Saako tuhkan kotiin?

Mä vaan

Vaimon kanssa on päätetty,että aikanaan kuolon korjatessa molemmat poltetaan.Koska olemme olleet 16 vuotiaasta asti yhdessä(nyt 38v) haluaisimme kulkea loppuelämän samaa tietä, ja ajatuksemme on tämä.Jompi kumpi kun aikanaan kuolee hänet poltetaan,mutta uurna tuotaisiin kotiin ja kun toinen aikanaan kuolee hänetkin poltetaan ja laitetaan samaan uurnaan ja haudataan vasta sitten saman aikaisesti!Onkohan tällaiseen käytäntöön mitään laillista estettä??Kiitos vastauksista!

13

8179

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastata

Hävisi kai taas viesti bittiavaruuteen...
      Ihan varmaa tietoa minulla ei ole,mutta muistan kuulleeni,että tuhkauksen jälkeen olisi vuosi aikaa,laskea haudan lepoon.
      Tästä ei tainut olla apua,mutta ehkä joku neuvoo,jolla varmuudella faktat tiedossa.

• Laillisesti ei onnistu..

Lakiahan on jälleen muutettu vuoden 2004 alusta (sitä ennen oli muutaman vuoden voimassa laki jonka mukaan tuhkalle sai tehdä lähes mitä tahansa; sitä tiukennettiin muistaakseni kirkon aloitteesta).

Eli tuhkauksen jälkeen on vuosi aikaa loppusijoittaa tuhka pysyvästi yhteen paikkaan, joko hautaamalla tai muuten. Tuhkan tuleva sijoituspaikka on ilmoitettava krematorion pitäjälle kirjallisesti ennen kuin tuhka luovutetaan omaiselle. Tuhkan voi sijoittaa esim. hautausmaalle, tai sitten sirotella luontoon (tästä on omat säädöksensä, mm. maanomistajan lupa tarvitaan). Tuhkaa ei saa jakaa moneen eri paikkaan.

Eli laillisesti ideanne ei onnistu, jos ette sitten kuole alle vuoden sisällä toisistanne.

Mutta käytännössä.. Jos leskeksi jäänyt ilmoittaa että tuhka on siroiteltu vaikkapa kesämökin rantakalliolle, niin kuka sitä oikeasti tulee tarkistamaan? Eli sitä tuhkauurnaa voi pitää kotona kaapissa.

Sitten pitää tietysti muistaa kertoa läheisille asiasta, eli että osaavat yhdistää tuhkat sitten kuin toisestakin aika jättää.

• 1_3

Näinhän se onnistuu mutta uurnaa ei voi sitten myöhemmin enää hautausmaalle haudata, kun kerran on ilmoittanut sen vaikkapa luontoon sirottelevan.

• Minä se vaan
        1_3 kirjoitti:

Näinhän se onnistuu mutta uurnaa ei voi sitten myöhemmin enää hautausmaalle haudata, kun kerran on ilmoittanut sen vaikkapa luontoon sirottelevan.

eli hengissä oleva jättää, testamenttina tunnustuksen hirveästä rikoksestaan, ettei se tuhka olekkaan sielllä kalliolla.
        Niin krematorion dokumentti on täyttä potaskaa ja uurna täytyy haudata lain mukaan.
        Jossain laissa sanotaan, että vainajan toivetta täytyy kunnioittaa, joten ei ne mitään mahda.

Näin?

• 1_3

Uurna on sinetöity joten en usko, että samaan uurnaa voi laittaa toisen tuhkan.

• Laillisesti ei onnistu..

Mutta eihän se uurna voi olla sinetöity, jos kerran omaisilla on myös mahdollisuus sirotella tuhka haluamaansa paikkaan (tietysti noiden säännösten puitteissa).

Nämä asiat ovat minulle ajankohtaisia tällä hetkellä koska isäni kuoli aiemmin tällä viikolla ja olemme keskellä hautajaisjärjestelyjä. Isäni oli jo vuosikymmeniä sitten kertonut että haluaa ehdottomasti tuhkauksen, ja että tuhka sirotellaan kotitalonsa maastoon (keskellä metsää). Näin aiomme myös tehdä.

Meille kerrottiin hautaustoimistosta että saamme tuhkan uurnassa, jonka pystymme avaamaan.

• monelaisia

Uurnia on varmaan monenlaisia, mutta esimerkiksi uusiopaperi-uurna on suljettu kankaisella rusettilla. Se on helppo avata ja sulkea uudellaan, kotioloissa tuhkat voi hyvinkin yhdistää samaan uurnaan ja sirotella sitten samaan paikkaan.

• 1_3
        monelaisia kirjoitti:

Uurnia on varmaan monenlaisia, mutta esimerkiksi uusiopaperi-uurna on suljettu kankaisella rusettilla. Se on helppo avata ja sulkea uudellaan, kotioloissa tuhkat voi hyvinkin yhdistää samaan uurnaan ja sirotella sitten samaan paikkaan.

Tarkoitin sitä, että uurnan voi toki ottaa kotiinsa ja kertoa,että se sirotellaan luotoon ja säilyttää sen miten haluaa ja yhdistää kotona samaan uurnaan vaikka kahden ihmisen tuhkat mutta hautausamaalle sitä ei uurnaa ei voi enää myöhemmin haudata, jos aiemmin on ilmoittanut vievänsä tuhkan muualle.

• jospa näin
        1_3 kirjoitti:

Tarkoitin sitä, että uurnan voi toki ottaa kotiinsa ja kertoa,että se sirotellaan luotoon ja säilyttää sen miten haluaa ja yhdistää kotona samaan uurnaan vaikka kahden ihmisen tuhkat mutta hautausamaalle sitä ei uurnaa ei voi enää myöhemmin haudata, jos aiemmin on ilmoittanut vievänsä tuhkan muualle.

No hei, sitten sen myöhemmin kuolleen puoliskon uurnaan voi lisätä sen eka kuolleen tuhkan ja sit viedä hautausmaalle. vai meneekö se uurna suoraan krematoriosta hautuumaan välivarastoon? siis jos haluaa päätyä hautausmaalle..

• sanottiin

että uurnaa ei saa säilyttää kotona pitkää aikaa, mutta kyllähän sen kotiin saa tuoda enkä tiedä mikä on se maksimiaika jonka uurna saa kotona olla. Loppusijoituspaikka pitää kuitenkin kertoa kun tuhkan hakee. Ei varmaan kukaan tule kotitarkastuksia tekemään mutta ainakin minä koen, että haluan tällaisessa asiassa toimia myös lain mukaan.

Meillä tehtiin näin: puolisoni tuhka on nyt siroteltu luontoon paikkaan johon saatiin lupa (piti esittää krematoriossa), sitten aikanaan minun tuhkani sirotellaan samaan paikkaan ja kun vanha kissamme luultavasti kuolee tässä välissä ellei minulle tapahdu mitään yllättävää niin senkin tuhka viedään sinne. Loppujen lopuksi olemme samassa paikassa. Minusta tällainen ajatus on kaunis vaikka eihän se mitä meistä uurnaan jää ole kuin jotain mineraaleja tms. , mutta kuitenkin.

• isäni uurnan

kanssa silleen, että hautaustoimisto tarkisti ja varmisti, että mikä on loppusijoituspaikka ja ihan ne tarkat hautakoodit pitää antaa. En siten tiedä, että mikä aikaraja sen uurnan hautaamiseen on, mutta meille erikseen mainittiin, että itselle sitä uurnaa ei saa jättää vaan se on toimitettava hautaan. Näin siis reilu kolme vuotta sitten.

• Haamunen

Ei kuulemma saa säilyttää kotona, laki sanoo niin. :/

• Kunniajoo

Mä säilytin v. 1997. Joskus kymmenen vuotta sitten sain tarpeekseni siitä tuhkasta ja toimitin sen taloyhtiön roskalavalle keväällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1896
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1718
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      968
    Aihe