Laitan tämän viestin vielä tälle palstalle vastausten toivossa, sillä naistentaudissa ei tullut vastauksia.
Visaisia kysymyksiä...Jouduin turvautumaan jälkiehkäisypilleriin joitakin kuukausia sitten. Yleensä je-pillereistä sanotaan, että ne voivat sotkea helposti kk-kierron pitkäksikin aikaa. Minulla on PCO:n takia epäsäännölliset menkat (32-47 vrk). Olinkin todella yllättynyt, että jälkiehkäisyn jälkeen neljät seuraavat menkat tulivat kaikki täsmällisesti 32 vrk:n kierrolla. Minulla ei ole ollut ikinä näin monia säännöllisiä kuukautisia peräjälkeen. Jälkiehkäisypilleri ei myöskään aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia. Siis tietenkin tiedän, millainen hormonipommi je-pilleri on ja toivon, ettei sitä tarvitse enää ikinä ottaa, mutta ihmettelen, miksi se säännöllisti (!) menkat hetkeksi kun sen pitäisi vaikuttaa päinvastoin. Johtuuko PCO:sta?
Olen myös miettinyt e-pillereiden aloittamista kondomiehkäisyn tilalle, mutta pillereiden mahdolliset sivuvaikutukset ovat hirvittäneet. Voisiko kuitenkin olla, että e-pillerit sopisivat minulle, jos je-pillerikään ei aiheuttanut haittavaikutuksia ja päinvastoin säännöllisti kk-kiertoa? Onko kenellekään asiasta kokemusta? Voisiko siis olla, että jos je-pillerit eivät aiheuta sivuvaikutuksia, e-pilleritkään eivät välttämättä aiheuta?
Olen ymmärtänyt, että e-pillerit voivat aiheuttaa ns. terveille naisille mielialavaihteluita ja masentuneisuutta, mutta voisivatko pillerit toimiakin päinvastoin PCO-naisilla eli parantaa mielialaa, koska tasoittavat hormonitoimintaa? Kokemuksia?
Visaisia kysymyksiä...Jouduin turvautumaan jälkiehkäisypilleriin joitakin kuukausia sitten. Yleensä je-pillereistä sanotaan, että ne voivat sotkea helposti kk-kierron pitkäksikin aikaa. Minulla on PCO:n takia epäsäännölliset menkat (32-47 vrk). Olinkin todella yllättynyt, että jälkiehkäisyn jälkeen neljät seuraavat menkat tulivat kaikki täsmällisesti 32 vrk:n kierrolla. Minulla ei ole ollut ikinä näin monia säännöllisiä kuukautisia peräjälkeen. Jälkiehkäisypilleri ei myöskään aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia. Siis tietenkin tiedän, millainen hormonipommi je-pilleri on ja toivon, ettei sitä tarvitse enää ikinä ottaa, mutta ihmettelen, miksi se säännöllisti (!) menkat hetkeksi kun sen pitäisi vaikuttaa päinvastoin. Johtuuko PCO:sta?
Olen myös miettinyt e-pillereiden aloittamista kondomiehkäisyn tilalle, mutta pillereiden mahdolliset sivuvaikutukset ovat hirvittäneet. Voisiko kuitenkin olla, että e-pillerit sopisivat minulle, jos je-pillerikään ei aiheuttanut haittavaikutuksia ja päinvastoin säännöllisti kk-kiertoa? Onko kenellekään asiasta kokemusta? Voisiko siis olla, että jos je-pillerit eivät aiheuta sivuvaikutuksia, e-pilleritkään eivät välttämättä aiheuta?
Olen ymmärtänyt, että e-pillerit voivat aiheuttaa ns. terveille naisille mielialavaihteluita ja masentuneisuutta, mutta voisivatko pillerit toimiakin päinvastoin PCO-naisilla eli parantaa mielialaa, koska tasoittavat hormonitoimintaa? Kokemuksia?
Vastaukset 2
Vanhimmat
yksi vastaus: Kokeile. Sellaista ennustajaa ei maailmassa ole, joka tietäisi kuinka sinun elimistösi reagoi e-pillereihin. Tämä on nyt sellainen asia, johon vain ja ainoastaan sinä voit vaikuttaa.
Miljoonat muut naiset ovat tehneet niin ennen sinua. Osalle se on sopinut osalle ei. Nyt sinun pitää ottaa ihan itse vastuu ja katsoa miten oma elimistösi suhtautuu e-pillereihin.
Elämä on siitä pelottavaa, että se on ihan itse elettävä, eikä suurimpaan osaan kysymyksistä saa vastausta keskustelupalstalta ilman että tekee jotain ihan livenä. Hanki pillerit heti maanantaina ja katso mitä tapahtuu. Jos ensimmäiset eivät sovi, vaihda merkkiä. Useimmille löytyy sopiva, ei kaikille.
PCO:sta, että hän osaa valita sinulle parhaiten sopivat pillerit.