen, kuten uusina. Ilman ensimmäistäkään "huoltoa".Kumma juttu, kun netti on pulloon myynti-ilmoituksia, joissa mainitaan että vanhassa autossa on ilmastointi. Kun kysyt, toimiiko ilmastointi, niin vastaus on aina sama: "juu, ilmastointi pitää vaan täyttää, kyllä se toimii".
Hiukan hämmästyttää, miksei auton myyjä ole itse viitsinyt uhrata muutamaa kymppiä laitteen täyttöön, jos sen toimivuus olisi siitä kiinni. Totuus onkin, että laitetta ei ole ikinä huolettu ja se on mennyt p*skaksi. Edessä olisi uuden kompressorin vaihto ehkä muutakin. - pimeä keskiaika
niin... kirjoitti:
Kumma juttu, kun netti on pulloon myynti-ilmoituksia, joissa mainitaan että vanhassa autossa on ilmastointi. Kun kysyt, toimiiko ilmastointi, niin vastaus on aina sama: "juu, ilmastointi pitää vaan täyttää, kyllä se toimii".
Hiukan hämmästyttää, miksei auton myyjä ole itse viitsinyt uhrata muutamaa kymppiä laitteen täyttöön, jos sen toimivuus olisi siitä kiinni. Totuus onkin, että laitetta ei ole ikinä huolettu ja se on mennyt p*skaksi. Edessä olisi uuden kompressorin vaihto ehkä muutakin."Totuus onkin, että laitetta ei ole ikinä huolettu ja se on mennyt p*skaksi. Edessä olisi uuden kompressorin vaihto ehkä muutakin."
Kun "se on mennyt paskaksi", niin mikä kohta noin tarkemmin?
Ai kompressori? Miten kompressorin elinikä pitenee kylmäaineen siirtelyllä?
"ehkä muutakin"? Mitä ne muut osat ovat, joiden elinikä olisi pidentynyt?
Sekö se totuus on? Kyllä ilmastoinnin komponentit kuluvat, vanhentuvat ja perstuvat ihan omia aikojaan täysin huoltamisesta tai huoltamatta jättämisestä huolimatta. Letkut ja tiivisteet alkavat vuotaa, joissakin autoissa kylmäaineputketkin murtuvat, kylmäainepytty (kuivain) ruostuu ulkoapäin puhki (ainakin Volvoissa), kompressorin magneettikytkin kuluu käytössä, kompressori muutenkin kuluu käytössä, lauhdutin syöpyy suolan takia, höyrystinkin syöpyy ajan kanssa (etenkin jos se on aina märkä, kun kompressoria pidetään aina käytössä tarpeesta riippumatta).
Mikään näistä asioista ei riipu siitä tarpeettomasta "huollosta", eli kylmäaineen edestakaisin siirtelystä. Vai kuinka? Esitäpä joukko oikeasti tosiasioita rahastuksen perusteeksi.
Jos ja kun ehkäpä 15 vuotiaassa autossa kompressori on vaihtokunnossa, siis aivan luonnollisen kulumisen seurauksena sekä turhaan "huolletuissa" että meillä enemmistönä olevilla "huoltamattomilla", siihen mennessä kompressorin vaihtokulut on tulleet säästetyksi, kun joutava huolto 15 kertaa 100 € = 1500 € on jäänyt vuosirahastuksiin laittamatta! Kompressorin vaihtohintakin jää alle puoleen tuosta summasta.
- tarviskovaiei
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ilmastoinnin-huolto
Jonkinlaista vinkkiä voisi saada linkin jutusta. Tottahan se on, että moni laite toimii hämmästyttävän pitkään ilman huoltoa. Eivätkä huollossa kommetoi, koska se ei kuulu huolto-ohjelmaan. Sitten vasta kommentoidaan jos laite on selkeästi rikki. Sen vaihtamisessa on nääs vielä parempi kate kuin huoltamisessa...- Renkaan ilman vaihto
Kannattaa kiinnittää huomiota muutamaan kohtaan Tuulilasin maksettua mainosta edustavassa artikkelissa:
"Järjestelmä vaatii toimiakseen säännöllistä huoltoa"
Säännöllisyys on sitä, että kun kylmää lakkaa tulemasta, tarvitaan uudelleentäyttö, jota nimitetään "huolloksi".
"Vuosittainen huolto"
Tämä on pelkkää rahastusta, jota markkinoivat "Huoltolaitevalmistajat ja huoltoliikkeet", kuten tekstissä lukee. Kas kun ei kuukausittainen huolto.
"750 g kylmäainetta sisältävästä järjestelmästä vuotaa noin 57–72 g"
Hatusta temmatut luvut, kuten myöhemmin ilmenee: kolme vuotta vanhasta Mondeosta ei ollut karannut kylmäainetta lainkaan, joten siihen tehty "huolto" oli pelkästään vahingollinen.
"Asiantuntijat suosittelevat, että alipaineistuksen kesto olisi vähintään 15 minuuttia"
Asiantuntijat? Ja mitään ei sanota, minkälainen alipaine on oltava, että vesi höyrystyisi. Useimmissa huoltoliikkeissä heidän pumpullaan vaadittavaa alipainetta ei edes saavuteta!
"Se ei saa olla lainkaan ilman kanssa tekemisissä. Öljy syötetään joko huoltolaitteella kylmäaineen mukana tai jälkikäteen käsikäyttöisellä puristimella"
Eka lause on totta, mutta miten se toteutuu korjaamon käytänteissä? Jäljempänä esitetään, miten demonstraatioluontoisesti Tecalemit toimi asiassa ja aivan oikein. Monessako huoltoliikkeessä olette nähneet toimittavan vastaavasti? Minä en ole nähnyt ainoassakaan! ("Tuntui melkoiselta haaskaukselta avata kokonainen 240 millilitran pullo PAG-öljyä vain tuon 20 ml:n lisäämiseksi, öljy kun on aika reilun hintaista. Ohje kuitenkin sanoo, ettei avattua pulloa saa jättää odottelemaan toista autoa, vaan loput on toimitettava ongelmajätekeräykseen.")
"Yllätyksemme oli suuri, kun kone kertoi, että järjestelmästä oli poistettu 820 g kylmäainetta. Ei siis grammaakaan karkuteillä!"
Tämä kruunaa kaiken. Täysin hukkaan meni rahat. Onneksi tässä tapauksessa ilmeisesti ei kuitenkaan aiheutettu vahinkoa.
- et...
JA nekin on päällä parhaimmillaan vuosikausia yhteen menoon.
Tuo "ilmastointihuolto" on vain idea rahastaa autoilijoita, eli älä tee mitään, niinkauan kuin toimii.
Sama juttu jos nyt jokin firma keksisi että renkaat tulee täyttäät ypellä, ja vaihtaa typpi jokatoinen vuosi, niin jo 2013 se olisi aivan tavallinen asia, ja tyhmät kävisi vaihtaas kaasuja- ikinä?
Tai suihkutilaa? Ilmastointilaite on mitä parhain alusta homeelle ja kaiken maailman itiöille. Etkö ole ikinä ihmetellyt sitä outoa hajua, kun käynnistät auton ja autoon tulee ensimmäiset puhallukset "raikasta" ilmaa? Kannattaisikohan se ilmastointi kuitenkin desinfioida (lue: huoltaa) silloin tällöin?
- Renkaiden ilman vaihto
Toimivaa ilmastointilaitetta EI PIDÄ "HUOLTAA"!
Ns. huolto on sellainen toimenpide, joka ei millään tavalla pidennä laitteen elinikää eikä paranna toimivuutta! Tällaisessa "huollossa" ei esimerkiksi vaihdeta kompressoriöljyä eikä "öljysuodinta" (=usein kuivaimeksi sanottu kylmäainepurkki), vaikka monessa asiattomasti laaditussa mainoksessa annetaan niin ymmärtää. Kompressoriöljyn vaihtaminen tai kylmäaineputkiston puhtaaksihuuhtelu eivät ole kyseisten mainostettujen "huoltojen" sisältöä! (Useimmissa korjaamoissa nämä toimenpiteet eivät ole edes mahdollisia puutteellisten laitteiden takia, eivät tosin ole tarpeellisiakaan, kuin joissain harvoissa kompressorivauriotapauksissa.)
Sensijaan laitteiston elinikä kyseisessä toimessa yleensä lyhenee: alipainepumppaus tehdään huonosti, putkistoon pääsee ilmasta kosteutta, R134A-kylmäaineen mukana sinne menee mahdollisesti toisesta autosta tullutta väärää kylmäainetta, lisättäessä vähäinen määrä kompressoriöljyä laitetaankin eri tyyppistä öljyä, kuin mitä siellä on ja lisättävä öljy saattaa olla valmiiksi vettynyttä huonon lisäyslaitteiston tai säilytystavan/astian takia.
Kaikenlainen muu tunarointi sitten päälle.- lisääntyykö
Itse laskin et kulutus lisääntynyt hieman näillä helteillä. Selaset 0.7litraa kun ilmastointi päällä kokoajan.
Miten muut käyttää ilmastointia? 10min päällä ja 10 pois. Ite olen kuullut tälläistä harrastettavan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2127480- 582933
- 1922343
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101753Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1651712Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke201396- 751251
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381173Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä271155Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty501029