Työsuhdeautoko?

Belinda75

Olen hankkimassa uutta autoa, noin 20.000 euron hintaista piakkoin. Työnantaja loppumetreillä väläytti mahdollisuutta työsuhdeautoon. Tai sanoi että tsekkaa itse mikä on fiksuinta ja mitä vaihtoehtoja siinä on. Mulla sen verran huono laskupää ja muutenkin kai blondin verta, niin pyytäisin apua, että onko järkeä työsuhdeautossa.
Minulla on hyvin vähän työajoa, noin 1500 km vuodessa ja lisäksi omaakin ajoa vähän, noin 10000 km vuodessa. Työmatkankin kuljen julkisilla.
Autoetu ei tulisi palkan päälle. Bruttopalkka 40000 euroa vuodessa. Katsomani auton vapaa autoetu/kk noin 500 ja käyttöetu 320 euroa. Vähentääkö nuo summat suoraan rahapalkkaa, vai oliko niin että sitä voi sumplia työnantajan kanssa, esim. 80 prosenttisesti. Mikä merkitys tuolla on? Työnantajani on pieni firma, joustavasti voidaan sopia varmaankin fiksuin tapa. (Ehkä jopa jonkinmoisesta "palkankorotuksestakin" voisi neuvotella, ainakin minimaalisesta.)
Ja entäs miten mun vaihtoautokottero? Miten sen kanssa on fiksuinta toimia jos työsuhdeautosta käy kauppaa?

2

1031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työsuhdeautoilija2009

      olet meille kertonut. Työsuhdeauton kustannukset sinun tapauksessasi riippuvat täysin siitä mitä työnantajasi kanssa sovit. Eli miten ison osa työsuhdeauton kustannuksista vähennetään palkastasi. Joissakin tapauksissa 75% leasinghinnasta (ei verotusarvosta) vähennetään rahapalkasta. Vähennettyyn palkkaan lisätään auton verotusarvo. Sitten lasketaan tästä summasta vero, joka vähennetään sitten rahapalkastasi (siis summasta, joka on palkkasi 75% vähennyksen jälkeen). Käytännäössä rahapalkkasi pienenee autoedun verran, eli 300-500 Euroa kuukaudessa. Jos ajat 10tkm vuodessa, vapaa autoetu ei juurikaan kannata kun otat dieseltyäösuhdeauton. Kerro sitten lisää kun tiedät mitä työnantajasi ehdottaa

    • olen ajannut

      työsuhdeautoilla. Sinun tapauksessasi kun se otettaisiin palkasta niin en suosittele työsuhde autoa. Itse olisin saannut 700 euroa/kk netto jos olisin jättänyt auton pois. Nykyään ajan taas omalla autolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      264
      2926
    2. 199
      2845
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      68
      2415
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      209
      1902
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1358
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1317
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1285
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1257
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1182
    Aihe