Koulu iässä hampaitani oiottiin 3 vuotta tavallisilla Hammasraudoilla mutta nyt hampaat ovat taas vinot ja leuat ovat aina kipeät. Hampaat kyllä suoristuitat hoidon aikana mutta palautuivat ennalleen. Onko oikominen aikuisena kallista ja onnistuko se kunnallisella sektorilla vai täytyykö mennä yksityiselle ja voiko aikuisena oikoa niskavedolla? Olen miettinyt oikomisen aloittamista monta vuotta ja haluaisin oikoa mutta kustannukset pelottavat.
Hammasraudat aikuisena
14
1280
Vastaukset
- turhan lyhyeksi
ns. retentiohoito, jolloin leegot kyllä palaavat entisille vinoille paikoilleen.
- joni r
enpä ole tuommoisesta retentio hoidosta kuullutkaan ilmeisesti sitä ei mulle sitten tehty koska hampaat ovat jähes yhtä vinot mitä ne ennen oikomista oli. niin osaako kukaan sanoa kustannuksista ja voiko kunnallisella oikoa aikusena ja onko aikuisena mahdollista oikoa niskavedolla. kiinteät hammasraudat on ollu joten mieluummin oikoisin niskavedolla?
- :#
joni r kirjoitti:
enpä ole tuommoisesta retentio hoidosta kuullutkaan ilmeisesti sitä ei mulle sitten tehty koska hampaat ovat jähes yhtä vinot mitä ne ennen oikomista oli. niin osaako kukaan sanoa kustannuksista ja voiko kunnallisella oikoa aikusena ja onko aikuisena mahdollista oikoa niskavedolla. kiinteät hammasraudat on ollu joten mieluummin oikoisin niskavedolla?
Hei! Minä olen 27 vuotias ja minulla on tällähetkellä hammasraudat. Kun "hoito" on ohi, tulee hampaiden taakse retentaatiolanka, joka pitää oiotut hampaat rivissään vielä senkin jälkeen, kun raudat on etupuolelta poistettu. Nämä langat ovat sitten paikoillaan vuosia, joillakin puhutaan kymmenestä vuodesta, joillakin viidestä. Omaa kohtaloa tuon suhteen en tiedä, mutta minun puolestani vaikka loppuelämän, kunhan pysyvät suorassa.
Miksi niskaveto? minusta se on kauhean hankala ja hidas suoristuskeino. Hampaiden eteen vain kiinteät raudat muutamaksi vuodeksi ja homma on selvä. Minun oikomiseni tehdään keskussairaalanpuolella, hoitovirheen ja synnynnäisen vian vuoksi, siksi saan ilmaiseksi koko hoidon, mutta mitä olen tutuilta kuullut, tulee hintaa yksityisen kautta kertymään hoidolle n. 2000€. Riippuu kauanko niitä on pidettävä. Jokainen käyntikerta maksaa n.80-100€ ja jotkut käyvät joka kuukausi kiristämässä rautojaan, itse käyn jokatoinen. Hintahan ei tule millään yhdellä laskulla, vaan kertyy aina nuiden käyntien myötä. eli maksat osissa. - Rautahampi
:# kirjoitti:
Hei! Minä olen 27 vuotias ja minulla on tällähetkellä hammasraudat. Kun "hoito" on ohi, tulee hampaiden taakse retentaatiolanka, joka pitää oiotut hampaat rivissään vielä senkin jälkeen, kun raudat on etupuolelta poistettu. Nämä langat ovat sitten paikoillaan vuosia, joillakin puhutaan kymmenestä vuodesta, joillakin viidestä. Omaa kohtaloa tuon suhteen en tiedä, mutta minun puolestani vaikka loppuelämän, kunhan pysyvät suorassa.
Miksi niskaveto? minusta se on kauhean hankala ja hidas suoristuskeino. Hampaiden eteen vain kiinteät raudat muutamaksi vuodeksi ja homma on selvä. Minun oikomiseni tehdään keskussairaalanpuolella, hoitovirheen ja synnynnäisen vian vuoksi, siksi saan ilmaiseksi koko hoidon, mutta mitä olen tutuilta kuullut, tulee hintaa yksityisen kautta kertymään hoidolle n. 2000€. Riippuu kauanko niitä on pidettävä. Jokainen käyntikerta maksaa n.80-100€ ja jotkut käyvät joka kuukausi kiristämässä rautojaan, itse käyn jokatoinen. Hintahan ei tule millään yhdellä laskulla, vaan kertyy aina nuiden käyntien myötä. eli maksat osissa.Mikä on niskaveto??? Kuulostaa kamalalta...Mä en ole vielä varma joudutaanko multa leikkaamaan alaleuka, aika näyttää. Raudat on syödessä aika hankalat kun ruoka jää väleihin ja ikeniin ikävästi. Ja nyt alhaalla hiertää suuhun , sisäpuolelle inhottavasti , tosin mulla on sitä vahaa.
- Rautahampi
:# kirjoitti:
Miksi niskaveto? minusta se on kauhean hankala ja hidas suoristuskeino. Hampaiden eteen vain kiinteät raudat muutamaksi vuodeksi ja homma on selvä. Minun oikomiseni tehdään keskussairaalanpuolella, hoitovirheen ja synnynnäisen vian vuoksi, siksi saan ilmaiseksi koko hoidon, mutta mitä olen tutuilta kuullut, tulee hintaa yksityisen kautta kertymään hoidolle n. 2000€. Riippuu kauanko niitä on pidettävä. Jokainen käyntikerta maksaa n.80-100€ ja jotkut käyvät joka kuukausi kiristämässä rautojaan, itse käyn jokatoinen. Hintahan ei tule millään yhdellä laskulla, vaan kertyy aina nuiden käyntien myötä. eli maksat osissa.Vielä tuli mieleen, ylähampaisiin tulee värjäytymiä rautojen viereen. Tarkoitan etuhampaisiin lähinnä, ne on ulkonevat of course. Joo, joo, tupakoin...Joku sanoo nyt et lopeta, ei helppoa, ei...Entäs kahvi, hmm...? Ja mun hoidon alussa, lääkäri sanoi et tupakointi pitäis lopettaa koska verenkierto ikenissä huononee ja se kai osaltaan "vinouttaa" hampaita. Huonosti selitin.
- Syväpurenta
Rautahampi kirjoitti:
Mikä on niskaveto??? Kuulostaa kamalalta...Mä en ole vielä varma joudutaanko multa leikkaamaan alaleuka, aika näyttää. Raudat on syödessä aika hankalat kun ruoka jää väleihin ja ikeniin ikävästi. Ja nyt alhaalla hiertää suuhun , sisäpuolelle inhottavasti , tosin mulla on sitä vahaa.
Onkohan sama kuin päälaenveto?
Se on semmonen yöksi laitettava vehje. Suuhun laitetaan rautainen kaari, päät laitetaan yläleuan hampaissa olevien rautojen "putkeen". Ja päähän laitetaan kankainen "päähine".
Kaari ja päähine yhdistetään 2 kumirenksulla. Eli olet kuin hevonen kuolaimet
suussa.
Ikävintä tässä on nukkuminen, aina selällään. Koska kaaren kans ei voi nukkua
muuten.
Ja aamulla kun heräät ja purat vehjeen suusta, päähine on painanut hiukset takaa.
En tiedä saitko mitään selvää. Tuota ei voi oikein selittää.
- Rautahampi
Olen 40 v. nainen ja minulla on vuoden alusta lähtien ollut raudat.
Ensin yläh:iin ja nyt n. 1 kk. ollut alah:ssa. Koko prosessi lähti kunnalliselta hammashoitopuolelta käyntiiin. Ekaks oli norm. tarkastusaika, jossa mainitsin ongelman. Hän antoi minulle ajan KUNNALLISELle oikojalle, joka kertoi että he eivät oio aikuisia mutta pisti lähetteen yliopstolliseen keskus-sairaalaan, suu-ja leukasairauksien pkl:lle. Eli olen siellä hoidettavana. Muita kustannuksia ei ole kuin matkakulut ja tietty pkl:maksut. Niskavedosta en osaa sanoa mitään , en tiedä edes mistä kysymys. Suosittelen ong.hoitamista , voi mennä tilanne vielä huonommaksi- ymmärrän
niskavedon tarkoittavan sitä laitetta, joka tulee yöksi (??) hampaisiin kiinni, jossa on semmoinen panta, joka tulee takaraivolle.
Aika huonosti selitetty, mutta mulla ei ole itellä tollasta koskaan ollu, mutta kavereilla aikoinaan kylläkin ja onhan se laitos voinu vähän vuosien saatossa muuttua. Mutta 90% kaikista niistä, joilla on "murkkuiässä" ollu tuo niskaveto, ovat joutuneet silti laittamaan junakiskot hampaisiin, siitä huolimatta.
eli itse en ikinä suostuisi tuohon niskavetoon ja olen siitä jopa lukenut paljon negatiivista. Samoin minun nykyinen oikoja/hammaslääkäri haukkui laitoksen aika täysin. - Rautahampi
ymmärrän kirjoitti:
niskavedon tarkoittavan sitä laitetta, joka tulee yöksi (??) hampaisiin kiinni, jossa on semmoinen panta, joka tulee takaraivolle.
Aika huonosti selitetty, mutta mulla ei ole itellä tollasta koskaan ollu, mutta kavereilla aikoinaan kylläkin ja onhan se laitos voinu vähän vuosien saatossa muuttua. Mutta 90% kaikista niistä, joilla on "murkkuiässä" ollu tuo niskaveto, ovat joutuneet silti laittamaan junakiskot hampaisiin, siitä huolimatta.
eli itse en ikinä suostuisi tuohon niskavetoon ja olen siitä jopa lukenut paljon negatiivista. Samoin minun nykyinen oikoja/hammaslääkäri haukkui laitoksen aika täysin.Hankalalta kuulostaa, juu.
- olleet
Rautahampi kirjoitti:
Hankalalta kuulostaa, juu.
Minulla on ollut raudat noin puoltoista vuotta ja nyt sitten tuli kitalakilevy. Hintaa tähän mennessä kertynyt n. 2500 E. Alkuun oli kyllä puhe 1-2tuhatta euroo...ja ajat jatkuu....
- monorail
olleet kirjoitti:
Minulla on ollut raudat noin puoltoista vuotta ja nyt sitten tuli kitalakilevy. Hintaa tähän mennessä kertynyt n. 2500 E. Alkuun oli kyllä puhe 1-2tuhatta euroo...ja ajat jatkuu....
Mulla ihan sama juttu. Puhe oli 2000 eurosta ja nyt alkaa menemään 2500 euroa jo rikki. Mietin vaan itse, että voiko tuosta jotenkin valittaa kun mulla ei ole vielä valmista ja laskuja tulee vielä :(
Ei vaan haluaisi hammaslääkärille ruveta riehumaan, kun mielellään olisi hyvissä väleissä. Tuntuu, että se jotenkin tarkoituksella pitkittäisi koko hommaa... Välillä kun on käytejä ollut ja se on jotain korjauksia tehnyt niin mennyt vaan huonompaan suuntaan ja sitten on pitänyt korjata seuraavalla kerralla taas ennalleen! Mitä hiton järjeä tuossa on?! Laskut tulee kuitenkin minulle jokaisesta kerrasta, vaikka hammaslääkäri mokailee!
- Niskaveto
Olen 22 v nainen ja mulla on niskaveto kiinteät raudat oli 3 vuotta nyt pelkästään niskaveto. Itse pidän enemmän niskavedosta kunhan niihin tottuu
- Joni r
Päätin sitten oikoa hinta menee 2000-3000 väliin. ylhäältä jouduttiin pari hammasta poistamaan ahtauden vuoksi. ekalla käynnillä ei muuta tehtykkään. toisella käynnillä sain ala hampaisiin metalliset raudat eteen ja ylä hampaita taakse päin vetämään sain niskavedon ollu jo kohta kuukauden 15 tuntia päivässä. vielä sen kanssa 1.5 vuotta jonka jälkeen tilalle tulee metalliset raudat ja niiden kanssa menee 2-3 vuotta. Minusta niskaveto ei ole niin kauhea mitä muut sanovat. Nukkuminen on kyllä hankalaa, mutta ei se muuten häiritse. Kun tulen töistä viiden aikaan laitan niskavedon suuhun, mutta syönnin ajaksi se on otettava pois. sen laittaminen suuhun on aika vaikeaa ja siksi pidän sitä illalla koko ajan. juomaan sen kans onneksi pystyy. Siihen on jo tottunut niin ettei sitä edes huomaa paitsi aamuisin on hampaat kipeät.
- perrtu87
Mun oikomishoito alko toissapäivänä. mulla oli liikaa hampaita suussa ja muutenkin purenta oli päin persettä. Sain vielä semmoset raudat et on kestettävää. Niskaveto ja päälaenveto samassa. päälakivedosta menee raudat ylä hampaisiin ja niskavedosta ala hampaisiin. Suuta ei saa kiinni. onneksi nää on vain vuoden jonka jälkeen saan metalliset raudat eteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204177Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231699- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o79965